Ett par saker. 1. Det var nog förödande när man lät Ranta spela så mycket trots att han med all önskvärd tydlighet inte följde spelsystem eller jobbade på rätt sätt. Ok att man bänkade Rundblad, Södergran och Woods, men när det tydligaste exemplet inte tillrättavisades genom mindre istid (eller liknande) så är det förödande. Just justering av istid är ett väldigt bra verktyg då alla vill spela så mycket som möjligt.
2. Man _kan_ ha en eller ett par Kelleher, en Brendl, en Dick Axelsson osv, men då är det extremt viktigt att gruppen köper det och ofta beror det på om de levererar. Om Kelleher ändå gör sina poäng och vinner matcher åt laget i slutspelet så brukar det förlåtas.
sundsasen: ganska precis som du uttryckte det tror jag varit grundproblemet.
Det är jättesvårt för Hinken qtt veta det dessutom för hans roll är väl i princip initialt att vara den som sköter anställningsintervju och urval. Ser sådana problem varje vecka på jobben jag haft.
Får vi till bra "skiftlag" eller team som kanske är lättare att relatera till för vanliga pöbeln tror jag att vi har mycket vunnet.
Nytt blad. Tyvärr tror jag att vi har ca 5 ,6 år innan vi kan bli att räkna med. Har förlorat många våningsplan i kapprustningen på alla dessa usla värvningar som varit. Och tyvärr har långa dyra kontrakt kostat skjortan i förlängningen. Frågan är om den lilla staden kan resa sig i det långa loppet.
Frontschwein: Som sagt. Löven åkte i kvarten två år på raken innan denna säsong. De slutade sexa och fyra. Det är inte alls omöjligt att förändra sådana saker från ett år till ett annat.
Däremot att få det "i väggarna" kan ta längre tid och det är imponerande att SAIK och Frölunda lyckats med tanke på hur stor omsättning det är i trupperna.
Willow: Ursäkta min otydlighet. Det spelar ingen roll hur bra fystränare man har, eller hur bra fysprogram man har, om inte fysen genomförs av spelaren. Så kan jag komplettera det. Och enligt det jag hör så har väl Modo varit ganska frikostig med "träningssubventioner" till ledande spelare genom åren. Inga namn nämnda...
Apropå ett långt, mycket bra inlägg om ledarskap, som din modokollega la upp nyligen i forumet.
Kulltorp: Så är det säkert. Det finns säkert etablerade spelare som har lite som krav att det ska vara en del friheter, framförallt om man har barn och familj. De nordamerikanska spelarna är dessutom svåra att hantera då de i regel dyker upp i augisti.
Om man ger frihet under ansvar så måste det följas upp. Bland annat genom regelbundna tester.
Appropå säsongen: Den 18 september drar den 22:a säsongen av HockeyAllsvenskan igång.
Hela spelschemat är ännu inte klart, men redan nu kan vi avslöja premiäromgången.
Sen är det ju inget magiskt med att man kallar visss moment "fysträning". Även om du gör alla moment där klockrent, vad är det värt kontra om du smygsåsat i princip varje ispass under hela säsongen? Kroppen vet ju inte skillnaden. Nu tror jag det säkert såsats en del genom åren även med fysträningen OCKSÅ, och Modos frikort till diverse stjärnor genom åren ska vi inte ens prata om, fy fan.
Det var väl tom flera intervjuer iår med Karlin där han behövt ryta till för att träningarna var slappa som fan?
Tar vi Mikkel som exempel tror jag inte diffen har varit i fystränare, utan intensiteten på ispassen
Tarasov: Apropå tvåvägsbackar, är det nu dags för ytterligare en, nämligen Tobias Winberg. I ärlighetens namn vet jag inte hur jag ska sammanfatta denna värvning. Trots erfarenhet från finska landslaget kändes den intetsägande på förhand och den känns intetsägande i efterhand. Jag förmodar att tvåvägsspelet innebär att han är lika svag i defensiven som i offensiven.
Mitt starkaste minne av Winberg är ändå den lilla highlight reel av indianare som han hann bygga upp under sina korta sejour i MoDo.
Winberg, som fyller 28 år i höst, men som har sina bästa år framför sig, fortsätter sin karriär i HC Energie Karlovy Vary.
Bad_Brett: Snart är vi halvvägs på listan, och det innebär också den sista omdiskuterade värvningen. Många menar att Rååma egentligen var en bra värvning, och att det snarare handlade om att han inte passade in i Karlins spelsystem. Bad Brett menar emellertid att detta är irrelevant – En bra spelare som värvas till fel roll är fortfarande en dålig värvning från Hinkens sida.
Det blev fel tidigt, med både avstängningar och skador som sabbade rytmen. Rååma blixtrade till stundtals, men hans ambition att dra på ner på farten i spelet var helt inkompatibel. Det blev bara 20 matcher och 9 poäng för den högavlönade, tilltänkte förstacentern, innan parterna kom överens om att bryta kontraktet.
Rååma är ingen dålig spelare, långt ifrån, men värvningen fungerar som en bra påminnelse om hur otroligt dålig känsla Hinken har för hur man bygger LAG.
Bad_Brett: Tycker man släppte skickligheten alldeles för lättvindigt i detta fall. Han bidrog till några viktiga poäng. Vi kunde haft Råmis Dicken Niederbacher Viggen
Tarasov: Nu kommer Frontschwein bli besviken, men... Efter 307 röster hamnar Victor Berglund "bara" på plats 13, med stabila 1.35 i betyg.
Med sina -12 under säsongen 24/25, hade han lika dåligt snitt som Norlinder och Jasek, och sämre än Ranta. Och då ska man komma ihåg att han anslöt _efter_ den katastrofal starten, som ofta uppges vara den primära anledningen till degraderingen.
Att en spelare som delvis är värvad för sitt "bra skott", lyckas producera ett mål över en hel säsong trots 20 minuters speltid per match, är en prestation i sig. I slutspelet gjorde han lika många mål i egen kasse som i motståndarnas kasse.
Det faktum att han beskrivs som en "aggressiv, rejäl och resolut tvåvägsback", sammanfattar Hinkens förståelse för ishockey rätt väl.
Hade Berglund verkligen haft ett sant MoDo-hjärta, som Hinken antyder, hade han placerat sig själv på läkaren, för det hade onekligen gynnat klubben.
Bad_Brett: På plats 12 hittar vi Viktor Persson med stabila 1.34 i betyg efter 303 röster. Bad Brett håller faktiskt inte med om att denna vävning var så dålig, mest med tanke på att hans förväntningar var obefintliga.
Viktor gjorde det riktigt bra i början av säsongen och bildade lagets bästa backpar tillsammans med Hallin. Det gick tyngre längre in på säsongen, men slutade totalt på +13 vilket får ses som klart godkänt.
Det som vanligt sticker ut är Hinkens beskrivning av spelare, där det många gånger är svårt att tro att han beskriver samma person.
Bad_Brett: Reagerade faktiskt på hur er sportchef beskrev Persson vid värvningen. Tveksamt om han hade någon koll överhuvudtaget på vad han tog in där?
Peja: På plats 11 finner vi Alex Swetlikoff, den enligt uppgifter skridskostarka tvåvägscentern med en stor offensiv uppsida och ett moget spel över hela banan. Faktum är att även Hockeylabbet var inne på att Swetlikoff var en bättre center än Topping.
Ett knappt år senare har vi facit. Swetlikoff spelade inte moget över hela banan, han var inte en stark skridskoåkare, han var inte bra i tekningscirkeln (47%) och han hade inte fina offensiva kvaliteter. Utöver detta tog han flertalet korkade matchstraff och utvisningar, och verkade överlag inte passa in i gruppen, vilket vissa noterade redan under lagfotograferingen. Mot slutet av säsongen stod han allt oftare utanför laget.
Vissa försvarade honom genom att påpeka att han var bäst i laget framför mål och att han nyttjades fel eftersom han matchades som center, när han i själva verket borde spela ytter. Men det visar bara ytterligare en gång hur vilsen Hinken är, när han tror att han värvar en ansvarstagande, skridskostark tvåvägscenter och får han en Tomas Holmström-typ – minus vinnarmentaliteten.
Nu har 308 supportrar sagt sitt, och tilldelat Hinkens värvning av Swetlikoff skrala 1.26 i betyg.
Bad_Brett: Nu är det bara 10 kalkonvärvningar kvar, och vad passar då bättre än att presentera den sista tveksamma betyget?
Faktum är att Bengtsson under perioder av säsongen var lagets i särklass bäste back, men hade svårt att nå upp till samma nivå igen efter sjukfrånvaron. Bad Brett misstänker att några katastrofala insatser i slutspelet har påverkat betyget rejält. +17 är, hur man än vrider på det, riktigt starkt.
Men återigen kan man undra vad HInken egentligen menar med "rörlig tvåvägsback". När jag hör den beskrivningen tänker jag mig en Scott Niedermayer- eller Bret Hedican-typ, dvs någon som kan äga stora delar av isen, någon som kombinerar fart och fysik med offensiv kreativitet – inte någon som konstant blir fastspelad i egen zon och helst bör fokusera på att lägga sarg ut.
Bad_Brett: Är Bengtsson så lågt räknad så var det mindre dåligt än jag trodde. Fram till sjukdomen klart godkänd.
En tvåvägsback är en back som inte är tydligt offensivt eller defensivt lagt. Kvalitet allt emellan Niclas Lidström/Victor Hedman och Martin Wilde/Likit Andersson.
Willow: Jag skulle vilja påstå att han är felaktigt placerad. Han hade några matcher i slutspelet då han var fullkomligt horribel, vilket jag gissar färgade bilden för många.
I just detta fall reagerade jag på begreppet "rörlig tvåvägsback". Jag hade kunnat köpa det epitetet på, säg, Hugo Hallin, men inte på Jacob Bengtsson.
Bad_Brett: Intressant hur den där färgningen fungerar. Bengtsson, som var bra hela säsongen och hade +17, är alltså en sämre värvning än Berglund, som var bedrövlig i varje match han spelade – både i SHL och HA.
Det är nog dags för Willow och övriga att lägga ner groggen och faktiskt kolla på hockeyn, snarare än på namnet och födelseorten.
Willow: Nej, Bengtsson var på väg att bli en av säsongens stora positiva överraskningar. Hade inte varit negativ till att behålla honom för en roll i ett tredjebackpar. Tror han har potential att bli riktigt bra på allsvensk nivå.
Bad_Brett: Vi får inte glömma att Bengtsson vann interna plus-minusligan. Gör man det kvalar man in direkt som en godkänd värvning hos mig. Han började bra, kanske lite nybörjartur men sen började han spela fast sig mer och mer. Han fick ju kass hjälp av sina lagkamrater ute på isen så han kanske är en spelare som påverkas extra mycket av det.
Bengtsson hade gärna fått vara kvar som sjätteback nu när Hinken annonserat att han vill ha en ny tunn backsida.
k1m: just det där med födelseort och moderklubb är något jag oroar mig för med Löven inför nästa säsong. Ottosson, Björk, Possler, Wallmark, Hemmyr, kanske Ekeståhl Jonsson, kan alla ses som "Grannens grabb" vilket ofta strular till det i lag. Inte i Lövens fall kanske men man har sett många exempel på klubbar där man jublat över lokala förmågor på isen och på tränarbänken. Det har långtifrån alltid varit framgångsrikt. Finns exempel på motsatsen absolut men jag är allergisk mot argumentet att en hemmason skulle vara bättre än en legoknekt. Andra faktorer ser jag som långt mer avgörande än just detta.
Knafus: Galna Kungarna Blatny och Döme tog oss till guld, så kan hålla med dig då vi hade Susse och Svarten. Wallmark känns som en viktig stomme för er att bygga kring.
Vikingmodo : Man e bra jävla packad om man tycker bengtsson ska va kvar. han fick lugnkollapse man får svårt att andas av det. konditionen blir påverkad inte hjärnan. han hade spelsinne som en jävla fiskmås i egenzon. rensade puck som en 3 åring. det har inget med konditionen att göra. skärp er nu
pdy: Hade han varit så usel skulle han inte ha bäst plus minus. Helt klart led han utav otydligheten i spelet. Han hade bättre spelsinne än Persson tycker jag, men visst. Någon Hallin är han inte...
pdy: Men eftersom Hinken annonserat att vi ska ha en ny tunn backsida så kommer problem uppstå snart ska du se. Då kommer Hinken panikvärva en back i januari som visar sig vara sämre än Bengtsson. Man känner igen mönstret nu. Minns vart du läste detta
Vikingmodo : Jag tror att vi kanske kunnat göra det ändå likt Brickley när vi gick upp, men vi var väl usla då också. Jag tycker backsidan ser betydligt bättre ut. Mycket spelskickligare och det känns som man haft en tydligare tanke när man satte ihop den.
För övrigt så kommer de flesta toppkonkurrenter har lika tunna backuppsättningar. Det är liksom inte möjligt med åtta-nio etablerade backar under kontrakt I HA.
Willow: På förhand är det bara August Berg och Elias Rosen som känns stabila och där det inte kan bli fiasko. Övriga backar kan bli lite hur som helst. Wahlberg är ung så det är långt ifrån succégaranti.
Så nej håller inte med om att det ser så mycket bättre ut. Vi saknar en Bernhardt-typ och en riktigt tung och jobbig jävla back.
Paninaro: Jag har ingen stress kring SHL i alla fall. Denna säsong ska jag kika extra på Elton & Milan. Är ekonomin lite pissig plötsligt, så kommer dessa grabbar hjälpa till. Miljoner till MoDo sen.
Bad_Brett: Förrutom att AIKs backuppsättning är kalrt starkare än Modos så har de dessutom 8 seniorbackar på kontrakt. Så det Willow pratar om att HA-klubbar inte kan ha så många backar på kontrakt stämmer helt enkelt inte. Med Modos ekonomi bör vi utan bekymmer kunna ha 8 på kontrakt. 7+1 junior.
Vikingmodo : Klart starkare är den absolut inte. Vet inte ens om jag skulle säga att den är starkare. Många stirrar sig blind på Samuel Jonsson värvningen och oj oj oj vilken super duper värvning det är oj oj oj, men Rosén är en lika bra back om inte bättre.
Vikingmodo : Amen hällre in med my skit som kan va bra än att fortsätta med något man vet är dynga. Det är en jävla tur att inte ni styr lagbygget den saken är säker. då hade vi haft perssom och bengtsson som topp 4 backar larsson som C och kastat hellqvist för eriksson ek typ. ni säger att hinken är skit, men själva ser ni inte skillnad på häst och hundskit det är tyvärr sanningen.
pdy: Håller inte med om att Bengtsson var dynga. Han vann plusminusligan internt. Han är säkert en back som behöver tydlig spelidé och struktur något som helt saknats i Modo. Att ersätta gammal dynga med ny dynga gör man i en klubb som inte kan förvalta spelare. En klart bättre lösning är om en klubb lär sig utveckla och förvalta seniora spelare. Här är ju Modo klappkass som förening.
Sen har vi kanske i grunden olika uppfattning om just Bengtsson. Om jag tycker en spelare är klappkass så vill jag också göra mig av med den spelaren, knappast en hemlighet här på forumet. Jag tror Bengtsson kunde varit en smart, relativt billig lösning som sjätteback utan speltid i varken BP eller PP. En stabil backpartner och ny tränare med nytt spelsystem så långt ifrån omöjligt.
Vikingmodo : han hade mer utvisningsminuter än spelade minuter i brynäs. han spelade i b ligor i usa innan. han sög i modo. och alla backar vi tagit in är bättre. tex karlqvist hade -60 i oskarshamn bernie har typ -20 i lhc ... du stirrar dig blind på en svagt relevant siffra.. man bedömmer en spelare efter vad man ser inte vad som står i pappret. bengtsson är inte ens topp 4 i östersund.
Blake: Du och jag tänker lika hockey! Vi vet ju alla att MoDo är bäst på Planeten! Grabbarna du nämner är snart Giganter i NHL. Så vi kan slappna av ibland..
Vikingmodo : med två forwards till av hinkenspets och en back till (yoon) och nåt annat bottenskrap hinken brukar hitta, kan jag säga att vi kommer att få kämpa oss till slutspel. Aik eller Leksand för den delen skulle svepa oss i fyra raka med siffror som 5-1, 6-0 7-2 Ja, så uselt och osexigt är lagbygget.
Kommer nog inte öka säsongskorten. Det är en negativ spiral. Uselt lag, usla publiksiffror., sämre intäkter.
Ett par saker.
1. Det var nog förödande när man lät Ranta spela så mycket trots att han med all önskvärd tydlighet inte följde spelsystem eller jobbade på rätt sätt. Ok att man bänkade Rundblad, Södergran och Woods, men när det tydligaste exemplet inte tillrättavisades genom mindre istid (eller liknande) så är det förödande. Just justering av istid är ett väldigt bra verktyg då alla vill spela så mycket som möjligt.
2. Man _kan_ ha en eller ett par Kelleher, en Brendl, en Dick Axelsson osv, men då är det extremt viktigt att gruppen köper det och ofta beror det på om de levererar. Om Kelleher ändå gör sina poäng och vinner matcher åt laget i slutspelet så brukar det förlåtas.