1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 540430 inlägg · 4139 ämnen

MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
Gavelo:
Skulle vi vara etablerade skulle jag gärna ta in honom nu, men känns som att vi skall leta spelare som vi tror höjer laget. Vilket Wernblom kan göra men lite osäkert kort i dagsläget.

Jan-Erik : Personligen är jag kluven till det!
1 Finska ligan håller ungefär samma kvalitet och har ungefär samma spelstil som As och därför är det svårt att veta hur bra spelarna egentligen är i en mycket mer uppstyrd liga som Shl.
För att ge ett exempel så har Nick Haloran 19 mål och 24 assist på 60 matcher i Liiga men har inte ansetts räcka till i Shl.

2 Jag har aldrig varit riktigt begeistrad i Werner jr, tycker han är lite för liten samt har alldeles för dålig skridskoåkning för att klara sig i Shl.
Men nu har jag inte sett honom alls i Finland så mycket av bristerna kan ju ha blivit mycket bättre.

{9315}: Norge verkar vara ett underskattat land hockeymässigt. Kommer uppenbarligen många bra spelare underifrån där.

Jan-Erik :
Jag skulle välkomna Wernblom, han skulle ge järnet för klubben,
MoDo behöver dock skicka iväg honom på en kurs i skridskoåkning först…..typ?!
Det går inte snabbast för honom när han grillar iväg, farten i SHL är underskattad

{5647}: Hur skulle det vara med Niederbach tillsammans med Wernblom? Wernblom har en rätt så bra säsong med TPS 30 p på 40 matcher och 9 p på 9 matcher i slutspelet. Nackdelen med Werner jr är att poängproduktionen blir lite ojämn.

KB: det är verkligen imponerande hur dom år efter år kan hitta guldkorn, som också utvecklas hos dom

Intervju idag med Kung Wahlberg i ÖA

www.allehanda.se/2024-04-01/karlin-ar-hogst-upp-pa-listan/

Elysium: Apropå inget. Mora har alltså sedan 2021 lyckats bygga upp ett nätverk med 7(!) scouter och är en stor del till deras nuvarande framgångar. Sjukt imponerande och ett smart sätt att satsa med tanke på deras begränsade ekonomiska tillgångar. De kollar mer eller mindre upp alla spelare som erbjuds till dem, i varierande grad såklart.

En stor del handlar om att hitta spännande spelare som hamnat i fel fack eller roller hos andra klubbar och istället ge dem möjligheten att ”misslyckas för att lyckas” hos Mora genom att ge dem många minuter och större roller. Ett sätt som de måste arbeta med då de inte har ekonomin för att byta ut spelare under säsongen - de har det de har.

Apropå tidigare diskussioner om ambitioner osv. ;)
”Nöjer ni med att vara en utvecklingsklubb eller hur ska ni göra för att kanske till och med behålla spelarna som gör det bra?

– Vi vill ju också gå upp, men kanske inte så tydligt som våra konkurrenter att det måste ske just det året. Vi vill bygga en verksamhet där vi jobbar med spelarna, för att när vi träffar rätt på samtliga så går vi upp.

– Men det är ju svårt när spelare kommer hit och exploderar. Jag tror att vi behöver gå upp till SHL för att kunna behålla den här typen av killar eller få väldigt mycket mer pengar.”

Elysium: Redan tillagd hos mig! ✌️

*1921*: !!! Ska lägga in den på min träningsplaylist man får ju spring i benen!

*1921*:
De håller på MoDo så inget konstigt med det 😉

Vem kom på den här sjuka idén?? 😳
Ny Modolåt med Takida feat. Eilert Pilarm!

Monno: håller med dig om det sista du skriver. Vi skulle mått bra av åtminstone två kedjor som inte konstant hamnade i egen zon... känns som ännu en konsekvens av att vi aldrig riktigt fick till den där nya förstakedjan.

{10585}: Jag tycker att det är tydligt att man vill vara aggressivare mot backarna, men mot skickliga lag har man haft en tendens att inte våga/orka.
Det är såklart mindre chans att göra mål långt utifrån, men ger man backarna för gott om tid får de utrymme att hitta bättre passningar och dessutom blir vi trötta om vi tvingas spendera lång tid i egen zon.

{10585}:
Skott längre ifrån målet har generellt lägre målprocent och avslut mot mål kommer i regler så då vill man att motståndarna skall ta dem så långt ifrån målet som möjligt. Man fokuserar då också på att ta bort spelarna framför mål och vinna returer.

Sen vill man ju såklart ha så då skott mot mål som möjligt men nu hade vi det lag vi hade.

Monno: Det där kan ju inte stämma. Varför skulle man ha en spelidé som går ut på att låta backarna skjuta? I mina ögon ser det ut som att många spelare är för långsamma för att hinna upp till back, samt kanske nojjar över andra ytor som är "viktigare".

Monno:
Fö skall han vara klar för nästa säsong också men lånas ut till allsvenskan

Tarasov: Juste, jaja, byter inte ut Hinken mot någon annan sportchef i SHL oavsett!

{10585}: Störa backar i försvarszon, vilken forward hade vi som gjorde det?
Karlin har ju nån spelidé som bygger på att FW inte ligger nära backarna. För mig obegripligt men då är jag egentligen taggen inte hockeykunnig heller...

Gällande defensiven, och vem som ställde till meat där vill jag nog hävda att 4e kedjan och Oregan hade en tendens att hamna under absolut mest press enligt mig.
Framförallt 4e visade med all tydlighet att dom inte räckte till många gånger. Det blev lite bättre på slutet när OP kom tillbaka om man gasade lite mer. Men när det spelades vanlig serielunk var det tungt och är rädd att det blir samma nästa säsong där...

Av FW var det väl bara Dickens kedja som inte hamnade i egen zon merparten av gångerna. Vilket inte gör det superlätt för backarna heller direkt. Framförallt när det tappas puck på dumma ställen så blir ju en back som Näsen, som inte är så snabb, helt rökt.

{10015}:
Liljander sköter spakarna. Tycker han lyfte Malmö men lång väg tycker de iaf tog ett steg framåt .

{5647}: Langhamer påväg till Malmö nu helt plötsligt. Nä, hade inte bytt ut Hinken mot Sylvegård.

Rytter: Jo, så är det. Niederbach skulle inte spelar på fyra kedjor om värvningarna slagit väl ut, men nu gjorde han det.
Han har rätt bra spelsinne även om han har en tendens att chansa på too för mycket. Han väljer helt enkelt inte att spela enkelt när det krävs, utan ofta svåra lösningar kring linjer och i egen zon. Han vek i närkampsspelet och har ingen vass skridskoåkning.

Det han har är ändå spelsinne. Han drabbades en hel del av att inte hitta någon med liknande spelsinne. Ranta är bra, men passar oerhört illa med en sådan som Niederbach exempelvis.

En riktigt bra försäsong och tillsammans med någon annan med bra spelsinne som han kan dra nytta av kan det bli bra. Ruohomaa var väl den enda som han kunde växelspela med öht

Rytter: Nu har ju speltiden för det 3 första kedjorna varit ganska lika samt att dom turats om att växeldra så man ska väl kanske heller inte stirra för hårt på topp 6 eller topp 9, iaf inte under säsongen som var.
Situationen med Ruohoma, Oregan och en Ranta som var kass fram tills i december har såklart öppnat för Theodore men samtidigt har han ändå på något sätt förtjänat det, alternativen har inte varit bättre så det går att se på från 2 håll.

Men jag tycker nog inte heller att Niederbach skall ha en topp6 roll, Center eller ytter i 3:e där pressen är något lägre tror jag skulle vara nyttigt för honom. Nu har han en hel säsong med stort förtroende, nästa säsong måste han börja leverera och då inte nödvändigtvis med massa poäng utan han måste helt enkelt städa bort alla indianer och pucktapp, annars kommer nog röster att höjas.

Gavelo:

Tycker det blir lite löjligt att hänvisa till Hinken och Karlin för att få fram sin poäng och att eftersom han spelar mycket och fått chansen så är han bra.

Du gick själv ganska hårt åt svenningsson och hans plats i PP tidigare år.

Gällde inte samma resonemang där att Hinken och Karlin/Holmström som ser han dagligen borde veta bäst.

Anledningen att Niderbach spelat så mycket i första är för att vi inte haft något bättreatt stoppa in där, hade o'regan och rååma inte floppat så finns det inte en chans att Niderbach gått in på 6 forwards som han spelade.

Niderbach har potential, men årets säsong är direkt svag. Han är den som ofta spelar fast sig och gör vansinniga pass runt blålinjerna både offensivt och defensivt. En standard är ju att han letar en backhand in mot mitten som bryts och vi får kontring mot. Ett bra exempel på hur han spelade i egenzon är ju hans assist till Hanzl i derbyt, ett mål som fick det att tippa över till Timrå.

Jag vill ändå ha honom kvar då det finns potential, men han ska inte spela i första eller andra om vi vill bli ett bättre lag, som ytter i tredje tycker jag han kan få starta. Sedan är det en bra spelare att ha i laget då han även kan gå som center samt gå in i en offensiv kedja som backup vid skador/avstängning.

{10585}: Hahahahah.

Saleva: Det är nästan sorgligt. Det borde ju vara det roligaste slutspelet och mest spännande, men jämfört med HA är det inga lag jag vill se. Serien är så ruskigt tråkig.

Roligt att även Pelle på ÖA följer HA mycket hellre än SHL gällande slutspel.

{10585}: Jag vet aldrig vad jag snackar om, men det är lite charmen , vi kan ha olika åsikter, men finns oftast inget facit på vad som var bäst

{10585}:

Jag håller nog med dig om Niederbach
Överlag övertid var han den spelare som jag tycker oftast var en fara, tappade puckar i farliga lägen, gjorde konstiga saker, kanske en fjärde formation kommande höst

{5647}:
Du verkar nästan lite stolt över att inte kollat på sm.

{10585}:
Kan bli tufft att få den, du slår mig inte som en som gillar underliggande statistisk men who dares wins :p

Någon som läst detta? Betalar tyvärr inte till Difnews.

Padrone78: Lämnade nyss in ansökan om assisterande sportchef till Hinken.

För många här inne som inte vet vad de snackar om :)

Mästarnas Mästare! Fan vad Joel Lundqvist är lätt att tycka om när han inte är på isen.

Asttrrom: Ja, bland annat att han har mycket speltid.

För övrigt börjar semifinalerna imorgon. Har inte sett en sekund SHL-slutspel, men lovar se de sista fem minuterna om plastsjö förlorar.
(Play-out såg jag gällande SHL)

Från Hörnefors: Förövrigt har Norlinder sämst +/- i hela rockets, det säger inte allt, men mycket.

Från Hörnefors: Instämmer helt!

Padrone78: Ta aldrig ledigt från HS o gå inte ut 5 minuter före matchslut(för att slippa köerna från parkeringen). Det är alltid då det händer.

För övrigt är SHL tristare än nånsin. , ingen hockey ikväll, 3 kvartar slutade 4-0.

Allsvenskan är fortfarande roligare, när inte MoDo spelar

{10585}: ojoj, här tar man påskledigt i godan ro. Så kommer bonden in och kör tombolaåsikter med ett tempo som gör att man misstänker att vi fått ryska trollfabriken på halsen. 😂😂

{10585}: Precis, tror alla MoDo-berörda håller med om det, små steg för att växa in i finrummet, men blir inte sjukt besviken om vi tar guld kommande säsong ändå

{10585}:
Tycker definitivt inte det är ett strukturellt problem. Snarare tvärtom vår struktur gjorde oss bättre än vad vi var

{10585}: Jag ser alla matcher!

Men det blir bara korkat att argumentera med dig när du är mer eller mindre ensam om ditt resonemang.
Hinken och Karlin ser laget på nära håll varenda dag och bör kunna göra en bättre bedömning än en dig, eller anser du att du är mer kompetent och ser detaljerna bättre än Mattias Karlin och det andra i ledarstaben?

Sen tappar du mig fullständigt när du skyller modos svaga defensiv på en (1?) forward.
I min värld spelar man som ett lag!

{8225}: Jag är mycket glad över det vi åstadkommit, men nu är det dags att ta nästa steg och bygga vidare.

Tarasov: Bernhardt/Niederbacher/Rundblad tycker jag var de större anledningarna till Modos defensiva brister den här säsongen. Jag vet att vi inte kan begära för en nykomling, men vill man fortsätta bygga är detta spelare som måste bli bättre eller bänkas.

Pekar inte ut Niederbacher enskilt, men tycker att han var en bidragande orsak. Sen har vi också spelare som kompenserar upp det med sina offensiva förmågor. Näsen/Sampo till exempel.

Walli/Södergran fick vi ungefär vad vi kunde förväntas oss av, och den förstnämnde har också lämnat. De nordamerikanske flopparna var såklart också bidragande, men dessa har också lämnat.

Jag köper inte riktigt att det är ett strukturellt problem som någon sa. Visst kan strukturen förbättras men det behövs fortfarande spelarkvalite. I nuläget kan jag tyvärr inte sätta Niederbacher högre än en fjärdekedja i SHL.

{10585}: Vi klarade nytt kontrakt,
utan att behöva kvala, dessutom snubblande nära lite bonus-matcher.

Med ett lätt kryddat toppallsvenskt lag.

Hur såg din kravbild ut inför säsongen?

Hade den varit uppfylld om Theo inte fått spela?

Bara nyfiken

Asttrrom: Det är många här som verkar tycka att Norlinder är en topp två back. Jag tycker att det är märkligt pga att han har inte levererat på den nivån. 7 poäng -19 på 45 matcher. Inte ens topp 200 i en sämre liga. Jag tycker att han absolut inte ska värvas för första backpar. Sedan om han tar den platsen under säsong så är det bra. Niderbach är en spelare som kan bli bra men som det är nu så är han som Jinesjö, en spelare som man kan sätta in lite vart som helst vid skador men inte riktigt tillräckligt bra för att va ordinarie.

{10585}: Har jag sagt det? Två tredjedelar av inläggen från din sida handlar om hur dåliga spelarna är. Det är helt okej att tycka så, men oerhört tröttsamt.

Den enskilt största anledningen till MoDos defensiva brister var alldeles för lång tid i offensiv zon och för långa byten. Något som åtgärdades efter landslagsuppehållet i år, vilket visade sig extremt tydligt både i de underliggande siffrorna och rent praktiskt (jo, jag kan kolla på matcher också).

Enfaldigt att tänka sig en enskild spelare skulle ha så stor påverkan på det strukturella hela. Det finns en handfull forwards som släpper till fler kvalitativa målchanser än honom i vårt lag om det är så viktigt. AP och O’Regan särskilt är inga glädjeämnen. Du kan avsluta diskussionen om du så vill.

{10585}:
Definitivt ingen enskild spelare, däremot några som inte höll SHL-klass. Iaf inte som ordinarie exv AP/Hutsko och kanske även OP, kan väl säga att det var lite för mkt breddspelare. Walli/Söder/Ohlsson/TJ och där kan även Niederbach räknas in men som sagt ett kollektiv och där jag inte tycker man kan peka ut enskilda spelare. Sen har vi O Regan som inte var det vi hoppats på.

Att peka ut Niederbach som ensam ansvarig för lagets defensiva brister tycker jag blir en felaktigt analys.

Men föredrar man Berg framför Näsen/Bernhardt så delar man iaf inte min syn på hockey. (Jo såg alla matcher)

{10585}: man har det man har och gör det bästa av det. Det är ju vad Karlin Gradin lyckats med , trots så många dåliga spelare så har man lyckats ta tillräckligt med poäng för ett år till i SHL . Trots att Berni, Nänsen, Runblad,folin Theo , Walli och säkert många fler varit totalt klappkass. Tur för alla andra att vi haft så många dåliga spelare.

Koff: Väl formulerat, dessutom vore det i en utopi trevligt om man bemöter andras åsikter(som man tycker är galna) med motargument angående åsikten i stället för att gå in på personangrepp. Tycker Flashback är ett föredöme, där skrivs bara sakliga inlägg

KB: Om vi är här för att berömma alla spelare så finns det inte mycket att diskutera. Om inte Theo var en av de större anledningarna till Modos defensiva brister så får du gärna säga vem som var. Du vill förmodligen inte säga namn och då kan vi avsluta diskussionen.

« · 2682317 · »