1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 532478 inlägg · 4126 ämnen

Building the future, Silly Season 07-08

Sv: Building the future, Silly Season 07-08
Wayne Gresky:

Hehe!
Jo, det skulle se ut det!!

Nä, vi kan inte bygga ett lag BARA med en massa spelare födda i början av 70-talet.

Lite ungt blod måste finnas kvar också....

Wayne Gresky: Japp Modo rellaterat, handlar om avd förlängning om vi säger som så!

spud: Mja har väl en och annan fågel här och där så att säga:)

Gidde: Så jäkla dåligt rykte kan väl inte ens MoDo rellatera sig med......

Wayne Gresky: Glömde säga att hoppas du läste ordet eventuellt iom jag förkortade det....

Rufus The Great:

Handlar det om Foppa Öberg eller om Freddan?
"MODO Hockey och forwarden Peter Öberg, född 1982, har förlängt kontraktet med en säsong till.
- Helt perfekt, säger sportchefen Ecke Holmberg småmysande. Han har en oerhört stor potential och är med sitt fysiska spel mycket nyttig för oss."

"MODO Hockey har gjort med sin ledarkader inför den kommande säsongen. Fredrik Andersson fortsätter som assisterande coach till Harald Lückner en säsong till.
- Något vi verkligen tycker är bra, säger sportchefen Ecke Holmberg. På det här sättet får vi också kontinuitet på ledarsidan också."

knaskamilla: Det var alldeles för få "som helst" i de där försöken. Gör om, gör rätt.

knaskamilla: Nej men i mina ögon sett så kan väl Foppa vara en realisktik hemvändare så att säga, Tror att han vill köra på ytterligare 1 säsong med då med MoDo i Banken!

Nix handlar om en helt annan lirare som är nära att förlänga enl mina små kvittrande fåglar!

Poffa:

Tyvärr. Går inte att hitta ett enda "som helst" i någon av de tre översta nyheterna på åffisjella. Inte ens i den om att Harald blivit utsedd till årets coach.

Rufus The Great: Förlänga.. då måste det vara justin?

Rufus The Great:

Du verkar vara luling. Horava var väl på väg dit. Nu kanske de ändrat sig. Jag gissar på Milo.

spud: Jasså Hedman har bytt klubb =)

Rufus The Great: En luling med fåglar som kvittrar? Finskt?

Splasha överblivna Weinhandl-tiotusenlappar på Kuusela och ordna jobb/studier åt flickvännen inom regionen?

Ja tack, om man får dra alldeles för långt gångna slutsatser. :-)

En skata eller en fiskmås (vilket som) kvittrade något om att modo lockar med blommor å choklad för att få hem öhman från finland!? Någon som är tjenis med ecke å har info. kring den frågan?!

Politik i fel tråd i fel gästbok. Nixpix!

/ NuMo

Berka:

Min gissning är att Öhman inte kommer att spela i MoDo nästa säsong.
Grundar detta antagande mest på att han väl redan skrivit på för Blues inför nästa säsong?

Alfred Awful:

Håller helt klart med. Nu när Weinhandl inte skrev på för oss så vore det optimalt ifall Kuusela stannade.

Hans tjej skulle väl plugga hemma i Finland och det var väl anledningen till att han ville flytta tillbaka dit. Se till att fixa någon deal med Umeå Universitet så hon kan plugga där och pendla till Övik. Om det skulle bli av så får vi hoppas att det är någon riktig lång utbildning hon ska läsa så att han iaf blir kvar i modo i en 3-4 år =)

Rytter: TJEJER..... Hon kan väll gå nån svetsutbildning på lernia i ö-vik ist. för att hålla på att läsa på universitet i finland

Gidde:

Även ifall Öhman varit ledig så frågar jag mig ifall det verkligen är den spelare vi behöver. Nog för att Öhman är en bra spelare som kan spela både center och ytter, men jag anser att vi i dagsläget redan förfogar över den typen av spelare han är. En plats som center i modo nästa år lär han väl inte ta med tanke på att vi har Susse,Svarten, Warg, Steen och Hellström som kommer underifrån. Ska vi värva in nått så måste prioritet ett vara en målskytt av rang, t.ex. Kuusela.

Rytter:

Med den där mustaschen kan man väl inte vara säker på att Kuusela har en tjej.

Men jag tar hellre Kuusela än Weinis. Kris är en vinnare, det är inte Weinis.

Jag säger Oh, Ah

Rytter:

Instämmer med både dig och hellge!

Oh, ah...

hellge:

Ja jag tar också nästan hellre Kuusela en Weinis. Tycker att Kuusela är en riktigt härlig spelare som blivit något av en favorit för mig under sin korta tid i modo. Sällan man ser en så liten spelare som han är som spelar så tufft och modigt. Skulle vilja säga att skillnaden mellan han och Weinis är att han är mycket mer intensiv i sitt spel, pumpar på och åker skridskor samt är nere i sarghörnen och jobbar. Att han sedan har en mycket bra teknik och vet hur man gör mål gör ju inte saken sämre.

Rytter: Problemet med Kuusela är väl att han inte tog i alls lika mycket under seriespelet som i slutspelet. Det funkar inte i en öppen liga, i finland som har stängt sin liga går det säkert bättre.

Rytter:

Självklart ska hon läsa på distans på mittuniversitetet i Härnösand. Hela Ångermanlands lag var det. Fantastiska lärare. Dessutom har vi enorma hållhakar på dem då flera av dem håller på timrå.

Sa jag Oh, Ah!

spud:

Nej visst han var inte alls lika bra under serien som i slutspelet. Men att säga att det endast var pga att han inte tog i är nog inte sanningen. Man måste ju tänka på att han kom in sent och att det tar tid att hitta sin plats och roll i laget med.

hellge: Då jag bor ett stenkast från h-sands mittuniversitet så kan jag smyga dit å skriva "OH AH" med en sprayburk på väggen varje natt tills dom går med på att låta hon plugga där ;) kuusela skulle vara en kanonspelare för modo nästa säsong... Men nu e de för sent! =(

Rytter: Äsch jag har svårt att se att han ska signa nytt, det känndes som att han redan han skrivit på något när han intervjuades i guldyran. Men som flera sagt ser jag hellre han än Weinis då KK tar för sig rejält i närkamperna under slutspelet.

Varför skriver modo bara ett år med Öberg? Är de rädd att hans axlar ska helt säcka ihop eller är det PÖ som inte vill?

Berka:

Har han skrivit på för något gäng?

hellge: Ja i tidningen (några dagar sen) sa han att de va klart med ny klubb men kunde inte avslöja vilken.. De skulle framkomma lite senare i veckan!

hellge:

Verkar inte så här, men nog hade han väl skrivit med något finskt lag?

Förluster - klara:
Tobias Viklund b Skellefteå
Mikael Pettersson f
Kristian Kuusela f
(Taget från hockeymagasinet.com)

Annars gillar jag de automatiska nyheterna på alla sport-sajter:

Mästarna förlänger...

Mästarna värvar forward...

Mästarna förlänger inte...

Ska jag vara helt ärlig så tycker jag det ser kädsamt ut. Det liksom passar oss, det känns naturligt på något sätt...

spud:

Nej tror inte heller att vi får se Kuusela i modotröjan nästa år. Men jag lever på hoppet tills han ritar på för en annan klubb.

Ja håller med dig. Varför bara ett år med Öberg? Skulle gärna se att dom hade förlängt med minst 2-år helst 3-år. Men det kan vara som du säger att dom vill se hur rehabiliteringen av hans opererade axel går och hur han klarar nästa säsong. Eller så är det Öberg själv som hoppas på att kunna göra en bra säsong nästa år för att sedan kanske spela till sig ett kontrakt i Europa och ha chansen att dra in lite cash.

Gidde: Kärpät (som ryktena sa) har i alla fall inte släppt något pressmeddelande om att man kontrakterat Kuusela.

Vis av erfarenhet så går jag inte på något annat än uppgifter från åffisijälla klubbhemsidor. :-)

hellge: Precis vad jag tänkte. Är www.mästarna.se taget?

Har inte kollat in Rammstein? Hittade du den alltså?

Håller med om det som sagts om Kuusela, så länge det inte är officiellt med någon annan klubb finns en minimal strimma av hopp kvar.

Wayne Gresky: Alfred Awful: Hoppas du har rätt då! Vi får starta en insamling till förmån för kuuselas fortsatta framtid i modotröjan!! Sparbössor på stan och liknande =)

Berka: Tack, men nej tack till bössor på stan. Sådant håller Björklöven på med, vi är rika.

Alfred Awful: Hahaha ok.. kapitalstark va ordet

Någon som vet hur det blir med Blatny då?

När han skrev på i år var det väl ett kontrakt för säongen ut samt med option på ett extra år?

Vad tycker ni? Bör Blatny stanna eller får han gå?

Själv tycker jag att Blatny är en rätt nyttig spelare, är mycket mer transatlantisk än tjeckisk i sin spelstil. Problemet han har är ju att han kan fan inte skjuta, antingen lägger han en lös backhand på mål från långt avstånd eller drar iväg en lös handledare mitt på målisen.

Men samtidigt är det ju farligt att släppa en sådan spelare som är en riktig vinnare. Visst var det fem final vinster på fem försök, så vi behöver honom i finalen nästa år för att jämna ut oturen silver Per tar med sig hit =).

Rytter: Det finns billigare spelare som kan göra hans jobb. Kickar man ut Micke P ska man inte behålla Blatny.

Rytter: Jag kan tänka mig att se blatny i modotröjan nästa säsong, men de e lite beroende på vilka andra spelare som ligger nära kontrakt.. Blatny har lika många bra sidor som dåliga, men han har ju som sagt rutin å vinnarskalle för finaler osv.

Rytter:

Silver-Per har ju faktiskt fått åt sig ett guld också, så turen kanske vänt? ;-)

hellge: Pierre var med i all-star på stora JVM som sista års junior. Sedin, Sedin, Samuelsson, Sundström och Näslund är de övriga MODO spelarna som spelat två JEM/JVM för 18-åringar. Inte ens Foppa platsade då JEM spelades i Ö-vik 1990.

Enligt mig och Anders Melinder(Han om någon borde veta) så är Victor den största backtalangen som föreningen har fått fram. Jag hoppas att han signar med MODO och tror/hoppas att Oscars förlängning kan vara en bidragande orsak.

På tal om Samuelsson, ibland blir det inte som man tänkt sig. Jag var väl en av de som hypade Samuelsson mest i slutet av 90-talet. Nu överglänste både Öberg och Horava han i finalen, vem trodde det för en par år sedan?

Martin S:

Ja vore dumt att inte göra allt dom kan för att få honom att stanna. Dom måste verkligen lägga allt krut på att övertyga honom att han utvecklas bättre i MoDo än i juniorligan på andra sidan atlanten.

Tror ju att risken att vi skulle tappa honom till en annan elitserieklubb är minimal, han lär ju knappast missa chansen att spela med storebror ifall han bestämmer sig för att stanna i Sverige.

Martin S:

Förhoppningsvis är JVM anledningen att det inte hänt nått i det fallet än. Och att dom sätter sig ner direkt nu när han kommit hem och börjar diskutera angående framtiden.

Rytter:

Är han nu så bra som alla säger så anser jag att MoDo´s viktigaste uppgift är trovärdighet.

De som ansvarar i klubben borde föreslå ett utvecklingsprogram på såväl kort som lång sikt med ekonomiska aspekter inräknade.

T.ex. Spela i MoDo i två år till (skriv 2+1). Spela först in dig i MoDo, det borde inte vara något problem. Spela sedan in dig i A-landslaget. Om det går som du vill, stanna optionsåret och etablera dig i landslaget. Då är du en fullfjädrad internationell stjärna som med lätthet får ett envägskontrakt med ett NHL-lag och klarar av att prestera på den nivån.

Tänk på två saker. Det finns många fler lovande talanger i juniorligorna och i AHL som gör allt för att slå sig in i NHL. Du löper större risk att skadas och att försvinna i mängden.

En back utvecklas långsammare än en forward. Man måste vara färdigutbildad för att ha chansen att etablera sig som ordinarie i NHL. Det är Sverige som är stormakten vad gäller defensiv taktik, inte nordamerika. Därför är den bästa skolan för din utveckling de kommande 2-3 åren Sverige. Vi kommer att ta mycket bra hand om dig i MoDo!

bisterfinnen:

Jag har lite bad wibes angående Hedman jr. Jag hoppas ändå att han stannar i några år. Kanske Uhlin som också är från Varvet har några upplysningar om denne fantastiske junior.

hellge:

Nä...jag minns inte ens om Hedmans bodde där på min tid. Vi flyttade ju från Varvet flera år innan Oscar (äldste sonen?) föddes - jag har ju till och med en dotter som är född samma år som Oscar!

Victor vet jag ännu mindre om.

Mikael Uhlin: Äldste sonen heter Johan, senaste säsongen back i ÖSK.

« · 876315 · »