Luleå HF

SHL · 120746 inlägg · 893 ämnen

Nyförvärv till Luleå Hockey

Sv: Nyförvärv till Luleå Hockey
ernie eagle: Hur vet du det? Skrev du inte i TIK:s gb att du tyckte att ni skulle försöka värva honom?
Varför försöka värva någon som är förlorad till nordamerika?

Portello: Jag visste inte det jag vet nu att om Fabricius.

Bolivar: Om ni lyckas digitalisera en DVD om guldet och avancemanget till Elitserien för Luleå så är jag en hugad spekulant av en sådan.

ernie eagle: vart ska han då ? han är odraftad

ernie eagle: Vad vet du nu då?

Db_04: Har ingen uppgift om klubbadress men han drar till Nordamerika.

Portello: Att han är förlorad för svensk hockey!

ernie eagle: tveksamt om han går rakt in i NHL dock.....

han hamnar säkert i karlstad

Db_04: Hahaha.... ja det skulle inte förvåna mig om det blev nån jävla sorts form av mellanting. I Karlstad skiner ju sola.

Men helt ärligt så kommer Fabbe varken reprsentera LHF eller "Kärringarna" som Kickan skulle uttryckt saken. Det är otvivelaktigt så.

Men så har han ju en riktig orm till agent också.

ernie eagle: hurpass säkra källor har du ?:)

Db_04:
är han odraftad kan han gå till vilken klubb som helst i NHL som free agent för då äger ju ingen klubb rättigheterna till han , lika som klubbar som inte ger kvalificerande bud tappar rättigheterna över spelare därborta

WarhawK:

jag är förmodligen korkad, men äger inte Luleå rättigheterna till Fabricius? 

Metal Guru:
Så länge dom har giltigt kontrakt men går inte det ut nu eftersom alla klubbar verkar jaga han eller har jag missat nått ?

Det jag menade var dock att ingen NHL klubb har rättigheterna därborta av hans tjänster om han skulle spela i NHL/AHL eftersom nån sa han odraftad

Db_04: Väldigt säkra källor.Mer säger jag inte i dagsläget.

ernie eagle:

Kanske det måste letas ny målvakt. Mycket synd för jag tycker #93 har varit mycket duktig

expressen.se/index.jsp?d=751&a=550200

Hannu Neimi:

Men i www.kuriren.nu så dementerar han expressens artikel.

Hannu Neimi: Jani Hurme ger ni fullständigt blanka fan i. Han skall till Timrå :)

Portello: Lokalpressen brukar vara mer tillförlitlig än kvällspressen.

Hannu Neimi: Aha, du menar som "Fuck Expressen" då? Eller Hento? Eller Ledin?

Pessimisten:
Ja jag tänkter på "Fuck Expressen" som är mest ute och cycklar då det gäller hockey även om de försöker. Inbillar mig att de lokala medierna är mer uppdaterade på LHF än Expressen. Aftonbladet är hockeyligans organ.

Hannu Neimi: Njäe, syftade väl snarast på att det var Expressen som avslöjade att Myllys skulle hem till Finland. Hans svar: "Fuck Expressen". Så då hade de ju rätt...

Pessimisten: På tal om kvällsblaskor så avslöjar Aftonbladet idag att en fotbollsreporter på Expressen, Olof Lundh, tagit emot mutor av en spelaragent. 70 000 spänn. Svart, såklart. Långe Olof är omplacerad tills vidare. Se länk.

Hannu Neimi: Hannu Neimi: Välkommen till HS Hannu! Hoppas att du kommer att trivas.

HS har snart samlat alla gamla forumingar, och här slipper vi den eviga följetong som tjafset mellan vissa forumingar har utvecklats till. Trist. Forum var tidigare Sveriges bästa hockeyplank, med en mängd kunniga skribenter. Skribenterna finns förstås fortfarande kvar men inläggen från alla som vill prata hockey blir allt färre pga det tjafs jag är så innerligt leds på. Tvi! Vad leds jag är.

Kickan:
Tackar!
Har själv kommit till insikt om att LHF är större och viktigare än skribenterna:-))

Albert Hall:
Så mycket pengar som det finns inom fotbollen och även hockeyn sipprar nog en del till journalisterna. Inte ett dugg förvånande egentligen.

Hannu Neimi:

Nej, inte ett dugg förvånande. Olof hade nog mest otur i och med att man råkade få syn på det i ett egentligen helt annat sammanhang, granskningen av de blåvita affärerna.

Fast Aftonbladet håller en låg profil i "avslöjandet". Kanske sitter man inte helt säker där heller...

Pessimisten: nu skriver Fuckexpressen om Barteckos rekodlönerbjudande. Viss löneglidning i klubben är därmed att vänta. Och inte då konstigt alls om somliga andra spelare vill 'sitta ner och snacka om saken', då pengar tycks inte saknas.

Eller är det hela bara ett Fuck Expressen?

Karoliina: Samtidigt är Bartecko en riktig drömspelare. Han ensam skapar ju en producerande kedja. Som många skrivit är han troligen den mest kompletta spelare som någonsin spelat i Luleå. Att få honom på 3 år vore underbart.

Minns jag fel, eller var det inte Chrunak som gnällde om att lönekostnaderna drog iväg för mycket..?

Bolivar: visst, men det var inte om Bartckos ljuvlighet jag pratar om. Jag menar: finns pengarna eller finns dom inte.

Vi vet ju att Myllys alltid var den bäst betalda spelaren i LHF. Vad tjänar Leinonen? är han en, förhållandevis, underbetald keeper?

bobbe:

Du minns som vanligt fel. Chrunak har aldrig sagt något sådant. *blåljuger*

Drygt 4 mille per säsong plus sociala avgifter. Om dom summorna stämmer så är det oerhört förvånande. Även om Luleå ändå inte kommer upp i de totala lönenivåer som de fyra stora plus Leksand betalar.

Albert Hall: Gjorde en liten uträkning på SF:s forum och om 13,5 MSEK stämmer skulle det innebära 375.000kr/mån före sociala och skatt.

Då hamnar vi på ca 250.000kr/mån FÖRE skatt och där ligger ju t.ex. Jörgen J. Ryktet ifjol sa också att Jimmie Eriksson fick 150.000kr/mån i Leksand.

Om nu siffran stämmer ska vi vara glada om vi får honom för i jämförelse med flertalet andra tycker jag han är värd det. 

Tjaha, om Leinonens lön vet man alltså Nada. *drar en snabb slutsats*. Fuck-Expressens uppgifter om lönerekord vet man tydligen om än mindre. Va vet man? att Leinonen sagt sig vara villig att 'sitta ner och sammanfatta', eller vilket det nu var som väckte sånt ont blod och indignation här i leden?

*med höjt ögonbryn*

Bolivar:

Det finns absolut en gravad hund i alla dessa siffror. Enligt XP så ska erbjudandet vara på 250 lax i månaden netto. Det vill säga efter skatt. Det betyder att skatten kommer att vara ungefär lika hög, alltså totala lönekostnader runt 500 000 i månaden. Till det kommer sociala avgifter vilke ger en slutsumma på runt 700 000 per månad. Ta det gånger tolv så är du uppe i dryga åtta miljoner i årskostnad. Ta det på tre år och du har en slutsumma på 25 miljoner.

Siffrorna stämmer med andra ord inte. Luleå har inte ebjudit Bartecko 250 rent i månaden på vanligt kontrakt. Jag slår vad om detta. Alla som håller emot räcker upp en hand och säger summan som jag kommer att vinna.

Bolivar: blanda inte in skatten i sammanhanget. Den står ju löntagaren själv för.

Karoliina:

Inte när det gäller utländska hockeystjärnor i elitserien. Nästan alla sådana har nettokontrakt. Sedan står klubbarna för alla andra kostnader.

Albert Hall: oavsett om du är hockeystjärna eller inte så baseras skatten på dina personliga intäkter. Och alla har olika förutsättningar under tiden dom intjänar inkomsten. Har spelaren i får tex en tjänstebil så skattas han och inte klubben. Men lånar LHF honom en Lexus Hybrid så minskar skatten med 40% och råga på allt kan han passera Stockholm ljudlöst och utan trängselskatt :-)

Karoliina:

Naturligtvis vet jag att skatten baseras på ens personliga intäkter. Fast utländska hockeystjärnor och deras agenter är inte ett smack intresserade av det svenska skattesytemet och dess marginalskatter. Därför utformas (oftast) kontrakten med en nettosumma plus lägenhet, bil osv och klubben garanterar att den åtar sig alla skattekonsekvenser.

Har ni uppmärksammat att ni fått ett till dyrt nyförvärv?

Swordster:

Nej, vi visste inte att det var officiellt även om jag vetat att det varit klart en tid. Jämfört med Bartecko så lirar Kerman för jordnötter.

Annars så är det helt klart en kanonvärvning, han kommer att passa bra in i LHF.

Albert Hall: ja men det är ju bara teknikaliteter. Skattemyndigheten ställer kraven på personen. Vem sen betalar är en annan femma. Jag kan tex skicka skatteverkets betalningsanmodan till min moster Britta om hon nu skulle vara hågad att pynta in pengen. Och leva i en låtsasvärld där Cash i King.

Karoliina: Cash IS King. VAD? är Kerman officiellt våran nu?

Karoliina: Orsaken att jag skrev som jag gjorde är att i Expressens artikel står det 250.000 netto.

Kul med Kerman även om det är tråkigt att det just är Mora vi plockar ifrån.  

Bolivar: Skönt att första nyförvärvet är klart.Ytor helt klart att Kalle kan göra nytta i Luleå.

Undra vilket # han kommer ha i Luleå.22 som han hade i Mora kan hn ju inte ha, eftersom det är ett skyddat nummer.

Bolivar:
En bra start på silly season. Och stämmer rykterna kring Bartecko visar det att LHF är på offensiven. Skönt är iaf känslan att det vänt för föreningen.

Är det någon som vet hue er skonomi ser ut?

Eget kapital och likande?

Portello:

Hockeyligan har redan placerat in honom i LHF och med nummer 22. Det gick undan. Fast jag tror ju inte att han kommer att ha det numret, särskilt inte om någon berättar den tragiska historia som det numret har.

« · 695578 · »