1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 540509 inlägg · 4140 ämnen

MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Bad_Brett: Ingen som sysslar med det där som ett jobb, fokuserar på någon enskild parameter. Det är i stora drag värdelöst. Det där med över tid är som sagt väldigt viktigt också, Karlin och gänget gillar att bryta ned säsongen i perioder om sju matcher.

Tarasov: Samtidigt, flera av de som försvarar Sampos och Bernhardts dåliga +/-, anser att vi inte bör värva Karlkvist just på grund av hans urusla +/-.

Håller dock inte med om att det är den heliga graalen. Häromåret var det Corsi, nu tycks xG vara det enda som räknas. Personligen har jag börjat titta mer på trender och mönster. T.ex om någon konsekvent har legat på omkring +10 per säsong och sedan plötsligt landar på -30, skulle jag se det som en uteliggare. Om någon däremot har +15, +10, +5, 0, -5, -10, -15 etc. och att trenden fortsätter även vid klubbyte, så menar jag att det i regel säger väldigt mycket.

Tarasov: ska den säga nåt öht måste man ju väga den mot specifikt motstånd, dvs vilka kedjor man matchats mot

Robin Ztorken L:
Tror faktiskt en bättre forwardssida kommer lösa det där naturligt.

Tarasov: Det jag menade var att han hade svårt att komma till skott på det viset han fick utrymme i HA, här kom han inte till på samma sätt i SHL.
När han får tid blir det livsfarligt framåt men hade svårare med det denna säsong.

{8225}:
Tror vi klarar oss bra utan Sheriff, så länge spellintelligens och rörligthet finns så löser det sig.

modomille:
Statistik är såklart inte hela bilden, men det är rätt lustigt att av all statistik som nu finns så är +/- den heliga graalen här på modoforumet. Ingen kritik mot dig vet att du inte är så förtjust i den som sådan

Robin Ztorken L:
Topp 25 i poäng och topp 20 i ass. Tycker jag är rätt bra och de lär bli mer nästa säsong

modomille: Det som hände Bernie i steget upp till SHL var att han tappade alla sin produktion framåt.
Hans bössa talade högt i HA men försvann helt i SHL, fick nog inte samma tid att avlossa den när det gick sekunden snabbare.
Hoppas att den lossnar säsongen 24/25, då är han en klassback!

Confusius: Näsén&Bernie är MoDo.

Karlin kommer aldrig sära dem.

modomille: Men Näsén lär ha spelat näst intill lika mycket i 6 mot 5 som Bernhardt, eller?

Och jag sågar inte Bernhardt jäms med fotknölarna, då blandar du ihop mig med någon annan.

Jag tycker att han är väldigt svag defensivt, och hade hellre sett oss ta in en stabilare back, Nu har vi fortfarande en defensivt svag back för mycket för mitt gillande, så förstår inte förlängningen.

Näsén ska vi naturligtvis behålla, gjorde en lysande säsong! Hade gärna sett honom med en defensivt stark back.

{8225}: Ja absolut vi behöver få in en toppback som har sina styrkor i defensiven och speciellt om vi ska ta in ännu en back som är mer offensivt lagt i Norlinder. Winberg som vi tog in nyss är stabil men behövs mer.

modomille: Med dessa siffror i åtanke. Visst behövs en Sheriff i stan, som tar tag i defensiven?

Confusius: Om du nu vill jiddra om +/-..

Vi kollar på baklänges mål
Bernhardt 46st
Näsen 42st
Rundblad 39st

Skiljer inte så mycket och då ska vi ha i åtanke att Bernhardt snittade två minuter mer i istid än Näsen och nästan tre minuter mer än Rundblad. Sen spelade Bernhardt mer när vi tagit ut målvakten än vad Rundblad gjorde så där fick han några till minus mål. Ingen säger att Bernhardt gjorde en lysande säsong tror dom flesta av oss hade trott på mer men att såga han vid fotknölarna och skrika ÖHHH men plus minus dååå! Ja det är inte speciellt initierat.

modomille: Men han var väl knappast ensam back inne va?

{10015}: Våra backar:

Bernardt -21
Näsén -12
Rundblad -12
Brickley -5

modomille: Näst sämsta backar:

Näsén -12
Rundblad -12

Dom lär ALDRIG ha spelat då när vi tagit ut målvakten?!

{10322}:

Såklart Bernard kommer att spela kvar,
Klubben tror absolut stenhårt på honom med det megakontrakt i tid de gett honom,
Blir han en verklig tillgång till hösten blir då åtminstone jag förvånad

{9315}:

Orsaken till mest speltid?!
Att få chansen att börja släppa taget från sargen och börja ta för sig på riktigt?!
Jag såg aldrig att det hände!
Tänk om MoDo gett en ung krigande junior Bernards timmar på isen istället,

Bernard glänser visst till ibland och gör det ok, utöver dessa få tillfällen är jag skeptisk som fan

modomille: När Bernhardt är rädd för att åka först på puck ner i egen zon för motståndaren kommer fort i rygg. När Näsen inte skjuter när han har öppet mål.

Klart man blir lite skeptisk på dessa två glidare då. Men mycket bra i HA och ska vara tacksam för att de hjälpte oss upp. De båda floppade i tidigare SHL klubbar och floppar nu i Modo också :)

*1921*: Det beror nog mycket på att han orkar mest. Glider man bara och inte trampar någonting under matchen så kan man nog konservera energi ganska bra.

Ni samtliga säger ju att Näsen har varit bättre än Bernhardt så det måste väl bero på ork?

modomille: eller hur, fram med motorsågen från ingenstans haha. Gissar att Berna sköt sönder hans påskägg.

modogurra: sen var det väldigt många gånger han kom till ett läge, perfekt att skjuta, men han höll i pucken lite för länge och det var förbi. Skulle nog må bra av att få sätta dit några puckar och få självförtroendet att skjuta direkt.

modogurra:
Utan Bernhardt/Näsen hade vi haft rätt svårt att vinna några matcher. Tycker de var lika viktiga för vår säsong som exv Woods-line

TIK_TIK: Bernhardt är ingen toppback i SHL, men han har bra offensiva instinkter och är mycket bra i passningsspelet, passen sitter där de ska. Förra året gjorde han mycket mål också, medan han har haft väldigt mycket stolpe ut i år. Att han tar felbeslut i egen zon oftare än andra och är lite svag vid sarg stämmer nog, men om han och Näsen nästa år är vårt andra backpar (från att ha varit 1a i år) så är jag mycket nöjd.

{9315}:
Tycker Näsen varit fantastiskt både med och utan puck

Ska inte gnälla på Bernhardt egentligen med tanke på att även vi har haft det lite trubbigt på Backfronten. Men håller med vissa här: Svårt att skapa fart, att se isen, vek vid sargen, svårt vid anfallsblå, gillar Nässen bättre, betydligt smartare, ser isen bättre. Skulle han få för sig att skjuta mer och våga så skulle han bli en ledande SHL back.

KRB: Att Bernie skulle gå från att ha mest speltid i hela laget till att bli bänkad känns inte särskilt sannolikt.

KRB: Bernie kommer absolut att lira kvar - och förhoppningen bör ju ändå vara att han kommer ta ytterligare steg nästa säsong.

KRB: det finns exakt noll chans att bernie går från att ha spelat mest i laget till att inte platsa.

KRB: +/- är väldigt trubbigt och i många avseenden förlegad statistik. Med frammarschen av andra verktyg och siffror så värderas den faktorn inte lika högt längre. Någonstans.

Orkar inte riktigt klippa och klistra in spelarkort med gamescore och andra underliggande siffror ikväll. Kanske imorgon.

Först och främst ska man ha i beaktning att vi som lag har haft väldigt stora defensiva brister över hela laget under stora delar av säsongen. Bernhardt och Näsén har stor offensiv ”impact”, jämfört både inbördes och över ligan när de är på isen (enorm i PP). Bernhardt sticker absolut ut negativt rent defensivt, särskilt under vissa perioder jämfört med Rubins, Brickley, Berg och Rundblad men det är ingen ocean av skillnad. Backarna spretar åt lite olika håll. Näsén är överlag på den ”bra” halvan av våra backar när det gäller defensiva parametrar.

Sen är Näsén extremt bra om man kollar enbart offensiva parametrar jämfört med samtliga backar i ligan, vilket är särskilt intressant med tanke på att han är sämst gällande att lägga skott. Dock en av de bästa på att lägga passningar och generera assists.

{10585}: Har Bernhardt och Näsen varit elaka mot dig eller något? Berätta gärna.

dempa:

I och med att MoDo siktar på att bli ett bättre och mera etablerat lag i SHL till hösten, då kommer de spelare som finns kvar behöva höja sin förmåga ett och två snäpp
Vi får väl anta att de spelare som hinken köper in blir de nya spjutspetsarna i truppen!?
Med den nivå som Bernard i snitt levererade under kommer han att platsa alls undrar jag?!

grimiss: Jo det gör jag, förstås. Men när vi mött vissa storlag har det varit ganska öppet när de två är på isen.

KRB: Bernhardt spelar lojt, glider mest runt, tacklas inte, spelar inte fysiskt överhuvudtaget, väldigt långsam i beslutsfattningen, väldigt långsam på skridskorna, tappar oftast sin gubbe som kommer i fart på kanten.

Näsen är ungefär samma, fast han har mycket bättre och snabbare beslutsfattning.

dempa: kan han börja träffa mål så kommer målen trilla in. kan han ligga runt 8-10 mål och upp mot 20 assist så är han en tillgång oavsett hur skakig han är bakåt

{10585}: öppen gata ? Tar du inte i en smula nu?

{9315}: så sant så sant. Tycker det är sant för fler spelare i Modo. Har stora förhoppningar på neider nästa säsong. Kan han få gå in i en riktigt bra stabil kedja som är lite mer förlåtande tror jag det kan lossna.

KRB: Vi måste ge Bernhardt en till chans. Han kan få en omvänd Sophomore slump. Ett fantastiskt andraår!

{5647}: hade modo haft ett riktigt första backpar, så hade man kunnat skydda bernhardt och näsen mer. tycker näsen var fantastisk stora delar av säsongen, bernie pendlade mer.

eftersom rundblad var katastrof och fick spela minst av dom fem backar som var ordinarie så behövde nån annan ta tiden. hade rundblad kunnat ligga på 20-22 min per match som en förstaback brukar ligga på i shl hade man kunnat dra ner tiden på bernie och pontus och satt dom i bättre lägen att lyckas. vi får se vad hinken kan hitta på till nästa säsong

pudas snittar för övrigt 24 minuter per match... monster

{10585}:

Jag är också förvånad att så många är så förälskad i Bernard, jag har ofta varit kritisk till hans loja inställning, man måste vara rappare i SHL än det han presterar, klart sämre perceptuell förmåga än många andra enligt min mening
Visst, han tände till och var verkligen med och tog MoDo till SHL,
Men tyvärr i år under vårt första SHL år har han egentligen inte platsat, han är för långsam helt enkelt,
Som redan sagt innan, +- statistik bevisar det rakt och ärligt

{5647}: Jag är inte övertygad, men jag gissar väl att Karlin ser något jag inte ser. Det finns kanske potential att utvecklas om de två tränar lite snabbhet i sommar. Vi lär väl få se nästa år om förlängningen till 25/26 med Bernhardt lönade sig. Hittills har det varit öppen gata när de två har varit inne på isen.

Vad tycker du om August Berg förresten?

Jag tycker killen har varit en strålande försvarsman samtidigt som han lyckats skjuta in ett par mål och assist (fler mål än både Näsen och Bernhardt). Är 24 och spelar redan så bra. Spelar fysiskt är hård i kroppen och jobbar väldigt hårt. Honom tycker jag man ska förlänga tills 25/26.

{10585}:
Ja Berg har ju bra plus minus, så borde fått längre kontrakt såklart.

{10585}: Jag tycker att du har helt fel. När Bernhardt var bra så var han bättre än alla de du nämner förutom Brickley som hade matcher där han var riktigt bra.
Jag tycker att Bernhardt fick för mycket speltid, men också att du dömer honom alldeles för hårt.

modomille: Du stirrar dig blind på statistiken. Ska vi kolla på statistik kan vi också kolla på Bernhardt och Näsen +-. Bernhardt -21, Näsen -12. Du säger också att +- är dåligt för att laget jagar mål med öppen kasse. Det är klart att laget måste jaga mål när Bernhardt och Näsen redan släppt in fem.

Jag har kollat på varje match och för mig är det tydligt att när Näsen och Bernhardt inte har puck, då blir det väldigt svårt att hänga med i tempot. Näsen är mycket bra med puck, det ska vi inte ta ifrån honom, men någon defensiv stjärna är det inte.

August Berg, Brickley och Rubins var samtliga bättte än Berra, Näsen den här säsongen. Jag var mycket glad att vi får behålla Berg av dessa nästa säsong, men besviken på förlängning med Bernhardt...

Monno: Jag vill tro att del av förklaringen till Bernies speltid är att han är bra på att managera sin energi. Han orkar helt enkelt spela mer för att han sällan maxåker. Men, det är bara min teori :) Jag litar på Karlin.

{10322}: Samtidigt är väl dom flesta överens om att Karlin kan hockey hyggligt, och han spelade Berna otroligt mycket.

Sen är det ju löjligt det där med "fysiskt spel". Klart det är bra att gå in med kropp ibland. Men är Folin den äldre seriens bästa back för att han laddar i alla lägen?

Hedman t.ex. är lång, tung och stark men spelar otroligt ofysiskt.
Kanske världens bästa back genom tiderna Lidas, spelade typ aldrig fysiskt.
Vad hat dessa två herrar gemensamt med framförallt Näsén men även Berna? Jo dom löser defensiven med klubban och bryta spelet så. På helt olika nivåer såklart men.

{10322}: Ja men du vet precis som jag att man släpper in mycket mer mål än vad man gör när man plockar målvakten. Det hände också flera gånger den här säsongen att vi släppte in två mål i tom målbur med. Bernhardt var allt som ofta inne på isen när vi jagade mål så det är klart som tusan att det påverkade hans +/- mycket.

modomille: Han får också plus varje gång vi gör mål på det sättet. Har vi någon koll på hur den spelformen påverkade hans statistik, eller kastar vi bara in möjliga scenarion som kan bidra?

{10015}: Men samtidigt snittade han en minut mer än Brickley som hamnade på -5 till slut. Är det verkligen hela svaret?

« · 2682042 · »