1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480341 inlägg · 4078 ämnen

MoDo Hockey - HV71 131103 17.00

1597101 · » Till forumet


Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00

ULTIMAVICI: Men Gunno å Ritto i samma, nja bägge är lite för puckkära samt inte värdens snabbaste. Samt Påhlsson i samma :). 

Men AF verkar veta vad han gör.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00
renen: Ja det är stor sannolikhet att man skriver ett tryout kontrakt till att börja med!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00
Kan tillägga att Nordgren ser het ut! Inga spår av de gamla skadorna!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00
ULTIMAVICI: Blir säkert en tryout.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00
Nordgren-Påhlsson-Ritola

Så såg det ut på senaste träningen!
Nordgren lär skriva på närmaste veckan, dock blir jag förvånad om inte Nordgren lirar med Skröder! Men A.Forsberg brukar förvåna, till det bättre skall tilläggas!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00
Klart att förväntningarna är uppskruvade då han tidigare visat upp kvaliteer som snarare gått bakåt än framåt i år! Dock har jag endast erfarenhet av att vara forward och det skall erkännas att jag har större respekt för konstruktiva duktiga offensiva backar då det torde vara de mest skickliga hockeyspelarna som finns! Dock förvånas jag över att Hägg inte lyckas använda sin fysik bättre eller att skridskoåkningen är riktigt svag i jämförelse med medspelarna..
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00
ULTIMAVICI: Tror man har lite för höga förväntningar på honom. Han är ändå bara 18 bast och back. Och fick väl kanske lite väl mkt vikt på axlarna i början av säsongen. Tycker han städat till sig på slutet. Kanske känner han lite mindre press när det kom en kille som Cumiskey som gör att Hägg inte behöver ha någon press att vara en producerande back ännu? Ingen aning.
Framförallt spelade han ju över sin förmåga och gjorde allt skitsvårt för sig själv i början. Tycker mig inte se samma tendenser till det nu.

Och han heter för övrigt bara Torp.;-) Samma som att Lööv hette just Lööv och inte är släkt med centerpartiets ledare. :-)
Folk vill att det ska va finare än det är tro ja. Det är ju t.ex. väldigt svårt för vissa att Alsenfelt stavas exakt så enkelt som man kan utan några d och h överallt. :-P
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00
Ja när du ändå vädrar det! Vad tusan har hänt med Hägg?
Killen gjorde såklart även misstag förra året, men jag trodde att han skulle bli vad Thorp blivit i år samtidigt som jag trodde att Thorp skulle vara vad Hägg är i år...
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00
Berka: Menade inte att man skulle värva utan menade mer att han skulle kanske få några matcher innan Skogshuggar Berka tar fram den nyslipade sågen?;-)

Läste för övrigt Linus blogg inlägg. Vilken jävla tomte han är. Spud undrade ju vem han var härom veckan och vrf jag tyckte han var kass. I rest my case.

"Varför tog inte MoDo upp någon hungrig junior istället för att ge Jekabs ett kontrakt"
Ja kanske för att Redhlis var ungefär 5ggr så bra back som vår bäste junior back Hägg är/var. Lite överdrivet kanske men ändå.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00
Monno: spelar inte så stor roll eftersom Modo knappast ens kommer fundera på att värva in en back nu när den sett väldigt bra ut.
Jo klart joonas ska få tid att komma in i det, han kommer nog göra ett okay jobb
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00
Berka: Vi får ju va lite snäll mot JL och ge han någon match då han bara spelat två matcher hittills. Tar ju bevisligen några matcher att komma in i systemet. :-)
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00
J F K: ser ut som vi skulle varit överens igen, skulle oxå bytt JL mot letten alla dagar i veckan.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00
Berka: Flera klasser. Inte var Jekaps en stjärna, men att kalla honom flopp är patetiskt. Jag hade i dagsläget lett(!) bytt honom mot Lehtivuori, men rätt som det är växer även finnen avsevärt med våra coacher.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00
J F K: Sullivan var t.om sämre än rehdlös ;-)
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00
Bad_Brett: Alltså, jag vill ha någon tillsammans ned Skröder som kan dra upp tempot. Possler är bra på det, men jag tror att Nordgren skulle vara som klippt och skuren för det. En i grunden bättre spelare än Possler är ännu. (Dock lär Posslsr kunna gå längre, men inte redan den här säsongen).

Den där Linus på aftonbladet rankar Redlihs som en av säsongens största floppar. Va fan. Kah tyckte letten var helt ok, även om han självklart var mil från Cumiskey och Salmela som han konkurrerade med. Att hålla honom som större flopp än Petrasek är ett skämt.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00

Sawchuk:

Han är fortfarande lite i klenaste laget. Han klarar sig rätt bra än då tack vare sin fina skridskoåkning, men han skulle behöva samma explosivitet som Hedberg för att bli ett riktigt stort hot mot bättre försvar.

Någon på Csports drog en jämförelse med Peter Forsberg, som givetvis är helt befängd, men jag förstår lite vad han menade. Possler ser rätt barnslig ut även för en 18-19-åring, precis som Peter gjorde (t.ex. jämfört med Markus Näslund). Det skulle inte förvåna mig ifall Possler är en sådan där spelare kommer explodera fullständigt efter ytterligare en sommar med hård träning.

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00
Sawchuk: Sant. Men han har varit riktigt nära vid några tillfällen trots allt.
Får hoppas det kommer något mål här tidigt när han är tillbaka så ska det nog lossna lite igen.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00

Berka:

Tycker Possler varit lite försiktig efter sin smäll i huvudet. Om det finns sådana tankar i huvudet försvinner produktionen snabbt.

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00
J F K: Läste någonstans att man tror possler blir borta ett bra tag och statusen på ritto är det nog ingen som vet samt att Öberg inte nämns någonstans så om Nordgren känner sig hel och är sugen så tror jag det kan vara en riktigt bra värvning.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00
J F K: Men... Va fan... Är ni överens om nånting?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00
Berka: Skulle man signa Nordgren vore det kanske en bra lösning faktiskt.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00
Bad_Brett: Jag hoppas man återinför kedjan med possler, Hedberg och Bengtsson igen som en 3:e kedja med lagom speltid, där kan dom härja på utan att känna att dom ska vara en producerande/bärande kedja.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00
Bad_Brett: Om inte annat kommer det säkert en rejäl dipp efter junior VM. Så brukar det nästan alltid vara.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00

J F K:

Som jag har skrivit förut, jag tvivlar starkt på att Possler kommer fortsätta dundra in poäng hela säsongen. Skulle inte förvåna mig om han stannar vid 20 poäng eller dylikt (även om skadan inte är så allvarlig).

Jag har funderat mycket över vad detta beror på, och kommit fram till följande "teorier":

- Juniorer som försöker ta sig upp tränar ofta otroligt hårt på sommaren. I början av säsongen, innan spelsystemen sitter, kan de leva på sin energi. Längre in på säsongen försämras orken. Det i kombination med att spelsystemen börjar sitta, leder till att spelintelligens och rutin blir desto viktigare.

- Bottenlagen inser sina problem och börjar spela destruktivt. De sänker tempot i matcherna, vilket återigen gör att energin blir av mindre vikt. Dessutom värvas nya spelare under säsongen vilket ökar konkurrensen.

- I början av säsongen kan de spela helt utan press, men när de helt plötsligt har tagit en plats i en toppkedja, börjar de känna en massa krav, vilket inte alla kan hantera i den åldern.

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00

J F K: Ett beslut om man ska bänka någon eller inte är väldigt svårt att avgöra på distans, nu låter jag lite som Huge jag vet. Men det kan vara alldeles för skadligt att bänka en ung spelare i fel fas, det lär han sig inget av. Då är det bättre att han får vila efter en okej insats, och förklara det med att det är en del av utbildningen att känna sin kropp.

Igår underpresterade alla utom Lööf som någon tidigare påtalat. Att då gå och plocka bort Adrian låter alldeles för illa för mina öron, han skulle känna sig som en syndabock och orsak till förlusten. Men det är knappast hans fel att ingen fick upp den fart och noggranhet som krävs för att spela det spel som MODO gör.

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00

Sawchuk: Nej, man ska absolut inte bänka dem för att de gjort en mindre bra insats, men det kan ändå vara bra för konkurrensen och för att inspirera de övriga om man roterar lite på de som inte är helt givna (såsom Possler och Hedberg). Min erfarenhet är att juniorer brukar gå väldigt mycket upp och ned i prestationen under en säsong.

Jag tyckte både knopp och kropp verkade trötta. Oftast brukar det vara knoppen som är klart mest trött efter hårt matchande och därför min kommentar. Det var oerhört många konstiga beslut där ute. Sedan kan det också smugit in sig en viss säkerhet i att man spelat så bra och vunnit så mycket. Jag tror att AF är duktig på att hålla spelarna på jorden, men nog kan det varit en del - omedveten - underskattning.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00

J F K:

Att skicka hit och dit grundat på prestationen i en match känns förhastat. Det har hänt mycket för killen i höst och han liksom många andra har gått på max en längre tid. Att då bli nedskickad efter en svagare insats skapar bara osäkerhet. 

Låt killen få landa i det här och ta nya tag efter landslagsuppehållet. 

Hur tänker du då du tycker att det var bara knoppen dom var trött i JFK?

Personligen såg jag stor skillnad i skridskoåkningen jämfört med de senaste vinstmatcherna, extra tydligt var det i spelet utan puck och hemjobben att spelarna inte orkade trycka på det lilla extra för att jobba sig ikapp.

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00
J F K: Absolut! Har inga invändningar att vi växlar juniorer på den positionen! Jag menar bara att om vi vill få våra egna produkter att ta plats och producera så kommer det också komma bakslag! Och hellre det i omgång 19 än i kvartsfinal framåt våren!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00
ULTIMAVICI: Jag tycker att det kan vara en bra idé att skicka ned honom till A-jun någon match för att bygga självförtroende, ge istid och få honom att spela den dominerande roll han har kapacitet till. Då kan man ta upp en annan junior ett par matcher.

Nu hade vi inte mycket val när Adrian varit så bra och vi haft mycket skador.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00
McFire: Appropå er diskussion om A. Kempe så håller jag med om att han inte alls var bra på något sätt igår, men för att han ska kunna få ut något av sitt spel redan nu gäller det att han och resten av laget åker mycket skridskor och skapar ytor åt sig själva och AK! Han kommer inte som 17 åring kunna spela lika behärskat som många av våra rutinerade spelare, nej jag tycker att varje minut han får förtroende är positivt då det är så vi får våra juniorer att växa! Detta kommer betalas tillbaka i framtiden. Och då måste vi acceptera insatser som inte alltid är till belåtenhet!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00
Posslers ledband är iaf hela! Skönt, men undrar vad allehanda grundar att han kommer vara borta en längre tid på? Jaja gissar att Nordgren snart skrivit på om han är i form!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00

Berka: Tror du att du har någon större fördel av din pojklags hockey från -80 talet när du analyserar dagens Modo menar du? ;)

En hel del saker, men det primära här är att när spelet Modo vill spela inte fungerar, såsom igår, så faller det tillbaka på individuell skicklighet. Det lyser igenom extremt tydligt hur mycket kvalité vissa spelare har och andra inte har. Bengtsson/hedberg/öhnerud/ är samtliga ljusår före Adrian Kempe på i stort sett alla viktiga punkter som hockeyspelare, många faller in under ordet "rutin". Samtliga var bättre på skridskorna men framförallt och absolut viktigast, samtliga var tryggare med pucken, mycket spelskickligare helt enkelt.
Jag har i min bedömning ingen som helst hänsyn till att Kempe är yngre än övriga här utan bedömer honom på samma premisser, som en A-lags spelare i Modo.

Jag har nu kommit på någonting att "jämföra" med när jag tänker på hur dåligt han spelade, Henrik Samuelssons sämsta insatser.

Så tycker jag som sagt om hans match igår, samtidigt som du tycker att han var bra. Skilda världar :)

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00
McFire: Jo jag tycker din bedömning är felaktig, att plocka av han från spelet trots att vi redan innan posslers skada var tun på forwards är bara idioti.
Att du sen tycker Adrian var sämst får naturligtvis stå för dig men då undrar jag va du såg i Bengtsson/hedberg/öhnerud/ mm eftersom dom enligt dig var bättre?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00
J F K: haha lugnt , jag känner killen väldigt väl så jag vet att han aldrig har spelar hockey ;-)
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00

ULTIMAVICI: Jag tycker väl egentligen att det var mer trötthet i knoppen än i kroppen. Uppspelen gick alldeles för långsamt så man kunde inte komma igenom mittzon med fart som man lyckats så bra med på slutet. 

Hur som helst blir det oerhört bra med ett uppehåll.

(Och med bättre kondition återhämtar man sig även snabbare mentalt).

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00
McFire: Passa dig, för annars får du också höra att du aldrig kan ha spelat hockey mer än på skolgymnastiken och att dina kunskaper som läktarcoach är helt värdelösa:)
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00
AF säger till webben7 att man under uppehållet kommer lägga fokus på konditionsträning. Känns rätt skönt efter 8 vinster på 9 matcher att det är konditionen som ligger i fokus (och förhoppningsvis PP). Vi var trötta igår och då spelar det ingen roll om några har ork, i lagidrott måste alla ha energi för att maskineriet ska fungera. Nej jag längtar redan efter att möta Örebro och se ett Modo fyllt av energi och revanschlusta!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00

Berka:Jo, det var det. Jag var på plats och studerade honom noga.

"men att plocka han av banan för att han tappade några puckar och ramlade är rent löjligt, det fanns dom som var sämre."

Det hade naturligtvis varit löjligt, men ditt påstående har inget med min analys eller bedömning att göra, eftersom han inte bara "tappade några puckar och ramlade".
Nej, det fanns inga som var sämre, han gjorde en så pass dålig insats att jag anser den var odiskutabelt sämst på banan.

Eftersom du skriver att du tycker att han var bra så gör du uppenbarligen en helt annan analys, jag håller som sagt inte med.

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00
Det positiva är ändå att hur mycket vårt spel ändå låser sig så är vi ändå med i matcherna och kan vinna! Det är något så ruskigt imponerande!!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00

ULTIMAVICI:

HV körde mittzonsgegga mot oss och vi hade inte farten i huvud och ben att lösa den ekvationen i den här matchen.

HV fick spelvända ett otal gånger då vi körde fast vid offensiv blå.

Blir bra med vila nu.

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00
Ähh vi var slutkörda! En TO hade inte gett något, tyvärr.
Grabbarna har lirat slutspelshockey i en månad nu och behöver ömsom träning och ömsom vila, sen kan vi gå ut och dominera igen efter uppehållet!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00

McFire: Kan hålla med att han var en av dom sämre, framförallt gjorde han extremt dumma misstag som höll på och även kostade ett mål i röven. En konsekvens av att han är oerfaren antagligen.

Däremot tycker jag det var rätt att ändå låte han spela. Killen är 17år, han kommer göra sämre och bättre matcher. Och om han varit ensam om att vara dålig hade jag köpt en petning. Men nu var hela laget rätt kasst, förhoppningsvis lär sig Adrian att när spelet inte stämmer kan man inte pyssla med lika svåra saker som man gör när spelet funkar.

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00
Är det bara jag som blir lite frustrerad över att alla såg att MODO inte var bra direkt, inkl Anders Forsberg enligt de intervjuer han gett. Men ändå tar inte en TO. I min bok kunde han tagit den i 5e minuten och inte vänta till 58e. För att markera för alla att han inte var nöjd.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00
McFire: Nja så illa var det inte som du får det att låta, han stod som sagt för några jättemissar och i egen zon har han inte haft några större framgångar på hela säsongen, men att plocka han av banan för att han tappade några puckar och ramlade är rent löjligt, det fanns dom som var sämre.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00
Berka: Adrian Kempe var absolut inte bra igår kväll. Jag var på plats och kunde roa mig med att under hela matchen vara frustrerad över att han spelade. Bara minuter in i matchen pratade vi på läktaren om hur dålig han såg ut i afton och det blev inte bättre, det är den överlägset sämsta insatsen jag sett i en Modo tröja som jag kan komma ihåg.
Det kändes oerhört märkligt eftersom jag sett honom spela helt okej senaste matcherna, att gå från det till detta, det var så enormt dåligt att det är dåligt av tränarstaben att inte ta honom av banan, förtroende kan man visa, men vad händer när det är gränslöst? Det blev pinsamt i arenan.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00
Berka:

Surt med förlust och att vi inte kommer upp i den nivå vi vant oss med.

Men vilken vecka. Frölunda, Linköping,HV = 6p, det tar jag alla dagar i veckan. Bra med spelledigt, hoppas vi kan räkna in ritto snart, behöver honom i pp. Han kan ta in pucken och lyckas behålla den i zonen.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00
Bad_Brett: Lööv med 2 ass idag.
Nä idag gav vi bort 3 poäng, och någonstans var det ändå väntat!

Redan mot Frölunda syntes det att laget börja gå på knäna, många har otroligt mycket speltid senaste tiden.
Idag stämde ingenting, uppspelena kom till forwards som alltid var på väg hemåt i bågar och samspelet back back fungerade inte alls, t.om cumiskey med fart kom inte igenom mittzonen.

Nä idag kunde vi bara inte vinna och HV med 4-5 stjärnvärvningar var på tok för bra
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00

Monno:

Tycker Lööv kommer undan med hedern i behåll. I övrigt var det väldigt klena insatser.

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00
Bad_Brett: På tal om klassbackar. Cumiskey gjorde nog sin sämsta match idag.
Överlag var det en jäkla massa missförstånd i spelet tycker jag? Säkert 5-6 ggr hamnar man i situationer där båda tror den andra ska ta pucken. Hur tusan kan det bli så hela tiden helt plötsligt?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - HV71 131103 17.00
Berka: Om Adrian lyckats hålla SHL klass 40matcher i sträck som 17 åring så hade han gått som nummer ett i draften utan konkurrens.
Han var riktigt dålig idag och tog ett helt gäng felbeslut. Samtidigt ser man där Anders storhet som ändå låter Adrian spela vidare sen ändå. Uffe hade bänkat han efter första...

Är man 17år kommer prestationen pendla kraftigt ibland.
Kommentera

1597101 · »