Albert Hall: jo, nog måste det väl nästan ha funnits en klausul i Kings kontrakt, annars hade nog inte HIFK släppt iväg honom. Och har han stuckit utan att ha tillåtelse att göra det så är det väl bara att stämma skiten ur honom i civil domstol.
Mycket bra att låna ut Gusten till Almtuna. Däremot känns det lite sådär att LHF betalar en del av hans lön - fast å andra sidan är det väl bättre att betala en del av den medan han spelar i Almtuna än att betala hela när han sitter på läktaren i Coop Arena.
Därmed är det väl också klart att Rautio blir andremålvakt. Klokt av Lulehockey.
Apropå Dave King så måste han ju haft en klausul i sitt kontrakt med HIFK att han fick bryta kontraktet. Det KAN ju ha varit krav på en sådan klausul kombinerat med kravet på ettårskontrakt som gjorde att LHF och King inte kom överens. Klokt av Lulehockey.
VM-semin är kul att titta på. Fast nog ska 3:- vara glada med 0-0 efter första.
Tydligen ska Niclas Wallin undersöka möjligheten att bryta itt sista år med Carolina.Om det lyckas så har han för avsikt att skriva på ett kontrakt som är mellan tre-fem år. Nu är det bara hoppas att han lyckas med det, samt att NHL-konflikten upphör.
Jag har en känsla av att vi nästa vinter kommer att slå nytt klubbrekord vad gäller antalet utlänningar. Just nu är det 5 stycken och fler är på väg. Plus coachen dårå.
Enligt dagens Kuriren.nu så ska Luleå vara intresserade av Mike Cammalleri från Manchester Monarchs i AHL om förhandlingarna med Boyes eller Souravy skulle spricka.
Cammalleris senaste säsong verkar har varit rätt hyffsad om man säger så. På 79 matcher har han svarat för 109 poäng (46+63)
Säsongen 03/04 spelade han 31 matcher för LA Kings och mäktade då med 15 poäng.
Portello: Äh, det orkar jag inte. Har suttit och skrivit ihop ett läxförhör i engelska åt sjuorna ikväll. Fast det man i korthet kan säga var att det skröts väldeliga om herr Boyes kvaliteter och han jämfördes bland annat med Adam Oates. Sen så skröt man ett par hundra ord till och sen så var texten slut.
Paddan: Å, shit vad text.Det där orkar jag inte läsa igenom nu.Dessutom står det ju på utrikiska.Skulle vara nog jobbigt om det stod på svenska. Så din uppgift är nu att berätta vad som står i artikeln. :)
Portello: Låter ju som en intressant spelare. Det jag är mest förvånad över är hans förmåga att "dominate the game mentally". Undrar just hur man ser sånt?
Enligt blandannat hockeycentralen.se så är Luleå intresserade av en spelare som heter Brad Boyes. Och vad man läst om honom så är det en spelare man mer än gärna skulle vilja se i Luleå.
Blandannat står det så här om honom:
Boyes continues to be a model of consistency year in and year out. In fact, there is little to nothing that can be said about him that has not been known since his draft day. He is blessed with incredible hands and an uncanny hockey sense. He can control the puck as if it were magnetically drawn to his stick. His passing skills are amazing, clear and crisp tape to tape passes that rarely seem to roll on edge. He is not afraid to take the body, and yet is considered one of the most sportsmanlike players in the game today. He however does have his limitations. Boyes will never dominate a game physically like some power forwards have come to do in the NHL. He will also never have the type of flashy breakaway speed we have seen in some European prospects. He does however have the ability to read the play, find the open man without looking, set up "gimme" goals for his linemates, and dominate the game mentally. He has started to dominate the faceoff circle, and has improved slightly on his skating. His enthusiasm, attitude and drive are never in question"
Jag tycker man ska värva Wilde. Om man sköter en affär med Wilde på rätt sätt så är det ingen ekonomisk risk alls, snarare en vinstmaskin. Det gäller dock att trycka upp så många idolbilder på honom som möjligt, gärna ett par miljoner. Hans mamma köper enligt säkra källor rubbet och vips så är han inkomstinbringande mjölkkossa.
Och imorrn kommer Lener till Luleå för att dra upp riktlinjerna inför nästa säsong.
Skulle ju smaka mumma om han har med sig förslag på nyförvärv. Kanske rent utav kontrakt, men det är nog för mycket att hoppas på.Men drömma kan man ju alltid.
Jag vet inte om jag tycker Sundqvist är något för oss. Har vi inte redan tre unga lovande backar i ungefär samma klass i Fransson, Savilahti-Nagander och Erik Lindberg? Spela dom istället.
Albert Hall: I dagens norran så intervjuar dom Jimmie Ericsson samt Jörgen Sundqvist.Ericsson verkar inte vilja komma till Luleå, därimot verkar det som Sundqvist är intresserad.
Angående Luleå säger dom så här:
Jimmie Ericsson:
Finns det ytterligare någon klubb i elitserien som är aktuell? - Nej, det är de här tre det handlar om som det ser ut nu. Luleå har också visat intresse, men det känns inte aktuellt.
Jörgen Sundqvist:
- Som det ser ut nu är det de två klubbarna det står mellan. Leksand och Mora känns inte så intressant. Jag velar lite från dag till dag och det är svårt att rangordna Brynäs och Luleå.
- Jag har släkt där på mammas sida och jag känner också Jonas Nordqvist som jag har spelat med i Leksand. I Brynäs känner jag inte någon.
Bo_Beast: Överljuvligt underbart att Lener har skrivit på. Nu vill vi ha lite klasspelare också.Kanske vi ser någon ikväll när Sverige möter Slovakien?
Värvning av tjecker och slovaker har förhoppningsvis inte försvårats i och med detta. Skönt att någon vågar bryta mönstret med inaveln inom den svenska tränarkåren där samma tränare flyttar från klubb till klubb. Nytt blod kan behövas i svensk hockey. Fast om det lyckas återstår ju att se...
Nu sipprar det vit röd från skorstenen på kansliet. Bra, jag har varit rätt så less den svarta.
Albert Hall: ja, meritmässigt kan man då fasiken inte klaga på vår nye tränare. Bara att hoppas att han kan locka med sig några högklassiga tjecker också.
Verkligen skönt att det löst sig till sist. Erfarenheten kan man i alla fall inte klaga på. Klubbtränare i Tjeckien i flera omgångar, Tjeckiska landslaget i flera omgångar och NHL i flera omgångar. Det måste utan konkurrens vara den mest meriterade tränare som någonsin tränat Lulehockey.
Ingeting är klart föränn klubben går ut med ett pressmeddelande. Men rykterna säger att han ska skriva på idag samt att Luleå ska offentliggöra det i morgon.
Kan man hoppas att det blir klart med någon spelare också snart? Typ, Bartecko eller Pirnes? :)
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?