1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 543305 inlägg · 4151 ämnen

A new beginning, Silly Season 06-07

Sv: A new beginning, Silly Season 06-07

shinzawai: Jag är i alla fall bekymrad. Enligt poffa (läst i öa?) så lät det som om det var en katastrofmatch igen, och nu borde man fått linjer och tanke bakom sitt spel. Visst 3 pp mål i all ära men 2 av dem görs av spelare som inte kommer få speltid (Gästrin/Öhman). Man förlorade väl spelet 5-5 med 4-0 vilket inte är så bra. Det kan ju betyda att man fortfarande inte har ett fungerande spel. Men samtidigt så kan ju alla Skaik utvisningar bevisa motsatsen.

Nu läser man att luleå provar 2 spelare under deras turnering, där vågar man i alla fall visa att man är lite orolig.

MorganaLefaey: Och enligt Harald var backspelet under all kritik igår. Kanske inte så lyckat att nästan alla backar är eller har varit junisar nyligen, det behövs kanske lite mer erfarenhet på den fronten?

Petey21: Känns som en liten chanstagning att köra med den backuppsättning som vi kör med. Redan förra säsongen så såg man att den inte höll i slutspelet, och att ta för givet att alla småttingar kommer anpassa sig och bli bättre är farligt. Nog skulle man vilja ha ytterligare en back och då en stor och lite grisig en.

Intressant ändå att Harald säger så.... Han antydde ju även på att det såg tungt ut frammåt. Men samtidigt så låter det som om han ändå är nöjd med spelarna som han har i laget. (Nu kan han väl inte direkt gå ut och dissa dem och säga att vi måste ha nyförvärv. Sådana beslut tas högre upp och han får försöka med de ha har.)

MorganaLefag+Petey12: Usch vad ni är jobbiga! Urtypen för människor som bara rusar runt runt med armarna i luften och skriker "we're gonna die, we're gonna die!!!" istället för att göra något åt saken. Klart att ungdomarna måste få ansvar för att lära sig ta ansvar. Var lite positiva killar, det är så trist med såna som bara drar ner stämningen hela tiden...

Wayne Gresky: "istället för att göra något åt saken"

Vad ska de göra åt backbesättningen? Maila Ecke? :)

Deas: Syftade snarare på att de skulle göra något åt sin ångest, ta något lugnande t ex.

Wayne Gresky:

Jag är väldigt ojobbig. Jag brukar alltid inför en säsong förutsätta att vi hamnar i kvalserien och sedan bli glad när vi inte gör det. Inför denna säsong tänker jag dock ingenting just nu. Det blir som det blir, tänker jag.

Wayne Gresky: Nu har jag sen i måndags fått morfin för att kunna sova. 

knaskamilla: Det är det som är så bekvämt med att vara modoit, man förväntar sig alltid det värsta och blir därför bara glatt överraskad. Speciellt om man var med under den tunga tiden på 80-talet och tidiga 90-talet, då vet man att säsongen inte är över förrän sista perioden av kvalhockeyn är färdigspelad.

Wayne Gresky: Visst finns det vissa säsonger som man varit på gott humör och haft en positiv känsla inför säsongen. Dessa säsonger är de man verkligen slagit i golvet hårdast. Tror denna överdrivna negativa inställning föra varje säsong är något som skapats efter att man förut inte var speciellt analyserande utav andra lag utan allt modo värvade var bra och skulle passa bra in i bygget. Hade de haft någon tung säsong skulle spelaren självklart få nytändning i modo och de andra laget hade inte alls värvat så bra.

Så istället för att sjunka ner till normal niva så gled man ännu mer neråt till en nivå som gör att så länge modo klarar sig kvar så har något positivt skett. Nja kanske inte riktigt så men du förstår nog vad jag menar.

MorganaLefaey: Visst vi kan komma 9:a om allt skiter sig och andra höjer sig till fantastiska nivåer. Men om du lyckas förklara för mig hur vi ska lyckas komma efter Skellefteå, Malmö och Djurgården och därmed riskera en vår i kvalserien så har du gjort en prestation!

Wayne Gresky: Jag tänker inte ens försöka då det är som så att namnmässigt så ligger vi klart över dessa. Det är iofs ganska svårt att veta hur det kommer gå för Malmö och Skellefteå då man aldrig vet vilka som klarar av en flytt från gärsgårdsserien till elitserien och vilka som inte gör det. Men ja jag tror vi kommer före dessa. Däremot kommer jag inte lovorda modo innan de bevisat något. Sen att jag ifrågasätter valet att köra med småttingar i allmänhet på backsidan behöver inte betyda att jag tror på kvalspel. Mina tankebanor och saker jag skriver ner baseras på uttal om att modo skall utmana de 4a stora och blanda det med mina egna rädda mig själv från att falla från för hög höjd feghet.

Problemet är att kvaltiderna är förbi och att vi efter alla finaler mentalt ställt in oss på att Modo ska spela hockey långt in på våren. Vi är inte längre nöjda med att klara oss kvar eller kanske tom spela kvartsfinal. We want more!

MorganaLefaey: Asch. Ska vi inte ta och köra den gamla klassikern och vänta tio omgångar innan vi säger nåt? Vi vet ju att Schtaan säkert kan ta en trepoängare i premiären på ren entusiasm och Lasse Anrell ska hinna med och tippa dem topp fem för att redan i omgång fyra prata om sämsta nykomlingen på år och dag. Vi kan mycket väl ha vunnit fem matcher och lirat två lika, parkera lite snyggt femma och så känner vi plötsligt tillförsikt inför TIK hemma.
Vi har ett bra lag, mer homogent än våra motståndare vill kännas vid. Vi har dessutom något så ovanligt för oss som ett rätt rutinerat gäng. Fullsmetat med spelare som lirat slutspel många gånger och varit med långt in på våren. De har gjort en och annan försäsong nu, Salle och Svartens med kamrater, och de tar inte direkt ihjäl sig innan det börjar hända nåt (vilket framförallt Salle har gjort till konst på senare år även i seriespel nu och då. Jag har ibland förespråkat att han bara lirar 30 omgångar per säsong och lovar att ta i varje gång...)
Sedan kan man förstås tycka att det är roligare att vinna än att förlora, men säg inte att det spelar någon roll när det vankas seriespel. Det har motbevisats för många gånger.

Mano:

Well spoken, speciellt delen om att Salle kanske bara borde spela efter jul typ ;-)

Finns det någon som sett ett uns av Oh ah Tuominen på försäsongen?

MODOJohan: Tänker du på matcher eller träningar? De första två veckorna tränade han då för fullt och var, enligt min mening, en av de bästa modoiterna. Inte för att det kanske säger så mycket.

MODOJohan: Nån som sett svartvadet..han börjar kännas mer å mer överskattad

Gusse: hans första säsong tillbaka i ES var magnifik. sen dess har han haft skador.

Gusse: Han var tydligen bra mot SAIK. De enda som verkar överskatta Svartvadet är hans belackare. De kommer ofta i klungor för att försvinna ljudlöst när deras argument visar sig vara ihåliga.

Nu har Magnus Nyström skaffat sig en blogg åxå..hans blogg på expressen känns betydligt bättre än Rosens på Aftonlögnen..

Är det så att Svanberg tränar med A-laget nu när Hasse och Viklund är iväg för matcher med Tre Kronor, det var då i varje fall en junis som var ungefär lika lång som Timmy (eller två huvuden högre än Enström) med på dagens isträning. En isträning där också Weinis deltog. Ingen Öberg och ingen Svarten, vad jag kunde se.

...och här var tydligen förklaringen till varför Svarten inte var med.  

"Lagkaptenen Per Svartvadet stöter vi på inne i Swedbank Arenas magnifika styrketräningsrum. Med visst motstånd inne på sin fjärde mil på testcykel, påhejad av massören Magnus Håkansson.
 - Tråkigaste träningen jag vet, säger "Svarten". Jag är hellre ute och skubbar hur långt som helst.
Ett skott på foten gör att Svartvadet fick den här träningen i stället för att vara på is, bara tillfälligt dock.
- Annars känner jag mig i bättre fysisk form än på mycket länge. Har kunnat träna bra i sommar och ser verkligen fram emot säsongen."

Gusse: Tror du inte modo hamnar på 6:e plats då som Tomas Ros tror!? :)

Krizan är tillräckligt kurant för att kunna köra hela isträningen i varje fall, även om han i vissa situationer såg ut att ta det lite försiktigt. Men man kunde se, mot slutet av den första timmen att han och Timmy har ungefär likvärdig klubbkontroll. Man hade delat upp träningen så att två "femmor" tränade mellan 10-10.50 och nästa gäng tränade 11-11.50. Erlander var målvakt i andra målet första timmen och Zajkowski övertog sysslan under den andra timmen av förmiddagsträningen.

Vi får väl hoppas att det inte är Keith Primaeu som vill komma tillbaka till toppen genom spel med MoDo. Jag håller tummarna för att det är Svatos.

Varför tjatar folk fortfarande om bomben som aldrig fanns?

shinzawai:

Därför att vi fortfarande är så nyfikna på Poffa-bombens innehåll :)

Plus att det ju inte skulle skada med någon lirare till, gärna en stabil back...

Gidde: Vi behöver helt klart minst en klasslirare till, men vad säger att någon är på väg?

shinzawai: Intressant att vi tycker det behövs en klasslirare till. Har vi blivit kräsna? Laget är ju pappret redan bättre än ifjol :) Men visst, jag skulle inte gråta över en etablerad back!

Deas: Det är inte många andra lag som har försvagats tycker jag, så det är inte Modo som värvat ifrån övriga. :)

shinzawai: Nej, men jag tycker inte de andra har förbättrats så mycket heller. HV, FBK och Frö har värvat bra men också tappat bra. MoDo har värvat bättre än de tappat så lite har de allt knappat in.

Deas: "Laget är ju pappret redan bättre än ifjol"

Har ni inte tappat ett par av era vassare målskyttar sedan den förra säsongen?

Dream Team: Du såg inte en match med MODO förra året, eller hur?

Dream Team: Modo har kvar de 4 som gjorde flest mål förra säsongen. Det lovar gott. Samspelsvärdet i ett lag är lika viktigt i hockey som det är i X11.

Hawerchuk: Vad är det som får dig att tro det? Jag såg de TV-sända matcherna, ja, med tanke på var jag bor nånstans. Måste man nödvändigtvis se matcherna för att förstå vilka spelare som ev. är viktiga för ett lags poängproduktion? Jag behövde ju t.ex inte se fler än de tre matcher jag bevittnade i E.ON Arena för att förstå vad som saknades i Timrås trupp under fjolårssäsongen.

Dream Team: Fanns det något som inte saknades i fjolårets Timrå. (Bortsett från finska alkoholister då.)

Dream Team: Offensivt värderar jag nog Sundström, Steen, Skröder och Döme högre än Pardavy, Pavlikovsky och Green :)

Deas: Jo men jag värderar samtidigt Steve Kariya högre än Jari Tolsa om man säger så. Vi har värvat vettigt, men inte speciellt mkt bättre än andra lag.

Deas: Jag hade gärna sett Pavlikovsky i år igen, trots det usla slutspelet.

shinzawai: De har ändå mer talang minus än plus jämfört med ifjol tycker jag. Framförallt Khanberg är en ruggigt tung förlust.

Det är marginellt men jag tycker att MoDo har knappat in lite på pappret.

Lumberjack: Jag med.

Dream Team: Målskyttar är, som redan klargjorts i tråden, inte vad vi förlorat i någon av herrarna Pavlikovský, Pardavý och Green. Två 8-målsskytrar (Ján och Morten) och 10 mål för Rastislav var inte ens mycket under en så offensivt dålig säsong som ifjol för MoDo.

Det stora offensiva frågetecknet, som jag ser det, är väl egentligen var Niklas Sundström står och hur hans omställning från sin NHL-roll till en mer offensiv roll i Elitserien fungerar. Går den bra är Pavlikovský mer än ersatt och om den rätta dynamiken dessutom kan hittas i den kedja Svartvadet spelar i finns förutsättningar för en starkare offensiv.

Den dynamiken verkar vara svår att hitta, men min ekvation vill i alla fall få det till att han ska spelas ihop Hořava plus en mer fysiskt spelande pjäs.

Lite extra cash på ingång?

Lumber Jack: Trots att han tog markering ungefär två gånger på hela säsongen i egen zon?

Mano: Varför ska man backchecka om man är fri? ;-)

Mano: Men det är ju 2 gånger mer än vad (av nån outgrundlig anledning allas favorit) Pavlikovsky tog dårå.

Salle:

Det är ju honom de pratar om. Doh...

Poffa: Jag i min trötthet trodde det var dansken som var på tapeten. Det avgör saken. Mot soffan för en lur.

ZZZZZZ

Deas: Kahnberg är en tung förlust. Dock inte Kahnberg från ifjol som gjorde sett över hela säsongen en urusel säsong.

Dock var Kahnberg grym de två föregående säsongerna. Så egentligen var väl vår förlust av Kahnberg mer kännbar förra säsongen trots att han fortfarande spelade i laget.

Wayne Gresky: Det där var ju en oerhört genomtänkt och välformulerad iakktagelse. Berätta mer hur du lyckas med det. Du samlar massor med vuxenpoäng på såna. Grattis!

Deas: Sundström är alltså tänkt som en offensiv kraft om jag förstår dig rätt? Har inte han sina främsta meriter i det defensiva centerspelet? Där har han väl varit riktigt bra i NHL! Jag har självklart inte glömt hans tid som junior då väl han, Foppa och Macke strödde poängrekord kring sig. Men det var som trio det, och det var väl en synnerligen lyckad konstellation. Alltså finns det alldeles säkert möjligheter till att Susse kan bidra även offensivt. Frågan är dock om MoDo kan ge honom rätt omgivning att lyckas.

« · 742893 · »