1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 527095 inlägg · 4121 ämnen

Hockeyligan - the Lockout Story

Sv: Hockeyligan - the Lockout Story
bj21: Ja, vi behövde bara få ihop alla nya. Steen har varit en jävla dynamo, men vi ska ändå kunna tugga ihop poäng med den speed de visat upp. Hari får växa några steg....Sen kommer "Bone Crusher" Påhlsson...

Icing-Ove: klart att Susse och Skröder vaknar till liv om de blir tvungna. De har ju burit det här laget i tre säsonger och måste få ta det lite lugnt nu i början när andra kan bidra.

Sawchuk: Vad kul! Tack då för alla poäng Alex S! Dags att ta över andrakedjan Ritola. Och väckaren har ringt, Susse och Skröder. In i matchen!

Cody Franson, han hänger väl kvar i Gävle då.... 

Redigerad kommentar

Icing-Ove:

Många spelare ställer sig positiva till NHL`s nya 50-50 bud. Gissar att Lock-Outen är över inom 24 timmar.

Huge: Foppa badar redan i guld. SM-guldet firade han redan 1979 och 2007. 

Icing-Ove: Att köpa Brynäs och lägga ner laget är väl Foppas enda chans att få sitt efterlängtade SM-guld...   ;-)

Demonen: Sedinarna har fortfarande kontrakt med MoDo. Bara utlånade till Canucks. Foppa? Han kan köpa Brynäs och sen lägga ner klubben...Synd om Sundlöv dock, blir utan bostad...

Sedinarna nu också? Har Modo ännu fler skadade? Foppa?

Spinningswede: Luktar lite Brynäs här, vädrar chattrummet med lite Sedin2Sedin:

http://www.youtube.com/watch?v=4NtUipvJX30

varför har man en bild på en massa Modo-hjältar här i Brynäsboken?... Oj,nu såg jag ;)

Huge: det är min åsikt.. HL är hockeydödare. Hoppas att fler bryter muren snarast!

Gurra88: Det där smörandet tror jag inte räcker för att skaffa dig vänner härinne...

Huge: besvarade en Modoits trolleri i våran gb med samma medel.. Inget mer med det.. Modo har inte gjort något fel som tagit in Steen. Det är övriga lag som är korkade som inte hakat på Modo tidigare.. Smart av Näslund

Gurra88: Våra resp definitioner på vad som är att "leva rövare" skiljer sig tydligen rätt så mkt åt.
Om du vill kalla ett sakligt försök att argumentera kring lockouten för att "leva rövare" och jämställa det med nån sorts pittmätning om vilket lag som är bäst, så säger det en hel del om dina referensramar....

Salle:

Bra Salle , tröttsamt för oss utomstående och läsa om Gurra och Huges bajskastning..

Huge & Gurra88 (mfl): Om/Att MoDoiter är i andra gästböcker och drygar sig är inte önskvärt men det skall ni ta upp med Moderationen i resp gästbok.

Därför uppskattar vi MoDoratorer att folk står över såna saker, inte tar åt sig så förbenat på en syrlig kommentar och absolut måste ge tillbaka så fort tillfälle ges oavsett vad det handlar om.

I MoDo-boken så har vi tajtat till skruvarna lite angående dylikt beteende för att vi inte vill ha sånt "trolleri" och tjafsande.
Det hoppas jag kommer att respekteras för annars kommer MoDo-boken snart dö ut totalt. Och jag antar att det är samma i en tex Brynäs- och Timrå-böckerna.
Så vädja till era Forumansvariga på samma sätt som Wayne Grezky gjorde här häromdagen så kan vi sakta men säkert utrota sånt otyg.

mvh Salle

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Huge: Vet du vad Huge.. Jag tror du får väldigt svårt att skaffa vänner här inne när du senast igår var här och levde rövare..

Gurra88: Modoiter som förmodligen bröstade upp sig i vår egen sandlåda efter att du själv suttit och bröstat upp dig med spaden och hinken i hand....

Huge: absolut inte. Men jag försvarar mig när någon kommer med anklagelser.. Berka missade förmodligen de modoiter som bröstade upp sig efter en match som serieledare..

Gurra88: Och uppträder som en 8-åring som inte fått sitt lördagsgodis?
Hmmmm....

Huge: 24..ca 40 år yngre än dig

El Maco: 

Givet att överenskommelsen är att; "du får ersätta skadade nyckelspelare med korttidskontrakterade spelare" så har inte Modo gjort fel på en enda punkt.

Får man långtidsskador på två centrar är det slumpens skördar och inget annat. Att "välja att vänta" i det läget är ju både självmål och tjänstefel.

EDIT: Och ditt resonemang med Victor Fasth faller på att AIK inte har nån målvaktsskada. Dom är helt enkelt bara dåliga.

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Gurra88: Hur gammal är du? 8 år? 9?

Det är väl bara att bete sig efter egen förmåga. Moderatorerna skall reglera och bestämma gästbokens klimat.

Gurra88:"Lägg ner ditt jävla försök till att låta ordentlig, det misslyckas kraftigt"

Det hedrar dig att du aldrig ens försökt!

Berka: nä, eller hur..
Men du fick en förklaring varför jag framhävt att vi ligger före ..är dock smartare än den / de modoiter som va inne och trollade när Modo för en gångs skull låg före och hävdade att ni va bättre...är man där med sin näsa så får man tillbaka när turen vänder... Men du sa givetvis inget till dina modovänner då? Lägg ner ditt jävla försök till att låta ordentlig, det misslyckas kraftigt

Gurra88: Sen bevisar det ju detta tydligt vilken barnslig nivå du kör med!

Så om nån/några kommer med ett meningslöst inlägg då är du berättigad att köra med samma myn tillbaka?!

ungefär så om en idiot till supporter kastar sten mot en buss så rättfärdigar det dig att kasta sten tillbaka på honom ist för att tala om att sådär gör man inte!?

Gurra88: Till skillnad från dig så springer jag väldigt sällan å grisar ner hos andra, skulle jag besöka andras böcker så skriver jag sakliga och hövliga saker, gör du de... nä precis tänkte väl de!!

Bad_Brett: (parentes: fångens dilemma handlar inte om att ha lagen på sin sida eller inte utan om att välja att vittna eller inte vittna. Båda fångarna är lika skyldiga (eller lika oskyldiga) men straffets längd har att göra med om man väljer att ange sin medfånge eller inte. Om ingen anger den andre får båda korta straff. Om den ene anger den andre kommer den som anger att slippa straff helt men den som är tyst får ett långt straff. Om båda anger varandra så får båda ganska långa straff men kortare än det straff som den som själv är tyst men blir angiven får. I experimentet brukar straffskalorna sättas så att, även om den totala fängelsemängden blir minst om båda är tysta och får var sitt kort straff, så ska den rationella individen alltid ange medfången - oavsett vad medfången väljer så kommer fången med val att få ett kortare straff om han själv anger. Så "optimum", eller Nash-jämnvikten i det fallet blir ett utfall som är sämre än det teoretiskt optimala efter som två rationella fångar som inte litar på, eller kan kontrollera, medfångens val kommer ange varandra och båda får sitta länge i fängelse.

Det vore grymt om hockeyligan funkar så att utfallet för klubbarna som kollektiv blir så bra som möjligt. Kanske inte funkar. Vare sig i teori eller praktik. Slut parentes)

Bad_Brett: Tack för sansat svar. Vi kommer inte så mycket längre. Liknelsen med bensinmacken haltar rätt mycket i och för sig men här pratar vi principer trots allt.

AIK har varit i lika stort behov av Victor Fasth hela säsongen men har hittills valt att följa klubbarnas överenskommelse. Alla klubbar kan inte hämta hem en gratisspelande Steen men alla kan faktiskt förstärka. Jag är övertygad om att majoriteten av ligalagen kommer att rösta för att släppa in lockoutspelare nu, det har gått en månad till och det verkar väääääldigt långt från en lösning där borta. När övriga lag börjar plocka in spelare kommer ni att ha kvar de poäng som Steen varit med att dra in. Jag kallar fortfarande det tjuvstart, du kallar det visst konsumentomsorg. Jag upprepar att min tro är att det är kortsiktigt att köra sitt eget race och att en lärdom som går att dra från empiriska experient med spelteori är att det aldrig är ett nollsummespel, storleken på mängden man fördelar är beroende på hur kollektivet väljer och individernas val är beroende av förväntan om övrigas val. Det verkar som om rätt många andra klubbledningar tycker att Modo gjort fel och att vissa i klubben inte går att lita på. Kan bli så att elitseriekakan med tiden blir mindre att dela på som en konsekvens av det här. Eller så blåser allt över. Till skillnad från Arnio och vissa andra icke-modoiter så väljer jag att inte applådera ert beslut utan tycker att det hade varit bättre om ni hade väntat som alla andra tills antingen konkurrensfrågan avgjorts slutgiltigt eller majoriteten av klubbarna var med på tåget.

Eftersom vi gång på gång återkommer till DN-artikeln och "fångens dilemma", så ska jag utveckla mitt resonemang.

Enligt mig är "fångens dilemma" en riktig no-brainer. Om min personliga uppfattning är att jag har lagen på min sida är det väl självklart att jag väljer att vittna?

Men okej, jag förmodar att du vill diskutera den allmänna innebörden av resonemanget, men det finns ett stort problem med detta, nämligen att du (medvetet?) väljer att bortse från vissa faktorer.

1. Konsumenten. Det vore givetvis fördelaktigt för bensinbolagen att bestämma att ingen får sälja bensin för under 50 kr/liter. Det är därför vi har lagar om ocker och kartellbildning. Om ett bolag helt plötsligt skulle gå ur kartellen och säga, "Priserna är orimligt höga, vi kommer sälja för 25 kr/liter" så skulle det givetvis sätta igång ett priskrig, vilket säkerligen skulle tvinga vissa bolag i konkurs. Du kan hävda att detta är moraliskt förkastligt på grund av att en del konkurrenter må bli lidande, men jag menar att det är betydligt mer förkastligt att hålla fast vid kartellen och tvinga konsumenterna till att betala enorma överpriser för bensinen.

MoDo vill bjuda sina konsumenter på så bra ishockey som möjligt och det är enligt mig inte moraliskt förkastligt.

2. Hockeyligan har bara hand om Elitserien. Åker du ur ligan, är inte samarbetet mycket värt, eller hur? Bottenlagen kommer givetvis bryta mot denna överenskommelse förr eller senare. Tror du ett AIK på väg mot Kvalserien skulle tacka nej till Victor Fasth?

Jo, jag vet att det snackas om att "revidera beslutet ifall lockouten blir långvarig", men enligt mig skulle det leda till en stor cirkus om man helt plötsligt i januari säger "Äh, vafan, nu öppnar vi dörrarna". Där kan vi verkligen prata om orättvisor och juniorer som får kliva åt sidan.

Hade det rört sig om en stängd liga, som i NHL, hade jag haft större förståelse för snacket om långsiktigt samarbete etc. Men i dagsläget är de ekonomiska riskerna med att åka ur Elitserien är betydligt större än att bli lite osams med övriga Hockeyligan.

Redigerad kommentar

ALLA: Nu går vi moderatorer in och stämmer i bäcken.

Vill ni fortsätta eran "du sa"-debatt så ber vi er ödmjukt att göra det på nåt annat forum eller på annat sätt än här.

Det är bara att inse att vissa tycker MoDo var jättestygga som tog in Steen medans vissa andra tycker det var bra och lika många rycker på axlarna.
Men droppa det nu.
MoDo och Frölunda (även Brynäs och ev efterföljare) får stå för sina kast OM det skulle nu skulle bli nåt eftermäle. Och de lag som valt att inte ta in får stå sina.

Vill ni fortsätta diskutera detta ämne så tänker vi inte hindra er men jse till att diskussionen sker på sakligt och korrekt sätt.
Tex hjälper det inte att kalla dina motparter för kretiner om du vill försöka få din åsikt igenom.

Blir det bara tjafs och fingerpekande så kommer vi forumansvariga att agera på ett sätt eller annat.

Mvh Moderationen

McFire: Jag säger alltid till alla jag träffar att den där "McFire", han verkar alltid vara insatt i vad det handlar om i alla lägen och han verkar vara rena motsatsen till efterbliven. Tro inget annat.

Berka: "Om du anser en sak och andra anser en annan då är det så att du har rätt, har jag tolkat dig rätt?"

Nä, det har du inte.
Om jag har en åsikt som jag anser vara den rätta och nån annan har en avvikande åsikt så får jag väl leva med det.
Jag anser att JAG har rätt och jag förmodar att den som inte håller med mig anser att HAN har rätt.
Svårare är det inte.

Bad_Brett: Vem är det som vägrar ta reda på grundläggande fakta? Är det mig du menar eller vem? Självklart har jag läst beslutet (har du det?), och även om jag inte orkar läsa om det ikväll för att dubbelkolla så är jag rätt så säker på att det generella förbudet mot så kallade icke-EU spelare inte nämns med ett ord. Men i min bok blir resonemanget om rätten att erbjuda en så bra produkt som möjligt för publik och sponsorer, oaktat sånt som hockeyligan framförde som en önskan om kontinuitet i truppen etcetera, precis lika tillämplig på kanadensare rent generellt oavsett om de är korttidare eller annat.

Sen kan vi diskutera vad som är patetiskt och inte. Jag tolkade ditt åberopande av "civilkurage" som att du ser Modo som moralens riddare här som går sin egen väg. Det kanske låter just patetiskt i mina öron, men jag valde ändå att försöka bemöta det. Har du och Modo ropat om att slopa Icke EU-regeln också? Eller var det här något som blev aktuellt precis just nu? När det gällde Modo och just den här regeln?

Du väljer ju att svara på något helt annat förstås, jag har åtminstone aldrig pratat om någon trade deadline. Försök igen. Eller föresten, skit i det. Jag tror inte du har något vettigt att säga i frågan ändå.

2A) Vem som tjänar mest på en hockeyliga kan variera men poängen är att alla tjänar lite mer om alla samarbetar än om alla kör solo. Om det inte är så kommer det inte fungera. Summan av delarna är större. Du som har läst matte B fattar säkert vad jag menar. Men okej, du är inte helt säker på vad du tycker. Fair enough. För protokollet är jag alltså "För".

2B) Bestämmer inte hockeyligans medlemmar vad hockeyligan is all about? HL pratar definitivt sport och publik, inte bara teve-pengar. Men då tolkar jag dig som att du tycker att det ska begränsas till teveavtal. Again, fair enough.

3) Då är vi tillbaka till DN-artikeln igen. Och fångens dilemma. Om man samarbetar och litar på varandra så blir utfallet åtminstone teoretiskt sett det bästa för alla över tiden. Men väljer någon (Modo!) att köra sitt eget race i en viktig fråga på tvärs mot de andra så tror i alla fall jag att det skadar helheten i det långa loppet. Och inbilla dig inget, Modo med sin blödande ekonomi som har en hall som enligt er egen VD är ett ok och ett sänke, behöver nog hockeyligan och de gemensamma tevepengarna med mera betydligt mer än de flesta...  Jag har förstått att du tycker det är skit samma. Jag tycker inte det är skit samma.

Berka:
1. Det va ett gäng modoiter inne hos oss och poängterade att Modo låg före oss för några.. Skrev du såhär till dem med? Knappast va?

2. jag är från Jönköping

Sm guld here we come!

Bad_Brett: Jag vågar säga att diskussionen är lönlös. De som fortfarande grinar om detta är de som inte är insatta i vad det handlar om, oavsett vilket lag personen i fråga supportar. 
Det bör nästan räcka med att man hänvisar till ett beslut som klubbats som olagligt, det blir efterblivet redan där. 

El Maco:

Alla har rätt till sin egen åsikt, men det blir problematiskt att föra en diskussion om vissa prompt vägrar att ta reda på grundläggande fakta. Just jämförelsen med transfer deadlines står just som exempel i KKV's beslut, så att folk ändå fortsätter att göra jämförelser med detta betyder antingen att de inte ens har brytt sig om att läsa igenom beslutet, eller vägrar ta till sig av det som står.

Oavsett hur det ligger till, är det svårt att föra en vettig diskussion med dessa människor. Beslutet är bara på 13 sidor och jag tycker faktiskt att man kan kräva att folk läser igenom detta innan de yttrar sig i frågan.

1) Om Svenska Ishockeyförbundet hade presenterat en ordentlig undersökning när de i siffror visade vilka katastrofala följder den förra lockouten fick för klubbarna, och därför beslutat att ingen svensk klubb fick ta in spelare med NHL-kontrakt, så hade jag inte haft minsta problem med detta.

I det här fallet röstade elitserieklubbarna själva och resultatet blev 8 mot 4, där MoDo, Frölunda, Timrå och Brynäs var för NHL-spelare. När det sedan visade sig att Timrå inte skulle ha råd med Zetterberg, att Bäckström skulle bli svindyr, samt att Silfverberg skulle hamna i AHL oavsett, så valde två klubbar att ändra sig i frågan.

Du måste ju se det bisarra i detta, att klubbarna som inte har någonting att vinna på detta kan rösta ner de klubbar som har någonting att vinna på det. Det är ju ungefär lika logiskt att förbjuda.

2A) Svårt att säga. Det varierar förmodligen. Större klubbar som Frölunda skulle nog kunna klara sig fint utan Hockeyligan, med exempelvis Timrå är helt beroende av den.

2B) Nej, för att Hockeyligan ska hand om TV-avtal och reklam, inte blanda sig i vilka spelare som får värvas.

3) Om Frölunda säljer sina egna TV-rättigheter och får mer betalt på detta sätt, så är det ju i princip samma sak som att gå ur Hockeyligan, vilket de såklart har rätt till att göra. Det är inte välgörenhet vi håller på med, även om det såklart skulle vara döden för exempelvis Timrå om de stora lagen skulle gå ur.

Det blir rätt patetiskt att börja prata om moral och rättvisa inom tävlingsidrotten. Det är alltså okej, ur en moralisk synvinkel, att plocka in Stenbeck som sponsor och erbjuda en KHL-spelare 600 000 kr i månaden, men det är moraliskt förkastligt att plocka in en spelare vars högsta önskan är att få komma och spela gratis? Det blir så absurt att jag inte riktigt vet hur jag ska kommentera det hela.

arnio:Du är välkommen!

bj21: jag avbryter i alla fall, vi ses på fredag kväll :-)

arnio:Kan vi inte bara avbryta där?

Bad_Brett: Nu har du kallat mig kretin, sagt att jag inte är rätt vaccinerad (vad fan nu det ska betyda), antytt att jag inte klarar Matte B och sagt att jag har bristande värderingar. Jag skulle kunna säga att du är en jävligt oförskämd typ med lässvårigheter men det vore mig ju främmande. Jag nöjer mig med en ursäkt och att konstatera att den som kör din stil och använder såna argument om andras person sällan har så mycket i sak att komma med.

Jag gör ett nytt försök och skriver extra långsamt så att du ska hinna läsa det i din takt.

1) Om du nu är så jävla upprörd över att en "kartell" sätter P för korttidskontrakt, och du menar att det är fel mot den enskilde spelaren, tycker du då att en annan organisation har rätt att begränsa för individer som är icke-EU spelare? Vari ligger den moraliska skillnaden? Jag vet skillnaden mellan förbund och liga, tack för den onödiga och irrelevanta upplysningen, men förstår inte vad som MORALISKT skiljer mellan att begränsa den ena kategorin spelare men inte den andra. Upplys mig.

2A) Tycker du att Hockeyligan behövs?

2B) Om svaret på 2A är "Ja". Ser du någon risk för att Modos val att strunta i majoritetsbeslutet i en fråga som övriga klubbar tycker ÄR en fråga för hockeyligan, riskerar att försvåra samarbetet mellan klubbarna i framtiden?

3) Vilka majoritetsbeslut och överenskommelser som Modo i övrigt underkastar sig tycker du att andra klubbar kan strunta i? Finns det något sånt överhuvudtaget eller är det just den här frågan som Modo valt att gå sin egen väg och skaffat sig fördelar i, den enda frågan där ett undantag kan vara aktuellt? Om Frölunda säljer sina egna teverättigheter till exempel (finns ingen lag mot sånt) och därmed får mer betalt än en tolftedel av Ligans tevepengar, tycker du att det vore OK? Om inte, vad är den MORALISKA skillnaden sett till klubbarnas förhållande till varandra? Som bakgrundsmaterial och instuderingsuppgift får du gärna läsa DN-krönikan igen eller länken om prisoner's dilemma.

Klarar du att svara på det här utan att uttrycka dig nedsättande om min eller annans person får du guldstjärna. Det kanske är det svåraste?

arnio: Bingo!

Berka: ni får helt enkelt lita på att Näslund/Modo har kompetens att veta vad som är bäst för klubben. Ibland måste kanske det långsiktiga arbetet stå tillbaka för att nå kortsiktig framgång och det här kan mycket väl vara ett sådant tillfälle för Modo.
På juniorsidan så har ni ju bevisligen ryckt upp er även om det inte inneburit att så många juniorer har etablerat sig i A-laget ännu. Nästa säsong kanske ni kan byta någon import mot en junior, framtiden får utvisa detta. En sak är i alla fall klar och det är att man inte alltid måste gå den vanliga vägen till framgång för att nå dit utan nya vägar dyker ständigt upp.

arnio: Jag tycker du har en bra poäng där, dock är jag lite mindre osäker hurvida steens intåg sabbat för juniorutvecklingen, tror snarare att mångfalden av importer kan har gjort det.

Fast å andra sidan så har jag nog förmodligen bra mycket mindre koll på juniorernas utveckling inom modo och vad som sagts och lovats hit å dit än dom som faktiskt har detta som arbete, man får helt enkelt lita på att dessa herrar el kvinnor gör det som är bäst för modo´s A-lag samt att göra juniorerna så bra som det bara går under rådande omständigheter inom klubben.

Ja skulle givetvis vilja se mer av juniorerna i A truppen då det faktiskt finns en hel del intressanta namn, men nu är det som det är och jag kan bara luta mig tillbaka i soffan å vänta på deras intåg =)

Huge: Du gillar verkligen att påtrycka att de du tycker är de rätta =)

Om du anser en sak och andra anser en annan då är det så att du har rätt, har jag tolkat dig rätt?

Bad_Brett: som läget är efter att det stod klart att kartellen är olaglig så är det ju bara att värva på för de klubbar som vill det. Att ta in Steen var ett smart drag av Modo för ibland måste man våga för att vinna. Om ingen kan förbjuda värvningen så är det ju bara för Modo att gasa, för mig känns det inte allvarligare än gå mot röd gubbe eller röka en joint i Amsterdam. Om detta sabbar för Modos juniorer eller ruinerar hela föreningen så får de väl skylla sig själv men jag tror nog att det ska gå bra.

Frisco: Ok, kollade inte så noga. Du verkar vara undantaget som bekräftar regeln härinne, när det gäller inställningen till hur ni agerat.
Ändrar ändå inte på min huvudpoäng: dom flesta av er anser att ni inte gjort nåt fel.

Huge: Där har du helt fel. Du hittar alltså på saker. Jag tycker inte att MoDo agerar rätt för tillfället. Då vet du det. Fast det var bra chansat.

« · 1527447 · »