1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 537586 inlägg · 4133 ämnen

MoDo Hockey - Apropå Ingenting

Sv: MoDo Hockey - Apropå Ingenting
{9315}: Det här med Byström är en done deal, finns ingenting "eventuellt" i den affären - annat än utåt sätt i media då.

Det jag hört är att han ska spela första backpar, det är där han ser sig själv "kunna bidra". Vi får fan be till alla möjliga gudar att någon mer dimper ner där.

I så fall blir det Winberg med Rundblad i tredje. Folin i samma roll som Wahlberg hade denna säsong, ev utlånad vid helt lag.

Gavelo: alla scouter jag har pratat med säger att winberg är klart bättre än rubins

Gusse: scrolla ner och läs så ser du att modo ska ha in en toppback och eventuellt en back till, och då är byström den där eventuella ytterligare backen. inte toppbacken.

det är alltså

winberg-toppback
bernhardt-näsen
byström-rundblad
noren-berg
folin?

eller

winberg-toppback
bernhardt-näsen
berg-rundblad
noren-folin

mrpm: Jag tycker inte Rubins var så fysisk heller. Helt ok back, men utan någon riktig spetsegenskap. Jag tror betydligt mer på finnen.

{10473}: håller med. Ålder är bara en siffra. Joel körde till 40 plus och Rosen i Växjö är väl 37 och gör en massa poäng. Jagr är 52 och lirar fortfarande. ;)

Gavelo: var inte alls imponerad av Rubins. Alldeles för dålig med pucken. Men det är jag det

*1921*: helt glömt bort att han spelat i Färjestad.
Men om han är sista back in så säger jag nej.

Sigge: Om du ser Wedin, Lander, Pettersson som trötta och på nedgång, vad tycker du då om er värvning i Olofsson? Finns väl massvis med spelare i SHL som fortfarande är bra som är runt 30 bast. Du får det att låta som dom vore 35+. Stark analys.

mrpm: Har extremt svårt att se Winberg som en uppgradering till Rubins, av det jag sett.

Men man får hoppas

Gusse: Kan omöjligt vara en sämre backsida än förra säsongen då vi ställde upp med:
Rubins - Rundblad
Bernhardt - Näsén
Brickley - Berg.
Wahlberg/Folin

Kontra:
Winberg - X
Bernhardt - Näsén
Byström - Rundblad
Norén/Berg.

Winberg ska vara en uppgradering från Rubins och en ersättare till första backpar ska in och peta ner Rundblad till tredje backpar. Någon av Byström/Norén/Berg ersätter nog Brickley med bravur. Den stora skillnaden blir att vi förhoppningsvis har en riktigt bra förstaback

Såg att Skellefteå värvar ny KD, skidchef över längdlandslaget.
Nu blir det till att valla grillorna och dricka blåbärssaft.
Stackare, han kommer bli utfryst där uppe med sina 5 fingrar.

{5647}:
"
Inte lika imponerande som när Huras kom till oss. Vi supportar gick bananas för han hade svar på allt, var oerhört pedagogisk och fick oss oerhört engagerade.
Problemet var bara att nordamerikansk taktiktavla i svensk hockey fungerade skit.
"

Tråkigt att Harry Lurades!

Skillnaderna på Olli och Larry är dock många, Larrys uttalanden efter han fick sparken förefaller inte så ödmjuka. Olli verkar klart mer ödmjuk.

Bad_Brett:

"
Han verkar i varje fall väldigt excited. Gissar att det beror på att ni har "a crate croup off peepoll over here".
"
Se on niin totta kuin hän sanoo

Gavelo: smaskens 😋””

Gusse: han har spelat fyra säsonger i elitserien och shl. han är fyra år yngre än rundblad som är klart på väg nedåt.

problemet är att ingen av oss har sett byström på tio år, så ingen av oss vet vad det är som är på väg in. det vi vet är att han var förstaback i nurnberg vad det verkar, spelade åtminstone mest, och att han hade en bra säsong tillsammans med rundblad säsongen innan. vad säger det? inte så mycket, det är olika ligor med olika lag och olika förutsättningar.

så väldigt svårbedömt.

Gusse: ”Aldrig spelat i SHL” är väl en sanning med modifikation? Utöver 50 matcher med Modo har Byström gjort 89 grundseriematcher och 13 slutspelsmatcher med Färjestad.

Gusse: Ludde hade ju spelat ungefär lika många matcher i SHL som Rundblad hade gjort när han flyttade hem.

Tarasov: Trodde aldrig att jag skulle säga det, men föredrar nästan Folin då. Är osäker på hur Byström skulle ställa sig till att vara sjundeback, och jag tvivlar på att han är tillräckligt bra i dagsläget för att det ska vara försvarbart att peta Norén eller Berg till förmån för honom.

Tarasov: Jag håller Ludde som en sämre back( utan att ha sett honom) än Rundblad. Och Rundblad hade stora problem med tempot i SHL. Att Ludde som aldrig har spelat SHL och har dålig statistik från tyska ligan ska vara en back för Modo har jag svårt att förstå. Ska Noren också in så har vi en sämre backsida än förra säsongen. Jag hoppas Hinken tänker om..

Foppatofflan:
Det är då Folin vs Byström antar jag

SPOODI: Grejen med Brunäsarna är att de inte begriper sig på HS, dvs att det dagliga gnabbandet är en del av charmen. Det är lite av poängen med att ha olika lags forum samlade på samma ställe. Likväl har det oftast funnits någon sorts code of conduct som säger att man inte hånar andra supportrar direkt efter en förlust etc.

Alla MoDoiter hade såklart gärna sett Dahlén i MoDo, men likväl är det ju kul att skämta om hur lat han är.

Brunäs-boken är mer som HS lilla Knutby. De vill mest vara ifred och stöna över sin dominans mot Nybro, konspirera om hur domare från Stockholm medvetet försöker sabba för dem, hur publik som spiller öl per automatik bör rendera i Brunäs-seger, samtidigt som lagkaptener som attackerar TV-team hyllas som actionhjältar.

Detta stoppar dem emellertid inte från att missionera i andra gästböcker. Notera att inspelen ytterst sällan faktiskt rör de andra lagen, förmodligen saknar de intresse och kunskap för ishockey om inte Brunäs spelar. Dvs, de inte skoja om att Niederbach försöker vara överkonstruktiv, för de vet inte ens vem det är. Och då återstår bara plumpa provokationer, som för tankarna till en skolgårdsmobbare som var för enfaldig för att inse att det i själva verket var han som var den utstötte som ingen ville leka med.

Vi får hoppas att även Brunäsarna växer upp en dag. De skulle nog behöva en dos Bombay TV.

KRB: Svartvadet var GM då. Pratade med honom en tid efter att Huras fått sparken. Han berättade lite uppgivet hur han, Alavaara m.fl. I princip sagt ”Larry, det här spelsättet funkar ju inte!” men att Huras helt enkelt ignorerade dem och bara körde på.
Karln sparkade sig själv, i princip.

Gavelo: vad säger ni om att Hinken för diskussioner med L Byström? Har dålig koll på honom.

Koff: Bröderna Abbott har entledigats med ett år kvarnen sina kontrakt, kontrakt som tillsammans kostar 5milj/säsong, en summa som är långt mycket högre än andra coacher och chefer i svensk hockey.

Rögle kan bli ett potentiellt fall för lyxfällan

KRB: el capitano (svarten) om jag inte minns fel.

Nucky: ja verkligen! Skönt att vi har ordnat upp vår ekonomi och sportsliga ledning. Hoppas vi kan etablera oss som ett stabilt SHL lag igen nu närmsta åren

{5647}:

Huras, alla minns Huras….
Vem anställde Huras?!

FH - avdammad: Enligt Jokinen själv spelade hans lag i Liiga mer som ett SHL-lag än den typiskt finska stilen med mer styrspel i mittzon.
Så det kommer kanske passa ganska bra, blir spännande att se oavsett.

SPOODI: Ja helt sjukt egentligen att klubben faktiskt överlevde dessa 11-12 år av kaos.
Dansade på en knivsegg några gånger..

KulltorpsOlli: du har ju inte fel hahah. Finns lite att välja på senaste 11-12 åren

malkin: Det finns alltid likheter till era egna katastrofvärvningar. Det finns ju så många att välja på. ;-)

KulltorpsOlli: Egentligen är det inte så konstigt att vi gottar oss i det här. Inbyggt i alla oss här är väl att klanka på Timrå för klankandets skull, och när det nu dessutom finns mer eller mindre likheter till våra tidigare katastrof-värvningar i tränarväg är det väldigt lätta poäng att plocka. I alla fall till vår egna poängtavla.

Kul med nya tränare i SHL oavsett!

KulltorpsOlli: sjukt hur ni har tagit över vår bok, hade det varit Brynäs hade de varit arga och otrevliga i sedvanlig ordning

KulltorpsOlli: ska bli spännande att se hur det blir! Antigen blir det bra för er eller för alla andra :)

SPOODI: Så kan det vara, enligt många så spelar dock SHL en hockey som mest liknas med NHL. Mer än i Finland där man fram tills idag spelat mycket styrspel. Infon kmr från finsk media.
Men vi väl se, en ny tränare är alltid en chansning.

JFK har ju redan hittat 10 orsaker till varför det blir en katastrof. Det spelar ju liksom ingen roll i diskussionen, det går alltid att se glaser halvtomt. Jag förbereder mig på 10 till med popcornen i högsta hugg. ;-)

{5647}: Hårdare för mig är inte mängd utan intensitet. Uppenbarligen hade han en helt annan taktik än övriga finska lag och där fungerade det. Växjös spelstil som väl sannolikt är extremen av det du beskriver tillämpas också av många NHL-lag med viss framgång, men de som lyckas bäst tillämpar hög forechecking och snabba omställningar( plus en del annat) och det kräver ett skridskoskickligt och konditionsstarkt lag. Kommer Timrå att fixa detta? Ingen aning, men jag vill det både för mitt hockeyhjärta och för hockeyn i allmänhet. Betydligt roligare hockey att beskåda.

FH - avdammad: Oavsett lagtillhörighet så ska det bli oerhört spännande att följa Olli-resan. Att komma in och "revolutionera" SHL med nya grepp såsom det signaleras med Olli, är ju så att säga i facket High Risk/unknown Reward fortfarande.

Klart som korvspad är i alla fall att det är en lågoddsare för andra fans att plocka poäng i forumsammanhang. :D

Aldrig haft så rätt på så lite underlag som när jag såg Ville Nieminens första intervju. Tänkte, hur fan ska han kunna förmedla ett skit till laget med den engelskan.... :D

Jag har i alla fall Popcorn/Cola/3D-glajjor-kitet redo inför hösten.

FH - avdammad: visst är det liten rink i Finland? Känns spontant som att NHL hockey inte fungerar i SHL rent spontant men ska bli intressant att se er nästa säsong

FH - avdammad: Ingångsvärdet att spela som i NHL tror jag är farligt. SHL är för styrd och taktisk så det kan bli dom Huras för oss.

Hårdare betyder inte alltid bättre. Kvalité är viktigare än mängd. Exempelvis har man numera kortat ned isträningar för att kunna hålla högt tempo, för längre pass kan innebär att det bii mindre speed och mest kondition.

Jan-Erik : Timos guld med Malmö räknas inte.
Han fick ju allt han pekade på och Percy betalade vad det kostade, Malmö gjorde som Milan, damsög alla marknader på spelare.
Man hade väl en dubbel så hög spelarbudget som det näst högsta laget hade.

Ekonomisk doping!

FH - avdammad: Nu plir de' dorpeet-hocki i Metelpatt!

{5647}: Han är definitivt ingen typisk finsk tränare, vilket är positivt. Därmed inte sagt att det ska bli succé. Men den typ av hockey han vill spela är klockren för mig som stirrar på NHL alltför ofta. Sen får vi se om spelarna kan anpassa sig. Försäsongsträningen måste definitivt steppa upp några snäpp.

Jan-Erik : Jo, Lahtinen är egentligen den enda som lyckats och den enda man brukar lyfta fram. Han hade en ruskig budget också i Malmö.

{5647}: Rindell tog ju ändå Mora till slutspel så en flopp i svensk hockey var han inte även om han inte lyckades i Modo. Annars är väl Timo Lathinens tre SM guld en finsk succé.

FH - avdammad: Jo, vi förstår att du känner det så, men kanske kan Jokinen lyckas där nästan ingen annan finsk tränare gjort det. Med tanke på att era pengar är slut så förstår jag att ni chansar.

KulltorpsOlli: När jag ramlar in här så kommer jag att tänka på ett kärt gammalt ordspråk. Surt sa räven om rönnbären.

Erol Ateceae: Inte lika imponerande som när Huras kom till oss. Vi supportar gick bananas för han hade svar på allt, var oerhört pedagogisk och fick oss oerhört engagerade.
Problemet var bara att nordamerikansk taktiktavla i svensk hockey fungerade skit.

Sigge: Nu har väl ni i Modo provat det mesta i tränarväg och inte lyckats? Svenska, finska, svensk/amerikanska mm mm. Men man glömmer fort. :-)
Men jag har full respekt för att ni är lite oroliga och inte vill att detta slår väl ut.

« · 2688362 · »