1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

479898 inlägg · 4078 ämnen

Modo - Almtuna 2021-02-15

2150354 · » Till forumet


Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
MorganaLefaey: En fördel med att behålla spelare är att de då är boende i Övik. Vi slipper ta någon utifrån som i regel kör på distans från början, ska leta lägenhet och allt runt det där. Jag tror att startsträckan är mycket kortare för en spelare vi får behålla och givetvis att personen kan vara med på försäsongen redan på våren.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
J F K: Visst har jag tänkt så också. Men jag anser inte att man kan behålla någon bara för att ha kontinuitet. Ska de vara kvar så ska de tillföra något.
Och när det gäller flera av de som jag önskar ska lämna, så ser jag inte vad de ska tillföra som inte ska gå att finna i ett mer färdigt paket till billigare pris.
Samt då da att med tanke på hur dåligt våra nuvarande tagit sig åt tränarens taktik så
kanske det inte är så mycket att bygga på? Med ny tränare så ska de lära sig ett nytt
system och vips så står vi där igen med ett gäng som inte klarar av eller vill spela på det vis tränaren visar.

Jag säger som magnus o brasse: bort bort bort.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
Griffin:

En väldigt bra poäng, dessutom kan det gå väldigt fort i utvecklingen för yngre spelare som det är i ha, samt att bara ändring i träning kan göra mycket. Har för mig att JJ nämde detta, han hade aldrig 12 månaders kontrakt och tränade riktig försäsong, det var först efter andra försäsongen han kände att det gav bra effekt och sedan visade det sig i spelet på isen också.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
Tarasov: Sedan kan jag tycka att om man ser tillbaka så de flesta spelare som blivit ledande i laget senaste åren så har de varit mer än en säsong. Både Jonsson och Molin t.ex. levererade ju väldigt mycket bättre år 2. Karlkvist och Björklund är två andra exempel på spelare som blivit mer kompletta från år till år. I Allsvenskan måste man nog ha tålamod med spelare och värva färdig spets för att krydda truppen med.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
J F K:
Jag tycker Dansken rör på sig rent utvecklingsmässigt. Utöver det en förmåga att peta in puckar, han har heller ingen anmärkningsvärt hög skottprocent som exv Sylwander. På plussidan finns också hans attityd han tar för sig på planen. Bra ålder också med disciplin och hårt träning skall det gå att utveckla. Utöver det tycker jag att man Alm klubb skall ta ansvar för ett kontrakt, hittar spelaren en annan klubb och vill lämna så ok. Söker sig till spelbara ytor.

På minussidan finns skridskoåkningen som kunder varit och tycker heller inte förmågan att styra spelet finns. Passningsspelet kan också förbättras.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
MorganaLefaey: Fast, skeppar vi alla är vi tillbaka på ruta noll också. Jag ser ändå potential i dansken. Han behöver - precis som många andra - träna lite fysik också. Dansken har spelsinne, men är dåligt utbildad. Då har han potential att växa precis som Rockwood. Däremot är jag mer tveksam till Svenningsson, som jag inte ser spelsinne i överhuvudtaget.

Det är häpnadsväckande hur ofta vi förlorar (sarg)dueller i vinter.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
J F K:

Jag gillar mycket med Öhman, han verkar ha en riktigt bra inställning, han har aldrig gnällt trots att han varit på bänken och läktaren hos oss.

Tyvärr så har man inte lyckats ett sätt att använda hans spetskompetens, den kreativitet han besitter och offensiva kunnandet skulle kunna leda till att han kan stabilt producera 25-30p från backplats. Man ser ju hans skicklighet i PP där han direkt lyfte första PP när han kom in och fick ta plats på blå.

Nackdelen med honom är att han kan vara bästa back i 2-3 matcher för att sedan vara den sämsta i 8-10 matcher. Just att han är så ojämn samt aldrig tar tag i defensiven lutar åt att vi måste släppa honom. Han är väldigt mjuk i egenzon, förlorar ofta sargdueller och blir ganska enkelt rundad på utsidan, han lyckas liksom inte trycka ut och få stopp efter sargen på motspelaren.

Vi har inte heller hittat en bra backpartner till honom som gör att han kan spela på sina styrkor, förra året fick han ju t.ex. gå med Hedberg och det var ju dömt att misslyckas på förhand.

Så jag tar det för givet att han lämnar och chansen att han blommar ut i ett annat lag är stor, han kan säkert producera runt 25p i Västervik och vara deras ledande offensiva back som får en rejäl defensiv back bredvid sig som städar.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
J F K: kan inte vara många med utgående kontrakt som ligger bra till för förnyande.
Personligen skulle jag nog vilja bli av med några som har kontrakt också. På backsidan enbart corrado o gärna iväg med både mikkelson o dahlroth om man slapp bry sig om kontrakt.

Bland forwards ser det ännu värre ut.
Där har vi 5 på kontrakt o personligen slipper jag gärna aagaard. Och enbart Harju är av intresse med Persson som bubblare.

Vedkapen ska fram o göra rent hus så vi slipper de som
Banat väg för den sämsta säsongen på över 20år.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
Rytter: Skönt. Jag ser tyvärr ingen fortsättning för Öhman. Alldeles för klen och dålig defensivt. Han är som ett rundningsmärke då hans skridskoåkning inte heller är toppklass.
Risken är att han hamnar i ett lag där han får mycket förtroende och blommar ut, men hellre det är en missnöjd kille på vår bänk.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
Gavelo:

Ytterell är väl redan klar, han skrev väl på för detta år + 2 år till. Skulle tro att han ses som en ren ersättare till Öhman som troligen inte får förlängt eller vill förlänga.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
Gavelo: Ytterell har kontrakt till 22/23, han var klar för oss till de kommande säsonger men vi köpte ut honom redan nu.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
Nucky: Ytterell, Haag, lovric och Persson är nog alla intressanta för nästa säsong, LP bör också vara aktuell.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
Sawchuk: Tycker LP stämmer rätt bra in. Han är spelsmart och tekniskt skicklig samt ett högre poängsnitt/minut än de flesta i laget, men där visar man extremt lite tålamod.
Om han fått Sveningssons minuter hade han gjort väldigt mycket mer poäng än honom, det törs jag svära på.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
Sawchuk:

Detta är fan något av det bättre jag läst här:

"Ett annat problem inom hockeyn generellt och även tydligt i Modo är att alla spelare är likadana. Dom åker ganska fort och snyggt, skjuter snyggt men ineffektivt, är ungefär lika långa och tunga, deras fysvärden är ungefär lika bra e.t.c. Profilerna, spelarna som bryter mönstren faller bort innan A-lag.... Vilka profiler har Modo nu? Vem väcker känslor?"

Detta är spot on, och en anledning varför man tyckte det var bättre förr då hade man dessa profiler i lagen som stod ut med sin spetsegenskap och bidrog till laget med det som de var bäst på. Idag verkar det bara fokuseras på fart och mer fart, spelarna ska vara snabba och starka och spelare med bra speluppfattning typ Susse faller bort ifall de verkligen inte är extremt bra på allt det andra också.

Tycker Rockwood i vårt lag är ett bra exempel, han tänker verkligen hockey och kan sätta upp spelet och sätter sina medspelare i bra lägen, en spelare man gärna betalar för att se på, men då misshandlar man honom och sätter honom i en fjärdekedja där man får ut exakt noll av han kompetens, troligen för att han inte är tillräckligt snabb och fysisk och faller ur ramen för hur en spelare ska vara.

Under om hockeyn kommer att svänga tillbaka i framtiden, för mig var det underhållningsvärde att se en galen Wernblom möta Jämtin i omgång 23 för man visste att vad som helst kunde hända, dessa spelare ser man ju inte längre i SHL. Vet inte om jag tycker att det snabbare spelet och som hockeyn har förändrats är till det bättre. Känns som det var mer underhållande när det gick lite långsammare och man hade en blandning av spelartyper och profiler i lagen.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
Nisse på Mon or:
Med det vill du ha sagt?
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
Robin Ztorken L: tvärtom käre vän, 58 minuter kvar för Glader att spetsa glaset

www.youtube.com/watch?v=rcBTh1FMEzo

kanske de har känslan...men inte viljan, nordamerikanska backarna , hmmm
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
Robin Ztorken L:
Ja det är mkt bättre fortsätt så.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
Tarasov: Problemet är att det är för många spelare med svagt hockey IQ som ska spela en hockey dom inte klarar av, det räcker inte att se snygg ut. Ett annat problem inom hockeyn generellt och även tydligt i Modo är att alla spelare är likadana. Dom åker ganska fort och snyggt, skjuter snyggt men ineffektivt, är ungefär lika långa och tunga, deras fysvärden är ungefär lika bra e.t.c. Profilerna, spelarna som bryter mönstren faller bort innan A-lag. Det finns inga Wernblom, inga Anders Söderberg, Susse skulle väl varit för långsam och bekväm nu för att ens få komma upp i ett A-lag. Foppa skulle varit för elak och tjurig. Vilka profiler har Modo nu? Vem väcker känslor? En spelare som Nils Höglander hade tur och en bra agent som placerade honom i Rögle, många andra föreningar skulle sett honom som ett problembarn. Skellefteå dumpade honom redan som 14 åring och Björklöven tyckte att deras egna 00 var bättre utbildade och tyckte inte att han skulle tillföra något i deras U16.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
Tarasov: Ztorken har rätt, han har alltid nyanserade inlägg.
Sunken kan ingenting om hockey, han är egentligen en fd. bagare som har fuskat med CV’t.
Det är ju därför han inte kan sätta ett helt nytt system på under 2 veckor, det ser ju alla.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
Tarasov: de gliiiiiidddddeeerrr in i mål...not?
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
Tarasov: Då säger vi så så här, de har vilja men inget kunnande då, nöjd?
God natt
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
Robin Ztorken L:
Frågan är hur du kan veta att de inte har vilja? Även om man är kritisk så kan man vara det utan att ta heder och ära av de inblandande.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
Tarasov: Eftersom han säger så.
Finns väl ingen vilja i våra spelares ögon ,dom åker omkring som mörkrädda spöken.
Hur kan han få det till vilja i ögonen?
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
Robin Ztorken L: Då är vi 2, fast mitt är borta nu
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
Robin Ztorken L:
Hur vet du vad han kan skilja på?
Kommentera


Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
Robin Ztorken L: Du brukar inte vara såhär positiv, har du feber?
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
Robin Ztorken L:
Samtidigt gnälldes det helvilt innan nu har alla fått som de ville.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
jonsson: Han kan inte skilja på panik och glöd, det är förklaringen.
Ännu en losertränare i vår t nät.
Gladers genidrag med Piva o Sunken, låter som skämtfigurerna Tratten o Finkel
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
jonsson: Jag upplever att det saknas glöd i både spelare och Sundqvist...
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
Magnus Sundqvist vittnar alltjämt om en "glöd i ögonen" på spelarna.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
jonsson: Modo vänder trenden nu och ni kan tacka Wennerholm, han har väl aldrig haft rätt, eller snarare så ändrar han sina tips hela tiden. Han skriver att det är kört för Modo att nå slutspel nu, vilket garanterar en slutspelsplats. 😬
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
Olle: förstår inte heller varför målet döms bort? Finns andra situationer i år där de dömts att pucken passerade mållinjen på ett sådant sätt att målburens position inte påverkat målet, vilket jag tycker är solklart i detta fall, helt obegripligt domslut?????😠😡🤬
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
Rytter: jag tycker att det är helt horribelt att dom inte dömer mål i såna där lägen. Målburen är flyttad 6-8 cm, så lite att domaren inte kan se det. Spelet är inte avblåst, målvakten kan röra sig fritt, pucken går i mål. Att då gå in och ringa på det är sinnessjukt. Här måste domarna visa lite pondus och stå för ett beslut på isen. Men ni hade samma domare som löven hade sist mot Tingsryd och som vi hade mot löven. Tror jag räknade till 7 videogranskningar på dom tre matcherna. Karljäveln visar ringtecknet innan pucken ens gått över mållinjen. Måste vara samma personlighetstyp som ringer in till Skatteverket och kontrollräknar milen mellan Boden och Luleå innan han yrkar på avdrag på deklarationen.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
Rytter:

Tror Glader går "all in" nu på att rädda säsongen, varför kommer Ytterell redan nu?
Rädda det som räddas kan.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
Olle:

Där har du en bra poäng, om försvarande lag flyttar målburen så skulle man bara kolla ifall den hade gått in ändå, är så fallet döm mål, vad gör det ifall den inte står exakt i läge en helt annan sak om den vrider sig efter någon åker in i den så den står vriden 90 grader.

Då får man ju bort det med fuskande målvakter också, då tjänar de inget på att flytta buren och lyfta den av pinnarna.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
Olle:

Fega domare, samma fega domare som aldrig kan ta ett beslut på isen utan måste ringa på allt. Klart det krävs mycket för att ta en utvisning på målvakt för flyttad målbur.

Man påstod att målkameror var till för att få rättvisa och tänk om ett lag tappade SHL platsen och 40 miljoner pga. något felaktigt.

Problemen är att granskningarna har inte ändrat nått, det är fortfarande en bedömningssport och väldigt olika i bedömningar så någon rättvisa har man inte infört med detta.

Jag föreslår nog att man tar bort skiten och går tillbaka till som det var förr där domarna fick ta besluten och stå för dem, det blir inte mindre orättvist jämfört med nu. Men på sikt kanske vi får bättre domare eftersom de faktiskt måste ta beslut själva och stå för dem.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
Dexter : Jo, damhockey, han skulle lyfta damsektionen👍🏾
Det har han ju lyckats med...
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
Olle: Jo, det tycker jag också, men reglerna är ju inte så. Om försvarande lag flyttat buren borde mål gälla oavsett var på banan målet befinner sej när man dunkar in pucken i mål. Sedan tycker jag även att den eviga diskussionen om spark med skridsko borde tas bort. Om man inte riskerar någons hälsa, låt dom sparka in dom
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
Bad_Brett: Så kanske det va. Dålig jämförde i så fall.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
hanzon: Ja så är det. Situationen med målet skulle aldrig få inträffa eftersom domaren borde ha blåst av direkt. Långt innan målet. Men de missade det.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
puffe: tycker domarna ska döma mål ändå i ett sånt där läge. Pucken hade gått in ändå oavsett målburen ur läge eller ej.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
Olle: Dom följde nog spelet och såg inte förseelsen. sen får domarna bara avgöra om målet är OK eller ej, det är ju 5-10 sekunder senare. Men jävla målvakt, han gjorde det senare också,
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
Saleva: Jobbigt höra sanningen,
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
Rytter: säger varken bu eller bä men om det vore svårt att flytta målburen så vore det rimligtvis enklare att se när en målvakt gör det medvetet och enklare att visa ut honom? Ändå verkar domarna väldigt försiktiga med att ta två min där. Tänker att det borde finnas en anledning till det. Fega domare? Dåligt borrade hål för målburen? Jag vet inte.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
Lub: Domarna missade nog den tydliga flytten av målburen vid '1-0'målet, sen får domarna väl bara se video som avgör om målet är korrekt eller ej. Hade man fått se 5 sekunder tidigare innan målet hade bur-flytten renderat i utvisning. Bra med videogranskning, ibland...snyft. Men när man dömer bort ett mål, borde man även få se varför buren försvann. Fast då tar väl matcherna 4-5 timmar
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
Hakning-Henrik: Tyvärr är det sant det du skriver, Vad finns det som säger att det ska bli bättre,2016 va ju ett katastrofalt år alla sa det kan inte bli sämre, vad händer det blir sämre i år än 2016
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
Gavelo: Kan bli ett race på slutet.
Hinner det ta slut på matcher innan vi hinner ned på kvalplats?

Aja man får väl hoppas att detta ologiska lag fortsätter va bra mot Löven och TIK.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
LArLun378:
Point taken. Nu kan du krypa tillbaka under stenen du kom ifrån
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 2021-02-15
Dexter : En vild gissning är att man använde sig av samma bemanningsföretag som värvade nya Frank:
Kommentera

2150354 · »