1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

481628 inlägg · 4079 ämnen

Building the future, Silly Season 08-09

« · 1039154 · » Till forumet


Sv: Building the future, Silly Season 08-09
Lumber Jack:

Nya Finnar på ingående? :-)
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
Lumber Jack:

Historiemajje!
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
TIKbiff: Rom byggdes mycket riktigt inte över en natt utan på sju kullar; Aventinen, Caelius, Capitolium, Palatinen, Quirinalen, Viminalen och den lite finskt klingande kullen Esquilinen.
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
TIKbiff: Byggdes inte på en dag. Nej det är sant det. Bildades 11:e maj 1928 Wifstavarvs IK med ishockey på programmet från 1938. Lycka till med det fortsatta byggandet.
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
TIKbiff. Däremot är frågan om hur lång tid det tar att brygga rom
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
MorganaLefaey:
Sant, jag är övertygad att om Timrå håller sig kvar i finrummet så kommer vi med att få fram en bra stome med egna produkter, rom byggdes inte över en natt som bekant.
Det lär ju handla om helt andra pengar på "våra" och "era" finnar.
Lehtonen skulle jag gärna se i Timrå, men det lär handla om dyra pengar i såfall, men precis som med Hahl så är prio nr ett för dessa spelare NHL.
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
MorganaLefaey: Det där gråa och sega tror jag kallas betong... eller var det cement...

Eller var det Lars Jansson jag tänkte på?
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
TIKbiff: Vi måste ju hålla jämna steg med er om ni skall behålla Hahl och Lethonen. Tyvärr kan väl sägas att de som ska spela hos oss inte verkar hålla samma klass. Men då har vi ändå en fin lokal bas att bygga runt. Även om de nog börjar bli lite grå och sega.
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
Paddan:
Troca och tomteklubbor tror du?
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
TIKbiff: Jag som trodde att de var över för att leverera Trocadero till de nordamerikanska konsumenterna. Och för att höra hur Boston hämtat sig sedan Mattias Karlin gjorde succé där borta.
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
Cyklob:
Säkert över för att kolla någon finne, tror du inte ;-)
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
Ecke,Harri och Freddan befinner sig i nordamerika nu, vi kanske kan hoppas på att det inte är färdig värvat eller vad tror ni ? :).
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
MorganaLefaey: Men om man kollar på modos forum på kontrakt lägert så står det till 08-09
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
NordaBoy: Än så länge är det obegränsat antal år. Spelaren får välja själv enligt vad jag hört. :)
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
MorganaLefaey: Hur många år har dom skrivit på för?
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
Wayne Gresky: Tycker vi i både Snellman och framförallt Tuokko fått in lite speed och kraft i checkningen. Tolsa och Öberg borde vara ersatta med bättre exemplar iom dessa förvärv. Sen så har vi ett antal andra bufflar även om de inte är så snabba på rören. Jag tycker vi är i mer behov av en sniper speciellt efter att jag läst Bad Bretts inlägg på officiella där han visade vilka som låg före Snellman i poängproduktionen i Saipa den säsong han var bäst. Koskenkorva som åkte till Skellefteå var nära 10p bättre och mäktade med 19p i ES och den andra som gjorde mer poäng var Ryhänen som blev förärad med att spela för Björklöven säsongen efter. 

Man skall väl inte måla f-n på väggen utan man får vänta och se hur väl Harri's valda spelare gör ifrån sig. Men tyvärr är man väl lite av den sort som skulle driva klubben i KK på 1 eller 2 säsonger om man fått vara ansvarig för värvningarna och det smittar av sig på det man skriver.

 
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
MorganaLefaey: Detta tjat om snipers går mig snart på nerverna. Det vi behöver är det som Poffa antyder, nämligen en spelare som kan vinna puck i anfallszon och sedan göra något vettigt av den. En spelare som ser till att man verkligen kan få tryck på motståndarna med en kedja som sedan klarar av att göra något av trycket. Förhoppningsvis har Snellman tillräckligt tryck i skridskoåkningen för att klara det jobbet, men jag är inte helt övertygad.

För övrigt gillar jag rapporter om att Aasen jobbar stenhårt för laget även när offensiven klickar.
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
Poffa: Hade man vetat att man jagar en riktig sniper för artistkontrakt så hade jag inte klagat på om det dök upp en sådan spelartyp som du nämner. Men då vi har 14 forwards på kontrakt varav 2 är småttingar så medför det att vi under de 10-12 första matcherna kan testa dem tills Yetman kommer och jag tror inte man godkände optionsåret med Forsberg och skrev nytt med Enström för att förpassa dem direkt till bänknötarplatsen .

Nu bör man väl egentligen som hockeyn ser ut numera räkna med att man konstant har 1 back och 1 forward borta. Så vem vet.
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
MorganaLefaey: Det behövs en sniper, det är klart. Men en sådan kan vi kanske hitta innan 31:a januari. Något som vi behöver så fort som möjligt är en brunkare.

Vore fint om Ecke kommer hem från VM med en skridskostark kanadensisk powerforward som gillar att vara en plåga för motståndarna.
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
Cyklob: Om man inte hade värvat och förlängt med ett antal spelare som nu skall bevisa att de skall ta det sista steget för att bli ES-spelare så hade jag hållit med. Men nu har man Enström, Forsberg och Aasen som ska visa att de kan ta steget för att bli ES-spelare och det är väl nog. Visst ingen av dem är väl den spelartyp som Fredriksson är, men man kan inte ha hur många som helst som ska utvecklas och bli bra.

Men tydligen då man enligt någon på modo's hemsida gått ut i Öa att man tittade på Almtorp mfl så är de rutinerade för dyra och vi måste chansa lite på de nyförvärv som ska in. Hur dyrt blev det att förlänga med Svarten, Salle och Steen mfl egentligen?

Nu har vi väl en sådan bas i laget så vi inte skall behöva vara orolig för att ta sig till kvarten, men nog tror jag man behöver något riktigt vasst på forwards och backsidan för att utmana om guldet.
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
MorganaLefaey:

Jag hoppades jag med på att Ecke skulle presentera något riktigt vasst nyförvärv men så blir det inte som det ser ut. Och jag tycker Fredriksson är en intressant spelare och inte så gammal heller. Men vi får väll se vad som händer. En värvning av Fredriksson är mer förstårlig för mig än värvningarna av finnarna.
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
Cyklob: Blir faktiskt väldigt fundersam på varför man skulle vara nöjd om en spelare som inte platsade i HV's 4e formation och som dessutom knappt lyckas hålla sig hel en enda säsong skulle ha skrivit på.

Ska vi ta bort den sista platsen för en junior så hoppas jag verkligen att det är för något bättre än så.
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
shinzawai:

Kan bara instämma en riktigt jobbig spelare att möta och ganska ung dessutom och har framtiden framför sig om han får vara skadefri. Nu vet man ju inte hur mycket sanning som ligger bakom detta, men skulle absolut inte tacka nej till han i MoDo tröjan, perfekt ersättare för tex Öberg/Jonasén.
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
Cyklob: Det är en kille jag blev förtjust i under finalen, men uppenbarligen skadebenägen som tusan och knappast nån kille som stannar i 4-5 år. Konstig men spännande värvning om det är någon sanning i det.
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
Läste på officiellas forum där någon nämde att David Fredriksson ska tydligen vara klar för spel i MoDo. Informationen hade han fått via HV foumet, någon som har någon koll på om det ligger någon sanning i att han ens varit aktuell för MoDo eller ?.
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
Mikael Uhlin: Väl talat av en man som oftast inte gör annat ;D
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
mikenomad skrev:
>Jaha, känns som allt snack från Modohåll om antalet
>finnar i TIK lär minska betydligt i omfattning. Vad har
>hänt, duger inte den fantastiska plantskolan längre?

Modos stomme kommer fortfarande från plantskolan. Utsocknes spelare är ett komplement hos oss, inte nåt man bygger hela laget kring.
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
NordaBoy:
Du får gärna lira där för mig, helst hela tiden...snart kanske du blir en egen TIK-produkt :-)
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
shinzawai: Jag skulle inte heller spela i timrå
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
mikenomad: Ja, speciellt efter att er bästa center lämnat er.
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
Jaha, känns som allt snack från Modohåll om antalet finnar i TIK lär minska betydligt i omfattning. Vad har hänt, duger inte den fantastiska plantskolan längre?
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
Tror det är dags att uppdatera kontraktssituationen till höger. Tobias har väl kontrakt för denna säsong och ser knepigt ut med 07/08+1 då den säsongen redan varit samt 2 nya anlänt.
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
MoDoFille: jaa, okejdå ;)
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
Cyklob: Nog känns dessa två lite blaha i förhållande till vad vissa av de andra lagen visat upp i värvningsväg.

Nu har vi iofs en ganska ok grundstomme (som säkert kostar en hel del även om de klassas som innehavare av modohjärtan)  så det handlar väl om att man har försökt finna rollspelare. Men hur står sig dessa spetsar i förhållande till övriga lags för tillfället bästa förvärv?

Jag vågar inte säga, men det har väl dykt upp några backar från finland som gjort mer poäng än vad våran spetsforward gjorde förra säsongen. Sen har det dykt upp en hel del intressanta forwards i Moran, Karlsson och Hyvönän mfl.
Samt att en hel del klubbar fortfarande har en hel del platser kvar att fylla.

Men då Harri ändå verkar lyckas hitta guldkorn bland inte så kända spelare så får man väl hoppas på att han hittat de spelartyper som saknades förra säsongen. Men man kan inte annat än fortfarande hoppas på att modo shockar och kör med extra bred trupp och en back och forward med erkänd poängproduktion dyker upp.

 

Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
Berka:

Trodde att Kurvinen och Snellman är klassvärvningarna ? :)
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
Jaha 2 nya spelare, men inte är det några spetts spelare direkt. Tycker Ecke verkar ha sänt lite fel signaler när han sa att vi skulle spettsa till laget ännu mer. Värvningen av Mikko Kurvinen tycker jag är mycket konstig, hade hellre sett att man gett en allsvensk rightare chansen istället. Värvningen av Ville Snellman låter jag vara osagt eftersom man inte sett honom spelat, men känns endå som en chansning här med.   
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
oscaaaar: vi har fortfarande 15 riktiga hjärtan kvar, och det är inte dåligt precis..
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
Paddan: det blir tydligen ett nytt timrå här i modo =/
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
Vill se klassvärving nu!
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
Paddan: hur är det med icke eu spelare? annars är det här en ganska intressant spelare i mina ögon.
114 poäng på 111 matcher, och dessutom rightare.
iofs i italien men iaf..
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
NuMo: Det tror jag att grannen i Bjästa tar hand om, jäklar vad tidigt hon börjar väva på helgmorgnar så det är nog något riktigt proffsarbete det där.
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
Paddan: En forward får spela back i PP. Det är endast i den spelformen en rightare nödvändigtvis behövs. I övrigt håller jag med dig. Det är panik och vi har bara sju utlänningar i truppen tydligen. Hur gick det egentligen med det hemvävda?
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
The Fat Bastard: Prosit!
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
Paddan:

Hakka pellä suomen poika!
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
Lumber Jack: Men, för helvete vi måste ju ha några rightare på backen. Panik !!!!!!!!!!!1 Säsongen börjar ju snart!!!!!!!!!1
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
Poffa: Det känns hemskt att säga, men jag håller med dig. Känns som en onödigt backvärvning. Fast det är ju klart ett bra förstapass har vi inte sett sedan Jansson lade skridskorna på hyllan.

Snellman känns dock lite spännande.
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
Poffa: Tycker det är dags att man börjar använda sig av känningarna i Avs organisation. För Craig Billington sitter väl och kikar på sin MoDotröja hela dagarna och bara drömmer om att få skicka iväg några adepter till Nolaskogs.
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
Paddan: Om vi nu ska assimilera dessa tre, varför inte gå hela vägen och göra det med Edler också?

Inte riktigt den backtyp jag hoppats på, men vi får väl se. Vi saknar offensiv styrka på backen och då känns det fel med en defensiv back. Men vi får hoppas på att spelare som Hedman och Hållberg tar ett stort steg framåt offensivt. Ungefär som Enström gjorde sista säsongen.

Snellman känns som en korsning av en målskytt och energispelare. Kan bli en riktigt bra värvning, om man nu får honom att skjuta en del. MODO är ju inte direkt kända för att få spelare att skjuta mer.
Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
Salle: Som du säger så har han väl lite bättre koll på finska spelare än de flesta här, så man skall väl inte spy galla direkt (vilket jag är ganska duktig på att göra). Men namnmässigt så hade man hoppats på klart mycket bättre.

Tittar man nu på de forwards som lämnat och de som kommit så är det ändå ganska svårt att tro att man gått back. Men är det plus nog?

Öberg - Tuokko
Tolsa - Snellman
Jonasén - Aasen

Då är det bara att vänta och se vilken joker artistare som skall komma för nog lär man väl försöka med en sådan denna säsong också? Petro måste ju ersättas.

Hedman - Kurvinen
Tribuncovs - ?

Man är fortfarande i behov av en offensiv back som är högerskytt. Visst sade Harri i någon intervju att han ville ha en sådan? Frammåt har han väl hållit vad han sa. Alla kan inte vara målskyttar och finlirare.

Ser inte riktigt hur man hade tänkt formera laget, för Snellman känns väl inte som en som är självskriven för en första formation. Men jag hoppas man har fel.

Kommentera

Sv: Building the future, Silly Season 08-09
"MoDoFille: Men vi har inte Timrås läkare tex.. Vi har den bästa. Han blir skadefri och en garanterad succé! Viva la Kurvinen. Tjaaa la la la la laa:)
MODOJohan @ Hernta Idag kl. 20:15 "

...vilken läkare ??? vad jag ser så har inte vi honom du syftar på( www.dagbladet.se/artikel.php?id=388240&avdelning_1=104&avdelning_2=60 )...sluta vara så j*vla innsnöad
Kommentera

« · 1039154 · »