Dragan 2k: "Utanför dörren ställde jag den fulla soppåsen. När jag vaknade i morse var där sopor över hela framsidan. Räv, ren eller bara fåglar. Någon som har en aning om vad det kan vara för djur?"
Nu är det klart att 31-årige Radek Philipp från Tjeckien spelar i Luleå nästa säsong. Radek är 190 com och väger 93 kg.Spelade senaste säsongen i det ryska mästarlaget och har även 16 a-landskamper.
Paddan: Verkligen inte. Men han är väl tänkt som ersättare till Skrbek. Han var ju inte heller någon stor poängmaskin. Märkligt att det inte står något om kontraktslängden, men jag skulle gissa på ett år.
Portello: Så illa är det väl inte. Om han är hyfsat stark bakåt så är det kanske vad vi behöver. Hoppas på att ungdomarna Harju, Omark, Lindqvist, Olsson, Berglund mfl kan göra denna säsong riktigt kul. Jag är nog en obotlig optimist. :-)
Lindberg Råkkar: Har du sett den nye backen spela? Ersätter han skrbek är jag nöjd.
Han har spelat i ryska Ufa i två säsonger, klubben måste ju varit nöjd med han annars hade man inte behållt han efter första säsongen. Poängterar att Osten har för avsikt att värva en offensiv back.
Linkan: Han ersätter kanske Skrbek defensivt även om det inte finns några garantier. Vem som helst hade kunnat lira back i UFA och få fina +/- stats då laget var europas bästa. I finland hade han inte lika sköna stats så finns inga garantier. Att han sen är "artistare" gör ju inte saken bättre eftersom han inte kommer vara med och spela in sig med laget innan första seriematchen.
Skrbek gjorde över 50 pinnar dom 3 senaste säsongerna för oss och det är något som faktiskt glöms bort alltför ofta. Totalt har vi tappat 33p från backplats förra säsongen och ersatt med vad? En kille från allsvenskan som iofs är en stor talang men inte kommer ha en chans ersätta detta.
LHF har pratat om en offensiv och spelande back i flera år nu och än har vi inte sett någon.
Jesper Jonsson: tror alla Luleåfans är djupt oroade, men det gäller ju ändå att stötta dem ihopp om bättre tider, jag är den förste att gnälla då det går dåligt men det börjar gå åt rätt håll nya klubbdirrar ny sportchef, snart en hyffsad omsättning mm, fast visst det kan redan vara försent. Tyckte det är rent idiotiskt att man behåller tränarna till denna säsong dom misslyckades ju kapitalt med pp och bp, fast har ändrat åsikt lite där tycker och tror fortfarande att Rönnberg är och kan bli en riktigt bra hockey tränare, det krävs ju samtidigt att man får ett bra matrial att jobba med.
Vi får vänja oss vid namn som Almtorp och Berglund, framtids namn alltså, men då gäller det att behålla dem okså.
Saxat från www.eliteprospects.com/ Thomas Raffl (F) Villacher SV Luleå 08/02/2008 | Inside Information (Training with team) Martin Oraze (D) Villacher SV Luleå 08/02/2008 | Inside Information (Training with team)
Paddan: Det låter troligt. Men vad är vitsen? Ska dom bara träna med Luleå för att sedan åka hem och spela i Österrike? För skulle det handla om try-out så borde det ju ha stått så och inte "tränar med laget".
Portello: De kanske var uppe i Luleå och plockade marijuana och så råkade de passera Coop... för att lära spelarna hur de skulle slappna av på rätt sätt ;)
Portello: Eller är det något ännu vagare än ett Try-out-kontrakt, att de vill se vad killarna går för på några träningar först innan man beslutar om de ska få en riktig chans att få en try-out. Typ, "kom hit och lek med oss en stund, men ni får själva betala för allt och vi garanterar ingenting"
Linkan: Vi i Luleå Hockey kan inte värva spelare som vanliga klubbar du vet. Vi måste ta hit dem först, någon scoutverksamhet verkar vara obefintlig och vad ska man begära? det är ju trots allt bara en elitförening
Bolivar: med andra ord agerar LHF här så som fotbollsklubbar har gjort i många herrans år. Det finns ju inte en fotbollsklubb med självaktning ens i de lite lägre divisionerna i Sverige som inte har ett antal spelare på provträning varje säsong. Tycker att det är ett bra initiativ av Osten.
Jag tycker till och med man skall ha en träningsvecka i slutet på juli dit man tar emot tidigare LHF:are och egentligen norrbottniska hockeyspelare i allmänhet som skulle vilja visa upp sina skills för den kommande säsongen eller framtiden.
Rätt vad det är så hittar man någon som utvecklats lite sent och som med hård träning skulle kunna hitta till nivåer som man kanske inte trott på innan.
robhed: Bra intiativ av Osten och Luleå hockey! Man kanske inte hinner bilda sig så stor uppfattning efter en veckas träning men helt klart är det ett intressant upplägg för framtiden.
Lövva: Jo deff det är risken när man testar spelare.
Ska bli kul att åka till Luleå ikväll för att se matchen, jag förväntar mig ingen bra match men likväl skoj att få se lite hockey. eventuellt kanske man kan se lite av vad nyförvärven har att erbjuda.
distanserad: Kan faktiskt hitta en postiv grej. Alla fick kika på Peter Forsbergs spelsinne. Trots att det var en plojmatch är det såklart imonernade att se. Vilka passningar alltså.
Inte för att jag tror att någon Luleå spelare någonsin kan kopiera hans känsla för spelet men det är säkerligen en upplevelse för spelarna att se hur en av dem största genom tiderna uppfattar sporten. Tror sådant endast kan vara postivt att bära med sig, inte minst för dem yngre spelarna
Men allvarligt talat vem fan bryr sig om det blir två siffrigt mot några av världens bästa hockeyspelare, säg hur ofta gör Luleå ens en bra försäsongsmatch vi brukar ju förlora mot Piteå och Björklöven med betydligt bättre lag, spelare som redan har kontrakt glider ju hela försäsongen.
Att Luleå kommer överaska många i vinter är jag övertygad om. Vi har inte ens värvat klart långt ifrån klart...
Linkan: Precis, LHF gick på is dagen före och saknade Obsut, Harju, Bartecko, Mäkinen, Phillip, Olsson och Lidhammar... När man dessutom inte får spela närkampshockey och smälla på har ett på pappret sämre lag ännu mindre chans.
Det positiva ur detta är ett ekonomiskt +resultat för LHF, glada barn som fick världsstjärnebesök och ett välkommet avbrott i sin jobbiga vardag på Sunderby sjukhus samt några LHF sponsorer som fick lattja lite golf med foppa&co.
(Själv har jag slutat gå på försäsongsmatcher sedan länge (undantagvis strax innan es-premiären), med vårens hockeymatcher på näthinnan är det en underdrift att säga att försäsongmatcher brukar vara dööödstråkiga..)
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?
Del 1: www.youtube.com/watch?v=QcGreh1_5Ks
Del 2: www.youtube.com/watch?v=sqmqUc2I_aM