Peja

32808 inlägg · 28925 besäkare

Historik

· 82 ·
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
En kvällsnyhet är att Gunler har förlängt med Carolina.

Lite annat från AHL är att Tyler Madden har skrivit på för en tysk klubb och att Cedric Paré har förlängt med Marlies.

Madden hade ett intressant CV för Brynäs.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
ME88x: Ja, fast jag lyssnade på hockeysveriges podd nu. Där säger de bara att det ”snackas om en tjeck till Brynäs” och spekulerar i att det kanske är Janik med motiveringen att han inte har skrivit på något i Nordamerika än, men påpekar samtidigt att han har ett ”qualifying offer” från Ottawa som han troligtvis kommer att acceptera.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
ME88x: Jenik är nog en av de bättre centrarna på AHL-marknaden. Fastnade i samma organisation som Söderström men fick till en trejd förra året. Verkar vara en kombination av lir och tuffhet.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
Willow: Tycker du samma sak om alla spelare som Modo hämtar utifrån till hockeygymnasiet, dvs att det hade varit bättre om de stannat i sina närmiljöer?

Klart det generellt sett är bättre att stanna i sin närmiljö, men det är också i allra högsta grad en individuell fråga som inte nödvändigtvis har samma svar för precis varenda individ. Det kan finnas många faktorer som spelar in, varav många som man inte känner till som utomstående.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Samsung: Alltid kul med åsikter kring hockey. Hög fallhöjd på de Modogossar som svingade vilt för ett år sen, men ändå kul med hockeyintresserade som har åsikter.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
Willow:

1) Nu var det inte Strömgrens träningsmiljö i Rögle vs Modo som diskuterades. Det var dagens Brynäs vs dagens Modo, och spelaren var Lucas Pettersson. Ingen av oss vet hur Petterssons framtid blir.

2) Brynäs supportar var mycket mer positiva till Strömsgrens insatser i Brynäströjan än vad de Modosupportar som yttrade sig var. Det fanns flera bittra HS-skribenter med Modotröjor som kontinuerligt föreläste om Strömgrens allmänna uselhet i Brynäsboken. Vi var flera som skrev ganska många försvar gentemot dessa bittra attacker som var helt osakliga och förmodligen skriva av personer som överhuvudtaget inte såg honom spela i Brynäs. Om du hade sett matcherna hade du också sett att han var en frisk fläkt och att poängskörden var i underkant i relation till spelet han visade upp.

Jag skulle välkomna tillbaka Strömgren med öppna armar om ett år, men förstår ju varför ni är bittra gentemot honom och andra spelare som ni upplevde lämnade er för tidigt. Det hade alla supportrar till alla lag gjort.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
Willow: Klart det skiljer mycket i träningskvalitet mellan ett allsvenskt topplag och ett SHL-topplag. Anaheim har även varit inne på att Silfverbergs mentorskap blir viktigt för Pettersson.

Allt kring istid är spekulationer. Ska bli spännande att se hur det går för Lucas, Milton, Elton och de andra grabbarna. Hoppas det går bra för allihopa.

William Strömgren verkar förresten göra stadiga framsteg i Nordamerika, spännande att se om det blir en NHL-spelare av honom. Han var en jättefin ung spelare i Brynäs och verkar bli bättre och bättre där borta.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Farsang: Vrana kanske kommer vara en topp5-spelare i hela ligan. Självklart hittar man en plats åt honom.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
dempa: Delia är en bra värvning på pappret och i en bra ålder. Erfaren men inte lastgammal.

Tycker det är skönt att målvaktsbiten är satt (Clara uppges ju vara helt klar…). Nu hoppas jag att man hittar en back och 1-2 kedjespelare också på free agencyn.

MoDo Hockey > Sv: Silly season
Zinch : Tänker främst på hur roliga tidningsrubriker det skulle kunna bli om Elton och Milton gör succé tillsammans. Kan inte minnas att någon hockeyspelare haft de namnen tidigare.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
CLUBEN: Så hur är procentsatserna nu, några timmar efter de förra?

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
CLUBEN: Det ramlade in flera spelare till Schweiz så sent som den här veckan, och de är ju inte främmande inför att sparka kontrakterade spelare heller. Kollade du verkligen igenom samtliga trupper där innan du konstaterade att alla trupper är fulla?

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
CLUBEN: Så det är helt omöjligt att Vrana skulle välja spel i Schweiz om de budar över alla andra?

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Gavve: Som kort är det svårare att bli draftad och som odraftad är det svårt att få chansen i NHL. Detta är en bra AHL-spelare som fått chanser i NHL lite här och där, det är en helt annan karriär än den som exempelvis Hägg och för den delen Vrana hade borta i Nordamerika. Hans möjligheter att lyckas i Sverige kommer nog mycket styras av hur bra skridskoåkningen är.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Tigerhjärta: Bra ålder och AHL-produktion, men bara 27 NHL-matcher utslaget på 7 AHL-säsonger. Samtidigt jobbar såna här odraftade killar i uppförsbacke där borta. Sett till spelartyp tror jag att spelare som Blandisi, Gettinger och Wagner vore bättre matchningar för Brynäs.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Jugge: Frågan är väl också hur dynamiken kommer se ut. Snively beskrivs som en PP-specialist, men hur ska han kunna få ut sina kvalitéer där om Klasen dikterar hur de ska spela PP och kanske rent av står på Snivelys vanliga plats?

Deras backuppsättning är alldeles för dålig. Har alltid gillat Gustav Lindström men han är en skadeförföljd spelare, ingen man ge 30 min/match utan att han går sönder i längden, tyvärr.

MoDo Hockey > Sv: Säsongen 25-26
Willow: Du behöver inte bry dig, men jag har varit på plats på landslagsturneringar (inte VM) där Janne Larsson varit förstacenter och kommit med i turneringens All Star Team. Därav reaktionen till påståendena om att han hade problem med tempot i landslaget, inte hade framträdande roll och så vidare.

Er nya norrman får nog kämpa hårt för att få en lika framgångsrik landslagskarriär som Janne hade, och då snackar vi norska landslaget (med all respekt för norsk hockey osv).

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Jugge: Väldigt svårt för journalisterna att ranka nyförvärv som spelat utomlands i många år. Tvivlar på att någon journalist kollar på AHL. Vet inte hur mycket man kan utläsa heller, minns för ett år sedan när någon ”statistiker” hävdade att Söderström minsann inte var en särskilt märkvärdig värvning eftersom hans AHL-siffror inte var något att hänga i julgranen. Om man inte har kontexten med laget, deras sätt att spela, hur spelaren används etc är det svårt att bedöma.

Målvakterna är ju en klass för sig. Om man kollar på AHL-rosters, så har varje lag typ minst ett par målvakter som hade varit potentiella ettor i SHL. San Diego Gulls hade exempelvis Oscar Dansk, Calle Clang, Ville Husso och flera talanger, utöver Damian Clara som ju kom dit efter att hans säsong i Finland slutade. Det finns otroligt många målvakter där borta och det är nog inte särskilt svårt för Brynäs att få tag på något av kvalitet. Det handlar bara om att ha is i magen.

MoDo Hockey > Sv: Säsongen 25-26
Willow: Misstänker att du främst har sett Janne och Bergqvist i landslaget i deras många VM-turneringar. I euro hockey tour var de ofta nyckelspelare och bägge har starka poängsnitt från de landskamperna. Att Janne inte hade nyckelroller i VM när Sudden, Nylander etc gjorde entré var helt naturligt, i motsats till NHL-spelarna höll han ju inte NHL-klass, därav en (fin) karriär på hög europeisk nivå.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Gavve: Bra AHL-spelare, men inte en av de som jag sitter och hoppas på till Brynäs. Var mer taggad på Ylönen i så fall.

MoDo Hockey > Sv: Säsongen 25-26
Willow: Poängen är att han fick stort förtroende i landskamperna 21/22 men inte efter det, trots en till synes gedigen utveckling. Det vore intressant att förstå varför.

Angående Janne Larsson, så var han ofta framträdande under landskamperna som spelades under säsongens gång, men hamnade längre ner i hierarkin i VM. Tror du har missat att han faktiskt hade en väldigt bra landslagskarriär…

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
ME88x: Nej, men Kempny hade kontrakt med Prag. Normalt sett nämns inte kontrakterade spelare i diskussionerna, samma sak med Schroeder förra året, även om det läckte ut i Expressen någon dag innan.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
ME88x: Absolut, men jag tycker fortfarande det är smartare att vänta ut free agencyn till de sista platserna än att spika truppen tidigt med sämre spelare. Killarna som blir över för borta håller generellt sett en väldigt hög klass. Menar hur många SHL-målvakter har bättre meriter än Delia, för att ta ett aktuellt exempel?

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Gavve: Ja, men det är rubbat att döma ut spelare under försäsongen. Särskilt spelare som är ovana med stora isar och Brynäs spel. Det är under försäsongen som man ska acklimatisera sig. Det viktiga brukar vara att se om de har skridskoåkningen, tekniken och spelsinnet. Positionsspelet, timingen och beslutsfattningen behöver inte finnas där på träningsmatcherna.

MoDo Hockey > Sv: Säsongen 25-26
Willow: Janne Larsson spelade 136 landskamper och 5 VM. Han var inte lika framträdande som i Elitserien, men det kan man inte förvänta sig och han fick uppenbarligen fortsatt förtroende gång på gång.

Er norrman fick 10 landskamper 21/22 men verkar ha blivit utkonkurrerad av andra efter det. Och turneringarna som Norge deltar i förutom VM är mot nationer som Frankrike, Danmark, Ungern, Österrike och Lettland. Om din tes är att er långe herre har tempoproblem mot de nationerna, så bådar det inte särskilt gott inför hans allsvenska äventyr.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
ME88x: Bobby Trivigno blev klar 25e juli förra året. Var med på försäsongsmatcherna så vitt jag kommer ihåg. Blev en stor succé.

Victor Söderström blev klar 15e september. Blev utsedd till SHL:s bästa back.

Brynäs har en stomme som tränar tillsammans. Många av importerna som redan har kontrakt ansluter ju i ett senare skede ändå.

Tycker du att Brynäs borde skippa Bäckis också då om han inte är med hela försäsongen?

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
OveJärnkrok: Jag är tveksam till strategin att spika laget så tidigt som möjligt som en del sportchefer gjort. Det är klart att Brynäs hade kunnat värvat typ Johan Södergran och Marcus Westfält, och därmed spikat fw-sidan, men det är ju uppenbart att bättre spelare kommer bli tillgängliga från Nordamerika/Schweiz om man har is i magen.

MoDo Hockey > Sv: Säsongen 25-26
Willow: Håller med. Väldigt svaga analyser när man inte får någon kontext. Uppenbarligen var er norrman ”the real deal” i Norge men frågan är vad det säger i HA-kontext och den frågeställningen behandlas överhuvudtaget inte, att han fick väldigt lite förtroende i landslaget är ju suspekt. Också en väldigt slapp analys om Linus Nyman och varför han inte fick mer istid i Lukko utan att överhuvudtaget analysera centrarna som var ovanför honom i hierarkin där.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Jugge: De flesta har spikat sina trupper. Några har en spelare kvar att värva, tror bara det är Brynäs, Djurgården och kanske Leksand som ska ha in flera. Brynäs och Djurgården är definitivt de som har inväntat free agencyn mest, men jag tror det är rätt att ha is i magen.

Café > Sv: Filmer
NuMo: Har sett ytterst få filmer fler än 4-5 gånger och bara några enstaka 10+ gånger, men har aldrig filmer igång i bakgrunden som du verkar ha. Om något är på i bakgrunden i mitt hushåll så är det dokumentärer.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Farsang: Tror inte du förstod min poäng.

Ja, självklart måste stjärnbackar parera när motståndarna lägger mer krut på att störa deras spel. Om de övergår till att spela enkelt och säkert för utnyttja sina styrkor blir de dock medelmåttor istället för de stjärnor som de kan vara - men det är alltid en avvägning.

Min poäng är också att det blir en helt annan dynamik på isen om motståndarna inte behöver fokusera på att störa ett par av Brynäs backar och istället kan fokusera på sitt eget spel i högre utsträckning. Den förändrade dynamiken kommer knappast att gynna Brynäs.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Lemp: Självklart måste man ha in en forward till utöver Bäckis. Tror Brynäs är medvetna om det också, om Bäckis kan spela är det ju bara en bonus. Kändes som att man saknade lite tyngd framåt i slutspelet, och där behöver man få in en till pjäs. De unga grabbarna tillför många saker, men tyngd är inte en av de sakerna.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Farsang: Tror du underskattar D’Astous och Söderströms insatser i slutspelet. Motståndarna la väldigt mycket krut på att störa deras spel och de var inte lika dominanta som i slutspelet, men de avgjorde ändå flera av slutspelsmatcherna i Brynäs favör.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Gavve: Måste vara copy+paste från någon gammal artikel eller en misslyckad AI.

Här är en mer intressant artikel från Abris.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Luddf: Har sett Sekac i några matcher för Lausanne för att se Djoos, tyckte han var en gedigen forward som var stark på pucken, men beror ju på vilken typ man söker. Klart att han inte är en renodlad spets, men tror att han skulle passa in i Brynäs.

Har gått en del rykten om att Dahlström kan vara på väg bort från Lugano. Han hade väl varit en bra värvning för vilket SHL-lag som helst men kanske inte den absolut mest prioriterade backtypen att få in, om man ska gissa.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
honken21: Både Lugano och Genève-Servette har gjort klart nya importer idag, Brendan Perlini respektive Jesse Puljujärvi.

Det borgar för att någon annan import är på väg bort där. Spännande att följa utvecklingen.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
honken21: Känns som ett hetare spår när två personer i hans närhet börjat göra det. En person kan trots allt bara vara ett misstag (ett felklick…).

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Kristian Vesalainen klar för HPK. Enligt Expressen diskuterade Brynäs honom men valde att inte signa.

Raphaël Lavoie och Jonas Røndbjerg har förlängt med Las Vegas. Båda hade säkert blivit SHL-aktuella om de inte blivit kvar där borta.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
IronKrook: Det som lockade med Tomkins var också att han redan spelat i SHL. Inte bara att klubben vet mer vad man för utan också att Tomkins vet vad det innebär att spela och leva i Sverige. Men det underlättar nog väldigt mycket för spelare och kanske framförallt deras familjer att flera landsmän redan finns i laget.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Svensson_62: 52 NHL-matcher kanske inte låter så mycket, men när allt kommer omkring är det nog bara Jhonas Enroth av samtliga SHL-målvakter som har gjort fler NHL-matcher än så. Sagt med reservation för att jag kanske har glömt någon. Den uppskrivne Magnus Hellberg har exempelvis gjort 26 NHL-matcher, det vill säga hälften så många som Delia.

Delia lär åtminstone inte bli kvar i Bakersfield, de har ju signat både Tomkins och Samuel Jonsson till kommande säsong, och de hade redan flera andra målvakter på kontrakt.

Rolig kuriosa som framgår på EP är att Delia har spelat en AHL All Star-match och dessutom gjort mål i AHL.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Nougath: Brynäs satsar på att vinna SM-guld, Timrå satsar på att hänga kvar i SHL.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
IronKrook: AHL-lagen får ju ha 6 ”veteraner” bland utespelarna i laget. Så länge de producerar finns det väl ingen anledning att tro att de kommer att dumpas. Däremot skulle man behöva ha koll på vilka spelare som blir ”veteraner” till nästa säsong, de blir per automatik mindre attraktiva att kontraktera i och med begränsningen.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
IronKrook: Frågan är hur realistiskt det är att locka nordamerikanska spelare som har framträdande AHL-roller. Det är numera en liga där toppspelarna har bättre betalt än i SHL och i motsats till svenska spelare har de ju inga sociala skäl att spela här.

Det som man får göra är nog att kolla på spelare som tidigare haft framträdande roller, men som hamnat i ett fack de senaste 1-2 åren, eftersom organisationerna pushar yngre spelare istället. Lucas Johansen, Tim Gettinger etc har nog hamnat i det facket. Mathias Emilio Pettersen är en annan spelare som tidigare spelade i topplinorna, men som var tredjecenter den gångna säsongen. Dock spelade Pettersen i ett av de bättre AHL-lagen och möjligtvis kan något annat lag satsa på honom i en roll högre upp.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Luddf: Ja, skulle kunna bli så, men den mest logiska förklaringen till att det har dragit ut på tiden för Blandisi och andra är att de inväntar bud från AHL-klubbar. Han har ändå helt andra stats än de två lagkamraterna som redan skrivit på för Mannheim.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Silfver: Blandisis AHL-lag Toronto Marlies har gjort väldigt lite hittills. Inte snappat upp en enda free agent eller förlängt en enda spelare. Just nu har de 1 målvakt, 4 backar och 8 forwards på kontrakt. I skrivande stund är Blandisi 1 av 14 kontraktslösa spelare från Marlies.

4 spelare har redan lämnat för Europa, 1 har skrivit på för en annan AHL-klubb, men frågan är väl om vi inte kommer få se en hel radda förlängningar och nyförvärv där inom kort.

Förutom Blandisi finns fler intressanta kontraktslösa spelare där som exempelvis Alexander Nylander, Cedric Paré, Mikko Kokkkonen, Robert Mastrosimone, Sam Stevens, William Villeneuve och inte minst Dennis Hildeby. Gissar att endast ett fåtal av dessa hamnar i Europa.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Sportnisse: Så länge det finns flera hundra kontraktslösa spelare från en liga i paritet med SHL är inte marknaden död.

Däremot förlängde Xavier Simoneau, som fanns på min lista från tidigare idag, precis med Montreals farmarlag Laval. Så honom kan vi avskriva.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Fler än 150 AHL-spelare har skrivit på nya kontrakt där borta sedan free agencyn öppnade. Det finns fortfarande över 400 kontraktslösa AHL-spelare och gissningsvis kommer mer parten att skriva på nya kontrakt de närmaste 2 veckorna.

Några av de som fortfarande är kontraktslösa är:

Centrar:
Jan Jenik
Xavier Simoneau
Joseph Blandisi
Mikael Pyyhtiä
Tyler Madden
Mathias Emilio Pettersen
Skyler Brind'Amour

Powerforwards:
Cédric Paré
Tim Gettinger
Adam Raska
Austin Wagner

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Svensson_62: Jo, men det blir ju väldigt missvisande att jämföra spelare som varit skadade i flera år med spelare som kanske har tränat för fullt men inte spelat hockey på två år. Självklart är det en helt annan sak om det finns en skadebild, särskilt om det finns en komplicerad sådan som i Bäckis fall. I vissa fall kan spelare som har lagt av till och med köra en hel del på is med lag från lägre divisioner, träna ungdomslag och så vidare.

Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Svensson_62: De enda relevanta jämförelserna är väl med spelare som har genomgått samma typ av operation som Bäckström. Kane är en sådan, men det finns nog många fler exempel där spelarna inte har lyckats komma tillbaka.

Två backar som jag är nyfiken på är annars Jacob Larsson och Victor Lööf. Särskilt Larsson är ju i bra ålder och en potentiell toppback.Går lite lösa rykten om att deras kontrakt kan brytas, och att de ska vara redo för comeback efter skador.

MoDo Hockey > Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Costanza: Ja, Modo är väl värda NHL-pengarna som de håvar in för Pettersson och Gästrin. Det är kul. Extra bra att få NHL-pengar vid degradering.

· 82 ·
Om Peja
Är sajtadministratör (Forumledare)

Hejar på: 0x20-bif1bif.svg Brynäs IF

Erfarenhet: Legend

är nu OFFLINE

Från Gävle