1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

478919 inlägg · 4078 ämnen

Almtuna - Modo 2019-11-26

2009085 · » Till forumet


Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
atomragnar: fast om du ser förbi trollen, så finns det många vettiga inlägg från personer som kanske håller på Timrå, Björklöven mm, Klubbtillhörigheten är inte avgörande , utan vad man skriver. det finns MoDoiter som skriver skräp o det finns andra som också skriver skräp
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
atomragnar: Angående MoDorering så är det så att det krävs två för att dansa.

Så länge en debatt hålls igång (med hjälp av modoiter) utan att den ballar ur i utstuderade otrevligheter så kör vi.

Det gäller även om debatten glider "naturligt" från ämnet.

Utstuderat glidande från ämnet, speciellt av gäster, modereras så gott det går.

Allt gnäll om modereringen eller gnäll på gästbokens klimat pga moderering raderas. (Ta det via ett meddelande till moderator.)

/ NuMo
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
JoseGonzales: Ni hade bra tryck första perioden men skapade egentligen inga större farligheter.
Vi spelade riktigt bra försvarsspel, ni stressade dock bra och förhindrade våra uppspel.
I andra perioden kommer vi tillbaka och är riktigt bra i båda zoner.
Tredje tycker jag vi kontrollerar trots ett mål i baken.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
atomragnar: För mig som modoit. Timrå är rivalen utan tvekan och deras gnabb får man räkna med osv. Men att grovt Solna lag ska in och bjäbba så mätning hur bra de är osv. Gör det tillsammans någon annanstans tycker jag. De gör bara så ont när de går emot er med. Även om flesta bildat folket i Umeå inte vet vilka löven är vilket är tydligt här kan ni väl iaf bete sig. Vill ha detta som ett forum för oss att diskutera Modo. Men är nog bara dax för mig att checka ut isf.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
JoseGonzales: Ja, kolla skottkartan från matchen så ser du att de flesta avslut var utifrån. Dessutom sa Lundin att det var en ganska lugn match för honom.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
Nucky: stängde ni ner oss fullständigt? 12-4 i avslut och total dominans i första perioden till löven skulle jag inte kalla total dominans men!
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
JoseGonzales: Vi kan diskutera inbördes möten, där vi leder med 4-2 i poäng.
De 2 poängen ni fick i första matchen var dessutom på lägen som uppstod efter rejäla bjudningar från oss.
Hemma stängde vi ner er fullständigt.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
JoseGonzales:
”Bättre på allt enligt statistiken”, jag får ju då anta att du är rätt insatt i hockeystatistik. Numer finns det ju en hel del saker att mäta men det kräver en kunskap att ta fram den. Som jag förstår sitter du inne på denna kunskap så ser gärna en längre analys där du väger PDO/avslut från slottet/avslut från slottet på direktskott osv.

Sen kan man väl också invända mot ”majoriteten....” vad vet du om det?

Jag utgår nu ifrån att du efterlyste en vettig diskussion härinne, snarare än meningslöst gnabb supportrar emellan.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
JoseGonzales: pp och bp är ändå lättare att fixa än fem mot fem spelet
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
hockey_21: okej, inte all statistik :) men den statistik man oftast mätar på! Poängligan och målligan är personlig statistik så den räknas inte till lagets stats!
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
JoseGonzales: Bättre på all statistik?? *host host* Kolla fem mot fem tabellen, poängligan, målligan och plus-minus ligan😉
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
Tarasov: Vilken analys är obalanserad? Faktan som jag radade upp? Där löven leder serien, har bättre stats i PP och Box?
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
Tarasov: Hardy får ni ta gratis om ni vill haha, han är en livsfara i egen zon när han blir pressad.. Cooper är vår absolut bästa back, gör aldrig ett misstag. Deilert skulle jag inte heller vilja byta bort, nej! Vår vi Tambellini så kan jag byta bort Vesel, vi har Weigel och Fredric Andersson isf som första och andra center!
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
gizzo:
Ja fast du hänvisade till tidigare säsongen i din argumentation.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
JoseGonzales:
Inte särskil balanserad analys, om man nu har synpunkter kanske man själv bemöda sig med att visa att man är annorlunda. Om man nu inte skaffat konto enbart för att trolla som ditt ursprungliga nick antydde. Redan där jobbar man på minus....
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
JoseGonzales:
Ja samtidigt lär ju majoritet av alla lövenanhängare tycka att Cooper/Deilert/Hardy är bättre än våra backar, man skulle aldrig i sitt liv byta Vesel mot någon av våra fw.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
Rytter: Aldrig sagt att det är konstigt, tycker bara man kan försöka vara lite öppnare. Majoriteten här inne tycker att alla spelare i Modo är bättre än i löven, ändå leder löven serien och är bättre på allt enligt statistiken och ett bättre lag generellt ansett av folk som inte är partiska.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
JoseGonzales:
Sry missförstod. Det kan jag hålla med om, fast så är det överallt.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
J F K: Fast nu pratar jag ju om denna säsong med, han ledde poängligan för backar innan avstängningen
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
JoseGonzales:

Partiska för modo på ett modoforum. Ja det var sjukt märkligt må jag säga.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
Tarasov: Lundin var dock som bäst när hela laget också var riktigt, riktigt bra. Skulle vilja se honom stjäla nån match åt oss innan jag skulle erkänna honom ha högre tak än Hanses.

Jag tror dock båda räcker till i ett kval när de spelar på topp.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
Tarasov: haha jag gnabbas ju inte! Jag skrev att det är ett jävla gnabb :) tycker dock att diskussionerna är väldigt partiska här inne. Vilket jag tror dom flesta kan hålla med om :)
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
JoseGonzales:
Varför gnabbas? Det är väl ändå roligare med en vettig diskussion kring spelet/lagen där man visar varandra respekt och uppträder repektfullt. Gnabbas kan väl funka om alla förstår innebörden i det men det är väl inte sannolikt över nätet.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
Trilske:
Om man skall rikta kritik mot Hanses så tycker han har en tendens att släppa in enkla mål, de ggr han inte gör det är han bra. Tycker dock Lundin har ett högre tak än Hanses.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
Trilske: Jämför man toppnivå så är Hanses på den övre halvan av SHLs förstemålvakter. Problemet är jämnheten. Jag får också känslan att han är lite på nedåtgående.

Fördelen med Hanses ojämnhet är att hans botten napp kommer i början av säsongen och mitt i serielunken. Han är bäst i slutet av säsongen och högprofilsmatcher..

En sak är i alla fall säker. Hade vi haft Hanses under sista SHL-kvalet hade vi aldrig åkt ut.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
goleafs: okej, jag gick mv-tränarutbildningen samtidigt med Markus hos Göte W.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
Eller: Ja det är steken.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
Jaca: vet du vem som är lövens mv-tränare? Är det ”Steken”?
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
Det är kul att det är så jävla mycket gnabb när våra lag ändå är 1a och 2a med ganska stor marginal och klart bättre än övriga lag. Hittills har löven varit jämnare och bättre totalt sett medans MODO nog visat den högsta nivån under den 12 matcher långa vinstrushen. Kommer bli en grymt rolig vinter som både Modo-röv och Lövare. Förhoppningsvis får vi båda en riktigt fin vår också!

Vilket lag som matchat sina målvakter bäst ser vi i slutet av säsongen :)
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
Jaca: Verkar råda lite delade meningar här, huruvida Hanses håller måttet eller ej, kritikerna är inte så högljudda men jag har en känsla av att det finns folk som väntar på rätt läge...

Vore dock mer klädsamt att avisera kritiken innan han hunnit göra en sämre insats, eftersom han för tillfället legat på en bra bit över 90%, trots att vi har förlorat. Får han allt att stämma är det inget tvivel om vilken kapacitet han har.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
Trilske:
Självklart är Cannata för bra för att sitta på bänken, jag var lite tveksam när vi värvade vår nuvarande andre vakt ifrån Mora ifjol för att han just är en back up och har ingen rutin av att vara en förste vakt vilket syntes mycket tydligt ifjol!!..
De få matcherna han stått i år, den nivån var han inte i närheten av ifjol..

Samma sak var det med Hanses som också sågs som en bra back up vakt innan han kom till MoDo, han har faktiskt överraskat mig lite eftersom han känns mer stabil.. Om Hanses håller som förste vakt i SHL ska man låta vara osagt men skulle inte förvåna mig i fall han gör det!..
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
Jaca: Orka bli så defensiv, jag hade varit svinnöjd med er målvaktssituation oavsett hur lite ni matchar er andremålvakt för tillfället, Cannata är ett monster.

Men går han sönder så finns det stor risk att du får revidera tanken om att detta är ett bra sätt att matcha honom på (men det kanske säger mer om hur otroligt illa det var ifjol?) med tanke på att han stått 3 ynka matcher i år.

Säg som det är istället - Cannata är för bra för att sitta på bänken.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
Eller: KFM eller SHL
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
Rytter:
Det var inte meningen, men det är en roll som jag tror passar honom bättre än den hade förra säsongen bara..

Ni har ert sätt att matcha laget och vakterna, vi har vårt sätt och utan att gå in på spelarna så tycker jag att det gått rätt bra för oss båda så här långt och hoppas att det ska hålla i sig denna Norrländska dominans i år, sedan får vi se hur långt det räcker..
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
Heyerdal: det lär väl bli Kenttä.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
Rytter: vem nyper Olle Liss tro , kan vara ledig nu
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
Jaca: Du får det att låta som han stått många matcher när han gjort 3 matcher.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
Rytter:
Vår andrevakt har stått matcher och gjort det bra, men har tyvärr vart borta ett par matcher nu på slutet pga. sjukdom.. Han har gått in och vunnit matcher, till och med nollat motståndare.. Man ska heller inte glömma, vilket man tydligt såg förra säsongen att han är en utomordentligt bra back up vakt som han visade då han spelade i Mora..

Sedan är det mycket beroende från vakt till vakt, vissa vill och ska stå mycket, vissa vill alternera nästan varannan match, men håller med om att det är bra om båda är i gång..
Däremot kan jag hålla med om att vi är beroende av Cannata, men inte lika mycket som TIK är beroende av sin förste vakt.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
Rytter: håller med dig här, ransonera krafterna och spela smart leder vi med några mål behöver vi inte jaga motståndarna runt hela plan, men som du säger, Hellkvist kräver säkert det o naturligtvis sliter det på grabbarna, mot Ais märktes det att orken inte fanns, sen som alla sagt o sett de senaste 4 matcherna måste laget spela mycket enklare i matchstarten, tror många lag scoutat oss och ligger på framförallt i starten av matcherna
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
J F K: Hutchings åkte hem för att hans fru skulle föda.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
Jaca:
Hanses har inte fått någon förstaspade han har fått stå några matcher vilket är vettigt om man vill att de skall vara fräscha till våren.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
J F K:

Ja det är framförallt försvaret som har störst påverkan på målvakterna. Lundin tyckte ju t.ex matchen mot Löven var rätt lugn då dom fick vara på utsidan och vi var starka framför mål på returer och ge honom fri sikt.

Det som är tydligt är att vi tappat lite i aggressivitet i försvaret nu jämfört med tidigare, och med spelet vi vill spela är det viktigt att vi slår stopp tidigt på motståndarna och inte får långa anfall mot oss. Att spela så aggressivt är jobbigt och bjuder på ytor ifall vi får långa anfall mot oss, det kan förklara slarvet i uppspelen också, att de på isen har fått spela aggressivt halva bytet så när man ska slå om finns inte riktigt skärpan i passningarna eller farten hos forwards. Tycker Löven matchen var bra sett till spelet utan puck, många gånger dom fick dumpa in pucken och sedan hålla till i hörnen, knappast det spel dom ville spela.

Här skulle man önska att vi kunde vara med adaptiva och lite mer passiva i vissa lägen av matchen, t.ex i andra när det är långt till byte eller när en viss kedja av motståndarna lyckas skapa långa anfall. Men Björn kör på samma linje rakt igenom och vill spela "sitt" spel, och så länga han leder oss till toppen och bygger långa vinstsviter är det väl bara att acceptera detta.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
Jaca: Jag tycker att försvarsspelet mot Västervik borta med en då ganska svag Lundin såg ut likadant som med Hanses i mål. Jag tror att det mer handlar om att vi är inne i en liten svacka och har svårt med självbilden vi tyvärr skaffat oss efter lite för många vinster på raken. Dvs, bristen på ödmjukhet är en mycket större faktor än vilken målvakt som står.

Men, de kommande matcherna lär visa hur det egentligen står till. Nu får det vara slut med ursäkterna och att börja prestera igen.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
Jaca:

"
Men kan Du då som kan allt förklara varför Hanses får komma in från sjukdom/skada och ta förstaspaden av Lundin som gjort det så sjukt bra?"

Kanske för att vi vill ha två målvakter igång och fram mot slutet ge den som är hetast chansen och förtroende. Detta kan man kosta på sig under serien. Tycker själv det är märkligt att Löven inte matchat sin andra målis mer, får man en skada på Cannata kan det bli riktigt jobbigt med en målvakt som knappt stått nått. Han är ju den målis som startat överlägset mest i serien än så länge, fortsätter detta serien ut så är ett frågetecken ifall han kommer orka med ett kval med de fysiska och psykiska påfrestningarna det innebär.

Sedan detta med kval, det är sällan den bästa målisen sett till stats under serien blir den stora hjälten. Ofta handlar det mer om att för målvakter komma in i zonen och stå på huvudet i 7 matcher mot ett SHL lag, om man sedan haft 91% eller 95% under serien brukar betyda mindre. Tror definitivt att Lundin eller Hanses tillsammans med en mängd målvakter i andra lag potentiellt kan hitta denna peak i ett kval, Brattström i TIK t.ex.

Rifalk var t.ex inte bästa målis sett till stats under serien ifol och startade endast 31 av 52 matcher. Men alla såg vad han presterade i kvalet. Andra laget som gick upp hade Brage i mål och han var rankad 11 sett till stats och startade 34 matcher. Engstrand i Mora var inte i toppen under serien och startade 28 matcher i serien.

Haukeland i Timrå är väl enda undantaget som låg i topp och startade mycket samt vann serien mot KHK.

Tror det är viktigare att ha en målvakt som kan hitta zonen och dessutom matchas vettigt under serien så han orkar spela allsvensk final samt kval. Är väldigt nöjd att vi roterar våra målvakter och försöker sprida ut matcherna men samtidigt ge den man tror på lite mer matcher och förtroende framförallt mot slutet.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
Jaca: Det är bara ni och Timrå som går all-in på 1 målvakt.
För vår del tror jag bara det är klokt att hålla igång båda, kom ihåg IKO ifjol.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
J F K:
Helt klart, men det syns tydligt att MoDo är ett helt annat lag med Hanses i mål.. Och tyvärr blir inte Lundins svacka kortare om han får stå tillbaka så många matcher som han nu ändå gjort..
Är han inte tillbaka inom 1-2 matcher är det nog nått annat som spökar är man rädd!..
Han kanske skulle få stå i nån J20 match kanske, liksom matchas igång igen?
För han betyder mycket för hur MoDos försvar, det syns tydligt..
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
Jaca: Canata har ju en räddningsprocent som är 94,3 och är nästan två hela procent bättre än tvåan och tre procent bättre än Lundin. Lundin var grym inledningsvis, men har kommit in i en liten svacka på senare tid. Tidgare var han inte långt ifrån Canata, men nu skiljer som sagt ganska mycket.
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
J F K:
Du har som alltid rätt!.. (ironi) ;)
Vi rätt så genomkassa egentligen och lever bara på Cannata.. (än mer ironi) ;)

Men kan Du då som kan allt förklara varför Hanses får komma in från sjukdom/skada och ta förstaspaden av Lundin som gjort det så sjukt bra?
Då sanningen är att Lundin inte är långt efter Cannata i alla stats...
Det är inte är nån här inne som tycker att det är lite märkligt!?..
Kommentera

Sv: Almtuna - Modo 2019-11-26
atomragnar: Löven har dock värvat flera av de spelare som svek hos AIK (och Oskarshamn) när det verkligen gällde. Hutchings åkte hem när det skulle avgöras efter att ha varit blek mot AIK. Deillert och Crandall var ingenting att hänga i julgranen i kvalet. Det var väl Cooper och möjligen Weigel som höll måttet.
Kommentera


2009085 · »