1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

482740 inlägg · 4079 ämnen

MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta

« · 2587361 · » Till forumet


Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Sigge: en enkel lösning - om man vill göra några ändringar öht - hade varit att byta plats på mikkel och oregano. mikkel kan erbjuda något som oregano inte kan, och oregano kanske passar bättre med nordamerikanerna, fördomsfull som jag är.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Chamez: Oregano, Ranta och Nieder skulle vara ännu sämre vilket vi bevittnade i flera matcher. Inte bara en utan TRE spelare som är för själviska och håller i pucken för länge. Ranta är den enda som skjuter men det spelar ingen roll då hans skott är sämst.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Jag får en känsla av att Rouhomaa hade passat bättre ihop med Södergran och Vigge. Lite mer tyngd och fart som Rouhomaa kan arbeta med. Oregan och Ranta är något för slarviga. Spela dom med Niederbach istället.
Tror dock inget kommer ändras på till nästa match men det hade vart kul o se vart det leder till.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Trilske:
Tycker han är en bättre hockeyspelare än alla de övriga i 4. Möjligtvis Ohlsson vars fart jag inte vill vara utan.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Gavelo:
Ja alla lag åker på någon sådan då och då.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Gavelo:

Har ändå för mig att nieder var hyfsat involverad igår och nära på att trycka in någon puck, men jag förstår tanken med att man vill ha in en schweizisk armekniv där.

Men jag tycker det känns ganska lyxigt att ha nieder i en fjärde.

Men det positiva är att EJK har accepterat denna roll inför säsongen och är redo att kliva in när han får chansen.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Sigge:

Hade nog hoppats att han skulle vara en större faktor.

Känns inte som att han tar några större kliv utan matcherna fortsätter ungefär i samma hjulspår där han nätt och jämnt håller sig ovanför vattenytan.

Men kan ju vara mina förväntningar som ställer till det.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
BobbyG: Man får väl hoppas att Karlin har en tanke med Theodore i 4:e även om jag själv inte ser den idag.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Gavelo: jag lutar lite åt att adam pettersson ska vara den som står åt sidan, sen om man gör oregano till center och bygger om eller låter ejk eller theo centra, det låter jag vara osagt, men tycker han har inlett riktigt svagt. tekar 33% dessutom, tycker inte tekningar är det viktigaste i världen men nånting som kan fälla avgörandet om en spelare är på gränsen, läser att oregan är dålig på att teka (förlorat sex mer än han vunnit), om han är dålig så är adam ett större problem, vunnit 32, förlorat 64.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Sigge: karlins ledarskap bygger på förtroende och tålamod (även hinkens), vilket innebär att vi får ta det goda med det onda, och hittills är det ändå mest gott. tankegången lär vara att ge bernhardt tiden och förtroendet för att växa in och bli en bra back i shl, som vi alla hoppas på, istället för att hatta runt med honom. personligen tycker jag inte han är ett problem mer än någon annan, men det är klart att han gärna för börja bomba in slagskotten han tar.

min magkänsla säger dock att det kommer kastas om till på torsdag, kanske inte på backen men i kedjorna. karlin och gänget ser såklart det vi också ser, ett trubbigt lag som inte tar tillvara på chanserna så det blir säkert någon förändring, om inte annat temporärt för att se om det blir nån skillnad.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Trenden kanske vänder efter ett bottennapp som detta. Hoppet lever ännu...
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Sigge: Du glömmer att Bernie och Näsén är en stor anledning till att andrakedjan ofta varit vår bästa formation senaste matcherna, eftersom de är så involverade i anfallsspelet.
Byter du ut Bernie mot Folin dödar du offensiven i hela femman.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Gavelo: Ändå lite anmärkningsvärt att vi ännu inte tagit 3p borta.
Fortsätter den trenden är vi piskade att vinna i princip alla hemmamatcher vilket såklart är närmast en omöjlighet.
Förlusten mot Växjö kan jag ta alla dagar i veckan, vi är inte första laget att bli uttråkade av deras ryggsäckshockey. Men matchen igår sved nåt jävulskt, speciellt när man ser hur mycket vi bjuder på i de två sista perioderna.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
BobbyG: Jag förstår inte hur Karlin tänker med Bernhardt. Han ger honom så sjukt mycket istid varje match oavsett hur loj och obrydd han ser ut.

I en sån här match när defensiven är katastrof borde man ha minskat på Bernies istid till förmån för Folin. Men när Karlin väl har bestämt sig för något så ändrar han inte på det trots att allt ser ur som skit!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
BobbyG: 7-2 speglar såklart inte matchen i sin helhet men alldeles oavsett så är det ju en redig stjärnsmäll.
Synd då jag tycker Modo är det klart bättre laget och borde haft en 0-2 ledning efter första, sen hittar Oskarshamn in i matchen pga lite medstuds och ett tveksamt domslut.

Sist fattar jag inte vad Niederbach gör i 4:e, EJK borde vara ett mycket bättre alternativ tsm med Ap och Olsson.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Gavelo: nåja, 7-2 är ju inte riktigt ett rättvisande resultat med tanke på femman i öppen kasse och 6-7 i PP när matchen var stendöd och modo bara ville åka hem. det låter värre än vad det var.

men som jag skrev igår så var det inte jättebra att modos två stora svagheter blottades i samma match, oskars satte sina chanser, och dom fick en hel del, modo gjorde det inte. det är något att fundera på för tränarstaben

dessutom ytterligare en dum utvisning, tänker på bernhardt i offensiv zon som oskars sen gör 3-1 på, karlin nämnde den också efter matchen. tycker modo blivit bättre på att inte ta dumma utvisningar men den blev kostsam, skillnad på 2-1 och 3-1 inför sista, matchen dör ju när olesen gör 4-1 direkt i tredje
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Gavelo:

Det var ju knappast någon 7-2-match.

Det är extra surt att de får göra sitt kvitteringsmål på en tveksam offsidesituation, ingen slump att de får rejäl islossning efter det.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Tarasov: 7-2, verkligheten kom i form av en käftsmäll.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Robin Ztorken L: Ja men det var väl ändå väntat att vi skulle göra det.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Gäsp: Ruohoma, håller jag med om men de andra två är ytterst tveksamma för en förstafemma.
Här måste något göras, vi börjar tappa mark nu...
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Monno:
Niederbach hade 5 avslut på 8 min, gissar att rätt många kom när han lita PP
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
KB65: Jo den där fallskärmen är så kass.
Betydligt bättre att göra ett kvalsystem som gör att det är enklare att ta sig upp igen istället.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Bössa 68: Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag delade med mig om erfarenheter likt den jag antar att Modo befinner sig idag.

Övrigt är jag långt ifrån lika bra som Hinken eller Karlin var under den tiden vi spelade hockey ihop.
Kan för övrigt dela med mig om att Hedin, Hållberg, sedins och just Karlin var riktigt bra fotbollspelare en gång i tiden.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Josh såg inte sig lik ikväll, hoppas han inte har ngn känning.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Sputnik: Tror väl ändå att man måste bygga på det sättet i HA. Vi har fått köpa ut tre spelare och har förmodligen några till för många som följt med utöver det också.
Sen är det absolut största problemet de 6,5 miljonerna som vi måste betala ut till Brynäs. Men det är ju vad det är.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Tarasov: Ja helt klart så är det en del av problematiken med att skriva för många flerårskontrakt i HA med, då kontrakten gäller i SHL med.
Nubben lärde sig det till viss del till slut i Timrå, även om han föll på andra delar.

Överlever ni denna säsong så kan ni nog utnyttja större delen av de pengarna till faktiska spelare, istället för att behöva köpa ur massa kontrakt.

Man vill väl knappt veta notan på Nubbens shoppar säsong i HV förra året..
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Gavelo: vad har ditt snack om -93 med modo -23 att göra? Förutom att du vill säga att du är bättre än karlin/gradin om allt som gäller hockey.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Tarasov: hinken nämnde dessutom i nån podd i somras att många (alla? vet inte) kontrakt innebar en löneökning vid shl, så modo betalar eventuellt lite mer än vad man egentligen kanske ska göra för spelarna av den kalibern och det är klart att budgeten kan sticka iväg lite då. å andra sidan så gick man upp i shl, så jag tar gärna det onda med det goda i det fallet.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Sputnik: jag tycker inte du var dryg alls, vi har alltid tid för fakta i boken :)
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Sputnik: okej Sputnik då förstår jag,förlåt om jag var dryg däremot👍
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
BobbyG: Om jag får gå tillbaka till egna erfarenheter så tror jag Karlin kommer försöka få laget att göra en solid insats i 60 minuter helt oavsett resultatet på tavlan, jag minns när vi mötte salavat julajev 93 som då var världens bästa pojklag, vi hade visserligen spelare som Pär styf, Henrik Eriksson, Bya, och Klas Östman mm men var ändå kraftiga underdogs inför matcherna, vi gjorde en av våra bästa matcher och förlorade 3-1 mot just detta salavat (som förmodligen var några år äldre) men summan var att detta ändå höjde moralen så pass att vi kunde slå HV71 i sista matchen och bli bästa svenska lag, totalt 4 i världen.

Man vinner mer än man tror rent mentalt och det var första gången i min karriär där jag fick lära mig att man kan gå starkare ur en förlust om man mentalt går ihop som grupp.
Modo har visat sedan Karlins inträde att man är enormt jävla starka som grupp och att förluster ofta flera i rad, nu har vi 2 i rad, kanske blir 3 men jag tror Karlin kommer trycka stenhårt på att nästa jävla tattarlag som kommer till Övik kommer få smaka allsvensk dynga
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Sputnik:
Ja problem är väl en del gamla kontrakt som släpar, men budgeten som sådan tycker jag är helt ok.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
BobbyG:
Vår PDO börjar iaf bli normal. Malmös är 106+
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Bössa 68: Var inte mening att vara dryg, bara flikade in.

"En sak som däremot är säker är att spelarbudgeten kommer att öka. Uppgifter till ÖA säger att Modo kommer att ha en spelarbudget på mellan 48 och 50 miljoner kronor år ett."

"– Jag vill inte gå in på exakta tal, men vi kommer försöka prestera en spelarbudget som inte är sist i ligan i alla fall. Vi kommer inte kunna va på en nivå med de som är högst. Henrik (Gradin, sportchefen) vet vad vi har beslutat och vad han har att röra sig med. Vi hoppas att det ska hålla ganska väl, säger han."
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Bössa 68: Sputnik är inte helt snett ute då jag läst det själv i typ allehanda.se. Vår VD sa något i typ med att "vi har bland de lägsta budgetera men absolut inte sämst däremot är vi sist in på marknaden".
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Rödluvan: Han har inte sett direkt bra ut, mot Växjö hade han bra fart stundtals. Men där får man fan ha lite tid, minst 1 mån efter övriga i matchspel samt första gången på stor rink.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Sputnik: källa på det modohatar'n!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
BobbyG: fortsätter de i denna takt så får han rätt om 45 år!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Gavelo: Det tycker jag är under all kritik faktiskt. Fattar inte varför ingen snackar om att O’regan sett förfärlig ut.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
sim0nster: Har ni verkligen betydligt mindre spelarbudget än alla andra? Läste nånstans att ni skulle ha kring 48-50 miljoner denna säsong, snarlikt som vi har. Läste också att Widebro uttalade sig om att ni nog inte skulle ha sämst heller.

Oskarshamn har ju garanterat sämre i allafall.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Gavelo: positivt ändå att det är fem dagar till nästa match, lär läggas mycket fokus på att rätta till det som gick fel idag. sen kanske det inte räcker ändå mot färjestad, men förhoppningsvis ett stort steg i rätt riktning på torsdag
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Silly: Ejk som 13:e….

Men Oregan ser lovande ut.. 🤷🏼
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Confusius: Och jag svarade lite frågande också att det är möjligt men att han vore en av få (den första? ) som går från att dominera HA och sen inte klara SHL alls?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
KB65: träffsäkert dessutom då hinken och karlin är kanske det bästa som hänt modo på vad, 15 år?
Kommentera


Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Confusius: Modo gör en riktigt bra bortamatch, skapar vi chanser så är jag inte orolig
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Josse: Har du hamnat på rätt sida? Tre inlägg som endast handlar om hur dålig tränare vi har.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
BobbyG: Modo har ett tränar problem kan inte sätta ett fungerande försvarsspel och spelar dom han gillar (hatar juniorer och öviks spelare) och dom spelar han in i graven (typ 5 7 40 29 22 )
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Monno: Det var en fråga, inget påstående! 😉
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - IK Oskarshamn 2023-10-21 Borta
Monno: det ligger nåt i att roma verkar vara lite för smart för sina kedjekamrater. att ranta verkar vara lika hockeysmart som en hög suddgummin har vi väl förstått vid det här laget, och han kanske inte behöver vara mer än det i rätt omgivning, men oregano behöver nog komma in i det snart. jag ger inte upp på honom än, ger inte upp på någon, men det hade varit trevligt att se lite livstecken. han fungerade bäst med walli och södergran tycker jag, oregano
Kommentera

« · 2587361 · »