1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 543247 inlägg · 4151 ämnen

A new beginning, Silly Season 06-07

Sv: A new beginning, Silly Season 06-07
Albert. Nu tycker inte jag att du behöver visa här att du tycker om tjejers underkroppar.

(För visst var det så att Gidde menade något annat med den där kombinationen än vad det ser ut som?)

Gidde:

Ja, vi är för det mesta överens. (Y)

Albert Hall:

Du och jag Albert ;-)

TIKbiff:

Hakkara? Killen måste ha bytt namn, jag har bestämt för mig att han hette Haakana när han lirade i Modo.

TIKbiff:

Hmm, dom har ju fel namn på honom i artikeln, men ändock...

Stor, svårstoppad back, men utpräglat defensiv..

Länk till en fin sida med hans riktiga namn bifogas.

Rolle:
Ja för föredetta modo spelare verkar föredra skellefteå ;-)

Marcel Jenni kanske vorit något för MODO

Wayne Gresky:

Hmm, påstod jag att man skulle låta arenan förfalla bara för att man äger den? Tvärtom, men då kostar det ju pengar. Skillnaden mellan att exempelvis kommunen äger arenan och att klubben själv äger den är ju att kommunen då tar alla kostnader för drift och underhåll vilket ju inte visar sig i klubbens omsättning.

Wayne Gresky:

"...odrickbart kaffe."

I sådana fall borde ju Färjestad göra en oerhörd vinst!

Albert Hall: Jag tycker att det visst är intressant. Sure, man kan låta arenan förfalla, ha snuskiga toaletter, kass mat, taskig öl och odrickbart kaffe. Dessa saker lönar sig dock vanligtvis inte i längden. Folk går på hockey om det är bra hockey, folk äter mer om det är bra mat och korta köer. Så länge utgifterna genererar mer inkomster är det ok.

Albert Hall:

Jag tror att Färjestad blir sponsrade med en massa otäcka kaffeförsäljare.

Wayne Gresky:

Ok, jag var otydlig, summan av vinst och hur mkt man har råd att lägga på spelartruppen är intressant. För du tycker väl inte på fullt allvar att det är intressant hur mycket man lägger på löner till vaktmästare, underhåll av arenan, kockar, städerskor och så vidare?

Wayne Gresky: "Är inte det viktigaste att vinna?"

Nej, inte för stunden.

Gidde&Albert Hall: Tror ni allvarligt att omsättningen saknar betydelse? Det är bara en slump att de fyra klubbarna som väljer spelare först är de med högst omsättning? Ni tror inte att anledningen att de inte gör större vinster än vad de gör är att de satsar mer pengar på spelartruppen än vad t ex MoDo gör? Är inte det viktigaste att vinna? Skulle ni hellre spela i div 3 och gå 3 miljoner i vinst?

Albert Hall:

Instämmer!
Det är ju resultatet som räknas, omsättningen förstår inte heller jag vad den ska vara så viktig för...

På tal om ingenting så skulle ju ditt exempel kunna passa in på Leksand... *oskyldigt fånleende*

;-)

knaskamilla:

Varför är omsättningen så himla viktig egentligen? Jag menar, om man exempelvis äger arenan så ökar naturligtvis inkomsterna och därmed omsättningen, M E N utgifterna rakar ju såklart också i höjden. Till sist måste det ju ändå vara sista raden som avgör, det vill säga vinsten/förlusten.

Sen kan jag för mitt liv inte förstå hur man kan få räkna in arenan som eget kapital. Eller såklart kan man få göra det, men då till marknadsvärdet vid en eventuell försäljning. Vi tar ett exempel. Ett lag som vi kan säga till håller till i obygden någonstans åker ur ES trots att dom har ny fin arena som kostat en kvarts miljard att bygga. Laget lyckas inte ta sig tillbaka, publiken minskar, arenan syns allt mindre i TV och ekomin kraschar. Jaha, då ska det ju bara vara att sälja arenan och håva in vinsten? Det står säkert en massa investerare i kö villiga att köpa bygget för mer än det kostade att bygga.

shinzawai: När Wayne Gresky gör det - 100%

knaskamilla: Jag tyckte det såg önnligt ut med cup. Det går ju inte ångra.

Wayne Gresky: Smaken är som baken, men även om jag skulle designa något "dåligt" så skulle det för 90% av oss vara en upgrade tror jag.

shinzawai: Låter som en bra deal för klubben. Du förfasades ju över de fula souvenirerna, det tyder ju iaf på att du har ett visst sinne för smak...

Frågan är hur arenabolagets omsättning räknas med i klubbens omsättning, anordnar man konserter, dansbandsevent, konferenser, mässor och diverse andra saker i arenan så kan ju faktiskt omsättningen sticka iväg rätt bra. FC Köpenhamn har t ex en omsättning på 540 miljoner/år, mycket tack vare alla konserter som de har på Parken.
Vad nu allt detta har med silly season att göra...

Wayne Gresky: Den är ful också. Jag funderar på att designa om en ny Modohockey.se och erbjuda den mot en säsongsbiljett, eller nåt.

hellge: Som jag sagt tidigare: Den värdelösa allt annat än driftsäkra egna hemsidan borde upp på dagordningen på årsmötet.

hellge:

Menar du att de är rädda för en cup, eller för en kupp? Mästarcupen kan man iofs förstå om elitserielag är rädda för att delta i.

Dream Team:

Det är förstås sant, man kan inte tjäna pengar på så många fler än vad som går in i arenan.

knaskamilla: Timrås omsättning ökade den gångna säsongen med 4 mkr till 75 mkr. Att det är ett sånt jättekliv upp till de riktigt stora lagen (förutom Leksand då, sportsligt sett) beror förstås på att man inte har samma publiktak i arenan. 5 800 åskådare räcker inte långt när man ska tjäna slantar på hemmapubliken. Då får man ta till andra grepp, eller bygga till fler stolar.

knaskamilla:

"Speaking of...borde det inte vara årsmöte snart? Har för mig att det brukar vara någon gång i juni, men har inte sett till någon kallelse än."

Det brukar enbart vara en blänkare i ÖA. Man vill inte ha dit pöbeln tror jag, i rädsla för en cup. Faktum är att det inte ens annonseras på modohockey.se.

Vi får se hur det blir i år. Kanske Paddans tes om att presentera ett nyförvärv kunde göra årsmötet lite hetare.

Wayne Gresky:

Frölundas omsättning var tydligen den högsta i elitseriens historia. Leksands...tja...kan det ha med arenan att göra? Något jag undrar över är hur stor inverkan arenorna har haft på lagens omsättning. Spontant känns det som stor. Kollar man på omsättningsligan är det de med nya arenor (bortsett från Frölunda då) som ligger högt. SSK och Timrå gör det dock inte - beror det månne på att de byggt "fuskarenor"?

Ska bli intressant på årsmötet att höra vad vinsten berott på. Speaking of...borde det inte vara årsmöte snart? Har för mig att det brukar vara någon gång i juni, men har inte sett till någon kallelse än.

Wayne Gresky: Real Madrid har 2.550 Mkr i omsättning.

Jag säger bara: Spik i foten

knaskamilla: Läsarservice ger alltid en svärm guldstjärnor.

Japp, nu är det dags att ta upp kampen. Jag gissar på en höjning i omsättning med 20-25 millar.

Det var ruskigt vad de omsätter mycket FBK och Frölunda

knaskamilla: Man förundras ju över Leksand omsättning. Omsättningen tycker jag annars är det mest intressanta, MoDo har halva FBKs omsättning. Förhoppningsvis kan vi få upp omsättning med 40-50% mha den nya arenan. Känns iaf bra att vi gör nystart med en positiv ekonomisk utveckling.

knaskamilla: Fantasiskt om det är sant. Flera år av hård sanering har i så fall äntligen givit utslag, och det ett år med normal publiktillströmning i Kempismått mätt. Men nu är det slut på sånna tider. Härligt (med en reservation för kvällstidningsjournalistikens bedrövliga trovärdighet)!

Albert Hall:

Jag tror jag ägnar mig åt lite service till alla som inte köper den oberoende liberala tidningen idag (samtidigt som jag undrar varför de konsekvent aldrig lägger ut den där listan på internet):

Frölunda +19 milj (kapital 59 milj, omsättning 130 milj)
HV71 +10,8 milj (kapital 21,3 milj, omsättning 104 milj)
Färjestad +8 milj, uppskattad siffra (kapital 74 milj, omsättning 120 milj)
Linköping +2 milj (kapital 4 milj, omsättning 105 milj)
MoDo +2 milj (kapital 7,8 milj, omsättning 60 milj)
Södertälje +1,5 milj, hela koncernen (kapital 4 milj, omsättning 65 milj)
Timrå +900 tkr (kapital 6,1 milj, omsättning 75,1 milj)
Mora +850 tkr (kapital 9,5 milj, omsättning 60 milj)
Luleå +833 433 (kapital 2 milj, omsättning 61,5 milj)
Brynäs +240 tkr (kapital 850 tkr, 57 milj)
Djurgården +/-0 (kapital 600 tkr, omsättning 60 milj)
Leksand -500 tkr (kapital 33 milj, bundet i arenan, omsättning 100 milj)
Skellefteå -2 milj (kapital 3 milj, omsättning 35 milj)
Malmö -20 milj (kapital nollresultat, omsättning 40 milj)

Kapitalligan blir alltså följande:
1. Färjestad
2. Frölunda
3. Leksand (fast där är det alltså arenan de räknar som kapital)
4. HV71
5. Mora (!)
6. MoDo
7. Timrå
8. Södertälje och Linköping
10. Skellefteå
11. Luleå
12. Brynäs
13. Djurgården
14. Malmö

knaskamilla:

Jag har också läst artikeln och kan bara konstatera att den ekonomiska klyftan vara växer i ES även om nästan alla lag gick med vinst. Frölunda, FBK och HV plussade alla med mer än 10 miljoner om jag nu minns rätt. Jämfört med dessa så var det jordnötsvinster för de övriga. LHC har dock ingen särskilt bra ekonomi. Hygglig, javisst, men den nya arenan verkar inte ha gett något större utslag för dom.

De båda nykomlingarna backade kraftigt, Sclheffte med 2 millar och Malmö med häpnadsväckande 20 miljoner! Det är dyrt att ramla ur.

knaskamilla: Fantastisk. Blir det utdelning till medlemmarna?

Enligt en luling som köpt pappers-Expressen idag gjorde MoDo en vinst på 2 miljoner det senaste verksamhetsåret. Härligt! Hoppas det var vändningen...

hellge: Som född 1965 lär väl Tommy Tjödin på något sätt ha varit medskyldig till Timrås juniorframgångar, även om de var måttliga, de år under mitten av -80-talet omedelbart innan han lämnade för Brynäs. Han gjorde debut i A-laget som 17-åring, för övrigt.

Dream Team: Bra research. Milton tror jag bara kallades för Milton

hellge: Jag går nog tyvärr bet på dina frågor, är jag rädd. Kunskaper om var ex-timråspelare hamnat efter hockeykarriären är icke min starka sida. Det lilla jag känner till går att hitta via vår kära webb, och där står det att läsa att Norrgård avrundade karriären i Gislaved 1996/97. Men då detta var i runda slängar tio år sen lär väl en del ha inträffat sedan dess.

"Pajen" Lindström var under -80-talet likt sina jämnåriga Tikare en väldigt lovande spelare. Han draftades av Calgary, men riktigt så långt kom han ju inte. Ja, på juniorsidan tog det ett tag innan Timrå s.a.s släppte greppet om de lite finare placeringarna. -70-talet var såklart bäst (även bland juniorerna...), men man hängde trots degraderingen säsongen 1981/82 med i talangutvecklingen och knep en bronsmedalj i J-SM 1984/85, med bl.a "Pajen", Norrgård och Rolle Westin i laget. Anders la ner när -80-talet gick över i -90-tal, och vad som hände sedan vet jag inte. Ledare i någon form i ungdomsleden, kanske? Milton, vilken Milton är det du menar?

Dream Team:

Politisk korrekt eller stundande löneförhandling för Tomi kanske.

När jag ändå har dig på tråden kan jag fråga om några forna Timråspelare. Anders "Pajen" Lindström, Norrgård och Milton, vad gör de nu?

Dream Team:
Kallio var nog redan full när han schluddrade, (hick!) de där meningarna...

hellge: Man får tacka för de fina orden. Om de passar in låter jag andra bedöma, men jag står fast vid min uppfattning att generaliseringar i regel nog blir rätt missriktade. Det är undantagen som bekräftar regeln, heter det väl? Jag hittade i vilket fall ett finskt undantag i form av ett uttalande som frångår det du nyss sa.

Du skrev: "Vi svenskar förstår att uppskatta Jokinen, Saku, Teemu Selänne och de andra. Men finnarna kan aldrig erkänna en svensk. När hela världen applåderar Sverige, då står finnarna och tjurar."

Tomi Kallio, efter 5-0-triumfen mot Kanada, i bronsmatchen, igår:

"- Vi pratade om hur viktigt det var att ladda om, att ett brons var bättre en en fjärdeplats. Innan matchen samlades vi och sa: "nu tar vi det här", säger Tomi Kallio. Som inledde med att göra matchens första mål.
Det var aldrig något snack om saken. Finland var klasser bättre än Kanada.
- Så skönt. Nu ska vi ut på någon pub och försöka se Sveriges match på tv. Jag hoppas att ni vinner. Jag har många kompisar i laget som jag unnar ett guld, säger Tomi Kallio.
Så blev det också."

hellge:

Mycket bra skrivet, återigen!!

Applåd! (Y)

hellge: Ja du...ligger säkert en massa i det. Jag kan bara prata för mig själv när jag säger att min inställning till Modo är förhållandevis neutral Så neutral som man nu kan vara inför en motståndare. Det finns andra lag som lever upp till epitetet "lag man älskar att hata" i stället. Då tänker jag på Brynäs och (framförallt) Luleå!

Vad gäller nämnda Modostorheter så säger jag som så; Foppa är Sveriges genom tiderna störste hockeyspelare. Därom råder ingen tvekan! Det var dock ett par år sedan han var som bäst och jag anser att lutningen neråt är tvärbrant beträffande honom. Han är inte bäst längre och kommer aldrig bli det igen.

Vad anbelangar M. Näslund så finns bara en sådan för en Timråit..och han är general manager i tre kronor numera och lystrar till förnamnet Mats.

Sedinarna är inga dåliga hockeylirare men har varit aningen överskattade. Kompetenta NHL-spelare utan att sticka ut.

Det där med Timrå och Finland var lite kul. Ingen annanstans finns det procentuellt så många finska A-lagare som i Timrå centrum! :-D

mikenomad:

Jag hade en dialog med er eminente skribent Dreamteam. Han hävdade att Timråbor visst kunde uppskatta MoDospelare. Han sa att jag bara generaliserade. Så här skrev jag:

"Själv har jag noterat gång efter annan att Timråsupportrarna aldrig kan uppskatta en MoDospelare såsom Foppa, Daniel, Henrik, Macke eller någon annan av våra stora. När övriga världen står upp och applåderar t.ex. Foppas cirkusnummer, då är muttrar medelpadingarna något om jävla fjolla, fröken Peter, fröknarna Sedin eller fröken Näslund. Jag har aldrig träffat på en MoDoit som inte uppskattar Zetterberg, alla kan vi se att han är en bra spelare, trots att han kanske ännu ej har nått t.ex. Foppas höjd. Men att tvärdissa honom och kalla han för kärring, bög och annat håller vi inte på med.

Det är just detta jag menar när jag säger att Timråsupportrarna lider av avund. Missunnsamhet är också en form av avund. Personligen tror jag att Timrå skulle få mer framgångar om man släppte komplexet och istället stärkte sin identitet på annat sätt än att dissa."

Hmm, det känns mer aktuellt än någonsin tidigare, eller vad tycker du? Jag tycker Timrå påminner om Finland. Vi svenskar förstår att uppskatta Jokinen, Saku, Teemu Selänne och de andra. Men finnarna kan aldrig erkänna en svensk. När hela världen applåderar Sverige, då står finnarna och tjurar. Bekant eller? Kan det förklaras att ni har 40% av truppen som består av finnar?

mikenomad: OBS Menade verkligen att vi är lillsyrran...det refereras ju så fyndigt till det längre ner här. Så det bjussar jag på.

MODOJohan: Lighten up. Den bilden är, om än inte särskilt slipad, ganska så skön :)

Hawerchuk: Nämen....man är visst lite snarstucken. Ömma tår?? Men men, ni ska få ha ert samfund för egen beundran ifred.

Ha de´! Lillsyrran..

mikenomad: Zzzz... skräpa inte ner en utmärkt tråd med dina försök till självbekräftelse. Det finns bara ett återkommande komplex i hockeysverige.

MODOJohan: He he...har vi lyckats psyka er så fullständigt så komplexet slår till omgående? Hade inte en tanke på Ö-viks egna primadonna...
Hade närmast R. Gustavssons figur från Nilecity i bakhuvudet. Av just ingen anledning alls...det var bara nåt som föll mig in.

« · 719823 · »