LL: Jesse var en supertalang när han var yngre å fick chansen i ilves ganska tidigt.... men gick inge vidare under perioden i Edmonton RoadRunners sen hamnade han i Jokerit där det gick sådär...men va grym i slutet av säsongen i JYP
Enligt Expressen så kräver Bartecko ett kontrakt som skulle kosta LHF 24 miljoner för tre år, 500 000 i månadslön. Det allra underligaste är att tidningen också påstår att LHF faktiskt är intresserade! Om man läser lite mellan raderna och räknar lite så är skillnaden vad man ebjuder och han kräver ynka en miljon per år. Fan trot.
För vilken gång i ordningen är det som XP kommer med till synes insideinformation från Lulehockey? Ibland har det stämt, andra gånger inte.
Albert Hall: Hmm... Hade det handlat om exempelvis Holmström eller Öhlund hade jag kunnat greppat det en aning, men å andra sidan tycker jag det skulle vara lite väl girigt även om det var dessa två det handlade om... Näe, en sån lön kan väl bara namn som Zetterberg och möjligen Kronwall kräva i dagsläget
Bättre då att Chrunak och Co lägger ner och satsar på en sån som Kimmo Kuhta, han är kontraktslös för tillfället, förmodligen bra mycket billigare (men ändå dyr...) och gör minst lika mycket poäng som Bartecko. Dessutom så finns det ingen risk att han tar flyget över om det skulle dyka upp ett bud då han inte är purung, men heller inte för gammal för att producera i elitserien.
Ambroo: Kuhta är långt från den klass som Bartecko håller. Jag kan sträcka mig så långt och säga att Lubos var den bästa spelaren i Elitserien under den gångna säsongen. Fast självklart så ska han inte ha 500k i månadslön.
Määk: När det gäller det offensiva spelet så har Kuhta få övermän i Europa, men visst är Bartecko en bättre spelare överlag, men nu var det produktion jag jämförde.
Db_04: Nix, det blir inget Bern för honom till hösten, närmast ligger förmodligen HIFK men kan LHF eller nån annan elitserieklubb (det ryktas om MIK...) hosta upp slant så är han knappast omöjlig.
"Kvällstidningen Expressen skrev i går om Barteckos lönekrav som skulle uppgå till 24 miljoner kronor för tre år. Något som Lars Modig bara suckar över. - Jag vet inte vad jag ska säga annat än att det inte stämmer. Förre värvarbasen Hans Norberg var citerad i tidningen och lämnar följande kommentar till Kuriren. - Det finns inte en siffra som stämmer. Visst - vi har lämnat ett bud till Bartecko som han inte var nöjd med men så är det ju i förhandlingar. Men de summorna som talas om där är inte i närheten av sanningen, säger Norberg."
Som alla förnuftiga människor redan räknat ut alltså. Åtninstone att LHF skulle vara intresserad av betala i närheten av dom pengarna. Fast att Barteckos agent nämnt summan är ju inte helt omöjligt.
han är osignad och inte bunden till 15 juni. så han kan ju säga bu eller bä till luleå när han vill och vänta ut nhl i all evighet och signa ngt outkontrakt i ngn annan liga så länge
Albert Hall: Ok, det är ju ett klart + med en rightare, kul att det händer något på värvningsfronten. Värvas Wallin + en 1:e center så ser det hyffsat bra ut, inför nästa säsong.
Salcin: Skönt att vi har fått klart med en ny spelare.Och att han är right-skytt gör ju inget.Inte så att det kryllar av dem i Luleå. Förra säsongen hade vi väl bara Sagge samt Viktor, fast den senare var ju inte ordinarie.
När det gäller Bartecko så säger hans agent att det är 50/50 att Lubos spelar i luleå nästa säsong. Och enligt Modig så lär inte beskedet komma i helgen, men kanske nästa vecka.
Portello: Äh, du kan vara lugn. Det var bara en hemsk mardröm du hade, så du kan somna om igen så ska du se att de där hemska ryktena (eller spökena under sängen om du vill) försvunnit till imorgon.
Portello: å andra sidan kan han säkert sticka till NHL även om han skulle skriva på för LHF, så om det nu skulle vara så att han har skrivit på så finns det säkert klausuler och grejor om rätt anbud skulle dyka upp.
Db_04: jodå, de är fullt tillåtna. Vladmir Orszagh stack till NHL trots att sista datum var passerat för länge sedan och IIHF lade sig platt på rygg för NHL:s advokater, så out-klausuler är hur tillåtna som helst oavsett vad som står i några avtal.
Portello: ja, en ersättare för Nordan måste ju till oavsett Barteckos eventuella påskrift. En back till behövs väl, men förhoppningsvis är Wallin den backen. I så fall har vi en backupsättning som inte så många andra lag kan matcha.
LL: Jo, om Wallin ritar på för oss så ser ju backbesättningen bra.Enda som man kan gnälla på är det faktum att vi bara en högerskytt.Men så är det med det.
Undra om Kanadensaren som det ryktades om ett tag fortfarande är aktuell?
Vilket av följande alternativ bör en klubb i SHL helst undvika?
Att försöka lura till sig andra klubbars talanger genom att i lönndom kontakta pojkar ända ned i 12-13-årsåldern?
38% (22)
Att offentliggöra information som i efterhand visar sig vara falsk och att klubben mycket väl visste om det när lögnerna spreds?
26% (15)
Att utse en lagkapten som offentligt proklamerat att han fuskar och gång efter annan visas bryta mot regler och stängas av?
21% (12)
Att vägra gratulera en vinnande motståndare och bara skylla förluster på domarna, tur eller att ens eget lag är "nedtränade" eller inte riktigt "ville vinna"?