1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

483186 inlägg · 4079 ämnen

Anders Forsberg klar för Modo?

« · 1557911 · » Till forumet


Sv: Anders Forsberg klar för Modo?

Gurra88:

Förlorat den förra? Det är såhär det fungerar. Sedan kan jag hålla med om att det är ett konstigt system där spelare och ledare kan göra klart med nya klubbar innan säsongen är avslutad, men det här är långt ifrån någon unik händelse.

Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?
Bad_Brett: nej som jag sa, vi såg det med Czarnecki och Brynäs skulle givetvis gjort samma sak.

Bra gjort av Skellefteå. Frågan är hur bra Forsberg kommer må om Skellefteå tar guld.. Som sagt korkat
Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?

Gurra88:

Du verkar inte jättesmart du heller.

Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?
Bad_Brett: Det är ett oundvikligt system ur ett juridiskt perspektiv.
Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?

Peja:

Exakt. Vidare kan jag tycka att det är konstigt om Skellefteå ska ha rätten att bestämma vilka som ska träna laget nästa säsong redan nu, medan Forsberg tvingas vänta tills säsongen är avslutad.

Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?
yngwie: haha. Killen med höga studielån
Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?
Bad_Brett: gulligt hur ni försvarar er blivande tränare. Hade det låtit likadant om han gått till LHC? Knappast
Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?
Gurra88: Ännu gulligare att du ensam sitter å minimerar allt rörande Modo.
Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?
Gurra88: Spontant känns Skellefteå AIK svagare utan Anders Forberg som tränare, den känslan får jag. Sen är det mycket möjligt att den tränarduo som nu tar över kommer göra ett nog så gott arbete och laget kan säkerligen utamana om guldet i alla fall. De har så mycket individuell skicklighet att det kan gå vägen ändå. Laget hade dock känts ännu starkare med Forsberg som ledare.
Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?

Dream Team: Det jag känner är att dynamiken i laget kommer att förändras. Även om Klockare (som för övrigt låter som om han gick på valium) och Robertsson (som går på något direkt motsatt) är väldigt kompetenta, så förändras hela balansen. Även som sagt om Forsberg egentligen inte tillfört alls särskilt mycket i fråga om isträningar/coaching/matchgenomgångar och liknande (vilket jag inte har en aning om) så kommer det bli stora förändringar.

Jag tycker att det är oerhört märkligt. Intressantast blir väl om SAIK misslyckas i slutspelet, vilket i princip det blir om man inte vinner guld, för då kommer det spekuleras oerhört om man inte gjort fel. Tänk om SAIK åker mot ett formtoppat Brynäs i kvartsfinalen, då blir det inte särskilt lätt för sportchef att förklara varför man med nio omgångar kvar sparkade tränaren som förde dem till toppen.

Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?
J F K: Jag håller med på varje punkt du skriver. Det mest intressanta vore väl om vi nu leker men tanken att det är MoDo som Forsberg redan är klar för och som också blir valet för SAIK i kvartsfinalspelet. Det skulle kunna ge en riktig tändning i båda lägren.
Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?

Dream Team: Ett sidospår.

Varje år sägs det att laget som väljs först av seriesegrarna får en extra tändvätska (kanske för att AIK två år på raken slagit ut de som vunnit serien) och nu skriver du att Modo och SAIK skulle tända till mer om de skulle möta varandra.

Menar man att man annars tar en slutspelsserie med en klackspark? Jag kan förstå resonemanget om det vore en serielunk, men nog fasen borde det väl vara själva fan om en spelare inte gör sitt yttersta under slutspelet?

Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?

Lite intressant ändå, tyder ju (som en del tror) på att spelarna visste detta redan tidgare:

"

Spelarna vill dock inte uttala sig - det berättar Martin Lundberg när SportExpressen.se får tag i honom.

– Vi har sagt att vi ska hänvisa alla frågor till vår lagkapten Jimmie Ericsson, säger han.

Du vill inte säga något alls?

– Nej, vi har kommit överens om det här.

Hur tror du att laget påverkas av det som händer?

– Som sagt, Jimmie kommer att svara på frågorna.

När kom ni överens om det här?

– Vi hade ett möte för några dagar sedan och då kom vi överens om att göra så här, säger Martin Lundberg."

Ändå är rubriken på artikeln:

Lagkaptenen: "Det var en överraskning..."

Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?

OM det nu är så att Forsberg är klar för Modo, ja då är ju det här kanon för oss inför nästa säsong. För Forsberg lär ju knappast vare så sugen på att diskutera med Näslund om hur Modo ska spela m.m. när han är mitt inne i ett slutspel med SAIK.

Men nu har han ju hur mkt tid i världen på sig att sitta å kolla läget med Näslund och snacka ihop sig om nästa års lag =)

Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?

J F K: just denna historia tror jag skulle bli rena DYNAMITEN. Men att bli vald först, kan det så mkt dynamit?

O spelare som INTE ger allt, utan att googla, men jag vill minnas att hrr Wernblom inte ville spela mer, genom att crosschecka Jämtin grundligt sittande på honom, o därmed bli ledig för fjällfiske för ett antal år sen. (BJ elr nån, när var det? )

Färjestad har ju närmast haft som praxis att "släppa" vilka spelare de gjort klart med, gärna i blivande motståndarlag genom åren.

Visst har väl NHL klara regler, när o hur man får snacka med/värva spelare o ledare? Nåt för Hockeyligan att ta tag i? Eller har de inte tid, måste reda ut cirkus LockOut , de kommande åren? Pajas-förening, utan muskler o vett!

Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?

zigge: Problemet med en mer uppstyrd övergångsregelverk i ES är att vår ankdamm är så liten. Om Näslund ringer och snackar med sedinarna och snackar med dem vad är problemet?
Och våra ES spelare som vill ha klart vart de ska spela nästa säsong får inte prata med en annan ES klubb, men ingen kan hindra dem från att prata med en KHL klubb eller lag från finska ligan. Vi kan inte införa ett sånt regelverk då vi inte är högst i näringskedjan.

Tror inte du tänkte igenom det förslaget helt och hållet innan du snackar om vem som är pajas eller inte.

Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?

spud:

Vad tror vi om detta?

En av anledningarna till att SAIK redan nu sparkade Anders Forsberg sägs vara att han internrekryterade spelare på uppdrag av sin nya arbetsgivare Modo Hockey... Oscar Möller sägs en av de som Modo och Forsberg rycker i... Ska bli spännande att följa detta. Men att säga att SAIK är borta från guldstriden är bullshit. De är i allra högsta grad ett lag att räkna med även i slutstriden! //Chrille
www.facebook.com/Pucksnack/posts/10151722950512627
Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?
Bad_Brett: Är det så, ja så är det fult gjort av herr Forsberg!
Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?

Bad_Brett: Låter som att någon passat på att sprida ett rykte helt taget ur luften. Aldrig att Anders skulle varit så oproffsig i detta. 

Näslund skulle dock säkert kunna nämna för Möllers agent vem som ska träna laget nästa säsong, vilket alla agenter vill veta när de ska ge råd till sina adepter om vart de ska spela.  Och vilket lag i ES är inte intresserad av Oscar inför nästa säsong?

Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?

spud:

Det beror ju på hur man ser på saken. Scenariot skulle ju kunna vara ungefär såhär:

1. Spelarna blir informerade om att Forsberg inte kommer träna laget nästa säsong

2. Forsberg blir muntligt överens med MoDo och får frågan vilka spelartyper han vill ha i sitt lagbygge

3. Näslund rycker i Möller

4. Möller gillar Forsberg som tränare och har såklart hört ryktena om att han är klar för MoDo. Möller vill därför att få veta hur det ligger till

5. Forsberg talar till slut om för Möller (och kanske några till?) att han är klar för MoDo

6. Möller talar om för Skellefteå att han har avsikt att testa lyckan någon annanstans nästa säsong.

7. Skellefteå får reda på vad som har hänt och blir rosenrasande

Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?
Bad_Brett: I sådana fall skall väl Möller ha fått sparken idag? Lex Forsberg.
Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?
Bad_Brett: Och redan vid punkt 2 stinker det avlopp kring händelserna. Hade samma sak kunnat ske i någon NHL-klubb utan ett himla väsen och allsköns olika påföljder som konsekvens?
Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?

Dream Team:

2. Montén blev muntligt överens med Timrå men fick aldrig frågan om vilka spelartyper han ville ha.

Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?
Icing-Ove: Ja, också där stinker det värre än Husumsfabriken. Men det kanske är en omöjlighet (ur konkurrenssynpunkt som spud var inne på i Timråboken) att försöka reglera detta?
Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?

Dream Team: 

"Lonken" kan få vara tränare, bara T.J Hensick och Rob Schremp skriver på...

Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?

Holloway och Möller till MoDo? Kompispris?

"- Vi har längtat efter honom. Vi har ju inte sett honom sedan i augusti. Sedan ska det bli kul att träffa Oscar (Möller) också. Han har vi känt i tre år nu, säger han.

Han har koll på många svenska hockeyspelare, bland annat Modos general manager Markus Näslund. Och även Peter Forsberg som även han är högt i Modos organisation.
- Det är roligt att de möter Modo. Näslund ringde faktiskt till Bud innan han valde Skellefteå. Men han tackade nej."

Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?
Icing-Ove: När du ändå är inte på Norran kan man ju posta den här. Om den nu inte redan postats.
Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?

Nu passar det att en ö-vikättling presenterar vår ev. nästa tränare.

http://www.youtube.com/watch?v=SLQgQ4mbhCE

Ååå vem fan är det?

Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?

J F K: Läste i någon intervju som gjordes med ordförande Pär Nordlund i SAIK att Hans Wallner kommer att ha sista ordet i coachningen.

Wallner är dessutom ansvarig för spelet med puck.

Robertsson är ansvarig för spelet utan puck.

Klockare är ansvarig för individen.

Känns då som att Forsberg varit den taktiska av de tre vad gäller själva spelet, och som nu ersätts av Wallner.

Bad Brett: Din 7-punktshypotes lät inte så otrolig ändå. Kan mycket väl vara så det ligger till. Spelarna ville ha koll på var Forsberg skulle nästa år, för att kunna ta ett beslut själva.

Att sen Skellefteå inte väljer att berätta det som ett skäl är väl ganska logiskt.

Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?

DEt är jävligt fishy och konstigt att inte en röst från Skellefteå säger något bra om Anders. Alla från spelare till högsta ordförande anser att detta var det korrekta beslutet. Inte en röst hörs om annat än att det var rätt och riktigt.

Detta gör att jag ändå överväger att han passerat någon gräns i vad han borde ha gjort. Men oj så förvånad jag skulle vara.

Antingen han har verkligen passerat alla gränser. Eller att SkAIK´s ledning har konsultat försvarsmakten hur informationsspridning skall gå till.

Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?

spud:  Jag tror att det handlar en del om att man måste rättfärdiga beslutet för supportrar och det egna ledet. Det verkar så viktigt att hitta dåliga sidor hos Anders att man anar ugglor i mossen.

Sedan tycker jag att de tar så mycket ära ifrån honom att man undrar varför han inte fått sparken långt tidigare. Det var inte han som låg bakom spelidén. Han kom till ett dukat bord osv osv.

Lite som att apple kom fram till att Steve Jobs inte alls var så viktig och sparkade honom...

Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?
J F K: du begriper väl att de inte sparkat honom utan en bra anledning?
Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?

Gurra88:

Skellefteå framstår lite som en sekt där framgångarna ( eller vad de kallar framgångar, för dom har väl ännu inte vunnit något på varken Junior eller seniorsidan ) stigit dom en aning åt huvudet.

Det bubblar dock under ytan och detta är väl en tydlig signal att allt inte står rätt till. 

Nu tycker jag Modo ska plocka in Forsberg på en gång som resurs bara för att jävlas med Skellefteå.

Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?

Sawchuk: Många pratar om att Garpenlöv ska flytta till Skellefteå nästa säsong. Stämmer det och att han skriver en minst sagt enögd krönika i aftonbladet idag så är det faktiskt riktigt uselt. Jag trodde faktiskt att Garpen hade mer integritet än så.

Det där med att Forsberg skulle varit oengagerad kan ju inte gärna Gaarpen veta, utan är ren ryktesspridning...

Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?

J F K: Garpen muppar rätt mkt där måste jag säga.

"Skellefteå har jobbat fram tydliga arbetsbeskrivningar för sporten där man har en NHL-liknande modell där Lasse Johansson blir en general manager som ska jobba närmare tränarna och spelarna.

Ett nytänk som ligger i linje med hur Skellefteå vill jobba i framtiden där man hela tiden vill utvecklas som förening."

Nytänk, javisst. Men inte fan ska han komma å tro att det är nå påhitt från Skellefteå.

Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?

Monno: Det känns verkligen inte som ett nytänk alls längre. Kanske när Frölunda lanserade den modellen, men sedan har ju Modo i princip kört så i två år.

Nej, detta är det särklassigt sämsta jag läst från Garpenlöv och kanske han borde få sparken från Aftonbladet då han känns minst sagt splittrad och oengagerad i sin krönika:) (Sedan kan vi ju alltid hoppas att han försöker få med sig några medarbetare, typ Roos, till SAIK).

Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?
J F K: det var väl ingen som trodde att du skulle tycka något annat. Han har ju förmodligen rätt?
Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?

J F K: Hur många år sen var det inte Frölunda sa att man skulle köra med mer NHL tänk? 5år sedan? Sen Modo efter det.

Konstiga är väl att både Indianerna och Modo fått mkt skit för det om att de där med NHL tänk funkar ALDRIG i sverige. Ändå vill Sveriges tydligen mest välskötta organisation köra på samma tema.

Aja, man får se det positiva, om nu Forsberg är klar för Modo, ja då har han nu fritt fram att prata hur mkt han vill med SAIK spelare om att joina Modo! =D

Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?

Gurra88: Problemet är ju att han inte VET utan att han tror. Tro gör man i kyrkan. Att sprida obekräftade rykten i sin krönika ser oerhört fult ut. Vi har ju dock lärt oss att det där med källkritik inte riktigt är din starka sida Gurra, utan du går fullt ut på rena gissningar som du sedan ser som sanningar.

Blir allmänt rätt less på att alla tidningar skriver att Forsberg är klar för Modo, det är nämligen ingen som VET!

På sätt å vis vore det ju jävligt kul om Forsberg drog till KHL:P Om än föga troligt =)

Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?
Monno: du kan nog räkna med att garpen har rikligt under fötterna innan han skriver en sån krönika
Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?

Gurra88: Han kan ju aldrig någonsin veta om Forsberg varig oengagerad. Han kan uttala sig om att Forsberg UPPLEVTS som oengagerad, men det är en helt annan sak.

Han skriver om att SAIK har ett nytänk, när det rör sig om ett tänk som flera klubbar jobbat efter i flera år.

Då mycket en del av informationen är av typ inside föranleder det mig att tro att han kommer att jobba för SAIK fortsättningvis, speciellt med tanke på att han placerats där enligt många rykten. Då blir det väldigt väldigt osmakligt att han skriver en krönika i egen sak och låtsas vara oberoende. Fullständigt ryggradslöst i sådana fall. Visar det sig att han inte ska jobba för SAIK får han givetvis skriva som han vill.

Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?
J F K: Allt är frid och fröjd och Forsberg har så klart inte gjort något fel.. Ledningen gillar bara att snacka skit om sina tidigare ledare.. Troligt?
Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?
Gurra88: skrivit på för en ny klubb när saik inte kom med något förslag är väl inget ovanligt?!
Att tränare lockar med sig spelare är nog heller inget ovanligt!, att han skulle ha sett oengagerad ut är ju bara en ursäkt, hallå"" laget leder serien och har kanske bästa chansen till SM-guldet ever, dessutom spelar man ju en sjukt bra hockey så om detta är en oengagerad Forsbergs sätt att leda ett lag så blir man smått imponerad ellerhur!

Jag är fullständigt övertygad om att klubben lackat ur efter hans uttalande som man säkert tycker att han borde väntat med och för att visa sitt missnöje så sparkar man tränaren och brer på i media att det är för att han sett oengagerad ut och pratat med spelare om att flytta.

Sen blir ju spelarna tvingade att stå bakom ledningen, hur fan skulle det se ut om vissa spelare gick ut och fällde kritik mot sin egna ledning, då snackar vi turbulent i truppen inför sin kanske största SM-guld chans på 35 år Och tro mig det vill varken spelare eller ledare riskera, så vad spelarna säger och vad vissa kanske tycker är nog inte samma sak.
Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?

Berka: Som någon i TIK boken skrev. Missar alla att han säger "En annan klubb och annan liga nästa år" i intervjun.

http://www.expressen.se/tv/sport/elitserien/forsberg-kan-inte-springa-omkring-och-ljuga/

Så låter inte som MoDo. Eller så är det en medveten felsägning.

Sen kom jag på att jag inte skrollat ner så kanske tagits upp här redan.

Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?
Gurra88: "Allt är frid och fröjd och Forsberg har så klart inte gjort något fel.. Ledningen gillar bara att snacka skit om sina tidigare ledare.. Troligt?"

Skulle ledningen sparka Forsberg för att sen sitta å hylla honom när han faktiskt kan tillträda en konkurent i es-slutspelet? .... troligt?
Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?

J F K:

Höll på att sätta kaffet i halsen när jag läste den där artikeln. Har aldrig gillat Garpenlöv, tycker att han har gjort ett rätt uppblåst intryck om jag ska vara ärlig, men det där slår ju alla rekord.

Hela artikeln är ju baserad på lösa rykten och skvaller. Han väljer att enbart ta upp argumenten från Skellefteås sida och gör inte minsta försök att vara objektiv. Till viss del kanske det kan förklaras med att gamla ishockeyspelare inte nödvändigtvis är experter på källkritik, men just ryktet om att han är aktuell för att tränna Skellefteå gör ju det hela närmast surrealistiskt.

Tyvärr tror jag inte att det är helt ovanligt att tränare raggar jobbb på det här viset. Jag har länge misstänkt att "Strumpan" försöker utnyttja sin position som expert i TV för att ragga nya arbetsgivare. Under den period alla andra sågade MoDo, hyllade han klubben i Hockeykväll. Och när Djurgården var riktigt nere i träsket och Challe sades hänga löst, dröjde det inte länge innan han började svamla om vilket härligt lag Djurgården hade.

Sedan har vi såklart Boorken, men han är åtminstone oftast ärlig med vilka lag han skulle vara intresserad av att träna.

Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?
Berka: klubbledningen är nog så professionell att man snackar skit utan anledning.
Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?
inte* :)
Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?

Gurra88:

Om man är professionell så snackar man inte skit alls!

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: Anders Forsberg klar för Modo?
MorganaLefaey: Ja han säger ju onekligen det. Isf är han en överjävulsk skådespelare. Eller så har Mrmadhawk m.fl. ovanligtvis nog helt åt h-vete fel.
Kommentera

« · 1557911 · »