1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

478081 inlägg · 4078 ämnen

Modo - Almtuna 26/10

1772975 · » Till forumet


Sv: Modo - Almtuna 26/10
Carl Lejonkräk: Gäller det fortfarande och kan du motivera det isf ?
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
snowden: Helt ok. Fick iväg några skott på mål och skötte sig väl inte sämre än någon annan offensivt. Defensivt tänkte jag inte riktigt på. Tror dom hamnade under tryck några gånger. Som det lätt blir för en juniorkedja.
I PP tycker jag han gjorde det riktigt bra till och med.
Sen är han ju 18år, så man måste ju ändå ha förväntningarna därefter.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Sawchuk:
I nån intervju(minns inte vilken) var han själv inne på att han kanske tar för "stor plats".
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Sawchuk: Hur gick det för steen i matchen?
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Signature: Precis.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
hanzon: Tror Sawchuk menar Paris i år och Welch i fjol.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Sawchuk: Paris spelade inte ifjol (i Modo), däremot Welch
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Monno: AJ kväver spelarna. Ramar och grunder är bra. men att ha spelare som tänker för mycket på planen är inte bra.

Kolla bara Paris och Welch i fjol. Dom får ju ingen luft.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Biljaletdinov: Ja, att Hedman inte skulle vara fullständigt doimnant hade man väl räknat med. Men iaf jag hade då räknat med att han skulle vara en väldigt bra back på denna nivå. Nu är han mest, mjäh.

Säger väl lite om hur komplext jobb det är att vara GM/Sportchef. Nu tycker jag liksom alla andra att Svartvadet misslyckats. Men med det jobb han har är det betydligt enklare att misslyckas än att lyckas. Framförallt då det kommer till att vara profet i sin egen hemstad..
Tror det är rätt få supportrar som faktiskt skulle lyckas bättre själv.

Ta bara Farley som till och med Sawchuck hyllade inför. Kan väl inte påstås vara en flipp än iaf. Och då är frågan, är det p.g.a. honom? Eller laget? Eller den långa flytten? Eller AJ? Ligan?
Skillnaden mellan vissa NHL spelare och SHL spelare (kanske t.o.m. HA) behöver inte vara mer än tillfälligheter, tur och förtroende.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Monno: visst är det så. Jag tror mycket handlar om psykologi. Men framför allt handlar det om att laget inte är väl sammansatt. Försvarsspelet är för dåligt och saknar stabilitet. Skrämmande insikter om hur dåligt genomtänkt värvningen av Paris var. Hedman är en gåta i sig. Flera lovande junisar, men de behöver något att falla tillbaka på, och spela ENKELT!!! Gäller både backar och forwards, även om jag tror att med en väl balanserad backuppsättning hade Modo kunnat vara ett topplag med nuvarande forwards. En Edblom eller Öberg skulle dock varit fint
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Gavelo: Bryggman tror jag dock fick ett bättre erbjudande från Pantern än vad vi var beredda att ge.

Det tråkiga är väl att det inte är så jävla enkelt.
Inte ens detta med att ge allt i alla lägen. Vi ska inte glömma att vårt superlag med Foppa, Susse, Zucca m.fl. 2010 förlorade mot bottenlag i viktiga matcher i slutet av säsongen. Mot SSK har jag för mig var en avgörande match. Och om jag itne minns fel var det ingen vacker syn.
Så även de största vinnarskallarna kan hamna i lägen där det verkar som att dom inte ger allt.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Sven Tuta:
Får delvis hålla med JFK där, våra yngre backar som står för de tabbarna:(
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Sven Tuta: Ibland undrar man ju om ledningen faktiskt förstår innebörden med karaktärsspare?
Vi hade en Lars bryggman på tryout, ingen flashig typ men en typisk Peter Öberg, stark, tjurig med rätt i ställning och som kan göra några poäng, men framförallt hand sätt att uppträda på isen, han får inte förlängt men en spelare som Heier (inget ont om han, varit helt ok men det är ingen karaktärssplare) får förlängt?!, åter igen så verkar man tro att dom kan bygga laget enbart på puckhanterare och målskyttar utan minsta återblick hur det gått spelmässigt sen dom släppte tex Kfop.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Carl Lejonkräk:
Låter vettigt, Kenta J är ju ledig så....vi drar en länk med dubbel Ö-viks koppling på d....
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Tarasov: Ska man behöva lära yrkesknektar grunderna i ishockey varje gång de byter klubb?
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Tarasov:

Där ser man. Man hör på Nicke J också i telefonintervjun att han med en viss undermedveten ton inte vill säg att han är varken riktigt bra eller dålig i egen zon. Han pratar mest om att hans styrkor ligger i offensiven och framför allt powerplay som skytt. Hans svaghet hela förra säsongen var rörligheten i försvarszon.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Tarasov: Jag vill ha kvar AJ och ta in en resurs i båset som kan koma med lite ideér och sådär. AJ är ju en pådrivare men lite taktiska tips kan ju vara bra och kanske lite nya ideer om hur laget skall formeras. Obs, jag tror inte på svartvadet här.
Sen måste ju Skröder in i laget också.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Carl Lejonkräk:
Inte omöjligt men ingen av de senaste 5 tränarna har fått ihop det. Tyckte inte ens att vårt försvar var supertajt med Perra....
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Sven Tuta:
Funderar på om det är ödmjukhet inför sin egen kapacitet som saknas, särskilt bland backarna. Man håller pucken längre än man behöver istället för att sätta fart på spelet, vänder o kladdar. Den back som stöter när de gör 3-1 är väl ytterligare ett exempel på det. Alla missade passningar när man inte är under press, vi hade nåt läge i matchen där alla 3 FW helt plötsligt tokcheckar bakom deras förlängda och de vänder blixtsnabbt.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Sven Tuta: Kanske felet sitter hos AJ och att någon annan skulle få ihop det.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
flensryggsäcken:
Så att jag drog lite förhastade slutsatser, har inte svart på vitt att de tänkte som jag skrev innan. Producera, spela PP plus BP.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Gavelo: Mycket märkligt att det ska behövas varje gång som det är match, att tränaren ska springa runt med blåslampan för att få fart på spelarna! Har inte Svarten och AJ ylat om hela tiden att till Modo kommer det bara " karaktärsspelare"! Titt som tätt efter en match heter det "sitter kvar på bussen" osv. Ska det låta så om det är karaktärsspelare vi värvat?
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Gavelo: Precis. Nått är fel när spelarna inte själv ger 100% utan måste höra det från tränaren varje gång. Att vilja vinna varje gång ska ju bara ske automatiskt. Annars kan dom lägga av och börja med stövelkastning istället.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Gavelo: Om man tittar på hur det sett de senaste åren, så är väl en bortaseger mot Pantern trolig, för att följas upp av 1-3 hemma mot VIK. Nån som sätter emot?
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Tarasov: AJ sade i en intervju efter matchen att alla inte var där ikväll och att han tar på sig ansvaret för det.
Ja såklart att en tränare skall motivera sina spelare att ge 100% i 60 min, men va fan finns det ingen yrkesstolthet bland spelarna längre??!!

Vinnarskallar och slitvargar som Peter Öberg,Micke Pettersson, Foppa eller Wernblom saknas i laget
Kommentera


Sv: Modo - Almtuna 26/10
Robin Ztorken L:
Eller dryga ut det😀
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Biljaletdinov: Vi får se det från den positiva sidan, vi är en poäng före den absoluta jumboplatsen.
Alltid något, bara hoppas vi kan hålla det avståndet serien ut!
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
flensryggsäcken: tack för bra insikter. Uppenbart att scoutning och tänk när det gäller försvarsspel är under all kritik. Det borde dock gå att åtgärda, men det är mycket som sitter i väggarna. Tänket att det här fixar vi, vi är ju Modo dom fostrat så många världsstjärnor. Det visar sig ju hela tiden oavsett spelare, art man klarar inte att hantera förväntningarna som kommer med att åka rung med modologgan på bröstet.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
flensryggsäcken:
Vet inte om han är scoutad, men faktiskt inte omöjligt att han inte är scoutad alls. Innan vi värva honom så gick man ut sa att nästa back skall vara.....

Tack för info i övrigt:)
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Tarasov:

För att förtydliga än mer. Ni har värvat en back mer lik Viktor Amnér, då kan man väl inte förvänta sig att han ska spela som Jonas Frögren?

Tycker man får ha liiiite bättre koll som sportchef än att sitta och lyssna på vad Harald Luckner säger i ett par matcher.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Signature: då fick ni in en coach som började prioritera försvarsspelet och spela enkelt, det verkar inte AJ och FO göra. Som backarna spelar nu ser jag ingen vändning komma. Flera backar som väger för lätt, har dåliga uppspel, förflyttar pucken själv över hela banan, var är uppspelen? Har dom inte kommit underfund med att pucken förflyttar sig snabbare än spelarna?
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Tarasov:

Som jag förstår det så är det för höga, alternativt "fel förväntningar" på Paris då alltså. Tingsryd hade förra året 7 defensiva backar och sen Paris som ensamt offensivt skicklig back. Han fick spela mycket PP och gjorde det med bravur. Riktigt giftig som Pointskytt, medan det uppstyrda spelet leddes av Nicke Johansson och Eric Castonguay.

Paris var aldrig någon backjätte i försvaret. Han fick spelade enkelt och chippade ut i mittzon det mesta av tiden. Någon gång kom det finna uppspel men de gör det som ni vet från alla spelare i mellanåt. Dessutom spelade han med Niklas Enberg, kanske Allsvenskans mest underskattade back tillsammans med Adam Åkesson. Fruktansvärt följsamma och bra i egen zon. Han städade upp mycket i det backparet stundtals.

Använd han rätt, tillsammans med en vass defensiv back och låt han få spela skytt i första PP. När han väl gör mål där så räkna med att de rullar på med bössans skott. Han skjuter verkligen som en häst.

Svartvadet måste väl scoutat han mer än serien mot AIK/LIF kan man ju tycka ... ?
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
flensryggsäcken:
Han är värvad som 1:e back, får gissningsvis betalt därefter och var säkerligen informerad om förväntningarna i förväg. Tanken var att han skulle leda försvarsspelet, vilket han inte gör. Att han inte producerar i PP är väl inte så mkt att säga om då inte lirat med första PP när jag kollat åtminstone. Slarvar bort en del puckar i onödan. "Katastrofdålig" är kanske lite väl hårt, men han agerar definitivt inte som en som leder laget i defensiven.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Robin Ztorken L:

Hur sköter sig Paris egentligen? Är han katastrofdålig, trivs han inte, används han rätt?
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Gäsp:
en våg ner innan det kommer en upp för honom...
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Signature: Kan tillägga att de 27 p gav en sista plats.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Sawchuk: 15 p på 13 matcher ger samma trendkurva som LIF hade förra året efter 24 matcher (27 p). Hade samma frustration då som ni har nu om det är någon tröst ;)
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Per HApps: Almtuna är på uppgång och Timrå är på nedgång...
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Kan nån förklara varför Ni torskar mot Almtuna hemma, när ni körde över Timrå för en vecka sedan?

För mig är det obegripligt
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Monno: Karlkvist kanske har tankarna på annat håll?
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Dundee: nej egentligen har jag inte förväntat mig något annat. Men det är nog dags att spelare och ledare sänker sina förväntningar också för det här laget kommer aldrig att klara att prestera under pressen som ett topplag tyvärr!
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Monno: Visst gör Björklund många missar. Men han har alltid blåstället på och då är det mycket lättare att förlåta. Jag har svårt att såga spelare som verkligen försöker. Och sedan är det förstås synd att det inte räcker. Får en känsla av att vi har många medgångslirare i laget. Smittad av fansen?
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Monno:
Håller med om Björklund, men förlåten pga sin bössa. Däremot tkr jag Stenqvist väntar för länge med sin passningar i uppspelen o därmed fastnar....
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Gusse: Tänk så olika man kan tycka. Jag tycker Björklund slarvar alldeles oerhört med pucken. Utan puck gör han det väl bra men med puck är det jävla massa slarv.
Tycker nog backarna Stenqvist och Sellgren var bäst idag. Rundqvist tycker jag försökte vara kreativ offensivt denna match också. Än om utdelningen var sämre än sist.

Sen en eloge till Almtuna som du säger. Detta måste vara det första lag vi möter i år som fasiken inte gör en enda bjudning eller ens misstag i egen zon? Eller missade jag någon? Sjuk disciplin.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Robin Ztorken L: Paris är en jävla gåta. Inte direkt så det bara var Svartvadet som tyckte det var en bra värvning.
Sen tror jag du är fel ute att kalla Farley prestigevärvning. Han är nog rätt billigt. Och han var ju en liten chansning utan att det var någon hemlighet.
Men inte fasiken kan man vara nöjd.
Det sjuka är väl att Farley var så bra när morsan hans var här.
Hur mkt kan en spelare överprestera utan att hitta den nivån igen?

Att Karlkvist mattats lite var tyvärr väntat. Han började förra säsongen precis likadant. Han får gärna motbevisa mig dock.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
hanzon: ...och kunnandet?
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Klasskillnad idag. Almtuna bjöd på klockrent försvarsspel. Spelade ingen roll hur Modo forcheckade så hade Almtuna inga problem att spela sig ur situationen. Så spelar ett homogent lag. Får Almtuna behålla det här laget med ytterligare lite spets så tror jag dom har chans på SHL hockey redan nästa säsong. Modo spelade mest en och en och spelade inte som ett lag. Modo saknar grisiga spelare och har tyvärr lite för många finlirare som inte gör skitjobbet. Tycker Henrik Björklund är bästa Modoit dom flesta matcher. Fyra? matcher har Modo lyckas göra fler än två mål. Det håller inte i en målrik serie som Allsvenskan. Jag har släppt tanken om SHL kval och hoppas att man slipper kvala neråt och att spelarna utvecklas under säsongen. Det behövs inför nästa.
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Var fanns viljan ikväll?
Kommentera

Sv: Modo - Almtuna 26/10
Tarasov: Det kan det inte...
Kommentera

1772975 · »