1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532439 inlägg · 4126 ämnen

Building the future, Silly Season 07-08

Sv: Building the future, Silly Season 07-08
Icing-Ove:

Inga Sedinbröder :)

Pratade med Ecke idag. Han sa att publiken kommer att svika om inte han ställer detta lag på banan nästa säsong:

FORSBERG-SUNDSTRÖM-NÄSLUND
TIMANDER-TÄRNSTRÖM

WERNBLOM-SVARTVADET-SALOMONSSON
HEDIN-HÅLLBERG

DÖME-WARG-SKRÖDER
JONSSON-HEDMAN

JONASEN-STEEN-ÖBERG
WARGH-V.HEDMAN

KRIZAN
ZAJKOWSKI

Skönt att Ecke vet vad som gäller....

Poffa: Hur långt var det Jonaséns tryoutkontrakt var? September?

Poffa: I nuläget så tycker jag att formerat laget på ett utmärkt sätt. Det är väl den fjärde centerplatsen man kan diskutera, Hellström eller Molinder är väl en smaksak.

Det vore ju förresten trevligt om Jonasén var inköpt som en tuff kille som kan försvara en stjärna. Om man tänker ett steg längre alltså...

Wayne Gresky: Som sagt, det där är som det ser ut nu. Det jag saknar är en sniper som är högerskytt. Isf går han in istället för Döme (som flyttas ner till tredje) eller Warg (som då tar Dömes plats och Döme går in i tredje).

Poffa: Eftersom vi lär plocka in (behåller) minst ett par namn till på forwardssidan så räknar jag med att Hellström lånas ut om han inte gör en sensationell försäsong.

Hawerchuk: Om Victor slår igenom med dunder och brak eller om vi nu skulle plocka in något meriterat offensivt backnamn så kan Wargh bli sjundeback. I så fall misstänker jag att han kommer att få spela forward på det lyckosamma sätt han gjorde i slutspelet.

Hawerchuk:

Jo visst ser det mer lovande ut inför denna säsong, jämfört med samma tidpunkt förra året. Men jag tycker fortfarande att man saknar spets framåt. Ser ju ut som vi får klara oss utan Kuusela och Morisson nästa säsong. Tycker att det är viktigt att vi hittar en målskytt som kan ersätta Kuusela för jag tror inte att Werner är rätt man att göra det.

Angående backparen är jag lite tveksam till hur du har formerat dom. För det första är det ju en Hedman för lite med i namnen du räknat upp. För det andra så borde ju Hedman den äldre vara nästan vara given i ett av de tre första backparen med tanke på hur bra han var på slutet. Skulle jag få leka Harald så skulle följande sex backar fördelas över tre backpar.

Timmander
Hållberg
Hedin
Hasse
O Hedman
T Wargh

Sedan får A Andersson och V Hedman visa att dom förtjänar speltid och kan peta någon av ovanstående backar.

Poffa: Där försvann det ett par ord, Hella skickas alternativt till Löven.

Wayne Gresky: När Hedman gör debut i September i Elitserien blir han då yngst i MODO genom tiderna? Sedinarna gjorde debut några dagar innan de fyllde 16. Både Sundström o Hållberg gjorde debut under sitt första år på hockeygym, någon som vet hur gamla de var

Oerhört roligt att Victor har signat och framförallt så är signalvärdet oerhört stort. Plantskolan lever och redan nu har det skrivits på ett antal ställen att stortalangen Hedman väljer MODO. Nice att läsa.

Hawerchuk: Jag tror nog att Wargh får fortsätta som forward.

Hedin - Hållberg
Timander - V Hedman
Jonsson - O Hedman
Andersson

Skröder - Susse - Warg
Salle - Svarten - Döme
Werner - Steen - Öberg
Jonasén - Hella - Wargh
T Forsberg, Molinder

Hella skickas till Löven.

Åtminstone som det ser ut nu.

Hawerchuk: En Hedman för lite i laget? Du verkar dessutom räkna med att Jonasén inte platsar.

Therion: Nästa år är ju ett optionsår. Jag är inte helt säker på att tiden för optionen gått ut än.

Hawerchuk: "OM Salle skriver på för en säsong till så ser forwardsuppsättningen redan nu bättre ut än den gjorde i början av förra säsongen, glöm inte det."

Skriver på för en säsong till? Han har ju redan kontrakt över nästa säsong.

Ja vad har vi nu egentligen för trupp i dagsläget. Låt oss kolla.

Zajkowski
Krizan

Timander
Jonsson
Hedman
Wargh
Hedin
Andersson
Hållberg

Hellström
Wernblom
Skröder
(Salomonsson)
Öberg
Steen
(Blatny)
Sundström
Molinder
Svartvadet
Döme
Warg
Forsberg(Tobias!)

Backsidan ser grym ut defensivt, med vissa frågetecken offensivt. Kan Adam börja pricka mål och sluta fumla på offensiv blå? Kan Hedin efter en halv säsongs återanpassning även börja visa mer framåt? Blir det ja på båda så är den delen av truppen spikad. Följande backpar får jag ihop:

Timander - Andersson
Hedin - Hållberg
Jonsson - Wargh
Hedman

OM Salle skriver på för en säsong till så ser forwardsuppsättningen redan nu bättre ut än den gjorde i början av förra säsongen, glöm inte det. Vad som fattas är en teknisk ytterforward med speed. Någon som kan dra en snubbe och komma in med fart i anfallszon. En till Salle alt. Kuusela-typ. Det saknades en smula kreativitet från och till den här säsongen och jag ser gärna att man adresserar det. Så här skulle jag formera kedjorna i dagsläget:

Skröder - Sundström - Warg
(Salomonsson) - Svartvadet - Döme
Öberg - Steen - Wernblom
Hellström - Molinder - Forsberg

Blatny tror jag inte får nytt kontrakt, och när nu även Micke P verkar få foten så fattas det två ytterligare offensiva kort. Det ska bli spännande att se vad Ecke hittar på här.

Om jag fick leka sportchef för en säsong skulle Adam bort och ersättas av en pucksäker blålinjeherre med fin blick för spelet. Blatny skulle få foten men Micke P skulle behållas. En ytterforward av hyfsad kvalité skulle värvas för att ersätta Kuuselas speed, men gärna med lite mer tekniska kvalitéer. Sen kan NHL-Foppa få leka om han vill i någon kedja med Tobbe-Foppa och någon frivillig. Warg kanske? Sen i januari tar vi och tittar oss omkring för att hitta någon breddspelare som är sugen på ett SM-guld.

Paddan: Eller en gigantisk förlust för J-20?

Jäkligt skönt att se att familjen Hedman fortsätter att vara representerat i MoDos A-lag. En jättevärvning till A-laget, kan man kalla det så?

70 Rodrigues: "NuMo: Fopa? :-)"

Försmädligt misstag ä dänne. Eller förresten. Jag hade så bråttom så jag sparade in på en bokstav på något ord som jag visste att de flesta skulle förstå ändå, för att hinna till jobbet. Som sagt. Det är bara när jag jobbar jag är riktigt lycklig.

Lumber Jack: Det känns tryggt! :)

Wayne Gresky:

Aha, jag trodde du menade den där andra Forsberg ;-)

Wayne Gresky: Det kommer.

Gidde: Nej, men det kan jag ha överseende med. Victor skrev på sitt kontrakt idag. Forsberg skrev på det den 20:e februari och listan verkar ha uppdaterats sedan dess. Inte för att det är någon skandal direkt, men rätt ska vara rätt! :)

Deas: Jag är tveksam till att Hellström blir kvar, Molinder lånas kanske ut och hur blir det med Blatny? Sen får vi se om Jonasén tar en tröja. Vi har i dagsläget 9 "säkra" A-lagsforwards. 3 killar till skulle alltså rent teoretiskt kunna tillkomma.

Wayne Gresky:

Den kanske inte är uppdaterad?
Victor är ju inte heller med där nämligen...

Wayne Gresky:

Svarten må inte vara någon superstjärna i powerplay, men en i boxplay är han en.

Deas: Räknar vi iskallt med att Forsberg inte ska ta en plats eller varför är inte han med bland kontrakten till höger?

hellge: Om Karol stannar skulle jag gissa på att det max dyker upp en ny back. Hur det går på forwardssidan beror nog mycket på om något stort namn kan tänka sig att komma hem. Sen ska vi väl ha en ny högerytter också om nu inte någon från fjolårets trupp stannar (Kuusela, Morrison). Personligen skulle jag inte ha något emot att ha Svartvadet i tredjekedjan (med mycket speltid i 5-5, 4-5). Må vara att han är världens bästa kapten men någon superstjärna i power play är han inte.

Deas: Om vi räknar med att Morrison och Kuusela ersätts av Wernblom och Warg så tycker jag att vi i BÄSTA fall hamnar på status quo. Jag tar hellre en frisk Morrison än en dito Wernblom, men nu är det som det är.

Med tanke på att vi inte kunde köra en enda slutspelsmatch med fyra kedjor så vill jag påstå att vi saknar 2-3 bra namn för att kunna hota t.ex. HV nästa säsong.

hellge: Då 8 backar och 12 forwards har kontrakt nästa säsong tror jag "många namn ännu" är att ta i i överkant. Personligen tror jag på, och skulle bli överlycklig av, ett toppnamn till.

Lumber Jack:

Eller så får man sluta att se 1:a, 2:a och 3:e som någon slags ranking av kedjorna. Från och med nu får vi vänja oss vid att ha tre riktigt bra linor som alla kan betraktas som 1:a.

Jag tror att vår trupp väntar på många namn ännu.

Lumber Jack: haha ja jag glömde Warg där =) Men så kommer det bli med nuvarande bredd, någon kommer kännas 'bortkastad' i tredjekedjan.

Deas: Frågan är om det inte är dags att skicka ut Susse som en defensiv forward tillsammans med Warg som center och låta honom spela tokoffensivt. Kanske med Salle som tredjelänk. Känns nästan bortkastat att skicka iväg Wargen i en tredje eller fjärde line.

Bad_Brett:

Skojaru, jag är abstinent som fan redan nu. Att vinna framkallar ett habegär som bara kan släckas med fler segrar.

Det ska blir otroligt skoj att se Victor. Jag såg att Harald hade tänkt pröva honom redan denna säsong, vilket tyder på att han har förtroende. De Ajuniorer jag snackat med ansåg att Victor redan i år var bättre än både Öhman och Viklund.

Kan Tobias spela som i år fast något enklare kommer han självklart lyckas. Jag tror inte han kommer kunna transportera pucken lika mycket som i ES. Hans enastående skridskoåkning kommer naturligtvis betala av sig. Det han måste se upp för är open ice-tacklingar.

Deas: Ge fan i att få mig att hoppas på Forceberg.

Jag skulle så väldigt gärna vilja se Forsberg - Sundström - Wernblom.

Sundström står för huvudansvaret bakåt medan en offensiv Foppa bäddar för Werner som krashar målet.

Skröder, Svarten och Salle som andrakedja? =)

hellge:

Det här är det mest intressanta som har hänt på länge. Efter guldet var jag rädd att jag skulle tappa intresset för ishockeyn ett tag framöver, men redan nu har jag börjat längta till nästa säsong. Det var länge sedan man fick se en riktig supertalang i MoDo (även om jag är övertygad om att Enström kommer lyckas i NHL).

TIKbiff @ Jag ÄR trollet

Jo, vi har listat ut det sen du var till bajarna och spred en massa rykten.

70 Rodrigues:
Förkortning för Fotpall.

NuMo:

Ska Foppa komma hem vore det bra om han skrev på hyffsat tidigt. En signatur från 21 innebär säkert 1000-1500 extra årskort sålda.

NuMo: Fopa? :-)

Rytter: Jag tror att Wernblom går mot en jättesäsong och att han kommer att spelas smart av Lückner.

Sen får vi hoppas att Fopa tar och kommer hem och skriver på för ett år i taget i fem år framöver.

hellge: Jag gillar synonymen "conqueror". :)

shinzawai:

Yes!

Snygga översättningar föresten. Han både heter vinnare och enligt de flesta bedömare är han också en vinnarskalle av rang.

Han passar in hos mästarna.

Deas:

Visst forwardssidan ser bra ut. Men för att vara med och utmana om en top-4 placering krävs lite mer spets känns det som. Framförallt skulle jag vilja se en målskytt av klass typ Kuusela. Visst vi har Skröder som kan göra mål, och har fått hem Werner. Men jag tror inte att Werner kommer ha en lika framträdande roll i modo som i saik så jag räknar inte han som den målskytt vi behöver för att avlasta Skröder ifall han hamnar i en svacka. Nog kommer Werner göra ett par mål för oss men knappast lika mycket som i SAIK.

Rytter: Mja, en eller högst två räcker väl? Kolla på kontraktslistan. Jag räknar redan till sju eller åtta etablerade, offensiva forwards.

Man ska inte klaga dock, känns som det ska till en enorm otur med skador innan Modos topp sex tappar udden.

Poffa:

Håller helt och hållet med. Backsidan ser riktigt bra ut, en härlig mix med rutinerade backar samt unga utvecklingsbara. Men som du säger ska någon mer back tillkomma så bör man ju göra sig av med Adam, men då ska det in en riktigt klassback och inte ännu en junior.

Nej nu ska resterande pengar läggas på att hitta någon/några forwards av klass, och i värsta fall ifall Krizan sticker en ny målis.

Ingen som har hört nått nytt angående vart Kuusela tar vägen. Jag lever fortfarande på hoppet att han ska stanna.

Rytter: Personligen ser jag hellre att man satsar pengarna på en forward, än en back.

Ska det till en back till ska det vara en klassback, högerskytt och ersättare för Adam. Adam får isf gå till Löven.

Poffa:

Ska vi gissa på att backsidan är komplett nu, eller tror ni det tillkommer ytterligare ett namn?

Om man räknar bort Enström så har vi ju åtta backar på kontrakt i dagsläget.

bisterfinnen: Härligt att det löst sig. Victor kommer inte göra bort sig i A-laget.

JAAAAAA!! Fan vad härligt.

Översättning av: Victor

Svenskt uppslagsord
segrare segrar(e)n segrare segrarna subst.
person som segrar, vinnare

Engelsk översättning
winner, victor, conqueror

KÄNN PÅ DEN! :)

« · 879468 · »