Luleå HF

SHL · 118064 inlägg · 891 ämnen

Nyförvärv till Luleå Hockey

Sv: Nyförvärv till Luleå Hockey
Poffa: Min gissning är att han stannar i Frölunda.
Och hem för Alavaara är väl Kiruna?

Portello:

Nu slutar du genast! Alavaara ska hem till Övik och sitt nyrenoverade hus.

Albert Hall: Växjökillen samt Alavaara tror jag knappast vi får se i Luleå nästa säsong.Men visst skulle Alavaara smaka mumma.Om Wallin också skulle komma hem så vore våran backuppsättning rätt bra om man säger så.

När det gäller Hynning så ser jag gärna att vi skriver ett två-års kontrakt.Men gärna ett längre.

Övrigt verkar det som att Fabbe är sugen på något nytt.Nordamerika verkar mest aktuellt men även svenska klubbar har vista intresse.

Det var alltså Jarmo som fixade Kerman till Lule! Han gör nytta än, den gamle.

Roliga silly season rykten i den länkade artikeln:
-André Persson, Växjö Lakers
- Jan-Axel Alavaara, VF
- Hynning stannar

zeb: en gäng statliga bolag

zeb: Vi har köpt en begagnad sedelpress på ÖoB!!!!!!!!!!1

Albert Hall: Var får luleå alla pengar ifrån då ???????????????

Paddan:

Det påminner mig om en av mina favoriter när det gäller banderoller på hockeyståplatsläktare.

När Mif var på väg upp i början på nittitalet så hade dom ju, minst sagt, ett rykte om sig som köpelag. En gång under den tiden så spelade dom bortamatch mot Boden och ett gäng av deras supportrar hade följt med och vecklade under bodenpublikens buanden ut en banderoll där det stod:

LAPPJÄVLAR - VI KÖPER VEM VI VILL!

Coolt och kaxigt tyckte Albert redan då.

Metal Guru: Haha...så Moraanhängare har kommit huvudstupa till senkommen insikt: han var ändå inte så värst att ha. Ha haa. (det sista ha'et är med för rimmens skull)

Portello: Äh, min pappa har längre säsongskort än din pappa. sådeså!

Paddan: SKA DU SÄJJA!!1

Albert Hall: Äh, jela tjöpelag !!!!!!!!!!1

Albert Hall: Nu vill jag inte vara petig, men din bild av timråiters reaktion på Loobande är tämligen felaktig.
När Fägermo gick till Luleå blev det rabalder, men näppeligen mot Luleå. Det var snarast Fagerbergs - ur ett timråperspektiv - agerande/kommenterande kring det hela som väckte förakt.

Lindman-till-FBK-historien riktade sig mest mot Loob, som på ett så frapperande lögnaktigt/ryggradslöst sätt RASADE mot Expressens uppgifter om värvande under slutspel. 'Absolut ingen sanning i detta, jag ska vidtaga åtgärder!' skrek Loob, för att en månad senare ge nämnde Lindman jungfrusilen Löfbergs Lila.

Om så spelare som drar på ett - ur supporterperspektiv - felaktigt sätt får en skopa av sleven, så...inte är det väl något som är specifikt timråitiskt? Och skiljer oss från, exempelvis, lulingar?

Albert Hall:

Depressionen är inte så våldsam från Morahåll som kanske en del väntat sig.

Signaturen Lincoln sammanfattar känslan bäst på mik.se:

"Vet inte om jag är så imponerad av Kerman som hockeyspelare i största allmänhet.. Visst satte han ett par dussin puckar men,grovjobbare nja.

Albert Hall: Grattis till Kerman. Han skulle jag vilja ha i Brynäs.

Ang Bartecko så kanske Styreslen har samlat burkar men smakar det så kostar det ;-)

Albert Hall: jag håller med, jag förstår inte gnället på klubbarna som är inblandade. Det är ju så här det går till numera, och alla klubbar gör likadant. Det är som jag ser det spelarens ansvar att sköta det snyggt, och just Mange Nilsson är ett bra exempel, tycker jag. Han gav järnet för LHF hela vägen trots att han redan hade skrivit på för TIK (till skillnad från Hento som bara uppträdde som en första klassens diva och sket fullständigt i hur det gick för laget) och han snackade inte en massa dynga i tidningarna utan vägrade bara att kommentera det överhuvudtaget. Så ska det skötas om det nu ska skrivas på under pågående säsong. Kerman har ju också gett allt för Mora, så även där tycker jag att det har skötts bra.

Portello:

Jag tycker alla supportrar ska vakna upp från sina ljusblåa drömmar om att allt fortfarande är som på sjuttitalet. Många värvningar (de flesta?) är uppgjorda under säsongen. Muntligt och ibland skriftligt. Så är det, bra eller dåligt, inte fan vet jag.

Tikarna är ett av dom folkslag som brukar gapa högst om detta och att så skulle "aaaldrig Timrå IK göra". Då vill jag bara påminna om till exempel när dom värvade Money Nilsson från oss. Värvningen offentliggjordes dagen efter att Luleå blivit utslaget ur slutspelet vilket var samma dag som Timrå blev klara för semifinal. Inget fel i det såklart, om dom inte gjorde så skulle dom knappast spela i elitserien. Ett annat exempel är ju när dom gjorde klart med Hagos trots att han spelade kvalserie med AIK.

Det tråkiga är väl i så fall att jag tycker att det läcker alldeles för mycket från LHF.

Det här om att många påstår att vi gjort klart med Kerman under slutspelet är intressant.

Jämför när de här artiklarna är skrivna.

www.pitea-tidningen.se/artikel.aspx?artid=17072&arkiv=False

expressen.se/index.jsp?a=545103

Portello: och inte 40, för den tillhör Mika Nieminen *ohh, Mika*

Portello:

Hockeyligan har redan placerat in honom i LHF och med nummer 22. Det gick undan. Fast jag tror ju inte att han kommer att ha det numret, särskilt inte om någon berättar den tragiska historia som det numret har.

Är det någon som vet hue er skonomi ser ut?

Eget kapital och likande?

Bolivar:
En bra start på silly season. Och stämmer rykterna kring Bartecko visar det att LHF är på offensiven. Skönt är iaf känslan att det vänt för föreningen.

Bolivar: Skönt att första nyförvärvet är klart.Ytor helt klart att Kalle kan göra nytta i Luleå.

Undra vilket # han kommer ha i Luleå.22 som han hade i Mora kan hn ju inte ha, eftersom det är ett skyddat nummer.

Karoliina: Orsaken att jag skrev som jag gjorde är att i Expressens artikel står det 250.000 netto.

Kul med Kerman även om det är tråkigt att det just är Mora vi plockar ifrån.  

Karoliina: Cash IS King. VAD? är Kerman officiellt våran nu?

Albert Hall: ja men det är ju bara teknikaliteter. Skattemyndigheten ställer kraven på personen. Vem sen betalar är en annan femma. Jag kan tex skicka skatteverkets betalningsanmodan till min moster Britta om hon nu skulle vara hågad att pynta in pengen. Och leva i en låtsasvärld där Cash i King.

Swordster:

Nej, vi visste inte att det var officiellt även om jag vetat att det varit klart en tid. Jämfört med Bartecko så lirar Kerman för jordnötter.

Annars så är det helt klart en kanonvärvning, han kommer att passa bra in i LHF.

Har ni uppmärksammat att ni fått ett till dyrt nyförvärv?

Karoliina:

Naturligtvis vet jag att skatten baseras på ens personliga intäkter. Fast utländska hockeystjärnor och deras agenter är inte ett smack intresserade av det svenska skattesytemet och dess marginalskatter. Därför utformas (oftast) kontrakten med en nettosumma plus lägenhet, bil osv och klubben garanterar att den åtar sig alla skattekonsekvenser.

Albert Hall: oavsett om du är hockeystjärna eller inte så baseras skatten på dina personliga intäkter. Och alla har olika förutsättningar under tiden dom intjänar inkomsten. Har spelaren i får tex en tjänstebil så skattas han och inte klubben. Men lånar LHF honom en Lexus Hybrid så minskar skatten med 40% och råga på allt kan han passera Stockholm ljudlöst och utan trängselskatt :-)

Karoliina:

Inte när det gäller utländska hockeystjärnor i elitserien. Nästan alla sådana har nettokontrakt. Sedan står klubbarna för alla andra kostnader.

Bolivar: blanda inte in skatten i sammanhanget. Den står ju löntagaren själv för.

Bolivar:

Det finns absolut en gravad hund i alla dessa siffror. Enligt XP så ska erbjudandet vara på 250 lax i månaden netto. Det vill säga efter skatt. Det betyder att skatten kommer att vara ungefär lika hög, alltså totala lönekostnader runt 500 000 i månaden. Till det kommer sociala avgifter vilke ger en slutsumma på runt 700 000 per månad. Ta det gånger tolv så är du uppe i dryga åtta miljoner i årskostnad. Ta det på tre år och du har en slutsumma på 25 miljoner.

Siffrorna stämmer med andra ord inte. Luleå har inte ebjudit Bartecko 250 rent i månaden på vanligt kontrakt. Jag slår vad om detta. Alla som håller emot räcker upp en hand och säger summan som jag kommer att vinna.

Tjaha, om Leinonens lön vet man alltså Nada. *drar en snabb slutsats*. Fuck-Expressens uppgifter om lönerekord vet man tydligen om än mindre. Va vet man? att Leinonen sagt sig vara villig att 'sitta ner och sammanfatta', eller vilket det nu var som väckte sånt ont blod och indignation här i leden?

*med höjt ögonbryn*

Albert Hall: Gjorde en liten uträkning på SF:s forum och om 13,5 MSEK stämmer skulle det innebära 375.000kr/mån före sociala och skatt.

Då hamnar vi på ca 250.000kr/mån FÖRE skatt och där ligger ju t.ex. Jörgen J. Ryktet ifjol sa också att Jimmie Eriksson fick 150.000kr/mån i Leksand.

Om nu siffran stämmer ska vi vara glada om vi får honom för i jämförelse med flertalet andra tycker jag han är värd det. 

bobbe:

Du minns som vanligt fel. Chrunak har aldrig sagt något sådant. *blåljuger*

Drygt 4 mille per säsong plus sociala avgifter. Om dom summorna stämmer så är det oerhört förvånande. Även om Luleå ändå inte kommer upp i de totala lönenivåer som de fyra stora plus Leksand betalar.

Bolivar: visst, men det var inte om Bartckos ljuvlighet jag pratar om. Jag menar: finns pengarna eller finns dom inte.

Vi vet ju att Myllys alltid var den bäst betalda spelaren i LHF. Vad tjänar Leinonen? är han en, förhållandevis, underbetald keeper?

Minns jag fel, eller var det inte Chrunak som gnällde om att lönekostnaderna drog iväg för mycket..?

Karoliina: Samtidigt är Bartecko en riktig drömspelare. Han ensam skapar ju en producerande kedja. Som många skrivit är han troligen den mest kompletta spelare som någonsin spelat i Luleå. Att få honom på 3 år vore underbart.

Pessimisten: nu skriver Fuckexpressen om Barteckos rekodlönerbjudande. Viss löneglidning i klubben är därmed att vänta. Och inte då konstigt alls om somliga andra spelare vill 'sitta ner och snacka om saken', då pengar tycks inte saknas.

Eller är det hela bara ett Fuck Expressen?

Hannu Neimi:

Nej, inte ett dugg förvånande. Olof hade nog mest otur i och med att man råkade få syn på det i ett egentligen helt annat sammanhang, granskningen av de blåvita affärerna.

Fast Aftonbladet håller en låg profil i "avslöjandet". Kanske sitter man inte helt säker där heller...

Albert Hall:
Så mycket pengar som det finns inom fotbollen och även hockeyn sipprar nog en del till journalisterna. Inte ett dugg förvånande egentligen.

Kickan:
Tackar!
Har själv kommit till insikt om att LHF är större och viktigare än skribenterna:-))

Hannu Neimi: Hannu Neimi: Välkommen till HS Hannu! Hoppas att du kommer att trivas.

HS har snart samlat alla gamla forumingar, och här slipper vi den eviga följetong som tjafset mellan vissa forumingar har utvecklats till. Trist. Forum var tidigare Sveriges bästa hockeyplank, med en mängd kunniga skribenter. Skribenterna finns förstås fortfarande kvar men inläggen från alla som vill prata hockey blir allt färre pga det tjafs jag är så innerligt leds på. Tvi! Vad leds jag är.

Pessimisten: På tal om kvällsblaskor så avslöjar Aftonbladet idag att en fotbollsreporter på Expressen, Olof Lundh, tagit emot mutor av en spelaragent. 70 000 spänn. Svart, såklart. Långe Olof är omplacerad tills vidare. Se länk.

Hannu Neimi: Njäe, syftade väl snarast på att det var Expressen som avslöjade att Myllys skulle hem till Finland. Hans svar: "Fuck Expressen". Så då hade de ju rätt...

Pessimisten:
Ja jag tänkter på "Fuck Expressen" som är mest ute och cycklar då det gäller hockey även om de försöker. Inbillar mig att de lokala medierna är mer uppdaterade på LHF än Expressen. Aftonbladet är hockeyligans organ.

Hannu Neimi: Aha, du menar som "Fuck Expressen" då? Eller Hento? Eller Ledin?

« · 697039 · »