Lövva: Det är som Bosse Lundqvist skrev i Piteå tidningen förra veckan, att man hade chansen att rensa och starta upp nått nytt men tydligen tar man inte den chansen utan man forsätter i gamla vanor " varför göra nått vi aldrig provat förut" Vi är ju tre från Piteå som ska köpa sittplats säsongskort men det tar emot lite när Luleå sköts av amatörer. Ändå ska man ju stötta dom till hundra procent.
Vi får nöja oss med tredje hands sorteringen från topplagen knappt ens det klarar vi ju av att värva nä vårat hopp står till Emil,Omark och Harju att dom höjer sig ytterligare ett snäpp till nästa sässe.
Linkan: Fast egentligen spelar det nog ingen roll vilket matrial vi kommer att förfoga över nästa säsong. Så länge Piff å Puff står i båset så skall det ju till ett större mirakel för att vi skall slippa bli ett lindansarlag.
LL: Med en dåres envishet håller jag fast vid mitt grundtips. Det blir Mora & BIF igen i ES...
Malmö verkar kunna få gummiarmar när det gäller. LIF är förvisso desillusionerade, men kan spela helt avslappnat. Den tuffaste matchen har nog Mora. Rögle på hemmaplan, men trots det, jag håller fast vid mitt tips.
Lindberg Råkkar: ja, det ser väl ut att bli MIF och BIF trots allt. Deras värsta motståndare kommer att vara deras egna nerver, men de möter överkomligt motstånd. Tror inte att ett desillusionerat Leksand har mycket att sätta emot om MIF bara håller huvudena kalla, och Västerås är ett så enormt mycket sämre lag än Brynäs att det inte gärna ska kunna sluta med annat än BIF-vinst.
Linkan: Av det jag sett så finns det inget som lockar, den enda man vill ha är ju Skogs som är en Sandström-kopia. Men han är väl redan klar för Timrå. Nu äre bye bye Mora för inte kommer väl Leksand hjälpa dom även denna gång. Vi säger grattis till MIF och Pölsan som får äran spela elitserie nästa år.
LL: Frågan är ju om Husse öht sagt någonting mer än att det är en intressant spelare. Det är trist när alla skriverier börjar innan man spelat färdigt säsongen.
Portello: det här är ju snudd på pinsamt. Även den här gången snackar man om att man minsann har velat ha honom för flera år sedan, precis som med Kerman och Leinonen. Kan man inte bara säga "vi har sett honom i Mora och sett att det är en bra spelare så nu vill vi ha honom"?
PEN: Ibland är det inte hur hårt man skjuter utan att kunna hålla lite tempo i passningarna och sedan kunna skjuta direktskott som går på mål. För ett par år sedan var ju Obsut grym i PP. Hårda skott och på mål. Numera går det för sakta och ofta utanför mål. Jag håller med om att det blir intressant att se om Kuiper kan bidra med något. Han skulle väl kanske kunna vara med redan i morgon, läste jag nånstans. De andra 2 lär vi få se efter LGHG.
Linkan: Tror att Luleå behöver en tuffback och defenisv, SEdan så inte att förakta killen är ju rightskytt ska bli intressanta tt som han har en slägga till bössa eller en fjutt!
Lövva: Så det blev tillslut tre spelare in och en ut. Värvningen av Lundberg känns som den viktigaste. Dels för att han är en egen produkt och dels för att kontraktet gäller längre än bara säsongen ut.Att han dessutom verkar ha utvecklats offensivt i Finland gör ju inte saken sämre.
När det gäller Myllyneimi och Kuiper så jag alldeles för lite. Men jag har svårt att tro att dom är sämre än Modig/Pukka.
Men vems plats tar Kuiper nu? Hoppas för allt i världen att Robin O för fortsätta att spela...
Lövva: Om man ska tro Ros blogg så ville visst Tim Eriksson lämna LHC pga för lite speltid. Men Linköping vägrade visst att släppa honom. Så nu kan du sluta drömma om honom vad det verkar.
Varför ska alltid Luleå vara ute i sista sekund? Tänk om dem hade arbetat lite hårdare, då kanske dem hade hittat en ny klubb åt Tairvainen och Larose och sedan kunnat ta in tre riktigt duktiga hockeyspelare. Men allt ska göras i sista sekund och då blir det som det blir.
Vad väljer ni hellre, SM guld eller kvalserien....?
Lindberg Råkkar: Nog kan du har rätt i det men drar han lite amfetamin kanske han kan göra ett dödsryck åt Luleå, absolut att han skulle duga som back i Luleå, det är det nog inga tvivel om.
Hannu Neimi: Krönikan som Håkansson skriver i Nsd är riktigt bra och dessutom skriver han exakt som det ligger till med allt inom föreningen!
Skulle inte förvåna mig om Luleå sjunkit så lågt att man tänker värva Jere Karalahti.. på frågan om vad man anser om Jere i Aftonblaskan svarar Husse Inga Kommentarer medan dom andra dementerar direkt, Nu tror jag ju inte Luleå vill ha en sånn brokig kille i laget men man vet aldrig, paniken måste vara stor i klubben om så blir fallet och vi får ju faktiskt en grym back, på hockeyplan.
Lövva: Vafan ska dom lira Gusten för i en match vi är chanslösa och förlorar med 5-0. Då lär vi ha två målisar med noll självförtroende lagom till Timrå på Lördag.
Och såklart, våra mästarcoacher väljer att splittra på den enda enheten som verkligen funkar, dvs Lavander - Harju - Chabada. Till råga på allt så kastar dem in Burström i tredje kedjan. Tala om amatörer i båset.
När väl en kedja har kommit igång så väljer dem att splittra på dem för att andra kedjor skall vakna till liv. Skrämmande.
Och ännu mer skrämmande är ju att de fortfarande inte har insett att Burström håller måttet för en elitseriespelare.
Däremot har dem valt att bänka Tairvainen vilket är helt rätt.
LL: Näe, Skrikegård och de andra får nog inkassera ett ordentligt feltipps. Brynäs ser skakigt ut, Månsson hotar kvinnliga poliser och Boork exprimenterar med bred trupp och tre femmor i varje match. Snart tappar Keb på GD tålamodet och gävlecirkusen är igång. Vad det gäller LHF vill jag att de presterar på bortaplan för att jag skall känna mig lugn
Hannu Neimi: jag är inte ett dugg förvånad att Brynäs är där nere med oss andra och slåss. Jag har aldrig förstått varför de tippas som ett topplag eller till och med SM-vinnare som en del har gjort. Vad är det de har som ska vara så bra? Sjödin kan inte bära laget ensam hur länge som helst.
Men vi får väl se, vi får inte tro att det ordnar sig nu bara för att vi har lämnat jumboplatsen. Fortsatt hårt jobb och bygg vidare på försvarsspelet så att det funkar lite längre perioder så blir det här bra till sist.
Hannu Neimi: Tycker nog att vi åtminstone ska kunna passera SSK och DIF. Det kan bli en längre säsong än senaste åren. 4 raka i kvarten är inte någon höjdare även om det är klart bättre än kvalserien.
LL: LHF i ingemansland. Tycker vi avslutar säsongen efter den här omgången... men i Brynäs ser det ut att bli turbolent, blir bra om det är fem lag där nere. Ökar LHF:s chanser
Portello: jag tror faktiskt att vi förlorar mot Skellefteå. Det kändes lite som om spelarna själva inte trodde på möjlighet att ta poäng i går, och det är sällan särskilt bra. I morgon är trycket stort på LHF och det har i många år varit något som passar LHF illa - så länge vi pratar höstsäsong, vill säga. På våren brukar man ju av någon märklig anledning hantera det mycket bättre.
Vad gäller gårdagsmatchen ska vi dock inte glömma bort att det för det offensiva spelet hade stor betydelse att Tarvainen och Miettinen inte fanns med, det blev ju en del ofrivilliga omkastningar och det brukar sällan vara något recept för succé. Jag tror inte vi ska förvänta oss några storverk av vare sig Larose eller Bartecko redan i morgon, men man kan ju i alla fall hoppas på att slippa se Skrbek som den som ska föra in pucken i anfallszon i power play...
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?