Luleå HF

SHL · 118060 inlägg · 891 ämnen

Nyförvärv till Luleå Hockey

Sv: Nyförvärv till Luleå Hockey
Man kanske skulle skicka med en länk också....

Portello:

Wälitalo gjorde ju inget större väsen av sig. Fast det var nog i och för sig inte meningen heller. Granqvist kan väl åtminstone visa hur man öppnar båsdörr på ett snajsigt sätt.

Albert Hall: Tero är en toppen keeper.

Portello:

Är det bara jag som missat att LHF "visat intresse" för Fredrik Öberg? Åtminstone så påstår vanligtvis pålitliga Hockeycentralen detta. När jag tänkt på det en liten stund så kännd det inte fullt så korkat som när jag först läste det.

Albert Hall: Har bara läst det där.Men som du säger så är dom pålitliga så det är säkert sant.Men det betyder ju inte för den delen att han kommer att skriva på.

Och enligt Luleåfans så ska visst Lubos Bartecko vara aktuell igen.

Portello:

Bartecko nämndes i Norrbottensradion häromdagen också. Enligt hans agent ska han ha bestämt sig för att spela i Europa hur det än blir med NHL-konflikten. Fast en sån spelare är det nog fler klubbar sm är ute efter.

Albert Hall: Konstigt vore det ju annars.
Tala om att det är dött just nu när det gäller värvningar.Men det är ju klart, de flesta vill ju avvakta och se hur det blir med NHL till hösten.

Själv hoppas och tror jag att det löser sig.Frågan är bara när?

Albert Hall: Enligt Hockeycentralen ska Luleå eventuellt vara intresserade av en David Ling.Vet att han blandannat är aktuell för Malmö.

Portello: bara det inte är Staffan Ling så får man väl vara nöjd :-)

LL: Haha.Jo det är sant.

Vet du om någon mer har rapporterat om att Ling ska vara aktuell?

Portello: Nej, inte vad jag har hört. Jag har dock inte ens försökt att utnyttja de få kontakter jag har för att få reda på vilka man jobbar på att få till LHF, för numera vill jag i stället bara veta saker när de är klara så slipper man bli besviken när/om det skiter sig. Jag har faktiskt aldrig varit inne på vare sig LuleåFans eller Hockeycentralens ryktessidor heller.

Och som nu de flesta vet så är Rönnqvist karriär nu över.Väldigt trist att han tvingas lägga av endast 31 år gammal.

Vad som är positivt är att beskedet kom så pass tidigt så det ger Luleå tid att hitta en värdig ersättare.
Borde ju också att innebära att en relativt stor summa pengar frigörs i att värva en bra ersättare.

Portello: Det blir intresant å se va de blir för folk som inte får kontrakt i NHL ...kan nog ränka med ett par bra spelare som inte får kontrakt där

Portello: På tal om knäskador, Tomas Koch verkar i alla fall vara helt frisk från sin.

Helt seriöst.Hoppas verkligen att Nobbe skämtar när han säger att Luleå bara ska värva en spelare till.
Om det stämmer så blir jag riktigt, riktigt orolig.

Portello: Ja, han måste skämta. Enligt David J på Svenska Fans tror han också det är ett skämt, och han brukar ju ha koll.
Nej, det lär inte hända mycket förrän 15:e augusti och fönstret till NHL har stängt.

Saxat från luleahockey.se:s forum :

NYFÖRVÄRV!!!

Införd idag 15:19 av [gizmo]
Lubos bartecko har signat ett sexmån kontrakt...klart idag...

Införd idag 15:19 av [Määk]
Källa?

Införd idag 15:26 av [gizmo]
kan tyvärr inte avslöja källa, men tro mig, kommer från en av de säkraste... ;)

Suck, alla dessa säkra källor.Bra om de stämmer 1 på 1000

Portello: Hentos brorsa?

Paddan:

Haha, precis vad en sa i tråden också.Men mest troligt var det han.

Portello: Som jag fattade det av skriverierna på Svenska Fans så skall man ha erbjudit Bartecko en lön, i kontraktsförslaget, som skulle göra honom överlägset bäst betald i LHF.

Paddan: Har faktisk också hört något sådant.Dock inte från svenskafans.
Och summan jag hörde var hög, för hög enligt mig.

Portello: Tja, har man pengar är det väl lika bra på att slänga alla pengar på en spelare, på 6-månaderskontrakt, för pengarna skall väl användas upp så snart som möjligt, antar jag...

Portello: Kan den summan kanske vara 3 mille för 6 månader??:-)

Linkan: Något åt det hållet, ja.

Portello: Jag är okså ganska less på alla "säkra källor berättar" men den här gåången är jag ganska 110% på att det stämmer...men det är inte klart föränn det står på hemsidan!

Han kommer bli LHF:s dyraste spelare genom tiderna rent lönemässigt..då bortser vi från Renberg, men där handlade det ju om sponsorpengar!

Linkan: Enligt David J på svenska fans är Bartecko INTE klar för Luleå, åtminstone inte än. Han brukar ju kolla med Hans N så honom litar jag på.

Bolivar: Ja vi får väl se..men David J har haft fel förut.. www.densomleverfårse.nu

Linkan: Jadå, och han får gärna ha fel denna gång också. Även om jag tror Bartecko väntar till efter den 24:e innan han skriver på för något europeiskt lag.

Bolivar: Strax är han klar denne evige Bartecko!

Linkan: Läste just det på Svenska Fans. Hoppas nu det stämmer denna gång men litar mer på Mattias Bäcklin och David J än LHF:s forum så det verkar bra.

Nu börjar det likna nåt. Kan bli en riktigt kul säsong.

Portello: Jahapp, nu är det väl bäst att alla andra slutar fundera på SM-guldet, om nu LHF fått Bartecko.

Om man tänker sig ett hockeytema istället så skulle man nog kunna applicera Björge Lilleliens berömda citat på vissa LHF-supportrars uttalanden. Hade ett tag tänkt göra ett försök men inser att Lilleliens citat nog får stå oredigerat:

"Vi er best i verden! Vi er best i verden! Vi har slått England 2-1 i fotball! Det er aldeles utrolig! Vi har slått England! England, kjempers fødeland – Lord Nelson, Lord Beaverbrook, Sir Winston Churchill, Sir Anthony Eden, Clement Atlee, Henry Cooper, Lady Diana, vi har slått dem alle sammen, vi har slått dem alle sammen. Maggie Thatcher, can you hear me? Maggie Thatcher, jeg har et budskap til deg midt under valgkampen, jeg har et budskap til deg: Vi har slått England ut av verdensmesterskapet i fotball. Maggie Thatcher, som de sier på ditt språk i boksebarene rundt Madison Square Garden i New York: –Your boys took a hell of a beating! Your boys took a hell of a beating!"

Men det är ju skönt att vi andra kan tänka på något annat än SM-guldet. Tack LHF, nu slipper vi fundera längre.

Paddan: Haha, jo vissa är ju bara för mycket.Nu har vi (om Bartecko nu skrivit på) gått från att vara ett lag för den nedre halvan, till att ha chans på SM-guld.
Ja, säger då det.Känns som rätt många har en lite stor övertro på Bartecko.
Visst, han är bra, men knappast lyfter han ett lag typ 6-10 platser på egen hand.

Portello:Men det höjer vår forwardsbesättning ett par snäpp med Bartecko i laget...sm-guld kan vi börja snacka när vi har fyra bra femmor...dit har nog Luleå långt...men en center av klass då ser det ganska mycket bättre ut än i fjol..vi kan fortfarande missa slutspel..det kan alla lag..

Portello:

Jag håller med du. Visst är det en mycket bra spelare, men inte är det en som gör någon större skillnad i tabellplacering efter 50 matcher. Frågan är om det ens finns en enskild sån spelare i hela världen? En spelare kan sällan spela i mer än en femma, alla spelare har dessutom sämre dagar. Men visst hoppas jag att han skriver på. Om han nu gör det är det dessutom på sexmånaderskontrakt vilket gör att han nog inte anländer förrän i mitten av oktober. Det vore ju inte så kul att skicka hem honom i mitten av mars annars.

När kvalserien just ska till att starta.

Albert Hall:

Om han nu skriver på så låter det som att han kommer om ca en månad, vilket innebär vid seriestart.Tydligen ska det också finnas en option om förlängning av kontraktet vid eventuellt slutspel.Hur det är vid kvalseriespel vet jag inte.

Fö, kan vi inte starta en namninsamling så att Rayko från Forum och jazzuffe från svenskafans börjar skriva här?
Det skulle väl vara kul?

Portello: En eventuell förlängning av det där kontraktet bör väl då innebära att LHF får betala full arbetsgivaravgift, skatt mm för Bartecko. Man måste vara väldigt sametält på att få honom till klubben. Om nu uppgifterna från Svenska Fans stämmer.

Paddan: Och jag säger det igen, varför har inte Luleå gått ut med att han är klar om han skrev på igår kväll? Och om de ska hålle en presskonferens, varför har dom inte gått ut med det?

Men som sagt, skulle inte förvåna mig om han aldrig har skrivit på.

Portello: Äh, det är lugnt, man väntar ju på att alla de andra tjeckerna...och Orszagh... skall skriva på för LHF innan man håller en presskonferens.

Paddan: Ja just ja.Så var det.
Tack för påminnelsen.

Paddan:

Vad jag förstått så är skillnaden mellan artistskatt och "vanlig" skatt (plus sociala avgifter) ungefär följande:

Artistskatt: Om en spelare har i sitt kontrakt att han ska ha 200 000 rent i månaden så får han det plus att föreningen betalar 15% i skatt, sammanlagt kostnad per månad blir 230 000 Skr.

Vanlig skatt: Spelaren har i sitt kontrakt att han ska ha 200 000 rent i månaden så får han det plus att föreningen betalar vanlig skatt på cirka 200 000 Skr/mån plus sociala avgifter på cirka 100 000 Skr/mån. För alla sju månaderna.

Sju månader för en artist skulle alltså sluta på 3,5 miljoner istället för på 1,6 för sex månader. Den sjunde månaden är dyyyyr!

Jöklar, ett räknefel. Sex månader på artistkontrakt i mitt exempel slutar på stax under 1,4 miljoner.

Albert Hall:
Om han blir blir klar får ni snuggla in han via norge eller finland så han kan träna med laget sen får ni smuggla ut han och sedan ta in han en bit efter premiären då så han officeiellt inte är inne i sverige längre än 6 månader ;->

Albert Hall: Tja, fast med Bartecko i laget är ju redan SM-guldet bärgat, så det är lika bra att plocka fram kaffe och bulla på en gång och börja fira.

Eller så räknar man inte med slutspel och anser att det är lika bra att plocka över honom på en gång så att man får lättare att kränga de där dyra sponsorplatserna.

Albert Hall: Det är t.o.m. dyrare än så.
Med en nettolön på 200k under 6 månader blir kostnaden helt riktigt ca 1,4 MSEK.
7 månader med 200K netto slutar på knappt 3,9 MSEK.

(400K brutto + ca 38% soc. kostn. X 7)
Å andra sidan kanske man har ett upplägg med lite pensionsfonder m.m. som kan hålla nere det hela en aning, men jag tror den här typen av spelare går efter devisen "Cash is king".

WarhawK:

Inte så dumt förslag egentligen. Plannja Baket hade för ett par år sen en lösnng där ett par jänkare bodde i Torneå, Finland, (cirka 12 mil från Luleå) i början av säsongen. Jag har för mig att enda kravet var att inte natten tillbringades i Sverige. Natten enligt RSV började 24.00 vilket medförde ett visst jäktande efter matcher...

Har inte någon skåneklubb i fotboll haft något sånt också?

Larionov:

Ok, du har nog rätt, jag räknade i mycket runda slängar. Sjunde månaden slutar alltså på cirka 2,5 miljoner i exemplet. Det ska vara en otroligt värdefull spelare som kan motivera den summan. Tänk om han blir skadad den 184 dagen (gränsen för artistskatt går vid 183 dagar). Inte så kul.

Albert Hall: Eller ännu värre, artistkontraktet "räcker" till halva (eller kanske t.o.m. hela) kvartsfinalserien. Ni slår otippat FBK i de två första, vet om att ni förmodligen åker på VF i semi, och har att ta ställning till om man ska behålla snubben...

Det var ju lite det läget LHC höll på att hamna i med Morrison & Knuble, men sedan gick ju Husse & Co ut och roade sig och allt "löstes" utan att man behövde fatta några svåra beslut...

Portello: Det kommer lugna ned dig min vän:-)

Albert Hall: Bodde inte Martin Dahlin i Belgien eller Holland när han spelade för Borussia Mönchengladbach?

Frisco: Jajust, det gjorde han. Belgien tror jag. Christian Olsson bor för övrigt i Monte Carlo och tävlar för Örgryte IS.

« · 552232 · »