Luleå HF

115806 inlägg · 887 ämnen

Luleå Hockey 2012: Vägen mot EU-GLUDet!

1543923 · » Till forumet


Sv: Luleå Hockey 2012: Vägen mot EU-GLUDet!
Huss: Stort tack, Huss: efter att för första gången ha vunnit i ett slutspel mot Pölsan var de övriga matcherna enklare uppgifter, känns det som, bekräftade genom att övriga inte ens målade på oss:-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012: Vägen mot EU-GLUDet!

Grattis till EHL guldet Luleå! Det var ni väl värda.

Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012: Vägen mot EU-GLUDet!

El Maco: OK, då är jag varnad: TIK08 is on the move. Jag ska vara väldigt försiktig att inte ingå vad med de som vet bättre;-)

Kul att du är åter även om jag räknar med att hockeyn inte är lika stor som den var när ni gick upp - snarare mer av rutin och desssutom lite jobbig rutin med tanke på tabelläget.

Ungefär som vi tröskade 1998 och en evighet framåt för att bli kvar. Det är en tuff resa men för oss alla motgångssupportrar är det inget val. Förr eller senare kommer man igen:-)

Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012: Vägen mot EU-GLUDet!
Sven.Savage: yes, same old, same old. I've moved fifteen tons, and what do you get?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012: Vägen mot EU-GLUDet!
El Maco: Vad pysslar du förresten med nuförtiden, Maco? Har följt dig under det amerikanska äventyret och den utvidgade familjen Maco men nu är ni åter i Fjollträsk som innan?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012: Vägen mot EU-GLUDet!
El Maco: Yep, det var så snyggt att alla direkt applåderade och accepterade faktum. Vet ej om Simons, men alla dessa lokala ledare finns - även om de försvunnit - kvar i ens hjärta på något vis. Även som utomstående kunde man förstå hans och Moras lycka när de - efter att ha varit borta så länge att alla glömt bort dem - plötsligt dyker upp och vinner kampen om Siljan och tar Elitserieplats medan medias gullegris huggochslågänget från Leksand fick odla återtåg efter återtåf följt av fiasko efter fiasko allt medan Masken ökade på folkmängden i kommunen genom att sätta in en checking på allt och alla han såg;-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012: Vägen mot EU-GLUDet!

zigge: Jo, Jan T, ja. Han var härlig också. Tror att han dök upp som rookie i typ 18-årsåldern och direkt hade alla åsikter klara. Vilket var svårt när så många djupt kompetenta fanns där. Jante hade ju tidigare börjat med egen sida där han copy-pastat material från Luleåhockeys, varpå West - som då jobbade för Luleås hemsida, bannade honom efter noter, rena kriget. Och sedan blev Jante och Westen bästa polare IRL på alla möjliga sätt, tänk hur det kan gå.

Men Jante som rookie hade många uttalanden som var sköna och oförglömliga. Det jag kommer ihåg bäst var typ "Ja, jag erkänner att XX blev Luleås bäste spelare den här säsongen, även om jag innan, till skillnad från alla andra, sade att han skulle bli den sämste, men faktum är att det curriculum vitae XX hade med sig kunde bara tolkas som att det skulle gå åt helvete för honom. Så jag anser att jag hade helt rätt, när jag sa att han skulle bli sämst, även om han blev bäst."

Och sedan strödde han Jantismerna kring sig. Undrade om det inte var roten till all annan semantik vi drog igång. Så snart någon tyckstavat på ett lustigt sätt fastnade det. Några av följderna därifrån är froza, glud, igenkligen, sprotradion och liknande.

Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012: Vägen mot EU-GLUDet!
Sven.Savage: Luggen var ju mitt förslag! Mitt enda (bestående?) bidrag till Forumspråket.  Vad gör föresten Jan Simons nuförtiden?
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012: Vägen mot EU-GLUDet!

zigge: Mora var ett problem. Tror faktiskt vi lyste ut en tävling och de vinnande namnen anspelade på dåvarande ledaren, antingen att han gick omkring i träpjuck eller - och det vann - att han hade en imponerande snedlugg. Kallade vi inte Mora för Luggen? Tror det. Annars fanns ju anspelningar på likheten med glädjeflicka för de mer lättroade, men, eftersom vi alla kunde känna för glädjen i ett lag som tagit sig upp, avstod vi nog från sådana lättköpta. 

Styvben var ju annars synnerligen lämpligt med anspelning på nämnde Styvbens karaktär och eskapader eftersom Djurgårn då hade en ekonomichef som var en riktig marknadsnisse, med fläskkotlettkammad bena och allt, och som brukade hånga med på VM men skita i matcherna för att sitta på barer med pressveck och pressfolk och läppja drajor, medan han föklarade sin vishet....bara för att något senare upptäckas av att ha försnillat klubbkassan som den värste Styvben Starke. 

Jaså, Djurgårns hockey har varit synlig igen? SÄPO får rycka ut, men gissningsvis går de strax unda jordi, som vanligt;-)

Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012: Vägen mot EU-GLUDet!

El Maco:Ja, tänk hur mycket vatten som runnit under broarna. DJ Hemp var Luleåsupporter till, i hans - och dina, ögon bättre alternativ fanns genom att Timrå gick upp. Oj, vilken känsla det var för alla Timrå¨-supportrar som längtat så många år. I omgivningen blev vi lika glada eftersom vi alla varit där! Vad var det - 10-20-40? bussar med Timråsupportrar till bortamatcherna i kvalet och starten i Elitserien, en lycka att se, och något som gör att man aldrig, aldrig, aldrig vill se en stängd elitserie.

DJ kallade ju sig Red Tags East - med hänvisning till West tidigare - men blev rätt snabbt East bara. Några av de som var med redan från Jesper (och Percys) första Forum som då låg på Luleå Tekniska Högskola var just East och Lindberg Råkkar - som fortfarande skriver här emellanåt, men - som de flesta som var med då - saknar den tid då Luleå var tyngst och stöddigast i Elitserien: vem saknar inte den tiden?

Jag kommer ihåg en gång när East och Råkkar åkte tillsammans till en match Södertälje - Luleå och diskuterade var den där Savage - som alltid skrev på nätterna - befann sig och beslutade att jag fanns i US. Rätt kul, eftersom jag var i Scaniarinken på samma match:-) Klokt tänkt förstås, men trots min US-koppling fanns jag alltid här, bara att jag jobbade så intensivt då att bara på nätterna kunde jag skriva, i stället för att sova. 

Nattdiskussionerna på Luleå-Forum var en vän i natten. På första planket var det Jesper - då Bulan-fan - som kunde vara vaken; på Svenska Fans var det Terva som fanns där. 

Fisus Power var lustig. Kom ihåg att jag testade att stjäla hans nick på Aftonbladets chatt som då var nystartat. Då stal jag också hans beteende. Min specialitet var att gå in med 5-10 nick samtidigt, många av typen "Linda, 14" varpå jag nedlusades av viskningar av äldre herrar med förslag. Med lite kollrande fick jag dessa att ge mig telefonnummer, namn, stad och plats och träffas varpå jag lät "Fisus Power" förklara att "Här har vi intressant information som vi inte kan undahålla Allrummet: Nisse, 57, i Växjö vill träffas utanför Centralstationen. Han har telefon XXXX-XX XX XX och är beredd att visa upp modiga 20 centimeter." Oj, vad Nisse hatade mig medan övriga applåderade;-) Så småningom dök Fisus upp och var förgrymmad över att jag nyttjat hans nick.

Trevligt på gamla Luleå Forum var att där fanns, förutom Luleå-supportrarna, även många som höll på andra lag men som var helt OK för övrigt;-) 

Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012: Vägen mot EU-GLUDet!

zigge: Jag hade aldrig hört ordet "Internettroll" innan jag fick lära mig någon gång på 90-talet att Fisus var ett sånt. DJ Hemp var väl annars ledande Timråit på Forum även om han fick sitta i utvisningsbåset mellan varven.

Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012: Vägen mot EU-GLUDet!

brynäs08:Joo, får nog göra det! :-) Som sagt, Sven, Jesper o jag  har vart med på många olika Forum genom åren - många lustiga personer har man sett komma o gå. Tex Fisus Power - han hade sina putslustiga sidor, tex hur han "lärt upp" olika bollspärkare - men mkt var rent pubertalt skitsnack- Osv. Jante - en ordkonstnär, på sitt eget lilla vis. Bla en Jantisk ordbok skapades.

Sven, lagen har ju av dig fått många olika namn genom åren - men har du nåt namn på Mora?? Som fick däng av Styvben ikväll, olyckligt nog.

Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012: Vägen mot EU-GLUDet!

brynäs08: Brrr...bara att du nämner Molin får kalla kårar att växa nedför min rygg, och, är jag övertygad om, ganska många lulesupportrar , om de hittar hit;-) 

Och så snart vederbörande Molin lagt rören på hyllan och vi vant oss att inte vakna mitt i natten, ridna av nattmaror och mardrömmar - så dyker Molin junior upp! 

                                          HJÄLP!

Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012: Vägen mot EU-GLUDet!
zigge: Sorry. Nästa gång ska jag läsa mer noggrant innan jag hasplar ur mig mothugg. ;)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012: Vägen mot EU-GLUDet!
Sven.Savage: ja jag såg det nu, läste inte hela tråden. Haha. så är det. Men som sagt, har läst en hel del du skrivit, både här och andra forum. och jag gillar dina matchupptakter. Jag var åckså med på -90 talet. Det var sannerligen tider det. Det var, som du skriver, några riktiga bataljer våra lag emellan. Och ibland när du skriver hur då fasade för tex Molin så väcker det en hel del goa minnen från den tiden. Det tackar man för! 
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012: Vägen mot EU-GLUDet!

Sven.Savage: Det går nog att återskapa. Forumet och anv finns ju kvar.

Frågan är bara om det moderna Luleå Hockey någonsin kan återskapa -96

Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012: Vägen mot EU-GLUDet!
Tack för fina ord, brynäs08, fast det zigge skrev handlar nog inte om mig, fast det kan se ut så;-)

Det handlar om robert petterson på hockeysverige, som i sin gröna ungdom var hardcore Luleå-supporter, fast han bodde i uddevalla. Faktum är att han åkte land och rike runt i en gammal beg bil för att se Luleå. På nätet kallade han sig Red Tags West (Red Tags var namnet på lules dåvarande supportrar, senare förkortade han till West). Han älskade den hockey lule hade i mitten av nittiotalet och hatar den vi haft senaste femton åren. jag tycker fortfarande att robert p är kul, fast han tycks ha extra kul åt att reta lulesupportrar.

Zigge var med på den tiden, när han, West, jag och många andra var med på det Luleå Hockey Forum som Jesper var hjärnan bakom - ett härligt Forum när det var som bäst.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012: Vägen mot EU-GLUDet!

zigge: jag vet inte. Du väljer ju själv vad du läser. Framförallt när du inte är inne i din egen bok?

Jag tycker Sven har många roliga matchanalyser och är ganska kunnig soff-coatch. Som sagt, man väljer vad man läser men jag läser gärna vidare.

Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012: Vägen mot EU-GLUDet!
zigge:a long time ago on a forum far far away
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012: Vägen mot EU-GLUDet!

Sven.Savage: west - hockeyns svar på katrin zytomierska?

Vem bryr sig igenkligen vad han sitter o totar ihop? Han verkar mest mån om att få "debattera" hans inlägg, o vissa hur himla rätt han har, igenkligen.

Hur kunde det gå så snett? Var inte han Lule-fan , ihop med Jante, på den tiden det begav sig?

Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012: Vägen mot EU-GLUDet!

Sven.Savage: Hahaha, Sven. Du går verkligen igång på alla cylindrar!!

Asplöven...hahaha.

Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012: Vägen mot EU-GLUDet!

Sven.Savage: Bara att ge robert P rätt. Det kan mycket väl vara Asplöven som är bäst i Europa idag. Visserligen har de impat, men inte impat såpass, men vi kan ju inte veta, eller hur? Bara om SKA Petersburg och de andra KHL-läagen får vi svar på den obesvarade frågan: är det Asplöven som är bäst i Europa för ögonblicket, igenkligen?

Man måste nog ordna en turnering, av något slag, typ låta de 32 bästa i Europa vara med och möta varandra i något sorts gruppspel och sedan finalspel. Annars får vi aldrig veta. Och om de som är med i en sådan turnering - när den är klar - visas inte toppa de nationella hemmaligorna : då underkjänner vi turneringen och så måste de spela om. 

Dessutom kan man väl inte tala om Europa när inte lag från Sibirien - som ligger nästgårds Japan - inte är med.

Slutligen: Bratislava och Vienna var ju garanterade plats i slutspelet eftersom de arrangerade turneringens slutspel. Det är ju osportsligt! Underkänn, underkänn, underkänn! Och samtidigt kräver vi att samtliga VM-slutspel i Sparkboll underkänns eftersom även där har man myglat med arrangörsländerna! Fy!

Det enda raka i detta läge är förstås: Avgå alla! Stryk alla pristagare! European Trophy har INTE spelats på korrekt sätt 2010, 2011, 2012: stryk! Och stryka alla spelade sprarkbolls-VM också!

Däremot är det helt klart att Asplöven är helt oskyldiga i sammanhanget och någon pristagare måste vi ju ha så förslagsvis utropas retroaktivt Asplöven som vinnare av European Trophy 2010, 2011, 2012. Och dessutom har Asplöven vunnit sparkbolls-VM samtliga gånger det spelats! Då får folk lära sig att veta hut!

Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012: Vägen mot EU-GLUDet!

Köplustan-Gnaget i hängmatch ikväll, därefter häng Gnaget-Röglarna på torsdag.

Efter det är alla lagen i kapp omgångarna, förutom Warulfven-HV som liras först 3 januari.

Hm, Gnaget har alltså två chanser att ta sig förbi Timrå och slippa kvalplatsen över jul. En annan intressant detalj ikväll är förstås att Köplustan saknar en lina, dels Duchenne som dragit för att tjäna Schweiziska pengar nu, dels de två Köplustespelare - bland annat dickenaxelsson - som är avstängnda för att de beter sig på is som domare och disciplinnämnder inte tycker man ska göra. Kan kännas konstigt för Köplustan att spelarna "bidrar" så där.

En annan intressant grej ikväll är att Huselius skrivit på för Gnaget och lär debutera nu. Men han har spelat - vad är det? inga matcher förutom 2 NHL hösten 2011  och hur bra kan han vara efter skador, rehabilitering och ålder? Svårt att säga. Rostig borde han vara.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012: Vägen mot EU-GLUDet!

Intressant att läsa robert P:s funderingar kring matchen igår. Tydligen finner han inget som helst att skriva om avseende det som hände under tre perioder. Inte ett dugg. Men en lång krönika och ett trettiotal kommentarerar ägnar han åt att föra i bevis att, det Luleå vann, var en turnering, för alla som var med.

Tänk vad olika saker folk intresserar sig för.

Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012: Vägen mot EU-GLUDet!
brynäs08: Tack-tack-tack! Mest nervöst för Luleå var antagligen kvartsfinalen mot Pölsan när man kom upp till 4-3 och Harju får chans framför Luleås mål med bara sekunder kvar.... då frös många Luleåhjärtan, som vait med förr, till is. Men som tur är var det bara Harju: tänk om det varit Molin eller Dackell....;-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012: Vägen mot EU-GLUDet!
zigge: Tackar, tackar:-) Warulfven är inte van att förlora och har svårt att tro att det hänt;-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012: Vägen mot EU-GLUDet!

Grattis Luleå!

Grymt bra jobbat!  Det är stort, jag lyfter på hatten!

Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012: Vägen mot EU-GLUDet!
Sven.Savage:   GRATTIS LUle, Rönken, Berguf, Hedman o allihopa, bra jobbat! Jag verkar ha missat miss Wallins sorgsna blick?? Kan just tänka mig det. Vad ska Loob hitta på nu då, med ET?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012: Vägen mot EU-GLUDet!

Zappaholic: Jo, det svider;-) Speciellt i kombination med alla minnen från varje gång vi mött Pölsan i slutspelet om hockey-SM och alltid - hur bra vi än varit och hur väl vi än lyckats - alltid, alltid, alltid förlorat. Nu möttes vi ju i kvartsfinalen om European Trophy och även om Luleå var klart bättre i matchen gick Pölsan ändå ikapp till 4-3 och med bara sekunder kvar kunde kvitteringen ha styrts in....gissa det var rysningar från de gamla minnena då;-)

Håller med om hur trevligt det var att se hur lessna i ögat Wallin och de andra warulfvarne blev. Antagligen var Wallin hämmad i matchen eftersom han var tvungen att åka runt och hålla koll på att inte Hedman skulle tackla nyckelbenet av honom;-) Men Warulfven har förklarat sig så överlägset stora och för bra för Sverige samtidigt som de förklarat att lagen från Norrland bara är onödiga och måste ersättas i den Loob Hockey League man önskat ta fram. Tack för den inspirationskällan och här tog vi bucklan som Warulfven ansåg sig ha vunnit redan:-)

Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012: Vägen mot EU-GLUDet!

Sven.Savage: jag såg bara de två sista minuterna av matchen samt prisutdelningen men fick ändå se sändningens stora höjdpunkt när fröken Wallin åkte och hämtade andraprisbucklan. Minen i tösens ansikte gav mig rysningar av välbehag. Jag blev tvungen att gå och hälla upp en liten stänkare för att fira ögonblicket.

Jag har bara två ord att säga: Tack Luleå!!

För övrigt får ni gärna vara mästare för klubblag och Fransson får pumpa hur mycket han vill. Vi är ändå svenska mästare!! Det måste svida en smula...

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012: Vägen mot EU-GLUDet!

ante08: Du har rätt, ante08, både Niklas Olausson och Pavel Skrbek saknades i Luleå Hockeys lag. Vi borde inte glädjas åt vinsten eftersom de, som inte kunde vara med, antagligen är ledsna i ögat för det.

För övrigt har jag hört att Schtaan kanske får vara med och leka med de stora pojkarna också. Redan 2014. Kanske. Apropos humor på hög nivå.

Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012: Vägen mot EU-GLUDet!
90Steen_: Jag förstår att det för dig, att läsa om hur Luleå Hockey vann (den inofficiella) titeln som Europas bästa klubblag i ishockey, efter att ha slagit ut Pölsan direkt, känns ungefär som när Johan Frallan Fransson levererar en väldig Pump, i samband med 8-1-matchen. Det var tråkigt att du skulle uppleva det så:-)
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012: Vägen mot EU-GLUDet!
Sven.Savage: Humor på hög nivå att ni kan glädjas åt erat Guld trots att inte dom bästa spelarna var med i lagen.
Kommentera

Sv: Luleå Hockey 2012: Vägen mot EU-GLUDet!
Sven.Savage: Men herregud, kliv ner från dina höga hästar nu. :) 
Kommentera

Luleå Hockey 2012: Vägen mot EU-GLUDet!

Det verkar lämpligt att för formens skull ha instiftat en sådan tråd som enda svenska lag som kan göra det. 

Men efter att ha gjort det fortsätter jag nog betraktelserna om European Trophy liksom övrig hockey i tråden om vår väg mot SM-GLUDet:-)

Kommentera

1543923 · »