1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 527870 inlägg · 4121 ämnen

Försäsongsmatcher 2020

Sv: Försäsongsmatcher 2020
Zup:

Hoppas på Peters. Vi måste låta honom matcha mycket under försäsong om vi tänkt honom som förstakeeper när vi går in i serien.

Han måste får chansen att lära sig vårt lag och vårt spelsystem, lära sig ligan samt hur våra motståndare spelar då han är ny i ligan så ser gärna att han får många matcher under försäsongen.

Match ikväll! Får vi se Lundin i målet eller satsar vi på Peters tro?

Monno: På ett forum får man väl ifrågasätta ibland? Jag pratar inte om nån enskild skribent nu, utan generellt. Påstår man något är det väl ett friskhetstecken ibland om någon undrar . Vi är väl inte Nord-korea(fast, jo det är vi ju....flåt.)
En fri debatt utan personangrepp vore ju drömmen. Vill kan man inte röja sina källor så är det ok. Men att nån ifrågasätter det man skriver måste man kunna hantera.

Bad_Brett: Gör det bara komiskt då jag har insyn till viss del, genom kontakter, i björklöven också. Inte första hands info men får info som jag litar på, Ortio till löven är en sådan info som kommer från Kenttä själv till kontakter jag har. Att ni vägrar tro på det är upp till er.

Bad_Brett: Så är det, all heder till dem som delar med sig av intressanta saker.

{8399}: När man besöker ett forum blir det uppenbart vilka som trollar och vilka som har viss insyn. J F K, Amitiel, Sune Ödla, Kolle med flera har haft rätt lite för många gånger för att det ska röra sig om rena gissningar. Sedan har vi Sawchuk och Parresurre som är MoDoiter men som åtminstone tidigare verkade ha hyfsad insyn i framförallt Tegs SK och till viss del Björklöven.

Monno: Fast i vissa fall blir det ju bara löjligt med de hemliga källorna måste jag säga. När vi kommer till det där med att Dahlén skulle vara lat på träningarna till exempel, är det ens en hemlis i så fall?
Träningar är ju inte hemliga direkt. Sen är ju JFK själv anonym här på forumet och om han skulle berätta vilken hockeyprofil som sagt att Dahlén är lat vore väl knappast att bryta ett förtroende? Eller fick JKF detta till sig som en hemlis typ: Dahlén är lat men säg ingenting....jag är skeptisk.

JoseGonzales: Ta och lägg ner denna pajkastning för ni kommer ingenstans med det,,,Jag läser ofta JFK vet att han har full koll på det mesta och det är jag glad för ,,så lägg ner eller håll er på eran sida vi Modo fans är så mycket bättre och klokare då vi varit med länge och följt Modo , ni Lövare har haft en bra säsong och före det är det bara dystra år men ni blir lätt kaxiga och tror er vara experter ,,,,,Heja Modo och JFK och alla Modo fans nu ska vi upp till SHL

dempa: Debatten om källor är ju, ursäkta språket, så jävla korkad så man häpnar.

Klart som fan JFK eller vem som helst inte kan berätta vem som gett eventuell information? Sen om han ljuger eller inte är ju omöjligt att veta. Precis som Mrmadhawk, Ros etc.

Skillnaden är väl att JFK ljuger händer inte så mycket jämfört om man jobbar på en tidning och är officiell.

Om jag skulle berätta något "hemligt" och sen berätta vem som sagt det, och den personen får reda på att man sagt vem som berättat det så är ju den relationen liksom borta sen.

Precis som allt annat får man ta saker med en nypa salt. Ingen rök utan eld, men folk är duktig på hitta på online också. Men att förvänta sig källor på att man nån sett nån ha putmage så får man nog leta. :-)

dempa: Du har rätt JFK kan en jäkla massa om hockey, inget snack om saken, däremot så skall man vara medveten om att allt han ser ser han genom sin modobrillor.
Jag tror att alla vi här på forumet kan mycket om hockey faktiskt men att vi kanske har olika förmåga att uttrycka oss i text och vi har alla olika styrka på våra färgade glasögon.

dempa: Var väl mer att jag använde mig av hans grandiosa sätt att föra diskussioner, genom att försöka få det att låta som att jag kan allt och han ingenting. Hans grandiosa självbild tillåter endast att han kan allt och att vi andra är korkade idioter som inte förstår något. Hans ”källor” verkar mest vara spekulationer han själv kommer på och döljer bakom spekulationer.

Sanningen är att jag endast svarar på hans inlägg när jag har lite att göra för det är ingen idé att föra diskussioner med folk som tror sig stå över andra, så du behöver inte oroa dig för att jag tar illa upp :)

JoseGonzales: här kommer jag och flikar in en sak, vill först bara säga att jag gillar när du och din(a) lövenbröder skriver här, ni är ju långt ifrån lika dryga som ett annat lag från Y-län..

men du skrev:
”J F K: Absolut inte, bara tröttsamt att en forumkrigare som gång på gång bevisar sin totala okunskap om hockey tror sig veta hur en av Sveriges absolut bästa sportchefer jobbar :) din grandiosa självbild är skrattretande.”

J F K är ofta en smula hård och kanske inte debatterar särskilt vänligt i sin ton, kanske pga en grandios självbild.. men han kan rätt så mkt om hockey. Detta trots att han klagar lite väl mkt på domarna, ja. Men ”total okunskap om hockey”, nja. Nej. Där ställer jag iaf mig på hans sida, även om det såklart kan vara lite retsamt att han har kännedom om saker o ting men inte kan avslöja källor o annat, som då gör att vissa inte vill ta det på allvar.

JFK kan va hård i tonen.
Fantomen är hård mot de hårda.
Men fantomen fantomen dricker mjölk och härjar runt på en dåligt skött opera.
Var mer som Puffe, Icing-Ove och Tarasov.
Vad du än gör, var inte som SMÅLAND.

{5647}:
Ah missat.

Tarasov: Jo, jag lade upp den tidigare. Det finns också en jämförelse med Löven som länk i den jämförelsen.

{5647}: Näe, om Bartosak knackar på dörren är det ju inte en andremålvakt vi värvar.

Ska vi ta den där SHL-platsen måste vi nog ha bästa målvaktsparet.

{8399}:

Nej världen verkar ha gått under. Men tydligen gick budskapet fram ändå.

Rytter: Det var en dubbel negation från din sida där, inte bra.

{8225}: vi kan konstatera att jag nog inte är ensam om att tycka att det är skönt att andra tar besluten gällande målvakter.

Finns det någon som helst anledning att värva en potentiell andremålvakt????

Rytter: Förtydligande då: eftersom vi skrev om Dackell menade jag alltså att vi troligen har 2 andra namn(ej Dackell alltså)när det ska dra ihop sej. Jag har inte sett Peters varken på träning eller match(missade tyvärr första matchen) så har ingen aning. Men en ny målvakt lär komma in under våren, förhoppningsvis i Bartosak-klass.

Sedan, ett tips. 'Inte' ska användas med omsorg, annars kan ett påstående få motsatt effekt. Dock kul att Du o en annan skribent växeldrar, känns lite som lagtempo i cykel

{8225}:

Så varken Peters/Dackell/Lundin håller alltså inte. Hur har Peters sett ut på träning?

{5647}: Dackell är inte så het att jag åker till Norge eller Österrike för att se han, men såg han några matcher ändå förra säsongen, på närmare håll liksom. Men såg du han i Norge, eftersom du frågar? Han hade bra räddningsstatistik där(om det är det du far efter) men tror fortfarande att vi har 2 andra namn innan nästa slutspel drar igång

JoseGonzales: Hur mycket du än hyllar Kenttä, så var räknesättet för honom i Asplöven 1-2= -1.
Facit i Löven har vi inte sett än !

JoseGonzales:

Ja dom hade säkert scoutat Poulin jättelänge, det var därför man gick så hårt på Ortio och ville ha honom? Om han nu ens var aktuell och hade ett muntligt kontrakt, själv tror jag detta är silly rykten och det fanns aldrig något muntligt löfte.

Enligt er fans var det ju Ortio, Lassilantti och Svensson som var huvudspåret och de man kollade på.

Poulin är säkert jätteglad att veta att han var nummer 4 på listan över målvakter.

JoseGonzales: Trodde faktiskt att vi eller ni skulle värva en av mina favoriter från Spengler Cup, ECHL-målvakten Zach Fucale. Fick visst AHL-kontrakt i dagarna.

Tarasov: Jo, det är mer regel än undantag. Jag tror Poulin är riktigt dyr jämfört med Cannata pga hans meriter. Det säger jag inget om, lyckas han inte är det ett fiasko med hans meriter och lön!

JoseGonzales: Nu är du bara korkad. Jag förstår hur han jobbar generellt, men han vore kopiöst korkad om han inte tog chansen om den dök upp. Ungefär som Glader valde Heopniemi när chansen dök upp och det inte fanns en möjlighet att göra samma grundliga arbete som man helst gör.

Ja, Kenttä är känd för att underdriva sin budget och spela ett spel gällande sin kommunikation. Inget konstigt i sig att jobba med psykningar och det man har i sin makt för att påverka situationen. Det finns de som undervärderar sitt lags styrka för att lägga pressen på andra osv. Det gör en inte automatiskt till en dålig sportchef, men man får ha det i åtanke. Du får helt enkelt leva med att vi nog är många som anser att Kenttä spelar det spelet (eller har en räv bakom örat som man säger), medan vi också tror att Sundlöv är mycket mer ärlig och öppen i sin kommunikation.

JoseGonzales:
Nej jag vet, kan inte låta bli att kasta in den där om 40% ändå. Det är ju en gyllene regler bland fans att
- spelare som lämnar är dyra alt överskattade
- spelare som kommer är billiga och underskattade

För motståndarlag gäller tvärtom. Jag går själv i den fällan så det är inget konstigt med tror Hepo och Lindgren lirar gratis....

Inte konstigt att topplocket går efter några förluster under hösten.

Tarasov: Grejen är att jag aldrig uttalat mig om hur Glader sköter sitt jobb då jag inte vet, till skillnad mot andra i detta forum :)

JoseGonzales:
Glader löser allt med att slänga på 40%😛😛

{5647}: Absolut inte, bara tröttsamt att en forumkrigare som gång på gång bevisar sin totala okunskap om hockey tror sig veta hur en av Sveriges absolut bästa sportchefer jobbar :) din grandiosa självbild är skrattretande.

Costanza: Det var Poulin som säger att allt gick fort, inte hans agent. Skulle tro att en spelare inte vet alla klubbar agenten pratar med om att spela hockey, speciellt inte en Nordamerikan som har en europeisk agent också. Att det gick fort sedan är nog för att löven mötte hans krav ganska fort och allt löste sig.

JoseGonzales: Öm punkt. Känns som om du tog åt dig.

Nej, det är inte ens Glader som i första hand scoutat Peters. Han har nog inget som helst problem att berätta att Helin i Tyskland och nuvarande målvaktstränare varit de som tittat. Glader tror inte heller att han är bäst på allt, utan tar hjälp av andra.

{8399}: Det blir nog bra ska du se. Ecke snackade nog inte mycket med Kung Karol Krizan heller ;-) "Hello, I'm Karol. Like to win!"

{8399}: Du glömmer bort att Glader har facit på hur allt ska göras och gör allt rätt. Han har ju vunnit årets ledare inom svensk ishockey två gånger för det jobb han gjort som sportchef :)

Costanza: Kanske helt normalt att scouta spelare utan att för den skull kontakta dem, att ha många ögon öppna kan inte skada och då är man ju beredd när det behöver värvas. Låter som ett smart sätt att jobba.

{8225}: Hur många matcher med Dackell var du i Norge och såg?

JoseGonzales: Samtidigt låter det konstigt, då agent och Poulin säger att det gick väldigt snabbt, fick höra att Björklöven var intresserade, han visste inget om Sverige eller klubben. Sen kan ju Kenttä suttit på Youtube och kikat. Kanske fungerar så, men borde man inte prata med målvakten en tid innan?

JoseGonzales: Ja, eller så är det en del av Kenttäs vanliga dimridå. Jag var inte jätteimponerad över vad Sundlöv åstadkom, men hans trovärdighet är ohyggligt mycket större än Kenttäs i mina ögon. Kenttä är skicklig, men han verkar spela något slags spel. Då respekterar jag även Nubben i Timrå mycket mer (även om han ibland skickar gliringar mot oss).

Rytter: Givetvis får du tycka vad du vill o vice versa. Men jag kan ju bara
bedöma efter vad jag såg förra säsongen o med det i bakhuvudet tror jag det kommer att ske nån förändring på målvakssidan efter nyår(om inte Dackell gör stora framsteg såklart)

{5647}: Haha du tror Kenttä hade ett par dagar på sig? Ja du har ingen koll du hör jag. Kenttä hade Poulin på bordet tidigt har han själv sagt, han hade några olika namn han jobbade med innan han kom fram till att Poulin var rätt man. Man hade klart med Ortio som hade sagt att han väntade på svar från KHL och om dom var negativa skulle han signa för löven. Du är bra rolig du :)

Tarasov: Modos Gamla målvaktstränare, nu målvaktstränare i Düsseldorfer, han bör ha koll på honom absolut.

{8399}:
Misstänker att man tagit hjälp av Magnus Helin.

{8399}: Jag tror att det är skillnad om du bestämmer dig för att följa en spelare på ett tidigt stadium, för då kan du se spelaren på matcher mer regelbundet (och faktiskt vara på plats). Om Kenttä har ett par dagar på sig, så kan han inte på samma sätt scouta som om han titta på matcher och klipp i ett halvår. Du får mycket mer tid på dig att kolla med gamla lagkamrater, tränare och generellt med kontakter.

Det säger sig självt. Med ett mycket större urval, så minskar riskerna.

{5647}: Well alla spelare på den nivån är förstås välscoutade ochh det finns ju rapporter att tillgå och referenser att få samt såklart bandade matcher att se.
Hur tror du att Modo scoutat Peters?

{8399}: Fast det är ju inte riktigt samma frågetecken. Där slog Jesus till när en för honom intressant målvakt dök upp på marknaden. Vi har scoutat en målvakt väldigt länge. Liknelsen haltar rejält tycker jag.
Sedan kan lika väl Timrås målvakt misslyckas, även om han på papperet också ser stabil ut. Det är tre på papperet riktigt bra målvakter det handlar om.

{5647}: En kompetent målvakt såklart och samma frågetecken är det för lövens målis.

{8399}: Just Peters har väl varit rejält scoutad, så där borde vi faktiskt ha hittat hyggligt rätt. Annars kommer vår målvaktstränare att ifrågasättas. Det är inte som Heponiemi där vi förmodligen plötsligt fick en möjlighet, utan alltså någon vi haft på radarn ett bra tag. Det i sig är såklart ingen garanti, men det ska verkligen inte vara grisen i säcken-

Rytter: Ser bra ut än så länge men det är svårt att hitta rätt på målvaktssidan.

Costanza:
Målvakter är knepiga och svårbedömda, men kan Peters ge 0.915 plus så är jag nöjd.

« · 2076391 · »