1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 540345 inlägg · 4139 ämnen

MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Confusius: Du vet väl att +/- räknar in mål i tom målbur? Så varje gång Bernhardt var på isen när vi jagade mål och tagit målvakten så får han minus om vi släpper in mål. Detta hände många gånger kan jag säga dig och det är en stor anledning varför +/- är en skit statistik.

Confusius: Är man i ett bottenlag och spelar mest av backarna är det inte konstigt att man landar där

modomille: Bernhardt hade -21, gräsligt dåligt!

Tre spelare utmärkte sig där.

Bernhardt -21
Ranta -18
Niederbach -15

{10585}: Berna hade en sådär säsong men Näsen är över hela serien våran bästa och mest stabila back, är övertygad om att minst 95% av alla Modoiter håller med om just det, Mattias och Pelle pratade i exakt samma banor här i sista podden tsm.

modomille: Och det finns en anledning till att man inte enbart tittar på dessa siffror, utan fortfarande scoutar spelare aktivt. Det säger enbart mycket om man har en helhet; ensamt säger siffrorna egentligen absolut ingenting.

{10322}: Nej men det säger mycket. Finns en anledning varför NHL klubbarna har flera stycken i sina organisationer som jobbar med underliggande statistik nu för tiden. Sen snackar du om när spelare får spela och med vilka, ja vem spelade Bernhardt med hela säsongen? Jo Näsen som har sina styrkor i offensiven ändå så har Bernhardt bäst defensiv rating..

modomille: sen hjälper det att de oftast spelade med 29-23-17, och var del av det samspelet. Enda kedjan som producerade över nästan hela säsongen och konstant kunde etablera riktigt tryck i anfallszon...

Ibland skriker man till "NÄSEN" "BERNIE" (händer med andra backar också haha) och man har lust att slita sig i håret. Men de har gjort bra också. I slutändan gillar jag våra spelare och hoppas alltid att de ska lyckas.

modomille: Den där statistiken är inget enskilt underlag för att avgöra hur en spelare presterar. Underliggande siffror beror väldigt mycket på när du får spela, med vilka och kan kan se väldigt bra ut även om du konstant blir räddad av din omgivning.

Har man tittat på matcherna i år och dragit slutsatsen att Bernie varit en av de bästa backarna i laget så har man väldigt märkliga glasögon på sig.

Framnäs: Absolut. Har däremot förhoppningar att han kan ta större steg år två.

{10322}: Kolla själv. Tror inte man behöver prenumerera för att se spelar statistiken men kostar annars bara 49 kr kan rekommendera!

{10322}: Nej, man ljuger för sig själv om man inte ser honom som en flopp. Tyvärr, han försvinner på SHL-nivå. Det positiva är att han inte har samma hybris och tar dumma beslut pga sin "överlägsenhet". Inom just det området är han 10x bättre nu än i HA.

modomille: Köper inte att Bernhardt skulle ha varit en av de bästa backarna denna säsong; det finns inte.

{10585}: "slår en del assist i PP" Näsen gjorde 16 poäng i spel 5-5 bara fem före honom i laget och samtliga är forwards. Sen om man kollar på underliggande statistik så var Näsen och Bernhardt våra två bästa backar..men de klart dom gör ingen nytta..

{10322}: Som en enhet ska de bänkas. Sen kanske man kan skilja på dem och få ut mer. Näsen värderar jag också högre än Bernhardt, men han är för långsam, för mjuk, och skjuter för lite. Två långsamma spelare tillsammans som dessutom inte kan försvara, gör ingen nytta.

{10585}: Jag kan köpa kritiken mot Bernhardt och tycker på det stora hela att han misslyckats att ta klivet ordentligt; jag har större förhoppningar för nästa säsong.

Din kritik mot Näsén är däremot ogrundad tycker jag. Han har varit en av de bättre backarna i vårt lag denna säsong.
Mycket av den defensiva problematik vi haft har mindre att göra med backar och mer att göra med att våra forwards bara kröp in i en liten box och gav motståndare oändligt med tid och utrymme. När det väl ändrade sig så blev också försvarsspelet i helhet mycket bättre.

KB: Vi alla ser väl det vi vill se, men vad jag kan se är att Bernhardt och Näsen hänger inte med i SHLs tempo. Att de slår en del assist i PP tycker jag inte gör upp för faktumet att de nästan var inne på vartenda baklängesmål. Det går fort i SHL och motståndarlagen får göra lite vad de vill i Modos försvarszon. Deras defensiva förmågor platsar helt enkelt inte i SHL och jag kan inte förbise det. Visst kan man ge det något år för att hoppas att spelarna utvecklas, men just nu är det inte tillräckligt bra.

Modo hade större problem med defensiven än offensiven i år och kollar man på backsidan så är det Bernhardt och Näsen som har varit inne på mest bakåt.

Bad_Brett: Sammantaget känner jag ändå att det var godkänt. Blir dock lätt att man bedömer Näsén och Bernhardt som en enhet och då drar väl den förstnämnde upp betyget en del. Har högre förväntningar nästa säsong.

KB: Tycker Bernhardt inledde svagt, spelade upp sig, men tyvärr stod för en ganska svag avslutning.

Som jag skrev förut tycker jag att han var lite för orörlig och blev alldeles för stillastående många gånger. Tror lite annat upplägg på sommarträningen skulle kunna göra susen.

{10585}: Sämsta och tröttaste taken jag sett här på ett tag.

{10585}: Näsén har varit ett enormt utropstecken och någon som tagit steg framåt varje säsong sen han kom hit. Tycker även Bernhardt började landa in på en överlag helt klart godkänd insats mot slutet av säsongen. Deras PP-enhet var väl den som konsekvent kunde leverera över hela året också.

Många av baklängesmålen över hela säsongen uppstod ju ofta högt upp i banan och hade mer att göra med stora strukturella problem (för långa byten) snarare än att backarna gick bort sig.

Självklart kommer de ha fortsatt förtroende även nästa säsong om inget drastiskt händer.

Gusse: Hatad? Man undrar ju vad det är för supportrar som hatar sina egna spelare och speciellt två stycken som har varit väldigt viktiga för oss. Måste vara väldigt bittra och små individer. Sen är det inte sant att Bernhardt och Näsen aldrig använder kroppen. Näsen speciellt har börjat använda kroppen mycket mer det såg vi den här säsongen där han faktiskt var överraskande stark i närkamper.

Finns det någon vettig sajt(förutom Eliteprospects) där man kan följa nyförvärv/förluster för SHL-lagen?

Gavelo: Så länge han inte hamnar här är jag nöjd 😉

{10585}: Bernhardt och Näsen är både gillad och hatad bland många jag känner. En del tycker dom är kass för att dom aldrig använder kroppen och aldrig tacklas.
Men så har vi också skaran som älskar deras offensiv och smartness. Jag står nånstans mitt emellan.

Gavelo: Bernhardt och Näsen är inne på nästan varenda baklängesmål. De båda är långsamma och kan inte försvara. De gör förvisso lite poäng framåt men när de släpper till så mycket så blir resultatet negativt. Jag tycker pesonligen att både Berg, Brickley och Rubins var bättre än Näsen och Bernhardt förra säsongen.

{10585}: Vargör skulle Modo bänka sin bästa back?

wesslan: Ser bra ut förutom Berra, Näsen och Niederbach som måste bänkas.

wesslan:

PP1

Smejkal

Jasek. Ranta. Olofsson

Salo

PP2

Peterson

Näsen. Aagaard. Woods

Bernie

Fick nå ryck o kokade ihop detta

Lassi
Eriksson Ek

(Robin Salo) - Winberg
Berra - Näsén
Rundblad - Norén
Berg - Folin

(Smejkal) - (Jasek) - Olofsson
Aagaard - (Jacob Peterson) - Ranta
Woods - Vigenault - Niederbach/Jacobsson
Kung af Trillen - Jacobsson/Niederbach - Södergran
OP, LP, EJK

Gavelo:
Min gissning : Björklöven!

hockey_21: Kanske har dryftats här tidigare men Ludde Byström får inget nytt kontrakt i Tyskland.
Borde vara en helt okej värvning för något lag i Allsvenskan!

Werner: Mora går upp om Yetman och Ljunggren kommer tillbaka från skada.

Silly: Ja nu är den sagan slut..
Nu hoppas iaf jag att brynäsgävlarna går upp så så vi äntligen kan få en normal shl säsong :)

Rockson: Ah ok förstår nu 🙂

Trodde du citerade forummedlemmen Hinote 😀

Keriksson: Paret Vigneault ja, men jag citerade Dan Hinote 😀

Rockson: Enligt allehanda så skulle de få en dotter dock. 🙂

Keriksson:
- Vi ska ha vårt första barn i mars och nu lutar det åt att vi föder i Sverige. Då kan ju sonen ha dubbla medborgarskap och spela i Modo så småningom och gå på EU-kvoten, så blir det mindre besvär för klubben

Signerat Dan Hinote

Brander: Dom har inte internet på Island alltså?

Anade det.

Rytter: Någon som vet om Sam Vigneault och hans sambo fått sin dotter de väntade i mars? Kanske en blivande spelare för damlaget om sisådär 20 år. 🙂

Bad_Brett:

Inga konkreta rykten vad jag vet. Bara spekulationer kring spelare som vore intressanta att titta på.

Tarasov: vi kan sluta prata Oskarshamn. Är övertygad om att inga kommer därifrån. Blir transatlanter el annat

erjo:
Problemet är inte de toppspelarna utan att övriga knappt håller allsvensk klass.

erjo: När de blev klara spelar ingen roll. Fortfarande spelarna som gjort att de blev klara för kval.

Gavelo: helt frånsett nummer på kedjan, nog måste han vara värvad som riktig spets? Det tänker jag iaf ? Frälsarnivå är han ju förstås långt ifrån, frälsare i min värld är typ brorsan.

Bad_Brett: Inga rykten alls vad jag vet, utan bara löst snack om vilka som man kanske hade kunnat tänka sig därifrån.

Rytter: Finns det några som helst rykten om dessa spelare, eller är det bara önsketänkande från fansen?

Känns som Jasek nämns i vart och vartannat inlägg. Är det den nya Darren Haydar eller har jag missat något?

Kapten Långnäsa: han pratar om radim zohorna, det är Hynek som spelade i Oskarshamn som ska vara klar för Tjeckien.

{10015}: laget var ju i praktiken klara för kval innan jul, det kan ju bidra till att det sett omotiverat ut. Känns konstigt att säga att spelare som Engsund, Jasek, Karla, Oksanen och Lodin mfl är dåliga. Tror samtliga kommer ha riktigt starka säsonger nästa år.

{10322}:

Vet inte hur realistisk värvningen är, vet att det pratas om Europa kring honom tidigare. Så helt omöjligt är det nog inte.

Ser att någon skrev att han är klar för klubb i Tjeckien. Vad händer i den ligan när spelare som borde kunna spela högre går dit, har de fått in mer pengar i ligan. Kaut gick ju dit, en spelare jag trodde skulle gå till typ NL eller SHL ifall han vände åter till Europa.

Rytter: Tror absolut att man kan fynda där, men vi är så klart inte ensamma om att tänka så och jag vet spontant inte hur bra respektive spelare passar in i Karlins sätt att spela (eller hur de är som personer).

« · 2681907 · »