Albert Hall: Så är vi utan målvaktstränare eftersom Wälitalo slutar. Tydligen är Luleå intresserade av fd luleåmålvakten Erik Granqvist som är målvaktstränare i Rögle BK.
Bolivar: Dessutom är det ju väldigt osäkert om Wallin spelar med oss heller. Läste på något ställe att Harju hade fått ett A-lags kontrakt.Men det har aldrig bekräftats av Luleå så det stämde säkert inte.
Portello: Hoj Hoj...håller med nu måste det börja hända nått! man ska ju snart ställa in hojen för vintern:-) Jag tror det löser sig så fort NHL drar igång....det är då det gäller att vara på hugget från Luleå ledningen!
Nu drar man till Sundsvall och ser Hammarby knäcka giffarna, hotellet är bokat och ölen på kylning! skål och hejs!
För övrigt fortsätter cirkusen idag. Nu är det Martin Rucinsky som är "jagad". Den här gången har Kuriren pratat med Rucinskys agent...
Agenter har ju för vana att förneka att någon någonsin varit intresserad eller kommer att i framtiden vara intresserad av deras adepter. Eller så inte. Nyhetstorka var ordet.
Själv tror jag att det är en medveten taktik från TK:s sida. När journalister frågar kan man antingen tala sanning, blåneka i samtliga fall eller som Lule gjort de senaste åren, bekräfta samtliga fall som det frågas efter. Enligt LHF och länsblaskorna är ju Lule på jakt efter i princip allt som kan stå på ett par skridskor just nu...
Trots det så har i alla fall tre av nyförvärven i år hittils varit hemliga tills det i varit klart eller åtminstone i princip klart. Jag tänker på Leinonen, Machulda och Karlsson. Alltså, LHF svarar jakande på alla frågor om man är ute efter den eller den. Men man nämner inte andra än just de som de frågas efter.
Portello: jag håller med Erik i vad han skriver. Det verkar inte heller i år finnas någon riktigt klar linje i vad eller vilka man jagar. Det blir lite hipp som happ och ett och annat orealistiskt långskott innan man till sist står där och skriver panikkontrakt med en eller annan "lovande" 28-åring från allsvenskan.
Lokalblaskorna har nyhetstorka när det gäller hockey och skriver om nästan allting. Om man läser artikeln och vad Nobbe säger där så är han ju inte särskilt aktuell.
"– Men alla är diplomatiska i början och uttrycker sitt intresse. Det kan dröja till augusti innan vi får veta något. Spelarna väntar på besked från NHL eller bud från den ryska ligan som erbjuder skyhöga löner. Samma sak säger Hrdinas agent Jaromir Henys. – NHL är nummer ett, och sedan Ryssland. Får vi ett bud från den ryska ligan som är 2-3 gånger högre än det från Sverige blir det förstås Ryssland."
Det verkar som om många avvaktar och väntar på kontraktsförslag inte bara från NHL utan från Ryssland också. Det är bara att inse, elitserien är inte särskilt attraktiv längre för de större namnen ute i Europa.
Bolivar: ´Bara hoppas att någon dom är ute efter nappar.
Skulle inte Surovy lämna besked snart? Och Boyes skulle väl också lämna besked när han spelat klart, vilket han nu har gjort.Fast han vill väl avvakta och se hur det blir med NHL kan jag tänka.
Albert Hall: Risken är väl överhängande att han inte gör det.Hans fina slutspel drog nog till sig många blickar.Han spelar nog i NHL/Farmarligan om nu NHL startar till hösten.
Jag tror inte att Boyes kommer att spela i LHF till vintern.
Det känns annars som om det är ovanligt lugnt på värvningsfronten just nu. Det gäller alla lag. Det är väl som vanligt den där förbenade NHL-konflikten som ställer till det.
Anders i Budum: Är väldigt glad att Skrbek återvänder till oss.Han är en riktigt bra back.Bara hoppas att han inte är lika skadebenägen som sist. Hos er var han ju hel hela säsongen.Han missade väl bara en eller ett par matcher pga hjärnskakning om jag inte missminner mig.
65selander: En liten artikel om Vincent Lecavaliers vistelse i Ak Bars.
Antar att han inte for dit för pengarna...
"The Tampa Bay Lightning star is one of the best hockey players in the world. He is making $300,000 tax-free a month to play in Russia during the NHL lockout."
Akta er så dom inte köper laget och flyttar det till Novosibirsk eller nått. Då kan du verkligen snacka om att ha långt till hemmamatcherna.
Sergej Fokin är den senaste ryssen i es. Fast han spelade inte sin sista es-match i den lila tröjan som jag trodde. Jag hade glömt att han gjorde ett gästspel i Mif för bara två år sen.
65selander: I artikeln i Sportbladet från mars månad står det att man beräknar att spelarlönerna, enbart för denna säsong, uppgår till 350 miljoner i Ak Bars Kazan. Tatneft, Tatarstans största oljebolag är huvudsponsor för laget och har bland annat betalat bygget av lagets nya arena som invigs nästa säsong, tar in 10.000 åskådare mot nuvarande knappt 4000 åskådare och arenan sägs kosta motsvarande 300 miljoner kronor att bygga.
500 miljoner! Kronor? Är det verkligen sant? I så fall kan dom ju utan vidare ha en budget i NHL-klass.
För bara cirka 8-10 år sen så hade nästan alla ES-lag någon ryss i truppen. Ryska lag var fattiga som kyrkråttor och vi hämtade ryssar på rea därifrån med blandat resultat. Folk oroade sig för att den ryska hockeyn skulle dö svältdöden efter kommunismens fall. Nu verkar den snarare fullständigt bada i pengar.
Vem var den senaste (sista?) ryssen i elitserien? Fokin?
Paddan: Så sant så sant! undra om man inte hade varit lika pengastinn själv!? :-) kan bara vara pengarna som lockar spelare som tränare till Ryssland, landet och det sociala måste suga fett!
Linkan: Även om man inte säger sig bry sig om den ekonomiska biten så lär det väl ändå vara svårt att inte bortse från den när ett sånt lag som exempelvis Ak Bars Kazan, enligt en uppgift jag läste, får drygt 500 miljoner om året i sponsorinkomster från sin huvudsponsor. Antar, exempelvis, att det inte bara var möjligheten att få coacha ett lag i ryska superligan som gjorde att Dave King skrev på ett kontrakt med Metallurg Magnitogorsk. Kofferten med dollarsedlar bidrog nog en hel del.
Men skulle det mot förmodan gå vägen med Straka så är det väl bara att lyckönska er.
Portello: Det som talar för Straka i Luleå, är att han är uppåt åren och märk väl "borde" inte bry sig om den ekonomiska biten...vilken drömvärvningen det skulle vara! Man kan som sagt bara drömma....det blir årets värvning i Elitserien överlägset allt! såvida inte det blir fortsatt strejk!
Albert Hall: Man kan ju alltid hoppas att Lener kan locka honom till Luleå. Men visst talar det mesta för att inte det blir någon Straka i Luleå-dressen.
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?