1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480834 inlägg · 4078 ämnen

MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma

2591457 · » Till forumet


Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
Zxcvbnm:
Ja men förstår inte varför man stängt SHL för er i nästan 3
decennier, orättvist
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
Zxcvbnm: bättre att stänga SHL när Djurgården är i HA. Oavsett vart MoDo befinner sig ;)
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
Bad_Brett: Jag hat hört att man skulle stänga SHL när MoDo gick upp men Djurgården sabbade det när de blev kvar i HA
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
Rödluvan: Det är lite magic bullet över denna incident. Jag har aldrig sett en spelare få upp en skridsko så högt utan att tappa balansen. Det ser även ut som att han sparkar till ytterligare en gång, vilket visserligen kan ske reflexmässigt, men inte tusan var ett enbart dålig balans som låg bakom.

Givetvis var inte utfallet avsikligt, men likväl ser situationen väldigt märklig ut.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
Rödluvan:
Mitt förslag är att alla spelare skall ha skydd på skridskoskenorna.
Hockeyn skulle bli roligare och det skulle inte gå för fort för domarna .
Och då skulle huvudtacklingarna försvinna samt att inga domare skulle bli pååkta.

Bara fördelar!
😉
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
Rödluvan: I skenet av det inser jag att mitt skämt med Liss och den riktigt JFK faller platt.

Jag håller med om det otäcka och när folk säger om exempelvis Pooley som straffades för att inte ha halsskydd bara drabbar den som inte använder ser, så håller jag verkligen inte med. Nu säger jag verkligen inte att den förolyckade inte hade skydd, utan bara att det är många som kan må ruskigt dåligt om man inte tänker på säkerhet och använder se skydd som finns.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
UbbeNils: Blir inte bättre av att det skedde i England också där de knappt vet vad hockey är för nåt.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
Rödluvan: Finns så många stukade människor, fler å fler blir det också. Tyvärr.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
Rödluvan: Är fan sinnessjuka grejer man får upp när man söker Petgraves namn. De som tror det är medvetet har varken sett eller spelat hockey. Herregud.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
UbbeNils: Säger inte emot, viktigt att det finns förebilder i A-lagen för de yngre också.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
Problemet är att dom gör ju inte sitt jobb, åker ju ner under hals linningen hela tiden. Ny konstruktion vore inte fel.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
Satan så tragiskt med Adam Johnson i helgen. Hoppas föreningen tar krafttag för att få alla att bära halsskydd, absolut jävla mardröm att det ska hända någon till.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
eltifoso: MoDos stora stålar till förstakedjan måste betyda poäng snart annars blir det en jobbig vinter.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
bollan123: Skulle tänka mig att 110’ netto (utan artistskatt) är närmare 200’ bruttolön lägg sedan på socialavgifter ink semesterlön så blir troligen kostnaden för arbetsgivaren närmare 300’/ månad
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
J F K: Minns när gamle grannen Olle Liss gick förbi min balkong och jag såg hur hans lilla vita hund tänkte: "Kom igen nu Olle, för faaan!!"
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
Costanza: Mycket hårdare än J F K också.
Endast Olle Liss ur form är lika långsam.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
bollan123: Alla MoDo-spelare jobbar dock hårdare än George.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
erjo: Nu sa ju han dock netto lön i podden och det skrev jag också. Som jag förstår det så är det vad han får på kontot totalt alltså efter skatter då blir summan betydligt mer. Dessutom lägg på sociala utgifter på det också.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
bollan123: Han hade räknat löner över 12 månader, så 110000/12 = 9166$/mån. Med dagens valutakurs blir det 102398.89/mån, så det blir lite mindre än 110k tom.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
erjo: Nej det gjorde han inte. Han sa att Woods och Dicken ligger på 110k DOLLAR NETTO per säsong. Vet inte vad det blir för MoDo att betala efter skatter men det blir nog lite mer än 110k i månaden va?

Detta är dock billigt i jämförelse av vad dom ska tjäna om dom fortsätter leverera. Blir nog dubbelt så mycket om dom förlänger och vi är kvar i SHL.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
Vi är bara 6 p från andraplatsen. Det tar vi med oss. Vår målskillnad har ju åkt ner i källaren på sistone, men heja MoDo!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
J F K: Menar mest att MoDo nog är nöjda med pjäserna de har och är lite besvikna att flera av dem inte klickar. Tror inte heller det hjälper att köpa nytt nu. Som du säger sitter det i skallen och att det nu måste komma fram lite krigarhjärta.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
Costanza: Visst kan Niederbach lyftas upp igen om man vill ha den spelartypen. Möjligen kan också EJK gå in högre upp för sitt uppoffrande och fysiska spel. I övrigt är vi relativt låsta kan jag tycka.
Visst, vi har fortfarande presterat riktigt bra för att vara nykomling och nog tycker jag att det finns lag som vi borde kunna ha under oss i slutet av tabellen, men det är lite oroväckande att vi nu fallit igenom mot både IKO och Luleå. Ska vi vara säkra på att slippa kval kan vi inte bara spela för fullt varannan match. Vi måste vara mer påslagna och jobba hårdare än motståndarna i nästan alla matcher.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
J F K: Madhawk sa i deras pod att Woods och Dickinson låg på runt 110k i månaden och tänker man sedan att Aagaard kanske ligger lite lägre än så, så är det otroligt mycket bang for the buck på den kedjan.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
J F K: MoDo har många alternativ i truppen i alla fall.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
J F K: redan nu med karlin-mått mätt. :)
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
BobbyG: Redan nu? Garpenlöv hade väl provat 13 olika konstellationer redan och sabbat all form av självförtroende på sina spelare...

Hur som helst så är det vettigt att byta. Jag tycker att Walli och Södergran är i behov av en mer konstruktiv center och att O'Regan kanske kan dra nytta av att själv få vara den mest kreativa i kedjan. Hur som helst så hoppas jag att man får några bra svar och att vi hittar en optimal konstellation.

Sedan förstår jag verkligen att man behåller andrakedjan med tanke på hur mycket man får ut jämfört med den individuella skickligheten per spelare. Jag tycker att den presterar fantastiskt med tanke på att det var en rent allvensk kedja och alla på förhand dömde ut den. Nu är den inte bara en ok andrakedja, utan en riktigt bra kedja på SHL-nivå.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
Costanza: ja, gillar att man byter redan nu. det värsta som kan hända är att det inte funkar nu heller, det kan inte riktigt bli sämre? och är det nån surskalle är det bra att få bort den ur gruppen tidigt :)
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
Tarasov: Känns som att det är läge att testa nya linor. Har alla rätt skalle så accepterar de detta utan att bli surgubbe.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
Bad_Brett: nu har de dock bara spelat 3-4 matcher tillsammans i en hel lina. Men nog hade jag förväntat mig att man skulle få se en hel del fler snygga upplägg o poäng därifrån. Att han som någon sa bara gjort poäng i en endaste match är rent katastrofalt dåligt.
En med sådana handleder ska få lite gratispiäng här o där.

Näh, ska man hylla alla smarta fö3värv så får man nog ta och klaga lite på flopparna också.
Och så här långt är alla 3 i vår tänkta förstaformation floppar. Men gissar de får en ganska lång tid på sig att visa något. Men har inget hönt om en 10 matcher eller så. Ja då är det nog läge att se om man kan bli av med dem.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
Rödluvan: Karlin läser tydligen vad jag skriver härinne😂
Tror det kan bli bra. Vigneault tillför mer fysik och mindre duttande vilket den kedjan behöver.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
BobbyG:
Tycker det är bra förändring han kommer få göra som han vill i den kedjan, samt så kommer O Regan bli naturlig spelfördelare i första. Sam V kommer vinna puckar och vara allround för övriga två i första.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
Rödluvan: vad är det värsta som kan hända?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
Rödluvan: kan det vara att han fortfarande inte är tillbaka i toppform efter skadan? Han borde ju inse själv det gått trögt att få igång kedjorna så får se hur det blir. PP1 blir nog intakt i alla fall... tar även personlighetsrapporter från andra klubbar med en nypa salt. Får se hur han agerar under Karlins ledning.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
BobbyG: Ja, det blir väldigt märkligt ifall en kille som har mäktat med en andrassist och ett mål som i princip var i öppen kasse, likväl ska vara given i förstakedjan.

Sedan börjar jag bli redigt less på allt snack om han och Oregano inte har "fått chansen" på grund av skador och utebliven försäsong. Peter var borta i nästan ett år och klev in och vann slutspelets poängliga direkt. Visst, det är en dålig jämförelse, men Rååma har trots allt spelat 7 matcher och Oregano 9. Även om detta till viss del kan förklara att inte är på topp, blir det direkt löjligt att hävda att "de inte har fått chansen".
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
Rödluvan: ”vi har lovat honom”. Det var nog den sämsta anledningen någonsin att spela honom där. Tror nog vi har ledare med starkare psyke än att man spelar honom därför.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
BobbyG: Funkar inte så på alla spelare dock. Vi har lovat honom att vara nummer ett, samt att han varit skadad. Nä, detta tror jag inte alls på.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
Rödluvan: Rååma har ju inte levererat trots att han varit uttalad förstecenter. Om han väljer att bli tjurig och ännu sämre kan vi lika gärna skicka honom
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
Rödluvan: om roma vill vara nummer ett så får han börja spela som en nummer ett :) just nu är han som bäst tredje bästa center i laget.

det kan bli en bra lösning tror jag. sam och oregano har vi pratat om tidigare lite grann, och ranta/södergran är det inte så stor skillnad på.

ska bli intressant att se om walli kan få en utväxling på att spela med en roma som förhoppningsvis passar bättre i den omgivningen
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
Tydligen så ska ändringen vi gör i förstakedjan vara att Sam tar Ruohomaas plats, det tror jag inte på alls. Ruohomaa behövde väl vara nummer ett för att kunna leverera. Bättre att byta O’regan mot Riley
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
Tarasov: du har rätt i att det nästa spelare in måste vara någon som modo är så säkra det bara går är en spelare som verkligen gör en positiv skillnad. det får inte bli en till oregano som ligger efter och har svårt att anpassa sig till spelet, för den tiden kommer inte finnas när den spelaren väl kommer in, den tiden finns knappt nu.

det är jättesvårt, för spelarna som passar in i det kriteriet är oftast inte lediga under säsong, det skulle vara om något annat shl-lag gör sig av med någon, växjö försöker släppa blichfelt tror jag, men tror inte han är tungan på vågen heller

tror fortsatt att lösningen på modos problem behöver hittas internt
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
erjo: Du har en poäng även om jag tycker den är kraftigt överdriven.
Ranta är inte den skickligaste kniven i lådan men samtidigt var Hinken tidigt ute efter honom så det bör finnas en fin uppsida som Karlin och co helt enkelt inte fått ut än, ist för att säga åt han att spela på ett sätt så tror jag man måste hitta en omgivning som gör att han får ut mer och utvecklas i den riktning man önskar.

Jag har sagt det förr och säger det igen, det skulle behövas en tung powerforward i 1:a som kan spela fysiskt och vara ”grovisen” i den kedjan.

3:e kedjan har slutat producera så varför inte försöka kombinera 1:a och 3:e för att hitta konstellationer som gör att fler kedjor börjar producera.

Aagaard - JD - Woods
Walli - Ruohoma - Ranta
Oregan - Sam - Södergran
Olsson - Ejk - Niederbach
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
erjo: tyckte Ruohomaa va bättre med Aagaard när de spelade tsm på försäsongen.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
Tarasov: man måste ta ett snack med Ranta typ igår, och göra klart för honom att han ska spela enkelt, utnyttja farten och storleken och ta sig in på mål och låta Ruohomaa och O’Regan göra det konstruktiva. Ranta har inte spelsinne för att försöka sätta upp spel offensivt, det var någon som skrev att han var lika hockeysmart som en hög suddgummin och det tycker jag är ganska spot on.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
Gusse:
Svårt men tycker vi gör rätt, jag tycker backsidan ser bättre och bättre ut i spelet. Berg tycker jag klara rollen som 6 back bättre och bättre.

Sen när det gäller anfallssidan så finns det säkert spelare som gör laget bättre men kan vi få tag på dem? Tror fortfarande att den kan lossna för den tilltänkta förstakedjan. Sen skall det in någon ny så skall någon bort. Såvida inte Pulijärvi eller A Nylander är aktuella tycker jag vi kan vänta.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
Gusse: pengarna finns inte. Tror vi ska sitta lugnt. Kommer en defensiv back med rätt meriter/karaktär bör vi hugga annars tror jag hinken är lugn
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
J F K: Många lag förstärker sina trupper. Senast Oskarshamn. Vi sitter lugnt i båten. Gör vi rätt? Eller bör vi också förstärka?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
Silly: Ja, jag kallar dem tredje för att de varit skrivna som tredje. Jag tänker bara att det blir omöjligt att hålla isär kedjorna om vi ska byta namn på dem mest hela tiden beroende på vilka som presterar bäst och får mest istid.

Sedan kanske man skulle namnge dem efter mest framträdande spelare? Ruohomaa, Woods, Södergran och Sebbe?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
J F K:
Jag tror att både du och jag vet att PP1 är vår 1:a lina som dom hoppas på.
Sedan som du säger.
Bara förr att 2: a har gjort det lite bättre på slutet och Karllin har låtit dom startat så innebär det inte att dom är PP1..? Som en del tror här.

Hur skall vi då tolka att 3: e alltid startar i matcherna?
Det är inte alltid en 1: a lina startar i matcherna heller?

Nä 1: a är deras 1: a i PP och den dom tror och hopoas på ska vara ledande och matchvinnande och sedan att 2:a går bra är bara en bonus som dom vet kan leverera när det stämmer för dem.

Jag tror att du o jag har samma syn på detta?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Luleå HF 2023-10-28 Hemma
Silly: Mer bara logik. Det är fullständig omöjligt att veta vad du menar med pp1 eller pp2 om vi byter mellan matcherna. Säg att Ruohomaas gör ett par mål och blir "pp1" två matcher. Sedan Woods igen. är det inte rätt omöjligt att föra en diskussion när man inte vet vad som avses?
Kommentera

2591457 · »