1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480190 inlägg · 4078 ämnen

Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04

1318487 · » Till forumet


Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
spud: Han kanske sa Charlie cook sucks..
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
spud: Det är ju en svordom precis som fuck är det. Jag menar att disciplinnämden borde ha tagit hänsyn till det.
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
J F K: Men du, tror du att domaren som hörde cocksucker tänkte, aha Byron menar det som en svordom och inte direkt översättningen.
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
J F K: Jag tror inte han sa så. Jag tror han sa Tuppsugare.
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
spud: ja, men gå ut med riktlinjer INNAN i sådana fall. Man kan ju inte helt plötsligt ändra riktlinjerna utan att meddela de som ska följa dem.

Och skriv inte kuksugare då cocksucker i engelskan mer har betydelsen av en svordom och är mycket mindre laddat än i svenskan. En direktöversättning ger inte en korrekt bild.
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
arnio:

Undrar just om nedrans kottsnaskare hade gett samma straff?



Stupid cone-gorger
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Petey21: Herregud vem fan bryr sig om vad en domare säger till en spelare på isen? Allt man behöver veta är att man inte kallar domaren fula saker eftersom det beivras med utvisning. Det spelar väl ingen roll vad någon spelare ska ha hört från en domare, det är bara den senare som har en pipjävel och bara den senare som skulle komma på idéen att bli ledsen för ett verbalt angrepp.

Ja nä alla är inte lika inför lagen men det är ju ingen nyhet. Annars finns det ju en rad domare i ES som skulle döma korpen just nu, om så vore fallet.
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
J F K: Naturligtvis har denna dom satt press på hela domarkår+DN att fortsätta på denna linje.

Petey21: Det är ju klubbarnas ansvar att anmäla saker och ting till DN och domarchefer. Om man väljer att inte göra det, ja så kan man för evigt hålla käft. Bara pinsamt att läsa i tidningen att MODO kommer med "men ni rå.." uttalanden.
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
J F K: Trisst att han blev avstängd men något straff måste ju delas ut om man kallar domaren för kuksugare. Kanske en match hade räckt dock
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
spud: Vad ska man göra åt problemet med domare som använder samma typ av språkbruk gentemot spelarna? Avstängning? Avdrag på lönen? Andra disciplinära åtgärder? Eller, om domarna själv får välja, ingenting alls?
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
spud: Ditt resonemang hade varit någonting att ha om du hade hört diskussionen på planen mellan spelare och domare. Enström kallades fitta och en hel del andra löjliga uttryck har funnits.

När det gäller att Ritchie stängdes av är du löjlig. Det finns INGEN spelare hittills som åkt dit två matcher på saker denne sagt. Tvärtom är det bara att gå tillbaka till saker som kan bevisas som Ledins, Wards och andra påhopp på funktionärer för att inse att Ritchie inte på något sätt kunde förutsäga att han skulle bli avstängd ens en match, ännu mindre två matcher.

Att det är ett väldigt hårt och olustigt språk kan jag verkligen hålla med om, men som är patetiskt i sammanhanget är ju att det kom som en blixt från klar himmel att man plötsligt ska bestraffa det på det här sättet. Jag har absolut INGENTING emot att man stävjar språkbruket, men då får man ju gå ut och ge dessa riktlinjer innan.
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
J F K: De gånger jag varit vid omklädningsrummen efter en match har jag aldrig hört en domare och spelare ha en diskussion. Och det är möjligt att domarna i detta fall tycker att det var allvarligare att allt skedde ett par minuter efter slutsignalen.
Och att alla använder språkbruket känns inte förmildrande, utan snarare en belysning av ett problem inom hockeyn. Hur barnsliga får vuxna män med jävligt hög lön ha?

Ett större problem är att en av MODOs högst betalda genom tiderna sätter sig och MODO i en situation där han inte får spela på 2 matcher för att han ville berätta att domarn är en kuksugare 5 min efter slutsignalen gått. Klart som fan att han som ett proffs vet att han riskerar straff om han förnedrar en domare efter slutsignalen.
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
spud: Problemet är ju att i princip alla använder så hårda ord. Att man nu fullständigt godtyckligt slår ned på en spelare och ger honom två matchers avstängning är ju rent av patetiskt. Hade man gått ut och sagt att man skulle rensa upp i det stundtals oerhört hårda språk som används så hade det varit helt ok, men nu sluggar man blint och stänger av en spelare i två matcher.

Hade du spelat hockey och hört allting är jag relativt säker på att även du använt ett liknande språk. Det är oerhört lätt att sitta bakom sin dator och tycka en massa om man själv inte varit i samma position.
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Wayne Gresky: Att folk reagerar olika på relativt liknande situationer är ju bevisat, främst när man testar vår reaktion i t.ex när vi blit vittnet till brott. Så att man beskyller domarna för att vara mänskliga så.. ja rätt har man.

Paddan: Ja det är jävligt märkligt, men det räcker ju inte som försvar varför en vuxen människa ska skrika så barnsliga saker till en annan vuxen människa.
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
spud: Men om det nu stämmer, som Andreas Johansson säger, att någon av domarna, istället för att gå direkt till domarrummet utan att ta kontakt med spelarna, stod och käftade med spelare utanför omklädningsrummet så är det ju anmärkningsvärt. 
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
spud: Problemet uppkommer väl när domarna agerar olika? Kuben valde att inte anmäla Ward efter han svavelosande attack efter match medan Persson anmäler Ritchie för samma sak.
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Gustafsson: Varför är domen ett skämt? Vilka andra domar visar att DN agerat annorlunda i detta fall gentemot tidigare?

Jag beskyddar inte domarna eller DN, däremot förstår jag komplexiteten i deras uppdrag och har inte som många här ett inbyggt motstånd mot dem, då jag inte tror det finns någon funktionär som är så korkad att de systematiskt vill straffa ett lag. Och uppenbarligen är det nog inte jag som vill vara "häftig" med mitt agerande här, den rollen är rätt upptagen av alla som slentrianmässigt pekar finger åt de funktionärer som leder matcherna.

Poffa: Nu är det ju inte disciplinnämnden som själva anmält BR utan domaren. Och det är hans ansvar att se till att han agerar förutsägbart genom att hålla sin linje nu och i framtiden så att spelarna vet vart gränsen går. Så att peka finger mot disciplinnämnden känns fel då de inte är på isen eller vid sidan av den och hör vad som sägs. Vet inte någon annan anmälan som varit liknande denna.

Men att sätta ner foten emot okvädningsord gentemot funktionärer känns som en klart rimlig åtgärd.
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Hahl Bundy: Ja, just ja. Sån där ishockey är ju hemsk, den borde ju förbjudas... eller åtminstone vara sånt som man bara får låna olagligt inspelade kopior av hos Bengans Kennel & Kebab. Till och med ordet ishockey borde förbjudas.
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Paddan: Står dom för nära o nyser så kan dom stängas av för skallning.
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Salle: Hoppas att inte någon MoDoit råkar nysa på domaren idag, för då får de väl avstängning för "utsättande av matchfunktionär för risk"
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
NuMo: Börjar du bli lite ålderskänslig och vill ha ändelsen "farbror" på smädesorden istället?
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Paddan: "Jäkla rasist. Tänk på att järnspikarna kanske inte valt att vara just av järn..."


Själv tycker jag det borde vara förbjudet att säga "pepparkaksgubbe".
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Poffa: Lämna in en protest! Det funkade för Rickard Wallin, även om hans "kärringstämpel" inte direkt bleknade efter detta...
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Poffa: Dåligt av linjemannen. Sånt ska han ta med föräldrarna.
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04

Olle: Hur ska man hantera domare som kallar spelare för olika saker? I samma match blev nämligen Danielsson kallad "bortskämd jävla snorunge" av linjedomaren.

Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Poffa: okay. Blir tufft att ta poäng i götet då.
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Berka: De 200 senaste inläggen säger en extra match, dvs avstängd i morgon.
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Poffa: nej seriöst. Jag har jobbat varje kväll i 3 veckor så jag har inte sett en match samt att jag mobilsurfar för tillfället då min dator åter igen är på service så jag är inte uppdaterad alls h ämnet
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Wayne Gresky: Förmodar att det skulle kunna vara så. Undrar förresten hur många matcher det blivit om han inte hade bett om ursäkt till domarna? Lika många som Nils Ekman?
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Paddan: Så om Disciplinnämnden tyckte att ledandet av matchen pågick i 10 år efter matchen så skulle de kunna använda sig godtyckligt av den regeln?
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Wayne Gresky: Disciplinnämnden tycker att "ledandet av matchen" också pågår i samband med att spelare och domare beger sig mot omklädningsrummen.
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Paddan: Förlöjliga ledandet av matchen kan man väl ändå inte lyckas med efter matchen? I så fall borde ju den paragrafen kunna användas även för sånt som sägs i media?
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Berka: Kul kille.
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Wayne Gresky: Förmodar att det är "förlöjligar".
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Paddan: hur ser det ut med richie, spelar han h morgon?
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Paddan: Kalla mig blind men var nämns verbala förolämpningar i paragrafen? Lyckades han att kalla domaren för värdelös kuksugare genom en omgång charader i spelargången?
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04

Poffa: Och det är då denna paragraf man stött sig på i utdelandet av straffet.

"550 f) En spelare som:

1. avsiktligt vidrör en funktionär med händerna eller klubban, håller eller knuffar med händerna, klubban eller kroppen, trippar, slashar, på något sätt slår en funktionär, eller spottar mot en funktionär,

2. genom sitt uppträdande förlöjligar, hindrar eller är skadlig för ledandet av matchen,

3. gör oanständiga gester, på eller utanför banan, före, under eller efter match, mot någon domare eller någon person,

ska ådömas:

- Match penalty (MP)"

Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Poffa: Jag tycker att det är skillnad på vad spelare säger mellan varandra och vad spelaren säger till domaren eller så att domaren hör det. Personligen har jag inga större problem med att man psykar motståndaren om bara det är syftet.

Men som sagt, jag tycker bara att det är klantigt att säga något sånt här till domaren. Jag tycker inte att avstängningen var nödvändig men inte konstig heller.
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Paddan: Förlåt!

Även solen har sina fläckar.
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
73Sjöbba: Jäkla rasist. Tänk på att järnspikarna kanske inte valt att vara just av järn...
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Poffa: Usch, vilka otrevliga ord som skrivs i denna GB i afton.

Kukar, fittor, horor och olika former av oralsex.

Själv sträcker jag mig max till ordet: -Järnspikar!



Tack för ordet.
Vänligen

73Sjöbba
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Wayne Gresky: I det här fallet så måste det ha handlat om klart grova förolämpningar och inte nån liten antydan om att "kolla på schlagern".

Och ja: i vår värld där normen är hetero så anses det fortfarande som förolämpande att antyda att nån är bög.
Sorgligt att det ska vara så, då jag håller med dig om att det inte borde vara nedsättande.
Om det nu som sagt öht handlar om ett hårdare straff pga diskriminering av nån pga sexuell läggning.
Oavsett vilket så tror jag att man helt enkelt bedömt Ritchies verbal abuse som mkt grovt, långt utöver det som en domaren normalt får höra och som han dessutom inte ansera vara värt att anmäla.
Det behöver ju inte vara märkvärdigare än så.
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Olle: Kul att du tog upp ordet "Dvärg". Det sa Conny Strömberg från båset till Växjös minsta spelare. 3 matcher och 20 000 i böter, eller vad tycker du?
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Wayne Gresky: Men applicerat på det här fallet så blir det ju ungefär som att man skulle ha skrikit "jävla hora" till rektorn och inte till skolflickan.
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Bad_Brett: "jävla hora" får de flesta skolflickor höra ofta, men det hör till vårt samhälle där vi gillar olika.
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Bad_Brett: Sen måste jag ju även tillägga att det framgår av Expressens artikel att han skrek fula ord upprepade gånger. Det kan ju ha varit avgörande för hans straff.
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
70 Rodrigues: Och vilken surprise att du inte har nåt sakligt svar på min fråga utan som vanligt ojar dig över hur fel jag har, med ett par utropstecken efter.
Vore kul om du istället kunde motivera varför du anser att spud har fel?
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Bad_Brett: Jag tror också att Ritchie är en bra kille, jag menade bara att om han själv insåg att en ursäkt var på sin plats så kanske han verkligen gick över gränsen. Klart man kan vräka ur sig saker i stridens hetta, det kan alla göra.

Däremot så tror jag inte att Ritchie går runt och ber om ursäkt till alla han någonsin kallat något elakt.
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Huge:

Tycker du att det är värre att kalla en prostituerad för "jävla hora" än att kalla en skolflicka för det?
Kommentera

Sv: Färjestad - MODO Hockey 2010-12-04
Huge: Vilken surprise att du skulle gå in o försvara spud, patetiskt!!!
Kommentera

1318487 · »