1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 540428 inlägg · 4139 ämnen

MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{10015}: Märkligt!
Jag förstår inte riktigt och kanske är det för att han blivit en helt annan spelare denna säsongen men av det jag sett av Jayden så finns det väldigt få likheter med JD och egentligen ingenstans kan jag se honom som en direkt ersättare. Men som sagt, jag har inte sett Jayden något 23/24

JD är en ganska stor och stark forward, hyfsad skridskoåkning och bra med pucken men inte skickligast, dock väldigt bra på att hitta kemi och anpassa sig till omgivningen samt göra den bättre, hårt arbetande defensivt och rak och oöm offensivt och är en Holmström 2.0 i spelet framför motståndarnas målvakt.

Jayden i alla år jag sett honom så är den en ganska liten kille som ofta får problem i tät trafik, okej defensivt men har sina styrkor i det offensiva. Riktigt vass på rören och extremt skicklig med pucken på små ytor, väldigt bra avslutare.

Som sagt, har inte sett Jayden denna säsong, kanske har han lagt på sig 10kilo och blivit 100% bättre defensivt, i såfall borde Hinken slå till, annars inte.

{10015}: Gradin älskar ju mångsidiga spelare. Är han i vår prisklass?

Ingen ytterligare uppdatering om Tobias Winberg?

{10015}: tänkte också på honom när jag ser matchen hoppas hinken är där och hugger ännu bättre att han kan spela både som ytter och center.Vi bör kunna locka med mer speltid och en större roll.

{10015}: Iofs en ytter men spelar center nu och gör det bra.

Bad_Brett: Ser Leksand-Frölunda och Halbgewachs skulle vi haft ändå. Hade varit en ypperlig ersättare till Dicken. Kontraktet går ut i Frölunda efter sässen.

Bad_Brett: Ska tilläggas att Södertälje-matchen var den näst sista matchen, men förlust i den matchen innebar i praktiken att den sista matchen blev betydelselös.

Smurfen: Jupp, för jag var på plats i Scaniarinken... men vill minnas att luften gått ur lite. Forsberg hade väl konstaterat ytterligare en gång att foten inte höll och då kändes det som motivationen försvann hos många.

Smurfen: Kan säkert stämma, många säsonger o många minnen som man ska hålla reda på. Bra lag på pappret var det åtminstone

{10585}: Om jag ska gissa så hade dagens Brynäs fått kvalat i SHL och hamnat i mitten i Liiga. Brynäs tog 60p förra säsongen men det var med ett klart bättre lag. Ingen lagdel av Brynäs nuvarande trupp hade varit tillräckligt bra i SHL, helhetsmässigt.

Jan-Erik : Tycker SHL lagen inte ska spela CHL

{8225}: Hade för mig att matchen mot SSK var en borta match som dom då förlorade

{10585}:
Börja med att nämn vad du tycker bör ingå för parametrar i en sådan. Det blir såklart subjektivt vilket det även blir när du nämner AS-nivå/Klass

*1921*: Om jag minns rätt var jag och såg HV-MoDo i näst sista omgången. Väldigt svår bortamatch på den tiden, MoDo vann lite bragdartat och Näslund gjorde nog nårga mål.

Sedan behövde man bara slå(eller kanske rentav ta poäng) SSK hemma i sista omgången för att nå slutspel.

Ett avsågat SSK som inte hade något att spela för och kom med ett halvt juniorlag.

MoDos stjärnspäckade lag lyckades med bedriften att förlora, sanslöst fiaskoslut på den säsongen. På pappret ett lag med skrällvarning i slutspel

Jan-Erik : Kan vara generös säga såhär: Topp 8 lagen i Liiga hade haft chans att slå ut Oskarshamn i en 7 matchers kvalserie. Tappara t.ex. skulle ha mycket mycket svårt att slå ut ett Topp 4 SHL lag i en 7 matchers slutspelsserie.

M Horava: Hahaha, där har vi problemet!

*1921*: Felbyggt lag. Alla som sett Hägga med Forsberg VET hur det borde vara byggt.. ;-)

{10585}: De finska lag som enligt dig skulle klara sig kvar om de spelade i SHL med årets trupper.

Sollefteå de jävlarna! Nyper Foppa!
Uppladdat:

500x0-img2090.jpeg

Sitter och försöker ta in hur vi kunde missa slutspel 2010 med det här laget…
Uppladdat:

500x0-img7896.jpeg

DrCox: Måste man välja? Tror Tegsladans korv blivit framröstad till hockey-Sveriges sämsta vid något tillfälle iaf…

KB: är skjulet på Teg sämre än plywoodladan i Sörberge?

KB: finns massvis av spelare som gjort det bra i finland som kommit över och gjort det bra i shl också. tyrväinen, leino, rissanen, näkyvä, sallinen, ohksanen (tog ett mellanstop i superligan i tjeckien förvisso)... bara dom jag kommer på nu, lägger man ner tiden går det säkert att hitta ännu fler

såklart helt galet att döma ut hela ligan, som med allt annat så behöver man scouta spelaren. samma från ahl, nhl, var dom nu kommer ifrån.

ps nubben är usel, hockeyn har passerat honom förbi

Jan-Erik : Kan du definiera SHL-klass?

Bad_Brett: I övrigt så ser Lövens J20 ut att faktiskt kunna kvala sig upp i år på bekostnad av Oskarshamn och möjligen Västerås. Då kanske man kan ta sig till skjulet på Teg och få se något sorts MoDo igen. Vem vet hur många fler decennier det dröjer innan Umeå får uppleva SHL.

{10585}: Hur många guld har Växjö tagit de senaste 10 åren?

{10585}: Intressant - hur många lag tycker du då håller SHL-klass i finska ligan?

Gavelo: Det inlägg som jag skrev som kommentar till dig gällde ditt påstående där du skrev: 1 "Finska ligan håller ungefär samma kvalitet och har ungefär samma spelstil som As och därför är det svårt att veta hur bra spelarna egentligen är i en mycket mer uppstyrd liga som Shl." Bra att du i senare inlägg har förtydligat dig och att du nu tycker att topplagen i Finland håller SHL-standard. Då är vi överens om det. Sedan kan vi nog ha olika uppfattning om hur bra mellenskiket är medan vi nog är överens om att bottenlagen i Finland är sämre (och de kan de ju vara för att inget lag riskerar att åka ut).

Jan-Erik : Du visar bara min poäng nu så jag förstår inte?

Tappara har de senaste 12 åren varit utanför Top 3 endast 1 gång. De har vunnit seriespelet i Liigan 5 gånger sen dess.

Sa ingenstans att Tappara var det enda laget som kan vinna finska Liigan, men det är laget som har köpt upp hela Liigan och därmed dessa goda resultat.

Alla lag kan ha en bra säsong och därför måste du kolla på fler lag än bara ett. Kolla längre ner i tabellen så håller det inte särskilt hög klass jämfört med samma lag i SHL.

Jan-Erik : Nu pratar du om topplagen!
Jag skrev ”ungefär samma kvalitet som allsvenskan, spelstilen är jämförbar, ganska naivt och mycket dumpa och kör, givetvis är ligan lite bättre strukturellt i defensiven än allsvenskan men den är långt ifrån lika strukturerad och svår som Shl.
Ligan överlag är betydligt sämre än Shl.
Topplagen i finska ligan håller Shl standard som jag skrev medans bottenlagen håller allsvensk standard.

Ongo Gablogian: Rent generellt håller jag med om att man ska vara försiktig med att plocka spelare därifrån. Tror dock att du kan hitta riktigt bra spelare nästan överallt med bra scouting och en tydlig tanke var den spelaren ska passa in i en ny miljö. Är skeptisk till att Nubben verkligen gör hela jobbet nuförtiden.

erjo: Ett motargument. Hade Brynäs klarat sig undan sista plats i SHL?

Jag har kollat på finska SaiPa några matcher i år och jag kan säga dig att topp 4 lag i HA hade gjort det bättre i Liigan över 60 omgångar.

{10585}: Nu är det ju inte bara Tappara, utan JYP Kärpet och Luuko har nått fina resultat så att det bara finns ett starkt lag stämmer inte sett till CHL.

T ex Kärpet vann CHL mot Växjö 2018, samma år som Växjö vann SM guld. Så det var en stark motståndare som Kärpet besegrade i finalen.

Att Tappars skulle vara det enda dominanta laget som kan vinna finska ligan stämmer inte heller. Ser vi på de senast 10 årens mästare så är det 5 olika lag som vunnit.

2013 - Ässät (Björneborg)
2014 - Kärpät (Uleåborg)
2015 - Kärpät (Uleåborg)
2016 - Tappara (Tammerfors)
2017 - Tappara (Tammerfors)
2018 - Kärpät (Uleåborg)
2019 - HPK (Tavastehus)
2020 - Ingen mästare utsedd
2021 - Lukko (Raumo)
2022 - Tappara (Tammerfors)och 2023 - Tappara (Tammerfors)

KB: Det är en annan hockey och såklart finns det spelare som kan översätta sin poängskörd från Liiga till SHL. Ryan Lasch är en sån spelare. Men jag har kollat spelares poängskörd i flera år och det finns ett tydligt mönster på förbättring från spelare som går från SHL till Liiga. Det omvända finns mycket mycket sällan.

Leta själv lite spelare som spelat i båda ligorna och det blir ganska uppenbart.

Jag tror att det är farligt att värva någon som bara har spelat i Liiga, eftersom den ligan är så mycket sämre än SHL. Tommy Tikka är bra exempel, bara spelat i Liiga, gör bra säsong 30p 17 mål, uttagen i landslaget, men visar sig vara sämsta värvningen någonsin. Om man värvar från Liiga måste spelaren ha presterat i någon annan liga också.

{10585}: med det argumentet så är inte AS någon bra mätare mot Liiga heller då det finns lag där som ”köpt upp hela ligan”. Det betyder inte att ligan i sin helhet är bra. Brynäs hade kanske kunnat överlevt i Liiga men inget annat allsvenskt lag.

{10585}: Är inte riktigt så enkelt. Det är en annan hockey. Finns gott om exempel av spelare som kunnat översätta sin poängskörd/spel på ett bra sätt från Liiga till SHL också. Tyrväinen, Smejkal, Jasek, Oksanen, Caito, Leino, Innala. Då bortser jag helt från spelare som Suomela som stack över till Nordamerika vid tidig ålder.

Jan-Erik : En bra mätare är inte alls CHL. Alla ligor har något lag som har köpt upp hela ligan. I Sverige har vi FBK och Växjö, I Schweiz har vi ett par stycken, I Finland finns Tappara. Det finns alltid något topplag i varje land som kan vinna CHL. Det betyder dock inte att ligan i sin helhet är bra.

{10585}: Det är vanligare, men ingen regel skulle jag säga. Vår Hutsko var väl sämre i Finland än i IKO?

{5647}: Det du nämner just nu är undantaget och inte regeln. Jag kan visa dig 50 spelare nu direkt som gjort den resan från SHL 10-20 poäng till toppskytt i Liiga. Såklart är Liiga nån nivå högre än HA, men topplagen i HA hade inte skämt ut sig där.

Gavelo: Jag ser ganska många matcher då jag har ett intresse för ligan i och med att jag tidigare har bott i Finland. Tycker inte alls att den har så dålig kvalitet att de skulle ha samma kvalitet som As.

En bra mätare är ju CHL. Tappara vann CHL 2023 och var finalist 2022. JYP vann 2018 och Kärpet i final 2016. I år spelade Luuko jämnt, 2-3 resp 2-2 mot blivande mästarna Servette i semifinalen av CHL i år.

Finland har dessutom gått mycket bättre än Sverige i hockey VM/Os på senare år med spelare som utbildats i FInland.

{10585}: Och Karlkvist lämnade Finland efter noll poäng på 11 matcher. Liss och Weigel tog ingen större plats och kom till allsvenskan som stjärnor.

Jag tycker man ska vara försiktig i sina uttalanden då spelet är så pass annorlunda så man blir inte automatiskt en stjärna om man åker dit efter produktion i Sverige. Det är framförallt mer dump and chase jämfört med hålla pucken inom laget.

Jan-Erik : Så otroligt många spelare som bara gjort 10-20 poäng i SHL som har gått till Liiga och hostat upp 40-60 poäng. Den Liigan håller inte så mycket högre klass än HA.

KB: Precis. Hockeyn i Liiga liknar inte alls HA utan är mycket mer defensiv och taktisk. Olli Jokinen som ska till Timrå och som tränade Jukurit var ett av få lag som spelade en mer modern attack hockey. Intressant med Wernblom dock är att han gjorde 6 poäng på 6 matcher och var TPS bästa forward mot Tappara i slutspelet. Tappara som är ligans bästa lag och länge varit ett väldigt starkt defensivt lag.

{9315}: Kittlar helt klart. Men det förutsätter typ att vi har etablerade toppformationer i första och andra för att man ska våga sig på något sådant. Jag har förhoppningen att vi kan börja slussa upp egna förmågor i större utsträckning först efter kommande säsong.

KB: Spelstilen är ungefär lika naiv som i allsvenskan och det är därför producerande spelare som inte platser i Shl och i viss mån även As ofta kan producera rätt bra i Finland.
Jag håller med om att kvalitén är mitt emellan Shl och As, finska ligan internet är väldigt ojämn, det sämre lagen är ungefär i samma klass som topp 8 lagen i As medans det bästa lagen är i botten 6 av Shl lite grovt generaliserat.

Nu hörde jag dock någonstans att man pratar om att öppna Liiga igen för upp och nedflyttning, det tror jag är helt rätt väg att gå för att få en starkare och mer intressant liga.

KB: det är inte realistiskt eller lämpligt, men wernblom-jacobsson-niederbach som en kedja hade varit kul på pappret

Tarasov: om man visste att wernblom var duglig på SHL nivå skulle jag kunna tänka mig ett riktigt långt kontrakt, dvs ny kultur ätare. Men att testa honom nu nån säsong känns som det kan bli dyrt hockeymässigt.

Gavelo: Nja, spelstilen är verkligen inte som HA. Tycker den är lite mer långsam och defensiv om något. Kvalitén är dock någonstans mellan SHL och HA. Tror allsvenska toppklubbar som Brynäs och Djurgården skulle klara sig bra där borta. ;)

Sen tycker jag inte vi har plats för Wernblom i nuläget heller. Den platsen tas upp av spelare som Niederbach, Södergran, Jacobsson, L. Pettersson.

« · 2682414 · »