1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 527299 inlägg · 4121 ämnen

Hockeyligan - the Lockout Story

Sv: Hockeyligan - the Lockout Story

J F K:

Det är skrämmande hur svårt det är för vissa att förstå. Det blir väldigt uppenbart vilka kretiner man har att göra med när denna fråga diskuteras. Jag har säkert förklarat skillnaden mellan Svenska Ishockeyförbundet och Hockeyligan tio gånger, men ändå envisas folk med att dra paralleller om transfer deadlines och antal icke-européer.

Frågan är om det är någon idé att ens försöka diskutera med kretiner som inte ens har tålamod att kolla upp skillnaden innan de postar. Det är lite som att försöka diskutera Laplacetransformer med någon som hade underkänt i Matematik B.

El Maco: Om jag inte minns helt fel så är det så att fri arbetsmarknad gäller inom EU och icke EU spelare är då inte med på den. Sen så är sport undantaget en hel del sådana saker. Så det är helt ok för Svenska ishockey förbundet att sätta en regel på hur många icke EU spelare man får ha.

Men läste det utan att lägga allt för mycket fokus på det. Så det kan va några missar från min sida också.

El Maco: Begräsningen av EU-spelare är inte via hockeyligan, utan den "korrekta" vägen via tävlingsbestämmelserna. Därmed så är det absolut inte samma sak.

Egentligen är hockeyligan alldeles fel forum. Det är ett AB för att tillvarata tv och reklampengar och liknande, men har ingenting med tävlingsbestämmelser såsom antalet spelare utan EU-pass (eller EFTA eller vad det nu heter då norska och schweiziska spelare inte verkar räknas in).

Bad_Brett: Fel. Modo säger "Vi behöver snabbt en bättre spelare så vi tar in en lockoutspelare." En spelaragent har anmält hockeyligan och sagt att klubbarna inte får komma överens om hur de ska förhålla sig till korttidskontrakt. Det är inget som Modo väntat på att få slutligt besked om utan klubben har snabbt gjort det som klubben tjänar mest på. Jag antar att om det visar sig att klubbarna inte kan komma överens om att inte ta in korttidskontrakt med lockoutade spelare, då åker begränsningen om icke-EU-spelare samtidigt? Den är väl lika olaglig den? Har du gått och varit upprörd över den regeln också?

För att förklara om de länkade texterna är för svåra: Om Modo som förening tycker att Hockeyligan är en sammanslutning man ska verka inom och att gemensamt agerande i vissa frågor är en fördel, då tycker jag man ska vara konsekvent i det. Jag tycker det är fördjävligt att de så kallade "Nordic trophy-klubbarna" kört sitt otrohetsspår. Jag tycker det är ett problem för elitserieklubbarna att en klubb som Modo skiter i överenskommelser när det passar. Jag tycker inte att beslutet om lockoutspelstopp är det bästa men tycker å andra sidan att det finns poänger i att man fixar tevekontrakt, samarbetar för att försöka öka kvalitet i spelet, upplevelsen i stort och så vidare. Det du vägrar se är att din favoritklubbs val att underställa sig ett majoritetsbeslut kommer att få en massa konsekvenser i framtiden när klubbarna ska komma överens om andra saker. Varför ska klubbarna lita på varandra? När man inte kan lita på er i alla fall, det är ju tydligt. När Västerås gjorde samma sak på 90-talet blev väl klubben utesluten ur hockeyligan. Det gick ju bra...

Sen dina personangrepp kan du stoppa upp där du luktar som sämst.

Gurra88: Seriöst, vad är detta för nivå??

J F K: Du får kalla det vad du vill. Men det har gett er ett försprång mot andra konkurrenter. Trots det lyckas ni inte vara bäst.. För det är Brynäs..

Är du 10 år?, alltså jag börjar tröttna så fruktansvärt mycket på dessa sandlådeinlägg som gör att man blir bara less och förbannad, och det beror inte på att jag är bitter eller att du riktar kritik mot modo som du och ni JÄMT hänvisar till, jag är bara så sjukt less på dig, och på dom flesta brynäsare som gång på gång överträffar sig i att vara barnsligast och drygast med sina inlägg i vår bok. 

Dina inlägg som "Snälla säg inte att du tycker modo är bra för då gör du bara dig själv dum" -"snälla säg inte att du tror att modo skulle ligga före brynäs om man inte hade etc etc. för då kommer alla skratta (för alla tycker som du)"  Sen att du ploppar in med stordryga komentarer då brynäs för tillfället ligger före modo i tabellen eller annat där ni varit starkare, inte fan var du här i fredags å sa, ja modo är bättre för dom ligger före oss, nä du passar på att dyka in å förklara att ni är bättre än oss och att vi igentligen är helt värdelösa i jämförelse med er å utan steen som för dig är fusk skulle vi ligga någonstans runt ingenmanslandstrecket.

Fiins det verkligen inga fungerande hjärnceller hos dig???, eller är ni såhär barnsliga i gävle?

El Maco:

Dessutom måste du ju se problemet i att ha en jävig jury? Hade det varit svenska ishockeyförbundet som hade bestämt detta hade det varit en helt annan sak. Här handlar det om att klubbarna röstade på det som var bäst för den egna klubben.

J F K: Sorry, tog för givet att du skulle fixa kopplingen...

Lindholm är och kommer vara enormt bra i år.. Skillnaden med Steen är att han ingår i den trupp som man satt upp från början. Steen är i Modo pga lockout. 

Kosttillskott eller vad du vill kalla det..... Jag väljer att kalla det doping då han är en enorm prestationshöjare för Modo.. Sådana starka medel borde vara uppe på listan förbjuden doping.

Huge: Jag köper ersättningen för Dennis Persson rakt av. Varför inte bara säga att det är för att täcka upp för en skadad nyckelspelare och erkänna att det är en spelare som åker tillbaka till NHL när lockouten är över? Det jag tycker är så tveksamt med Brynäs agerande är att man säger en sak och sedan gör någonting direkt motsatt.

Hade man sagt att man tar in en kille som bara spelar under lockouten och man gör det för att täcka upp Dennis Persson så hade jag inte sagt ett ljud om det.

El Maco:

Det är bara att beklaga att du har sådana bristande värderingar.

Enligt mig är kartellbildning helt oacceptabelt. Att följa lagen kan aldrig vara "själviskt". Tränger sig före i kön? Är du inte rätt vaccinerad? 10 av 12 klubbar vill bilda en kartell som bryter mot svenska lagar. Menar du på fullaste allvar att Modo gör någonting oetiskt som säger "nej, kartellbildning är olagligt, så vi tänker inte rösta annorlunda"? Herregud.

Men om ni nu är så inne på det här med rättvisa, kan vi lika gärna lägga ner ishockeyn och börja spela "Sarcastaball" istället:

Redigerad kommentar

Redigerad kommentar

Bad_Brett: En välskriven krönika i DN idag handlar om Modo. Eller i alla fall hur man förhåller sig till samhällets ramar och eventuella effekter om vissa tränger sig före i kön.

Frisco: För att inte tala om alla ögon som tåras (dock av skratt) efter att ha läst ditt eget och andra modoiters försvarstal gällande ert eget agerande....

Gurra88: Jag skrev alltså "Att säga att Steen är ensam om att göra Modo till ett bra lag är lika löjligt som att hävda att Brynäs är ingenting utan Elias Lindholm som legat bakom åtta av de senaste nio Brynäsmålen."

Menar du på allvar att jag skrev att Lindholm är en lockoutspelare? Hur i hela friden kunde du missförstå en så pass enkel mening så kapitalt? Är det läsförståelsen eller fattningsförmågan som brister?

Gurra88: Nej, vi hade inte grötat kring strecket, men med tanke på hur du tippade Brynäs ifjol (sämsta laget Sundlöv ställt på isen) så förstår jag att du är rätt dålig på att tippa. Hur ska du ha det? Är det laget som ligger först i elitserien bäst? I sådana fall var Luleå förra säsongens bästa lag. Brynäs leder just nu serien, men om du inte visste det så är serien lång och relativt oviktig förutsatt att man går till slutspel.

Läs det jag skrev om Lindholm igen. Jag börjar seriöst undra om du ens är läskunnig.

J F K: Du får kalla det vad du vill. Men det har gett er ett försprång mot andra konkurrenter. Trots det lyckas ni inte vara bäst.. För det är Brynäs.. 

Jag tycker fortfarande att ni gör rätt. Bara att tacka och ta emot att Loob och Helber övertalat de flesta att låta bli.. Men under normala omständigheter hade ni grötat runt kring strecket.. SÅ lockouten kom väldigt lämpligt för eran del.. Skönt med skador också så att ni tror att ni har nått att skylla på..

Så Lindholm är en lockoutare?? Det var mer än jag visste. Källa på det?

Huge: Man blir tårögd när man ser ditt försvarstal till Brynäs. Undrar om du tror på det hela själv?:)

Huge: Ha de gött / Glenn

spud: En samling ledares diktatur?

spud: äh det är grönt, vem bryr sig vad Loob och Helber tycker? Ni kryddar hockeyhösten med era rebelliska tilltag, fet eloge från en brynäsare.

spud: Sundlöv värvade Franson för att täcka upp luckan efter en nyckelspelare, i ordets rätta bemärkelse:
Dennis Persson (NYCKELbensskadad)....
:-)

Hockeyligan har ett regelverk som tillåter korttidskontrakt för att täcka skador på nyckelspelare. Det har Modo gjort.
De har även en överenskommelse att man inte ska ta in lo spelare, det har Modo gjort.

Vart ska man ha sina sympatier?
Ska man lyssna på medlemmarnas önskemål och vara demokratisk? Eller ska man lyssna på en samling ledares diktatur?
Om Modo hade plockat in lo spelare utan att de täcker skador så hade vi brutit mot båda reglerna, idag gör vi inte det.

Gurra88: Vi hade lämnat de fyra sista lagen klart bakom oss (Växjö, Timrå, Rögle och AIK), men troligen inte legat tvåa. Att säga att Steen är ensam om att göra Modo till ett bra lag är lika löjligt som att hävda att Brynäs är ingenting utan Elias Lindholm som legat bakom åtta av de senaste nio brynäsmålen.

Nej, det kan aldrig ses som doping då det inte innebär ett regelbrott. Säg kosttillskott eller vad fasen som helst, men doping är det INTE.

Bad_Brett: Du blandar ihop "Civilkurage" med "Självisk". Det är inte Civilkurage att skaffa sig själv fördelar när andra avstår. Hockeyligan som konstruktion är ett spelteoretiskt experiment. Modos agerande är tyvärr ett exempel på varför spelteori visar att egoism vinner. Om du gillar wikipedia kan du leta efter Prisoners dilemma.

J F K: Hahaha..Du tror förstås att ni legat tvåa även utan Steen? Säg nu fan inte ja, för då går det inte att ta dig på allvar.

Jo, det kan ses som en slags doping då det är något som ger er försprång mot era konkurrenter och något som gett oss en helt annan tabell om samtliga avstått eller hakat på.

Gurra88: Jag håller inte med. Modo var riktigt bra även innan Steen. Jag skulle säga att vi bytte till Starkbaum som målvakt faktiskt haft större effekt än Steen i sig. Sedan är Steen en väldigt bra spelare.

Det är inte en slags doping. Doping är olagligt och någonting som Rahm sysslat med. Modo har inte gjort någonting olagligt eller fuskat på något sätt.

J F K:Ja det kan du ju inbilla dig.. Innan Steen såg ni ut som ett lag för de nedre regionerna. Steen har stått för det mesta..

En slags doping med tanke på att de flesta valt att avstå.

Jag är för lockoutare, men det fråntar inte det faktum att Modo dragit oerhörd nytta av att ha detta försprång gentemot övriga. 

pefr: De klubbar som öppet kritiserar andra klubbar som har tagit in LO-spelare balanserar på en skör tråd. Det som de klubbarna gör då är att de aktivt försöker upprätthålla en olaglig kartellbildning genom att aktivt kritisera (och därmed försöka påverka) andra klubbar.

Bad_Brett: även en klubb som inte plockar in LO-spelare kan följa lagen, det är inte lagkrav på att plocka in dem :)

I övrigt tycker jag hela diskussionen är pinsam, hockeyligan får ta och släppa sargen och bege sig in i matchen. Tråkigt för mig som timråit att klubben står på knäna ekonomiskt, men jag hoppas på någon hyffsad förstärkning i alla fall. Elitserien blir onekligen en roligare produkt med LO-spelarna.

J F K:

Jag förstår verkligen inte hur folk fortfarande kan stödja en övenskommelse som är OLAGLIG. Eller ännu värre, att de öppet kritiserar klubbar som faktiskt följer lagen.

sv.wikipedia.org/wiki/Civilkurage

Gurra88: Nu har jag förvisso inte hängt med helt o hållet i denna debatt. Men när kom denna överenskommelsen till? Fanns den även vid förra lockouten?

Gurra88: Nja, vi hade nog avancerat direkt Ritola kommit igång också. Problemet är att vi bara har tre bra centrar och med två skadade så håller inte lagbygget. Marcinko var inte bra nog och K Forsberg, Madsen eller någon annan klarar inte av att göra så att Nagy och Müller kan prestera.

Sedan blir det självklart ännu bättre med Steen, men vi hade avancerat även med bara Ritola.

Huge: Inte ens Sundlöv har helt dementerat det faktum att Franson åker tillbaka till NHL om lockouten tar slut. Han har slingrat sig och försökt, men alla begriper att Franson inte är för hela säsongen om lockouten inte är årslång.

Bad_Brett: Sundlöv hittade ett kryphål.. Det får man tycka vad man vill om. I mina ögon så är det ingen större skillnad. Men verkar godkänt av HL, vilket trots allt är viktigare än vad Modofans tycker.

Mest underhållande av allt är hur ni försöker förminska eran egen skuld i detta. 

Roligt dessutom att det var en "lockoutvärvining" som krävdes för att ni skulle ta er från botten.. Bara att tacka att de flesta är lojala mot hockeyligan så att ni får ha ert försprång så länge som möjligt.

J F K: " Brynäs klarar sig förvisso genom en teknikalitet, men alla begriper givetvis att de går emot intentionen med hockeyligans beslut."

Franson har inget kontrakt med Toronto och är nu kontrakterad för resten av säsongen i Brynäs.
Ett vattentätt alibi för Sundlöv, hur mkt du än försöker få det till nån sorts teknikalitet för att komma runt HL:s intention med avtalet.

Hur avgör man annars vilka spelare i Fransons situation därborta, som det är Ok att värva utan att det räknas som en teknikalitet för att komma runt intentionen?

Redigerad kommentar

Demonen:

Ja, det låter väldigt troligt Bäckström är alltså beredd att betala över en miljon kronor i månaden bara för att få spela i Brynäs, men Brynäs säger "Nej tack, vi tror att detta skulle ge oss dåligt rykte, vi vill istället bli kända som hela hockeysveriges största hycklare genom att plocka in Franson istället."

En överenskommelse är en överenskommelse? Så om det på klassrådet diskuteras hur klassen ska få in pengar till klassresan och majoriteten tycker att de ska stjäla pengarna, då är de elever som inte ställer upp på detta svikare?

Detta är precis samma sak. MoDo har aldrig varit för "förbudet", utan folk menar att ett majoritetsbeslut ska gälla - i detta fall ett beslut som direkt strider mot lagen.

Demonen: Du beter dig som en nybörjare i alla fall.

NuMo: Oj, många ömma tår här...

J F K: Dom flesta NHL spelare är beredd att spela gratis för sina klubbar, i Bäckis fall så skall han tydligen både stå för försäkring och sociala avgifter. Jag vet inte hur det är i Steens fall, att han spelar gratis är en sak, men betalar Modo Steens försäkring?

Men jag hade hoppats att kartellen hade kommit överens om att man fick ta in 2 spelare per lag. Jag tror att elitserien verka behöva det, det ser så ut på publiksiffrorna på dom flesta arenor.

Jag har absolut inget emot NHL-lockoutspelare, tvärt om, men en övk är en övk.

El Maco: är man ny om man blev reggad 2010? det kanske man är.

El Maco: Ambitiöst av Vesku att skapa en hel profil och låtsasgilla Brynäs bara för att få in cognito-gödsla lite här i modoboken. 

Demonen: Då ska jag bemöta inlägget.

Marcus är inget helgon. Ska du dessutom kritisera i det här fallet så ska du kritisera styrelsen, för det var styrelsen som beslöt att man skulle öppna för att ta in Steen. Inte Näslund...

Jag upplever inte alls det som om alla hatar oss. Att en del har svårt att acceptera att vi hänvisar till regeln om att plocka in korttidskontrakterade spelare när en nyckelspelare fått en långtidsskada har jag viss förståelse för. Man får ju tycka precis vad man vill.

Det är klart. Hade Modo inte suttit i situationen att man haft NHL-spelare som är beredda att spela "gratis" för klubben så hade jag givetvis gärna sluppit lockoutade spelare i elitserien. Det hade passat oss mycket bättre då.

Sedan är det inte bara vi, utan både Frölunda och Brynäs har ju gått emot det beslut hockeyligan tog. Brynäs klarar sig förvisso genom en teknikalitet, men alla begriper givetvis att de går emot intentionen med hockeyligans beslut.

Demonen: Jag tror faktiskt att du blev avstängd pga. din intellektuella överlägsenhet och förmåga att med perfekta dräpare täppa igen truten på resten av gästboken.

Demonen: Med troll tror jag menas någon som precis registrerat ett konto och ger sig in i diskussionen med det tonfall och det ordval som du gör. Kul att du vill vara med på hockeysnack men börja förslagsvis med att bygga en bas med diskussioner på Brynäsboken istället för att slänga dig in med dryga kommentarer hos Modo och Luleå. Rena provokationer som du håller på med är trolleri.

J F K: och med troll menar du någon som kritiserar Modo och deras helgon Näslund?

Men okej, vist kan ordvalet av doping vara felaktigt från min sida. Men det jag bl.a vill framföra är att ni börjar ta över Färjestads plats som Sveriges mest hatade.

Om nu Näslund hade resonerat som Loob, och tvärt om. Hur hade ni då resonerat om den överenskommelse man hade i Hockeyligan?

Demonen: Du blir inte avstängd för att skriva NHL-doping. Tvärtom så tycker vi om när det blir diskussion. Däremot så krävs det en viss form av hyffs och lyhördhet om man vill skriva här. Min misstanke är att det handlar om att du bara ältar samma saker utan att överhuvudtaget ens försöka bemöta de som har en annan åsikt.

Ingen tycker om ett troll...

Det märks att man har klivitpå en öm tå.... När man blir avstängd från ert forum av era moderatorer!  Ojoj vad det svider när JAG tycker att det är mygel!

Sen om NHL-doping är rätta ordet, men ni förstår säkert avsikten med det namnet...

Om det dröjer innan jag svarar, så har jag nu igen blivit avstängd.

vad äre på hockeyn för nått.... 

Demonen: Modo gör som dom vill, vill de ta in 10 lock-outare så här de sin fulla rätt. Däremot så har hockeyligan inte rätt att stoppa dem. Låt Modo vara för de har rent mjöl i påsen.

Redigerad kommentar

Demonen:

Dopar? I min värld är doping olagligt och man blir avstängd från tävlingar. Du kan fråga Rahm vad det innebär.

Förklara gärna vad Modo gör som är olagligt/förbjudet och vad som gör att detta kan jämföras med doping.

Demonen: Gääsp!

« · 1527146 · »