Paddan: Äh, det faktum att jag var gråtfärdig hjälpte ju LHF att göra mål senast jag försökte, därför ska jag hädanefter alltid hota med att börja grina om inte LHF vinner.
Sant att det är enklare att ha säsongskort som gäller även för slutspel, fast ärligt talat spelar det väl ingen roll för viljan att se slutspelet om laget man älskar vinner eller förlorar den sista grundseriematchen. Alla vill väl se slutspelet i vilket fall som helst.
Lulekickan: Hahaha, precis, du och Hardy verkar vara ena baddare på att tippa matchresultat...
Nej, nu är det dags att börja uppladdningen inför matchen ikväll. Kaffet urdrucket ur den svarta och fina MoDo-muggen, nu är det bara maten som fattas.
Paddan: Har du verkligen någon matlust efter att ha druckit kaffe ur en sån mugg? Varför inte köpa något mer smakfullt, som en LHF-mugg? ; )
Tack för lyckatillandet. Eftersom poängen är så viktiga så vill jag inte ge något i retur, men om ni får möta Frölunda i kvarten så ska du få ett lycka till eftersom ni väldans gärna får slå ut dem så vi slipper möta dem senare under slutspelet.
Paddan: Ibland undrar man vad det är som får ett lag att fungera så där perfekt som det bara kan, när alla kuggar tandar in i själva verket.
Sådant, som av lagens tränare eller journalister, i efterhand kallas för att plocka fram "det där lilla extra". Själv tycker jag att "det där lilla extra" låter ganska vidrigt, fördummande samtidigt som det säger allt och ingenting alls.
Möjligen kan man hoppas att warulfven i kväll tar fram det där lila extra, men det är en annan fråga.
Själv hoppas jag att få ta fram det där stora extra, som för att slippa alla halvmesyrer och klämma till med en rejäl helmesyr.
Men jag kommer från saken. Ibland handlar det om att lag kan slappna av och bara lira ut. Ett sådant tillfälle brukar vara när lag spelar sin sista match i en serie, och vet att det kanske dröjer många år innan de får chansen att visa sig för den stora publiken nästa gång, eftersom det stundar kvalfyllda kval.
Sista natten med gänget, alltså.
Håller du inte med om att just i sådana matcher brukar avsågade lag blomma ut och kunna klassa ut vilka topplag som helst?
Är det inte att vänta sig det oväntade ikväll? Kommer inte övikspubliken att ikväll få smaka på...det där lilla extra?
Portello: Du menar John Wesley? Jag undrar lite om det namnet. Fanns det inte en gammal västernhjälte som hette något sådant? Eller var det någon senare?
I vilket fall som helst blir det trevligt att följa MiffMiffs fall. Jag ser det laget ikväll framför mig som två överåriga finländska stjärnor, balanserande på varandra, iklädda dräkter där den ene heter "I", den andre "A". Stjärnor, som förr i världen kunde dominera en rink och klippa in slagskott i motståndarens kryss från en kortlinje. Men som nu börjat planera en resa till sol och sommar i slutet av veckan, en resa som dominerar utrymmet mellan deras öron så att hockeyn inte får plats, och så fort det går dem emot, kommer de att ta fram det där lilla oextra och låta det glida in tvåsiffrigt.
Portello: Det har faktiskt tillkommit flera nya på senare tid, fast de verkar lite blyga och avvaktande än så länge och har inte postat något. Kanske iakttar de och känner av tonen innan de deltar full ut. Skoj hur som helst med nya lulingar på HS.
Lulekickan: Japps. Alltid skojjigt med nya lulingar här. Är ändå lite förvånad att det är rätt få forumingar, men det är klart endel kan ju skriva under andra nick här.
Portello: Drog en snabbgoogles och fann att john wesley var den som grundade metodismen, en sådan där regellös rörelse i US of D. Sedan döptes ett helt gäng pojkar efter densamme. En av dessa var john wesley hardin, the most dangerous man in texas. Han hette visst så, fast jag har för mig att han hade något smeknamn. Billy the Kid vareiallafallinte, han hette ju william bonney. Inte att förväxla med william munny, den härlige karaktär clintan lirade i "De skoningslösa", vars enda orsak till existens här och nu är att hadelöv kommer att känna sig som "Little Bill" om en timme framåt när han ställs framför the fastest pass alive, nämligen the Shadow....*ryysa*...
Lulekickan: En jobbarkompis hade den dåliga tajmingen att bjuda på födelsedagsfika just idag då grundserien avslutas. Det kallar jag dålig planering om något.
Lulekickan: Även jag är reggad på forum, med samma nick som här. Men där har jag aldrig skrivigt ett ord. Det kan troligtvis bero på att de flesta diskussioner på forum verkar handla om varför någon vågat starta en ny tråd.
Känns underbart att slutspelet är nära och mitt tips för ikväll får väl bli 2-5. Vet inte vilka jag helst vill se oss möta i kvarten. Dif i all ära men Timrå känns på nått sätt roligare.
Portello: Vilken en va, fylla år så där hur som helst. Jag tycker gott han kunde ha sparat födelsedagen ett tag till, typ till ES-uppehållet, eller så kunde han ha prickat in en hemmamatch så att du känner dig tvingad att fika istället för att föra med dig otur i Coop Arena : P
Dysso: Återanvända lulingar? Jag tror du har rätt i det. I den stora världen, utanför sydbotten, har jag noterat en utbredd vana att åter använda lulingar när man en gång fått smaka den förbjudna frukten. Lulingologin är snarast att finna bland religioner och andra uppenbarelse-läror. Lulingarna förr i världen ansåg exempelvis att Lucia var Adams första fru, innan han mötte Eva, och syndafloden forsade fram, vilket på senare år nått sin fulla blomning i företeelser som Linkpingar och Pölsor. Men de dansade en vinter, medan Lulingar var i begynnelsen...
Portello: Fullt förståeligt, Portello. Som regel skriver jag så förvirrat att jag själv bara förstår hälften om ens det, men det ligger en tanke bakom. Så svårförståeligt som det av mig skrivna är, kan jag utan vidare trakka de som inte ens kommer att förstå att de trakkade bliva, där de upptagna äro med viktiga tankar av typen: "Ska jag ta senap och ketchup på korven? Eller törs jag pröva med bara senap, som de stora pojkarna?"
vivix20: Fast jag tycker att det är rätt bra att det gnälls på dubbel-trippel-trådskaparna ibland. Vissa verkar ha för vana att aldrig läsa ens så mycket som rubrikerna innan de startar en ny tråd, vilket t ex medför att det under silly season finns minst 10 öppna trådar samtidigt som heter något med nyförvärv. Sedan tror vissa i lunargenerationen att ingen läser en tråd om den inte är överst och skapar därför en till fullt medvetna om att det redan fanns en tråd i ämnet. Sådant otyg gynnar inte forum. Däremot tycker jag att diskussionerna där ibland har en tendens att spåra ur till kiss- och bajsåldernivå lite väl lätt när folk får slut på argument, men annars gillar jag forum.
Jag vill absolut ha DIF i kvarten. I regel är de matcherna, åtminstone i mitt tycke, roligare än matcherna mot TIK, fast å andra sidan träffar jag gärna de trevliga TIK-supportrarna igen.
Lulekickan: elakt att bjuda full och distraherande omgång när det ändå är klart på förhand. behövde bara tänka efter en minut för att inse att det slutar som följer:
MiffMiff - Lulehockey 1-6
MooDoo - Linkping 4-5
Warulfven - Tjurgårn 7-0
Teglet - Korven 1-0
Styvben - Lallarna 2-5
Pölsan - Zippers 0-12
Är ju tämligen uppenbart, givetvis. Men trots att man vet det har man inte kunnat koppla av för att arbeta. Efter ett tidigt konferenssamtal har jag varit fri för att skriva viktigheter, men det är stört omöjligt. För senare i kväll vankas lottning och slutspelstemperaturen är redan hög uti kroppen...
Lulekickan: Jag gillar inte heller onödigheten att öppna åtta trådar i samma ämne. Men det som irriterar mej mer är att jag ser en intressant trådrubrik och i jakten på ämnet tvingas jag läsa igenom 30 inlägg som handlar om varför tråden öppnades. Ytterligare en bidragande orsak till att jag håller min tystad på forum är den nivån som vissa använder sig av där. Jag läser där dock dess mer, finns guldkorn även där.
Vet inte riktigt varför det känns lite tråkigt med DIF, jag kanske bara är less dem:)
Sven Savage: Givetvis. Jag tycker vi hoppar över kvällens match och lottar slutspelet direkt.
Jäklar att jag inte kan koncentrera mig på jobbet. Började skriva lite sedan eftermiddagens förhandling avslutats men gjorde misstaget att titta in här för att ojobba snarare än jobba, och nu är jag fast.
Salcin: De sista skälvande timmarna med elitserien 2003. Om fyra timmar kommer de att vara historia, kronologiskt och känslomässigt, då alla våra tankar kommer att gälla den mentalt redan påbörjade kvartsfinalen mot...........
Jag måste springa iväg för att äta något. Gör man det inte nu, blir det inte av senare då kontrencationen knostrencerar sig på annat.
Lulekickan: Jag har en känsla av att vi kommer att uppfattas som nitlopp av såväl Styvben som Lallare. Tänk, så ryysligt de ska ha det just nu, av att veta att på deras lott kan det om några få timmar stå "Luleå Hockeyförening"...Mohoahoahoahoahoa...
Salcin: Det gör den, tror jag. För säkerhets skull har jag hämtat kaffe i min LHF-mugg som jag har på jobbet eftersom jag hade det senast jag följde en hel match från jobbet och vi vann då. Damnit, jag kan inte koncentrera mig på jobbet överhuvudtaget utan sitter och funderar över märkliga saker som takhöjden i mitt kontor och har kommit fram till att den nog är ca 4,60-4,70 meter om man jämför med bokhyllorna.
ribba9: Får man välja mellan pest eller kolera så väljer man nog ingenting. Warulfven har sämre målis än er men å andra sidan har de Hyvönen som är giftigare än någon av era spelare. Därför kommer inte alla tre alternativ, dvs att MooDoo och HV vinner samtidigt som vi förlorar, att inträffa.
Lulekickan: Min ritual före match brukar vara att flytta LHF-vimpeln från kroken vid datorn till kroken ovanför radion.
Förövrigt en LHF-vimpel från 1977 bland de första exemplaren från när LHF bildades, vilken min farfar hade den goda smaken att ge mig för ett antal år sedan.
ribba9: Menar du att FBK inte har det då? Har som för mig att deras fjärdefemma har gjort fler poäng än eran. Fast skitsamma, nu börjar matchen snart så jag orkar inte diskutera Frölunda och FBK. Vi kan ta det efter matchen istället.
Salcin: Tidigare under säsongen, och kanske nu också, fanns det faktiskt kvar LHF-vimplar med gamla loggan att köpa. De reades ut för 10 spänn styck vid den mer provisoriska souvenirkiosken mitt emot damtoaletterna i Coop Arena. Jag köpte naturligtvis på mig ett par stycken bara för köpandets skull, liksom jag köpte några tygmärken och pins med gamla loggan. Vad jag ska med alla prylar till vet jag inte, men de är säkert bra att ha. Särskilt nu när jag bor på två ställen och jobbar på ännu fler ställen är det nästan nödvändigt att ha många exemplar av allt.
Lulekickan: Såpass dom går att få tag på än idag då var det ju inte så speciellt med den som jag trodde, men värderar den ändå högt personligen eftersom det var en present från farfar.
Själv kör jag helt enkelt, bara med luletröja och lulekeps, den stiligt skärmböjda som jag vann i tippartävlingen den delomgång jag nådde högst genom att tippa att vi skulle spöa HV borta efter tips från en expert.
Svårt att välja, eller välja bort, nu. Jag har swehockeys onlinje, i rummet brevid är canal+ på, i fall det blir info från malmoe, skall strax slå på sprotradion. Fast antagligen kommer snabbast rapporter här på snacket. Eftersom Timrå lirar borta finns risk att det blir trångt här ikväll, om nu inte 20 bussar gått femtio mil söderut, i vanlig ordning...
Och nu gör Korven 1-0 på Teglet, i 4 mot 5. Särkijärvi jublar.
Korvarna visar varför de, i årets upplaga, är det mest utvisade laget genom tiderna i elitserien. Några minuter in på matchen och de testar redan att lira 3 mot 5...fast leder med 1-0. Tegel, tegel, nu gäller det att lira äckligt!
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?
Sant att det är enklare att ha säsongskort som gäller även för slutspel, fast ärligt talat spelar det väl ingen roll för viljan att se slutspelet om laget man älskar vinner eller förlorar den sista grundseriematchen. Alla vill väl se slutspelet i vilket fall som helst.