1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480232 inlägg · 4078 ämnen

MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01

1532229 · » Till forumet


Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01

Berka: Fördelen med Stehlik är att han ofta tar ett säkerhetsavstånd när han blir bortvänd. Många av våra backar (exempelvis Lehtivuori) som är snabbare är så mycket aggresivare att när de väl blir bortgjorda så skapas friare lägen.

Jag tycker att -10 måls skillnad i plus/minus är anmärkningsvärt när han som är så kass att han inte platsar i allsvenskan ligger ligger plus och han som är oerhört duktig ligger katastrofalt mycket minus...

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01

Rytter: Jag håller med dig i det mesta. Vi skapar chanser, fler chanser än motståndarlagen, men de är inte lika vassa längre. Oerhört få frilägen och överlag är det nästan uteslutande halvchanser. Hade Susse satt sitt friläge igår hade det blivit en annan match, men det var ju nästan det enda klockrena friläget...

Ok, Brynäs hade en massa tur genom att kasta in puckar från alla möjliga lägen ifjol. Skillnaden känns det som att de fick iväg pucken utan en forward uppe vid blå som täckte. Vi har svårt att komma förbi den spelaren, mycket beroende på att vi håller pucken för länge. Vi måste få upp tempot i passningsspelet och då blir det nog fler lägen att använda sig utav.

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01

Mackelito: Det är ju därför han lirar hos er ;-)

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01
Hoppas ni gör som planerat, att ni värvar O.Hedman. En riktigt jävla kass back.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01
Rytter:visst är det så, jag tycker vi dominerade fullständigt på fbk tex. att dom vann den matchen bör hamna i facket över säsongens 5 orättvisaste matcherna om det funnits en sån, sen från igår så var vi klart bättre än lhc, inte lika överlägsna som matchen tidigare men visst skulle vi ha vunnit denna oxå med en par mål, för att tillägga så sköt modo 36 skott utanför, lhc 11, vad fan är det för fel?? man undrar ju om alla i laget har fel på synen?, se på brynäs, ifjol gick dom hela vägen, dom slängde ofta puckar på mål från blå, tur eller ej men dom träffade iaf mål och många många gick in, senast igår sköt dom 2 visserligen bra skott men en del flyt att dom går in igenom all trafik. modo hade som sagt 36 (?) skott utanför, tror att en bra början från uffe är att börja träna spelarna att träffa mål.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01

Berka:

Kan konstatera att vi är i en djup formsvaka. Vi har ändå inte spelat så jävla dåligt i många av förslusmatcherna, men våra målisar lyckas kasta in någon puck här och där samtidigt som våra forwards helt tappat farten och målskyttet.

Nu såhär dagen efter Linköpings matchen och dagen före Trimrå matchen så ska jag försöka se positivt på det hela trots att vi har förlorat 4 raka matcher  och 6 av de senaste 7.

-Vi är ändå inte utspelade totalt i någon match

-Ser ändå mycket bättre ut än under tidigare säsonger då motsåndarna verkligen lekte med oss under vissa perioder

-Vi skapar chanser och bra lägen, gäller bara att få in pucken

-Vi vet att detta lag har en otroligt mycket högre högstanivå än tidigare upplagor

-Trots att vi endast har tagit 3p av 21 möjliga de senaste 7 matcherna så ligger vi fortfarande på slutspelsplats och med 6p ner till strecket. Hade detta varit förra säsongen så hade vi varit fastspikade i botten nu.

Nu är det vinst mot Timrå som gäller så vi får gå in i uppehållet med en bra känsla.

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01

J F K: tycker sthelik varit helt värdelös i defensiven, snacka om lost, killen är ju segare än damgaard var på sin tid, han är stor , klumpig och hänger otroligt sällan med när kvicka forwards härjar, dessutom som du skriver så är han oduglig med puck och gör de största misstagena med puck, tror inte jag sett en es back med så taskig puckagerande i egen zon, torp har ju helt klart ryckt upp sig men sthelik.. ja jisses

Sen är det väl ändå dags att ta hem ullmark, alsenfelt skulle måra av att avsluta säsongen i j20 allt i nått div1 eller allsvenskt gäng

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01

Salle: Jag tycker att man ska sluta mobba Stehlik.

Han fick snabbt -6 (var det efter tre eller fyra matcher). Sedan dess är han +2 i plus/minus. Killen är verkligen oduglig med pucken då han är omstämdigt och har dålig adress på passningarna. Däremot tycker jag att han är riktigt bra defensivt. Ge honom bara möjligheten att spela med en back som SKA ha mycket puck istället för Torp så tror jag att det blir bra.

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01

Dirigo: Intressanta kedjor tycker jag, speciellt Spina - Steen - Ritto. 

Ritola måste ges plats åt i en första/andralina, tycker det är slöseri att ha honom i tredje. 

När Påhlsson kommer tillbaka kanske det kunde bli: 

Nagy - Susse - Skröder

Spina - Ritola - Müller

Kempe - Påhlsson - Madsen/Hari

Svensson - Forsberg - Öberg 

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01

Salle: Det vara bara att skriva under på det där. Jag vill att man prövar;

Spina - Steen - Ritto

Nagy - Susse - Skröder

Kempe - Madsen - Müller

Svensson - Forsberg - Öberg

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01

Salle:Bra analys! Tycker att Uffe ofta ser ut som en fågleholk i båset och Peter A. ser inte rolig ut med sin fläskläpp med snus!

Varför agerar de inte och vaskar om i laget, när det funkar så dåligt.

Kanske är det dags bänka tränarduon? 

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01
NuMo: Tror du Danielsson är något att ha då även Susse och Skröder är iskalla?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01
NuMo: Nån jänkare bröt handen så nu får han spela igen. Gjorde 1+1 i sin premiär.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01

Salle: Jag tror inte Uffe vill ha mål i baken första bytet oavsett vilka som spelar och om han bytt startingline har det i alla fall inget med Supporters tankar kring det att göra.

Nu tror jag iofs. inte att det var så du tänkte.

Det vore kul om man kollar hur Danielsson har det nuförtiden. Någon rapporeterade att det inte fungerade så bra.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01
Salle:förbannat bra skrivet
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01
Vad finns det att skriva angående matchen. Ingenting och samtidigt hur mycket som helst...

Vi skämtade lite elakt när KFop-Öberg-Madsen presenterades som starting line: "Uffe vill säkra att vi inte får ett baklänges mål redan efter 36 sek" Gissa om vi satte det skrattet i halsen.

Alsenfelt har helt sonika inget självförtroende alls och det gäller inte bara på 1:a målet.  Hade inte Ullmark plattmatchat totalt igår i J20 så hade jag sagt att han skall stå på lördag. Men nu får det bli Starky med Ullmark som reserv. Asplöven ringde ju efter målis tidigare i veckan, kanske läge att låta Oscar lira till sig lite självförtroende i AS?

På backplats saknas Cumiskeys skridskoåkning och pucktransport från egen zon nåt ofattbart. Hans, okända, skada oroar verkligen. Stehlik kan man skeppa långt bort så fort man hittar lämpligt fartyg där han ryms. Hägg MÅSTE få spela istället för honom.

Susse och Skröder MÅSTE få slippa Spina. Han är för snabb och irrationell (läs fladdrig) i sitt spelsätt att inte ens Susses smartness funkar. Jag skulle sätta en (iofs iskall) nagy där. Det har funkat bra förr, spec emot Timrå.

Steens skada oroar inte så mycket som jag skulle tro. Han ser trött och grinig (inte så konstigt så som han behandlas btw) ut. Även om hans formation med Hari och Kempe funkade rätt bra så tror jag att Ritola kan funka på den platsen. Eftersom 4:e linan funkar hyffsat så har vi tyvärr en 3:e lina utan naturlig center. Läge för Bengtsson om Alex inte är tillbaka?


Sen måste jag ifrågasätta Uffe & Peter A lite. Under Powerbrejken är det ett under av inaktivitet på dessa två. Uffe vankar bara lite bakom bänken med händerna i fickorna och INGA spelare försöker ens prata lite granna om vad man skulle göra för att få fart på skutan.




Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01

Bad_Brett:

Ok, lower body på Steen. Svårt att se vad som hände. Han såg ju inte ut att halta. Kan det vara något i ryggslutet?

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01

J F K:

Tack för intressant information. Det är lite rörigt det där, ungefär som fallet tillbringa/spendera tid. Enligt mig kan man bara tillbringa - inte spendera - tid. Det troligaste är att det är en missuppfattning från engelskans "spend time". Men så visade det sig att det faktiskt en gång i tiden, för hundratals år sedan, var acceptabelt att spendera tid även i svenskan.

Den senaste saken jag har upprörts över är att SAOL numera hävdar att det är okej att skriva "En slags klubba" eller "Ett sorts träd". Vart är vi på väg?

***

Nåväl, usel match från MoDos sida. Passningsspelet går ju i en tiondel av tempot jämfört med 10 matcher sedan. Skönt att det är uppehåll snart.

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01
J F K: Gör som jag. Skriv olika varje gång.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01

J F K:

...I kategorin "Svenska/vardagligt". Ungefär som "åtminstonde" eller något annat tokigt.

Motståndarna får billigare mål för att vi har urusla målvakter. Sedan kan de spela på ledningen och då skapas det ytor. MoDo har alltid varit usla på att möta samlade försvar och då är det förstås mycket negativt att åka på så tidiga baklängesmål, framförallt när självförtroendet är stukat.

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01

NuMo: Man har inte självförtroendet och då börjar man tvivla på sin förmåga. Skröder passar bort lägen från slotet, man skjuter inte direkt utan försöker sikta osv. Hockey går för fort för att man ska hinna tänka, utan man måste lita på sin förmåga och gå på instikt. Mycket lättare sagt än gjort...

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01
J F K: Men idag skapade man inte speciellt mycket. Det börjar slita på truppen när man inte når framgång trots allt slit.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01

Bad_Brett: sv.wiktionary.org/wiki/omst%C3%A4ndigt

Man måste spela rakare och enklare när domarna är så in i helvete urusla. Modo försöker slå en passning för mycket eller dribbla sig igenom, men då kommer klubbor runt armar och ben. Det går inte, utan man måste skjuta tidigare helt enkelt. Back to basics.

Nu har Modo också en massa otur. Man tar en hel del avslut som är bra och som ger returer, men det är en djävla motstuds. Det är ju inte så att vi är utspelade en enda match, utan snarare får motståndarna billigare mål än oss.

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01
Bad_Brett: Jaja detaljer ;-)
Omständigt verkar för övrigt betyda nått i stil med vardagligt :-) :-P
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01
Monno: Alsenfelt i all ära. Men vi klarar ju fan inte av å göra mål...
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01
J F K: Vi spelar ju så jävla svårt å omständigt!!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01
Bad_Brett: Kanske höft.  Tror inte på hjärnan.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01

Gusse:

Jag gissar på lättare hjärnskakning.

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01

Gusse: Omöjligt att svara på. Det såg i alla fall ut som någon träff på arm/armbåge, vilket kan ha gått åt axel.  Min reflektion är axel i alla fall.

 

Jaha. Däär stack man hål på det punkterade däcket igen.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01
J F K:Axelskada på Steen?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01
Bad_Brett: Nej, det är ju löjligt vad mycket fasthållningar han utsätts för, men domarkåren har tyvärr fullständigt tappat allt vad beivrande av spelförstörande moment heter. Nu är vi snart tillbaka till Börje Johanssons glansdagar. Svenska hockeydomares värsta tid någonsin, helt i klass med depressionens USA på 30-talet vad gäller ekonomi som verkar vara din gren.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01

J F K: För övrigt är kommentatorn sämst av allt. En kille med mundiarré som verkar tro att han refererar matchen för blinda. Ett tips i alla välmening: Vi som sitter framför tvn har ögon att se med.

Hur djävla svårt kan det vara att läsa en laguppställning? Står det Salmonsson så heter man väl Salmonsson och inte Salomonsson. Nu verkar kommentatorer alla vara lite dyslektiska.

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01

J F K:

Tydligen får alla lagen göra lite som de vill med Steen nuförtiden. Det gör inte saken bättre.

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01

NuMo: K Fopp skulle ha Weinhandl där när han gjorde mål. Han får INTE släppa in honom sådär mitt i slotet. Ingenting för Alsenfelt att göra när han skjuter så nära.

De bästa chanserna skapas när vi spelar enkelt. Upp på back och skott, samt jobba på att skymma och ta returer. Däremellan ska det duttas och fjantas. Hari försöker i ett hyggligt läge passa igenom tre LHC-spelare istället för att skjuta. Ritola vet jag inte vad han sysslar med, men det är svårt att tolka det som om hans målsättning är att flytta den svara gummitrissan mot motståndarnas mål i alla fall.

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01
NuMo: Det är oerhört fashinerande att det är så svårt att träffa mål i avgörande lägen.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01
NuMo: Borde inte de där vare straff??
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01

Juast nu får Modo bara vad de förtjänar. Målvakterna släpper in obegripliga mål och utespelarna skulle inte göra mål om målet var hundra meter brett och tjugo meter högt ens en gång.

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01
Monno: Haha Hari blir av med klubban. Nån kastar ut den ur zon. Så då tar han helt sonika Lhc spelarens klubba när han tappar den. Tro hur han tänkte där? :-P
Eller om han inte såg att det inte var hans klubba?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01
Bad_Brett: Tänk nästa match Alsenfelt börjar i, tro om han kommer vara nervös innan första skottet? :-P
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01

Bad_Brett: Steen har i alla fall en klassisk formsvacka som är så vanligt från spelare som inte spelat på länge och plötsligt kastas in i hetluften.  Om 7-10 matcher  blir han bra igen.

Lite Boxplay. Det kan ju vara bra att träna på.

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01

J F K:

Jag gillar målvakter som inte överarbetar situationerna, utan som står på rätt plats och ser så där härligt täta ut. Ahlsenfelt är fladdrig enligt mig och läcker som en sil så fort han är det minsta skymd.

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01

Bad_Brett: Jag tror på Alsenfelt. Jag tycker att han är en oerhört bra målvakt, även om jag självklart måste erkänna att de två senaste målen är rejäla tavlor. Han är grymt snabb i sidled och är en målvakt som kan fullständigt spika igen när han är som bäst. Mer kontrollera i rörelserna än Starkbaum.

Fast det är klart att det känns konstigt att skriva det med tanke på 1-0 * 2 och tidigare historik.

Starkbaums matcher mot HV och AIK innehöll dock betydligt fler svaga ingripanden än så.

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01

J F K:

Det är oerhört frustrerande att spela när målvakterna släpper in höstlöv efter 30 sekunder, speciellt för ett lag i motgång.

Jag tycker att det är märkligt att man ger Oscar chansen igen. Visst, Bernard hade ett par svaga matcher, men är överlag en mycket, mycket bättre målvakt.

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01

NuMo: Alsenfelt gjorde en tavla. Den här gången lite skymd, men ändå en tavla.

Vad i hela helvetet håller spelarna på med? Spina passar Skröder i slotet. Då passar Skröder ned till Spina vid förlängda. Vad fan ska Spina göra då? Noll vinkel. Istället hade väl Skröder kunnat skjuta från ett riktigt bra läge.

Nej, nu är man flera år tillbaka när man börjar vara för nonchalanta när det kommer till skott. Det ska passas och passas till man har öppet mål, men det fungerar inte! Man måste börja skjuta ordentligt och skymma framför mål. Så djävla enkelt är det.

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01

Bad_Brett:

Tuffe Uffe får väl lappa på honom några rejäla handflator strax innan nedsläpp, för när han väl vaknat så är han ju inte så dålig.

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01

Gusse:

Haha. Han är historiskt kass, förutom i redan avgjorda matcher.

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01

Gusse:Släppte Ahlsenfelt in första skottet igen?
Killen underlättar inte att återfå flytet om det är på det viset.

Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01
Gusse: Haha! Jag ilade iväg på toa och missade målet.  Målvakterna är ivriga att släppa puckar förbi sig som vanligt. Går det inte att få ett skott på sig inom fem sekunder? Kan ju nästan bli världsrekord.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01
Berka:Va i helv .....IGEN
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Linköping HC 2012-11-01

Rytter: Kanske gillar dåliga exempel ;)

Nämen jag tycker inte skröder /sundström varit bra hittils, många pekar på att dom varit vinnande koncept tidigare, jag pekar på att det är man inte nu.

Visst har det blivit lite poäng, spina har slagit in många puckar och sundström har ramlat in några, men faktumet kvarstår att jag tycker inte dom spelar speciellt bra, långt ifrån såbra som dom brukar vara.

Jag menar bara att dom 2 har kapaciteten att skapa mera, få mera tryck, dominera anfallzonen på ett behagligare sätt, helt enkelt tror jag dom kan göra mera på isen som kan vara till nytta för laget, att dom gör lite poäng här och där är väl bra men jag förväntar mig mera, och kan man få ut mera av att byta ut en länk så gärna för mig.

Nu går vi mot seger=)

Kommentera

1532229 · »