1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

HockeyAllsvenskan · 533871 inlägg · 4126 ämnen

MoDo Hockey - Djurgårdens IF : Final 2023

Sv: MoDo Hockey - Djurgårdens IF : Final 2023
{9682}: kryllan var rätta ordet

Hockeyleksing: Ja det lär vi ju märka om utvisningarna är billiga. Och då vet vi hur det samtalet gick! Jag hoppas verkligen det är proppen ur för Modo nästa match. De ska vinna på isen och inte i utvisningsbåset. Jag tycker de skötte det bra igår jag kan lova att de har pratat om att minimera riskerna för dumma utvisningar.

Chamez: "Han beter sig som om han är Silvio Berlusconi och äger hela ligan."

Han är så nära vi kan komma.

"tacklingen på Ingman som i mina ögon likväl kunde renderas i ett matchstraff."

Håller med dig. Blev imponerad av att Garpenlöv på fullt allvar stod och klagade på att de fick tre billiga utvisningar mot sig i början. Med tanke på att DIF kom undan med den tacklingen.

Chamez: ska bli spännande och se nästa match lär bli många modo utvisningar. Ett hemligt möte med dommarchefen hur många miljoner kom dom överens om. Ser ut som uppenbar korruption i mina ögon. Nu hoppas jag verkigen modo vinner sånt där beteende ska straffa sig.

Offside-Lennart: Jag tycker det är oerhört märkligt att han får till en sittning med domarchefen på det sätter i en final. Då BORDE Gradin blivit medbjuden där till ett gemensamt samtal. Jag tycker hela grejen är fruktansvärt pinsam. Hela matchen va ju snäll och inga farliga tacklingar utdelades förutom tacklingen på Ingman som i mina ögon likväl kunde renderas i ett matchstraff. Men nu hände inget där och strax efter kom en kompensationsutvisning som också den är egentligen en riktig 2:a. Men hur man bedömmer det i en final är svårt. Har domarna satt den nivån som man förväntar sig? Kanske? Kanske inte. Men inte fan ska Stoppel gå ut och kalla domarna för skräp osv. Han borde ju få böter för ett sånt uttalande. Skämmigt och löjligt. Han beter sig som om han är Silvio Berlusconi och äger hela ligan. Fjant!

Chamez:
Och Woods skall ner i tredje då? Kommer det verkligen hjälpa oss att vinna?

Chamez:

Att Woods inte når upp till sin högsta nivå är glasklart. Men det ska inte ändras i kedjor nu annat än vid skador eller temporärt i matcher.

Södergran är bra och driver på, därför är det perfekt att ha honom i tredje så de också kan etablera anfallsspel och skapa. Woods skulle vara helt borta i den kedjan.

Sedan är Woods en joker, han blixtrar till och har fina aktioner. Hade han varit i höstform hade han gjort mål där i PP. Sedan är kemin med aagaard/Dick där. Sättet de kan bidra till längre anfall är nyttigt för laget även om det inte blir mål. Duktiga på att ta in puck och etablera spel samt bra kortpassningsspel längs sargerna.

Skulle inte förvåna mig om Woods kliver in och avgör en viktig match för oss senare i finalen.

KB:
Är väl inte första gången tränare eller andra i ledarstaber sagt att dom ska ha möten med domarchefer efter matcher.

Osäker om det någonsin hafts ett sånt möte däremot...tveksamt..

Chamez: Karlin sa till Kempis Corner att han gillar inte att stöka runt i kedjorna, risken är problemet bara flyttas.

Offside-Lennart: Nästintill perfekt respons från Hinken dock.

www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/kEenyX/modo-djurgarden-svaret-efter-domarbilden-med-k-g-stoppel nu kommer det bli luppen på allt som händer från modos håll likt som det hände för löven

sen att eran sportchef inte blev inbjuden till detta hemliga möte!

Robin Ztorken L: Det är ju det med Woods. Jag tycker det är ett problem som inte ska viftas bort. Han spelar kanske inte sin bästa hockey just nu men det är också en spelare som man ska ha lite krav på. Han måste vara bra för att första linan ska hålla ihop. Jag tycker helt ärligt att han ska byta plats med Södergran.

malkin: Varför inte göra den ytan flexibel? så att den med "lätthet" kan göras till sittplats/ståplats beroende på match och tid på året?

Shangattay: Du glömde en punkt: Möt Djurgården

Ge dem inte lillfingret. Ge dem lång...

{7426}: Ståplats som den är utformad nu är redan för stor, en vardag i December är vänstra sidan (sett från isen) i stort sett tom. Ser mycket hellre något sätt att maskera den genom typ en stor duk över med möjlighet att öppna upp än att göra ståplats ännu större.

SPOODI: Tacksamt! Låt dom fortsätta mala på, och DIF får för all del fokusera på annat.

KB: Japp, håller fullständigt med dig om det. Och vad jag kan minnas fick dåvarande ledning höra det fler än en gång.

Tänk dig ståplats, med ingång nerifrån och från sidorna (Vi tar bort en till sittplats) Då snackar vi ståplats igen. MEN! Kommer den fyllas?

Shangattay: sjukt att många journalister ger oss underdogstämpel…. Med den meritlistan

{7426}: Säkert kan det vara så.

Jag känner dock att om Kurva Carlabel är ett statement på den fina dialogen och samspelet som vi just nu har mellan föreningen och supportrarna - så är den byggnaden en symbol för det exakt motsatta under dåvarande regi. Den slängdes väl bara upp helt utan något som helst samtal med de som faktiskt håller ståplats vid liv. Det är bedrövligt.

Hur man blir underdog i en hockeyfinal:

1. Vinn grundserien.
2. Tangera rekordet för flest segrar i rad.
3. Avsluta grundserien med 4 raka segrar.
4. Vinn 9 av 11 möjliga slutspelsmatcher.
5. Ha ettan och tvåan i slutspelets poängliga.
6. Ha slutspelets bästa målvakt, både sett till % och GAA.
7. Gå obesegrad genom semifinalserien.
8. Rada upp 7 raka segrar i slutspelet.
9. Snitta 1 insläppt mål per match i semi och final.

Sådärja! Nu slipper du all press och allt favorittryck!

KB:
Ja Sanny är ju nästan öppen att det är med glimten i ögat, dessutom varit på vår sida många gånger. Sanny vs Ros 100-1. Gillar dessutom Sannys sätt att resonera många ggr

Rytter:
Ja, är det inte en kompensationsutvisning, utan en enligt domarna helt korrekt dömt utvisning så blir jag bara ännu oroligare för våran AS-vistelse.
Matcherna kommer ta 4-5 timmar om det skall blåsas för sånt där...och då höjer man ändå nivån i ett slutspel.

Det jag sett hittills i slutspelet har varit missar av sån karaktär att man bångnat (betänk nu att jag kommer från en "Elitserieverklighet" med domare med någon form av kompetens i alla fall). Ni kanske är vana med såna här domargrodor..

"Puckgreppningen" av djurgårdare i lövenserien.
Tacklingen i ryggen i går.
Kompensationsutvisningen (enligt mig) i går.

Och då har inte jag sett mer än 50% av matcherna heller (springa fram och tillbaka till ungar som ropar).

Sen har jag ju läst i er bok under säsongen att domarna i AS kanske inte direkt håller superhög klass..

KB: Tror aldrig den kuben kommer försvinna, MODO tjänar mer pengar på folk som sitter i den baren än dom platser det tillför på ståplats. Bara vad jag tror - Kan ha fel, men det bästa hade varit om ismaskinen kunde köras ut från ett annat ställe, behålla glaskuben.

erjo: Verkligen. Borde vara Prio 1 om vi etablerar oss i SHL igen. Återställ ståplats!

Padrone78: Finns det någon tröttare journalist än Johan Svensson? Sanny spinner iaf vidare på sitt ”MoDo-hat” från karriären med glimten i ögat och försöker bibehålla en rivalitet. Det kan jag personligen uppskatta.
”MrMadHawk” har ju aldrig haft något gott att säga om MoDo känns det som.

Paninaro: Tror dom alla har lärt sig ungefär vad han säger. Det är ju typ samma snack efter varje vinst. Och om det är något speciellt så översätter säkert någon spelare till dem senare.

JoJo2613: Mäktigt med allsång! Men ärligt talat, den där glasburen i mitten av ståplats måste ju bort!

En fundering jag reflekterat över. Varför pratar Karlin svenska till grabbarna i omklädningsrummet efter matcherna. Vi har 7 utländska spelare varav bara Mikkel förstår vad han säger.

Horace76c:

Är det verkligen en kompensationsutvisning de åker på?

Jag tycker det är en typisk sådan situation som är farlig att ge sig in i som spelare. Alla ögon är på situationen och man måste vara försiktig där. Ohlsson är på väg förbi och igenom efter kanten, DIF spelaren går ju och gör sig större och stänger vägen med armen, när sedan DIF spelaren faller och drar med sig Ohlsson tycker jag det är ganska uppenbart att de tar den.

Det är ju typiskt sådana situationer man bedömer hårt, när man hindrar en potentiell chans för motståndarna, dvs spelförstörande. För hade Sebbe kommit igenom hade det skapats en farlighet.

Trippingen på Niderbach när han faller och sedan får iväg ett skott är inget att säga något om, den är solklar och han kanske skulle haft med sig en i sekvensen tidigare också.

Hakningen på Bernhardt när han kommer fri skriker DIF båset på, men kolla så får han först slag över handskarna och sedan en hakning över handskarna vid skottläget. Hade DIF spelaren gått mot puck så hade det varit annat.

Visst att vi kanske hade någon för mycket med oss och skulle haft någon till emot oss. Men att det skulle vara på nivån Garpen och Stoppel skriker om håller jag inte med om. Samtidigt så är det svårt för ett lag som ligger mer på defensiv och har mindre puck att få med sig mer utvisningar än motståndarna då de flesta tas på försvarande spelare mot puckförande eller anfallande spelare.

Horace76c:
När vi får 5-1 i utvisningar gör det enligt MoDo-definition en felfri insats 😉. Men förstår din poäng

Tarasov:
"Felfri match"?
Nu skall jag ju ärligt säga att jag tyvärr inte satt limmad framför tvn (fast jag hade tänkt det), så domarna kanske spelade upp sig REJÄLT när inte jag tittade.
Men tacklingen i ryggen på Ingman med efterföljande megakompensationsutvigning skulle jag inte klassa in i en felfri domarinsats...

Chamez: Det känns som vår förstalina är den som funkar sämst, trots Josh återtåg men Woods famlar fortfarande i mörkret.
Brickley är livsfarlig, han bör spela sjunde back om han nu kan spela mer, verkar dras med nån skada
Södergran och Gudlevskis imponerar stort!
Det var tur för oss att Brynäs valde annan målvaktslösning.
Hade han spelat på denna nivå i BIF hade dom aldrig ramlat ner, kanske rent av nått slutspel

{9682}:

Intressant att DIF spelarna tycker att de var det bättre laget och hade allt utom första perioden.

Skönt att vi fortfarande är underdog mot de moraliska mästarna trots att vi slutade först i serien och svepte mora i semi. Måste vara länge sedan ett lag presterat som Modo i serie och slutspel och fortfarande är underdog.

Men vi tackar och tar emot ifall DIF vill äga pressen.

Tarasov: Nu tar ni det här. Stockholm ska veta att Västernorrland äger dem

Chamez:
Domarna gjorde en felfri match det spelförande laget fick flest utvisningar med sig, tror att när Garpenlöv lugnat sig så förstår han det rättvisa i det. Men förstår att han tycker det är segt att behöva åka upp till Övik för att slå spiken i kistan match 5.

Chamez: tack för info!

JoJo2613: Tycker Mannberg var helt suverän igår. Börjar mer och mer luta åt att det är en spelare jag vill ha kvar om vi skulle gå upp.

SKiLMY: Förutom mittperioden som inte va spelmässigt bra så kontrollerade Modo matchen tycker jag. Ingen supermatch av något lag men absolut en välförtjänt vinst. Förutom Brickleys många pucktapp och slarv så va de flesta påkopplade. Guden va bra i mål. Södergran och co. Hade speed och utmanade hela tiden. Näsen hade ett flertal lägen i powerplay att skjuta men skulle i vanlig ordning alltid leta pass istället. Woods va sisådär. Dickinson hade öppet mål men missade osv.
Tråkigt att Stoppel och Garpen gnällde så på domarna bara. Jag tycker de gjorde en godkänd match.

Tyckte dom verkligen var ute och snurrade med ugglorna denna match.

erjo: det tragiska är om han hade gjort målet i tomt mål hade han fått en 4a. ÖA är bra på mycket men deras betyg är skeva

erjo: 2 :a?? Det var fan hårt. Men visst, jämfört med peak -Dick innan skadan så var det kanske en tvåa.

grimiss: är fortfarande i chock över att Dicken fick en 2a i betyg i allehanda..

JoJo2613:

Saker som glädjer mig: Dicken tillbaka och med stigande form. Guden är kopiöst mkt bättre än jag nånsin vågat hoppats på. Att formen är kvar från Mora är extremt extremt viktigt, kanske helt avgörande. Dansken får göra mål, otroligt viktigt.

Saker som inte glädjer mig: NÄSEN! han måste asap tillbaka till Moraformen. Woods - gud jag hade velat stoppa in bara 20% av flowet han hade i höstas.

Huuuuuur ska detta sluta???!!! Vetifan om jag pallar att se resten.

atomragnar: Stoppel drar in ekonomi i domardiskussionen... "Ska vi ha sånt här skräp som dömer när 50 miljoner står på spel? Rent genant" . Jag undrar hur grindifs ekonomi ser ut. Har sportchefen spenderat och dragit på föreningen kostnader som täcks av de pengar som ramlar in OM man går upp?

Rytter: Har hållit med tidigare, men igår höll han på att kosta oss matchen flera gånger.

Håller inte heller med om att han får kritik eftersom hans misstag är så pass uppenbara, utan han gjorde väldigt mycket dåligt igår i skuggan också. Framförallt har han problem med passningsspelet i egen zon, då han ofta slår passningen 1-2 meter fel, för hårt, för löst eller på en motståndatskridsko. Flera av Djurgårdens längre anfall berodde på detta.

Sedan ska vi komma ihåg att han orsakade frilägen som resulterade i mål i förra matchen han spelade också med sitt horribla nedlägg rätt på en Mora-spelare. Skulle säga att redan har orsakat fler rena målchanser för motståndarna än vad Hasa och Ingman gjorde tillsammans igår. Visst vägs det till viss del upp av att han gör en del bra saker offensivt, men det gjorde ju Hasa också.

Om Ingman kan spela bör Brickley vara sjundeback. Nyttja honom i powerplay och vid tekningar i egen zon etc. men låt honom vila när det blir böljande spel.

Var på matchen igår med min son som är 2,5år. Hans första match och han har fått blodad tand, häftigast var dock ismaskinen, så lite oklart ifall det är därför han är så sugen på att åka på hockey igen. Måste också passa på att hylla personalen i sekretariatet som kom förbi och gav honom en matchpuck, den åker direkt upp i bokhyllan! Hade varit mäktigt att få den signad av Sebbe som avgjorde, men det får jag försöka lösa längre fram.

Han lärde sig också väldigt fort att dom röda var Modo och dom vita var "bajs", så när det kom en Dif-spelare till utvisningsbåset sa han varje gång "bajs!".

Tyler Durden: Frågan jag ställer mig är hur han kan vara så frånvarande i spelet.
Förut så tog han plats, han stångades och vann kamper trots sin storlek.
Nu så är det som förändrades till denna säsong helt som bortblåst. Tråkigt men sant.
Men som någon sa för länge sedan, man vet aldrig hur spelare reagerar efter en skada om de aldrig haft något större förut. Vissa blir bryr sig knappt och vissa blir seg eller tappar all grundform och vissa blir feg i rädsla att skada sig igen.
Jag tror det är det sista. Han går inte in med attityden att han är lika stor o stark längre.

Dock ska man säga att fastän han gått ner sig så är han en risk för motståndarlaget. Bara inte en lika stor. Nog tror jag han kan smälla in lite poäng i finalen. Hade bara hoppats på att han skulle hålla spelet uppe lite mer.

« · 2525766 · »