1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

478922 inlägg · 4078 ämnen

Karlskrona - Modo 2019-11-24

2008034 · » Till forumet


Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
Gavelo: Weigel den Vedervärdige kanske ha börjat få sämre nattsömn i kombination med lappsjuka. Sägs att han vaknar varje natt nu av kusliga djurläten utanför Umeålägenheten: Mo! Mo! Mo!
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
Axle San: Är benägen att hålla med, men Karlskoga har väl alltid varit underskattade
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
Tarasov: Jouko, trodde du var en legend som skriver här, men ni har ju inte samma efternamn såg jag.
Uppladdat:

450x300-002_4.jpg002_4.jpg

Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
Rytter: Jag tycker att Timrå gjorde en riktigt bra match mot BIK senast. För första gången på länge som jag sett dem fick de med sig farten in i anfallszonen, istället för att backarna åker upp med pucken och ytterforwards står på blå och väntar. Möjligen berodde det till viss del på att BIK verkligen bjöd upp till spel till skillnad från många andra av Timrås motståndare, men det kan också vara ett tecken på att Timrå är på väg ur svackan.

Löven är väldigt ojämna det jag sett. Man övertygar verkligen inte spelmässigt varje gång, men man hittar ändå sätt att vinna.
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
J F K:

Absolut så är det! Är ju dock en styrka och trygghet för oss att vara så bra i fem mot fem. Dessutom har ju vårt PP gått upp mot starka 20% och är nog en stor del i förklaringen till vår långa vinstrad samt det stora siffrorna i matchen.

En sak kan vi fastställa presterar vi ett normalt PP och BP är vi otroligt svåra att möta då vi hela tiden hotar i fem mot fem också. Det lovar gott inför fortsättningen om vi ska sluta topp2.

Timrå är ju motsatsen anledningen att dom ligger så högt nu är ju att deras PP räddade dom i början, dom hade väl nära 40% ett tag och det håller aldrig över säsong. Så att dom fick en svacka och tappade lite när PP gick knackigt var ju naturligt. Nu verkar dom stabiliserat fem mot fem en aning så blir spännande att se hur dom kommer prestera i fortsättningen.

Löven känns svåra, imponerar inte alltid (VH hemma t.ex) men tar ändå segrarna. Så dom tror jag definitivt är i toppen för att stanna. Dom har inte haft någon riktigt svacka än heller och verkar så stabila så frågan är om den kommer, tror inte den blir långvarig isf, svårt att se dom förlora 2-3 matcher i rad.
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
Rytter: Har läst från källa att weigel inte direkt är en moralboost i omklädningsrummet och på isen.
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
Rytter: Samtidigt kan vi inte mäta plus/minus på samma sätt som Löven med tanke på hur sjukt bra de är i special teams. Vi är faktiskt helt överlägsna i serien i fem mot fem.
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
Jouko Narvanma:

Ja det är humor på hög nivå! Kan inte fatta att man efter en mach så kategoriskt kan bedöma och såga/hylla spelare. Ge dom 10-15 omgångar innan man ens ser vart det pekar.

Men mantrat från Löven verkar nu vara 1) Låg på "jesus" bord men han tackade nej och 2) Betalda av externa finansiärer

Weigel är ju intressant också, visst 6p på 7 matcher men han har samtidigt -1 i +/-. Det jag har sett så visst han är grym i sista tredjedelen av banan men har jobbigare i mittzon och försvarszon. Det är en spelare jag är glad att vi inte har i modo, han kan nog vara en pest i omklädningsrummet om det går emot honom.

Hörde du förresten att han låg på Gladers bord men han tackade nej till honom, det fanns dessutom externa finansiärer som var redo att ta hela lönen för nästa nyförvärv....
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
Jouko Narvanma:
Välkommen till forumet👍
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
Jouko Narvanma: Stor o elegant humor 😂💪🏼
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
Rytter: ang. Tambellini; har vi verkligen tackat lövenbloggaren tillräckligt för humorn i inlägget där de dömde ut Tambelini och hyllade Vesell efter en match vardera?! Försökte personligen få till en uppföljare på den artikeln genom att ställa lite frågor i kommentatorsfältet (loven4ever.com/15-vesel-vs-tambellini/) men tydligen är det inte lika kul att jämföra nyförvärv längre, kändes som att han försökte prata om annat istället och hockeyoraklet ?Pucken? har heller inte svarat, trots att jag som en hommage till honom (och det hockeykunnande han under 50 år förvärvat) valde namnet ?Stöten? som alias när jag kommenterade... ??
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
MorganaLefaey:

Rosdahl in med Olofsson och From. Björka tar plats med Jellvert och LP. Fjärde och första är oförändrad och Hagelin får vara extra. Fördelen med Hagelin är att han kan passa in i alla formationer, han har ju t.ex varit lyckosam i första förra året och kan kastas in i alla formationer när någon har en sämre dag.

Så skulle jag vilja se laget när alla är friska. Björka med LP kan göra att tredje även producerar framåt, Björka behöver ju inte mer än en halvchans för att göra mål och LP kan nog hitta fina öppningar åt honom, Jellvert får åka skridskor och jobba röven av sig och balansera upp kedjan.
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
J F K: Tänkte på det jag också. Sen kan det bli farligt bakåt om man kör ut sig i anfallszon. Tappar man pucken efter ett byte på över minuten. Då är man inte het på benen hemåt.

Nog om det.
Tycker vi ändå fått en ganska OK uppsättning nu.
Jag gillar att Björka fått lite förtroennde med Olofsson. Och som du skrev så ser det ut som att From steppat upp lite.
Den enda formationen som man nästan kan missat att de varit inne är väl den med Jellvert. Även om de ibland kan vara luriga så är den formationen, hur ska jag säga.
Anonyma linje.
Men det kan ju bara på att vi har 3 andra formationer som enda är grymma framåt eller kör skiten ur motståndarna.
Vet inte var man borde sätta in Rosdahl när han är tillbaka-.
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
Rytter: Jag tycker Tambellini varit grym, men tycker att han och resten av kedjan börjat ta väl långa byten på slutet. byten på en minut är för långa för att hålla tempot.

Olofsson har helt klart sämre lagkamrater, han lyckas ändå konstant leverera. Han spelar smart och väldigt sällan bort pucken i dåliga lägen och han är sinnessjukt bra kring sargerna . Jag tror också att han kan göra mycket mer poäng om han får en stabil omgivning.

From ser ut att ha fått ett lyft förresten
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
hockey_21: angående Hagelins felpass så får nog Norlinder ta på sig lite han också och inte bara trampa på och chansa framåt, där blir det ju att värdera läget. Normalt så arbetar man nog bort en hel del felpass under en säsong. Hoppas att de är minimerade till ett eventuellt stundande kval.
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
Älskar att korpspelaren Tambellini nu skjutit sig in på plats 21 i poängligan, med sina 17p på 10 matcher har han dessutom bäst poängsnitt av spelarna i HA. Vilken jävla värvning.

Men min personliga favorit är Olofsson, han jobbar stenhårt och är en riktigt smart spelare. Man tycker att han gjort lite poäng sett till chanser och vad han skapar men då snittar han ändå nästan 1p per match. En riktig center som kan driva en kedja och tror han bara kommer bli bättre och bättre ju längre serien går.
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
J F K:

Det är som du säger, luckorna finns om målvakten inte placerar sig 100% rätt, t.ex kommer ut och täcker av alla luckor, men då blir de istället sårbara för passningar om dom spelar så aggressivt mot skytt. Så en målvakt måste alltid offra nått.

De bästa skyttarna hittar luckorna och vet vart de finns, ingen slump att dom hittar den där vid axeln, helt omöjligt att plocka eller hinna reagera på om skottet sitter där skyttarna vill placera det.

Tycker inte målet hanses släppte var en tavla utan snarare bra avslut.
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
Nucky: Ja, det får man nog säga, men som du säger har inte Hanses fått stå när laget har gått som bäst. Tycker det är lite intressant att man kastade in Lundin borta mot VH efter att Hanses räddat 27/28 skott hemma mot KIK matchen innan.

Men med facit i hand var det nog bra, den matchen är väl det närmaste vi kommer genomklappningen mot SSK, inte så kul för Hanses att få en sådan match till. Inbillar mig att Björn hade på känn att det var nåt på gång.
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
Eller: Hellkvist i öa

" – Skyll på mig, vår spelidé innebär att man ska våga och ibland går en passning en halvmeter fel, säger Modo-tränaren Björn Hellkvist. "

Och om Hagelins fellpass

"– Nej, varför det? Han spelar ett spel som jag uppmanar till, vi gör det för att vända spelet snabbt och ställa om, men nu gick passningen en halvmeter fel. Sånt händer och det är vi medvetna om. Ska man skylla på någon, skyll på mig, säger Björn Hellkvist."
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
J F K: Hanses börjar komma i form, men tycker nog ändå Lundin visat en högre nivå i år.
Å andra sidan slarvas det mer nu i försvaret motför början på vår winning streak. Skulle nog säga att det var där vi spelat allra bäst, defensivt som offensivt.
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
J F K: satt och analyserade hur KHK:s mv arbetade och såg att höga skott var han sämre på, han kröp ihop en hel del och var ganska tät nertill.
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
hockey_21: Var det något mål igår som inte var väldigt högt upp? Både deras 1-0 och Froms mål gick ju rätt upp i nättaket nära ribban, men även de andra kändes som höga skott. Det är nog ingen tillfällighet att våra notoriska målskyttar Karla, Björka och Tambo alla skjuter högt.
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
Trilske: Som rytter säger så var 1-0 ett perfekt skott som är näst intill omöjligt att ta, enda sättet är väl att stå upp men då är det väldigt öppet efter isen.
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
hockey_21:

Över axeln och på sidan om huvudet är det alltid ledigt som Björka sa i en intervju en tidigare match. Cred till skytten i detta fall.
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
Heyerdal: Min första tanke vid 1-0 var att han såg felplacerad ut, men jag vet inte, kändes rätt öppet på plockhandssidan även om han smällde upp den i taket. Han kanske blev lite caught off guard av indianaren.
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
Heyerdal: Såg ut som han var lite skymd på andra målet och första målet var mer över axeln och rätt upp i taket än att det var ett skott som skulle hamna i plocken.
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
Tarasov: funderar lite på Khks mål, de satt i samma kryss, plocken väl, påminde mig om Svedbergs svagheter, absolut ingen kritik men ni som kanske sett noggrant, var de svåra skott, första var nog inget att göra åt men det andra?
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
J F K:
Tänkte inte på tappet utan att backen inte tog bort AIK spelaren, men det verkar om som Norlinder var syndaren även där.
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
Nucky: Ja, det var Norlinder som tappade pucken.
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
Nucky:
Virtuellt pucktapp av mig fär kanske😉
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
Tarasov: Var väl Norlinder som strulade till det då?
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
Axle San:
Jag tycker den statistiken är intressant men det är nog svårare att få nåt vettigt ur den än vad man först kan tro.
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
Robin Ztorken L:
Kanske så att han hyllar inställningen att man vågar, snarare än pucktappet som sådant. Hedbergs ev pucktapp eller bortslagna passningar stör mig inte. Däremot kan han kritiseras för AIKs sista mål.
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
Robin Ztorken L: Ja, vi spelar svårare än förmodligen alla andra lag, men det innebär inte att vi behöver bli riktigt dumdristiga. Just den där typen av passningar tycker jag att vi kan ta bort. Ska man spela rakt över banan ska det inte vara genomspel som passerar motståndare och där vi är på väg framåt.

Någonstans måste man värdera hur stor risken är mot hur mycket man kan vinna på det. Den där passningen skulle inte lett till en rejäl farlighet framåt och risken med den var oerhört hög.

Precis som dig tror jag att det var ett försvar för Hagelin, för jag tror att det finns gränser även för Hellkvist.
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
Robin Ztorken L: Det viktiga är hur en spelare presterar i det stora hela med corsi, Fenwick och sånt, sett ur ett strikt statistiskt perspektiv så är ett pucktapp faktiskt en positiv händelse.
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
J F K: Jo , jag vet , kanske tog han Hagelin lite i försvar men han menar ju ändå att man måste våga lite för att vinna och då kan en och annan pass bli till indianare.

Går dom dock hem så blir det oftast farligheter framåt, kanske en av anledningarna till att vi öser in mål framåt och då har man ju råd att släppa några onödiga bakåt
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
Hakning-Henrik: Vore drömmen, men tycker faktiskt att han de 2 senaste matcherna sett loj ut. Gjort lite felpass och annat som gör att frågan om magsjukan satt sina spår eller om han föll lite mer (då han har högre normal nivå).

Men ja, tänkt om man hade 3 tobbe.
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
Robin Ztorken L: Fast, en passning tvärs över banan när samtliga spelare är på väg framåt tycker jag är att riskera lite för mycket. Jag köper att vi ska spela konstruktivt, men någon hejd borde det väl ändå finnas? Jag tror att Hellkvist kan vara den enda modotränaren de senaste 30 åren som tycker att just Hagelins passning är ok.
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
bisterfinnen:
Ja att Hedberg får mer kritik än Hedman är för mig en gåta. Skall tilläggas att jag tycker Hedman gjort stora framsteg denna säsong, framförallt mkt rörligare.
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
bisterfinnen: Hedmans pucktapp var ju jordens oflyt (inte hans fel) och beträffande indianare över hela banan så är det ju en medveten strategi, enligt Björn.
Man måste våga spela på det sättet och det är klart att ibland går nån pass fel.

Nästa så att Björn berömde Hagelin, för sin pass som gav oss en kasse i baken, man måste våga ibland och visst kan jag hålla med i viss mån.
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
KB65: känslan är att Toby hade behövts i alla backpar så hade alla ungtuppar kunnat spela ut bäst de ville. Den mannen ser nästan spelet alltid som för 2 backar
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
bisterfinnen: Fast pucken hoppar väl till väldigt olyckligt på isen i just den situationen. Känns som att det kan hända exakt vem som helst.

Sen så är det intressant att motståndarlaget sällan spelar till sig målen så att säga, utan vi har släppt till samtliga 5 mål bakåt de senaste två matcherna pga slarv. Kommer väl med spelsystemet antar jag.
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
puffe: En allsvensk final mot Löven eller Timrå vore ju aningen spektakulärt, jag gissar att två av dessa tre lag spelar i finalen.
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
bisterfinnen: Jag såg på reprisen att pucken hoppade över klubban på Hedman. Den missen går inte att skydda sig emot.
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
J F K:

Om vi ska vara lite seriösa. Vad fan gör vi åt Hedmans slarv med puck i egen zon?
Jag börjar bli jäkligt less på hans pucktapp och indianare.

Spela enkelt gubben!
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
J F K: blev riktigt förvånad med 5:10 minuter kvar av matchen, han spelade enkelt och slog faktiskt en sarg ut då!!
Han kan bli hur bra som helst om han bara värderar lägena.
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
J F K: Klart ni går upp nu behöver inte ens spela om det GRATTIS
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
Nucky: Jag kan inte komma på någon som ville göra sig av med Hedberg, men många önskade att han skulle spela enklare och göra mycket bättre värderingar.
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
puffe:
Mora 1 november.
Kommentera

Sv: Karlskrona - Modo 2019-11-24
Nucky: Glöm ej Erik Hamrén som mental coach!
Kommentera

2008034 · »