1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

482699 inlägg · 4079 ämnen

Forum

« · 2347049 · »


Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.


Sv: Silly season
KB65:

Lider med er, målvakter brukar va det svåraste att hitta eftersom de räknas som kanske den viktigaste utposten i laget. Hoppas ni hittar det ni letar efter
Kommentera

Sv: Silly season
Nucky: Jo, exakt.
Kommentera

Sv: Silly season
puffe: Nygren lär vara vår andremålvakt iaf tills Tex är tillbaka
(Tex och den nye får göra upp om förstaspaden)
Kommentera

Sv: Silly season
KB65: Brr, då behöver vi väl även en andremålvakt? Ingen bra dag, trots att vi haft 25 grader idag
Kommentera

Sv: Silly season
puffe: Vi letar efter en förstamålvakt. Han ska ju operera sig och man har egentligen ingen aning när Tex är tillbaka. Kan lika gärna vara i oktober som att han är borta hela säsongen.
Kommentera

Sv: Silly season
KB65: Man läser ju ditten o datten, men är Tex ur spel , så vi behöver en målvakt till hösten?
Kommentera

Sv: Silly season
Clay.2: Han har ess i båda rockärmarna, lugn o fin person, ingen Costanza precis.

Jordnära är ett bra ord
Kommentera

Sv: Silly season
puffe: Snacka om att se klurig ut , ser lite över klurig ut ibland .
Kommentera

Sv: Silly season
Rytter: Kommer inte ihåg vilket sammanhang det sades, men det har varit tal om en forward och en back tidigare. Efter Marenis, Berg, Westfält och innan Sam lämnade. Lägg till Sams ersättare och målvakt på det då har vi fyra spelare där.
Kommentera

Sv: Silly season
Smurfen: ska man vara petig, han sa att 90-95 procent bör vara klara vid midsommar, men så länge SHL kan norpa spelare känns inga procent tillförlitliga

Dock är Karlin mannen med en kennel av rävar bakom sina öron.

Gillar dock ej att han ska vara nån sportchefssprätt(han ogillar ju kostym , typ), det kan Widebro ta i stället. Låt Karlin förgylla laget med sin närvaro i stället
Kommentera

Sv: Silly season
Gäsp: För skall vi fortsätta vara nån jäkla farmaklubb åt alla SHL lag så kan vi ju bara fet glömma SHL själva inom närmaste 100 åren !

Så MAN ÄR GLAD över dessa två herrar !

Spännande tid fram till midsommar då om man få tro Karlin själv !
Kommentera

Sv: Silly season
Frontschwein: Andas nu. Du har ju ett vinterhalvår där du kan få ha hjärnblödning och frusta som en galen kamel varannan dag. Bjud dig själv på att inte ta ut sorgen i förskott fram till träningsmatcherna åtminstone.
Kommentera

Sv: Silly season
Smurfen: Exakt, karlin och Gradin ger en framtidstro. Det kommer att bli bra och jag tror dessa två kommer att jobba bort att vi ska vara ett farmarlag.
Kommentera

Sv: Silly season
Rytter: vi har väl för fan närmare 6 kvalitetsspelare minus i dagsläget. När Woods och bernard drar ska väl även dom ersättas. I praktiken har vi ju inte ett jota till första line.
Kommentera

Sv: Silly season
Smurfen:

En annan intressant sak är att han säger att de ligger långt fram och de saknar bara 3-4 spelare.

Tittar man på numerären idag så finns det ju bara två hål, förstacenter och sedan andramålvakt.

Betyder att dom troligen försöker att bryta med någon som är under kontrakt t.ex Mannberg eller att de fått indikationer att någon ytterligare kommer lämna t.ex Bernhardt/Woods.
Kommentera

Sv: Silly season
Bra intervju nu med Karlin på MoDo channel !!

En hel del om lagbygget och tankarna kring Sam:s W ersättare.

Innan Midsommar så har dom som önskemål att 98 % av truppen skall vara satt.

När det gäller ersättaren för Sam så är det ca 8-10 namn dom har att diskutera kring , men skall ner till 2-3 namn inom kort.

Han tycker att dom ligger betydligt längre fram i år jämfört ifjol tack vare att han har ett år bakom sig om vad som saknas.

Känns grymt tryggt med Karlin å Hinken !!
Kommentera

Sv: Silly season
J F K: Hade varit värre med de senare då det hade kommit mer som en jävligt tråkig överraskning.
Kommentera

Sv: Silly season
JanneG: Weigel känns som en typisk löven värvning men ingen jag vill se i MoDo just pga det du beskriver.
Kommentera

Sv: Silly season
Icing-Ove: Sätta fast hjälmen på ett vettigt sätt ..
den liksom snurrar runt där uppe på ett lustigt sätt .
Kommentera

Sv: Silly season
Nucky: Ja, den som lever får se. Men hade mycket hellre tappat Woods än Sam, men lär väl bli båda innan sommaren är slut. Plus några till, det ska inte vara lätt att harva i allsvenskan
Kommentera

Sv: Silly season
jonsson: Jag är också optimistisk kring Bernhardt.
När han nämner att han har varit i shl tidigare och samtidigt vet vad som krävs för o få liknande roll där som i modo så kanske man ska tänka en extra gång.
När han dessutom inte nått dit han strävat tidigare kanske man ska ta mer än 1 mellanår då det gått bra?
Han är bara 24.
Förhoppningsvis vill han bygga vidare på succén i år för att sedan vara helt redo efter nästa säsong för ny klubb (eller shl med oss)
För mig känns detta rimligt så länge inte de bara är mina förhoppningar som talar
Kommentera

Sv: Silly season
Icing-Ove: weigel ryktas till löven, han får inte förnyat, lite synd kan man tycka, dock är han lite för ojämn och är har blivit svagare på pucken , tappar puck på känsliga ställen, vapendragare Holm och han behöver nystart, Holm väldigt tveksam inställning
Kommentera

Sv: Silly season
jonsson: som jag sagt. Alla som gjort succe kommer dra som flyttfåglar när frosten kommer.
Bara att slanta upp och köpa svindyr spets.
Alla måste ju ha sett att Hv köpte shlplatsen och i år kommer det bli kapprustning utan dess like.
Apa if med flera ligger redan långt före.

Att inte slanta upp och tro att dussinbredden ska ta oss uppåt är ren och skär naivitet.
En rejält dyrare trupp än ifjol och mer etablerade namn är ett måste.

Annars kommer vi halka efter direkt.

Sylle kan jag köpa som extraspelare men som kapten är ett rent skämt.

Kan lova att Woods och Bernhard bara inväntar flyttbussen i skrivande stund.
Kommentera

Sv: Silly season
JanneG: Hur gör Weigel? Vad ska han göra när han blir stor?
Kommentera

Sv: Silly season
Smurfen: lutar nog åt att han kommer tillbaka till oss, tror också Lundström blir kvar, det blir ett bra par
Kommentera

Sv: Silly season
hanzon: ja runt tre gånger mer för Olofsson
Kommentera

Sv: Silly season
Ur intervjun i ÖA

Vill ändå tro att Bernhardt stannar, optimist? JA

Hur mycket väger vilken roll du får in i beslutet när du ska välja?

– Det är klart att jag vill ha den rollen jag har haft i år när det gått så jäkla bra. Samtidigt är det högre nivå och bättre spelare i SHL, så det gäller att lägga in det lilla extra om man ska kunna få det. Jag har spelat i SHL tidigare och vet vad det handlar om, men har inte haft mina bästa år där. Det gäller att ta steg om man vill till den nivån.
Kommentera

Sv: Silly season
KB65:

Så i ditt exempel så ifall han skriver till sommaren (enligt de nya reglerna) blir fördelningen 40/60, kontra 25/75 som det är nu.

Fördelningen är helt galen, nu blir det ännu mer business att värva lovande juniorer och ha dessa 1-2 säsonger innan de sticker.

Efter 2 säsonger så är det alltså 60/40 enligt de nya kontra 50/50 tidigare.
Kommentera

Sv: Silly season
Heyerdal: Det är väl mer än vad vi får för Sam, eller hur?
Kommentera

Sv: Silly season
Rytter: Jag kom ihåg fel. 40+20 skulle Rögle ta i mitt exempel och inte 60+20.

”Den klubb spelaren representerat senaste året inför flytten får 40 procent av övergångssumman och sedan sjunker det till 20 procent per år de övriga tre åren.”

Tidigare var det rakt av 25 procent per år.

Sedan ökar även summan:
”I det förra avtalet blev summan per spelare som signerade ett NHL-kontrakt ca 260 000 dollar. Nu ökar den till 381 500 dollar, varav 361 500 dollar går till klubbarna medan 20 000 dollar hamnar hos Hockeyförbundet i form av den nya så kallade ”draftersättningen”. ”
Kommentera

Sv: Silly season
Rytter: Enligt VK så går han tillbaka till AIK
Kommentera

Sv: Silly season
J F K:

Endre lämnar löven. Något för oss att hugga på?

Det är ju en bra målvakt som säkert kan ge Tex en match samt täcka upp bra medan han är skadad.

Eller nyper AIK honom, de står ju helt utan målvakt.
Kommentera

Sv: Silly season
KB65:

Är ju helt galet om detta stämmer. Vart kan man hitta detaljerna om avtalet med NHL?

Snacka om idioti om man går med på detta. Hur pengarna fördelas till svenska klubbar borde förövrigt inte finnas i detta avtal, detta gäller ju bara ersättning för spelare mellan olika länder/ligor.

Här kan ju svenskhockey göra som de vill med fördelningen av pengarna.
Kommentera

Sv: Silly season
Majbrasan: Jag tror att det är Woods och/eller Bernhardt. Det blev missmodig stämning över Vigge, så jag tror inte det gäller Marenis eller Aagaard. Jag har faktiskt lite svårt att se Aagaard lämna den här säsongen med tanke på familjesituationen och att han trots allt inte direkt skulle vara given i SHL.
Kommentera

Sv: Silly season
Så vem är tappet som Nooky menar kommer göra oss upprörd inom kort? Det kan inte vara Woods eller Bernie, väl? Dom har länge känts osäkra ändå.

Snarare Marenis eller Aagard då som det tidigare spekulerats i?
Kommentera

Sv: Silly season
Keriksson: 22/23 så träder ett nytt avtal med NHL i kraft. Förstår jag det rätt så tar Rögle hela 80% (60+20) av ersättningen om Wallinder skulle skriva nästa sommar medans vi får 20% för den senaste säsongen han gjorde hos oss. Totalsumman som det delas på är visserligen större men ändå sanslöst. Det här med att SHL-klubbar värvar draftvänliga juniorer kommer bara öka.
Kommentera

Sv: Silly season
KB65: Att de ska ha 25% är på tok för mycket, 5% borde räcka. Det är ändå Modo som har givit honom den grund han har att stå på och fått utveckla sin talang.
Kommentera

Sv: Silly season
Modohockey2121: Hoppas innerligt att Detroit får en ryckning och skriver med Wallinder nu också. Skulle vara ljuvligt att knäppa Rögle på näsan och ta 75% av pengarna.
Kommentera

Sv: Silly season
Heyerdal:
Fina pengar ändå, nästa en miljon ju
Kommentera

Sv: Silly season
Tyler Durden: 870000 till MoDo för Olofsson, enl ÖAs beräkningar
Kommentera

Sv: Silly season
Rytter: Håller med om Mannberg. Ser ingen plats för honom om vi ska ha ett lite tyngre lag nästa säsong. Hittar vi en högerfattad sniper så tror jag pp blir vasst med Näsen på blå. Om nu Bernhardt lämnar.
Kommentera

Sv: Silly season
jonsson: Känns som att man var överlag försiktig med budgeten på grund av pandemin också. Tror vi kan lägga bra mycket mer kommande säsong. Bara att vi tydligen var villig att matcha SHL-anbuden rent ekonomiskt på Sam säger väl det mesta.
Kommentera

Sv: Silly season
KB65:

Ej förbrukad budget för förra säsongen plus detta, jävlar måste kunna handla.
Kommentera

Sv: Apropå ingenting...
Spelprogrammet till SHL är släppt och allsvenskans kommer i slutet på maj enligt deras egen hemsida. Spännande hur de lagt de heta matcherna mot Löven, DIF och Östersund.
Kommentera

Sv: Silly season
Tarasov:

Precis grunden ligger bra. Sedan är det såklart risk när man tar in nya värvningar, det gäller att hinken gör sitt jobb så inte nästa förstacenter är en ny MacMaster.

Men man måste se det positiva också. Man kan ju se det såhär våra spelare räckte till andraplats i serien samt en förlust i semi, längre räckte de inte. Så ska vi bli bättre måste vi förbättra våra svagheter och ersätta med egenskaper som saknas. Annars ska vi lita till samma spelare och att dessa spelare tar nästa steg och helt plötsligt börjar klara det fysiska spelet bättre, teka bättre, bli snabbare, bli bättre defensivt osv.

För varje spelare som lämnar så finns möjligheten att ersätta med spelare som har andra egenskaper och gör laget starkare. Man får en chans att addera det man tyckte saknades i nuvarande trupp.

I mitt exempel med Woods, visst jag vill ha kvar honom då det är en otroligt skicklig spelare som gör poäng och dessutom är rolig att se på. Men om han sticker tror jag att Marenis ersätter poängen/målen samt bidrar med vissa egenskaper som Woods faktiskt saknade. Jag tror t.ex inte Marenis är lika enkel att stänga ner i ett slutspel då han klarar fysiken och hettan framför mål bättre och vågar ta sig dit. Dessutom lämnar en leftare så man har möjlighet att ta in en riktigt vass rightare på forwardssidan till förstakedjan.

På centersidan är det ju svårare så Sam hade egenskaper som få i nuvarande trupp besitter. Hans förmåga att vinna sargdueller och lösa puckar är det få som har. Men vi kanske inte ska försöka hitta en exakt kopia av Sam. Vi kanske istället ska leta en riktigt offensiv center, en playmaker och ett monster i tekningscirkeln som låter oss etablera tryck snabbare. Sedan får vi ersätta Sams egenskaper med en powerforward som har fysik och puckvinster som sin spetsegenskap.

Samma gäller väl Bernhardt det är sjukt mycket poäng och offensiv som försvinner, och det är såklart ett tapp på alla sätt. Vi kommer troligen inte hitta samma poäng i en ny back, men kanske vi kan hitta någon som kompletterar Näsen bättre och ger mer stabilitet. Man behöver inte backar som placerar sig högt i poängligan för att vinna slutspelet, man behöver backar som inte tillåter lätta mål emot.

Tycker Hinken jobbat bra än så länge med att ta in egenskaper vi saknat i laget, och lämnar fler spelare får han större handlingsutrymme.

Westfält istället för MacMaster kommer addera storlek och fysik, samtidigt som han har en offensiv sida. Vår tredjekedja blir starkare med honom istället för MacMaster.

Nordin kommer vara en uppgradering mot Tjärnström då vi får in mer skicklighet och offensiv i fjärde. Någon som vågar hålla i pucken och ändå är stark runt sargerna kommer lyfta fjärdekedjan. En riktig försäsong med laget och fortsatt utveckling kommer göra honom gott.

Berg istället för Hasa. känns som man identifierat bristerna i defensiven hos Hasa och tar in en back med sämre offensiv och förmåga att transportera puck men en bättre defensiv. Tror vi kommer bli starkare och stabilare som lag av detta byte.

Mannberg är den jag väntar på ska lämna, där hoppas jag hinken jobbar för att hitta en lösning så han kan hitta spetsigare spelare till tredje som kompletterar Ohlsson och Westfält.

Såhär långt ger jag Hinken högt betyg på förändringarna i truppen och vi känns starkare än förra året i de lägre kedjorna. Nu får vi se vilka ytterligare "stjärnor" som drar och hur Hinken lyckas att ersätta dessa.

Jag tror det kommer bli en rolig säsong nästa år oavsett då vår ledning känns betydligt stabilare än tidigare och förändringarna känns väldigt genomtänkta.
Kommentera

Sv: Silly season
KB65:
Skellefteå känns kanske som ett bra alternativ för honom, bra lag i övrigt så man kan få växa lite. HV riskerar att bli stressigt snabbt iaf i de läge de är nu.
Kommentera

Sv: Silly season
Rytter:
Ja tungt tapp och även Bernhardt, men som nämnts tidigare utgångsläget är mkt bättre än föregående säsonger. Vi behåller merparten av ett lag som kommer tvåa, och vi har ett lag med flera spelare i utvecklingsbar ålder så det ser hoppfullt ut.
Kommentera

Sv: Silly season
Amitiel: Skellefteå känns inte helt otippat då. De har dock redan sju backar på kontrakt, vet inte hur hierarkin ser ut där men konkurrensen är ganska stor iaf. Liknande situation i HV71.
Kommentera

Sv: Silly season
Rytter: Zach-Power-Woods. Det skulle väl funka?
Både Zach och Power (bara namnet gör att han ska hit..) kan ju spela på centerposition vilket var det Hinken ville hitta. De är 28-29 år så lite erfarenhet har de ju. Det behövs när det drar ihop sig till slutspel. Zach är ju intressant då det verkade som om Tysklandsäventyret satte igång produktionen å det grövsta. Åsså är han rightare.
Båda har inget signat kontrakt för nästa år dessutom..

@Hinken: KÖR!! ;-)
Kommentera

Sv: Silly season
Nucky:
Både Hv och Skellefteå är intresserad så han lär ju dra också.
Kommentera

« · 2347049 · »