1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

SHL · 531643 inlägg · 4125 ämnen

MoDo Hockey - Djurgårdens IF : Final 2023

Sv: MoDo Hockey - Djurgårdens IF : Final 2023
Jag vill lyfta den absolut ELEKTRISKA stämningen och ljudkulissen som uppstod vid och efter 4-5 målet för övrigt. Det är något i särklass som jag inte har upplevt på någon plats eller arena sen ”stället gick bananas” mot SSK för över 10 år sedan.

Jag tänker såhär efter att affekten har lagt sig.

Modo spelade väldigt nervöst igår, inte så konstigt heller. Det resulterade i en del misstag och således mål till bortalaget. Åtminstone 2, kanske 3 mål är ju bjudningar som lett till frilägen och tappade positioner. Sen får de dessutom in en flipperkula som enbart är tur, så klart. När vi väl trycker igång i sista är vi mycket bättre.

Hemmafördelen kanske bara blir till en nackdel då man känner press. Borta så kan man slappna av på ett annat sätt kan jag tänka mig. Då är pressen på det andra laget. Det är bara att försöka tänka sig in i den situationen själv. Man vill vara framgångsrika på hemmaplan och spelar därför fast sig själva och spelar svårt.

Hoppas MoDo nu haft sin match där de känt press och kan lägga fokus på rätt saker här framöver.

SKiLMY: Det som verkligen oroar är vår försvarsspel under de senaste två matcherna, det har inte sett så bra ut dessvärre.
Kaotiskt minst sagt.

"inte tillräckligt våldsam". Ska det enbart vara karriärsdödande yxsving som ska rendera avstänging i slutspelet. Riktigt dåligt, men på fredag går de upp. Lyckades själv skaffa 3 biljetter.

SKiLMY: Absolut ligger det något i det, hur ofta har Modo innan och efter guldåret 2007 pallat trycket i en avgörande match på hemmaplan, bananasmatchen mot SSK även om det inte var game 7 utan seriespel är väl den enda, sen minns man Leksand och Löven 2016 resp. 2022. Nej blir skönt med bortaplan, Hovet är trots allt den arena utanför Övik där vi tagit flest segrar denna säsong.

Ser framför mig 1-3, uttagen DIF målvakt och OP avgör i tom kasse till 1-4.

Tarasov: Jag tycker ni ska vara mer skeptiska till att en hund inte ligger begraven.

XD

JonathanF: Referensgruppen levererar igen. Helt sjukt att han inte missar nästa match, åtminstone.

Skulle vara kul att gräva lite i referensgruppens lagsympatier.

Tydligt i Expressen att Hinken är lika skakad som alla på de här forumet. Fy fan vad han bjuder Diffen på övertaget. Otroligt svagt. www.expressen.se/sport/hockey/hockeyallsvenskan/motet-i-natt-efter-finalen-modo-rasar-vad-ar-det-fragan-om/

SuneMangs:
Förklaringen till att Hammarlund slipper anmälan:
"Han spelar för 'Jugårn va"

Mano:
Man skall tydligen ha varsitt kort att spela men ja onödigt.

Mano: Hinken måste hålla tyst. Det är laget som borde få lite smisk.

{9682}: HATAR att vi håller på att vika ner oss på djurgårdens nivå. Släpp domarfan hinken&karlin

SPOODI:
Precis. Vi måste köra på utan mediatjafs. Laget är så jävla bra!

SPOODI: Fast jag tycker inte detta är att lägga fokus på domarna, dom ville ha lite svar på lite frågor dom hade : )

Offside-Lennart: Tänk om vi vinner!

SPOODI: fast det är en smärre skandal att de inte tar den vidare. Uppenbarligen har vi jäv inom Svensk hockey. Hade OP satt en crosscheck i ansiktet på Klasen kan jag lova att det hade blivit 4-5 matcher.

Snacka om hån mot alla som har blivit avstängda för mildare förseelser tidigare under säsongen.

Dif-förbundet och Difciplinnämnden håller på att begrava mitt hockeyintresse. Ett stort skäl till att jag ogillar Tre kronor och hellre hejar på Kanada/USA är pga alla schtekholmare som sänker nivån på Svensk hockey. Vafan är Sverige ens topp 6 i världen på landslagsnivå?

www.expressen.se/sport/hockey/hockeyallsvenskan/motet-i-natt-efter-finalen-modo-rasar-vad-ar-det-fragan-om/

Hinkens gentleman stuk och högmod att inte klaga på domarna och uppmaning att stoppa domargnället funkade såklart bara i medgång. Väldigt mycket hyckleri och dagisnivå nu, ni leder dessutom matchserien med 3-2.

Jag är helt övertygad att Modo vinner på fredag då ni är mycket bättre än Djurgården och kommer knappast åka på sådana baklängesmål en match igen, därför är det onödigt av Hinken att sänka nivån.

{9233}: Inget nytt under solen. Bara att brotta ner kotlettfrillorna inom alla instanser.

Greg P: Håller med, men det var DIF som började, haha!

SuneMangs: Per Ledin, Micke Sundslöv och Peter Andersson (ex domare) sitter i den.

Tycker referensgruppen tar ett rätt beslut. Deras problem har varit att man skickat alldeles för mycket till disciplinnämnden det här slutspelet,som då automatisk alltid leder till avstängningar, dom går aldrig emot (förutom Blomqvist).

Greg P: Ja nu ska vi inte gräva oss ner i det. Det är utagerat.

Betydligt bättre om vi inte ser mer av Krüger pga skada. :-)

Dock:
"– Jag har svårt att se att Marcus inte spelar på fredag, säger djurgårdstränaren."

{9682}:
Måtte vi slippa Harald nästa match. Jag brukar inte reta upp mig på kommentatorer men efter att sett sista perioden nu på morgonen så blir man bara less. MoDo förtjänar absolut kritik men det blir bara så ensidigt. Hela tiden beröm till diffarna. Under MoDos forcering på slutet var han långa stunder tyst för att sen berömma en djurgårdsspelare, "mycket starkt att få ut pucken där".
Jag tror inte han hatar MoDo men han har väldigt svårt att dölja hur gärna han vill se en match på hovet på fredag, han är helt enkelt en dålig bisittare.

Greg P: snälla gå och trolla någon annanstans. Den är ful och borde ha blivit en avstämning. Helt onödigt också

{9682}: Absolut Djurgården är ju det sämre spelmässiga laget och försöker såklart dra extra fördelar.

Majbrasan: Spelar kruger på fredag är det nog på så många sprutor att han blir hög.

Saleva:
Tänker att han är en pessimistisk supporter tänk lite BB är bisittare i tv 📺

SPOODI: Jag har annat för mig idag, men att skrika på avstägning är bara tröttsamt. Han sätter upp klubban det är en 2+2 inget mer. Samma som Vela fick på sin situation på Mustonen tidigare under säsongen eller Frycklunds crosschecking på Fitzgerlad som visserligenblev en femma men inget mer.

Dagens duvsupportrar kommer förvandla den här sporten till innebandy om den här häxjakten får fortsätta.

hockey_21: Haha, sant. Sen blir det väl till att spela fysiskt mot karln så att han blir påmind om att han har ont eller ska ha ont. Sprutor eller ej.

Greg P: Man kan se det som att Hammarlund fick sin hämnd på OP igår efter hans crosschecking i ryggen för några månader sen. Gårdagens tilltag hjälpte däremot laget eftersom det inte fick några följdeffekter från högre ort (som vanligt).

DIFiplinnämnden slår till igen och visar var deras sympatier står någonstans. Ingenting får göras som kan påverka Dif i en dålig riktning.

Greg P:
Så har det låtit i 30 år nu. Ungefär som att det fanns fler profiler förr.

Saleva:

Jag hör bara hur bedrövad han låter över MoDos spel vilket tillsluts omsätts i att han börjar raljera när ingenting fungerar. Sen slänger han pliktskyldigt in några positiva yttranden om difs spel för att försöka väga upp det.

Att man inte hör att han hejar på MoDo övergår mitt förstånd...

Sen att han tystnar i slutet är väl för att han försöker fokusera på spelet och hoppas på att MoDo ska kvittera när trycket intensifieras snarare än dom här alternativa tolkningarna om att han "hatar modo" eller hoppas på att dif ska reducera matchserien.

Det är möjligt att han inte är den bästa bisittaren, men han är inte dålig av anledningarna ni radar upp.

Greg P: Hade du svarat exakt samma sak om det hade varit Fredric Andersson som har fått denna crosschecking i ansiktet ?

SPOODI:
Man vänjer sig efter ett tag lövare dyker mest upp när vi förlorat eller när det går dåligt. Förutom klåparna då

Tarasov: Profilena och hockeyn var roligare förr :)

Däremot måste det slutas skrika på avstägning och referensgruppen ska in och peta efter varje match. Hur ofta hände det 2002? Aldrig.

Sveningsson är förövrigt på is idag.

Greg P: fast vill man tillbaka till en tid där hjärnskakningarna flödade? Är en säkerhetsfråga vi vill så hård men schysst hockey. Inte farliga och respektlösa aktioner på isen

Greg P: Referensgruppen och disciplinnämnden tillsattes av den anledningen att man vill få bort huvudtacklingar och för spelarna situationer med hög skaderisk.

En 2 hands crosschecking i ansiktet på en förbipasserande spelare är väl precis just en sådan situation som nämnden är tillsatt för att granska, att påstå annat är så urbota korkat så man smäller av.

Trilske: Svenne får gärna gå ut och ta en för laget imorgon. Sänk valfri spelare, då kan han göra nånting bra innan han packar väskan och drar till Bofors.

Slutforceringen i tredje är ju ändå ganska bra. Njuter av den jag. Bara synd att vi inte riktigt orka kvittera. Men var en sådan match igår. Djurgården vinner på vårat slarv. Kan vi bara stoppa deras snabba uppspel och spela oss ut egen zon snabbare med fart så jäklar. Tro på oss själva. Ut och spela vårat spel på fredag då jäklar. Passar nog bättre där. Är väll bara att släppa att svensk hockey är korrupta och vill ha upp Djurgården. För liknande situationer åt andra hållet hade vi garanterat åkt på. Nästa match kan de fan inte ge Djurgården mer fördelar. Ne all press på Djurgården på fredag nu kör vi vårat spel. Kötta!!💪🥳vi har allt att vinna!

Greenwolper:
Vi lyfte oss rejält efter plattmatchen mot AIK så hoppas att det blir lika denna gång.

Saleva: ja hela denna finalserie har varit bra av djurgården inget att prata om när MoDo gör ngt bra

Fattar inte detta snack om att vi är sämst när det gäller, visst vi har några mindre stolta ögonblick i historien men det har väl alla klubbar. Jag inte kommentarer här kring att Björklöven och SAIK är sämst när det gäller.

-Är löven sämst när det gäller för att de har 3 raka finalförluster och sedan missat att gå till final när de var stora favoriter?
-Är SAIK med sina 8 finaler och endast två guld också sämst när det gäller?
-Är DiF som blev förnedrade av Timrå förra året också sämst när det gäller?

Går ju inte att älta det som har varit och sätta en hel stämpel på klubben och spelarna. Varje säsong ger nya förutsättningar och varje matchserie är unik.

Igår klarade vi inte av att hantera känslorna och var tagna av stundens allvar, vi gör nog sämsta matchen i slutspelet i konkurrens med någon match mot AIX. Imorgon kan det vara helt annorlunda då DIF måste vinna framför sin hemmapublik och vi kan vara med avslappnade.

Är ändå försiktigt positiv då vi skapade tillräckligt för att kunna vinna matchen, det är egentligen 3-4 mål som är individuella misstag vi inte bjudit på såhär långt under finalen. Detta borde vara lättare att rätta till än att man inte har spelare av tillräcklig kvalité eller ett spelsystem som havererat.

Bara att studsa tillbaka och ta fram det spel vi vet att vi kan spela, det spel där vi dominerar djurgården långa stunder och är vägvinnande.

Rytter:
Tycker också det blir missvisande då man så sällan spelar helt avgörande matcher som i en match 7 i en final. Vi är tillräckligt bra för att vinna men då måste man ge sig själva chansen på ett bättre sätt än igår.

Tarasov: Vad jag förstått av tidigare spelare så vittnar man om att det är en enorm press att spela i Modo, jag tror en del av ”problemet” ligger just där.

Igår tror jag många ändå förväntat sig en seger och många förväntar sig att Modo ska kunna vinna 1 match av de återstående och jag tror spelarna känner av detta, Övik är så litet och hockeyn är en religion vilket gör att kravställningen utifrån är skyhög på spelarna.
I media pratade man om skumpan på kylning, fest i stan efter matchen och massa annat jävla Jinx trams.

Att vi skulle förlora igår blev oerhört givet, pressen syntes på många spelare trots att man talade om att det bara var en vanlig match.

Jag hoppas öviks befolkningen och fans i och kring laget är extremt ödmjuka fortsättningsvis, vi har inte vunnit något alls och vi måste göra en toppmatch om vi ska kunna vinna över Djurgården, lägg ingen skuma på kylning, ladda inte för fest, tala inte ens om Shl, vi är allsvenskt och lägg 100% fokus på nästa match och absolut inget annat.

Skulle vi vinna får vi dricka varm champagne på en uppstyrd fest med kort varsel , men det är de värt bara vi går upp.

Gavelo: Det är ju en stor press att spela i vilken klubb som helst som har många fans. Det är en press att spela i Djurgården, Luleå, Frölunda, VIK, AIK osv. Om man inte klarar det kan man spela i Tingsryd där ingen har några förväntningar.

Jag missade sista matchen 06/07, men såg matchen när man åkte ur mot Leksand. Igår var jag på plats. Lösningen är att jag inte tittar på Fredag. Enkelt.

Majbrasan: Mina nerver pallar nog inte att se matchen på fredag tyvärr.

Sigge: Det är nog skillnad ändå, visst har Djurgården mycket fans men där är ju inte ens hockeyn störst, Göteborg är en halvmiljonstad och har mycket annat att erbjuda innevånarna.
I en liten stad som Övik så känner alla alla, det blir en oerhörd press, förmodligen på ett helt annat plan än på många andra ställen.

Majbrasan: Jag åkte skidor i Whistler när vi åkte ur. Var på plats i Hägglunds igår. Såg MoDo vinna 2007 hemma i soffan. När jag var en liten pojke, såg jag MoDo vinna 1979 hemma i soffan med mina föräldrar och syskon. Imorgon kommer jag och barnen att sitta i soffan och se match 6 – det bådar gott.

Majbrasan:
Expressen skriver om "det kryptiska svaret om bänkningen av Brickley" och att han inte spelade i sista perioden. Faktum är att han spelade i pp där i början av 3:e och missade ett skott varpå han haltade mot båset. Han verkar ha nåt problem att stödja sig på benet typ när han ska ta skott bla. Nån egentlig bänkning var det nog inte frågan om.

« · 2532540 · »