Historik
1 · Nästa
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Håller med om att det fanns flera namn på backsidan som var intressanta men där har ju Alcén av allt att döma gjort ett jättebra jobb och åtgärdat det och plockat in Välimäki om han inte stannar i Nordamerika. Och gällande att stanna eller inte befinner han väl sig i samma position som Aho och Koppanen som du nämner. Så jag tänker ändå att det är forwardssidan som är det väsentliga att diskutera här och håller med om att Vejdemo också faller in under den katagorin, men där är väl ändå känslan att det krävts något väldigt extra för att han inte skulle hamna i Djurgården. Så det mest logiska är väl ändå, och har varit, att vänta in juli för de positionerna som du efterlyser till förstakedjan?
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jan Grismöbel: Jag upplever att ni är flera som delar din oro och gärna uttrycker det här på lite olika sätt. Men genomgående tyvärr är att det är just det som präglar inläggen och nästan aldrig lyfts styrkor eller positiva delar fram och bara landar i en massa gnäll och fokus på det negativa istället för mer helhetsanalyser där både styrkor och svagheter lyfts fram, eller förståelse för varför vilka beslut som fattas. Det gör också att jag t ex ofta försöker trycka på det positiva eller styrkorna i det som redan finns för att väga upp allt negativt som skrivs, och väljer att inte skriva min egen oro kring vissa rekryteringar eller avsaknaden av dem som även jag kan känna. Men jag har också en förståelse för att min oro kan grunda sig att jag inte har helhetsbilden eller att mitt supporterskap lätt grumlar mina objektiva analyser.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Visst är det så men de spelarna verkar inte finnas tillgängliga att värva förrän i juli. Så det är antingen vänta in juli eller ha gjort klart med dessa spelare långt tidigare. Och de som fanns tillgängliga att värva tidigare var väldigt få. Vilka skulle det ha varit tänker du som skulle hamnat i Brynäs istället för i andra SHL-klubbar? Visst Koblar och Olausson men de är väl knappast de förstakedjespelare du efterfrågar. Puistola hade så klart känts som en sådan, men ser du Kellman, Shinnimin eller Dickinson som spelare som faller in under den kategorin? Visst hade jag gärna sett att Brynäs hade haft forwardsen på plats redan men känns inte riktigt som marknaden har sett ut riktigt så.
+ 3
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jan Grismöbel: Bara två platser kvar att fylla förutsatt att Välimäki inte stannar i Nordamerika. Många lag i SHL som också har minst två platser kvar att fylla, och inget lär heller hända innan juli med tanke på den typ av spelare Brynäs verkar vilja värva. Det lär bli en lååång juni för er som väntar er/kräver att det ska landa in ett nyförvärv så snart som möjligt.
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jan Grismöbel: Det var det du tog med dig från det inlägget?
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Sportnisse: Chrona? Välimäki? Johansson? Gästrin? Forslund? Vad är det som säger att inte alla de var Alcéns förstaval utifrån de roller de är tänkta att ta?
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
munkas: Kan känna att målvaltsdiskussionen är rejält uttömd vid det här laget. Alla har kunnat klargjort sina ståndpunkter i frågan flera gånger om, Brynäs har varit tydliga att det här är målvaktsparet som gäller nästa säsong, så rimligen borde det inte finns så mycket mer att säga om det hela förrän i alla fall första träningsmatchen. I alla fall jag hade tyckt det hade varit oerhört skönt om den här frågan fick vila under sommaren.
+ 16
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Men håller med om att det är viktigt att få in nya spelare som kan vara bärande över tid och vi inte kan förvänta oss att de äldre spelarna ligger kvar på samma nivå år efter år. Där håller jag med om att Brynäs inte lyckats ännu, framför allt gällande svenska spelare, och att andra SHL-klubbar ligger före där.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Jag var kanske lite otydlig men dels ser jag möjlighet att Brynäs kan sätta rollfördelningen i laget mycket tidigare i år när de har en bättre förståelse för vilken roll de som redan finns i truppen kan förväntas ta. Det tror jag kan göra att de kan få ut mer av fler spelare över hela säsongen. Jag tror också att Norlinder och Hägg båda kan starta på en högre nivå i mot hur de startade säsongen innan och kan de hitta en jämnhet i sitt spel över hela säsongen. Jag är inte heller redo att ge upp på Bertilsson utan det ska bli intressant att se om han kan hitta tillbaka till sin normala nivå med en hel försäsong. OM det är så att det är skador som stört Djoos sedan återkomsten håller jag det inte heller för otroligt att han kan ge mer till Brynäs än vad han gjort hittills. Finns det möjlighet att få ut mer av Lindblom under grundserien, kan AJF hitta rätt roll och få ut mer över hela säsongen, kan Trvingo sättas i ett sammanhang där han kan hitta tillbaks till mer poängproduktion, kan Bellows hålla över hen hel säsong och göra 20-30 mål? Mycket frågor och mycket om, men det är precis det här jag menar med att få en utväxling på befintlig trupp och att detta är betydligt viktigare att hitta än de tre kvarvarande nyförvärven tänker jag.
+ 17
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Jag delar din oro kring de kvarvarande värvningarna. Känns viktigt att lärdomar dragits från tidigare år både hur marknaden ser ut och hur de minskar inkörningsperioden för de nya. Men jag kan ändå känna mig lugnare i att det är färre nyförvärv som ska in i år och jag kan känna att det är än viktigare att få utväxling på befintlig trupp än att det hänger helt på de tre (troligtvis transatlanter) som ska in.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
JohnnyBotox: Rätt! 😊 Vet som sagt inte om det säger något egentligen men trodde nog att Ersson hade lite bättre siffror i jämförelse med de andra.
+ 3
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
IronKrook: En intressant statistik jag såg och vet inte om det säger något om något egentligen förutom att man gärna hade velat se den underliggande statistiken också, men jag blev ändå lite överraskad när jag såg det.
Målvakt 1
Längd: 191 cm
Vikt: 88 kg
Ålder: 26
Statistik
2021-22:
AHL: 5 matcher, 89,3%
2022-23
AHL: 42 matcher, 90,0%
NHL: 12 matcher, 89,9%
2023-24
NHL: 51 matcher, 89,0%
2024-25
NHL: 47 matcher, 88,3%
2025-26
NHL: 33 matcher, 87,0%
Målvakt 2
Längd: 191 cm
Vikt: 88 kg
Ålder: 29
Statistik
2021-22:
AHL: 26 matcher, 90,4%
NHL: 14 matcher, 88,8%
2022-23
AHL: 24 matcher, 88,3%
NHL: 10 matcher, 89,8%
2023-24
AHL: 16 matcher, 87,2%
Målvakt 3
Längd: 188 cm
Vikt: 91 kg
Ålder: 31
Statistik
2021-22:
AHL: 22 matcher, 90,5%
NHL: 8 matcher, 89,9%
2022-23
AHL: 9 matcher, 88,8%
NHL: 20 matcher, 88,2%
2023-24
AHL: 32 matcher, 87,2%
2024-25
AHL: 28 matcher, 90,6%
Gissa målvakterna! 🙂
Målvakt 1
Längd: 191 cm
Vikt: 88 kg
Ålder: 26
Statistik
2021-22:
AHL: 5 matcher, 89,3%
2022-23
AHL: 42 matcher, 90,0%
NHL: 12 matcher, 89,9%
2023-24
NHL: 51 matcher, 89,0%
2024-25
NHL: 47 matcher, 88,3%
2025-26
NHL: 33 matcher, 87,0%
Målvakt 2
Längd: 191 cm
Vikt: 88 kg
Ålder: 29
Statistik
2021-22:
AHL: 26 matcher, 90,4%
NHL: 14 matcher, 88,8%
2022-23
AHL: 24 matcher, 88,3%
NHL: 10 matcher, 89,8%
2023-24
AHL: 16 matcher, 87,2%
Målvakt 3
Längd: 188 cm
Vikt: 91 kg
Ålder: 31
Statistik
2021-22:
AHL: 22 matcher, 90,5%
NHL: 8 matcher, 89,9%
2022-23
AHL: 9 matcher, 88,8%
NHL: 20 matcher, 88,2%
2023-24
AHL: 32 matcher, 87,2%
2024-25
AHL: 28 matcher, 90,6%
Gissa målvakterna! 🙂
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Håller med dig helt i det du säger just gällande numerären. Men hade vi inte förlängt med Hägg och Bellows, och i början av silly värvat in låt säga Anton Lindholm och en spännande transatlant så är jag rätt övertygad om att det låtit annorlunda här gällande vår start på silly.
Jag upplever att vi inte är så bra på hela analyser här och att vi fastnar på den negativa delen och inte ser helheten, vilket jag tänker är fullt naturligt eftersom det är det som jag supporter känner oro för. Jag tycker vi ofta gör just det att vi uttrycker en personlig oro här istället för analyser. Men vi klär det i att det är antingen fakta eller i en halv analys där vi fokuserar på det negativa.
Jag är också orolig som supporter att vi inte kommer landa en försteback tills att jag ser att den backen är på plats, och jag är orolig att vi ska hamna i samma situation som förra säsongen med att gå in med en back kort. Men det finns ingen fullständig analys ännu som säger att vi kommer ha en dålig backsida nästa år, att Alcén inte kan värva backar, eller att Alcén kommer göra om samma misstag som förra året med att vänta in på säsongen med den sista backplatsen.
Jag upplever att vi inte är så bra på hela analyser här och att vi fastnar på den negativa delen och inte ser helheten, vilket jag tänker är fullt naturligt eftersom det är det som jag supporter känner oro för. Jag tycker vi ofta gör just det att vi uttrycker en personlig oro här istället för analyser. Men vi klär det i att det är antingen fakta eller i en halv analys där vi fokuserar på det negativa.
Jag är också orolig som supporter att vi inte kommer landa en försteback tills att jag ser att den backen är på plats, och jag är orolig att vi ska hamna i samma situation som förra säsongen med att gå in med en back kort. Men det finns ingen fullständig analys ännu som säger att vi kommer ha en dålig backsida nästa år, att Alcén inte kan värva backar, eller att Alcén kommer göra om samma misstag som förra året med att vänta in på säsongen med den sista backplatsen.
+ 13
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jan Grismöbel: Varflör är det så svårt att uttrycka en tanke utan att trycka ner andra?
+ 4
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Ytterligare en aspekt är också vad det skulle innebära att han troligen skulle bli bäst betald i Brynäs medan han inte skulle bli det i Djurgården. Utan att veta exakt vad de andra tjänar i Brynäs och vad förlängningarna landat in på, så utifrån de mediauppgifter som florerat om vad övriga spelare tjänar och vad det krävts för att matcha andra bud är det inte helt otroligt att anta att han skulle bli bäst betald i Brynäs. Hur ser Alcén på det, hur reagerar övriga truppen på det och hur ser Carlsson själv på det med den pressen det innebär att vara det i sin favoritklubb inför familj, vänner och hemmafans? Jag skulle vilja hävda att pressen på honom är mindre i Djurgården och han slipper definitivt vara högst betald i truppen. I och med att det finns uppgifter på att Brynäs, Färjestad och Rögle fanns med upp på 300.000 kr/mån-nivån har jag svårt att tro att det slutliga valet av Djurgården bara handlar om att de budade högst med 50.000 kr eller vad det landade på i slutändan.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Ok sorry, inser att jag var lite hård mot dig. Tycker din kritik kring rekryteringsprocessen är relevant och skulle inte ha något emot höra mer från Brynäs gällande det. Utifrån det jag läst och hört hittills dock, och den bild jag fått av rollen han ska ha, är jag ändå positiv till rekryteringen av Danielsson. Återstår att se om det besannas :)
+ 5
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Känns som vi pratar om lite olika saker. Jag säger inte alls emot dig vad det gäller vilka erfarenheter som Danielsson går in i jobbet med. Däremot menar jag att det per automatik inte behöver innebära att det är en dålig rekrytering och utfallet behöver bli dåligt. Men det kanske bara handlar om att vi ser olika på det. Du kanske tycker att du har tillräckligt med info för att kunna konstatera att Danielsson är en dålig värvning medan jag tycker att jag inte har det för att komma fram till den slutsatsen. Det kan ju handla också om att du kanske vet saker jag inte vet om, du kanske förstår elithockey och har inblick på ett sätt jag inte har. Det kan jag inte säga emot. Jag säger bara att utifrån den info jag har sett kopplat till det här så kan jag inte komma till samma slutsats som du.
+ 4
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Det är möjligt att det är som du beskriver. Men jag tycker många här har en förmåga att fastslå att det är på ett viset sätt utan att egentligen ha inblick i hur det funkar eller har gått till i de olika fallen. Visst kan jag känna oro för en del saker hur det ser ut utifrån, men det jag ofta reagerar på här är att mycket kritik som förs fram här är onyanserad, och det finns en övertro på att att man tror sig veta saker utifrån vad man läser i media eller hur man själv tolkar saker.
I det här fallet tycker jag du är lite snabb att fastslå att det är på ett visst sätt gällande rekryteringen av Danielsson. Sedan kan jag förstå om du känner oro inför den och hur det kommer landa. Men det är svårt att konstatera att det är en dålig rekrytering tycker jag när vi inte vet hur processen sett ut och planen är för hur de stöttar Danielsson framåt.
Om jag minns rätt tror jag att jag reagerande på rekryteringen av Honken lite på samma sätt och att det drogs en massa slutsatser kring vad som uttrycktes i media. Tyvärr uppfattas det ofta här som att man måste välja sida för eller emot när man mer vill ifrågasätta den kritik som förs fram och hur välgrundad den är.
I det här fallet tycker jag du är lite snabb att fastslå att det är på ett visst sätt gällande rekryteringen av Danielsson. Sedan kan jag förstå om du känner oro inför den och hur det kommer landa. Men det är svårt att konstatera att det är en dålig rekrytering tycker jag när vi inte vet hur processen sett ut och planen är för hur de stöttar Danielsson framåt.
Om jag minns rätt tror jag att jag reagerande på rekryteringen av Honken lite på samma sätt och att det drogs en massa slutsatser kring vad som uttrycktes i media. Tyvärr uppfattas det ofta här som att man måste välja sida för eller emot när man mer vill ifrågasätta den kritik som förs fram och hur välgrundad den är.
+ 11
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Du kanske har helt rätt i det du säger och att det kommit så långt gällande spelarutvecklarrollen att det skulle finnas många bra kandidater utanför Brynäs att välja på, och erfarenhet av att vara ungdomsledare tänker jag också hade varit en merit som varit bra att ha så klart. Men tycker inte det är riktigt jämförbart med målvaktstränarrollen och rekryteringen av Honken då Danielsson inte lär vara lika involverad att coacha spelarna i vardagen på det sättet. Sedan är jag övertygad också om att Alcén inte bara vill göra en kompisvärvning utan att han genuint tror det kommer bli bra med Danielsson och ser potential i honom i den här rollen. Jag känner att jag har alldeles för lite på fötterna för att motsäga Alcén i det här fallet, eller känner någon inom spelarutveckling som jag hört en annan åsikt ifrån.
+ 1
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Kan hålla med om kritiken mot Danielsson om han kommer få en ledande roll som assisterande. Däremot tänker jag det går att se lite mer nyanserat på det när det gäller rollen som spelarutvecklare, vilket jag ändå fått uppfattningen att det kommer vara hans fokus.
Med risk för att ha helt fel här skulle jag tro att när det gäller rollen som spelarutvecklare på elitnivå så gissar jag att den består till mestadels av gamla elitspelare som har tidigare varit verksamma i klubben själva. Det skulle jag tro i så fall delsvis beror på att det här ännu inte är en sådan utvecklad roll som det är svårt att göra karriär inom. Tror också inte heller man ska underskatta peer-to-peer aspekten i det hela där den unga spelaren kan känna ett extra förtroende för en spelare som kört extra själv och vet vad som krävs för att ta sig till toppen. Jag gissar att de flesta rekryteringar till den rollen går till som så att blir personer som ledande personer i klubben har en tro på att det är en person som har något bra att tillföra i just den här rollen. I det här fallet tänker jag att Alcén har en bild av Danielsson hur han var som spelare och utifrån de diskussioner de haft fått bilden av att Danielsson skulle vara bra i rollen som spelarutvecklare. Skulle också tro att Alcén stämt av detta med Molin som haft rollen tidigare. Utifrån detta kan jag känna att Danielsson är en spännande rekrytering som spelarutvecklare.
Med risk för att ha helt fel här skulle jag tro att när det gäller rollen som spelarutvecklare på elitnivå så gissar jag att den består till mestadels av gamla elitspelare som har tidigare varit verksamma i klubben själva. Det skulle jag tro i så fall delsvis beror på att det här ännu inte är en sådan utvecklad roll som det är svårt att göra karriär inom. Tror också inte heller man ska underskatta peer-to-peer aspekten i det hela där den unga spelaren kan känna ett extra förtroende för en spelare som kört extra själv och vet vad som krävs för att ta sig till toppen. Jag gissar att de flesta rekryteringar till den rollen går till som så att blir personer som ledande personer i klubben har en tro på att det är en person som har något bra att tillföra i just den här rollen. I det här fallet tänker jag att Alcén har en bild av Danielsson hur han var som spelare och utifrån de diskussioner de haft fått bilden av att Danielsson skulle vara bra i rollen som spelarutvecklare. Skulle också tro att Alcén stämt av detta med Molin som haft rollen tidigare. Utifrån detta kan jag känna att Danielsson är en spännande rekrytering som spelarutvecklare.
+ 5
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Apropå att Alcén ville ha in mer rejäla backar inför årets säsong men verkar vilja korrigera det med mer spelskicklighet bakifrån till nästa, och den kritik från supportrar om obeslutsamhet från Alcén det kan innebära, så läste jag det här citatet från Evertsson i Smålandsposten som jag tyckte var intressant:
”–Jag brukar prata om en pendel mellan grit (det obekväma jobbet) och skill (skicklighet och talang). Du har nästan alltid för mycket eller för lite av det ena eller det andra. Så puttar du den här pendeln fram och tillbaka och så slår de i perfekt. Då har du ett lag som är sådär välbalanserat som det behöver vara. Om det laget får vara helt och ingen annan konstig skit händer – äh, då vinner du. Så är det. Det här puttandet och korrigerandet, det pågår hela tiden.”
”–Jag brukar prata om en pendel mellan grit (det obekväma jobbet) och skill (skicklighet och talang). Du har nästan alltid för mycket eller för lite av det ena eller det andra. Så puttar du den här pendeln fram och tillbaka och så slår de i perfekt. Då har du ett lag som är sådär välbalanserat som det behöver vara. Om det laget får vara helt och ingen annan konstig skit händer – äh, då vinner du. Så är det. Det här puttandet och korrigerandet, det pågår hela tiden.”
+ 7
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Svensson_62: Alltså jag förstår er oro, men vill ändå försöka nyansera det lite och lyfta vad vi faktiskt redan har. Det jag upplever att topplagen över tid gjort är att bygga backar över flera säsonger och att de fortsatt satsa på dem. Både Norlinder och Andersson är backar Brynäs behöver fortsätta att bygga nu när de valt att investera och satsa på dem, och både har potential att vara oerhört stabila och viktiga topp4-backar om vi tittar på hur de presterat delar av förra säsongen.
+ 3
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Game misconduct: Vill du att jag dömmer dig som person och hur du är i olika sammanhang utifrån hur du uttrycker dig här? Jag har läst betydligt mer av dig hur du uttrycker dig än vad jag läst av vad Källgren säger eller ger uttryck för i media.
+ 12
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Game misconduct: Jag har inget emot att du kritiserar Källgren på ett konstruktivt sätt. Men gissar att du inte har någon privat relation till honom eller alls känner honom och vet hur han är som person. Att du skriver att han inte har en gnutta ödmjukhet och självinsikt, och att han är sin egna största fiende är precis det jag menar i att du uttrycker dig på ett sätt om honom som bara handlar om att trycka ner honom, men som du egentligen inte vet något om. Det var precis den här typen av kommentarer jag menade när jag sa att du uttrycker dig hatiskt och hetsar mot Källgren.
+ 11
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Game misconduct: Oavsett vilken spelare det gäller, anställd av klubben, eller även hur vi uttrycker oss mot varandra vi som hänger här, så skulle vi alla må bra av lite självreflektion hur vi uttrycker oss.
+ 10
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Game misconduct: Jag menar inte att du hatar honom bokstavligen utan att du använder ett språk som är hatiskt och spär på ett alllmänt hat som uttryckts mot honom och fått han med andra spelare att känna sig förföljda på ett orimligt och orättvist sätt.
+ 8
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Game misconduct: Jag syftade på Källgrens säsong i Växjö 🙂 Jag förstår att du inte kommer ändra åsikt om honom och kommer fortsätta att hetsa och hata mot honom. Men det jag efterlyser är att alla inte hoppar på det drevet utan försöker se lite nyktert på det
+ 5
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
mattiask: Ja precis 😊 Det var alltså Kinnvall och Källgren jag beskrev. Visst drömmer jag också om en back som kan tokdominera match efter match, eller en målvakt som totalt stänger igen genom hela slutspelet. Men vi måste också kunna se nyktert på det och se vad vi faktiskt har, istället för att bara se det vi inte har.
Den comeback som Kinnvall gjorde förra året var otrolig och tydligt att han behöver fortsatt ha en ledande roll även nästa år. Han är alltså en få backar i SHL:s historia som producerat över 40 p, dessutom två gånger.
Man kan tycka vad man vill om Källgren också men faktum är att han spelat 3 säsonger i SHL och hans lag slutat 1:a, 1:a och 6:a i grundserien, och sedan gått till final två av åren och åkt ut i kvarten ett av dem. Vi måste förlika oss med tanken att han är kvar nästa säsong och faktiskt se vad han kan ge laget med stora delar av säsongerna väldigt stabilt spel.
Men jag säger inte emot dig, även jag skulle vilja se en riktigt bra back till och hoppades även jag på Söderström och Carlsson till nästa. Jag drömmer även om att Chrona kan komma in o ha en Ward-utveckling hos oss 😊
Den comeback som Kinnvall gjorde förra året var otrolig och tydligt att han behöver fortsatt ha en ledande roll även nästa år. Han är alltså en få backar i SHL:s historia som producerat över 40 p, dessutom två gånger.
Man kan tycka vad man vill om Källgren också men faktum är att han spelat 3 säsonger i SHL och hans lag slutat 1:a, 1:a och 6:a i grundserien, och sedan gått till final två av åren och åkt ut i kvarten ett av dem. Vi måste förlika oss med tanken att han är kvar nästa säsong och faktiskt se vad han kan ge laget med stora delar av säsongerna väldigt stabilt spel.
Men jag säger inte emot dig, även jag skulle vilja se en riktigt bra back till och hoppades även jag på Söderström och Carlsson till nästa. Jag drömmer även om att Chrona kan komma in o ha en Ward-utveckling hos oss 😊
+ 8
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Auchinleck: Jag är inte nöjd förrän vi har på plats en rightback i sina bästa år typ 28-30 år, och som producerar upp mot 40 p i SHL (får gärna ha gjort det flera säsonger) och en målvakt i sina bästa år som dokumenterat kan ta sitt lag till topp6-placeringar under flera säsonger (och gärna ha lett sitt lag till SM-guld eller final under flera säsonger). Det här tycker jag är de minsta krav vi kan ställa på Alcén! 😊
+ 6
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Peja: Håller helt med. Men jag tänker att vara missnöjd som supporter och spelare, och vara missnöjd som förening är två skilda saker. Och bara för att man som förening konstaterar att man är nöjd med att ha uppnått målen innebär det ju inte heller att man inte vill utvecklas och ta steg framåt för varje säsong. I ett större perspektiv så är det nog ganska ointressant för föreningen att sätta målsättningar som under Campese-tiden, satsa allt på att ta det där guldet inom två år medan Silfverberg och Rödin har något att ge, och spela i Hockeyallsvenskan igen inom fem år. Nu säger jag inte att det är det du menar men jag tror du förstår min poäng. Och oavsett vilken målsättning föreningen har är ju Alcéns och tränarstabens jobb fortfarande att göra en så skarp utvärdering som möjligt av säsongen som varit och försöka maximera sina chanser till nästa säsong utifrån de förutsättningar man har.
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Supportern: Uppembarligen har du med flera en annan målbild än vad Brynäs hade inför säsongen. Så klart är vi många som drömde om guld för herrlaget denna säsong, det gjorde nog hela Brynäs också. Men mål och drömmar är ju olika saker så man måste också kunna vara nöjd med att ha uppnått målet, utvärdera och sätta nya mål för nästa säsong. Om du inte håller med målsättning går det ju alltid att delta på årsmötet och lyfta frågan där innan nya verksamhetsplanen klubbas. Jag tror säkert Brynäs även svarar på mejl och förklarar hur de ser på det vilken målsättning de har och har haft.
+ 5
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Game misconduct: Håller med om att det finns smidigare bilder att välja än från när man spelar i konkurrent som man just förlorat mot. Men jag är också övertygad om att han fått utstå mycket hat under de här två åren, och jag väljer att ta en lugn approach och gärna höra hans sida av det, på samma sätt jag kan ha förståelse för dig för dina hetsiga inlägg utan att döma ut dig totalt.
+ 3
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
magr: Tror att vi får inse att Källgren är vår förstemålvakt nästa säsong och oavsett vad vi tycker om det får stötta honom fullt ut så länge som han spelar i Brynäs. Personligen är jag ganska övertygad om att han kan hjälpa Brynäs till en topp 6-placering, det har han bevisat två säsonger i följd. Sedan blir det nog till att hoppas på en rekordutveckling på Chrona under säsongen och att han tar chansen i slutspelet.
+ 5
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
aplusb: Han säger väl ”Vi ska inte utvärdera resultat, vi ska utreda våra beteenden. Det är nummer ett.”
Vad tycker du är bäst, att konstatera vad det står på resultattavlan eller jobba med hur det såg ut i matchen och vilka beteenden man har över tid? Sedan är det ju problematiskt om inte beteenden ändras över tid till det bättre… Men nyktra analyser är väl fortfarande viktigast på alla positioner i Brynäs och inte panikåtgärder för att stilla supportrar som mår dåligt. Ärligt talat ser jag hellre att laget skiter i vad vi supportrar tycker och tänker utan istället jobbar med hur det ser ut på isen.
Vad tycker du är bäst, att konstatera vad det står på resultattavlan eller jobba med hur det såg ut i matchen och vilka beteenden man har över tid? Sedan är det ju problematiskt om inte beteenden ändras över tid till det bättre… Men nyktra analyser är väl fortfarande viktigast på alla positioner i Brynäs och inte panikåtgärder för att stilla supportrar som mår dåligt. Ärligt talat ser jag hellre att laget skiter i vad vi supportrar tycker och tänker utan istället jobbar med hur det ser ut på isen.
+ 14
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Kung_Sjödin: Få höra ditt recept då på hur Brynäs skulle gjort istället då?
+ 2
Brynäs IF > Sv: A proposito de nada
Jag har stor respekt för att sportchefyrket är väldigt svårt och komplext, och tror det är svårt att få en inblick i hur svårt och komplext det är innan en väl sitter där själv oavsett vilken nivå eller roll du varit på själv inom hockeyn, eller vilken förståelse du tycker själv du har av hockey när du skriver här inne. Samtidigt vore det ju väldigt tråkigt om vi inte kunde vädra våra tankar och åsikter om laget här inne utifrån våra lekmannaögon om lagbyggen och sportchefsjobb. Tyvärr blir det så lätt polariserat där min känsla är att vi regerar mer utifrån känsla och frustration över vad laget presterat den senaste tiden, och att vi känner oss provocerade av vad någon annan skriver här inne. Antingen letar vi felen bara och har svårt att se nyanserna, eller tvärtom känner behov av att bara försvara och säga emot den kritik som finns.
Gällande Alcén, tränarna och många av spelarna tänker jag också att det så klart finns många saker som inte går att blunda för, annars skulle vi inte ligga där vi ligger i tabellen och se ut som det gör på isen i många allt för många matcher. Hur backsidan är byggd och det backspel som presterats hittills tycker även jag är svårt att kategorisera som något annat än ett misslyckande. Special teams, hur spelet 5 mot 5 sett ut och hur rollfördelningen har sats är ju också svårt att blunda för att Alcén, tränarna och spelarna tillsammans har ett stort ansvar för i hur det varit.
Men jag är inte beredd att ge upp på vare sig Alcén, tränarna eller laget ännu. Visst hade jag önskat mig lite andra spelare här och nu, eller att flera av nyförvärven eller befintliga spelare ur truppen hade presterat bättre, och med facit i hand att Alcén hade lyckats ro i land några av de spelare som gått till andra lag och presterat där. Men han har också gjort saker som kritiserades inför säsongen men som slagit väl ut som att plocka in Lucas Pettersson och ta tillbaka Clara, eller att knyta upp Axel Andersson istället för att tappa honom till en konkurrent.
Men för att försöka lyfta blicken lite så tycker jag ändå att Alcén tillsammans med sin stab presterat bra och gjort mycket rätt de senaste åren. Min känsla i år är att han likt under Manners tid, att när det börjar gå bra och förväntningarna ökar så att han möjligen dras med själv i det och frångår sina principer i hur han värvar och värvar en Bellows istället för en ny Trivigno, eller en Kempny istället för en ny Axel Andersson, eller väntar för länge med att värva i hopp om att något bättre ska dyka upp. Här upplever jag att Alcén fortfarande har utvecklingspotential och kan bli mer trygg och självsäker i sin egen strategi likt exempelvis Evertsson. Men känslan är också är att han lärt sig av sina misstag tidigare till följande säsonger så jag har ändå en tro på Alcén även kan fortsätta utvecklas framåt. Jag har också svårt att se att det skulle bli så mycket bättre att ta in en ny istället för att satsa vidare på att utveckla Alcén. Finns inga givna kandidater utifrån sett, och att ta in ytterligare ny oprövad, då tror jag mer på att behålla Alcén.
Gällande Alcén, tränarna och många av spelarna tänker jag också att det så klart finns många saker som inte går att blunda för, annars skulle vi inte ligga där vi ligger i tabellen och se ut som det gör på isen i många allt för många matcher. Hur backsidan är byggd och det backspel som presterats hittills tycker även jag är svårt att kategorisera som något annat än ett misslyckande. Special teams, hur spelet 5 mot 5 sett ut och hur rollfördelningen har sats är ju också svårt att blunda för att Alcén, tränarna och spelarna tillsammans har ett stort ansvar för i hur det varit.
Men jag är inte beredd att ge upp på vare sig Alcén, tränarna eller laget ännu. Visst hade jag önskat mig lite andra spelare här och nu, eller att flera av nyförvärven eller befintliga spelare ur truppen hade presterat bättre, och med facit i hand att Alcén hade lyckats ro i land några av de spelare som gått till andra lag och presterat där. Men han har också gjort saker som kritiserades inför säsongen men som slagit väl ut som att plocka in Lucas Pettersson och ta tillbaka Clara, eller att knyta upp Axel Andersson istället för att tappa honom till en konkurrent.
Men för att försöka lyfta blicken lite så tycker jag ändå att Alcén tillsammans med sin stab presterat bra och gjort mycket rätt de senaste åren. Min känsla i år är att han likt under Manners tid, att när det börjar gå bra och förväntningarna ökar så att han möjligen dras med själv i det och frångår sina principer i hur han värvar och värvar en Bellows istället för en ny Trivigno, eller en Kempny istället för en ny Axel Andersson, eller väntar för länge med att värva i hopp om att något bättre ska dyka upp. Här upplever jag att Alcén fortfarande har utvecklingspotential och kan bli mer trygg och självsäker i sin egen strategi likt exempelvis Evertsson. Men känslan är också är att han lärt sig av sina misstag tidigare till följande säsonger så jag har ändå en tro på Alcén även kan fortsätta utvecklas framåt. Jag har också svårt att se att det skulle bli så mycket bättre att ta in en ny istället för att satsa vidare på att utveckla Alcén. Finns inga givna kandidater utifrån sett, och att ta in ytterligare ny oprövad, då tror jag mer på att behålla Alcén.
+ 8
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
CLUBEN: Och LHC erbjöd nog mer lön till Johan Larsson än vad Brynäs gjorde, men han valde Brynäs istället.
Just Johan Larsson är väl väldigt jämförbar med Vrana när han kom hem.
Vrana: 29 år, 406 matcher i NHL, 147 matcher AHL
Larsson: 30 år, 488 matcher i NHL, 164 matcher AHL
Larsson fick inte heller det kontrakt han ville i NHL och valde flytta hem istället. Förstår att ni är nöjda med Vrana precis som vi var med Larsson. Tyvärr åkte Brynäs ur SHL ändå men jag blev väldigt positivt överraskad att Larsson valde att stanna kvar istället för att gå till exempelvis LHC. Återstår att se om Vrana väljer att stanna om LHC skulle åka ur också….
Just Johan Larsson är väl väldigt jämförbar med Vrana när han kom hem.
Vrana: 29 år, 406 matcher i NHL, 147 matcher AHL
Larsson: 30 år, 488 matcher i NHL, 164 matcher AHL
Larsson fick inte heller det kontrakt han ville i NHL och valde flytta hem istället. Förstår att ni är nöjda med Vrana precis som vi var med Larsson. Tyvärr åkte Brynäs ur SHL ändå men jag blev väldigt positivt överraskad att Larsson valde att stanna kvar istället för att gå till exempelvis LHC. Återstår att se om Vrana väljer att stanna om LHC skulle åka ur också….
+ 11
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
parks: Återigen, det vet vi inte om Kim Martin har gjort. Frölunda har inte uttalat sig alls om det, det är Johan Rylander på GP som påstår det. Vi är väldigt snabba att slå fast här att det är på ett visst sätt utan någon som helst källkritik eller läsa vem som faktiskt säger vad i artikeln. Ett lika möjligt scenario kan ju vara att Brynäs ser större potential i Andersson än vad Frölunda gör (Erika känner till henne väl från Modo-tiden) och att det finns en mycket tydligare tilltänkt roll för henne i Brynäs. Vainikka kan mycket väl ha förhandlat med både Frölunda och Brynäs, men där den sociala situationen i slutändan kan vara en av flera anledningar till att hon valde Brynäs. Det behöver inte heller vara svårare än så.
+ 4
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Peja: Storyn lär ju inte dö här inne i alla fall. Men det är också som jag misstänkte och påpekat tidigare, inget som lyfts här inne gällande damlaget lyfts i samband när något positivt sker, utan så fort det skrivs eller finns chans att lyfta något negativt då ska det minsann passas på. Det tolkar jag som att det inte alls finns något intresse egentligen att diskutera damlaget på samma sätt som herrlaget utan bara vara en del av en jäkligt gubbig jargong som inte grundar sig på någon fakta eller kunskap om damlaget, utan bara ett behov att få uttrycka sig jävligt gubbigt. Så jag lämnar den här diskussionen nu, men om någon skulle vara sugen att uttrycka något fördjupande och analyser av damlaget med någon substans i så är jag gärna med och diskuterar.
+ 7
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Peja: Ja det kan vi ju ha olika syn på och hur konflikter ska lösas på arbetsplatsen.
Men för att fokusera på värvningen av Anna Andersson. Jag tycker du brukar göra sansade och bra analyser av herrlaget, och nu när du är intresserad av att prata damlaget också undrar jag hur din analys av Anna Andersson som värvning ser ut? Utifrån dina kunskaper om henne som spelare, är det något i hennes egenskaper där som du reagerar på eller vilken roll hon är tänkt att fylla i laget?
Men för att fokusera på värvningen av Anna Andersson. Jag tycker du brukar göra sansade och bra analyser av herrlaget, och nu när du är intresserad av att prata damlaget också undrar jag hur din analys av Anna Andersson som värvning ser ut? Utifrån dina kunskaper om henne som spelare, är det något i hennes egenskaper där som du reagerar på eller vilken roll hon är tänkt att fylla i laget?
+ 1
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Peja: Jag tycker det är ett förlegat sätt att se på det av HR och dåligt chefskap när det är så på arbetsplatser. Men självklart krävs att alla inblandade är professionella utifrån sin yrkesroller när det sker, och om det blir problem i relationen som påverkar arbetsklimatet så ska det kunna hanteras på ett professionellt sätt. Men det gäller även om två kompisar börjar jobba på samma företag och får en konflikt i sin relation, eller egentligen så gäller det ju alla kollegiala relationer som skapas på en arbetsplats. När det blir konflikter ska det kunna lösas på ett professionellt sätt.
+ 1
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Svensson_62: Jag vet inte vad du har för erotiska fantasier om att herr- och damlag står och tvålar in sina lagkompisar i duschen. Men att arbetskamrater bastar tillsammans eller duschar i gemensam duschar efter gympass sker på många arbetsplatser.
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Peja: Ja varför inte? Tyvärr är det väldigt få män som vågar vara öppet homosexuella i lagidrotter, och känns tyvärr rätt avlägset att två killar i ett lag öppet skulle berätta att de är tillsammans, inte minst rädslan för vad supportar ska tycka och utsätta dem för.
Gällande just det här fallet du refererade till så vet vi ju faktiskt inte om det verkligen var så att den typen av krav ställdes. Jag noterar att det är Johan Rylander (sensationsjournalist och stark Frölundasupporter) som skrivit artikeln och att Frölunda inte uttalar sig gällande det utan bara kring den andra skadade spelaren som de ville värva. Men oavsett om det var så eller inte så gjorde Brynäs en bedömning att de ville värva både Vivi Vainikka och Anna Andersson. Jag tycker Andersson, som faktiskt spelade 35 matcher för Luleå förra året, fyller en intressant roll som ung utvecklingsbar back nu när den ett år yngre Maja Ålenius lämnat för collegespel. Så jag ser fram emot att se hur Andersson kan utvecklas under säsongen. Vad är din egna analys av värvningen av Andersson?
Gällande just det här fallet du refererade till så vet vi ju faktiskt inte om det verkligen var så att den typen av krav ställdes. Jag noterar att det är Johan Rylander (sensationsjournalist och stark Frölundasupporter) som skrivit artikeln och att Frölunda inte uttalar sig gällande det utan bara kring den andra skadade spelaren som de ville värva. Men oavsett om det var så eller inte så gjorde Brynäs en bedömning att de ville värva både Vivi Vainikka och Anna Andersson. Jag tycker Andersson, som faktiskt spelade 35 matcher för Luleå förra året, fyller en intressant roll som ung utvecklingsbar back nu när den ett år yngre Maja Ålenius lämnat för collegespel. Så jag ser fram emot att se hur Andersson kan utvecklas under säsongen. Vad är din egna analys av värvningen av Andersson?
Brynäs IF > Sv: Silly Season 2025-26
Zzz: Jag tänker att som det är på alla arbetsplatser där det finns par som lever tillsammans. Och som på alla arbetsplatser tänker jag att det skulle kunna vara vara mer komplicerat om det gällde en chef som hade en relation med en medarbetar och den maktdynamiken det innebär. Men är ju väldigt ofta det är problemfritt med att ha medarbetare som är ihop och lever tillsammans.
1 · Nästa