1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532425 inlägg · 4126 ämnen

Building the future, Silly Season 07-08

Sv: Building the future, Silly Season 07-08
Rytter:

Japp, vi lägger till i Skellefteå hamn och lossar Viklund och lastar Werner, sen seglar vi vidare till Vivstavarv där lastar ombord vår Warg.

www.lidkopingsnytt.nu/Album/Skepp/gorthonshelena.jpg

hellge: Och timrå returnerar...

Mats Edström: Hhahaha

Mats Edström: Den där måste jag nog ge dig en poäng för iaf. Lite kul var den allt ;-)

I dagens ÖA kan man läsa att MODO tappar två backar. Den ene är som skrevs igår Tobias Viklund som skrivit tvåårskontrakt med SkAIK. Den andre är Niklas Öman som skrivit tvåårskontrakt med Rögle.

Lägg därtill att Enström förmodligen sticker till NHL, samtidigt som vi ersätter med Hållberg och Viktor Hedman. Dessutom ser jag nog att Wargh kommer få återgå till en plats bland backarna till nästa år, han var riktigt på G innan han blev skadad.

Så backsidan blir nog knappast sämre till nästa år.

Poffa: Det som oroar en aning är väl bristen på högerskyttar både bland backar och bland forwards. Just nu så är det bara AA som är högerskytt bland backarna och frågan är om han kommer att få speciellt mycket speltid nästa säsong. Frammåt så har vi Warg och T.Forsberg och Forsberg lär nog inte heller få speciellt mycket istid känns det som. Vilket då kommer medföra att man har en högerskytt i laget. Men med tanke på de pengar som klubben fått in och vilken omsättning man numera har så skulle jag väl tro att man kommer ha någon extra spelare som kommer in under seriens gång och då lär man väl ha lagt märke till vad som saknas.
Numera känns det som man inte behöver vara orolig för att laget skall åka ner, då man får en känsla att man har lite mer koll och mer kapital att förlita sig på.

Lite tråkigt att Duracell måste lämna.

Nikki:

Man får väl hoppas att det inte stämmer vad som står i tidningarna, alltså om tillvägagångssättet.

Jag tycker att Micke skulle ha fått mer istid av Harald, speciellt i boxplay. Något säger mig att Micke inte är Haralds favorit.

Det är svårt att inte tycka om en spelare som som visar så stort hjärta som han gör.

hellge: Man kanske lär sig till nästa gång att inte skriva kontrakt som avslutas innan säsongen är över. Det är ju onekligen ett dilemma för Ecke om han ska börja ta en kontraktsfight innan det är färdigspelat. eller försöka skjuta på det någon dag.

Visst är det lite dålig stil, men han kan ju kanske skriva på för Leksand...

Lumber Jack:

Rent objektivt kanske inte Micke platsar i MoDo nästa år. Det kan nog vara bra att föryngra komplementspelarna nu när vi värvat två som är lite äldre. Men ändå, jag unnar verkligen Micke ett schyst avslut om han nu inte får nytt kontrakt.

Men det är som du säger formodligen ingen lätt sak att förhandla kontrakt samtidigt som han ännu inte har koll på vilka nya spelare som kommer in.

Lumber Jack:

Hoppas verkligen få se honom i Leksandsdressen igen.

Förstår inte jag heller varför man ger honom Sparken men men han platsar kanske inte kommande säsong om ni nu bara skall satsa på hemvändare ?

Dock hävdar jag att han var en av era bästa spelare i finalerien

mattias - 74: Problemet med MickeP var väl lite att han faktiskt inte var speciellt bra under serielunken. Måste hålla med om att han var riktigt bra i slutspelet men är det skäl till att inte bryta hans kontrakt som hade option på nästa säsong. Med tanke på att han är den spelartyp han är så känns det inte så konstigt att man bryter kontraktet och låter någon yngre spelare få chansen. (Eller det är ju det man hoppas är anledningen i alla fall). Om det skulle visa sig att man värvar någon 30årig 4linespelare så blir man fundersam. Ja om det är någon annan än Werner då menar jag. :)

Nikki: Om det stämmer blir jag riktigt besviken, nej, förbannat besviken. Micke P gör en fantastisk finalserie och är bäst när det gäller, och det här är tacken?

Jättefint skrivet Poffa.

mattias - 74: Tror inte du får se honom i Leksandströjan igen. Läste en intervju med honom för några dagar sedan och sa han att Modo var hans första alternativ och att han ville spela sitt optionsår. Ifall det inte skulle ske så var nog en tur till Europa det som gällde. I intervjun sa han "Blir det inte Modo så blir det nog europa, Modo är den enda klubb i sverige jag kan tänka mig att spela för".

Fast han har ju iof haft sådana uttalanden förr och då hamnade han ju Leksand =).

Visst det känns lite trist att tappa honom, han är ju en spelare som jobbar och sliter match efter match och under slutspelet var han varit riktigt bra. Men jag anser att det ska mer till än ett bra slutspel för att få ett nytt kontrakt. Detta är en bra chans att förnya på denna position i laget. Säger som någon sa tidigare:

En ung spelare från de egna leden till 4:de kedjan: Ja tack!
En 30 åring till 4:de kedjan: Nej tack!

Rytter:

Vi ska ju inte föryngra bara för att. Ska det föryngras skall det vara någon med ännu mer slit för laget och ännu mer hjärta än Duracell. Jag tror det är svårt att hitta.

Nikki:

Nej självklart menar jag inte att man ska avbryta kontraktet bara för att han börjar bli till åren. Själv har jag alltid gillat Duracell, men i ärlighetens namn har han inte gjort något större avtryck på mig sett till hela säsongen. Visst han har gjort några bra matcher, och i slutspelet var han som jag sagt riktigt bra. Men jag anser inte att det räcker till att få förnyat kontrakt.

Och som truppen ser ut är han ju en spelare för fjärde kedjan, och där ser jag hellre att vi ger en ung spelare chansen.

Rytter:

Han klev fram oerhört detta år jämfört med förra året. Lägg till detta att han aldrig tar slut som det batteri han är, han är kapabel att göra saker framåt och han är bäst när det gäller vilket han inte minst visade i årets slutspel då han var en av de bästa i hela laget. Och han var inte dålig under säsongen heller.

Unga spelare skall inte spela i en fjärdekedja och få spela 5 minuter per match. Vad tjänar de på det? Isåfall ser jag hellre att de spelar i andra kedjor tillsammans med mer rutinerade spelare, eller blir utlånade till allsvenskan där de får spela toppminuter och kan utvecklas stadigt istället för att sitta på bänken 90% av matchen.

Nikki:

Köper nog inte riktigt argumentet från dig att han klev fram oerhört detta år jämfört med förra året. Skulle vilja påstå att hans fjolårssäsong och denna var rätt lika, enda skillnaden är att han gjorde ett riktigt bra slutspel iår. Drog en snabbkoll på swehockey för att se hans stats för skojs skull. Förra året gjorde han 18p och detta år 15p.

Håller väl inte heller med om att han var "en av de bästa i hela laget". Han höjde som sagt sitt spel och var den bästa av våra "doldisar", men upp till Svarten, Susse, Timmy, Enström, Kuusela mfl var det en bit kvar.

Istid är väl ändå nått man som ung spelare ska förtjäna och inte få bara för att man är ung. Därför ser jag gärna att dom fösta säsongen i es börjar i en fjärdekedja eller tredje där dom får lov att visa under match och träningar att dom förtjänar mer och kan på så sätt öka sin istid. Har inte 100% koll på vad som är bäst för en spelares utveckling, men jag tror att man utvecklas rätt bra i es också genom att få spela mot bättre spelare i högre tempo en 5-10 min per match samt träna med mycket bättre spelare än vad som finns i allsvenskan.

Med tanke på vilket lag vi ser ut att få nästa år så känns inte förlusten av Micke P så tung. Stommen bland forwards blir kvar, Wernblom och Warg är redan klara, och vi lär nog få se några nya namn presenteras också. Att Micke i det laget kommer vara en fjärdekedje spelare är det nog inget snack om. Nu vet jag iof inte riktigt vad han har för lön, men frågan är om han inte kommer vara en ganska dyr spelare för en fjärdekedja. Är det då inte bättre att försöka få in en ung kille för framtiden som förmodligen har en mindre lön? Sett till istiden han ev kommer att få så blir ju Micke en dyr lösning jämfört med en junior.

Så för att summera det hela: Tråkigt att förlora Micke P som verkligen är en modoit som jobbar och sliter, men han är inte på nått sätt omöjlig att ersätta. Det är inte hurvida Micke P är med i laget som avgör ifall vi kan vara med och utmana i toppen nästa år igen.

Rytter:

Visst har vi förstärkt bra men vilka tar grovjobbet i fjärdelinan? Vi kan knappast förvänta oss att Wernblom ska spela där.

Det är jävligt rätt att speltid skall man förtjäna. Och i nuläget har Duracell förtjänat sin speltid bra mycket mer än någon junior.

Och visst är det oftast bättre för en junior att spela mycket i allsvenskan än lite i elitserien. Kan man spela mycket i Elitserien är såklart det bättre, men om man som ung får spela lite mot högre motstånd och högre tempo kommer man också göra fler misstag. Misstag som Duracell nödvändigtvis inte gör med sin rutin. Capiche?

Vi kan ta en kille som Molinder, jag gillar honom skarpt. Nog är det bättre för honom att spela andrafiol i ett allsvenskt lag (Sundsvall?) än att sitta på bänken/spela 5 minuter per match i Elitserien. Då utvecklas framförallt inte det offensiva spelet i och med att fjärdekedjan oftast är mer defensivt inriktad.

Du vill ha in en ung kille för framtiden, jag vill vinna SM igen. Tror inte på hela välgörenhetstjosan om att unga spelare måste minsann få spela i fjärdekedjan istället för äldre spelare. Är det en ung spelare som är såpass bra så att han är BÄTTRE än Duracell, då skall han självklart spela men så länge som han inte är bättre än Duracell så finns det ingen som helst anledning att låta honom gå.

Nikki:

"Du vill ha in en ung kille för framtiden, jag vill vinna SM igen"

Hurvida vi väljer att satsa på en ung kille eller Micke P i en fjärdekedjan kommer inte vara avgörade för ifall vi är med och utmanar om guldet igen. Och som jag skrev tidigare, Micke P är nog en dyr spelare med tanke på den istid han kan tänkas komma få nästa år.

Som du säger han är bra på grovjobbet, men är han verkligen så bra defensivt som alla gör gällande? I år och förra året tillhörde han våra säsmsta spelare i +/- statistiken bland forwards, och rollen i en fjärde kedja anser jag i första hand är att jobba hårt och försöka spela 0-0. Alla mål framåt där är en ren bonus.

Angående grovjobbet är jag inte alls orolig, vi har spelare som t.ex. Peter Öberg som klarar av grovjobbet och han är dessutom bättre offensivt än Micke P. Sedan ska det väl in ett par spelare till i truppen så jag tror inte att förlusten av Micke P kommer märkas annat än att det är trist att en gammal modo spelare som spelat länge i klubben lämnar.

Rytter:

Spelare i fjärdekedjan har oftast minusstatistik, så det är inte konstigt. Det är nog ganska svårt att gå +-0 i en fjärdeline eftersom man oftast möter motståndarnas bättre kedjor, speciellt på bortaplan.

Huruvida han är dyr eller inte vet varken du eller jag men jag tror knappast att han är så dyr som du vill göra gällande. Dessutom är det knappast livsavgörande för Modo Hockey vilken lön han har motsvarande vad en junior har.

Visst är Öberg en bra grovjobbare med bra händer, men det räcker knappast med en vattenbärare i laget (två om vi räknar Oscar Steen). Sedan profilerar vi oss med "The Heart of Hockey" där vi vill ha spelare som brinner för klubben. Duracell brinner för klubben.

För mig är det viktigaste för en vattenbärare att han sliter kopiöst, aldrig slutar åka skridskor och brinner för klubben. Duracell uppfyller alla dessa krav. Dessutom så har han sin plats i fjärdekedjan, det vet han om, sedan ifall han inte är tillfreds med det så är det bara för honom att inte acceptera erbjudandet. Men det är fel av Modo att inte erbjuda honom ett kontrakt eftersom han passar in i lagbygget till 100%. Dessutom är han bäst när det gäller.

Tro mig, jag vill också ha ett lag fyllt med spelare runt 20 år, men så länge det inte finns tillräckligt bra spelare så går det inte... vilken av våra unga spelare skall prestera 15 poäng i grundserien? Molinder? 2 poäng iår... Nilsson? 0 poäng.

Angående de som inte har nytt kontrakt för nästa år är Ecke förtegen, men: "Ett litet undantag gör dock Ecke Holmberg och det är då det gäller forwarden Peter Öberg.
- Vi förhandlar och jag hoppas kunna lämna klartecken när som helst, säger Ecke."

Foppa blir alltså kvar. Han börjar bli en institution.

Nikki:

"Huruvida han är dyr eller inte vet varken du eller jag men jag tror knappast att han är så dyr som du vill göra gällande"

Har väl aldrig sagt att jag vet vad han kostar. Det jag däremot har sagt att han nog är ett dyrt alternativ för en spelare i fjärdekedjan. Säg att han har medellön i ES ligger på 80.000 /mån, det är för mig rätt mycket för en spelare i fjärdekedjan med begränsad istid.

"Dessutom är det knappast livsavgörande för Modo Hockey vilken lön han har motsvarande vad en junior har."

Sant att det inte är livsavgörande. Vi har nog gjort en fin vinst med tanke på att vi höjt publiksnittet samt gick långt i slutspelet. Men för det finns det ingen anledning att börja betala ut mycket högre löner, jag hoppas verkligen att inte modo börjar bidra till den ökande lönekarusellen.

"För mig är det viktigaste för en vattenbärare att han sliter kopiöst, aldrig slutar åka skridskor och brinner för klubben. Duracell uppfyller alla dessa krav."

Visst vi tappar en spelare med hjärta, men hans övriga egenskaper är inte på nått sätt omöjliga att ersätta. Om man tar in en spelare utifrån istället för en junior, så ser jag helst att det blir en skridskostark forward, som jobbar hårt. Är han även sedan bättre än Micke P offensivt så är vi på plus.

"Tro mig, jag vill också ha ett lag fyllt med spelare runt 20 år, men så länge det inte finns tillräckligt bra spelare så går det inte... vilken av våra unga spelare skall prestera 15 poäng i grundserien? Molinder? 2 poäng iår... Nilsson? 0 poäng"

Ja idagsläget så ser det ju inte ut som att någon skulle klara av det. Men om man kollar på våra centrar nästa år, säg att det skulle se ut så här:

1. Sundström
2. Svarten
3. Warg
4. Steen

Den junior som då tar en plats i fjärde eller tredje kedjan har då den center dom behöver för att kunna komma upp i över 10p anser jag.

Som jag sagt, tråkigt att han försvinner men långt ifrån omöjlig att ersätta. Unnar honom verkligen att avsluta kariären i Europa och dra in lite pengar de kanske sista 2 åren han har kvar innan han lägger grejerna på hyllan.

Rytter:

Enligt ratsit tjänar han 20 laxar i månaden, sen vet jag inte hur mycket han tar ut i pension dock. Tvekar på att han tjänar 80 i månaden faktiskt. Men det vet varken du eller jag så vi kan släppa den punkten. Sant också att Modo inte skall bidra till den ökande lönekarusellen.

Skall det vara en spelare utifrån måste han vara bättre än Duracell på samtliga plan, det är ju ganska värdelöst att ersätta en spelare med en sämre, det håller du med mig om?

Samtidigt tror jag att vi får mer ut under en säsong av Duracell, både offensivt och defensivt än en av våra juniorer. Låna istället ut Molinder (t.ex) ett år och sedan om det går bra i Allsvenskan så ger vi honom plats i 08-09 års trupp.

Nikki:

Ja några 20.000/månad tror jag definitivt inte att han har. Fick han inte över 100.000/mån när han gick till Leksand? Även fast det var ett jävla överpris så kan han ju inte ha sänkt sin lön med 80% på bara nått år.

"Skall det vara en spelare utifrån måste han vara bättre än Duracell på samtliga plan, det är ju ganska värdelöst att ersätta en spelare med en sämre, det håller du med mig om?"

Ja absolut, men det var inte det jag sa ;-). Sa ju att jag vill se en skridskostark och hårt jobbande forward, precis som Micke P. men ifall han även har offensiva kvaliter så ligger vi på plus, eftersom offensiven inte är Micke P's starka sida.

Känns iof lite svårt att diskutera betydelsen av att Micke P drar nu, vi får vänta och se vem som ersätter innan vi kan börja spekulera i hurvida vi är svagare eller starkare. Min åsikt är iaf att han inte på något sätt är omöjlig att ersätta och med tanke på hur Ecke har lyckats med sina värvningar så finner jag ingen anledning att vara orolig.

Någon som länkat till denna artikel redan?

allehanda.se/avdelning/sport/5616

Ja tack till att få Weinhandl som ersättare till Kuusela, men skulle självklart vilja se båda två i laget.

Nej tack till att Victor Hedman drar över till Nordamerika och spelar juniorhockey redan i år.

yaqop: Ni kanske får kalla tebax Salo oxå

73Sjöbba:

Det där bevisar bara att de borde ha jobbat hårdare på att lära Krizan svenska och mindre hårt på att lära honom engelska...

shinzawai: Dick Tärnström ska vara klara för er. Någon som kan bekräfta?

Gidde/dragan: WOOT! Fy fan vad häftig värvning och så djävligt olikt en klubb som Modo. Hoppas att det är sant!

shinzawai: Haha. Vilken jäkla elitserie vi har att se fram emot nästa säsong.

Gidde: Ecke växer ut till en Nubben upphöjt till tjugo. Tänk vad roligt ishockey kan vara ibland. Snart kan vi utnämna Modo till svenska mästare i silly season också.

Dragan 2k: I och med att klubbarna blir rikare så attraheras bättre spelare. Wow.

Dragan 2k:

Ojdå. Undrar om han ska ersätta Krizan?

shinzawai:

Jag som var så orolig för vem som skulle ta in pucken i zon vid PP och vem som skulle ersätta Tobias. Vilka tunga förvärv MoDo gör. Jävligt imponerande.

Som en dåre har jag tjatat om att MoDo har blivit en maktfaktor i svensk hockey. Om någon inte har hört det så kan jag meddela att MoDo har blivit en maktfaktor i svensk hockey.

hellge: Hehe. Kikade in er officiella och forumet där: Någon skribent där som skriver så här:

"En aik-back tydligen? ...OK ersättare för Enström." i tråden Vem är nästa in.

AIK-back? Visst. Det är han men nog känns han rätt mycket mer än så:-)

Dragan 2k: Han känns snarare som löpsedelmaterial. "Årets hetaste värvning" kan den säkert få heta i ett par dagar. :)

Dragan 2k: Han gör nog det. Men att en f.d AIK-back nu hamnar i MoDo torde väl på ett sätt bara vara på sin plats.

Är Dick Tärnström klar för MoDo ???? :D

japp dom sa det nyss på radion :D han är klar.

Cyklob: ARrrhgh! Varför står det inte på hemsidan än då? Jag vill ha det officiellt innan jag får glädjefnatt.

shinzawai: Heheh bra fråga, dom sa i alla fall på radiosporten att Svenska mästarna i ishockey Modo hockey har värvar Dick Tärnström som närmast kommer från spel i den Schweiziska ligan.

ååå vad irriterande respektlös mot medlemmar och supportrar att de inte går ut med informationen samtidigt till oss som media.

Snacka om nyförvärv (men jag vänter med att jubla tills det blir helt officielt). Har ju hört det där ryktet lite löst tidigare men inte vågat tro på det.

Känns som att backsidan är ganska klar i dagsläget. Vi har tappat Enström och Viklund men fått in Hållberg och Tärnström (kanske), känns som backsidan blir starkare nästa säsong jämfört med denna.

Enda tråkiga nyheten denna dag är ju den om Krizan, blir att hålla andan ända till transfer fönstret för NHL stänger. Skulle Krizan försvinna måste Ecke ut och hitta en målvakt av klass. Inget ont om Zake men han håller knappast som förstamålis i ett lag som ska vara med och utmana i toppen.

spud:

Den anses så officiell nu att den ligger med på www.eliteprospects.com/index.php

Med Svenska Fans som källa...

Hmm!

spud: Det har inte gått ut något officiellt pressmeddelande ännu, så ta det lugnt.

« · 873035 · »