Luleå HF

SHL · 117715 inlägg · 890 ämnen

Spågubbe

Sv: Spågubbe
Oj, kollade aldrig länktipset. 20003, det var något helt annat det : )

Portello: Var det inte ett 1+någontingkontrakt? Så har i var fall jag fattat det och då behöver Pölsa inte pröjsa hans lön mer än säsongen ut.

Esko hade tydligen skrivit på ett låååååångt kontrakt med Brynäs. Rekord?

Klicka på Esko redo för det värsta så hittar du det.

Lulekickan: Inte enligt denna länk

Portello: Nej, det var väl Rehnberg?

Lulekickan: Så det var Janne Larsson och inte Henrik Rehnberg som slashade Petter.Hoppas verkligen att Petter är tllbak när uppehållet är över.

Hälge: Det onda gör väl i alla fall att du känner att du lever? Alltså har du nog ett liv trots allt. Kanske är det bra att få lite ont ibland så man inser att man faktiskt finns även om man varit så upptagen med annat att man nästan hade glömt bort det. Fan, det där blev nästan djupt.

Lulekickan: Nä, något liv har man väl inte, men däremot har jag fått riktigt ont i ryggen....men det kanske är samma sak ?

Lulekickan:
det upptäckte jag för ett par dagar sedan..
min fru..mina barn..jobbet ska vi inte tala om...
det var precis som en ny värld...den bara fanns där..;0)

jag håller tummarna för dig att du hittar ut härifrån
i bland..så du också får se solen..snön..månen ja kanske
även din familj...;0)

Portello: Kan? Det är väl inte frågan om han kan utan snarare om hur många poäng han gör i nästa match. Fabbe råkkar! Om jag får bestämma så är det färdigt med utlåningen efter den här säsongen.

Jag ska se om jag har tid att åka till Piteå och kolla matchen på söndag. Om jag försöker göra de däringa måstesakerna imorgon så borde jag få tid över.

Egentligen är jag mer utmattad än trött, eller hur jag nu ska förklara det. Alltså som att jag skulle behöva semester mer än vad jag skulle behöva sova.

gud: Att ha ett liv, typ, plus att jag har endel jobb att göra som inte är jobbjobb utan mera roligt jobb men som ändå tar tid ifrån mig. Dessutom skulle jag behöva sova.

Lulekickan: Om du är trött tycker jag du ska sova. Kan vara rätt skönt att göra en tidig kväll ibland.

Funderar på att gå och se PHC-BIK på söndag. Undrar om Fabbe kan fortsätta med att producera poäng.

Lulekickan:
vad är det du vill hinna med...;0)

Portello: Folk kanske har något slags liv? Själv sitter jag och försöker bestämma mig för om jag ska ha något slags liv och vara social ikväll eller om jag nöjer mig med att vara social imorgon. Egentligen känner jag mig rätt trött och skulle helst vilja sova.

Uppehållet ja. Det positiva med det är att Petters avhuggna fingrar hinner läka åtminstone litegrann. Har vi tur kan han spela med något slags specialskydd sedan. Sedan finns det väl någon juniormatch man kan roa sig med imorgon då a-jun möter Löven kl 15.00. Iofs kommer uppehållet rätt så lägligt, jag har en massa annat jag skulle behöva hinna med också.

här var det dött ikväll.
Usch vad hemskt med uppehåll i två veckor. Det är inte mänsligt.

Något föll visst bort. Skumt. I slutet på första stycket skulle det stå "Sydbottningarna är förstås sämst, som vanligt".

Albert Hall: Håller med om att det är kul att gud, Paddan och andra olulingar håller igång gb:n när vi inte är online, även om de skriver om lag som är obäst, och på tal om bäst och obäst så har Savage skrivit ett inlägg som med hjälp av diverse statistik, som vanligt.

Jag tror aldrig det är bra för ett lag att ha en s.k. fixstjärna som får all uppmärksamhet och av media görs större än laget. Zäta - inget ont om honom i sig - är ett exempel och Den Onämnbare ett annat. Den onämnbare ansåg ju sig dessutom, till skillnad från Zäta vad jag har förstått, själv vara större än laget. Fast massmedia gillar fixstjärnor. Hos vem skulle de annars göra myspysiga hemma-hos-reportage och vem skulle de annars höja till skyarna och - inte alltid välförtjänt - ge 5 plus/rosor/stjärnor eller vad de nu delar ut?

Linus sologenombrott i gårdagens match finns förresten bland highlightsen från 2:a perioden om gud vill studera underverket själv. Förmodligen kan han inte låta bli ; )

Jag får se om jag orkar gå ut ikväll. Känner mig inte på direkt festhumör egentligen och ska i vilket fall som helst ut imorgon, fast festhumöret kanske infinner sig om någon timme och då hamnar ju saken i ett annat läge helt plötsligt. Dessutom öppnar ju en ny krog ikväll, och tack och lov är det ett lagomålderställe, dvs inget Jurassic för 50+are och inget 18-årsställe. Underbart!

gud och Paddelände: Inte gör det nått att ni diskuterar olulingar i våran gästbok. Bara kul faktiskt.
Dessutom vet vi lulingar innerst inne ändå att vi är bäst!

Jag håller helt med det där om Zäta, det är faktiskt inte alltid bra att ha en fixstjärna i ett lag. Alla fokuserar helt på honom, ifjol var det nästan rent löjligt. Om det gick bra var det Zätas förtjänst, om det gick dåligt var det övrigas fel.
Trots det är jag förståss mycket överraskad av Timrå i år. Fast det är en bit kvar än förståss.

Domarna då. Som jag skrivit här förut tycker jag inte man kan kräva så mycket av amatörer som ska dömma heltidsproffs. Domarna har en en liten bråkdel av medellönen som elitseriespelarna har. Därför gnäller jag (nästan) aldrig på domaren.

Linus Fagemo sköter sig fortfarande bra i Luleå. Förra bortamatchen (mot Link ping) gjorde han två poäng. I en av lokalblaskorna blev han utsett till matchens lirare tack vare ett läckert sologenombrott han gjorde igår som så när resulterade.

Nä, nu drar jag iväg och ölar upp några hundringar.

Paddan:
Hehe..visst är det kul att prata om våra lag
i en Luleås HS...

felet förra året är att alla Timrå ik spelare litade
för mycket på Zäta..så det är med klyvna känslor
att vi förlorade honom...men i slutändan så var det bra...

FBk kommer inte att dominera lika mycket i år..
HV 71 ligger ungefär på samma nivå som förra säsongen

lag som har höjt sig ett snäpp i år är Timrå ik , Södertälje och Linköping... det finns två lag jag inte är oroliga över..det är Luleå och Modo.. tradition betyder mycket...och även om lagen har fått en mindre bra start så brukar dessa två lag gå ganska långt i slutspelet..

tyvärr för oss hockey älskare så kommer Linköping att bli farliga nästa säsong...slutspel blir det i år men dom åker i kvarten..men nästa säsong kommer dom att gå längre...

Lulekickan...
hur går det med money pojken??
inte så mycket poäng ännu??

gud: Jo, det är klart, är ju förståeligt. Var väl också av den åsikten att med tanke på det bedrövliga försvarsspel som vi visar upp på hemmaplan så är vi oerhört förvånade att vi plockat så många poäng som vi faktiskt gjort. Med någon slags ologisk logik så borde det innebära att spelstandarden hos övriga lag inte direkt höjts sedan förra säsongen. Sen kan jag heller inte säga att jag imponerats speciellt av något elitserielags offensivlusta och snabba passningsspel som jag till exempel imponerades av FBK och HV under fjolåret. Tvärtom har jag upplevt det som mer en typ av grå massa. Ändå kan jag inte undgå att häpna över Timrås metamorfos. Från att ifjol i princip helt förlita sig på en femma till att nu spela som ett LAG där alla kämpar och sliter.

Paddan...
standarden är för mig lite svårare att se iom TIMRÅ IK
inte har varit i ES på så många säsonger..
men dom ES säsonger TIMRÅ IK har spelat nu i rad så
tycker jag att det har varit en ganska jämn nivå...även
om det var en djupdykning förra säsongen så spelade vi
ganska jämt mot de övriga lagen..denna säsong har Brynäs
börjat att sladda och förlorar med "större" siffror än vad vi
gjorde förra säsongen...

gud: Det kan jag hålla med om, de brukar genom åren ha haft ganska lätt att klara sig undan utvisningar. Dessutom brukade man kunna räkna med att Djurgården fått minst ett 5-3 läge i Globen. Det lilla jag sett av Djurgården i år så var det mer ryggsäckshockey än den ganska snabba hockeyn med långa fina öppnande passningar som Djurgården tidigare spelat.

Men standarden överlag på både spelare såväl som domare är inte särskilt hög den här säsongen. Satt och diskuterade med några kompisar på bussen hem från hockeyn och det är nog så långt tillbaka som 80-talet vi får gå för att hitta så uselt spel från samtliga lag som det som visats den här såsongen. I och för sig är det här bara baserat på det vi sett i Kempis.

Paddan:
japp..tyvärr så har Djurgården alltid spelat på gränsen och denna säsong så har dom spelat ännu mer på gränsen och domarjävlarna har accepterat det..så även i matchen igår...

men Frölunda stog upp ganska bra...
Canal+ tog ett snack med Evensson efter matchen
och på frågan vad han tyckte om den Finska domaren
sa han diplomatiskt att han lämnade det till komentatorena..;0)

gud: Hmmm, så med andra ord så berodde lovorden till domaren på att "rätt" lag vann....

Lulekickan:
jag såg matchen och kan berätta att han
höll svensk domar klass..
kontentan är att finnen söööög...
men matchen var rolig att se på

Lulekickan: Bulan verkar ju vara en skön kille som dessutom inte borde ha några problem att sätta sig in i spelarnas situation på isen, Rådbjer var ju själv ingen duvunge som hockeyspelare.
Hmm, Mats Lusth som domare, nä det skulle nog vara för mycket.

Paddan: Ja, vad säger man. Det låter definitivt som att det vore önskvärt att fler hockeyspelare sadlade om till domare efter avslutad spelarkarriär.

Paddan: Förlåt, det var ju Wennman som skrivit artikeln. Wikegård om domarinsatsen: "-Han var jävligt bra helt enkelt. Tycker att han höll en jämn och bra nivå och sedan såg man att han hade spelat ishockey. Istället för att hela tiden visa ut spelare försökte han prata med grabbarna. Att han en bra kommunikation på isen är viktigt, säger Wikegård."

Lulekickan: Så här skriver Wennerholm i sin artikel i dagens AB:
"Dessutom var det kul att se en elitseriematch som inte blåstes sönder av övernitiska domare. Finländaren Hannu Henriksson gjorde enligt min smak en suverän match, han lät spelet flyta på och klarade balansgången perfekt. Spelarna uppträdde också mycket disciplinerat, fostrade som de är av den svenska domarkåren, och gjorde det enkelt för Henriksson."

Portello: Den finske domaren som dömde DIF-matchen är väl fd SM-liigaspelare. Någon som vet hur han skötte sin domaruppgift?

Paddan: Vore bra om fler fd spelare skulle sadla om till domare.

Läser i Aftonbladet att Peter Andersson arbetar med ett projekt som går ut på att försöka få spelare att sadla om till domare efter sin aktiva karriär. Vore intressant att se hur det projektet kommer att slå ut. Ulf Rådbjer är ju ett fint exempel på en före detta spelare som gör ett utmärkt jobb som domare.

Lulekickan: Hahaha, det förstår jag väl att du helst ser en pölsaseger. Allt för att hjälpa laget i ditt hjärta till en bättre tabellposition.
Det kanske är svårt att tro men jag håller med dig om nästa match. Att det finns en stor risk att vi fölorar, alltså. Vi hade ett otroligt flyt i matchen mot LHC igår, samtidigt som matchen i Kempehallen mellan oss och Brynäs blev en lite för enkel seger. Det torde ha gjort att vi går in med inställningen att det bara är att ställa in skridskorna på isen så har vi vunnit. Sådana matcher där vi grovt underskattar motståndarna brukar aldrig sluta bra för vår del. Sedan så måste det ju vända någon gång för Brynäs.
Men självklart så hoppas jag att vi kommer att gå till speluppehållet med två raka vinster.

Huge: Först tänkte jag kortsiktigt och då hoppades jag på LHC-seger så att Modo inte skulle dra ifrån oss, men när jag sedan såg resultatet var jag rätt nöjd ändå. I och med det räknar jag med att Köpelaget petas ner till ingenmansland inom kort, vilket skulle göra mig oerhört skadeglad : )

Albert Hall: Jag känner litegrann igen den här diskussionen från i fjol. Gång efter annan deppade vi kollektivt på forum efter "ännu en hedersam förlust", och även i fjol var skärpan i avsluten det stora problemet i början av säsongen. Finns det någon förklaring till att historien upprepar sig flera år i rad? Själv tycker jag det mest känns knepigt och plågsamt.

Lulekickan: Jaa, du kan ju fråga LHC-fansen efter dagens match mot MoDo. Var det 15-2 i skott till LHC och 0-1 i mål?
Det är det jag alltid har sagt, MoDo är ett jäkla flytlag....
Å andra sidan kanske dom får igen lite retroaktivt för finalen -99..
:-)

Albert Hall: En annan som har en jäkligt bra bössa är min nya favvo Bäärnhjelm. Har han någon brist alls våran junis? Han kan bli precis hur bra som helst. Hoppas han lyckas bra nu när han äntligen blivit uttagen till J20-landslaget. Konstigt bara att de blundat för honom tidigare trots att de borde ha lagt märke till åtminstone att han poängmässigt tillhörde de absolut bästa junisbackarna i fjol. Fast de kör väl gärna vidare på sina invanda inavlade varianter, vilket kan vara en del av förklaringen till att de svenska juniorlandslagen står sig allt sämre i internationella sammanhang.

Lulekickan: Hedersamma uddamålsförluster kan man väl stå ut med nån enstaka gång. Men när dom radar upp sig är det tamejfan det värsta som finns.

Huge: Egentligen är det värre att förlora med ett uddamål. Särskilt vidrigt har det känts när LHF har förlorat matcher där vi haft övertaget matchen igenom, som mot HV, men haft åt helvete för dålig skärpa i avsluten. Just det har varit LHF:s stora problem hittills.

Albert Hall: Jaa, jag tror det är 2 stycken. Måste vara en jobbig situation för en spelare som är van att plocka poäng, är lite av supportrarnas favorit samt dessutom skrivit 5-årskontrakt nyligen.
Snacka om press, både utifrån och från sig själv...

Lulekickan: Vi trodde att det var Junkka som gjorde första målet. Såg att pucken styrdes men vi trodde det var på en Brynäsare.

Junkka har ett jäkligt bra skott, typiskt då att när han då gör nästan-mål så var det inte särskilt hårt.

Albert Hall: Det är helt rätt att Bäärnhjelm har en plats bland de 6 främsta backarna sett till hur han har spelat ända sedan den fösta matchen han fick dra på sig a-lagströjan. Ändå är jag lite förvånad, juniorerna har ju hittills inte haft det så väldans lätt att slå sig in i A-laget, eller rättare sagt har de knappt ens fått spela något överhuvudtaget även om de funnits med i laguppställningen. Förhoppningsvis kan det bli ändring på det nu när Tavve ser hur bra det kan bli bara man ger dem chansen.

Junkka var helt ok. Killen har ett jäkligt bra skott som han gärna skulle få använda lite oftare.

Albert Hall: Jaa, det här bevisar väl också att ES i år faktiskt är fruktansvärt jämn egentligen. Alla lag kan ju slå alla. Det låter kanske lite konstigt med tanke på att vi sladdar för tillfället men faktum är att trots vårt knackiga spel så har vi ändå varit med i många matcher, hur otroligt det än låter!
Egentligen bara 2 rejäla bakslag, Djurgården borta och MoDo borta.

Lulekickan: Intressant är ju att Bäärnhjelm har en säkrare plats i laget än Junkka.
Fast jag tyckte Junkka gjorde en någorlunda stabil insats när han kom in i tredje.

Huge: Föressten, hur många mål har Molin gjort den här säsongen? Är det två? Isåfall har han gjort båda mot Lule.
Otrevlig typ! ;)

Albert Hall: Du har rätt i att vi i flera år konstant haft ett par backar på skadelistan, och varenda år har jag tjatat om att det borde värvas ytterligare en back med tanke på att vissa är så skadebenägna och jag helst vill ha 8 seniorbackar i truppen. Fast vad ska man med seniorbackar till när det finns juniorer som Bäärnhjelm. Nu vill jag ha ett gäng Bäärnhjelmar i truppen istället.

Lulekickan: Frallan kan få det tungt att ta tillbaka sin plats i A-truppen från Bäärnhjelm.
Men det är klart, fortsätter våra backar att vara lika skadeglada så är han väl snart med.

Huge: Faktiskt är det bara på slutet som jag tycker vi spelat dåligt. Vi har spelat jämnt i alla matcher. Faktum är ingen av alla matcherna med Lule inblandat slutat med seger för något av laget med mer än 2 mål. 11 eller tolv av matcherna har slutat med oavgjort eller med uddamål.

Topplag har jag inte trott. Som bäst nånstans i mitten, och dit är det ju inte särskilt långt.

Albert Hall: Finnen påminde lite om hur Finnen var förr skulle man kunna uttrycka det : )

Petter har bättre spelförståelse än övriga backar. Ja, Bäärnhjelm och Sandström har bra blick för spelet även de men de behöver nog ett par år på sig innan de når upp i Petters klass. Bäärnhelm förresten... Jag blir bara mer och mer imponerad av killen, han är helt suverän.

« · 151143 · »