Luleå HF

SHL · 117646 inlägg · 890 ämnen

2888160 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Realisten: Helt rätt, Realist och tack för det. Pölsan vann INTE 1973, det var ju Trottoarkantens IF. Däremot vann Pölsan 1971, vilket inte fanns med på listan.

Jag tog listan från kurirens artikel skriven av "Konrad Olsson" som slarvat.

1980 vann Pölsan också. Men efter det har de senaste 45 åren vunnit bara tre ggr; 1993, 1999, 2012.

Luleå har inte ens varit med i Elitserien/SHL under hela denna tid, men har ändå vunnit 2 glud, samt skulle ha vunnit 2020 då man vann serien överlägset, men slutspelet ställdes in med anledning av pandemin. Dvs Luleå har varit jämna med Pölsan senaste 45 åren, och dessutom har vi aldrig ens behövt kvala oss kvar. Vilket Pölsan tvingats till flera gånger samt t.o.m. ramlat ur.

Förutom det har Pölsan alltså 10 tidigare glud på 17 säsonger, men det beror helt och hållet på att de köpt in sina bästa spelare från Norrbotten.

Pölsan köpte sina glud för pengar,
för Pölsan fanns ej andra att få.
Sjung vackert ni köpgalna drängar,
sjung vackert om Norrbotten då.

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Silly: Jo, det har du rätt i. Krobbe var en konstnär, fast från Apschtan. Krobbe bildade ju den s k miljonkedjan för Öret, tillsammans med tvenne andra apor; Martin Karlsson och hardy Nilsson. De skulle föra Öret upp i elitserien men redan i kvalspelet gick de på pumpen då de mötte övermäktigt motstånd. Nämligen Luleå Hockey:-)

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Peja: Jag tror du vet mer än jag om Pölsan på 60-talet och 70-talet så det får du stå för själv. Gissar att större delen av Sveriges befolkning, även om de inte ens var födda då, har koll på det där.

Tills vidare gäller då min tolkning att Pölsan hade tagit ett glud eller inget alls, om de inte köpt på sig Sveriges bästa spelare från Norrbotten.

Apornas spelare har väsentligen bara nått AHL och bara ett fåtal NHL och det är tydligt att de är så drillade i aphockey att de sällan fungerar i andra lag eller ligor,

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Sven.Savage: Allt det du redogjort för med spelare från Norrbotten i Brynäs lag stämmer säkert.
Förutom, att Brynäs INTE vann guld säsongen -72/73.
Då var det faktiskt £eksand som vann.

Det var på den tiden £eksand förtjänade namnet Leksand. Numera går ju Dalaklubben rätteligen! under helt andra alias, i princip överallt förutom i Dalarna... £yxfällan eller Trottoarkanten, är väl de mest gångbara och vedertagna öknamnen.

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Sven.Savage:
Jag lägger till Lars Gunnar Krobbe Lundberg som spelade i Brynäs 75 - 79.
Vilken puckkonstnär och vilket jävla skott.
Sedan sålde han sin själ till Örebro!

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Sven.Savage: Jag följde inte laget på 60-talet men om du vill utbilda oss som inte var med då med utförliga analyser av trupperna och säsongerna så får du gärna göra det. Säkert var de betydelsefulla, vissa spelare vissa år mer än andra.

Skellefteå har fått fram ett imponerande antal NHl-spelare från sitt hockeygym om man ser till 90-talisterna och senare kullar. Hur de har förvärvat alla till hockeygym vet inte jag, men det finns en utbredd värvningshets till hockeygym runt om i landet. Dock väntar man väl fortfarande på att Skellefteå ska få fram den där spelaren som blir en superstjärna i NHL, får se om Pellikka blir den spelaren.

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Peja: Du saknar kunskap om hur det ser ut i Luleå, t ex att vi låter pojkar utvecklas i olika mindre klubbar till de mognat tillräckligt för att klara sig mer själv. Dessutom har vi flera nästan likstora områden vid Norrbottenskusten så "Stor-Luleå" är större än bara de som fötts på Luleå BB.

Vill du jämföra kan du kolla upp Apan. Skellefteå kommun är i princip halva västerbotten, den norra halvan. Ändå är de ute och försöker sno norrbottningar när de är i 12-13 års ålder och lyckas de presenteras de som "helt egna produkter".

Ta Joel Lassinantti som exempel. Uppvuxen i Antnäs, moderklubb Antnäs BK, flyttade senare till Brooklyn Tigers och först när han började gymnasiet Luleås Hockeygym kom han till Luleå Hockey. Ändå har han hela sitt liv i Norrbotten bott inom 20-30 minuter från Delfinen.

Tycker du att Pölsan ska skryta med alla sina glud, då den absoluta majoriteten beror på att man köpt in de största och helt avgörande stjärnorna från Norrbotten? Hur många glud hade det blivit utan Tord Lundström och Lars-Göran Nilsson t.ex.?

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Sven.Savage: Det var mest en fundering utifrån att Luleå har legat i högstaserien så pass länge men verkar ha otroligt svårt att få fram killar som faktiskt är ifrån Luleå, och än svårare att få fram såna killar som når NHL. Hockeyintresset i stan måste ju vara på topp och många smågrabbar drömmer naturligtvis om att spela för Luleå. Det sticker ut på något vis.

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Peja: Tretton säsonger, då Pölsan totaldominerade svensk hockey och tog hela nio glud. Otroligt starkt.

Det här var tider då de flesta lag spelade väsentligen med egna spelare, säsong efter säsong. Men Pölsan köpte in sina bästa spelare från Norrbotten. Och de Pölsan köpte tillhörde då Sveriges allra bästa.

Hur många av dessa nio glud hade Pölsan tagit utan att köpa in norrbottningar?

Något enstaka kanske. Möjligen inget glud alls.

Med en sådan bakgrund ska man hålla gävlig käft när det gäller köpta spelare. Pölsan har för alltid tronen när det gäller att ha köpt sig till framgång. Och det väsentligen genom att köpa från Norrbotten.

Brynäs IF 1963/1964
Tord Lundström, forward, Kiruna (Kiruna AIF).

Brynäs IF 1965/1966
Tord Lundström, forward, Kiruna (Kiruna AIF). Lars-Göran Nilsson, forward, Jokkmokk (Vuollerims SK).

Brynäs IF 1966/1967
Tord Lundström, forward, Kiruna (Kiruna AIF). Lars-Göran Nilsson, forward, Jokkmokk (Vuollerims SK).

Brynäs IF 1967/1968
Tord Lundström, forward, Kiruna (Kiruna AIF). Lars-Göran Nilsson, forward, Jokkmokk (Vuollerims SK). Lars-Göran Tano, back, Haparanda (Haparanda SKT).

Brynäs IF 1969/1970
Tord Lundström, forward, Kiruna (Kiruna AIF). Lars-Göran Nilsson, forward, Jokkmokk (Vuollerims SK). Stig Salming, back, Kiruna (Kiruna AIF).

Brynäs IF 1971/1972
Tord Lundström, forward, Kiruna (Kiruna AIF). Lars-Göran Nilsson, forward, Jokkmokk (Vuollerims SK). Stig Salming, back, Kiruna (Kiruna AIF). Börje Salming, back, Kiruna (Kiruna AIF).

Brynäs IF 1972/1973
Tord Lundström, forward, Kiruna (Kiruna AIF). Lars-Göran Nilsson, forward, Jokkmokk (Vuollerims SK). Stig Salming, back, Kiruna (Kiruna AIF). Börje Salming, back, Kiruna (Kiruna AIF).

Brynäs IF 1975/1976
Tord Lundström, forward, Kiruna (Kiruna AIF). Lars-Göran Nilsson, forward, Jokkmokk (Vuollerims SK). Stig Salming, back, Kiruna (Kiruna AIF), Stefan Persson, back, Piteå (Piteå IF). Jan Asplund, back, Haparanda (Haparanda SK). Leif Gustafsson, forward, Boden (Bodens BK).

Brynäs IF 1976/1977
Tord Lundström, forward, Kiruna (Kiruna AIF). Lars-Göran Nilsson, forward, Jokkmokk (Vuollerims SK). Stig Salming, back, Kiruna (Kiruna AIF), Stefan Persson, back, Piteå (Piteå IF). Jan Asplund, back, Haparanda (Haparanda SK).



Apropå lokala spelare, var det någon av dessa avgörande spelare i era nio gludlag som faktiskt kommer från den Gävliga staden? Kanske någon utfyllnadsbrunkare?

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Peja: Vidare kan man läsa vad vi skrev här på Luleåsidan 2022, sedan vi torskat finalen mot Warulfven. Ungefär följande:

Det var en jämn final mellan två starka lag, som vann sina hemmamatch och det gick till game seven, som spelades i Delfinen. Game seven blev mycket jämn och stod 0-0 i senare halvan av tredje perioden. Då får Pontus Andreasson en chans från nära håll men skottet träffar ribban. Och relativt omgående smäller Virtanen till en puck från ungefär blå, men det blir ett hopslag, pucken ändrar riktning och går i mål. Sedan går Luleå fram allt man kan, men då droppar både 0-2 och 0-3 in och Warulfven blir svenska mästare.

Vår uppfattning efter finalen var att firma Omark-Andreasson var otroligt bra och utan vidare slutspelets bästa spelare. Det insåg Mitell och satte stora och starka spelare att punktmarkera Omark och dessutom spela hårt fysiskt, så hårt som domarna tillät.

Och det är hela saken.

Så kan man agera när man förlorat en final. Och därefter släppa det hela.

Pölsan valde att ljuga loss, förklara sig själva som hemskt mycket bästigast, medan Luleå bara hade tur med "en målvakt som tog puckar" samt "forwards som gjorde mål". Dessutom påstod man att vi hade spelare som filmade och fuskade och hela klubben, staden och landsändan ska "för evigt skämmas" för att ha fuskat sig till vinsten.

När man agerar så som pölserliga supportrar får man varsågod acceptera att svinhugg går igen.

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
eltifoso: Tack så mycket eltifoso och hoppas du och ni får en fin midsommar, önskas det från södra Öland!

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Sven.Savage: Glad Midsommar på dig önskas från Värmland ☀️💐🌻

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Apropos lag från landsdelar där man har anledning att vara stolt.

Norrbotten har under hundra år stått för en stor andel av den järnmalm, elproduktion och skog som byggt hela landets välstånd.

Som jämförelse står den gävliga staden för kladdigt smågodis, odrickbart kaffe samt för att de flesta hockeyglud de tagit har berott på att de köpt in norrbottniska spelare. Samt extremt enögda supportrar som ljuger ihop vad som helst och dessutom tror på det själva i en kakafoni av gävlig masshysteri,

Uselt kaffe, äckligt smågodis och köpa sig till glud.

Ajajaj.

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Peja: Ja, eftersom du är intresserad har vi ungefär hälften som kommer från Luleås junisar, d v s den definition av egna spelare som används av Apan, vars debatteknik ni tycks dela i fin appölserlig anda.

Vidare representerar vi Norrbotten och dessutom är vi i Norrbotten nära sammankopplade med det Finland som i sexhundra år var en fin del av Sverige, så våra finländska spelare kan du också räkna in som våra spelare. Är nog bara O'Neill och Allard som inte direkt uppfattas som egna spelare.

Man undrar ju varför du snöar in, som en Apa, på om vi bara har spelare födda och uppväxta i Luleå? Det skulle betyda att vi hade uppskattningsvis typ 25 000 att få ha spelare från för att uppfylla de hitte-på-krav du och Apor drar till med.

Med samma argument och definition av egna spelare har Fiskrenset och Djurgårn typ 3-400 000 spelare att välja mellan. Nu är det förstås helt värdelöst att tjata om sådant, men du och Aporna tycker ju att det är värt att snacka om det. Viktigare lär vara om Luleå och Norrbotten står bakom våra spelare och den hockeyglädje som våra supportrar visat för vårt lag är ju bäst i landet.

Kan vi ställa krav på sådant sätt tycker jag att ett lag som skriver in målvakter som aldrig spelat i laget för att kasta in i finalmatch vara gravt omoraliska.

Men ska vi diskutera egna spelare undrar jag hur många glud Pölsan tagit utan de inköpta norrbottningarna Tord Lundström, Lars-Göran Nilsson, Stig och Börje Salming för att nämna några? Min uppfattning är den att majoriteten av Pölsans glud beror endast på att ni köpt in norrbottningar.

Och så ditt snack om att ni släppt finalförlusten? Jodå, men först efter ett hundratal inlägg på pölsasidan där ni mer eller mindre unisont kommit fram till att det endast berodde på att Luleås forwards och vakt hade en extrem tur, för "igenkligen" (som ni säger i den gävliga staden) var Pölsan mycket bättre större delen av säsongen, samt dessutom under finalspelet eftersom ni hade fler skott på mål i samtliga finalmatcher och var hemskt mycket bästigast i 5 v 5.

Mycket besynnerligt sätt att tänka. Vi menar ju att forwards som sätter chanser och målvakter som räddar skott är en del av hockey, ja som regel de viktigaste delarna. Men ni har er egen gävliga uppfattning om att det finns viktigare delar; syftar du till att sköta båsdörr, ha rätt isoleringsband på klubban eller vad beror er gävliga uppfattning på?

Så ni har diskuterat finalförlusten i ett hundratal inlägg och kommit fram till ljugförklaringar i sann pölserlig pölsaanda.

Vi har här väsentligen skitit i ert otillräckliga spel, kanske diskuterat det i en handfull inlägg. Så är det något lag som inte släppte förlusten utan öste på med gallimatias är det Pölsan. Som alltid.

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
puffe2: Ja du puffe, i en '''Utopisk värld''' blir det 'möjligen' så. Men Personligen tror jag nog att det dröjer Åtminstone 7 år ytterligare även den här gången. För jag tänker att erat numera notoriska loosergäng, ''''WooDoo Hockey''', väldigt gärna vill "stoltsera" med ett '''nytt''' rekord, d.v.s. minst 8 raka säsonger i HA, innan uppdraget i 'Gettot' anses som ''fullbordat''.... Ja menar, nu har ni ju ''''priviligierats'''' med ytterligare en chans att ''''etablera er i HA''', och slå erat ''''personliga rekord''''. Då borde ni ju ta vara på den chansen. Rekord är ju faktiskt till för att slås!! Därför befarar/förmodar jag att det nog dröjer minst fram till säsongen -33/34, innan vi ses igen i FINRUMMET!!!

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Sven.Savage: Önskar Dej och övriga Lule, en synnerligen trivsam midsommar.

Hoppas ni hänger kvar kommande säsong, så vi får mötas i finrummet 2026

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Sven.Savage: Vi Brynäsare har släppt Luleå och den förlusten för längesen. Nu handlar det enbart om att skapa förutsättningar för att utmana om guldet 25/25.

Att du och andra Luleåsupportrar vill fortsätta njuta av segern förstår jag, lite svårare att förstå behovet av att ständigt racka ner på andra.

Apropå lokala spelare, var det någon i ert guldlag som faktiskt kommer från Luleå? Kanske någon junior?

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
janersa: Hmm, kan det stämma?

Vi undersöker saken.

Pölsans storhet har väsentligen baserats på spelare snodda från Norrbotten. Ja, det stämmer ju på Apan också.

Pölsan har aldrig förlorat en match för att motståndarna varit bättre. Check på den med, Apan kör samma princip.

Pölsan har ingen inställning för att besegra Luleå, de har ju annan "fiende". Också det stämmer på Apan.

Pölsans supportrar verkar ha en masshysterisk inställning att Luleå är obra. Oj, klockren beskrivning även på Apan.

Man måste ju fråga sig om hur pölserlig Apan är, liksom hur apakttig Pölsan är. Kanske använder de båda handskar med annorlunda antal fingrar?

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Plastjö snodde ju Ludvig Persson av Pölsan och nu meddelas att Erik Källgren opererat höften och blir borta en längre tid.

Pölsan saknar alltså i nuläget målvakter.

Men det fixar sig.

Brynäs sportchef Johan Alcén meddelar att under efter säsongs-utvärderingen har de bland annat tagit del av kunskapen som finns på Hockeysnackets pölserliga sida och då fått klart för sig att Pölsan är helt överlägsna alla andra lag när de spelar 5 v. 5, och därmed übersuperbästigast om de får köra 6 mot 5.

Bara de håller pucken inom laget kommer de att totaltkrossa allt motstånd, lätt som en pl...plölsa.

Pölsan kommer alltså att spela säsongen utan målvakt men köra med sex utespelare och räknar med att vinna matcherna med typ 10-0 och samtidigt sätta en helt ny hockeystrategi på is.

Inte oväntat. Det var ju Pölsan som släppte loss galningen Porka-Bork att köra med dubbelt lag och låta spelarna lira varannan match så skulle de vara mer hungriga när de fick vara med.

Snacka om kreativ Pölsa.
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2025-06-19-kl-143354_vrh95O1bURuP8N9.png


Sv: En kortare intervju med David Rautio
Realisten: Det "måste" bara ha varit därför som det dröjde hela 3 Decennier efter det, innan Skellefteå vann sitt första SM-Guld, 1978...

LOL !!!

Sv: En kortare intervju med David Rautio
Realisten:

Bra tänkt, lite fel om namn på lungsjukdomar, så här lite info om sådana.

Lungsot var lika med lungsjukdom och var normalt lika med lungtuberkulos och det kunde ta månader till åratal innan det slutade med döden, vanligen.

Lungödem innebär att vätska utgjutes i lungblåsorna, alveolerna, eftersom hjärtat inte orkar pumpa blodet igenom lungorna. Syresättningen av blodet sker från inandas luft genom alveolväggarna till de små blodkärlen, kapillärer, som omsätter alveolerna. Och när alveolerna fylls med vätska - lungödem - går syresättningen av blodet snabbt ned. Tillståndet mycket mer akut och när patienten drabbats av ödem i lungorna var hjärtat så svagt att man oftast dog snabbt, vanligen inom minuter-timmar. I a f om man inte snabbt får vätskedrivande behandling, och sådan hade väl Apan under krigsåren noll koll på.

Pölsan tog upp hockeyn 1939, fick spela i högsta hockeydivisionen 1943 men åkte ur direkt. Och 1947 härjade soten i Västerbotten. Allt det där måste förstås höra ihop, och vidare härjade ju andra världskriget under åren.

Frågan är förstås om det blivit något krig om inte Pölsan tagit upp hockeyn? Troligen inte.

"Elithockeyn" hade tidigare bestått endast av Stockholsmlag typ, storheter som Bajen, Atlas Copco m m eftersom spelarna måste kunna cykla eller liknande till match. Sedan släppte man in Västerås tror jag och Pölsan lurade sig alltså in under kriget. Med tiden accepterades klubbar mer långt-bort-ifrån och till slut släpptes t.o.m. lag från Norrbotten in i finrummet, även om Kiruna inte lyckades etablera sig eftersom köpeklubbarna Pölsan och Apan stal alla Kirunas bästa spelare. Men 1984 kom det riktiga genombrottet då Luleå Hockey gick upp i Elitserien och har sedan dess hålla sig kvar utan att ens behöva kvalspela för att hålla sig kvar. Men även Luleå har drabbats av Pölsan i slutspelet och torskat gång på gång.

Men i våras hade vi äntligen funnit motmedel och Pölsan besegrades. I allas ögon utan pölsornes, där man har uppfattningen att egentligen var pölsorne hemskt mycket bättre eftersom de vann "skott på mål" varje match och endast genom otrolig tur lyckades Luleå vinna matcherna med ungefär 5-2, gång på gång.

Sv: En kortare intervju med David Rautio
Realisten janersa: Så här står det om romanen Pölsan på Wikipedia:

"Den utspelar sig i princip år 2001 men består av en gammal mans berättelse om vad som hänt 1947–48, när lungsoten härjade i Västerbotten, och två mäns sökande efter den yttersta och slutgiltiga pölsan.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Jag glömde ju det 'absolut bästa' i min föregående replik till ditt inlägg om Pölsan. Här kommer det:
Det var ju ändå för väl att Lungödemet härjade i Västerbotten och 'inte' i Norrbotten back in the days för knappa 80 år sedan. Efterverkningarna av andningsproblemen de nödgades utstå i Västerbotten back then satt nog i ett bra tag efter år 1948. Det "måste" bara ha varit därför som det dröjde hela 3 Decennier efter det, innan Skellefteå vann sitt första SM-Guld, 1978...

Sv: En kortare intervju med David Rautio
janersa: Så här står det om romanen Pölsan på Wikipedia:

"Den utspelar sig i princip år 2001 men består av en gammal mans berättelse om vad som hänt 1947–48, när lungsoten härjade i Västerbotten, och två mäns sökande efter den yttersta och slutgiltiga pölsan.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Så det var så det var... Då hade alltså Brynäs IF INTE huvudrollen??...
Det var 'synnerligen förvånande'... Ytterst '''oväntat''' måste man "faktiskt" säga.....

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Ytterligare från årsmötet. En fråga var hur det kommer sig att Luleå missar att rekrytera unga talanger från Norrbotten och att de i stället hamnar i t.ex. Skellefteå*? Typ Pelikka.

Bra fråga.

Som fick bra svar: Luleå har aktivt sedan länge beslutat att talanger från olika delar av Norrbotten som söker sig / uppmanas söka sig till hockeygymnasiet i Luleå är välkomna att flytta till Luleå då. D v s vid 16 års ålder. Är tufft att flytta så långt hemifrån familj och vänner, men när man ska söka in på gymnasiet anses vara en lämplig tidpunkt då de flesta mognat tillräckligt att klara sig själva.

Visst kan man ha kontakt tidigare men för att aktivt rekrytera och få små pojkar att lämna hemmet och flytta till Luleå avstår man att värva tidigare eftersom man vet att en hel del inte kommer att klara det och då får lida för det.

Känns moraliskt riktigt.

Påminner om när Apan försökte luta en talang från Tornio. Redan när han var 12 år gammal belägrade Apan honom med telefonsamtal med sitt "komse, komse, komse". Nu blev Kärpät informerade om Apans försök till stöld och värvade honom i stället till Uleå. Var ju bättre för honom, men sedan han några år senare dryftats som en av de bästa, fick han därefter en karriär som än så länge inte tagit den fart han hockeymässigt borde ha lyckats med. Varför? Möjligen eftersom Apan var och fiskade i 12-årsvatten vilket ledde till att han kom att flytta och lämna familj och vänner.

Apan har en egen moral. De dammsuger Norrbotten tidigare och förmår även yngre pojkar att flytta till Apschtan. Exempelvis värvade man Pelikka när han gick i sjuan och sommaren innan han började åttan flyttade han till Skellefteå.

Det kunde gå bra och så blev det också. Pelikka har fått en strålande hockeykarriär. Det kunde också ha gått dåligt, Pelikkas personliga utveckling kunde ha gått åt helvitte och hans karriär kunde ha gått åt helvete.

Det spelade inge roll för Apan. Men det var en risk som lille Pelikka fick ta, och besluta om när han gick i sjunde klass.

Apan har alltså en moral som innebär att de låter små pojkar ta risker, allt i syfte att hinna stjäla junisar från Norrbotten som annars skulle hamnat i Luleå Hockey.

Som vi alla vet har det funnits ett flertal artiklar i media om hur det gått illa för små pojkar som flyttat till Skellefteå och behandlats illa, t.o.m. mobbats å det grövsta av Apans ansvarige ledare, som av princip tydligen heter Marklund eller Lundmark. En liten pöjk tillät de inte byta om i samma rum som andra apspelare inför gymnastiklektionerna utan han fick byta om i ett litet fönsterlöst rum där man förvarade städmaterial för skolan.

Det måste också påpekas att ovanstående historia och flera andra ledde till att Skolinspektionen beslutade att ta ifrån Skellefteå rätten att ha ett hockeygymnasium och myndigheten beslutade att flytta pojkarna till Umeås hockeygymnasium i stället. Då hade ansvarige mobbare-Apjunistränare, och dennes chef och dennes chef förklarat att man stod bakom mobbingen och skulle fortsätta så. Men först när man höll på att förlora sitt hockeygymnasiet gick högste ordförande ut och förklarade att "man skulle sköta uppdraget bättre" och därmed fick de ha kvar gymmet.

Mycket intressant information för att förstå varför Apan lyckats bäst på att utveckla "egna" junisar bland SHL-lagen ....

Så, "lyckat" av Apan att sno Pelikka från Luleå Hockey. Grattis.

Det man undrar är hur många små pojkar gick det åt helvete för, eftersom Apan lurar dit så många alltför unga? Två stycken, tre stycken, flera?

Det är det pris som Apan utan att skämmas betalar för att sno ungdomar från Luleås upptagningsregion.

Vidrigt.

*Nu sa jag Skellefteå.
Då blir jag lite illamående.
Det är lite jobbigt.
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2025-06-18-kl-162738.png


Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Lyssnade på Luleå Hockeys årsmöte i går kväll, medan jag grävde 20 / 60 m dike ned till flisan, för att lägga ned elkabel, ska fixa el till det verkstadsförråd jag byggde för något år sedan.

Det var härligt att lyssna på årsmötet för en klubb som går så bra. Bara ordning och reda och lycka.

En hel del information om strategi för framtiden. Luleå hade ju planerat för noll-resultat i syfte att kunna satsa för gludet. Men gick trots detta någon miljon plus och har nu över 70 millar i rena tillgångar, samt slog omsättningsrekord på över 200 miljoner. Till det kommer att vi - till skillnad från andra klubbar - inte själva sköter souvenirförsäljning och vad var det mer, arenamat och dryck? I alla fall innebar det runt 50 miljoner ytterligare, om man jämför omsättningar med andra klubbar.

Luleå har förstås tuffare utmaning än många andra klubbar, eftersom vi inte kan maximera publikantalet mer än vi gör genom att fylla läktarna hela tiden. Detta innebär bl a att Fiskrenset har plus på oss 50 miljoner varje år, vilket förklarar varför de kan köpa så mycket dyrare spelare utan att speciellt anstränga sig.

Nu förhandlar Luleå med kommunen för att få ta över Delfinen och då bygga ut för att i a f kunna få in 7-800 fler åskådare.

Ordförande för mötet var en kvinnlig advokat som skötte sig perfekt med undantag för att när det kom kommentarer eller frågor från närvarande medlemmar upprepade hon inte dessa, så att vi som deltog på nätet fick höra frågorna men det löste sig hyggligt eftersom vi förstod vad som frågats av svaren som gavs.

Luleåfans hade motionerat om att föreningen alltid skulle ha en styrelsemedlem "med bakgrund inom Luleåfans" men det var inte så genomtänkt och välformulerat och avslogs förstås. Men vi ska komma ihåg att med en väl genomtänkt taktik kan det lyckas nästa gång.

Dessutom motionerades om att Luleå Hockey skulle reglera att man alltid skulle vara för en öppen serie, dvs inte vara positiva till att stänge SHL. Det tycker jag att man kunde vara positiv till, men styrelsen föreslog avslag och menade att det fungerade ändå.

Hmm. Det tycker jag var synd, eftersom jag vill ha det ännu längre. Kanske skriver jag en motion till årsmötet nästa år med förslaget att Luleå skulle arbeta för en rimlig organisation av SHL, Allsvenskan och divisionerna under så att a) pengarna från TV4 fördelades på ett bättre sätt för svensk hockey genom att Ligan inte snodde åt sig genomparten, utan att varje SHL-klubb reducerade det belopp som Ligan behöll. Samt att man alltid var för att utveckla upp- och nedflyttning så att det fick en form som var bäst för svensk hockey, inte bara för ligan. T ex kunde ligan utreda det förslag som några debattörer arbetade fram i denna tråd för någon vecka sedan.

Sv: En kortare intervju med David Rautio
janersa: Personligen tycker jag det är äckligt att äta mosad lunga, men någon risk för tuberkulos - lungsot - innebar det inte. TB smittar i princip endast genom att någon inandas luft som innehåller tuberkelbaciller.

Det påminner naturligtvis om den covidpandemi vi genomlevde. Det stod ganska snart klart för alla kunniga att covid var en luftsmitta. Och för att ge råd till enskilda människor hur de kunde skydda sig för smitta, var naturligtvis Folkans låtsas-experters mässande om att "tvätta händerna, tvätta händerna" extremt felaktigt för att inte säga psykopatiskt omoraliskt.

Hur många dog eftersom myndigheten inte gav information om hur de kunde skydda sig? Bara att ta fram en valfri siffra och sätta tre nollor bakom. Riktigt, riktigt illa.

Men pölsa med valda ekorrar eller lungmos? Usch! Påminner om pölserliga supportrars vägran att erkänna att de tappade gludet eftersom de mötte en bättre motståndare.

Sv: En kortare intervju med David Rautio
Sven.Savage: Så här står det om romanen Pölsan på Wikipedia:

"Den utspelar sig i princip år 2001 men består av en gammal mans berättelse om vad som hänt 1947–48, när lungsoten härjade i Västerbotten, och två mäns sökande efter den yttersta och slutgiltiga pölsan. Värst är viltpölsan i Morken, som huvudsakligen baseras på kokta och malda ekorrar. Bäst men samtidigt farligast pölsa (eftersom den innehåller lungsot) serveras hos Ellen i Lillsjöliden."

Var och en får göra sina egna hockeyassociationer...

Sv: En kortare intervju med David Rautio
Ungefär hundra självutnämnda litteraturexperter har valt Sveriges 25 nästa böcker under 2000-talet.

På plats 9 finner vi boken "Pölsan" och det handlar tydligen om jakten på den perfekta pölsan.

Boken är skriven av västerbottningen och f d ledamoten av Svenska Akademien; Torgny Lindgren.

Tänk, det hade man ingen aning om. Att Lindgren var intresserad av hockey.
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2025-06-16-kl-083458.png


Sv: En kortare intervju med David Rautio
björn power: Underbart härligt att ta del av. Berguven började alltså med landhockey på gatan - uppväxt två stenkast från var jag växte upp - som oss andra men tio år gammal var han när Myllys kom till Luleå och han tände rejält på målvaktsjobbet. Därmed blev han den förste i en lång rad av egna målvakter som följde av Myllys och av träningen med Blommans dotter. Man blir tårögd av att tänka på det. Men kul som fan att höra Berguven - som var först - berätta om hur det var. Tack, BjörnPower för denna fina länk!

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
farre: De lag som spelar det Hockeyallsvenska slutspelet som det spelas nu, med bäst av sju matcher och lite drygt 3 hemmamatcher totalt i snitt per slutspelsomgång om man når finalen, spelar totalt drygt 9 hemmamatcher + får del av bortaintäkterna, vilket 'borde' resultera i intäkter på mellan 4-6 miljoner...skulle jag tro? Därför tycker jag nog att den Hockeyallsvenska vinnaren definitivt bör få betydligt mer än bara 1 miljon i "kompensation" för det ekonomiska 'slutspelsbortfallet'. Men vid närmare eftertanke kanske 3 miljoner är mer på sin plats än 5....

Sv: En kortare intervju med David Rautio
Passar på att lägga till en fin lång podd intervju från 21 Mars 2025 (innan LHF tog LeMat till Luleå 2025) med Berguven efter han meddelat att magplattan lagts på hyllan för gott. Lycka till med resten av livet David och hoppas vi ses i Delfinen.

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Realisten: Tycker det är en uppgradering faktiskt. Så jag kan absolut köpa det. Fast inte de 5 miljonerna då. Kanske samma som man får i SHL i så fall. 1 MSEK.

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
farre: Vad tänker du om min komplettering till ditt utkast
farre?
Samtidigt med detta, borde vinnaren av HA få minst 5 miljoner i kompensation för uteblivna slutspelsintäkter.
Annars blir den ekonomiska biten snedvriden.

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
farre: Jag håller med dig om det mesta, förutom att lag 9-11 i SHL inte spelar något mer, samt att lag 12-13 spelar bäst av 5 för att se vilket lag som tvingas spela bäst av 5, alt. bäst av 7 mot vinnaren av det Hockeyallsvenska slutspelet, borträknat vinnaren i HA och jumbon i SHL
Jag tycker inte att man om man slutar 11 i SHL och har 3!! lag bakom sig, ska behöva riskera att spela i HA...

Ska man ha det här upplägget, vilket känns helt OK, måste dock det Hockeyallsvenska!! slutspelet kortas ned till bäst av FEM matcher hela vägen, annars blir det väldigt många matcher för den som vinner det Hockeyallsvenska slutspelet Bakom Seriesegraren i HA.

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Hmm, inser att det måste var lig. cruciata ruptur som drabbade Otto Leskinen. Korsbandskador är bland de räligaste som kan drabba en hockeyspelare. Är han tillbaka vid årsskiftet? Kanske, kanske inte. För vissa tar det längre än så och för en del tar karriären slut.

Ingen har väl glömt hur det gick för den store Luleå favoriten persona non grata och hans knä, låt vara att han hade större problem mellan öronen och dessutom många år äldre än Leskinen.

Vi hoppas att Leskinens läkning och återkomst blir lyckad.

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
farre: Låter väldigt bra, blir lite mer syre mellan serierna, dessutom kanske man kan öppna upp neråt, så att kanske 2 lag från hockey-ettan kan gå upp till allsvenskan. Flaskhalsen mellan allsvenskan och ettan är också lite för snäv

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
farre: Låter som ett bra förslag.

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Sven.Savage: Här är mitt förslag.
De kan behålla det mesta. MEN:
Lag 14 åker ner direkt till Allsvenskan samtidigt som serievinnaren i allsvenskan flyttas upp automatiskt.

Lag 1-8 i SHL spelar slutspel
Lag 9-10 spelar inget mer
Lag 11-13 möte varandra hemma och borta och sista laget i den serien spelar möter allsvenskans slutspelsvinnare om sista platsen i SHL. Allsvenskans slutspel behålls som den är minus seriesegraren då så klart.

Med detta förslag behåller vi all spänning plus kryddar med mer spänning och nerv.

Det ska betyda nåt att vinna en serie tycker jag, samtidigt som det ska få konsekvenser när man kommer sist.

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Summerar Luleås resultat senaste sju åren.

När det gäller herrlaget noterar vi att laget placerat sig på plats 1-2 i SHL de flesta år, d.v.s. 4 av 7 år.
I slutspelen har vi två finaler där vi 2022 förlorade finalen i game seven i senare delen av sista perioden, och 2025 där vi krossade Pölsan och vann. Till det kommer 2020 då Luleå vann SHL överlägset men slutspelet ställdes in med anledning av pandemin.

Luleås herrar har alltså sedan länge etablerat sig som ett av de bästa lagen i svensk elithockey.

Damlaget har ännu starkare resultat förstås med i stort bara seriesegrar och glud med enstaka undantag.

Men framtiden för damerna är förstås inte lika ljus. Senaste åren har vi tappat i stort sett två förstafemmor av internationell toppklass och det är framför allt till nya "damproffsligan" på andra sidan Atlanten, men dessutom har svenska SDHL-lag börjat köpa loss våra bästa spelare. Vi måste alltså räkna med att vår tid som helt dominerande klubb i svensk damhockey är över för den här gången. Och det ledde också till att Luleå Hockey vann titeln världens bästa damhockeyklubb - en titel som endast korats vid ett tillfälle och vi är därmed regerande klubbvärldsmästare för hockeydamer:-) Och Luleås satsning på¨damhockey innebar ett starkt arbete för rättvisa villkor för damer och herrar i hockeyn, och nu har en stor andel av de svenska elitklubbarna hängt på.
Uppladdat:

500x0-skarmavbild-2025-06-04-kl-141256.png


Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Realisten: Du har faktist rätt att DIF nästan spelat alla slutspel i HA (1:a säsongen avbröts pga covid), så det finns inte precis tillräckligt många exempel för att jämföra med tidigare slutspel. Det nålögat som du så fint myntade ökar desperationen i slutspelet och fram tills säsongen avbröts så var MODO v. Björklöven väldigt underhållande.

Nu ändrar dom på upplägget att det finns ingen chans för system att riktigt gjuta in sig. Det system vi har just nu är till 100% rättvist, men för att man tycker synd om rika klubbar så vill man ge dom varje chans att hålla sig kvar, även fast de vansköter sin verksamhet. Jag är Leksing och vi ligger på huggkubben i år och jag tror det skulle hjälpa oss om de ändrade kvalspelen men jag tror fortfarande på det vi har nu.

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Saltmasen: Om slutspelet i HA varit 'hett' tidigare, så beror det i stort sett BARA!!! på att Djurgården varit ett av finallagen de senaste tre säsongerna. DIF, det ENDA lag som 'hockeypamparna' verkligen velat ha upp. Jag GARANTERAR dig att slutspelsnerven, på det stora hela kommer att svalna av nåt OERHÖRT!!!, nu när DIF INTE!! är kvar som en av kombattanterna i slutspelet.

Och i övrigt är det de facto bara 1 YNKA SHL-plats att spela om, vilket gör att nästan alla lag, ganska tidigt i slutspelet, åtminstone i praktiken!!, är 'chanslösa'' att med nuvarande kvalsystem kunna ta sig upp genom det i realiteten tämligen snäva nålsöga som det nuvarande slutspelsträdet 'erbjuder'.

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Saltmasen: Kanske har du rätt. Men i vilket fall skulle en minskning av avståndet mellan SHL-lagens och de allsvenska lagens ersättning vara av glädje för att tillhandahålla bättre chanser för klubbar att ta sig till SHL.

I och för sig har jag inte jublat över att Pungen, Plastjö och Öret tagit sådana platser.

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Sven.Savage: Ändring på kvalspelet skulle döda Hockeyallsvenskans slutspel. Sen dom implementerade det nuvarande upp- och nedflyttningssystemet har HAs slutspel varit hetare än någonsin, det finns bara en plats att spela om och varje slutspelsserie är på liv och död. Innan så var HAs slutspel bara en formalitet då alla siktade in sig på den efterkommande kvalspelsserien.

Dramatik som DIF v. Tälje eller AIK v. Bofors skulle tappa all spänning och prestige om alla 4 lag skulle spela för att kvala in i SHL efteråt. Om man ska ändra på't så skulle tycker jag man borde vörda slutspelet i Hockeyallsvenskan.

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Det ljugs. Inte nytt men numera ljugs det dessutom som regel och det är förbannat tråkigt.

Clint Eastwood meddelar enligt media att han ska spela in en ny film vid 95 års ålder. Och Clint tvingas meddela att det bara är ljug.

Media påstår att Vivi Vainikka hoppade av från att spela för Damrenset, eftersom de inte accepterade att också skriva avtal med Vivis partner. Varpå Vivi tvingas berätta att det där bara är ljug.

Och media kör hitte-på om Bulans privata förhållande. Varpå Luleå Hockey informerar om att det bara är en utländsk AI som ljugit ihop det hela.

Verkligheten tog ett jättesteg, i klass med boktryckarkonsten, när internet etablerades och det mesta förändrades i grunden.

Nu har det etablerats en backlash som är vidrig. Man kan inte svara på telefon längre eftersom man i så fall dränks i skit av folk som vill lura en på pengar. Att beställa varor on-line har mycket gott med sig, men samtidigt har de man beställer av lagt ned all service och levererar bara AI-genererade svar som skenbart verkar trevliga och hjälpsamma, men samtidigt petar in lite "finstilt" vilket innebär att de inte tar något ansvara alls varpå den service man kan luras tror att man får, inte existerar. Samtidigt undertecknar de den service de ger med "Maria", "Amanda" etc, för att inte erkänna att någon tänkande människa inte är inblandad. Vidrigt.

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Intressanta diskussioner om kvalsystemet etc. Visst känns det som att systemen behöver ändras.

Nuvarande ordning för upp-och nedflyttning känns sådär.

Samtidigt har SHL med 14 lag den konstiga ordningen att lag 7-10 för köra det så kallade sociala slutspelet i form av bäst av tre-åttondelar mot varandra. Visst, kul för lag 9-10 att kunna chocka sig långt i slutspel, men är det bra att kunna köra lunk serien igenom för att sedan lira ett slutspel de når genom bara två vinster, samtidigt som det "riktiga" slutspelet inte kommer igång?

Fast både gott och ont i att lag kunde klättra rejält genom systemet och mot slutet av säsongen hade något att spela för.

14 lag i SHL, där nu platserna 1-6 är de viktiga, mot tidigare (mer naturligt) plats 1-8; men det skulle ju innebära att sex lag blev avhängda och inget ytterligare att spela för. I nuvarande system blir bara två avhängda medan två får spela några matcher fler och två från spela om nedflyttning.

Jag anser att det grundläggande problemet är att de klubbar som spela i SHL får så rejält betalt av TV4 medan övriga får så mycket sämre. Detta är inte bra för svensk hockey och det måste det bli ändring på hur det nu ska gå till.

Avtalet har dessutom inneburit att publiksiffrorna blir lägre eftersom alla hockeyintresserade köper bortamatcherna för att kunna se sitt lag, men tvingas betala för hemmamatcherna också, vilket innebär att en del avstår se hemmamatcher live, när de redan får dessa på TV. För att upprätthålla en god produkt måste det vara publik på plats och TV4 borde erbjuda avtal för tittare, med lagen som ingående part, så att de som köper bortamatcherna får bra pris för att i arenan se hemmamatcherna.

Men det är bara första steget.

Andra steget måste helt enkelt bli att reducera de nu gigantiska ekonomiska skillnaderna mellan SKL och allsvenska lag.

Och sedan kan det vara dags att komma fram till en bra ordning för upp- och nedflyttning med mera.

Men det går inte så länge "Ligan" sitter med trumf a la trump ock kan meddela allsvenskan och övrig svensk hockey att "You don´t have the cards" och förklara att egentligen vill ned stänga SHL.

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Anders Klang: HV71 gick upp 1985, blev bara 5a i Allsvenskan men trasslade sig upp via kvalserien. Låt vara att det var väldigt jämnt i både Allsvenskan och kvalserien, men spänning fanns hela tiden för många lag.

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
björn power: 83/84 var åtet då LHF gick upp. Det gamla systemet gav oanade möjligheter. 1987 gick Vilda Väsby den långa vägen till finrummet.

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Sven.Savage: Hmm, lite småkrångligt, men samtidigt intressant, som du säger, att alla nästan alla lag har något att spela för hela tiden. Då hade Elitserien 12 lag
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1984 var det endast 10 lag i SHL. Det var först säsongen 87-88 som Elitserien utökades till 12 lag från tidigare 10. MEN!, det borde definitivt gå att anpassa och på något sätt applicera dåtidens system med de 14 lag vi har i högsta serien nu. För det kvalsystem som råder i HA just nu, är både statiskt, fantasilöst, torftigt, och faktiskt ganska oinspirerande. Det gör framförallt att resultatet av Grundserien 'nästan' har blivit så liten som den kan bli, om man ser det i 'stora' drag.
Det Riktigt Positiva!! med Hockeyallsvenskans kvalsystem, är ändå att lag 1-3 ifrån Grundserien i HA får VÄLJA kvartsfinalmotståndare av lagen placerade 5 till 8. Och Grundseriens högst placerade kvartsfinalvinnare får sen välja semifinalmotståndare mellan de två lägst placerade kvartsfinalvinnarna. Just dessa båda möjligheter, framförallt för Grundserievinnaren, är riktigt BRA!!
Precis så borde det faktiskt vara även i SHL. Det tycker iaf jag!

Men i SHL går allting obegripligt nog helt per automatik. Där vinnaren av Grundserien automatiskt ställs mot Grundseriens LÄGST placerade Playinvinnare i kvarten. 2:an måste sen möta den bättre placerade Playinvinnaren. Det tredjeplacerade laget MÅSTE följaktligen möta laget som slutar sexa, och 4:an möter 5:an. Vinnaren av SHL:s Grundserie får ALDRIG någon möjlighet att vid NÅGOT tillfälle välja 'önskvärd' motståndare under slutspelet. DET synnerligen 'mossiga' upplägget tycker jag rakt av är beklagansvärt!
Förr, då 8 lag rakt av gick till slutspel fick iaf lag 1-3 ifrån Elitseriens Grundserie välja kvartsfinalmotståndare.
Det är BARA den Rakt av SJÄLVKLARA!!! hemmaplansfördelen i en ev. sjunde och avgörande MATCH, som man som numera som BÄST placerade (kvarvarande) lag, genomgående tilldelas under slutspelet...
INGEN ANNAN 'form' av slutspels"bonus", 'erhåller man' om man slutar på plats 1-2 i SHL:s Grundserie.
Beklagligt, och 'vemodigt', är orden som iaf i min värld bäst beskriver DET! rakt av ganska orättvisa upplägget..

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Realisten: Högst ansvarig under många år var Richard Fagerlund. Träffade honom en gång när Luleå mötte Tälje i Scaniarinken och snackade med honom om framtiden för hockey. Själv hade han ju lirat hockey med GAIS, faktiskt. Det var Rickard som beslutade att Elitserien själva skulle få ta ansvar för Ligan, i syfte att de skulle kunna marknadsföra den själv och förbättra ekonomin. Men Rickard hade aldrig räknat med SeMer och sådant skulle komma in och när det hände ägde ligan rättigheterna medan förbundet var bakbundet. Därför snodde Ligan till sig alla pengar. Den makten hade t ex inte Allsvenskan i sparkboll och därför lyckades förbundet styra över en bättre fördelning av TV-pengar för svensk sparkboll.

Tyvärr, Fagerlund var annars en jäkla duktig pamp.

Sv: Luleå Hockey 2024-25: Vägen mot SM-gludet!
Peja: Den i särklass mest betydande finländaren, av de som också lirat för Pölsan, som vi haft är Tommi Miettinen.

Och detta genom en enda insats, nämligen genom att han fick en knäskada som gjorde att han fick kliva av inför en match 2008. Rograrna hade under säsongen kört honom som center med vingarna Snygg-Mats och Limpan Omark.

Rograrna kunde inte fixa något bättre utan som nödlösning fick Snygg-Mats lira center och så lät man Johan Harju hoppa in som vinge.

Då ska sägas att Roger Rönnberg, som då var huvudcoach, haft ansvar för Omark och Harju i många år, först som junistränare och sedan som seniortränare. Men han hade fått för sig att Limpan och Harju absolut inte kunde spela i samma lina, det skulle bli katastrof hade red roger fått för sig.

Men linan stänkte in mål redan i första matchen. Och i andra, och i tredje, och det bara fortsatte. Med murbräckan Snygg-Mats i mitten öppnades lägen för the Övertorneå Connection.

Red Roger och Rograrna hade aldrig trott på sådan lina, men Tommi Miettinen visade vägen!

Tack för det, Tommi!

2888160 · »