1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 527796 inlägg · 4121 ämnen

Kvartsfinal MoDo Hockey - AIK - 2023

Sv: Kvartsfinal MoDo Hockey - AIK - 2023
Robin Moberg: Exakt. Ni har drömresa.

SPOODI: www.hockeyallsvenskan.se/statistik/lag/extendedmetrics?season=2022&gameType=HAPlayoff&team=All&vsTeam=All&outcome=all&location=all

Jo, vi har bäst corsi.

Vi behöver bara ta oss samman så vinner vi ganska enkelt tror jag, men frågan är om vi kan det nu.

En sak jag klart ogillar, men som det är för sent att ordna, är den ibland bristande disciplinen. Oavsett om det är att man inte täcker skott, jobbar hem, tar en idiotisk utvisning, så har det aldrig fått konsekvenser i MoDo. Jag tycker att vi, Västerås under Paananen och Västervik lider av samma problem. Dessutom är det ofta ledande spelare som har stort inflytande på gruppen som varit skyldiga. Här skulle vi behövt ett ledarskap som styrt upp det där bättre. Och vi hade behöver ledare som är bättre på att elda på. Gjuta mod och få upp stämningen i laget. Det är trots allt bara ishockey, man måste inte känna att det är världens undergång om man inte lyckas spela. Igår var det nog mycket som låste sig.

{5647}: corsi säger ju inte allt men vi borde få bättre utdelning i form av vinster över 7 matcher. Vinner vi imorgon tar vi det här

hockey_21: Tror inte jag heller men med tanke på hur det sett ut mot AIK kanske det inte vore så dumt? Då kanske det blir enklare att tagga till är mot Mora som vi förväntas slå på förhand. VIK stretar ju på ganska bra mot Löven och Karlskoga verkar vara helt under isen så där kanske man inte ska dra för stora växlar på hur bra Djurgården är?

Trilske: Ja eller jag tycker det går djupare än så. När det blir tätare och tuffare matcher kan vi inte bjuda upp till dans utan blir rädda och fega vilket ser nonchalant ut. Ev. Rädsla för Hovet är bara ett symtom på ovan tycker jag.

Robin Ztorken L: Håller med dig helt och hållet. Vissa av oss försökte lyfta det här redan i januari i detta forum men vi blev sågade som episka pessimister (så jag bytte användarnamn till Statler 😄) och allt skulle ordna sig till slutspelet. Jag gillar verkligen den offensiva hockeyn Modo spelar men vi havererar så fort blir täta matcher.

Ännu mer irriterad blir jag när Ingman själv går ut media och erkänner att de tävlar för dåligt. I ett slutspel, man undrar vad som krävs för att de ska ta det på allvar. Min känsla är att MoDo sällan tar i mer än exakt det som behövs och inte mer. Ofta slår det tillbaka i tappat initiativ…

Det har varit bitar här och där som varit bra i matcher men sen december månad har det varit ökenvandring. Jag kan helt omöjligt förstå varför man står i båset och bara stirrar. Varför inte försöka förändra och få in energi och kemi? Men vad vet jag, jag är bara ett besviket läktarproffs 😅

{5647}:

Gillar att Ingman ryter till, är det nån som har det i sig så är det väl han isåfall.
www.allehanda.se/2023-03-24/ingman-ryter-i-fran-det-haller-inte

Statler: Jag tror att det handlar mer om rädsla och prestationsångest än att man inte vill. Det är klart att man vill vinna. Det låser sig.

Saleva: Samtidigt tycker jag att han ofta tenderar att låta sådär för att "rädda sitt eget skinn". Nu kanske han inkluderade sig själv denna gång, men jag tycker han rätt ofta "kastar andra under bussen" genom att prata svävande om hur "många inte tävlar" (och på så sätt insinuerar att han själv är undantaget).

Nu tycker jag att han har vuxit till att bli en ledare på isen, men det lät likadant i förra slutspelet när han var en av våra sämsta backar och stod för slarv i nästan varje match.

{5647}: Ja men absolut, det köper jag. Fråga bara Brynäs i år och Djurgården ifjol. Men är inte sanningen också att det saknas vinnarkultur/ killerinstinkt? Det är ofta de blir nonchalanta, alltför lekfulla och tappar fokus i matcher, inte minst i ledning. Hur ofta hör man inte Gradin säga att vi för få gedigna matcher under 60 min utan det dippar rejält. Det är där jag tror skon klämmer att vi tappar fokus på att göra rätt saker. Hellqvist pratade om att hitta stolthet i att arbeta hårt i 60 minuter.

Bad_Brett: Tycker i princip alltid Ingman gör jobbet och går i bräschen, även igår.
Men jag kan tänka mig att han pratar rätt mycket även i omklädningsrummet, driver på osv och om det sägs för ofta från samma håll slutar man lyssna till slut.
Samma med ledarsidan, jag är övertygad om att dom gör vad dom kan en kväll som igår, men att det är för få i gruppen som driver på.
Ohlsson hade behövts igår.

Bad_Brett: oj vad du klagar på Tex nu då. Du har väl inte glömt hur du höjde honom till skyarna när han och Peters var Modo:s mv-par (trots att Peters hade bättre statistik).
Tex var absolut inte sämst på plan, jag tycker försvarsspelet var under all kritik . Varför får AIK-spelarna stå och ta returer utan att försvararna lyfter klubban trots att det fanns backar på plats?

Statler:

Tänkte kanske mer att aik blir ett annat lag när det är fullsatta läktare, vilket det inte har varit en enda match när vi mött aik tidigare under säsongen.

Sen huruvida man haft det i beaktande spelar egentligen ingen roll, det är inte därför vi förlorar.

Det var mest bara ett krasst konstaterande.

Vi tar trots allt tag i taktpinnen och är spelförande i 5v5 men släpper in alldeles för enkla mål, sen vad det beror på - därom tvista de lärde.

Trilske: Anton Gradin klar för Djurgården enligt Sportbladet.

Tycker vi förlorar nästan helt på Tex igår. Ja kan hålla med om att jag inte förväntar mig att han ska ta alla 5 mål. Men när man är 80%ig i ett slutspel så börjar jag undra varför man ens startar honom? Varför gjordes det inte ens ett försök till att få in en dubbelregistrering från ett SHL lag? Gudlevskis är alldeles för osäker och Tex är just nu en schweizerost. Tror till och med Nygren skulle göra det bättre än Tex igår.

Två målvakter som är 87 och 80% håller verkligen inte i ett slutspel. Jämför det med Voutilainen på 92.6% eller 19 åriga Lindbom på 96%. Fan Hellgren i BIK har torskat alla 3 hittills emot DIF men ändå sitter han på hela 91%. Hur fan kan vi ha som prio att förstärka alla positioner förutom målvakt? Jag köper inte heller att våra målvakter inte får lika mycket "hjälp" utav våra försvarare heller när man ser dessa siffror. Bik har sett ut som ett korpen lag emot DIF men ändå så är Hellgren på över 90%.

Denna säsong är redan förlorat och jag orkar fan knappt en till säsong i HA. Nästa säsong så är halva laget borta och vi ska bygga om from exakt noll IGEN. Dessutom lär löven gå upp och där tappar vi alla "derbys" som ändå genererar 4-5 miljoner på en säsong. Kanske är en liten fjantig rant men jag är fan less på detta nu.

Trilske: Fulla läktare och känslan av att de har allt att vinna har gjort AIK bättre än innan helt klart.

Håller med helt.

Så är det och jag är helt övertygad om att våra tränare är bättre rustad att lösa det än jag 😃

MoDoNörden: får vi se Dickinson igen?

tänk om han bara kunde komma in o lira pp.
Jag vet det inte funkar så, men ändå önskar jag det.

bollan123: Räddningsprocent på få matcher kan bli jävulskt missvisande dock. Sista 10 har Gudlevskis 92,7.
Som jag ser det gör Han tillräckligt för att vi ska vinna de 2 första matcherna, det kan man inte säga om Tex matcher.

Statler:
Tycker väldigt sällan lag gör 60 bra minuter match efter match, Kanada i några hockey-Vm men då har de suttit på riktigt bra lag.

I det här fallet tror jag den utlösande faktorn är Tex målvaktsspel, det är på den nivån att det skapat osäkerhet och när osäkerheten kommer ser man håglås och viljelös ut. Med facit i hand ett misstag att använda honom och inte gå för en ny målvakt. Jag kan förstå att man ser långsiktigt. Tyvärr tror jag detta var Tex sista match i MoDo-tröjan, trist på en så fin värvning

Nucky:
Gudlevskis ser rörig men håller en ok nivå, vilket Tex tyvärr inte gör

Tarasov: Jag tyckte att Tex såg bättre ut innan slutspelet började, men det är väl så att det blev ett par mål för mycket bakåt och då hade han inte hunnit bygga upp sitt självförtroende. Det blir också som du är inne på att det sprider en osäkerhet till spelarna.

{5647}: Ja fy fan vilket drag alltså. Den stämningen som kunde piskas upp i Kempis var magisk 🥰

Tarasov:
Tycker generellt att lagen i Stanley Cup spelar bra i 60 min, där är det fan ingen som åker och gömmer sig.

Tarasov: Ja så är det, det finns ju alltid nyanser. Det jag vill få fram är att dipparna är allt för djupa och när de väl kommer kan vi inte spela enkelt i egen zon tillräckligt väl.

Tex var inte bra och klart det bidrar men jag hävdar envist att det sitter djupare än så. MoDo vann serien men kan ändå inte prestera bättre än såhär.

Tex är en hjälte och det vore mycket trist om det blir så. Hoppas han blir kvar och får visa vad han kan… men törs Modo ta risken…

Statler: Nu har vi alltså 2st andra perioder mot AIK, första matchen och den igår där dom fullständigt dominerar utan att Karlin tar en timeout. Alla ser ju när dom får dessa momentum, men det görs ändå ingenting för att stoppa blödningen. Tycker att vi i stunder blir så otroligt små i defensiven, vi backar in i målvakten, vi skymmer mer än hjälper till. Ska man stå framför så kan man ju iaf försöka att vinna närkamperna och täcka skott till varje pris. Det är för petigt i defensiven.

MoDoNörden: bra värvning för djurgården. Tycker samtidigt att det är bra att Hinken inte vill ta hit honom medans Hinken är sportchef

SPOODI: Troligen en bra värvning. Anton jobbar hårt och är en bra målskytt.
Dock skulle jag vilja se honom i ett lag som har mycket puck och där han får en annan roll. Det är en sak att prestera när man är i förstakedjan och i första pp, där han får bra puckar att jobba med. Kan bli svårt att producera lika bra längre ned i hierarkin.

Hur som helst så önskar jag Anton all lycka, precis som alla tidigare MoDo-iter som fortfarande håller på MoDo. Möjligen Frycklund undantagen:)

Statler:

Det jag kan tycka är märkligt är att alla gör det så lätt för sig och pekar ut vårt spel i egenzon och våra backar/målvakter som problemet.

Försvarsspel handlar om att minimera tiden med pucken för motståndare så de måste ta snabba och dåliga beslut under press, försvarsspelet sker över hela banan och inte bara innanför egen blålinje.

Jag tycker största problemet och skillnaden från i höstas är att våra forwards har gått ner sig i spelet utan puck. De ligger inte tillräckligt nära sina motståndare och kommer inte upp i press tillräckligt snabbt, vi har ingen som täcker upp hemåt vid vändningar för att hjälpa backarna så att de vågar stå upp och sätta press i mittzon utan de blir tvingade att backa hemåt för att inte missa och släppa en 2 mot 1 eller 3 mot 2, och då kan AIK ta röd och vår blå relativt lätt och få kontrollerade ingångar. Dessutom som effekt av detta blir vi inte tillräckligt kompakta i mittzon utan får ett långt lag.

Vi har inget försvar i mittzon, hur många gånger denna serie har inte AIK kunnat få hitta den bortre sidan blå till blå med ett cross? Med ett kompakt spel i mittzon så blir dessa passningar i princip omöjliga att slå. I första perioden igår lyckades vi med detta och då bröt vi flera uppspel, vände spelet och skapade bra lägen snabbt. Samt att vi tvingade AIK att främst dumpa puckar som vi var först ner på. Sedan i andra var det öppen gata igen.

Sedan i försvarszon så tycker jag också att forwards ibland fuskar för mycket, de är där men ändå inte. Det blir för lätt för AIK att hålla till ute vid sarg och försöka göra sig av med sin bevakning eller byta sida och på så sätt få utrymme. Titta på AIK:s spel varje anfall är ju liknande, in med puck kontrollera efter sarg, byt sida eller upp på back och lasta in mot mål. Väldigt primitivt men extremt effektivt just nu för dem.

Kolla hur AIK:s försvarsspel ser ut, deras forwards jobbar stenhårt över hela isen och är som iglar på våra spelare både i deras försvarszon och i mittzon/anfallszon. Med sådant hårt jobb av forwards blir det betydligt enklare för backarna att göra sitt jobb och fokusera på att ta bort lägen framför mål och i de heta zonerna. Omvänt så måste våra backar vara lite överallt och ingenstans då de inte får tillräckligt med hjälp. AIK spelarna hjälper varandra i försvaret och sätter press tillsammans, vi lämnar över problemet till någon annan att lösa.

Så att bara skylla på backar och målvakter tycker jag är fel. Den största skillnaden mot tidigare i höstas tycker jag är den hjälp våra backar får av forwards i försvarsspelet över hela isen. Så upp med skridskoåkningen och intensiteten främst på forwards, ligg nära din motståndare och är där och stör, haka fast lite i honom, tryck till lite, ta kampen även om han inte har pucken. Det är slutspel nu och då är detta tillåtet, det har AIK fattat men inte vi.

Rytter: Jag tycker att det är en kombination. Mot AIK har våra backar backat hem för långt. Därmed öppnar man upp för att passa sig igenom mittzon. Om inte backarna vågar stå upp, så blir det hopplöst jobbigt för forwards att sätta press då det blir hav av ytor mellan dem och våra backar.

Den gamla klyschan att man anfaller som ett lag och man försvarar sig som ett lag gäller än.

Hampie: Faktumet att tränarteamet ser ut som ett gäng ledsna hundar under hela matcherna skickar sjukt dåliga signaler till laget. Jag kan ge mig på att många av de ledande spelarna blir närmast uppgivna när Karlin står som ett ufo när vi blir utspelade.

Vissa bönar och ber förmodligen inom sig när dem vet att nått måste hända. Precis alla andra utom vår tafatta ledarstab vet vad som behöver göras.

Rytter: Mycket bra analys och såklart du har rätt. Alla spelare är ansvarig för både anfall och försvar. Man kan väl säga att våra backar är bättre i anfall än våra forwards är att försvara. Jag har nog snöat in på att backarna krånglar till det så infernaliskt när de ska spela sig ur zon.

Jo AIK har ju en ocean 🌊 av ytor i mittzonen, det är helt galet. Tycker du får gå in i omklädningsrummet och pränta in det sista stycket imorgon helt enkelt 😄

{5647}: Man får även ge AIK lite credd, tycker dom lyft spelet sitt enormt i slutspelet.
AIK var ett känslolöst lag under grundserien men som helt plötsligt blivit ett grislag som gör allt för att elda igång publiken och sig själva.

Gavelo: Sedan växer de säkert av att känna att man - när vi ger dem chansen - är minst lika bra som MoDo. De har väl haft ganska hög svansföring och siktade topp sex, men nu har de allt att vinna. Behöver inte känns någon press och kan bara gå ut och ha skoj.
Vi ser ut att ha sex ton på varje spelares axel.

Jag tror att det kan vara väldigt mycket värt att Woods såg bra ut igen. Han är en spelare som kan dra med sig andra.

{5647}: Frycklund är väl inte påriktigt modoit? Har 0 koppling till oss förutom typ fyra sketna matcher med oss

Klockan 18.30 den första april möter vi Mora/SSK i första semin, allt annat vore ett skämt

{8225}: tar inger förgivet men hoppas

SPOODI: Ok????

Född och uppvuxen i Västerås, skolad av VIK och har spenderat större delen av karriären i moderklubben.

Stämmer det att du var Modosupporter som barn?

– Ja, Gud ja. Det är helt sjukt. Modo har alltid varit nummer ett sedan jag var liten. Jag är ju uppvuxen i Västerås, så jag har ju gått den vägen, men vi åkte mycket till Örnsköldsvik när jag var yngre.

– Då kommer jag i håg att det var en fotbollsmatch, NHL-proffsen mot Modos dåvarande lag. Då tog jag en massa kort, souvenirer och sen har jag fått, varje jul, en massa Modo-kläder. Så jag har en massa Modo-kläder hemma, så det är helt sjukt egentligen.

{5647}: fyfan 🤮

SPOODI: Varför tror du att jag tog upp just honom?

{5647}: bra fråga hahaha tänkte inte så långt.
Men 98% av jordens befolkning hejar på Modo, resten ljuger ;)

Statler:

Det är lätt att tycka och svårare att utföra eller göra själv =)

Ja uppspelen är ett annat sorgebarn, du har rätt att det är ett problem det går lite för sakta från att vi får kontroll på pucken tills vi sätter fart på anfallet.

Vi lyckades bra i första perioden igår och då låg vi nära varandra och hjälpte varandra på ett bra sätt. Betydligt enklare att sätta ett pass på bladet på en som är någon meter ifrån än att försöka slå en cross över hela isen eller blå till blå. I första igår var vi nära varandra och det var enkelt att väggspela eller skarva till en lagkamrat i fart.

Det är som att alla forwards vill göra sig spelbara och direkt sticker framåt, blir enkelt för AIK att försvara sig när våra tre forwards är mellan röd och offensiv blå och de själva ställer in 3-4 gubbar där. Det blir sjukt trångt och liten chans att skapa något kontrollerat av detta utan slutar med en dump där AIK är först ner på puck.

Även här måste spelarna inse att alla behöver inte och kan inte vara den som kommer fri eller är puckförare och får en 2 mot 1 och ett assist och avgör matchen. Det finns ett grisjobb att göra även i spelvändningarna och det är att ta bort en motståndare, screena eller lätt interferera och stör den som ska sätta press för att hjälpa sin lagkamrat att få en bättre yta.

Även här tycker jag AP sticker ut han har inte mest puck i spelvändningarna men han är väldigt duktig på att ta bort en AIK:are och ge sina medspelare mer tid och yta. Även Halloran är duktig på att bryta mönster, som en speedkula är det lätt att tänka att han bara ska gå fram offensivt vid en vändning för att dra isär motståndarna, men han är duktig på att variera tempot, gå ner djupt och möta och sedan driva upp spelet med fart ifall det är trångt mellan röd och blå. Har ingen statistik på det men min känsla är att han ofta får till lyckade ingångar med kontroll på pucken.

Fan att det ska vara så långt till match, jag vill ha revansch och jag vill ha den nu.

Rytter: Jepp, det är därför vi är läktarproffs 😁 Jag känner en frustration när de inte lever upp till den kapacitet som finns och vi faktiskt kan förvänta oss. Vi är seriesegrare och spelar mot det 10:e placerade laget. Jämför med Löven och Dif:s matchserier… Så vi har fog för att vara besvikna och oroliga så här långt.

Du har bättre hockeyöga än mig men håller verkligen med dig. AIK är väldigt bra på att stänga ytor och åka i vägen och dra ner farten. Helt klart en taktik från dem.

AP är en rutinerad räv 🦊 som vet hur det ska göras. Vela tar en tufft jobb framför mål och Halloran bryter mönster precis som du beskriver.

Du har lyckats få en surgubbe att känna lite hopp iaf men känner mest skräck inför imorgon. Tur det finns öl 🍻

Ord från Karlin efter matchen:

"Det som händer i andra perioden är att ett lag tävlar jäkligt bra, och det andra laget tävlar knappt överhuvudtaget... Vi är tvåa på allt, vinner inte en kamp, vinner inte en åkduell. Vi har snackat mycket om att bygga två mot ett-lägen i både egen zon och anfallszonen men det blir precis tvärtom. Jag är sjukt irriterad på den perioden."

Om du nu är så irriterad på hur vi uppträder i andra perioden. Varför i hela friden gör du ingenting åt det?

Jag önskade att det självutnämnda geniet Karlin kunde läsa här på forumet och ta med sig de delar som alla kunniga hockeyälskare har lyft här. Men hans tjurighet och envishet kommer givetvis väga för tungt för att det ska kunna hända.

{5647}: Woods var verkligen en ljusglimt i mörkret igår.
Förmodligen hans bästa match efter skadan.
Undrar om dom ändrat nåt med skyddet på knät eller liknande för det var verkligen skillnad både på hans skridskoåkning och humör.

Vi saknar också spelare som Ohlsson och Mannberg igår. Inte så flashiga men ack så nyttiga.
Fjärdekedjan får det riktigt jobbigt emellanåt.
Vill se Ohlsson-EJK-OP när Josh är tillbaka.

För att sätta saker i perspektiv, hur mycket hade DIF och Löven påverkats ifall Kruger och Weigel varit skadad sedan Nov-Dec?

Vi behöver verkligen få tillbaka folk. Ingen ursäkt för gårdagens uppträdande men är lätt att glömma att vi saknar en del bärande spelare.

Nucky: Tycker det där blir så löjligt. Ungefär som att folk ska dra upp att jag tyckte Aagaard var usel som center för tre år sedan (vilket han var).

Jag tyckte Näsén var bättre än Bernhardt under stora delar av hösten. Gör det mig tvungen att låtsas som att Näsén är bra för tillfället?

Sigge:
Ja för att man kanske inte bara löser det genom att knäppa med fingrarna kanske.

Apropå att du anser att Karlin är ett självutnämnt geni så blir det här meningen lite ironisk.

”Jag önskade att det självutnämnda geniet Karlin kunde läsa här på forumet och ta med sig de delar som alla kunniga hockeyälskare har lyft”

Sigge: Har aldrig hört Karlin hylla sej själv, tvärtom.

Tarasov: 😆

Sigge:

Tror nog Karlin vill och gör det han kan för att ta tag i detta.

Han anses som en av de bästa tränarna i HA av många, spelare har själva sagt att en anledning att de kommer är för att de vill spela under honom. Han ledde ett lag till en förstaplats trots att vi var tippade 4-5:a av experterna, samma förra året då fixade han en andraplats trots att vi var tippade längre ner.

Karlin kan helt plötsligt inte ha gått från en av de bästa till en av de sämsta.

Jag är helt övertygad att han gör vad han kan mellan perioder och i feedback till spelarna och jobbar på samma sätt som i höstas och förra året. Samtidigt är det spelarna som är på isen som måste lyssna och ta till sig och det är väl där vi har problem just nu.

Sedan detta med timeout som vissa har som mantra, han har ju förklarat det själv i en match nyligen där alla skrek på timeout. De var på väg att ta en men powerbreak låg så nära så de ville spara sin timeout, men sedan blev det inga avblåsningar så powerbreak kom sent med runt 4-5 min kvar och då var det för sent.

Vi ser inte karlin hela tiden i båset eller i periodpausen och hur han jobbar, men är övertygad om att det inte är Karlin som är vårt problem och anledningen att AIK just nu pressar oss i kvartsfinalen.

« · 2507636 · »