| Salle | Kommentera | Igår kl. 22:54 |
MODO Hockey - HV71 2009-11-14
80 poäng, 36 matcher kvar, 16 poäng inspelade. Brrr.
Att freddan inte har hittat en klasslirare sen serien startade är tamefan en sensation.
Vi kan köra en klysha.. bara att fortsätta gnugga, ( så lägger jag till) så vinner vi inte heller matcher
Ni har ju i allafall en som vet var det står..
Vi ska trååååka ut er på Tisdag,när Svedberg står och gäspar efter 18.27 i tredje slår vi till med 1-0.
Så här skulle JAG formera defensiven på tisdag.
Mojzis - Hållberg
Pikkarainen - Jonsson
Timander - Bonsaksen
Sen kan man alltid flytta upp Timmy om han börjar visa kunglighet igen. Men då får nån av högerbackarna flytta över för tyvärr ser bristerna större ut på vänstersidan i nuläget. Vem är mest "dubbelsidig" av dom vette klåen dock.
Hållberg - Timander
Pikkarainen - Jonsson
Sondell - Mojzis
Timmy är nästan en lika stor besvikelse som Skröder.
Hedman hade likadana problem förra året men då städade oftast Timmy bakom honom. Sedan så är ju Timmy långt, långt, långt borta från fjolårsformen själv också.
För hur kan annars det se bra/ok ut i början av matchen för att ju närmare slutsignalen bli värre, stirrigare och slarvigare spel.
Dags att satsa några korvören på en mental coach eller annan självförtroendeuppbyggande åtgärd.
Det leder till att backarna transporterar puck istället och när det kommer press vid röd så dumpar man pucken för att inte tappa den. Tyvärr leder dessa dumpar allt som oftast inte till något eftersom de inte är planerade.
Största problemet i försvarsspelet tycker jag är att man backar in i egen zon alldeles för lätt. Stå upp och möt motståndarna istället, men detta hänger förmodligen ihop med självförtroende också, eller brist på självförtroende.
Personligen så tror jag att många problem löser sig om vi får in två dugliga forwards in i truppen. Vinner man ett par matcher så kommer självförtroendet.
Med självförtroende så vågar man mera och får automatiskt lite mera tid med pucken, både offensivt och defensivt.
Redigerad kommentar
Men nåt annat tyvärr lika uppenbart är att MoDo-ledningen verkar mest ha en irrlära för där händer det ju ingenting. Förutom att man väntar på mr 21.
Så känns det i alla fall just nu.
Ja, nu får ni dra era slutsatser. För mig verkar allt obegripligt.
Ett stort problem med vårt bygge är att vi nu försökt få in lite mer spelskickliga backar. Tyvärr är kombinationen spelande backar och helt värdelösa forwards ännu sämre än sarg-ut backar och värdelösa forwards. Det blir varken hackat eller malet. Jag saknar skickliga centrar som snabbt kan fördela puckarna. Jag tycker att många lite orättvist lägger hela ansvaret på de långsamma anfallsspelet på backarna.
supertrött: Men när man inte får målskyttet att fungera så ska man värva en målvakt? Vad finns det då för målvakt ledig just nu som gör att vi kommer släppa in mindre mål och göra mer?
Vi behöver i första hand en spelskicklig center och sedan en målskytt. Därefter ska vi kolla på målvakter. Under förutsättning att Malek gått till en annan klubb, alltså.
Hur åtgärdar man detta då ?
Jo, man skaffar sig en BRA målvakt som stärker upp och ger backarna självförtroende vilket ger lugn i backlinjen.
Med lugn och självförtroende i backlinjen kan de leberera bättre pass till forwards.
Poffa, man bygger lag bakifrån och när det darrar längst bak värvar man inte folk längst fram.
spud: Det är precis tvärtom. En stabil målvakt som spelarna litar på ger ett mindre virrigt försvar.
Låter vi Svedberg fortsätta att stå och förlora matcherna kommer han tillslut att knäckas.
Tänk så olika man kan se på saker.
Vore inte det något att slösa pengar på? Förmodligen inte vansinnigt dyr och dessutom verkar han veta vart målet är beläget.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Mojzis var bästa back idag tillsammans med Hållberg. Va Timmander kan vet och har vi sett senast förra matchen. Pikkarainen är säsongens värvning än så länge och kommer bli bättre.