1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

481970 inlägg · 4079 ämnen

MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11

« · 2467278 · » Till forumet



Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
MoDoNörden: Vi tackar ÖIK för en poäng, de borde haft fler. Några till sådana halvdana insatser av Löven så vinner vi serien!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Nooky: Omöjligt att svara på eftersom jag inte vet vilka lag som möts i kvartarna.
Tror tex att både Ssk och Dif kan gå till Semi, men möts dom i en kvart så blir det inte så
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Nooky: MoDo, Löven, DIF, SSK
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Nooky: Viktigt poängtapp för löven. 4-4 efter ordinarie tid.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Gavelo: Gavelo, vilka 4 lag tror du kommer gå till en semi?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
J F K: Men jag skall även då säga att jag tror Modo klarar att hålla 1:a platsen och jag tror Karlin kommer få ordning på grejerna i slutspelet och jag tror att vi kommer spela Final.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
J F K:

MoDo leder ju serien och har varit överlägsna,
Vi har en bra chans att bli seriesegrare om laget fortsätter som de ändå gjort spelmässigt de sista matcherna.
Just tabelläget och nyförvärven inklusive Tex eventuella återkomst har gjort så att vi just nu i princip har krav på MoDo Ska gå upp till SHL, det är fullt möjligt!

Dock ur Lövens perspektiv så tycker nog de att det är deras tur, de har varit nära och närmare MoDo att avancera sett till de senaste senaste året totalt sett.
Jag hoppas och tror att det blir Karlin som ställer till det för Björklöven i år
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
J F K: Det är inte ett fiasko att komma 2a i allsvenskan, men det är ett fiasko att leda serien med 19 poäng och sedan tappa allt på 5-6 veckor.

Modo har allt i egna händer, men just nu läker våran båt något kopiöst och börjar vi inte täppa igen hålen snart så kanske vi tappar serieledningen, och jag kan nog inte tänka mig något mer förnedrande att tappa en så till synes ointaglig ledning till värsta konkurrenten, vi satt för 3 veckor sedan och vissa tyckte att vi har en så stor ledning att Löven aldrig kommer komma ikapp, ja nu står vi här och dom har nästan gjort precis det, på väldigt kort tid dessutom.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
J F K: Anderberg har ett riktigt fint skott! Såg att det skulle bli mål...
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
KRB: Jo, om MoDo ät ett praktfiasko så undrar jag vad man ska hitta för superlativ för att beskriva Västerås. Intergalatiskt räcker nog inte.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
J F K:

Håller med, MoDo är just nu som ett pussel av bitar tillverkade i höglegerat stål, pusslet har en bit kvar, det är långt ifrån klart men kan bli väldigt fint om spelare och ledning får till det!
Om skadorna kommer tillbaka, nyförvärven hittar sina roller och Karlin får till toppformen till kvart och semi så blir vi oslagbart bra i finalen,

Det som känns tufft det är att Löven vet och har bestämt sig för hur de ska spela matcherna i slutspelet, MoDo har en bit kvar tills vi spelar som vi ska göra, hela matcherna igenom.

Vi litar väl på att Karlin har koll och genomför sin plan och tar oss till SHL den sista april!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Gavelo:

Man kan vända på det hur man vill.

Det var ett praktfiasko av de övriga lagen att släppa iväg modo till en 19p ledning. Det är ju ett minst lika relevant påstående.

Lika dåliga som vi varit nu har alltså de övriga lagen varit i perioder tidigare.

Att plocka ut en viss period av säsongen är knappast relevant.

Vi kan väl vänta tills serien är färdigspelad innan vi beslutar vilket lag som varit starkast över säsongen.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
JoseGonzales: Makalös effektivitet.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Gavelo: Lugna dig. Det är knappast ett fiasko om vi skulle komma tvåa, men nu har vi inte ens tappat förstaplatsen och det ska fortfarande mycket till för att vi ska göra det.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Gavelo: Tur att slutspelsplatserna delas ut baserat på hela säsongen då och inte januari månad plus någon vecka.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
KB65: Löven i egen zon, bedrövligt!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
KB65: Ett av årets snyggare! Vi hängde 3 mål på 4 skott tror jag när vi vände 2-1 till 2-4..
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Keriksson: Helt sagolikt vilket praktfiasko att Modo på bara några veckor tappat en 19p serieledning.
Som jag skrev tidigare, Modo hade inte ens legat på slutspelsplats idag om serien startat vid årskiftet, så dåliga är vi poängmässigt.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Keriksson: Riktigt fin kasse av Olofsson där.

Surt för ÖIK som tidigare var en felträff ifrån 3-1 som istället blev 2-2 i en omställning.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
J F K: Ja då var det roliga slut för Östersund och Modofans. Nu tar vi de två hängmatcherna i veckan så har vi 8 p serieledning!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Rytter: Men, jag föredrar ändå långsiktigt att man spelar mycket bättre än motståndarna, än att man räddas av flyt. På längre sikt brukar det fälla avgörande och jag hoppas verkligen vi även kan börja ta betalt för vårt övertag.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
mikenomad:

Samtidigt har vi saknat aagaard (mot löven) och dickinsson som är spelare som gärna kliver rakt in i skiten och är modiga. Sedan ska man inte underskatta hur dessa får med sig övriga att göra samma sak.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
modomille: Tycker att vi under perioden vi vann mycket så var det många som tog sig in framför mål. Sveningsson, Södergran, Ohlsson, OP osv. Nu har vi blivit bekväma och det är som att alla letat skottlägen utifrån, men ingen tar sig in framför målet så att skotten får bättre utdelning.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
modomille: Ja precis, det var främst det jag reagerade på. Men även i övrigt, att ni saknar spelare som vill ge sig in i skiten
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
mikenomad: Menar du i PP? För bumper är en position/roll i PP. I spel fem mot fem så är det primärt upp till centern att vistas runt målet och i slottet. Där saknar vi Josh något enormt då han kanske är bäst i serien på spelet runt kassen. Men kan hålla med om att vi har lite för få spelare som jobbar insida.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
mikenomad: vi har några dom kan göra det.
Men varit tunt med sånt senaste tiden.
Tror dock att mycket av viljan att stå där försvinner när man tror sig kunna vinna genom att ta i 97%.

Måste få alla att bry sig igen och ta i för kung o fosterland.
Då borde vi ha störst chans att gå upp.
Men som det ser ut nu så tror jag det kan bli svårt.

Positiva är att vi har ett tag till på oss att komma igång.
Men det i sig är ju ingen garanti.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
MorganaLefaey: Ni behöver en bumper framför motståndarmålet också, en Hartmann eller Alvarez. Det har iaf varit övertydligt de två senaste matcherna där ni haft speldominans men lite bollibompa-avslut
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Nucky:

Ja, och hur ska Karlin o co tänka nu, Ska vi träna på att spela av matcher lite mer när vi har ledningen? Eller är det vänta o se som gäller, invänta Dicken och det mesta löser sig
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Gavelo: tycker det var helt rätt att spela Tex. De behöver svar i tid. Men tyvärr blev det svårt att avgöra Tex kommer vara ett riktigt alternativ. Han var inte dålig, men inte heller bra. Vilket i alla fall jag tycker är OK. Men frågan är om OK är bra nog för att lita på.

Skulle vi missa att gå upp så tror jag dock inte det är pga guden eller tex.
Tror mer på att vi inte har ett svin på backplats som får frikort i slutspelet. Eller pga att vi har en 1a center skadad/ur form. Att ta för givet att han kommer hinna komma i form efter 14-15v frånvaro eller vad det nu är, tycker jag är riskabelt värre.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Nucky: Jo, men ju mer fokuserad man är, desto bättre hanterar man motstudsar. Tycker inte vi alls förtjänat poängen pä slutet, även om det är lätt att motivera det spelmässigt där jag tycker att vi varit bättre än motståndarna flera matcher på raken nu.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
J F K: Slarvet och motstudsarna senaste tiden har varit närmast parodiska.
-Slutade spela mot KIK och gav bort 2p
-Blev bestulen på 3p mot BIK av de randiga.
-Enligt er som såg matchen gav man bort 2p även igår. Deras 4-4 kommer med 7 sekunder kvar.

Det är SLARVET man blir så sjukt irriterad på. Borde vara bättre den här tiden på året.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Gavelo: Nej, vi skulle vunnit i alla fall. Sorgligt att vi återigen går ned oss så rejält. När man såg hur bra laget verkligen kan prestera vid vändningen från 2-3 blir man rätt förbannad.

Jagar Löven Holmström? Det är väl extremt tydligt att spelare och ledare i Löven och Skellefteå inte tycker att det är något speciell rivalitet mellan lagen. Kan inte bara supportrarna sluta låtsas?

Men, de behöver verkligen den där centern. Lööke är rätt begränsad om han inte får några bra puckar att jobba med. Då blir det en extremt dyr värvning som man får ut rätt lite ifrån. Jag kanske får äta upp det, men jag var rädd för att de skulle gå efter någon annan än honom, men det säger en hel del om hur begränsad marknaden är.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Gavelo: Gör som Madhawk förslog och lägg upp 2 miljoner för Högberg annars. Ge Linköping 1 miljon sedan Högberg 1 miljon om vi går upp. Problemet löst och vi har SHLs bästa målvakt.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Nucky: Dels ville man utvärdera statusen på Tex innan deadline och sen blir det väl mycket med 3 matcher på 4 dagar där 2 av matcherna är mot topplagen så jag tycker som du att det var en no brainer att spela honom igår, och det är verkligen inte pga honom som vi förlorar 2 poäng.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Gavelo: Var väl också pga skaderisken på Gudlevskis som han fick debutera just igår.
Sett ur den synvinkeln var det en no brainer att låta honom spela
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
erjo: I en sådan spelvändning är det oerhört svårt att göra annat på det skottet och svårt att lasta målvakten för den, skottet är klockrent för att kunna slå in returen.
Sen att han släpper ett skott som höll på att resultera är såklart mindre bra men han räddade även ett friläge och en straff.
Och nej det är inte detta målvaktsspel som ska ta oss till Shl men är Tex såhär bra redan nu så kan han bli jävligt bra i slutspelet.

Tex har varit med mycket förr och jag kan lova att hans självförtroende inte tar stryk för att han gör en riktigt bra match i comebacken men förlorar matchen, han är nog supertaggad på att spela igen.

Sen kan man diskutera när han borde gjort comeback, men det finns samtidigt inte så många valmöjligheter.

Jag är mer än nöjd med Tex första match, trodde helt ärligt att det skulle se värre ut.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Gavelo: Tycker han var off, vilket är förståeligt. Visst tappar man två man högt på sista målet och man får en spelvändning mot sig som är skit. Men han måste göra det bättre på den pucken som slängs in på mål. Chansen som uppstår precis innan deras avgörande mål i förlängningen då han släpper en muffin som glider och lägger sig på utsidan av stolpen, den måste han ha och det kommer han säkert att göra bättre ju längre det går.
Men att sitta och skriva att han gör en riktigt bra match.. Är det där det målvaktsspel vi ska ranka som "riktit bra" så kommer vi inte ta oss förbi semifinalen och tveksamt att vi tar oss dit ens.
Därför tycker jag att det är riktigt dåligt att slänga in honom i denna matchen, han kommer inte att ha något vidare självförtroende och laget kommer inte ha samma tillit till honom som man hade haft om man spelat honom i en på pappret lättare match. Sedan att man ska "se hur han står sig" är kanske en sanning med modifikation, man bör veta att han är helt iskall efter att inte spelat en match på ett år, det är ingen hemlighet, man kastar inte in en sån målvakt mot seriens hetaste lag.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
erjo: Vad tycker du han inte gjorde bra undrar jag?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Gavelo: Vissa här inne är tydligt förblindade av namnet som står på tröjan. Hade Guden levererat den prestationen Tex levererade igår hade folk skrikit på förstärkning.
Det går inte att säga att någon är bra för att det är deras första match för säsongen, antingen är man bra eller så är man inte bra. Att han spelat 1 eller 100 matcher spelar ingen roll. Visst kan man göra det bästa av förutsättningarna och det gjorde han möjligtvis, men bra var han inte.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
erjo: Han var riktigt bra, inte i toppform men riktigt bra.
Målen kan han inte göra så mycket på, möjligtvis skottet på deras 2:a men det är ett bra skott mitt i slottet.

Tycker han agerade lugnt och följsamt, släppte nära på 0 returer och spelade puckar tryggt tillsammans med backarna, sen är det hans första A-lagsmatch för säsongen så helt felfri förväntades han nog inte vara.

Summan är att Guden inte hade gjort ett bättre jobb, förmodligen sämre så jag är väldigt positivt till Tex insats.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Gavelo: "RIKTIGT bra" är du seriös? han var okej i bästa fall.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Rytter: Du hittar bara ursäkter, tappet av Woods och JD har givetvis varit märkbart men aldrig att hela laget skall hamna i en så djup svacka bara för att 2 importer skadar sig speciellt med den bredd vi har.

Modo dominerade i höstas för att våra toppkonkurrenter inte alls kom upp i nivå, nu har Dif börjat röra på sig, Ssk visar styrka, Mora är hetast i As och Löven är fortfarande lite upp och ner men känns på gång, Modo spelar inte dåligt men vi blir straffade på ett sätt som vi inte blev förut och det beror inte på att vi saknar JD, det beror på att vi inte riktigt är där mentalt och alla andra lag har hittat nycklarna att straffa oss, Modo har gjort 2 spelmässigt bra prestationer nu men bara tagit 1/6 poäng, det är för att vi blir hårt straffade av likvärdigt motstånd.

Utöver det så har vi skickat Styf och Marenis och fått in Brickley och Vela som är 2 uppgraderingar vilket bör ha gjort oss starkare.

Modo är ett bra lag men vi är inte alls överlägsna någonstans.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
erjo: Faktum var ju att vi skulle ha en utvärdering på Tex status innan deadline som är innan onsdagens match. Då är det väl svårt att ställa han först på onsdag för att få reda på det?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
erjo: Haha va?
Tex var riktigt bra igår, med Guden i målet hade Mora vunnit under ordinarie för han hade väl aldrig tagit straffen.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
S-vikaren: Faktum kvarstår att om man spelat Guden igår så hade försprånget varit 7p med en match i handen. Man hade kunnat spela Tex på onsdag.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Det känns som om MoDo straffas hårdare för sina misstag idag. Om det är otur eller vad vet jag inte. Tur och otur förtjänar man, kanske.
Som MoDomille var inne på igår, så forecheckade alldeles för hårt. Gav Mora utrymme att vända spelet och komma in i anfallszon. 3 spelare MoDo-spelare i egen zon och 4 för Mora..
Rutinerade Persson lägger iskallt pucken mot mål, mot Tex tåspets. En matchovan Tex släpper en dålig retur. Persson visste vad han gjorde.
MoDo sätter sig i dumma situationer och man blir straffade för det. Man har stort spelövertag nästan hela matcher mot Mora och Löven men misstagen kostar dom hårt.
Kommentera


Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Gavelo:

Fast det handlar inte om vem som är borta i en enskild match igår.

Woods har varit borta i 8-10v eller nått sådant och missat typ 20 matcher, Dickinsson kommer väl ha varit borta 10-12v och missat hälften av matcherna.

Klart det påverkar laget och prestationerna rejält över tid. Att klara ett par matcher utan en stjärna är inga problem men i längden påverkar det laget. Sedan bara för att de är tillbaka i uppställningen så följer veckor av att hitta formen igen se på Woods t.ex. Så man dras med effekterna av skadorna en lång tid.

Inget lag har varit utan sina absoluta spetsspelare så länge som vi. Det är inte ett tyckande utan fakta. Sedan har andra lag haft skador men ofta längre ner i laget och det brukar man klara bättre är ju t.ex enklare att klara sig utan en södergran än dickinsson t.ex.

Nej vi presterar inte nära full kapacitet just nu. Prestationerna från laget i höstas hade krossat dagens modo.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Rytter: Om Löven plockar in Lökke, Ottosson och Holmström så måste nog Hinken överväga att faktiskt agera, får han inte Werner så måste han kanske titta efter någon annan.
Kommentera

« · 2467278 · »