Jag säger då det. I inlägget nedan skriver jag tydligt vad jan anser om hockeyns utveckling i Sverige. Jag har gjort det tidigare, många gånger. Men här sammanfattade jag min syn igen.
Anledningen?
Eftersom barbrorbarbrudgubben på applanket påstod att jag hävdat att hockeyn före 1980-talet var för amatörer.
Så, vad gör gubben nu då?
Ja, läs och skratta;
"Ja jösses, den klent begåvade hatbrottslingen har det inte lätt nu när han blev påkommen med fingrarna i syltburken."
KOMMENTAR: Som följt av gubbens uppförande har jag bedömt honom vare så väl klent begåvad som hatbrottsling, och det har jag fog för. Nu har han så outvecklad fantasi att han använder min ord om honom. Ojoj, klent. Och i sak har han sagt ingeting alls. Så fortsätter han:
"Sven Savage har i åratal föraktat och förringat hockeyn innan 80-t."
KOMMENTAR: Ja, det är just det jag visat att jag INTE har. Att gubben upprepar lögnen gör den inte mer sann. Var har du fakta, gubbe?
"Han har det inte lätt med tänkandet."
KOMMENTAR: Subjektivt omdöme i syfte att förolämpa. Vilket inte biter när det kommer från gubben. Kommer du med riktiga argument snart?
"Han är verkligen inte den mest begåvade."
KOMMENTAR: Lika uselt som föregående. Kommer det fakta snart?
Hans hjärna är synnerligen trög.
KOMMENTAR: Är du klar snart, med dina meningslösa försök att spela Allan? Kommer du till saken nu till slut?
"Nä tänker inte fortsätta utan ville bara visa Svens Savage stil på HS."
KOMMENTAR: Du har ju inte sagt ett jota! Har du verkligen inga argument att lyfta fram som stöder ditt ur luften tagna påstående?
"Sven Savage är verkligen bottenskrapet."
KOMMENTAR: Patetiskt, gubbe lilla. Sitter du verkligen och fyller sidan med enbart och endast skit och lögner? Har du ingenting annat alls att säga, än att bara sprida dynga?
Visst kan det hända att jag levererar värdeomdömen om andra men, till skillnad från dig, gubbe, har jag stöd för mina bedömningar.
Exempelvis har du vid upprepade tillfällen betecknat sådana spelare som lirar för ett annat lag än Apan - eller supportrar, ledare och tränare för sådana klubbar - som "undermänniskor". Det är en terminologi som har en enda historisk bakgrund, för c:a 80 år sedan, då man på den politiska rörelsens språk betecknade som "untermensch" folk som de tvingade in under gaskranar varefter de knackade guldet ur tänderna på dem. Det är svårt att tänka sig något så intimt förknippat med hatbrott som att kalla andra folk för "undermänniskor".
När det gäller att jag karakteriserat dig som svagt begåvad behöver jag bara hänvisa till argumentationsanalysen i början av detta inlägg.
Med dessa tydliga stöd betecknar jag dig som en svagt begåvad hatbrottsling, gubbe.
Ska du försöks använda samma begrepp om mig får du var så god se till att du kan tala för din sak. Annars är du inte på högre nivå än en sur och bitter treåring i sandlådan som, rasande över att han inte kan bygga det han vill, ropar skällsord.
Troligen begriper du inte vad jag skriver utan är lyckligt ovetande på den mentala nivå som illustreras av nedanstående maskot:
Och nu rycker den vinalkoholiserade hatbrottslingen in till barbruds försvar: "Snubben har i åratal suttit och hånat och påstått att hockey var en B-sport fram till slutet av 70-talet. Alla var visst amatörer och ingen brydde sig om denna idrott."
Samma meningslösa pladder som kumpanen, alltså. Min uppfattning står klart och tydligt beskriven nedan och det är hur jag alltid sagt.
Men hatbrottslingarna ljuger ihop något som de påstår att jag sagt. Det har jag ju inte och därför kan de naturligtvis inte visa det. Men de ljuger friskt vidare; enda sättet för de två lögnhalsarna. Alla diskussioner som bedrivits med fakta har de ju förlorat. Och då tystnar de, för att en vecka senare köra samma gallimatias igen, som ingen hade hänt.
Nej du gubbe. Du sitter inte i Piteå men utanför Göteborg som sagt. Ensam, alkoholiserad och ljugande.
Vi tar er favoritläge, exempelvis. Att Apan spelar med en majoritet från egna junislaget.
I detta nu har ni 22 spelare i truppen. Nedanstående 12 kommer inte från Apjunisarna.
Lögn, som vanligt, när det kommer från apstrupar.
1. Erik Hanses Från Leksand och som 23-24 år till Apan. Köpespelare!
2. Gustaf Lindvall (NY) Född i Skellefteå men lämnar staden som junis, spelar i Sundsvall, Timrå, Sundsvall, MooDoo, Timrå, Västerås, Tingsryd, AIK, Arlanda och så AIK igen. Sammantaget <90% i allsvenskan och Elitserien SHL fram till sista säsongen då han bakom AIKs starka försvar nådde 92,9% och som 25-åring köps av Apan och således inte från egna led. Köpespelare!
3. Emil Djuse Från Östersund, som efter Östersund, Brunflo, Södertälje, Frölunda, Malmö, Mora, Frölunda, MooDoo, Timrå köps av Apan. Köpespelare!
4. Kyle Cumiskey Kanadick som MooDoo etablerade i SHL och som Apan nu köper in från AHL. Köpespelare!
5. Andrew Calof Kanadensisk köpespelare!
6. Jimmie Ericsson Föddes och vistades som spädbarn i Apschtaan, men försvann sedan; en bakgrund som innnebär att maligna hatbrottsliga apsupportrar menar att han därför uppfyller definitionen att ”komma från egna led2 vilket betyder att plockas upp från junislaget, eftersom han har ”Skellefteåanknytning”. Men från Vita hästen och Södertälje, ett fläskberg som i 22-årsåldern köps in av Apan. Köpespelare!
7. Henrik Hetta (NY) Köpespelare från Strömstad, Östersund, Brunflo, Asplöven, Olofström, Malmö. Köpespelare!
8. Joakim Lindström (NY) Ursprungligen från Apschtaan men söker sig till MooDoo som 15-åring för att utvecklas till hockeyspelare. Blir kvar i MooDoo i sju säsonger och är alltså enligt alla möjliga definitioner en ren MooDoo-produkt. Har därefter varit i alla möjliga länder och klubbar och vanligen misslyckats men köps ibland till Apan och lyckas där bättre. Nu inköpt till Apan igen. Köpespelare!
9. Oscar Möller (NY) Spångagrabb utvecklat av Djurgårn och så vidare. Köpespelare!
10. Jesper Olofsson (NY) Övikspojke som från MooDoo varit på fler ställen och nu köps till Apan. Köpespelare!
11. Emil Pettersson (NY) Sundsvallspojke som utvecklas av Timrå och delvis MooDoo innan han som färdig senior köps av Apan. Köpespelare!
12. Pontus Petterström Smålänning utvecklad av Leksand och Tingsryd innan han som färdig senior köps in av Apan. Köpspelare!
12 av 22. En majoritet köpespelare. Men inte enligt de beräkningar som sexfingrade gör, på en nivå motsvarande nedanstående...
He he, de hatbrottsliga aptrollen har kollapsat sedan jag trumfade in svart på vitt och visade att Aptruppen domineras av köpespelare.
Nu vill de häva att Joakim Lindström kommer till Apans A-lag från Apans juniorlag.
Jaså? Ja, att han drog från Skellefteå som 15-åring och tillbringade elva närmaste åren i framför allt MooDoo men också ett antal NHL-, AHL-, KHL-klubbar och att han aldrig någonsin spelat juniorhockey i Skellefteå AIK kan vi väl glömma. Naturligtvis kommer han ändå raka vägen från Apjunisar till Ap-A-laget. Helt klart.
Sedan ska man ha in Gustaf Linvall som kommande från Ap-junisarna till Ap-A-laget också. Att han stack från Skellefteå som junis och därefter tillbringade närmaste sex åren i en massa klubbar i Sydbotten skiter vi i. Naturligtvis kommer han direkt från Skellefteå juniorlag till A-lag. Helt klart det också.
Ganska kreativt av de maligna aptrollen att hitta på att sex eller elva års utbildning i andra klubbar inte räknas, när man ska förklara att det handlar om en helt egen produkt.
Mest patetiskt av allt är att läsa hur vinfyllot ska låtsas att Lindvall verkligen är välkänd för honom och laget och kallar honom "Gurra Lindwall", som vore de nära vänner, fastän vinfyllot är 69 år gammal och dessutom saknar vänner. Sanningen är ju den att för några månader sedan visste vinfyllot inte ens vem Lindvall var; han visste inte ens vad denne hette:-)
Ja, när aptrollen ska förklara hur bästigast de är och hur hela laget bygger på "egna produkter", då finns det inga gränser för fantasin. Då "glömmer" de lätt bort sex eller elva års utbildning av andra klubbar. Och ljuger. Men det får jag ge dem. Det är de bästisgast på. Att ljuga.
Hittar följande inlägg på dagenshockey.se Visar sig att Skaik fortsätter importera "egna produkter" som så småningom kommer att presenteras som "ur egna led"
Jonathan Granström är klar för Skellefteå AIK, men det handlar inte om retstickan med förflutet i Luleå och Brynäs 7/28/2016 0 Kommentarer
16-årige backen Jonathan Granström som nu är klar för Skellefteå AIK:s J18-lag. Det ärHockeymagasinet.com som gjort en genomgång av vilka spelare som är antagna till landets olika hockeygymnasium. Nu har turen kommit till Skellefteå och där är det totalt 14 spelare som tar plats. Däribland nyförvärvet med det bekanta namnet, Jonathan Granström, som närmast kommer från Linköping HC. Backen är däremot uppvuxen på Gotland och fostrad i Visby/Roma. Utöver Granström värvas backen Adam Wilsby från Solna och på målvaktssidan tillkommer Ludwig Agell, Brynäs, som i fjol vaktade kassen för Gävles TV-pucklag. Även på forwardssidan tillkommer det spelare från Brynäs. Martin Johansson är klar för J18-laget liksom norrmannen Christoffer Van Doorn som förra säsongen representerade Storhamar.
{7533}: Intressant! Det är tydligt att Burkölens, Luleås MooDoos och Timrås satsningar, sedan de upptäckt att Apan dammsugit klubbarnas upptagningsområden på talanger och lurat dem till Apschtaans gymnasium, givit effekt. Apan har ju upptäckt det och satsar nu på att stjäla talanger från Pölsans upptagningsområde.
Kollade upp Oscar Sundqvist lite. Nu vet vi följande: Apan kontaktade 15-årige Oscar när denne precis gått ut åttan i högstadiet 2009. Det var Hasse Wallson som tog kontakt och skötte det hela. Wallson bjöd ner Oscar till Apan och gjorde det igen i början av sommaren 2010, inför valet till hockeygymnasium. Oscar kände sig hedrad och funderade på att skriva på/söka in på Apans hockeygymnasium. Han tillfrågade sin far, Anders Sunken Sundqvist, tidigare klubbdirektör i Luleå Hockey.
Anders och Oscar hade ju suttit i Delfinen och hållit på Luleå Hockey hela Oscars uppväxt; de var ju gedigna Luleå Hockey-supportrar. Det var i Delfinen som Oscar lärt sig att gilla hockey och han högsta dröm sedan han var liten parvel var att bli spelare i Luleå Hockey. Och det var därför han börjat spela hockey utan skridskor på gatan utanför hemmet på Musikantvägen med kompisarna i området, och senare i pojkverksamheten i Boden IK/HF. Känner du för att tacka ja till Apan är det OK med mig, sa Sunken. Och lille Oscar skrev på papperen.
En vecka senare kontaktade Luleå Hockey Oscar: nu är det ju dags för dig att söka in på hockeygymnasium och vi i Luleå Hockey vill gärna att du söker in hos oss. Ledsen, svarade Oscar: jag skrev på för Apgymnasiet för en vecka sedan. Hade ni hört av er tidigare skulle jag förstås valt Luleå men nu har jag lovat Apan och vill inte bryta mitt löfte.
På den vägen är det. Gjorde Oscar rätt? Ja, antagligen, det måste jag förstås erkänna, med facit i hand. Skulle han lyckats lika bra om han valt Luleå? Kanske, kanske inte. Det får vi aldrig veta.
Och vad ska man säga om Apans strategi: att kontakta unga pojkar innan de elitklubbar vars område de igen-kligen hör till gör det?
Ja vore man Apsupporter skulle man säkert anse att det visade att Apan satsade starkare än de andra klubbar på att identifiera och dra till sig talanger redan när de gick i grundskolan. Även om det innebar att de fick flytta långt hemifrån och lämna familj och vänner. Och många klarade av detta, men alla gjorde det inte; flera har farit illa och de tragiska exemplen har blivit offentliga. Flera har valt att lämna Apan och återvända till t ex Kiruna, Luleå, Umeå, och t o m Skellefteåpojkar har lämnat Apan och sänt sig till t ex Luleå Hockey och Burkölen.
Det man kan säga är att Apan prioriterat att få fram starka spelare från junislaget till A-laget och mindre brytt sig att det gått illa för en del pojkar på vägen. På senare år blev de ju så fräcka att de t o m i lönndom tog kontakt med Luleå Hockeys sedan åratal egna bästa pojkar och försökte stjäla dem.
Men Apans aktivitet har tvingat de andra klubbarna att också de arbeta mer intensivt bland pojkar i tidig ålder. En satsning som vi nu allt mer ser resultatet av, i norra Sverige. Vilket tvingat Apan att börja leta bland grundskolepojkar längre söderut och i Norge och så vidare.
Nu gick det förstås bra för unge Oscar. Han klarade omställningen att flytta hemifrån och lämna mamma, pappa, familj och vänner redan som 16-åring. Något han inte behövt göra om han valt Luleå Hockeys klubb och gymnasium. Boende på Musikantvägen i södra Boden var det inte långt till Delfinen på Ostrongatan i norra Luleå:
Kör 32.8 km i 29 min 1. Starta från Musikantvägen. Kör i riktning mot Musikantvägen, kör 276 m 276 m 2. Sväng höger på Musikantvägen, kör 44 m 320 m 3. Sväng vänster på Svartbyleden, kör 760 m 1.08 km 4. Sväng vänster på Gamla Lulevägen, kör 1,3 km 2.39 km 5. Sväng vänster på väg 97 Lulevägen, kör 25,1 km 27.5 km 6. Håll till vänster mot Gammelstadsvägen, kör 2,1 km 29.6 km 7. Ta andra avfarten i rondellen på Bodenvägen, kör 2,1 km
En närhet till Luleå Hockey som jämförelsevis är större än de flesta ungdomar i Stockholmsområdet har till t ex Djurgården eller AIK. Vilket maligna aptroll inte förstår utan skulle ha förklarat att Oscar, om han valt Luleå, hade varit en köpespelare, fy fy.
Vilket säger ingenting i sak men mycket om heder och ärlighet bland hatbrottsliga aptroll.
Sven.Savage: Jo visst måste skaikarna utöka sökområdet för att hitta spelare. Det jag också tyckte var intressant formulering i artikeln var att de hade VÄRVAT spelarna. Enligt yodabarbro så gör de ju inte sånt utan alla söker sig till Skaik som en fluga till en....
Ämnet för dagen: egna produkter, spelare från de egna leden.
Apan sätter ju som princip att majoriteten av spelare i A-laget ska komma från de egna leden och med det menar man att de ska ha varit spelare i Apans juniorlag. Det är förstås en princip som de formulerat eftersom det låter sympatiskt, väl vetande att de rekryterar snarast fler spelare än andra lag, men de satsar på yngre pojkar.
Luleå Hockey har senaste 30-35 åren varit hela Norrbottens lag och speciellt senaste tio åren medvetet ökat satsningen att kunna rekrytera spelare i första hand från Luleå och närområdet och Norrbotten. Och för ungefär 5-6 år sedan, när Apans framgångar genom kraftig satsning på att rekrytera pojkar i 15-16-årsåldern blev tydlig. VD Stefan Enbom i NSD: – Föreningen tog ett fantastiskt klokt beslut för fem-sex år sedan, och det var att satsa ordentligt på ungdomssidan och juniorsidan. Vi höjde budgeten med 3-5 miljoner och hade heltidsanställda tränare hela vägen. Vi har jobbat väldigt bra och strukturerat genom åren. Men en sån här satsning tar lite tid. Att vi kunde skriva A-lagskontrakt ed fem juniorer nu är ett väldigt tydligt tecken på att vi verkligen börjar få resultat.
OK. Lite intressant då att kolla upp rekryteringen till hockeygymnasium i Luleå och i Apschtaan. Jag hittade information på Hockeymagasinet men nu plockar jag bara in informationen rakt av. Vissa år har de angivit moderklubbar inom patentes, anda år inte. Och pojkar som rekryterats till klubben redan innan de kommit in på hockeygymnasiet kan ibland anges som kommande därifrån (se t ex Burkölenfostrade Umeåpojken Lucas Wallmark som felaktigt anges som Apa). Men så får det vara, nu lägger jag bara ut och analyserar informationen som hockeymagasinet publicerat, OK?
Som synes domineras Apans rekrytering av pojkar från Burkölen och Umeå och flera av dessa har som vi vet etablerats på hög nivå. Lika många från Apschtaan och ett par från Luleås närområde.
Luleås pojkar 2011 kom bara tre från luleå, fler från övriga Norrbotten och ännu fler från övriga Sverige. Men dessa har haft svårt att etablera sig på elitnivå.
Backar: * Gustav Bouramman (Nacka HK) * Markus Björk (Björklöven IF) * William Larsson (Luleå HF) * Kim Johansson -98 (Luleå HF)
Forwards: * Simon Brännvall (Luleå HF) * Alexander Stridsman (Luleå HF) * Anton Toolanen (Luleå HF) + Jesper Ylivainio (Luleå HF) * Elias Hult (Skellefteå AIK) + Einar Emanuelsson (Kiruna IF)
Dominansen av Skellefteåpojkar på Apans gymnasium blev ännu större 2013 och Luleås gym dominerades i motsvarande grad av Luleåpojkar. Några stycken i vardera gym har lyfts upp till respektive klubbs A-lagstrupp.
Fortsatt domineras Luleås intag av Luleåpojkar och Apans i nästan samma grad av Skellefteåpojkar, men Apan har också en stor andel från Luleås upptagningsomårde fr a Boden, medan Luleå har en begränsad rekrytering mer blandad från Sverige. Hittills mest uppmärksammade Apans Hardy Häman Aktell men ännu mer Luleås Linus Nässén och allra mest Luleås Filip Gustafsson – som faktiskt är från Skellefteå men själv sökte till Luleå eftersom Apan förklarat att de inte skulle ha någon speciell målvaktsträning annat än uppmaningen ”ta pucken” närmaste åren.
2015 minskar Apans andel av spelare från Skellefteå och andelen pojkar från södra Sverige och Norge är lika stor. Men nu lyckas man inte rekrytera några pojkar alls från övriga Västerbotten och Norrbotten. Det är tydligt att klubbarna i norra Sverige äntligen lyckats sätta stopp för Apans stölder från de andra klubbarnas naturliga upptagningsområde. Luleås rekrytering domineras totalt av pojkar från Luleå.
2016-07-31 Apan
Målvakter: +Ludwig Agell, Brynäs IF (Strömsbro IF)
Målvakter: *Albin Enqvist, Luleå Hockey (Rutviks SK)
Backar: +Calle Behm, Luleå Hockey (Brooklyn Tigers UHF) *Nils Lundqvist, Luleå Hockey (Piteå IF) *Jonathan Lindgren, Luleå Hockey (Brooklyn Tigers UHF) *Emil Nilsson, Luleå Hockey (Kiruna IF)
Forwards: *Viktor Edström, Luleå Hockey (Rutviks SK) *Ville Erixon, Luleå Hockey (Brooklyn Tigers UHF) *Nils Thomasson, Luleå Hockey (Bensby UoFF) *Isak Ylivainio, Luleå Hockey (Övertorneå HF) *Axel Wikström, Bodens HF *Viktor Zetterström, Luleå Hockey (Sunderby SK) *Isak Nordanståhl, Luleå Hockey (Överkalix IF)
Och 2016 kommer bara en mindre andel av Apgymnasiets pojkar från Skellefteå – som synes av uppgiften inom parentes har ett antal av deras Appojkar rekryterats från övriga Sverige redan innan intagningen på gymmet. Men som synes domineras Apans gymnasium av pojkar från södra Sverige och rekryteringen från Norge fortsätter.
Luleås intag å andra sidan är 100% från vårt upptagningsområde och domineras av pojkar från Luleåklubbar, kompletterat med enstaka pojkar från vårt upptagningsområde Boden, Piteå, Övertorneå, Överkalix och Kiruna – och de flesta av dem har redan innan intagningen till hockeygymmet blivit spelare för Luleås B-junisar. Det är mycket tydligt att Luleås insatser för att se till att våra Norrbottenspojkar kommer till Luleå och inte till Apan har burit frukt!
I inlägget nedanför detta har jag analyserat intagningarna till Apans och Luleå Hockeys hockeygymnasium under senaste sex ålren 2011-2016.
Och det är mycket instruktivt!
Det vi kan se är att Apan under de första åren (och så var det under bortåt fem år innan också) domineras av pojkar de värvat från Burkölen och Norrbotten, medan inslaget av pojkar från Skellefteå var mer begränsat.
Sedan följde några år när Apans väsentliga rekryteringsbas - Burkölen och Norrbotten - började sina och de var "tvungna" fylla på med pojkar från Skellefteå.
Därefter har Apan tydligen insett att om de ska bygga A-laget i framtiden med en majoritet äkta egna produkter från Skellefteå så blir det Allsvenskan, som vanligt. Eftersom Burkölen och Luleå nu stängt igen Apans gratismarknad av talanger har de i stället ställt om siktet och nu snor de pojkarna från Sydbotten och Norge - till dess att också de klubbarna inser att de måste kontakta talangerna från sitt naturliga rekryteringsområde något år tidigare för att stoppa Apans talangstölder.
Mycket imponerande att se hur Luleås satsning lett till att intaget till vårt hockeygym nu förändrats och helt domineras av pojkar från klubbar i Luleå och vårt närområde, samt Norrbotten. Och det är naturligtvis en följd av att Luleå Hockey aktivt arbetat senaste fem åren för att säkra sitt naturliga upptagningsområde från Apans stölder - precis som Burkölen gjort och lyckats med - och Apan har som konsekvens av detta förändrat de "egna leden" till att handla om Sydbotten och Norge. Kanske de planerar att också flytta klubben söderut från det klena publikunderlaget i Skellefteå. Blir "Norrköping AIK" det nya namnet, när de byter namn som de gjort vid sju tillfällen tidigare? Eller "Oslo AIK"?
Sven.Savage: Hallå hallå! Skönt att se att du håller sommarformen ännu. Själv måste man gå tebaks till gymmet när hösten börjat för att få bort lite av all god mat och dryck man intagit i sommarvärmen :)
Intressant läsning om aporna och smålustigt att de börjat stjäla talanger av t.ex. brynäs och Linköping istället för samma gamla vanliga klubbar. Viruset sprider sig söderut och till grannländerna, och det är slemmigt och snorigt men vi får hoppas de lyckas förinta det som vi andra har lyckats med. Jag tycker Osten ska dra en pling till alla klubbar söderut och be dem hålla koll på sina 12-åriga spelare och uppåt. Banjon må låta lockande på avstånd men fy satan sån tragisk syn "in person".
Kom också att tänka på att det är en fruktansvärt tur för skeåtrollen att Ryssland inte stängdes av från OS pga deras systematiska doping. Tänk så plastig och kalle ankig turnering det hade varit utan dem. BARA när de är bästa är med så är det en turnering värd namnet. Fotbolls-EM kan de inte heller ha brytt sig om då t.ex. Holland inte var med.
Daddeh: He he, härligt att du är tillbaka med kommande gym framför dig;-) Själv har jag hållit uppe hyggligt med windsurfning och takbygge men ska cykla framöver så det lilla som hängt på hänger jag snabbt av. Har visserligen inte så långt till jobbet men många cyklar samma väg och inställning att aldrig passeras men passera så många jag kan är effektiv.
Javisst är de sorgliga, aptrollen.
Nu har de tagit del av min framställning och möjligen kan den ene begripa att alla fakta och slutsatser är korrekta, medan den andre, med sitt lite begränsade intellekt bara gnyr som vanligt.
Ingen lyckas förstå sammanhanget och gå till diskussion om betydelsen och vilka konsekvenser det kan leda till. Men sådant existerar ju inte i Apsekten där allt styrs av Apsanningar, dvs världsbilden är ett falsarium kallat värdegrunnnnnd.
I stället kommer den ene hatbrottslingen - vinfyllot - på att förklara att "Ser att Qatars hockeygymnasium lyckats anta 0 stycken med Qatar som moderförening. Inte ett dugg konstigt. Qatar är ju jättedåliga på ishockey, och hybriderna där är ett synnerligen vekt släkte ej lämpade att hålla på med denna sport."
Det inser vi förstås att denne hatbrottsling, bosatt långt över hundra mil från Luleå och Skellefteå sedan massor av år har noll koll. Men till upplysning är hockeybilden vid Norrbottenskusten organiserad annorlunda än i Apschtaan.
Vi har många små föreningar där vi låter många småpojkar få chansen att spela hockey och de som har talang och vill fortsätta kommer till Luleå Hockey, vanligen som unga pojkar och senast när de blir B-junisar. Det gäller klubbarna i Luleå och likaledes klubbar som Piteå, Boden och Kalix som ligger nästan lika nära. Och förstås också Övertorneå, Kiruna och övriga Norrbotten: de flesta som känner sig redo kommer till oss när det är dags för hockeygymnasium medan andra kan behöva något eller några år ytterligare hemma innan de bestämmer sig.
Luleå Hockey har aldrig någonsin förklarat en ambition att samtliga som når vårt A-lag ska ha börjat i Luleå Hockey som 6-åringar; tanken är ju absurd. I stället har vi förklarat att vi ska vara Norrbottens lag. Och det är vi.
Apan däremot påstår att majoriteten av deras spelare ska komma från deras junisar. Och det gör de inte. Det är en lögn. Eller en s k apsanning.
Men Luleå Hockey är målet och efter Apans hemliga mygelstöld av våra talanger har det nu fixat till sig ordentligt. Vilket märks synnerligen tydligt när det gäller intagningen till hockeygymmen - och om ett antal år kommer att märkas uppe i A-laget också:-)
Framtiden är vår:-)
Bara för formens skull fastställer vi det totala ursprunget (moderklubbar) för samtliga antagna till Luleå Hockeys hockeygymnasium:
Luleåklubbar: *Albin Enqvist, Luleå Hockey (Rutviks SK) *Viktor Edström, Luleå Hockey (Rutviks SK) +Calle Behm, Luleå Hockey (Brooklyn Tigers UHF) *Jonathan Lindgren, Luleå Hockey (Brooklyn Tigers UHF) *Ville Erixon, Luleå Hockey (Brooklyn Tigers UHF) *Nils Thomasson, Luleå Hockey (Bensby UoFF) *Viktor Zetterström, Luleå Hockey (Sunderby SK)
Norrbotten; *Emil Nilsson, Luleå Hockey (Kiruna IF) *Isak Ylivainio, Luleå Hockey (Övertorneå HF) *Isak Nordanståhl, Luleå Hockey (Överkalix IF)
Västerbotten, Sydbotten, övriga världen: 0
Och även om dessa pojkar började pröva på hockey i 6-8 årsåldern hade alla utom en enda sökt sig till Luleå Hockey och spelade för oss vanligen långt innan de nu blev antagna till Luleås hockeygymnasium. Den enda som inte redan spelade för Luleå Hockey bodde i Boden, tre mil från Luleå och valde att spela för Boden och Sunderbyn till dess han nu, när det var dags för gymnasiet, valde att gå till Luleå.
Vilken skillnad från Apan, som att tidigare ha levt på talanger från Burkölen och Norrbotten nu väsentligen lurar upp pojkar från södra Sverige och Norge till sig. Min gissning är att det kommer att bli betydligt svårare att få dessa att trivas och bli kvar i den gudsförgätna hålan Apschtaan. Det var nog enklare med pojkarna från norra Sverige.
Jag har tidigare trott att den eländige Lasse J var "master mind" bakom Apans stölder av talanger men har nu insett att Wallsons insatser varit betydligt större än man tidigare känt till. Det var Wallson som efter en lång karriär i Norrbottensklubbar framförallt i Kiruna men också Boden och Kalix kompletterade Lasse Js Piteåbakgrund och det var Wallson som basade för Apans B-junisar 2009-2012 och då arbetade för att rekrytera pojkar till gymmet. Vilket Oscar Sundqvist beskrivit väl.
Dessa två norrbottningar hade stått utanför Luleå Hockey hela sin karriär, men hade kontakter med de flesta andra hockeyklubbar i Norrbotten. Vilket de utnyttjade till fullo.
Men nu har deras stöldvägar stängts.
Min gissning är att de insett att Apans gratisrekryteringar försvunnit och att Apan kommer att falla. Och nu tar de chansen att tjäna pengar innan övriga världen inser det: det är anledningen varför de båda lät sig köpas till samma klubb i Schweiz förstås. Så tjänar de pengar, medan andra får stå till svars för Apans kommande fall.
Min andra gissning är att den kompetens de besuttit - att stjäla pojkar från andra klubbar i ett begränsat område som de haft 20-30 års erfarenhet av - är fullständigt meningslös i Schweiz och vad ska de då tillföra? Kompetens att köpa köpespelare? Tror jag inte. Apans inköp har ju varit till största delen misslyckade med enstaka lyckade. Och I Schweiz får klubbarna bara ha ett litet antal utländska spelare.
Nej. Lasse J och Wallson kommer det att gå illa för. Och den Apa de lämnade kan väl hålla sig kvar i SHL så länge de kan köpa färdiga köpespelare m h a kommunaldopingmedlen. Sedan blir det väl som vanligt: en anrik vistelse i Allsvenskan.
Och hurra, hurra - nu återstår bara åtta dagars till sommarens största tradition.
Jag talar om "Den första isträningen" för Apans spelare! Den går av stapeln tisdagen den 9 augusti!
Som alla vet kommer Apan senare på kvällen att skicka ut ett pressmeddelande över landet. Också en tradition eftersom det är ett och samma meddelande, år efter år: "Apans hockeylag hade sin första isträning inför säsongen i kväll och ett rekordstort antal supportrar hade sökt sig till Apkraft arena för att följa laget! Intresset för hockey är större än någonsin i Apschtaan!"
Men som alla vet är det en Apsanning.
Puck och klubba är bannlysta. Och någon träning eller hockey är det inte frågan om. Förutom bordshockey då, som är nytt för i år. Men klassikerna ansiktsmålning, fiskdamm och banjospel bjuds det på, som vanligt. Och för att visa att Apan verkligen satsar på damer inom hockey, kommer den nya paraplydrinken helt i Aprosa att presenteras!
Apschtaans förskolor stänger för evenemanget som väntas dra till sig alla småttingar eftersom det är gratis inträde. Nytt för i år är att inga lekplatser behöver stängas, för de är redan stängda så att pengarna det kostade att driva dem kunde föras direkt in på mammondyrkarnas sparkonto som nu har behållningen >70 millar. Småbarnens intresse väntas bli större än någonsin, delvis eftersom deras övriga intressen har försvunnit, t ex när de beslutade att släcka ned samtliga julgranar i Apschtaan, också för att ta fram medel att orka med att föra över >10 miljoner årligen i mammondyrkarnas fickor.
Klang och jubel! Nu återstår bara att få reda på om Apan kommer att presentera den väntade satsningen på damhockey under klang- och jubelkvällen: det ryktas ju att de tänker - nej, inte släppa in damer annat än under Ladies' Night; men att som en sympatiåtgärd byta färger för att matcha damernas framröstade favoritdrink i Aprosa.
Sven.Savage: Ja och inte har Skellefteå Kraft råd med att tillhandahålla ordentlig el heller (se länk) :) Är det inte andra gången på kort tid nu som Mordor släcks ner?! De skulle säkert ha råd att förbättra sitt elnät om de slutade mata in pengar till mammondyrkarna år efter år....fast är inte ett SHL-lag viktigare än att invånarna ska få leva ett normalt och drägligt liv? Ja, det är väl klart det är om du frågar trollen där :) www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article23260468.ab
Daddeh: "De allra flesta hushåll i Skellefteå kommun blev strömlösa efter ett blixtnedslag vid 20-tiden på söndagskvällen, uppger Norran."
Föreställ det att det händer igen nästa tisdagkväll, då "den första isträningen" ska gå av stapeln och de blir tvungna att ställa in evenemanget.
Jag är säker på att senare på kvällen kommer ändå följande pressmeddelande att gå ut över landet från Apan: "Apans hockeylag hade sin första isträning inför säsongen i kväll och ett rekordstort antal supportrar hade sökt sig till Apkraft arena för att följa laget! Intresset för hockey är större än någonsin i Apschtaan!"
Eftersom det är formulerat för flera år sedan och satt på automatiskt utskick varje år, på kvällen efter fiskdammsevenemanget;-)
Det här var en svår kris för de maligna aptrollen. Nu har jag redovisat oomkullrunkeliga fakta som synnerligen tydligt fastslår följande:
1. Apans strategi att i smyg pocka och locka till sig talanger från Norrbotten och från Burkölens upptagningsområde - det som legat bakom att de kunde fylla på A-laget med duktiga junisar och i den historiskt låga konkurrensen i Elitserien SHL ta en topp-position - den strategin har nu effektivt stoppats och på senare år får Apans hockeygymnasium inga spelare alls från Luleås och Burkölens naturliga upptagningsområden.
Apan har därför numera en stor andel av de intagna från södra Sverige och Norge. Tveksamt att de kommer att gå lika bra som talangerna från norr.
Effekten av detta väntas slå igenom med full kraft om 3-5 år. Det tar tid alltså, men det måste det göra när man bygger upp trupper ända nedifrån pojkspelare.
2. Den minskade försörjningen av talanger från junislagen har redan blivit märkbar. Allt färre apjunisar draftas - många år draftas ingen alls från Apan och när de blir draftade är det på låga positioner.
Apan fick vara i ostört bo några år men har senaste åren mött det som drabbat alla lag på högre positioner i Sverige - att NHL suger över spelarna. Visserligen har Apspelarna som regel inte lyckats slå sig in i NHL och etablera sig, men de flesta stannar där och försöker AHL-vägen ta sig in i finrummet.
Följden har förstås blivit att Apan tvingas köpa färdiga spelare. Exempelvis visade jag i våras att Apan i slutspelet lirade med en majoritet köpespelare. Och redan nu består Apans trupp av en majoritet köpespelare. Till det kommer att de förstås kommer att köpa in fler, med följd att den dominansen förstärks.
I princip har jag ingen "moralisk" åsikt när lag rekryter spelare de behöver. Alla drabbas numera hårt av att tappa spelare och alla vi supportrar accepterar, ja kräver att man rekryter ett tillräckligt starkt lag för att hålla sig kvar i Elitserien SHL.
Men grejen med Apan är den att de till skillnad från andra skrivit in att "de ska alltid spela med ett A-lag där en majoritet av spelarna kommer från Apans eget junislag" och detta faktum lyfter de gärna som en sorts värdegrunnnnnd som innebär att de är fiiiinare än oss andra. Varpå maligna aptroll tar det som stöd för att snacka skit om andra lag och förklara hur värdelösa de är, med en terminologi "köpespelare" som för oss andra handlar om historiens svunna tider men för Apan, som inte varit med sedan urminnes tider, kör stenhårt med i syfte att håna och förolämpa andra lag.
Därför slår jag tillbaka med samma terminologi och slår tillbaka med kraft. För att syna Apans vederhäftiga påståenden och klarlägga att numera är de ett "köpelag" som alla andra, hur de än försöker smussla och ljuga om saken.
Och vad händer nu?
Erkänner aptrollen fakta? Accepterar de verkligheten? Ber de om ursäkt för att de haft noll koll och bara salufört lögner?
Nejdå. Vem hade väntat sig det?
Aptrollen försöker påstå att Joakim Lindström utbildats av Apans juniorhockey - ett försök som är så naivt och meningslöst när vi alla känner sanningen. Och får "infallet" att påstå att orsaken till förändringen - att intaget till Apans hockeygym, som tidigare helt dominerades av spelare från Umeå och Norrbotten; områden som de senaste åren inte får en enda sökande ifrån - beror på att Apan bestämt sig från att vara "hela Norrlands lag" till att bli "hela Sveriges lag". Eller för den delen, "hela Norges lag"? eftersom de nu toksatser på att värva norska pojkar till hockeygymmet.
Det mest hatbrottsliga aptrollet försöker byta ämne och låtsas ha varit på en lång husvagnssemester, då han bilat upp från Göteborgsregionen till Apschtaans och åkt runt och funnit Apkepsar på ett flertal sexfingrade med banjotalang. Medan vi sett hur han förorenat apboken med långa och maningslösa pladderinlägg. Personligen tror jag det är en fabricerad dröm i vindimmorna.
Och när det gäller verkligheten - att Apans hockeygym helt blockerats för att stjäla pojkar från Burkölens och Luleås naturliga upptagningsområden - samt att Aptruppen innehåller en ökande majoritet av s k köpespelare - är de maligna och hatbrottsliga aptrollen fullständigt svarslösa. Knäckta.
Läser att Linus Omarks tvååriga kontrakt med Salavat Julajev efter ett år omförhandlats till ett nytt förlängt tvåårigt kontrakt redan idag. Undra på det. Linus gjorde ju succé i Jokerit första året och fick därefter ett betydligt bättre kontrakt med Salavat som Jokerit inte hade chans att matcha ekonomiskt. Och nu, efter dundersuccén i Salavat - där han under perioder toppade såväl assistligan som totala poängligan i såväl KHL-serien som under slutspelet om Gagarin Cup är det klart att Salavats bedömning infriats och de har naturligtvis gått in med ytterligare en rejäl löneförhöjning för att säkra upp en av ligans absolut största stjärnor ända fram till 2018.
Där ser man hur Luleås storstjärnor presterar i KHL. Linus på detta vis och Anders Nilsson säsongen 2014-2015 genom att bli bäste vakt i hela ligan och sätta ryskt slutspelsrekord.
Lite skillnad det, från de köpespelare som Apan först köpte in och sedan lånade ut till KHL-lag: Oscar Möller hygglig men bara hälften så många poäng som Linus Omark; Joakim Lindström misslyckad i SKA och fick sitta på läktaren stora delar av slutat ab säsongen, mäktade med en hel pinne (!) i slutspelet; och fläskberget Hollywood, som plockade minst antal poäng av samtliga forwards i SKA och sparkades redan efter en säsong. Samtliga dessa har nu fått vända hem till Apan igen med svansen mellan benen efter de misslyckade säsongerna.
Och så passar vi på att njuta av Limpans legendariska straff för Tre Kronor - hockeygodis som sargutdiggarna 13 mil söderut aldrig varit i närheten av.
Vi är inne i augusti månad och det börjar kittla i hockeyintresset. Om elva dagar spelar Luleå Hockey sin första träningsmatch, mot våra traditionella kamrater från Uleå - Kärpät! Och nästa dag möter vi Aspis i Haparanda. Sex dagar senare spelar vi gruppmatch i CHL borta mot Berlin och fyra dagar senare tar vi emot Saipa hemma i samma turnering. Sedan följer en träningsmatch sista augusti nere i Apschtaan mot närvarande köpelag.
Luleås trupp består av en majoritet spelare från vårt eget upptagningsområde Norrbotten och juniorlaget.
SPELARE FRÅN LULEÅ HOCKEYS UPPTAGNINGSOMRÅDE 1. Oscar Masiello 2. Filip Gustavsson 3. Joel Lassinantti 4. Linus Nässén 5. Jan Sandström 6. Christian Jaros 7. Pontus Själin 8. Johan Forsberg 9. Petter Emanuelsson 10. Anton Toolanen 11. Johan Harju 12. Christopher Mastomäki 13. Isac Lundeström 14. Karl Fabricius
Kompletterat men en minoritet rekryterade spelare:
REKRYTERADE SPELARE 1. Daine Todd 2. Craig Schira 3. Viktor Amnér 4. Brendan Mikkelson 5. Ilari Melart 6. Julius Junttila 7. Bill Sweatt 8. Jacob Lagacé 9. Gustav Rydahl 10. Andreas Falk 11. Anton Hedman 12. Tim Kennedy 13. Kal-El Moullierat
Det är redan full fart på olika Luleå Forum för att föreslå linor, femmor och PP-uppställningar, och snart får vi se hur Skuggan kommer att göra.
Det snackas om bästa nyförvärvet till SHL denna säsong. Gunderson tänker några och bland de självutnämnda s k experterna lyfts KHL-rejects till Apan Möller och Lindström.
Själv tror jag att den bäste kan bli Bill Sweatt. Ja just det, Sweatt. I fjol var han skadad och borta eller hämmad i spelet och bidrog inte alls. Men operationen har lyckats och han har nu tränatt för fullt en tid utan besvär. Så vi hoppas han håller - och då är han att betrakta som ett nyförvärv och en möjlig jätteförstärkning.
Jimmy Landström i Kuriren skriver att han ska lämna över spakarna för hockeybloggen men skriver i ett sista inlägg hur han föreslår att Luleå ska formera femmorna i år.
Det handlar ju om något som många supportrar just nu diskuterar och eftersom Jimmy har relativt genomtänkta uppfattningar är det intressant att ta del av hans synpunkter som en utgångspunkt.
Så här tycker Jimmy:
Målvakt: Joel Lassinantti (Filip Gustavsson, Oscar Maciello) Kommentar: Lassinantti är given, men Gustavsson är snart redo för NHL och knackar på dörren rejält.
Första femman: Christian Jaros, Ilari Melart - Petter Emanuelsson, Kael Mouillierat, Bill Sweatt Kommentar: Jaros och Melart gick framåt enormt i samarbetet förra säsongen och Jaros har imponerat på Ottawa i sommar. Känns som lagets nya förstapar. Kedjan intressant med Emanuelsson som rajtare, men det beror också på hur Sweatt svarat på sin rehab efter magmuskeloperationen.
Andra femman: Brendan Mikkelson, Daine Todd - Julius Junttila, Tim Kennedy, Anton Hedman Kommentar: Mikkelson och Schira hade stundtals öppna svängdörrar förra säsongen i egen zon. Mitt nykomponerade backpar har lirat ihop i ungdomsåren och jag tror att Luleå testar nytt. Junttila blir en intressant bekantskap för Luleåpubliken och SHL. Kennedy anländer sent, men det känns som att han petar ut Lagacé på en kant. För Hedman är det upp till bevis. Luleå har även värvat Rydahl från Växjö som kan göra grovjobbet.
Tredje femman: Jan Sandström, Craig Schira - Johan Harju, Andreas Falk, Jacob Lagacé Kommentar: Sandström kan bli en viktig vågskål för att att Schira ska få ut sin offensiva potential till fullo. Kedjan blir en ihopsättning där alla tre gärna lirar center och det är en styrka vid tekningar. Harju får ut mer av sin spelstil på en kant och får utdelning för sitt fina skott.
Fjärde femman: Pontus Själin, Viktor Amnér - Karl Fabricius, Christopher Mastomäki, Johan Forsberg Kommentar: Luleå kommer förmodligen att spela 7 backar + 13 forwards, men sätter i alla fall ihop ett backpar med nye Amnér som verkligen har konkurrens. Från poängkung i Leksand till en situation med en stor utmaning. Fjärdekedjan känns som lagets mest stabila genom förra säsongen, men nu måste de också få mer resultat för jobbet och skotta in någon balja här och där.
Extra: Linus Nässén - Gustav Rydahl, Anton Toolanen, Isac Lundeström Kommentar: Det blir rejäl kubbning om platserna i laget och det kommer alltid skador under en säsong. Rydahl fajtas om speltiden och kan också peta ned Lagacé från en ytterposition om tränarna vill ha en mer välbalanserad kedja och någon som tar sig an grovjobbet.
Många kloka synpunkter, tycker jag. Och framför allt slås man av hur bred trupp vi har och så många möjligheter som öppnar sig. Mest imponerande att vi, som vid samma tidpunkt förra året knappt hade någon säker center, nu har ett överflöd av dugliga centrar som det verkar. Bara att tacka och ta emot.
Inte lätt att i förväg veta hur det kommer att fungera men helt klart kommer det att ta sin tid innan det börjar sitta. Mest undrar man förstås hur det kommer att gå för de nya transatlanterna. Inte riktigt vår tradition och erfarenhet även om det senaste året blev några från SHL samt blivit sådana backar för KHL-Europa tidigare. Andra lag som Läjkrarna och Pungen har ju varit riktigt duktiga på detta men hur fungerar vår scouting i detta avseende?
Nu har vi ju hela sju (!) nordamerikaner i laget och om dessa går riktigt bra känns det som att Luleå kan bli hur starka som helst:-)
Som vanligt dröjer det nog en tio matcher drygt innan man får en någorlunda bra uppfattning om våra chanser i år. Klart är i alla fall att med denna trupp kommer vi inte att stå och falla med skador, speciellt inte på backsidan och nog inte heller på forwardsidan heller. En skada på Lassi bor ju tung att ta. Men det vete fan om inte unge Filip skulle kunna fixa det? Tänk vad fint att han lämnade "Ta pucken!"-målvaktsutbildningen hos Apan:-)
Det ena aptrollet informerar om "Den första isträningen":
"En vecka kvar till första isträningen. I Skellefteå visar bygden de bryr sig,är intresserade och längtat efter få återse hjältarna. En avskalad tillställning och helt vanlig träning med lite skoj för barnen innan. Fullsatt arena,bra start på säsongen och hockey är kultur i Guldstaden."
Och aplögnerna står som spön i backen. Gludstaden? Såvitt jag vet har de misslyckats både i svenska och europeiska mästerskapet senaste två åren. "helt vanlig träning" - ingen puck, ingen klubba, ingen hockey.
Sven.Savage: Med det material ni har så känns det väl som att "Pesonen" har helt rätt i formationerna, det man slås av är att halva gänget på plan (bortsett från målisen) är utlänningar samt att kapten spelar i 3'e kedjan! kanske Petter skulle kunna axla rollen som kapare?! med tanke på hur loj Harju kan se ut när det inte funkar. Jag tror lule kommer att hamna rätt högt i tabellen om det inte blir en massa diva fasoner.
Blister Brigade: vi har ett sånt bra lag så att kaptenen hamnar i tredje linan.
nä men jag är inte alltför optimistiskt inför denna säsong, känns som platserna 6-7 är vad Luleå kommer att hamna på, orutinerade tränare och framförallt ett lag utan riktiga spets spelare, sen funderar man på vilket spelsystem Luleå kommer att implementera ? hur vill dom spela ?
bifogar en bild på Harju när han har klippt sig ;-)
Blister Brigade: Som det ser ut nu, men kolla också återväxten. NHL-draftfavoriterna Nässén och Gustafsson kommer säkert att få matcher och jättetalangen Lundeström - som svarade Nej! när Apan försökte stjäla honom från Luleå Hockey för några år sedan - kommer in så småningom: känns fint att Luleå Hockey ger sina junisar chansen på så hög nivå:-)
Harju är Harju. Var inget typiskt kaparval för Luleå men dock tämligen självklart med tanke på de övriga. Tycker att han i fjol visade tecken på att blir fysisk ibland och hoppas det fortsätter. Dessutom efter ett år som kapare är han en bättre kapare. Känns också fint att han är en god representant för klubbens värdegrunnnnnnd. Ärlig, hederlig, trygg och sanningsenlig.
Wilhelmsson: Jo, man får väl som norrbottning räkna försiktigt och att det blir svårt att få ihop ett lag som blir bättre än mitt i serien.
Mest spännande tror jag blir att följa förhoppningen att nordamerikanerna lyckas få "1996"-känsla i laget. Tänk dig, ett helt gäng med Abbott-insatser, eller varför inte säga Ledin-insatser. I så fall kan det bli riktigt bra. Men för att tro på det skulle man nog - som vi talade med Blizzard om - hoppats på en stark kapare eller ledare i övrigt. När Läjkrarna vann 2015 har jag förstått att det var Noah Welch som fick alla till dessa laginsatser. Vi har nog ingen motsvarande, men hoppas gör man.
Så vi hoppas väl som vanligt att undvika botten och streckområden och tar det från där. För övrigt ser jag gärna att vi spöar Apan i derbymatcherna:-)
Nedräkningen har börjat. Med bara två träningsmatcher i laget går vi in i gruppspelet om Europamästerskapet och så rullar det på till dess att Elitserien SHL startar. Luleås närmaste matcher:
Luleå Hockey – Oulun Kärpät Fredag 12/8 kl 19:00, Coop Norrbotten Arena
Asplöven – Luleå Hockey Lördag 13/8 kl 15:00, Haparanda
CHL: Eisbären Berlin – Luleå Hockey Fredag 19/8 kl 19:30, Mercedes Benz Arena
Tre matcher mot Apan av nio närmaste inklusive omgång 1-2 av Elitserien då vi lirar B2B.
Vi har ju bortåt tio spelare att lira in i laget och med ny tränare. Dessutom ansluter Kennedy sent.
Apan har några färre, och dessutom har ju Lindström och Möller gammal vana, fast de har ny tränare också förstås.
Men överlag torde det ta längre tid under säsongen för Luleå att spela ihop sitt lag än för Apan. Kom ihåg hur det var i fjol - Luleå var #12 efter första 18 omgångarna - men var #1 under omgång 19-52.
Sammantaget innebär det att Apan har fördel inledningsvis och därför extra olyckligt att vi möts B2B som inledning av serien; två matcher som Apan förstås SKA vinna. Vår chans är väl möjligen om fyrtioprocentaren hanses är som vanligt;-)
Men det blir en spännande inledning av hockeysäsongen.
Apan laddar också som fan och om en vecka smäller det!
Kollar på Apans egna led. Så kallade egna led, alltså.
Apan är ju alltid hemlig, det hör ju till värdegrunnnnnden att ingen icke-apa får ta del av minsta information som inte överste-aporna godkänt - sektmentaliteten alltså - och i samma anda vägrar man informera om annat än vad man är tvungen till.
Men nu har de meddelat J18-truppen till förbandet. Vi gick ju igenom intaget till hockeygymnasiet nyss och fann att Apan numera inte lyckas stjäla spelare från Burkölen och Norrbotten som man tidigare dominerades av.
Nu ser vi att Apans J18-trupp består av 30 grabbar och låt oss kartlägga de "egna led" varifrån de hämtats:
1. Moderklubb Skellefteå AIK 5 stycken
2. Moderklubb annan Skellefteåklubb (Clemens, Lejon, Kågedalen) 5 stycken
Det är helt tydligt att stölderna från Burkölen och Norrbotten håller på att ebba ut och Apan numera anser att deras så kallade egna led framför allt finns i södra Sverige och Norge.
Luleås egna led har en helt annan karaktär än främlingslegionen Apan. Hela 20 stycken från Luleåområdet vilket innebär att pojkarna bor hemma och spelar för Luleå och 9 ytterligare pojkar från vårt naturliga upptagningsområde Norrbotten.
Helt klart att Luleå och Apan har helt olika definitioner av egna led. I Luleå satsar man på våra egna pojkar medan Apan fyller på med sydbottningar i sådan omfattning att t o m Skellefteåpojkar söker sig till Luleå: ett sådant exempel är Filip Gustafsson som jag tror knappast ångrar att han lämnade främlingslegionen Apan när han nyss draftades tredje högst bland världens vakter, nu fått kontrakt med vår A-lagstrupp och sedan förra året är Elitserien SHL:s yngste målvakt någonsin.
Ser att de maligna aptrollen förgäves gnyr och misslyckat försöker håna Luleå Hockey, som inte varit lika framgångsrika som Apan i junissammanhang under de senaste fem åren medan vår satsning pågått.
Det visar förstås hur okunniga dessa aptroll är medan vi andra förstås att det tar åratal att genomföra förändringar och nå målsättningar - däremot ser vi av ovanstående listor och dessutom av de förteckningar över intagen på Luleås och Apans hockeygym senaste sex åren som jag redovisade häromdagen tydliga förändringar och kan tolka innebörd och konsekvens av dessa.
Apan har tappat möjligheten att stjäla talanger från Burkölen och Norrbotten och det kommer att leda till att de "egna leden" blir ännu tydligare och får effekt på A-lagens sammansättning och resultat framöver. Luleå och Burkölen har konsoliderat sina led underifrån medan Apan i snabb takt blir en främlingslegion sammansatt av legoknektar och köpespelare.
Ser att det hatbrottsliga aptrollet nu fortsätter fabricera lögner i vindimman:
"Det har gått så långt att de kallar ett nyförvärv med 7 säsonger i Skellefteå för en egen produkt."
Nej. Där ljuger vinfyllot, som vanligt.
Jag har skrivit följande:
"SPELARE FRÅN LULEÅ HOCKEYS UPPTAGNINGSOMRÅDE: Petter Emanuelsson."
Vi i Luleå Hockey har förklarat att vi har ambitionen att vi vill ha med så många spelare som möjligt från Luleå och Norrbotten under förutsättning att vårt lag då blir tillräckligt starkt för att i första hand försvara vår position i Elitserien SHL och om möjligt konkurrera i toppen. Det är vårt upptagningsområde, det område vi representerar.
Apans terminologi där knyckta talanger "konverteras" till "egna produkter" hör till därvarande sektmentalitet och den betackar vi oss för.
Vore jag ett aptroll skulle jag dessutom vara försiktig att ta upp Petter Emanuelsson som exempel. Bakgrunden är ju den att Petter tog med sig lillebror Einar från Kiruna till Apschtaan och Einar blev så illa betryckt av den pennalism som frodades av sektledarna vid Apans hockeygymnasium att han åkte hem igen och därefter sökte sig till Luleå och nu spelar för våra A-junisar. När Petter efter två skadefyllda år i USA valde att komma hem igen beslutade han att det fanns inte en chans att han skulle gå till Apan - trots sju säsonger där - utan han sökte sig HEM till Luleå och i intervjuerna vid hemkomsten förklarade han att det inte fanns på kartan att gå till Apan.
Att Petter nu spelar för Luleå är helt i enighet med våra ambitioner och att han väljer bort Apan är synnerligen generande, skämmigt och avslöjande för sektlaget Apan.
Vinfyllot i Apboken kommer med lögn efter lögn vilka krossas efter noter. Varpå han fyller på med nästa lögn. Nu betygsätter han sina egna lögner som "faktaspäckad kritik".
Nu börjar han dilla om Jaros. Ja, Christian Jaros kontaktade Luleå innan han fyllde 17 och frågade om han fick komma till oss vilket han fick. Han utvecklades först hos våra B-junisar, därefter A-junisar, har också prövat på i Allsvenskan för Aspis och sedermera etablerats i vårt A-lag, samtidigt som han blivit draftad av Ottawa. Nu, på fjärde säsongen hos oss väntas han slå igenom ordentligt som polerback.
Typiskt en hatbrottsling att attackera någon från ett annat land, som han gjort många gånger förut. Samtidigt som han hyller de spelare Apan stulit från orter långt från Apschtaan. Det är sådana signaler som karakteriserar främlingsfientliga hatbrottslingar. Nästa steg blir väl att han förklarar Jaros för "untermensch"?
Pojkar som söker sig till vårt junislag och utvecklas fint kan få plats i vårt A-lag, ja! Vi vägrar inte att ta in folk som vill utbilda sig hos oss bara för att de inte kommer från Luleå.
Är säker på att t ex Filip Gustafsson är lycklig över att vi arbetar på det sättet. När han själv kontaktade Luleå för att fråga om han fick komma till oss, då han nere i Apschtaan bara fick målvaktsträning i form av "ta pucken", var han välkommen och det ångrar han inte. Ganska många såväl juniorer som seniorer som prövat på Apan men därefter bestämt sig att söka sig till Luleå i stället.
Vinfyllot kallar dessa "Aprejects". Filip Gustafsson? Lucas Wallmark? Petter Emanuelsson?
Nu är aptrollen helt knäckta, eftersom Apdoktrinen att "Apan spelar alltid spelar med en majoritet spelare från egna juniorlagen" krossats monumentalt av oomkullrunkeliga fakta.
Så, vad gör de? Nu börjar de överge Apans "viktiga rättesnöre" om "majoritet från egna led" för att hävda att hela världen är deras "upptagningsområde".
"Ja men då kan vi väl gå efter hans kriterier." skriver ena aptrollet. Nej, den gubben går inte. Det är ni aptroll som förolämpat och hånat all omgivning på basen av Apans s k kriterier. Det är INTE våra kriterier. Att era kriterier nu visats vara lögner får ni varsågod leva med.
Nej, små aptroll. Så var det alltså inte. Det är ni Apor som dillat om att en majoritet av era spelare kommer från ert junislag - vi har aldrig påstått något sådant om Luleå.
Era lögner är avslöjade, ni är i grunden krossade av fakta och allt talar för att det bara kommer att bli värre och värre nu, när era gratisstölder av talanger från Burkölen och Norrbotten effektivt stoppats.
Nu börjar sidekicktrollet bryta ihop rejält och staplar lögnerna på hög.
I detta nu ljuger han apsanning om Apans kommande premiär och påstår att "jag har varit där många gånger" och visst är det isträning tycks han hävda.
Antagligen talar han om isbitarna i paraplydrinkarna. Eller så drömmer han sig tillbaka till när han var ung, bodde i Apschtaan och bevistade första isträningen när Apan hade ett riktigt hockeylag, dvs pre-Lasse J och övriga falska profeter. Numera orkar han inte flytta sig från Övik så några så kallade första isträningar har han inte bevistat på år i dag. Nu är det bordshockey, fiskdamm och ansiktsmålning.
Ett "sanningsvittne" som detta sidekickstroll påminner mig om en gubbe på Svenska Fans för några år sedan som gång på gång på gång på gång på gång intygade att han "aldrig nånsin ens öppnat Luleå Hockeys sida" till dess att någon iddes visa fram hur han en hel dag satt och la in äckelinlägg efter äckelinlägg, sida upp och sida ner på Luleåsidan.
Hur känns det att en majoritet av era nyintagna "egna produkter" kommer från sydsverige och Norge?
Hur känns det att majoriteten i er nuvarande trupp är inköpta från andra lag och länder?
He he, det blir bara alltmer skrattretande. Nu drömmer sidekicktrollet om att Apsupportrar från Svenska Fans ska komma hit till Apsidan.
Då kan jag informera om att i stort sett hela den kärngrupp som skriver där regnade sig här januari 2015 men inom någon vecka hade alla givit upp sedan de läst vad vinfyllot förorenade sidan med.
Vidare fortsätter sidekicktrollet att dregla efter Rundblad. Tips: be att din idol - vinpimplartrollet - upprepar sitt löfte till Rundblad att om han skriver på för Apan fixar vinpimplatrollet en natt för Rundblad med vinpimplartrollets syster.
Här har man sett de båda aptrollen i massor av år skriva skit om Luleå Hockey. Vinfyllot själv skrev aldrig någonsin på Apsidan utan satt bara och öste in 5-10 äckelinlägg dagligen på Luleås sida. Till dess att vi konsekvent lyfte över hans "inlägg" på Apsidan.
Apans framgångar har de - inte glatt sig åt - men använt som stöd för att håna och hata andra.
Nu börjar Apkolossen på lerfötter rämna och det är en smal sak att visa hur de håller på att utvecklas till det fulaste som finns, enligt aptrollen, en köpeklubb.
Och vad händer då? Ja då blir de ledsna i ögat, Buhu, buhu, vi får inte håna och hata ostörda, vi som är så kvicka och underhållande, buhu, buhu....
Luleå Hockey bjuder in till den första isträningen:
Nu på måndag 8/8 kl 17:00 är det dags för den första gemensamma isträningen för Luleå Hockey. Först ut är herrarna och sedan efter spolning följer de regerande svenska mästarna på isen i Coop Norrbotten Arena.
Är du nyfiken på hur nyförvärven och de nya unga spelarna ser ut på isen så är du varmt välkommen till Coop Norrbotten Arena för Luleå Hockeys första isträningar 2016/2017. Det är fri entré och vi kommer hålla kiosken vid huvudentrén öppen för den som exempelvis vill köpa något svalkande.
He, he bara hockey alltså.
Ingen ansiktsmålning, inga fiskdammar, ingen bordshockey. Men så har barnen i Luleå fortfarande lekplatser och tända julgranar.
Petter Emanuelsson, Kael Mouillierat, Bill Sweatt, Julius Junttila, Tim Kennedy, Anton Hedman, Johan Harju, Andreas Falk, Jacob Lagacé, Karl Fabricius, Christopher Mastomäki, Johan Forsberg, Gustav Rydahl, Anton Toolanen, Isac Lundeström.
Ganska spännande gäng forwards vi har att laborera med. Det kommer att bli riktigt intressant att se hur Skuggan tänker komponera linorna, för nu finns många alternativ. Kennedy saknas ju inledningsvis men när han kommer blir det att bli trångt om centerpositionerna. Fint att Harju lär slippa sådana uppgifter i år. Vi har bättre användning för honom som målskytt.
I väntan på hockeyn och vår första träningsmatch mot Oulun Kärpät har OS börjat idag. Även om invigningen igen-kligen sker på fredag smyfstartas det med damfotboll i dag och herrfotboll i morgon.
När det gäller herrfotbollen var man ju tidigare mycket intresserad av den, sedan vårt mäktiga ungdomslag blivit Europamästare och det talades om att komplettera med Zlatan. Nu har Zlatan klivit av och tyvärr också många av våra imponerande ungdomar. Därmed väntar vi oss nog inte mer än som vanligt, dvs att Sverige olyckas.
Våra damer fick äran att inviga OS och var klart bättre än motståndaren från Sydafrika. Men laget imponerade knappast, tyvärr, det kändes helt enkelt som att vi vann på att Sydafrika var svaga än på att vi var starka.
Den matchen följdes av supermötet Brasilien mot Kina. Ohoj, vilken match! Kina kämpade så länge de hade chans men Brasilien var helt sagolikt starka - det absolut bästa jag någonsin sett ett damsparkboll prestera. Inte bara fenomenal individuell teknik och perfekta korta och långa passningar utan dessutom ett fysiskt starkt och vältränat lag där lagspelet där lagspelet fungerade som en perfekt maskin över hela planen inklusive en kreativitet där man alltid hittade nya lösningar hur väl än Kina försökte försvara sig.
Det kändes som en ära att få vara åskådare till en sådan fenomenal insats av Brasilien och det är få herrlag i sparkboll som imponerat och underhållit så som dessa underbara brasilianskor.
Som alla inser är det svårt att tro att något annat landslag ska kunna röra detta damernas Brasilien. Visserligen har man sett tuffa lag plocka ned lag man bedömt perfekta tidigt och det skulle ju i så fall vara USA eller Tyskland men i skrivande stund kan jag omöjligen tro att något lag kan stå emot Brasilien: laget imponerade precis som Brasiliens herrlag de gånger de haft överlägsna lag under sparkbollens historia.
Ja, det var fint. En härlig känsla för fortsättningen av OS och eftersom spelen pågår t o m 21 augusti innebär det förstås krockar med hockeyn, nämligen
Luleå Hockey – Oulun Kärpät Fredag 12/8 kl 19:00, Coop Norrbotten Arena
Asplöven – Luleå Hockey Lördag 13/8 kl 15:00, Haparanda
CHL: Eisbären Berlin – Luleå Hockey Fredag 19/8 kl 19:30, Mercedes Benz Arena
men med god planering ska det nog ordna sig.
Förutom det rent sparkbollska skulle jag gärna tillägga att brasilianskorna är jäkligt snygga men jag avstår eftersom jag inte vill ta ifrån fokus från sporten;-)
Apropos damer ser jag också mycket fram emot den kommande säsongen för damhockey. Senaste säsongen skaffade jag ju abonnemang och kunde se alla Luleå Hockeys matcher och när de spelade på Hovet var jag där förstås.
Tidigare hade jag trott att damhockey utan tacklingar är inget att ha, men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig när jag ställs framför faktum. Och så blev det när jag började se på damhockey, i stället för att bara tycka till utan att veta vad jag pratade om.
Helt tvärtemot vad jag väntat mig fann jag faktiskt att jag gärna skulle se att herrhockey tog efter damhockeyns regelverk - dels för att det omedelbart skulle om inte eliminera men ändå minimera den risk för svåra skador som nu finns närvarande i stort sett vid varenda herrmatch. Men också eftersom damerna visade att man kan spela alldeles utmärkt och attraktiv hockey även om man avstår från open-ice bröst mot bröst-tacklingar.
Luleå räddade ju ekonomiskt pressade Munksund/Skuthamn genom att ta emot laget och dels tillföra ekonomiska medel för att möjliggöra en fortsatt satsning på elitnivå, dels behandlade våra hockeydamer på samma villkor som hockeyherrarna.
Och det blev en underbara resa hela säsongen där Luleå redan från början hängde med bland 2-4 toppklubbar och ju längre serien pågick desto starkare blev laget för att slutligen under sista matcherna lyckas passera tidigare suveränerna Pungen. Och segertåget fortsatte under slutspelet och när vi nått fram till final visades Luleå Hockey klart bättre och helt rättmätiga svenska mästare.
Att klubben satsade så starkt på damerna och att damerna levererade sådana fina resultat innebar att damhockeyfebern hölls på högre nivå än någonsin i damhockey säsongen igenom med ett antal helt överlägsna nya publikrekord som följd.
I sammanhanget känns det trist att se hur Boorken sitter som ledare för damhockeyn med en ledarstil som varit förlegad redan på 1800-talet, där han tycks stänga av landets bästa spelare om de inte niger och tackar till allt som krumelurfarbror Boork hittar på. Typ springer in på deras rum nattetid, sliter lakan och täcken av dem och tvingar dem på långmarsch i kyla och mörker i stället för att fortsätta sova efter tung träning. Samtidigt som de landslag som Boorken "uppfostrar" misslyckas kapitalt internationellt.
Nåja. Vi får se fram emot klubbhockeyn i stället och där verkar det som att Luleås framgångar blivit som en sockerbit och flera starka spelare har nu anslutit med följd att vårt lag denna säsong bör bli t o m bättre än fjolårets.
Luleå Hockey startar strax sin 33e obrutna rad av säsonger i Elitserien SHL, utan att någon gång ens behövt kvala sög kvar i högsta serien.
Fem lag har fler säsonger än vi - MooDoo, Frölunda och Djurgårn - som samtliga dock har remlåt ur serien och kommit tillbaka - samt Warulfven och Pölsan som varit med samtliga 41 säsonger; dock tvingats kvala sig kvar något som Pölsan fick göra upprepade gånger för några år sedan då man trodde de var på fallrepet - men de lyfte upp igen och tog ett Glud till.
Men 1/3 sekel har Luleå tillhört den svenska eliten i hockey - helt sagolikt fantastiskt om man ser till hur svårt vi hade att ens nå de bästa norrbottniska lagen fram till mitten av 1970-talet.
Vi ligger på plats sju i Elitserien SHL:s maratontabell; den som alla kompetenta använder för att bedöma hockeyhistoria eftersom det var si och så med hockeyns högsta divisioner fram till dess att Elitserien bildades.
Plats sju, alltså, men bara 13 poäng efter HV-71 på plats 6; ett avstånd som inte är omöjligt att nå om vi går bra och HV sämre kommande säsong (fram till en bit in på 2000-talet låg vi före HV och för några år sedan hade vi passerat dem igen).
Laget på plats 5 är MooDoo, som ligger 107 poäng framför oss. Ett avstånd som kan plockas igen av ett topplag på en säsong men jag skulle nog inte tro att vi lyckas med det. Men missar MooDoo att återvända nästa vår, medan vi håller oss kvar, kommer vi helt säkert att passera MooDoo. Ändå hoppas jag att MooDoos allsvenska sejour bara blir ettårig: de hör hemma i Elitserien SHL.
Vår insats under senaste 1/3 sekel blir än mer imponerande om man ser till en maratontabell från 1984 då vi gick upp. Under den perioden är vi faktiskt landets näst bästa lag, bara distanserade om Warulfven.
Innan IFK Luleå och Luleå SK beslöt att slå samman hockeysektionerna i det som blev Luleå Hockey hade ingen kunnat drömma om att vi i Luleå skulle nå ens norrbottnisk toppnivå, men när det hände dröjde det bara få år innan vi gick upp i Elitserien och sedan dess är vi landets näst mest framgångsrika lag i serien och därmed ett av de lag med den allra vackraste hockeyhistorien och finaste anorna.
Man blir tacksam.
När det gäller slutspelsframgångar har vi äran att vara det lag som vann det som alla kallar den allra tuffaste finalen någonsin - 1996 mot Frölunda. Vid sidan om den vinsten har vi förlorat tre finaler och även varit i semifinal massor av gånger. Det är stort men känns ändå som en liten plump i protokollet för vi borde igen-kligen tagit åtminstone ett par Glud till; speciellt 1992, 1994 och 1997 då vi förlorade trots alla odds.
Men det uppvägs av vår extremt fina historik i Europamästerskapen där vi är Europas i särklass mest lyckade klubblag under senaste fem årens Europaturneringar med hela två vinster och vid tre tillfällen utslagna bara efter sudd en gång och straffar två gånger; i respektive tillfälle mot blivande vinnarna som då spelade sin svåraste match och det var mot oss.
Men visst vore det - trots vårt förnämliga facit och det faktum att vi har en sådan makalös framgång i Elitserien SHL under senaste 1/3 seklet - roligt om vi kunde nå hela vägen även i det slutspel, som vi tillhört nästan efter nästan varenda en av våra säsonger.
Det är inte alltid lätt att innan säsong tippa vilket lag som kommer att gå bäst i Sverige och jag utesluter inte att Luleå skulle kunna få ihop det i år. Men det kan också hända att vi får en mellansäsong med sämre resultat. Vi får se.
I vilket fall känner jag mig trygg med den fina satsning som sedan fem år gjort på våra junisar och dessa satsningar börjar nu falla in vilket betyder att våra chanser att nå absoluta toppen ökar för varje år:-)
Tills vidare kan vi slå oss för bröstet med näst bästa svenska seriemeriter senaste 1/3 sekel, bästa Europeiska klubblagsmeriter och regerande svenska mästare för damer:-)
Den ene hatbrottslingen: "Sedan vill jag ändå lyfta fram Yoda Marklund som jag anser är den roligaste,fyndigaste och vassaste här på HS och enda anledningen jag är här inne."
Den andre hatbrottslingen: "Här borde vi behålla den högklassiga nivån där det framför allt är Barbro som satt tonen med sina klockrena och minst sagt fyndiga inlägg som är knivskarpa men samtidigt drar man på smilbanden."
Tänk vilka förändringar av människans villkor som internet fört med sig. Människor kan nå likasinnade på helt andra platser på jordklotet, på gott och ont.
Här har vi en ensam gammal gubbe med sådana extremt korkade åsikter att han "in real life" naturligtvis är skydd som pesten. Men tro det eller ej, bland jordens befolkning som snart uppgår till tio miljarder människor finns det faktiskt en till som är lika korkad och galen. Och när de två fått kontakt vet de inte till sig av glädje över att ha funnit varandra och kärleksförklaringarna strömmar från den ene till den andre och tillbaka, som två riktigt små barn som fått utan blöjor fått bada tillsammans i samma balja, varpå båda avlägger nummer 2, som gungar fram och tillbaka, från den ene till den andre, och de båda skrattar lyckligt och försöker fånga produkterna. Antagligen för att ta den ömsesidiga kärleken till nästa, mer koprofaga nivå.
Man slås av att den ene anser den andre som "vassast" medan den andre menar att den ene är "knivskarp"; epitet som signalerar uppfattning om hög intelligens hos den på vilken man sätter beteckningen. Den bedömningen är förstås relativ och utförs genom att man bedömer jämfört med sin egen förmåga.
Och då hamnar saken i ett annat läge. Ett helt annat läge;-)
Som handlade det om två tetraplegiker där den ene är komplett paralyserad, förutom att han kan röra på ett lillfinger medan den andre har samma (brist på) rörlighet men dock kan röra en lilltå. Varpå den ene anser den andre vara ett nästan övernaturligt fysiskt exemplar varpå denne svarar med att föreslå 10.0 i OS-gymnastik för den andre.
Jag antar att det knivskarpa och vassa de talar om är den enes åsikt om andra som "undermänniskor" och den andres hockeyåsikter av typen "bitring, tio miljoner spermier i analen, mums".
Jag beklagar att Skellefteå AIK haft olyckan dra till sig en sådan vedervärdig duo av hatbrottsliga och vinalkoholiserade aptroll.
Om 98 timmar är det nedsläpp för Europas nordligaste och mest spännande lag! Först kör de meste framgångsrika herrarna i Europa sin träning och efter omspolning kommer de svenska dammästarna - som förstås utan att ha spelat om det uppfattas som Europas bästa:-)
Pang på rödbetan med fart och finess och riktig hockey!
Den som snarare förknippar hockey med fiskdamm, ansiktsmålning, paraplydrinkar och bordshockey har sin chans 26 timmar senare, 13 mil söderut!
Fantastiska möjligheter, såväl för de hockeyintresserade som för de som har andra, mer sektliknande intressen.
Det lät ju som att det fanns möjligheter att David Rundblad skulle ha förstärkt Apan i år men troligen är det nedanstående löfte som fått honom att tacka nej och i stället hänger han nog på Zürich med Wallson och Lasse J.
”Rundblad är aktuell för en comeback innan han blir en storstjärna i NHL och Tre Kronor. Ifall detta stämmer ska jag gå ner på knä och kyssa hans fötter + bjuda ut min syster till honom ifall det stämmer.”
Det hela skrevs på Svenska Fans sommaren 2013 av ”Sven Sewage” – AKA SS-mannen och sjuhundrafyrtioelva andra nicks innan han nu kallar sig för Yoda. OBS! SS-mannens syrra är över 70 år gammal…
Intressant nog finner man i samma tråd ett antal kommentarer av SAIK-supportern Jojansson om nämnde SS-man:
Johansson: Jag håller på Skellefteå, och jag betraktar S.S som ett troll, inget annat. Jag skulle inte ha någonting emot att han/hon spärras.
Sluta skriva oändliga mängder skit om Luleå och provocera deras fans så fort tillfälle ges! Du kan säkert själv räkna ut att kommentarsfälten här på SF kommer att stängas om du fortsätter att trolla!
Någon annan fyller på med: Eländet beror på att en pensionär med all tid i världen i åratal ägnar sig till att i huvudsak förförlja, håna och trakassera Luleå Hockey, ivrigt påhejad av några andra signaturer som förklarar pensionären som enastående rolig och dessutom ett geni. De som står för hyllningskören kallar sig Farbror Barbro och Benny Hill. Det misstänks att det i själva verket inte handlar om tre olika personer utan att det kan vara samma pensionär som hyllar sig själv genom dessa signaturer. Nu pågår en debatt om hur han förstört kommentarerna i flera år så, liksom av en händelse, håller han sig själv lite lugn och skriver mindre, medan farbror barbro "rycker in". Misstänkt.
Jag säger då det. Samma uppförande, år efter år. Och Johansson fick mycket riktigt rätt. Kommentarsfält stängdes, SS-mannen stängdes, men trollade vidare under andra nick. Och hela Apsidan på Svenska Fans dog till slut - från att tidigare haft >100 kommentarer per dag är det nu bara en handfull personer som ibland lägger in något.
US of D går till val av ny president om tre månader och i de flesta delar av världen begriper man inte varför en sådan galenpanna som Trump överhuvudtaget är aktuell.
Men det är nog inte så konstigt. Människan och mänskligheten är på gott och ont en varelse och och ett fenomen med snart sagt oändliga möjligheter och allt ryms mellan himmel och jord när människan är inblandad. Som en fantastiskt kompetent hund efter rätt utveckling, men som i fel händer kan bli hur farlig som helst.
Egoism, fiendskap och hat kan leda till vad som helst, vet vi som kan vår historia där krig och ännu värre utrotning är de absolut värsta sidorna.
Men även under relativ "fred" finns amma mekanismer närvarande. För trettio-fyrtio år sedan skulle nog ingen väntat sig att den s k civiliserade världen skulle färgas av politiker med barbariska förtecken men missnöjespartier med ledare vars galenskaper bara fått påhejare att applådera allt kraftigare har poppat upp överallt. När det började i Danmark och sedan Norge trodde väl vi svenskar att "men aldrig här" men sedan kom den galne greven och betjänten och därefter de nuvarande galningarna som väsentligen har sitt ursprung i erkänt hatbrottsliga organisationer; en baksida de numera försöker tala om bara bakom stängda dörrar eller anonymt på nätet.
I US of D har detta inte märkts så mycket. Visst har här funnits rörelser med galningar men de har betraktats som marginaliserade högerterrorister.
Men det är en tystnad som mer berott på att deras röster inte hörts snarare än att de inte funnits. När de nu fått en företrädare som slagit sig hela vägen fram till att få tävla om presidentskapet kryper de fram ur sina hålor, även om de än så länge bara märkts genom att Trump fått röster.
Och med US of D:s historia, med "the American Dream" som innebär att ett stort antal människor blir förlorare är det inget att förvåna sig över; att stödet för galentrumpen är större än det stöd som motsvarande fått i andra länder. Stödet domineras av s k "puré white trash" vilka med svenska mått skulle karakteriseras som hatbrottslingar rakt av eftersom de hatar folk efter kön, hudfärg och ursprung.
Tack och lov är vi inom hockeyn mer civiliserade. Här får en galenpanna bara stöd av en annan galenpanna medan alla vi övriga betackar oss.
Ja, vi vet ju alla att den terminologin inte längre är speciellt relevant när det gäller svensk Elithockey. Eftersom ett par hundra svenska spelare nu lirar utomlands tar klubbarna spelare av varandra och följden blir att klubbar måste rekrytera vad de behöver för att hänga med.
Inte så konstigt. Men Apan, som försvann från svensk elithockey i början av 90-talet, har ju inte hängt med på den utvecklingen och därför sitter två ensamma gamla aptroll och tjatar om köpespelare i syfte att kunna håna och hata andra klubbar.
Speciellt eftersom Apan haft en strategi att stjäla talanger från andra - speciellt Burkölen och Luleå/Norrbotten, för att sedan presentera dessa som helt egna produkter, från egna led - en stöldstrategi som nu stängts av effektivt och senaste åren stål Apan talanger från Sydbotten och Norge.
Apan proklamerar att majoriteten av deras trupp ska vara egna produkter, komma från egna led, vilket de definierat som att spelarna ska komma från Apans juniorlag och därifrån flyttas upp i Apans A-lag.
Så låt oss kolla det.
Kan Apan fixa det, kan de stå för det som de hävdar att de gör? Eller handlar det om en s k Apsanning? Med andra ord: ljuger Aporna?
I dagens trupp har Apan 22 spelare. Nedan följer 12 av dessa.
1. Erik Hanses Från Leksand och som 23-24 år till Apan. Köpespelare!
2. Emil Djuse Från Östersund, som efter Östersund, Brunflo, Södertälje, Frölunda, Malmö, Mora, Frölunda, MooDoo, Timrå köps av Apan. Köpespelare!
3. Kyle Cumiskey Kanadick som MooDoo etablerade i SHL och som Apan nu köper in från AHL. Köpespelare!
4. Andrew Calof Kanadensisk köpespelare!
5. Jimmie Ericsson Föddes och vistades som spädbarn i Apschtaan, men försvann sedan; en bakgrund som innnebär att maligna hatbrottsliga apsupportrar menar att han därför uppfyller definitionen att ”komma från egna led2 vilket betyder att plockas upp från junislaget, eftersom han har ”Skellefteåanknytning”. Men från Vita hästen och Södertälje, ett fläskberg som i 22-årsåldern köps in av Apan. Köpespelare!
6. Henrik Hetta (NY) Köpespelare från Strömstad, Östersund, Brunflo, Asplöven, Olofström, Malmö. Köpespelare!
7. Joakim Lindström (NY) Ursprungligen från Apschtaan men söker sig till MooDoo som 15-åring för att utvecklas till hockeyspelare. Blir kvar i MooDoo i sju säsonger och är alltså enligt alla möjliga definitioner en ren MooDoo-produkt. Har därefter varit i alla möjliga länder och klubbar och vanligen misslyckats men köps ibland till Apan och lyckas där bättre. Nu inköpt till Apan igen. Köpespelare!
8. Oscar Möller (NY) Spångagrabb utvecklat av Djurgårn och så vidare. Köpespelare!
9. Jesper Olofsson (NY) Övikspojke som från MooDoo varit på fler ställen och nu köps till Apan. Köpespelare!
10. Emil Pettersson (NY) Sundsvallspojke som utvecklas av Timrå och delvis MooDoo innan han som färdig senior köps av Apan. Köpespelare!
11. Pontus Petterström Smålänning utvecklad av Leksand och Tingsryd innan han som färdig senior köps in av Apan. Köpspelare!
12. Gustaf Lindvall (NY) Född i Skellefteå men sparkas av Apan som 19-årig junis.
Närmaste sex åren spelar Lindvall på följande platser:
2010-11 IF Sundsvall Hockey Allsvenskan21 3.48 .895 | Timrå IK Loan SHL2 4.24 .885 |
2011-12 IF Sundsvall Hockey Allsvenskan27 3.11 .897 | Kvalserien AS3 5.04 .819 MODO Hockey Loan SHL0 - - | Timrå IK Loan SHL1 2.04 .920 |
2012-13 VIK Västerås HK J20 SuperElit1 3.84 .810 | VIK Västerås HK Allsvenskan6 2.46 .915 |
Nu när Linvall är 25 år gammal köper Apan honom av AIK. Och försöker karakterisera honom som född i Skellefteå, spelat i Skellefteå som junior bl a bl a, i syfte att mygla in honom som kommande från "egna led".
Men Apan sparkade junisen Linvall och de kan inte låtsas som att han inte varit försvunnen i sex år innan de köpte tillbaka honom. Han har utvecklats av andra klubbar. Köpespelare!
12 av 22. 55%.
Apan har en majoritet köpespelare i truppen.
Snacket om "från egna led", själva basen för de maligna aptrollen att hata och håna andra klubbar visar sig - inte helt oväntat - vara en Apsanning.
På allmän uppmaning - en fortsatt tolkning över Apfenomenet att kunna fylla sitt A-lag med egna produkter.
Apan hävdar att de har en majoritet spelare från egna junislaget i sitt A-lag.
Apans A-lag 12 köpespelare 10 spelare från junislaget, varav några från Skellefteå
Nehejne!
Så var det ju inte. Men hur ligger det till med junisarna? De har väl ett enorm övervikt av Skellefteågrabbar där?
Apans J18-lag 5 spelare från Skellefteå AIK 5 spelare från andra Skellefteå-klubbar 3 spelare från övriga Västerbotten
4 spelare från Norrbotten 2 spelare från Norge 11 spelare från övriga Sverige
Jahaja!
Majoriteten av spelare i A-laget är från övriga Sverige och majoriteten av spelare i J-laget är från övriga Sverige. Och utlandet.
Apans påstådda majoritet "egna produkter" stämmer inte. Det handlar om en minoritet av en minoritet.
Apan är redan idag till största delen en klubb av köpespelare, av lejda legoknektar och den utvecklingen kommer att fortsätta för att bli mer utpräglad. Nu har ju Apan m h a släckta julgranar m m fyllt på sparkontot med landets största kassa och de kommer förstås att köpa, köpa och åter köpa.
Allt talar för att Apan kommer att utvecklas till landets mest utpräglade köpelag.
Det är förstås deras sak. Men det är dags att de slutar skryta om sig själva som ett hemvävt lag, finare än alla andra...
Vi har ju varit med uppe i eliten senaste 1/3 sekel och vet hur allt förändras. Så vi talar om vårt upptagningsområde av spelare till A-laget som helst ska vara spelare från Luleåområdet och Norrbotten samt andra spelare som kommer till oss i Luleå som junisar och utvecklas att ta plats i A-laget. Men behövs det, kompletterar vi genom att rekrytera spelare.
Nå, låt oss se hur det ser ut just nu.
Luleå Hockeys A-lag 14 spelare från vårt upptagningsområde 13 rekryterade spelare
Luleå Hockeys J18-lag 20 spelare från Luleå-området 9 spelare från övriga Norrbotten 7 spelare från andra platser
Oj, det var skillnad mot Apan!
Tala om att Luleå lyckats och kan slå sig för bröstet medan Apans svans döljs mellan benen.
Den första isträningen i Norra Sverige, i landets hetaste hockeystad!
Ja! Det är nu bara 45 timmar kvar innan det sker. Både herrlaget och A-laget kommer att träna och det är på riktigt. Hockey!
Välkomna till Delfinen!
Ett knappt dygn senare är det baluns nere i Apstadion. Ingen hockey, fast de ljuger med en Apsanning, men däremot bordshockey, ansiktsmålning, fiskdamm, banjospel och paraplydrinkar!
Hmm, det verkar som att det handlar om sju lag som den verkliga eliten består av. Färjestad är tydligen klart bäst. Och näst bäst i Sveriges Elitserie SHL, under senaste tredjedels seklet, är Luleå Hockey.
Svenska Hockeyförbundet redovisar historisk information inklusive total maratontabell för landets högsta serie. Den startade 1975, som alla vet. Innan dess fanns det flera olika Division 1-serier och längre tillbaka fick bara delar av landet delta. Men Hockeyförbundet räknar den igen-klaga historien från när Elitserien startade. Och då ser det ut så här:
Att läsa det jag lägger in innebär ofta en fin hockeyutbildning där jag samlar och redovisar fakta, av intresse för den som inte känner sanningen.
Stor skillnad på hur det ser ut i apboken, där lögner och rent hallucinatoriska villfarelser dominerar.
Historiens bästigaste plantskola, dynastiernas dynasti, som nollorna försöker hitta på.
Och eftersom de själva vare sig känner, eller kan ta reda på sanna fakta, får de som regel tuppjack när jag lyfter fram oomkullrunkeliga bevis för det jag påstår.
Lika så nu. Både trollen svarar på de fakta jag lagt in - som visar hur lite egna produkter Aporna har - med att försöka håna och hata Luleå. Det är så fånigt att ingen tar åt sig förstås, det är så tydligt att de bara ljuger.
Qatar, kallar de Luleå exempelvis. Vad är Qatar? En nation som köper idrottsmän som de sedan presenterar som sina egna.
Så, vilket lag i Sverige har varit "bäst" på att stjäla talanger från andra lag - i detta fall Burkölen och Luleå/Norrbotten - som de sedan använder all energi för att marknadsföra som "egna produkter", från "egna led" och jag vet inte var gränsen för deras gallimatias går.
Apan!
Är det något lag i Sverige som förtjänar namnet "Qatar" är det förstås Apan och alla vet dessutom om det.
Men aptrollen är så glada att få hata lite grann att de är nöjda att kasta skit även om det faller mest på dem själva.
Aptrollet brukar ju hävda att han "minsann bara svarat på mina "provokationer" här senaste åren" medan jag förklarat att punktmarkeringen av Apan syftar till att särskåra och avslöja deras "apsanningar" som följd av brännvinsjournalisten Fahlmans beteende samt aptrollens sedan många år. Denne s k "Yoda" byter ju namn som andra byter kalsonger, men inledningsvis kallade han sig för "Sten-Georg".
Nedan följer några "inlägg" bland tusentals av de två aptrollen för 4-5 år sedan för att exemplifiera hur de betett sig i åratal.
2012-02-08 20:46:26 Sten-Georg Och det värsta till sist: Luleå är verkligen Djävulens gåva till den svenska hockeypubliken. Jag säger det igen: vik hädan getfinnar!
2012-08-14 15:19:22 Sten-Georg Ni gnetfinnar kan ju fantisera om hur det skulle kännas att ha anor, egna spelare och ett eget spel. Ni är, har alltid vart och förblir ett historielöst köpelag. Nu kryddar ni dessutom det negativa hockeykarmat med den tråkigaste hockeyn som den stackars elitseriepubliken någonsin har beskådat.
2012-05-26 03:11:49 Sten-Georg Ponera detta scenario: Vi sparkar varenda snubbe från närområdet och satsar på en rasse till sportchef som har köpmani och köper in finnar och smålänningar till 3e och 4e femman, På så sätt drar varenda verklig talang då de aldrig får chansen, yipee! Sen tar vi in en tränare som får Drillo alternativt Lasse Falk att framstå som en äventyrlig kreativvild kraft... och så börjar vi dyrka 0-0 och den helige sarg-ut ande! Sen tar vi och byter märke på tröjan för tredje gången på ett decennium - och inte vilket motiv som helst, utan ett asätande smutsigt djur! Tre-enigheten köp, plast tråkig vore sedan fullbordad, oooj vad stolt man skulle vara i detta fall!!!
2012-01-07 06:32:07 Farbror Barbro Har gått av passet och är lite trött men vill ... Sedan tycker jag du är ute och cyklar angående Sten-Georg som inte sällan med finess skriver sanningen. Hans fantastiska texter till välkända melodier brukar då lysa upp mången hem. Det känns inskränkt att ni inte kan acceptera åsikter även om dom skrivs i provocerande ton.
"Intressant att läsa att Barbrud 6.30 på morgonen har "gått av passet i Övik".
Vilket pass, tror ni? Vad jobbar man nattpass med i Övik? Nu kanske han pensionerats, men för fem år sedan tycks han ha jobbat. Med vad, tror ni?
Min gissning är sjukvården. Han brukar ju spela doktor och har förkärlek att - när jag lagt in fakta som bevisar att jag har rätt och han har fel - förklara att jag är "sjuk", kalla mig för "patienten", diagnostisera mig som "pyroman" etc.
Öviks sjukhus är ju ganska litet, har inte så många kliniker. Medicin och kirurgen förstås, långvården, barn-och ungdomspsyket men inte så mycket.
Jag tror att barbrud jobbade på långvården. Men inte som doktor, det begriper han inget av, knappast ens syrra. Sjukvårdsbiträde är min gissning. Men nu är han snarast inlagd på samma klinik.
Sjukvårdsbiträdet Barbro på långvården i Örnsköldsvik är tämligen tagen av att ha kommit ut ur garderoben.
Den andra hatbrottslingen däremot - "jag har bara svarat nu på sistone på hockeysnacket på Savage påhopp på oss" - har inga problem av att hans hån och hat rean för 4-5 år sedan avslöjats. Grejen är den att han då redan hållit på så där i många år, så visst fan kan jag leta reda på mycket tidigare hån och hat från hans sida.
Men han är närmast stolt över sina vedervärdiga insatser. Vilket är vedervärdigt förstås.
Nu laddar de båda för Apans "första isträning" som går av stapeln om 52 timmar. Någon hockey blir det inte och så har det varit i många år. Däremot ansiktsmålning, fiskdamm, banjospel, paraplydrinkar och bordshockey. Gratisinträde för Apschtaans småbarn som fått lekplatser stängda och julgranar släckta för att finansiera landets vidrigaste kommunaldoping av ett köpelag. Senare på kvällen skickar Apan ut pressmeddelandet som kommer att "informera" om att "hockeyintresset är större än någonsin i Apschtaan och en rekordpublik följde Apans första isträning". Och okunniga media copypastar av slentrian sektens Apsanning.
De i norra Sverige som har intresse av hockey på riktigt tar chansen redan i morgon om 26 timmar då Luleå Hockeys herrlag respektive damlag går på is inför publik. Med såväl klubbor som puckar, något som Aporna inte använder på sin "första isträning".
Här lyfter jag fram och citerar hur aptrollen "diskuterade hockey" för 4-5 år sedan - och då vet alla inblandade att det inte startade då utan närmare tio år sedan - med syftet att visa hur de uppfört sig sedan lång tid.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
37% (21)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?
Anledningen?
Eftersom barbrorbarbrudgubben på applanket påstod att jag hävdat att hockeyn före 1980-talet var för amatörer.
Så, vad gör gubben nu då?
Ja, läs och skratta;
"Ja jösses, den klent begåvade hatbrottslingen har det inte lätt nu när han blev påkommen med fingrarna i syltburken."
KOMMENTAR: Som följt av gubbens uppförande har jag bedömt honom vare så väl klent begåvad som hatbrottsling, och det har jag fog för. Nu har han så outvecklad fantasi att han använder min ord om honom. Ojoj, klent. Och i sak har han sagt ingeting alls. Så fortsätter han:
"Sven Savage har i åratal föraktat och förringat hockeyn innan 80-t."
KOMMENTAR: Ja, det är just det jag visat att jag INTE har. Att gubben upprepar lögnen gör den inte mer sann. Var har du fakta, gubbe?
"Han har det inte lätt med tänkandet."
KOMMENTAR: Subjektivt omdöme i syfte att förolämpa. Vilket inte biter när det kommer från gubben. Kommer du med riktiga argument snart?
"Han är verkligen inte den mest begåvade."
KOMMENTAR: Lika uselt som föregående. Kommer det fakta snart?
Hans hjärna är synnerligen trög.
KOMMENTAR: Är du klar snart, med dina meningslösa försök att spela Allan? Kommer du till saken nu till slut?
"Nä tänker inte fortsätta utan ville bara visa Svens Savage stil på HS."
KOMMENTAR: Du har ju inte sagt ett jota! Har du verkligen inga argument att lyfta fram som stöder ditt ur luften tagna påstående?
"Sven Savage är verkligen bottenskrapet."
KOMMENTAR: Patetiskt, gubbe lilla. Sitter du verkligen och fyller sidan med enbart och endast skit och lögner? Har du ingenting annat alls att säga, än att bara sprida dynga?
Visst kan det hända att jag levererar värdeomdömen om andra men, till skillnad från dig, gubbe, har jag stöd för mina bedömningar.
Exempelvis har du vid upprepade tillfällen betecknat sådana spelare som lirar för ett annat lag än Apan - eller supportrar, ledare och tränare för sådana klubbar - som "undermänniskor". Det är en terminologi som har en enda historisk bakgrund, för c:a 80 år sedan, då man på den politiska rörelsens språk betecknade som "untermensch" folk som de tvingade in under gaskranar varefter de knackade guldet ur tänderna på dem. Det är svårt att tänka sig något så intimt förknippat med hatbrott som att kalla andra folk för "undermänniskor".
När det gäller att jag karakteriserat dig som svagt begåvad behöver jag bara hänvisa till argumentationsanalysen i början av detta inlägg.
Med dessa tydliga stöd betecknar jag dig som en svagt begåvad hatbrottsling, gubbe.
Ska du försöks använda samma begrepp om mig får du var så god se till att du kan tala för din sak. Annars är du inte på högre nivå än en sur och bitter treåring i sandlådan som, rasande över att han inte kan bygga det han vill, ropar skällsord.
Troligen begriper du inte vad jag skriver utan är lyckligt ovetande på den mentala nivå som illustreras av nedanstående maskot: