1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531072 inlägg · 4122 ämnen

Åh vad f-n håller Micke P på med ?

Sv: Åh vad f-n håller Micke P på med ?
scim: Visst kan det vara Mickes ord i artikeln, men den senare artikeln i TÅ går ju stick i stäv med orden i den tidigare. Endera är Micke en lögnare, eller så är kanske orden tillrättalagda, eller kanske finns inte alla orden med i en av artiklarna.

De här meningarna i första artikeln visar att Micke P har ett tydligt önskemål om ett längre kontrakt om han ska bli kvar i Modo. Det känns som om det fattas lite ord i intervjun mellan löftet att aldrig gå till en annan klubb och önskan att skriva ett längre kontrakt. Jag tror att Modo inte var lika intresserade som "Duracell" att skriva kontrakt.

"Klart är också att jag aldrig skulle lämna Modo för en annan klubb i Sverige.
- Jag har ett stort Modohjärta, påpekar han.
- Blir jag kvar vill jag skriva ett längre kontrakt med Modo. För då känns det som att vi stannar här för gott"

scim: Ser tyvärr ut som att det finns en liten chans för det :(((
Garanterat är att vi inte kommer att vara något topplag kommande säsong.

Wewillwintoday:

Nåja, än är inte truppen spikad. Vi får hoppas att Bengt Hedin inte är nästa modoit som gör oss besvikna.

Wewillwintoday:

Man kan inte förvänta sig att ens lag alltid ska vara ett topplag. Det finns inte ens plats i toppen för alla elitserielag, ju... ;)

Nej, det blir nog en mellansäsong. Bara att hoppas att de inte hamnar i botten av tabellen.

Känner mig faktiskt inte så jätteorolig, trots att nyheten om Micke Ps flytt fick mig ur balans. Var mer oroad förra säsongen, men det gick ju ganska bra ändå.

Kompletterande artikel i ämnet från ÖA. "Brithén inte orolig" Inte heller den ger några Modolöften gentemot andra ES-klubbar.

Skulle jag dubbla lönen som Leksand tydligen gör med Micke P, skulle jag nog också dra iväg i ett vanligt jobb. Det var bra att inte Modo matchade det budet. Låt han tjäna lite pengar. Frågan är vad han får, 80.000kr i månaden?

mgamill: Okej, jag vet att 80.000kr är en spekulation. Men det är ju nästan groteskt mycket pengar för en "dussinlirare" i Elitserien. Jag vet att jag kanske kommer få mothugg nu. Men jag vill hävda att det faktum att vi tappar Micke Pettersson spelar mycket mindre roll än att vi tappar en spelare som Mikael Wahlberg. Det går 10 Micke Pettersson på en Micke Wahlberg. Det spelar ingen roll att Micke nu varit en trogen modoit i flera år och att han enligt många (mig själv också) varit standardtypen för en spelare med riktigt "modohjärta". Bevisligen stämde inte den beskrivningen.

Jag tror lätt att en spelare som ex. Wennerberg kan ersätta Micke Pettersson i den roll som han hade. 12 mål + 13 assist gjorde Pettersson förra säsongen. Vi får väl se hur många poäng Wennerberg gör.

Gaah...man blir inte direkt glad över att läsa alla dessa rebriker på spelare som lämnar Modo. Jag tänker inte stämma in i kören som hävdar att vi nu kommer riskera att åka ut ur Elitserien. Jag tror det kommer lösa sig till slut. Med ett par hyffsade nyförvärv så blir vi ett mittenlag i ES. Men visst blir man orolig när minuskontot fortfarande är bra mycket större än pluskontot.

Enda fördelen med att Micke gick till Leksand är som sagt att vi nu får pröjs för honom. Vad sägs om att locka till sig Uffe Dahlén till laget? Han kommer med största sannolikhet att lämna NHL efter denna säsong. Hans dotter börjar skolan och han har själv sagt att händelserna i USA den 11:e september påverkade honom väldigt mycket. Han har ju villa i Östersund. Det är ju pendlingsavstånd till Övik (vad kan det vara? 20 mil?). Familjen kan alltså bo där medan han spelar en sista(?) säsong i Elitserien.

Man får väl drömma, eller hur? :)
Det mest logiska är väl att han om han återvänder spelar i HV 71 igen. Men dom har å andra sidan gjort flera värvningar redan...

samjo: Jag håller med. Fixar Hedin en spelfördelare av landslagsklass nere under VM så har vi ändå en grym forwardbesättning. Backsidan oroar mig eftersom vi är så sent ute. Trots allt, vi har Hedlund, Öberg, Lehtinen klara och de útvecklas fortfarande och vi har ju en bra målvakt som blir bättre nästa säsong.
Blir vi åtta i tabellen så får vi säkert möte Frölunda i åttondelsfinal och då vet vi ju att det blir vinst och allt är frid och fröjd igen....:-)

Kvartsfinalerna menar jag förstås, det är för mycket NHL just nu......

mgamill: Jag hoppas och tror Hedin snackat med Hlinka om att höra sig för med spelare i Slovakien som kan vara aktuella. Apropå Hlinka och kvällens match där Sverige möter Slovakien. Läste laguppställningarna i Tidningen Ångermanland i morse och det ser ut som om Hlinka ska spela center i andrakedjan tillsammans med NHL-spelarna Satan (Buffalo) och Bartecko (Atlanta). Vore kul att se Weinhandl's kedja mot dessa :)

Du tror också hårt på Frölunda nästa år hör jag. Men frågan är om dom blir etta? Om Liv stannar i HV är dom en stark kandidat. FBK är såklart med och slåss (även om Gerber lämnar). Sedan tror jag lite på Brynäs. De kommer förbättra sig avsevärt gentemot ifjol iaf.

Jag tror nog att ni fixar några toppspelare innan "silly" är slut ska ni se. Ni har ju inte helt kass ekonomi så de löser sig garanterat. Tror nog Modo kommer att va ett topplag även nästa år.

Dax att pröva något nytt...
miljöombyte...
potatisgratäng och en rejäl köttbit
familjen...
pengarna inte det viktigaste...
Dire Straits...

Formulär 1.A. behöver inte ens fyllas i, finns färdigtryckta hos SICO.

Lumber Jack: Som Micke sa i TÅ idag att Modo får ju betalt för honom nu det hade dom inte fått om han tex gått till Tyskland.

Det var ju omtänksamt av honom :))

Men en skräll var det, Leksand av alla lag. Jag hade ju hoppats på TIK han har ju spelat hos oss tidigare, s.k.i.t!

rådbjer: Han tänker kanske börja samla lag på ålderns höst. Ettårskontrakt tyder på det.

Varför klagar alla (inte alla men det gjorde sig bra som text) på Micke P? Han har gjort 273 matcher för MODO. Aldrig klagat, alltid gett precis allt han har. Nu känner han att han vill röra på sig för att få lite förändring och då skall man genast börja skrika svikare till honom.

Se er om lite i den värvningskarusell som just nu pågår och se att övergångar mellan ES-klubbar inte längre är så ovanligt. Vi kommer att få leva med detta i framtiden.

Nä, sluta klaga på Micke och alla andra.

Förresten, vad det gäller tidningsartikeln och Mickes kommentarer så lär det vara ordentligt förvrängt. Tidningar är bra på sådant. Även om det är sant så är det enklare att dra en liten vit lögn än att säga sanningen och få ännu mera skit.

TACK MICKE FÖR ALLT!!

poffa: "TACK MICKE FÖR ALLT!!"

Man häpnar. Tackar du honom för att han lämnar klubben?

Nu gäller det att göra det bästa av den situation som Micke och Modo ställt till med. Det blir till att köpa en minst lika bra spelare för den ersättning man får för honom. Det går nog inte.

poffa: Klart man ska tacka en spelare för den tid som varit. Däremot kommer jag inte att tycka om när Micke P håller i klubborna på motståndarna och håller på med sitt ständiga småslashande taget direkt ur Feg-Ove Molinskolan i höst.

NuMountain:

Jag respekterar hans beslut. Ta sedan inte ordet "allt" så allvarligt hela tiden. Du förstår nog vad jag menar.

poffa: Klart att jag fattar. "Allt" inbegriper ingenting av det du menar.

Frisco:

Jag har alltid gillat Micke P som spelare och kommer INTE att ändra den inställningen bara för att han flyttat till Leksand. Naturligtvis hoppas jag inte att han leder Leksand till vinster över MODO men att kalla honom svikare som vissa redan tagit till sig är bara patetiskt.

Det gäller att utvecklas som person och spelare och känner man att man har fastnat i en loop så är det helt rätt att byta klubb.

Om man kallar Micke svikare men inte Staal så är man en kappvändare. Endera skall man tycka konsekvent eller så skall man inte tycka alls.

NuMountain:

Vad snackar du om egentligen? Jag trodde inte du var en som som kallade spelare svikare för att de lämnar MODO. Jag trodde du var större än så.

poffa: Jag har inte kallat någon för svikare, tvärtom. Micke är däremot en mycket stor besvikare.

NuMountain:

Känns som om skillnaden är ytterst liten. Stig inte över gränsen.

poffa: Skilnaden är monumental och ännu större hade den blivit om Micke hade varit en svikare.

Frisco: Man älskar dessa "fega" spelare när de spelar i ens eget lag. Förhållandet är dock det motsatta när de spelar i motståndarlaget. Så när leksand möter Modo i kempehallen lär nog knappast Micke mötas med speciellt stor respekt. Han får räkna med samma behandling som han själv utsätter andra för. Jag skulle gissa att några modo-spelare trycker dit honom lite extra om de får chansen. Inte för att de tycker speciellt illa om honom men för att visa honom hur fel han gjort.

Man kan väl jämföra det med arbetslivet. Om en kille på en reklambyrå byter jobb till en konkurrerande byrå, och dessa sedan konkurrerar om att få annonskampanj-jobbet hos samma företag. Skulle då inte de gamla arbetskompisarna då ge sitt yttersta för att ro åt sig jobbet så att killen som bytte jobb får stå där med lång näsa?

Ehh...vad jag ville ha sagt var detta: Tack Micke för 273 (eller hur många det nu var) matcher i Modotröjan. Men vänta inga glada tillrop den dag du kommer på besök i Kempehallen :)

NuMountain:

Om du tycker att skillnaden mellan att känna sig besviken och sviken är monumental så får det stå för dig. Jag har upplevt situationer då de går hand i hand. Med ett ganska fast grepp dessutom.

poffa: Fastnat i en loop var ett kul uttryck=) Nu ska Frisco börja koncentrera sig på kvällens match och då är det inte nån match där bla Modospelare möts på is utan där 11 män möter 11 råttor på en leråker. Jag har en reklambild för laget med män i. Dock är den sk mannen på bilden inte medräknad bland de 11.

www.lbgk.mineline.se/frisco/pilsner.jpg

samjo: Risken är uppenbar att Micke P:s förra lagkompisar är avundsjuka över erbjudandet han nappade på. Jag tvivlar på att någon enda, inklusive Wernblom (Den enda folk längre vågar påstå ha Modohjärta) tycker att Micke har gjort fel. Däremot ska han ha en fet smäll i varje närkamp ändå, ända tills han önskar att han vore tillbaka.

samjo:

Vad är det som är fel med vad han gjort? Det snacket köper jag inte, och det köper de andra spelarna definitivit inte. Om de trycker till Micke så är det för att de vill vinna, inte för att visa på fel som Micke begått.

Frisco:

Snyggt foto...

poffa: "ännu Större" skulle ha varit "mindre". Jag skrev fel.

Blev lite besviken över att jag inte vann något på min trisslott i dag. Ännu mera besviken blev jag över att min räkmacka smakade illa. Jag är besviken över att det regnar ute men jag känner mig inte in något av fallen sviken.

poffa: Varför ska inte vissa människor ha rätt att tycka att Micke P är en svikare? Är det för att ordet är så värdeladdat i sig? Alla lag som lämnar laget sviker ju sin förening. De är alltså de facto: svikare. Sedan kan det ha olika tyngd beroende på hur känslomässigt inblandad man själv varit med den personen som lämnat.

Jämför ett förhållande mellan man och kvinna. Om en kvinna lämnar dig för en annan man blir du naturligtvis både besviken och sviken. Men om en ej inte alltför närstående vän (men dock vän) flyttar till en annan stad så blir du också sviken. Däremot kanske du inte är särskilt besviken på honom. Det kan alltså vara en stor skillnad på sviken och besviken.

Vissa modofans kan alltså med rätta känna att Micke P är en svikare. Själv är jag bara besviken på att han lämnade laget. Det får räcka så.

Hmm, fördubblar sin lön. Vad hade han i Modo? Tio papp? ;-)

poffa: Apropå begå fel. Det kan väl aldrig från det egna lagets perspektiv vara rätt att gå till ett annat lag. Eller hur? Alltså har har Micke P gjort något som är fel.

Ur Mickes synvinkel är det självklart helt rätt. Jag klandrar honom inte. Jag nedvärderar honom inte. Jag tycker inte att han är en svikare. Men han lämnar faktiskt Modo för Leksand och det är jag lite besviken över.

Haha, Martin...den om lönen var kul!! :)

MartinS:
Jag bara räknar lite men, om Modos 25 spelare får i genomsnitt 40.000kr i månaden så har Modo spelarlöner på 12 miljoner. Läste att DIF har 17 miljoner och vi kanske ligger något under. LHC har 30 Mkr!!!

Micke P kanske fick Stefan Hellqvists lön.

Det är nog jävligt svårt att stå emot en dubbling av lönen även om man älskar att spela i Modo. Detta är spelare som inte kan komma till NHL, och dessa spyr vi ju inte galla över direkt. Men då är de ju inte i konkurrentklubbar direkt........

Är det någon som vet vad den spelare som har lägst betalt i laget tjänar? Över 20.000kr? Jörgen Jönsson tjänar drygt 100.000kr/mån har jag för mig. Vad tjänar Wernblom? 50-60?

samjo:

Så att Micke lämnar MODO är fel. Okej. Och därför kommer Werna, TP och de andra att tackla honom. Jaja. Lysande!

Som jag tidigare sa: Man tacklare inte en motståndare för att visa att han gjorde fel utan för att vinna matchen. Sen om det är Micke P eller Kalle Kula man tacklar spelar INGEN roll.

samjo:

Vette fan om det stämmer men vad jag har hört så har Werner 80 000 i månaden. Skulle vara väldigt intressant och se vad alla spelare tjänar egentligen. Tror dock knappast någon tjänar under 20 000, eller?

Petter hade väl 100 000 senast han var här.

samjo:

Jag skrev bara att jag tycker det är patetiskt att kalla honom svikare. Jag försökte aldrig att hindra folk från att tycka vad de vill. Jag om någon borde veta det efter alla påhopp jag fått för mina åsikter om Lars Jansson.

"Jag har upplevt situationer då de går hand i hand." var vad jag skrev om besviken och sviken. Därmed inte sagt att de alltid gör det. Men det har du ju bevisat att de kan med din man-kvinna-jämförelse.

Varför jag anser att man inte skall kalla Micke för svikare beror på att vi (MODO) på samma sätt tar spelare från andra ES-klubbar. Dessa spelare kallar inte vi för svikare. Många, för att inte säga de flesta vänder alltså kappan efter vinden.

MartinS:

Werner hade förra året en inkomst på ungefär 750.000 enligt kvällstidningarna.

Detta ger en snittlön på ungefär 60.000 i månaden.

poffa: Okej, jag menade kanske inte att dom skulle tackla honom för att han gjort nåt fel. Det var plumpt sagt i så fall. Men han kommer ej heller ges någon pardon den dagen han är tillbaka i Kempis iförd blåvit Leksandsdress. Jag tror det kommer bli en publikdragande match, där inte alla är glada åt att se honom. Självklart spelar Modo för att vinna den matchen, som alla andra.

Du får väl passa på att njuta av honom då eftersom du anser honom vara en sådan gudabenådad spelare (OBS ironi). Får jag fråga: Känner du dig inte alls besviken över hans agerande? Eller tycker du bara synd om honom därför att så många sagt att han är en svikare?

Jag skulle gissa att om två månader så är hela den här historien så gott som bortglömd. Då snackas det om Modos nyförvärv istället :)

samjo:

Att han skall få någon pardon tror inte heller jag på och det har jag inte heller sagt. Vad jag menar är att han kommer att behandlas som vilken annan spelare som helst av MODO:s lag.

Jag anser honom vara en av de mest underskattade spelarna i ES. Han är en kämpe lika stor som Wernblom. Därför ser jag ingen ironi att kalla honom gudabenådad.

Mina känslor angående Micke P är inte fylld av besvikelse. Snarare av förstående. Känns det rätt för honom så är det rätt beslut. Sedan är det synd (inte att jämställa med besviken) att han inte stannar i MODO då jag gillar hans spel skarpt.

poffa:

Allvarligt? Där ser man, nu höjdes just min kärlek till Werner ett par snäpp. Han skulle säkert få muchos dineros mer i någon annan klubb.

MartinS:

Ja, men observera att detta är kvällsdrakarnas uppgifter och därmed inte säkerställda uppgifter. Hur de räknar vet man ju inte. Han har ju säkert lön för sitt jobb på kansliet också, gratis mat på Mamma Mia, leasingbil med mera. Om de INTE räknats in så har han bra mycket mer i månaden. Säker minst 10.000 till som inte är rena kontanter.

poffa: "Påhopp" om Lars Jansson, menar du naturligtvis.

Sen vill jag hänga på samjos resonemang:
1. Är du glad för Mickes skull nu?

2. Eller känner du ingenting?

3.Eller är du liite besviken ändå?

OBS! Om kycklingsvaret; alternativ 2.: säger det svaret mycket om bedömningen av "Duracell" varvid alternativ 1. är ett mera sanningsenligt svarsalternativ. Att svara alt. 2. är alltså ett falskspel.

poffa:

Jag undrar jag vem som är bäst betald i Modo om man räknar bort dom som har dragit och Lintner. Högardh? Weinhandl? Staal? Hlinka?(!)

poffa: Okej, jag håller med dig. Det är många som i stridens hetta känner sig väldigt besvikna av nyheten att Micke P lämnar Modo, och därför skriver av sig här. Många ggr helt obefogat, och det inser dom själva när dom läser sitt inlägg några dagar senare. Så därför är nog bra att du tar honom i försvar.

Ärligt talat, har man som Wernblom 60 papp i månaden för att spela ishockey skulle inte jag vara besviken. Om man som i Micke Petterssons fall kanske blir erbjuden lika mycket för att spela i Leksand, gentemot kanske hälften i Modo. Vem kan då klandra honom? Jag skulle gjort likadant själv. Så pass mycket bättre (om han ens är det) är inte Wernblom än Pettersson.

Om du får rätt i att Micke Pettersson är en av sveriges mest underskattade spelare? Det får vi väl svar på nästa säsong. Själv har jag svårt att tänka mig att han ska kunna platsa i ex. landslaget. Men å andra sidan så gör torpedrollerna att spelartyper som honom kan bli aktuella. PJ Axelsson är ju t.ex. urtypen för en torped. Hans ettriga spelstil är ju inte fjärran Petterssons. Axelsson är verkligen en kille som inget lag vill vara utan.

Kanske är det så att de som kallar Micke svikare först nu inser hur fruktansvärt bra och viktig han varit för laget dessa år, och ångrar att de inte gav honom den uppmärksamhet han förtjänade då. Men nu är det försent.

NuMountain:

Nää, åsikter (!!) om Lars Jansson. Jag hoppade aldrig på honom som person. Jag uttalade mig bara om hans hockeykvalitéer. Sedan hoppade folk på mig i både mail och inlägg på olika ställen. Har faktiskt blivit hotad på hockeyn en gång för mina åsikter om Jansson. Personen ifråga var fullt beredd att ge mig stryk för att få mig att ändra mig.

Du skall få ditt svar men inte som en siffra. Det rätta alternativet finns inte med.

Om Micke känner att detta är det rätta är jag glad för hans skull samtidigt som jag hade hoppats att han skulle spela i MODO även i fortsättningen. Men att säga att jag är besviken är också fel. Jag känner bara att spelare har rätt till att fatta egna beslut och vi som fans kan inte påverka detta speciellt mycket. Kanske är det också så att hans flytt leder till att vi får fram en ny och bättre spelare. DÅ kan man inte känna sig besviken. Detta är spelets regler. Det är bara att bita ihop och acceptera.

NuMountain:

"Besvikare"! Lysande ord, det skulle jag använt mig av.

poffa:

Mikael Pettersson är numera Läkksannspelare.

(I rest my case)

F.ö. har jag själv aldrig använt armbågarna så mycket i en fotbollsmatch som när jag stötte på de blåvita ¤%#%%...en, vi vann, 5-2....

(rågrut krossar - i alla sporter)

« · 86059 · »