1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

480471 inlägg · 4078 ämnen

MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11

2467477 · » Till forumet


Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Ibland kan man på internetforum öva på frasen: ”ahaa, du menade så. Då förstår jag bättre vad du menade!” 🤓
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Rytter: Det är klart att sportchefer får kännedom av vad som är intressant för andra klubbar, speciellt nu, men SSk behöver inte äventyra sin ekonomi så länge inte Björklöven agerar om man anser att man har ett lag som kan slå dem i dagsläget.
I detta läge så avslöjar man så lite som möjligt som sportchef för att inte blottlägga sina planer, sen kommer såklart rykten ut ändå men bara för att en klubb är intresserad av ett toppnamn så finns det ju ingen garanti att den klubben får in den toppen och går det illa så kanske man inte ens hinner plocka in något innan stängning, det har vi i Modo fått erfara så sent som förra säsongen.

Förstår du inte nu så ger jag upp, då får du bilda dig själv, jag kan rekommendera att du tar och snacka med en sportchef Tex, alternativt en agent så får du lära dig mycket.

Jag tänker inte dryfta detta mer och det beror på att jag har svårt att utrycka mig i skrift och jag känner inte att jag kan förklara på ett bättre sätt än såhär och därför lägger jag ner just denna diskussion.

Ps. Exemplet med Ssk överst var bara just ett exempel och inget annat.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Gavelo:

Fast nu ändrar du din definition av att mörka och vad du sagt tidigare, nu är det att inte berätta för fans och i tv-intervjuer vad man planerar och tittar på och göra detta officiellt.

Men det var inte det du sa, du sa att Kenttä mörkade och skulle släppa detta officiellt i anslutning till deadline day eller efter för att mörka för andra sportchefer vad han tänkte göra och lura dem till att ej värva.

Det är det andra vi har diskuterat här och jag vänder mig mot, det senare är ingen strategi som håller. Att stå i en tv intervju och inte namnge spelare och ens planer är nått helt annat.

Fråga: Hur mörkar man något som redan är ute och känt, dvs att Lööke och Holmström är nära Björklöven? Tror du att Georgsson i SSK är medveten om att Kenttä drar i dessa två?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
KB65: 👍🏼
Har för mig att han sågs som en väldans talang.

Verkar ha gjort en jäkla fin säsong poängmässigt i Finland iaf.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Rytter: Så är det absolut, dessa 2 har ju fått erbjudanden från Shl klubbar men där har dom tackar Nej i ett tidigare skede så ingen vet väl att dom är muntligt överens, och agenten vinner inget på att ta dom från marknaden i förtid, det kan ramla in ett superbud från något Shl lag som får en skada eller ändrat sig och vill han han/dom.

Även om dom skulle vara muntligt överens så är inget klart förens det är påskrivet lex Marenis som var klar för hästen muntligt men fick ett sist minuten erbjudande av Örebro och valde det erbjudandet.

Jag tror helt enkelt att Per är muntligt överens med både Jens och Axel och att han ämnar att skriva kontrakt när dom kommer till Sverige, rimligtvis under tisdagen eller onsdagen, innan dess kommer han inte säga något annat än att man är intresserad men att inget är klart.


Tänk på att Per kemtää satt och sa inför matchen mot Modo att man inte viste om man skulle förstärka laget mer, dom skulle diskutera det och se om något intressant dök up, 40 timmar senare verkar både Axel och Jens vara klara, det är ju självklart att han haft kontakt med dessa redan när intervjun gick av stapeln men han sa ändå att man inte ens viste om man skulle behöva förstärka med tanke på att skadeläget såg ut att ljusna, han mörkade med andra ord.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Gavelo: Han kom upp som 18-åring i Skellefteå och vann hela poängligan i slutspelet 14/15. En helt okej grundserie året efter, men sen hände det inte så mycket mer efter det i Sverige för hans del.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Gavelo:

"för det andra så vet jag att jag har rätt när jag säger att inte avslöja sina förvärv inför deadline förekommer och kan absolut ligga till grund för andra sportchefers agerande på transfermarknaden"

Men nu är det så att det ligger inte enbart på Kenttä att mörka, det är flera andra sportchefer med (från andra klubbar som varit intresserande) och en agent med i bilden, samt andra tredjeparter som kan sprida information.

En agent vill ha förtroende från alla potentiella kunder och han måste ju ge besked till andra intresserade ifall spelaren är tillgänglig eller inte och vårda kontakterna med de sportchefer som fick nobben. Sitter agenten och ljuger alla som fick nej i ansiktet och är med och spelar någon sorts mind games så kommer han få svårt att få ut max för sina spelare i långa loppet.

Hur tror du rykten når media? Jag kan nämna att ofta är det andra sportchefter eller personer runt klubben som fått nej som släpper informationen när en journalist frågar: "nej han kommer inte till oss, men hörde att han är påväg och klar för klubb x".

Sedan tycker jag du resonerar konstigt kring detta med att mörka, vad är skillnaden för en sportchef ifall det är ett rykte eller bekräftat officiellt? Tror du inte DIF eller SSK agerar likadant oavsett ifall de nu skulle vara rädda för löven och deras värvningar och de har budget kvar att spendera?

Det är nog bara du och Kenttä som kan se skillnaden här och tro att en "mörkning" fungerar och påverkar de andra sportcheferna. Speciellt när informationen redan är känd.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Gavelo: Han floppade väl rejält i HV också. Verkar vara lite lat spelare, men kanske har bättrat sig då han för första gången producerat hyggligt nu i Finland.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
J F K: Var det inte Holmström som var så upphaussad i JVM för ett gäng år sedan men floppade ?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Gäsp: Jo, han var väldigt endimensionell i Timrå. Utan en bra framspelare hände nästan ingenting och det var väl därför han fick lämna också. Holmström verkar vara lite av en grythund och inte den framspelare jag kände mig säker på att Löven skulle gå för. Visst, de har Schilkey som kam agera som Dahlen, men annars tycker jag att de har väldigt många avslutare, men väldigt få som kan spela fram. Tror de inte heller fortsättningsvis kommer att vara ett lag som oss, som vill driva upp tempot I passningsspelet, utan det blir nog mycket sarg ut och forecheck.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Gäsp: Det är såklart sant, tycker dock nästan Lundin var den smarta i den kedjan, men du har säkert helt rätt, jag satt väl kanske inte och plöjde Timrå matcher när dom spelade ihop :)
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Rytter: Jag tror inte, jag har tillräckligt mycket kunskap i ämnet för att veta att jag har rätt i mitt påstående.

Jag har aldrig påstått att jag vet mer än sportcheferna.



Men jag kan väl avslöja att det förekommer att man tittar på direkta konkurrenters strategier för att om nödvändigt ändra sin egen på transfermarknaden, hade man haft oändligt med pengar hade man kunnat stärka sin trupp så mycket det bara går utan att bry sig om andra, men har man en tight budget så kanske man måste övertrassera den för att fullfölja sin redan pågående satsning.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Gavelo: Lööke var grymt beroende utav Dahlén i timrå och när löken inte fick lira med Dahlen uträttade han inte mycket.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
J F K: Jag håller med i det mesta, Modo har presterat bättre med ett på papperet sämre lag, vi har också ett bättre grundspel och fler kedjor är delaktiga, löven förlitar sig ganska mycket på individuell skicklighet.
Men får dom in Axel, Jens och en back så får dom ett rysligt fint lag, ser inte hur Modo ska kunna svara på det, speciellt inte om vi inte får in Werner eller en annan stark ytter.

Det jag inte håller med om det är att för mig är löven favoriter och för det andra så vet jag att jag har rätt när jag säger att inte avslöja sina förvärv inför deadline förekommer och kan absolut ligga till grund för andra sportchefers agerande på transfermarknaden
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Gavelo:

Fast du bygger ju allt på ett resonemang som inte ens är realistiskt. Du tror alltså att sportcheferna har sämre insyn än dig och att de inte kan lägga ihop ekvationen själva utan måste ha värvningen bekräftad officiellt innan de agerar.

Tror du på fullaste allvar att sportcheferna i SSK, Mora, DIF, BIK inte redan agerar och letar värvningar ifall de nu skulle vara livrädda för att löven ska ta in två på pappret starka spelare.

Klart som fan dom snappar upp rykten och väger in detta i sina beslut.

Det är sjukt naivt att tro att Georgsson mfl sitter och låter sina beslut styras av

1) vad andra gör, de försöker bygga ett så starkt lag som möjligt oavsett och har de budget att värva för kommer de göra det för att ha ett så starkt lag som möjligt.
2) Att de är så dumma så de låter sig luras av att någon inte bekräftat en värvning som varit ute i media som rykte flera dagar.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Gäsp: Ja han ska ju in i systemet och hierarkin först men han kommer från riktigt fina allsvenskan säsonger och en kanonsäsong i Finland så det finns otroligt fin potential i killen, besitter ett otroligt vasst avslut dessutom.

Däremot är jag mer orolig för Axel från vad folk skvallrar om även om han kommer från en lysande säsong, har sett han för lite för att yttra mig kring honom.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Gavelo: Jo, men de har haft det bästa laget på papper hela tiden, men vi har bevisligen presterat bättre i alla fall. Jag tycker inte att de värvat bättre än oss, även om de även landar en back, så jag tycker att vi även fortsättningsvis är favoriter.

De har en betydligt sämre coach, ett sämre spel och jag tycker inte att de har lika hög högstanivå som oss. Deras fem mot fem spel har exempelvis varit ganska svagt på senare tid.

Precis som för oss påverkas inget lag av att Löven mörkar.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Gäsp: Holmström är enligt finsk media nära också. Tror absolut inte de floppar utan snarare dundersuccé.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Tarasov:

Ja Guden har en väldigt speciell stil, när han är i zonen så är han bra och kan göra sjuka desperation saves. Men han upplevs fladdrig i sin stil.

Jag är inte riktigt trygg med varken Tex eller Guden. Tex för att han inte är i form och inte spelat på nästan ett år och lär ha tappat en hel del, orkar han ens spela ett slutspel med så tätt mellan matcherna.

Guden mer för att han är ojämn, högstanivån är riktigt hög men tycker han är den av våra konkurrenters målvakter som kan ha den djupaste dalen. Guden måste plocka fram sitt bästa spel en längre period, över potentiellt 21 matcher och det är jag tveksam att han klarar.

Så jag skulle gärna se att den sista värvningen in är ett lån av en SHL målvakt. Namnge någon från lagen som ser ut att ha spelat klart tidigt, ge klubben en slant och spelaren en bonus ifall han spelar upp oss.

I dagsläget ska man kolla på lagen från plats 7 och neråt (exkluderat lagen som spelar om nedflyttning). Sista matchen i åttondelen i SHL spelas 14/3 och första i kvartsfinalen spelas 17/3.

Efter 14/3 är det 4 lag i SHL som spelat klart, där borde det finnas en målvakt av hög HA klass.

Clang eller Rifalk från Rögle, Ward från Luleå osv.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Rytter: Mörkar är kanske ett fel ordval men han behöver inte säga att ”jo vi är muntligt överens” utan väljer att säga att inget är klart.
Det är bara korkat att spela ut sina kort i förtid!

I slutet av As säsongen handlar det om att stärka laget så mycket att man ”köper” sig en plats i högsta serien, när konkurrenterna plockar in finfina namn så kanske man själv måste se över sin trupp.
Med dessa 2 in i lövens trupp så får dom en till dimension och blir klart bästa lag på papperet och därför tvingas andra sportchefer till att försöka hänga på och göra desamma, så därför är det inte ett dugg konstigt att man inte talar om hela sanningen när man får frågan som Kentää fick idag.

Nu tänker jag inte förklara helt självklara saker mer.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Gavelo: Jag tror att Löken blir en riktig flopp.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Tarasov: Ja jag håller med dig till 100% angående målvaktsfrågan.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Gavelo:

Vad är det Kenttä mörkar?

Du själv vet ju om att Lööke och Holmström är på väg till Löven, tror du inte varje sportchef i HA och SHL vet om det redan?

Man kan liksom inte mörka något som redan är känt eller ute som publik information.

Bara ryktet att de jagar dessa spelare är ju tillräckligt för att andra sportchefer ska förstå att de ska in med fler spelare och av hög klass. Så känner någon att de måste förstärka pga detta så har de redan den informationen.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
J F K: Du missar som vanligt poängen!

Modo är björklövens starkaste hot, Modo har möjlighet att stärka upp ytterligare.
Med lövens 2 förvärv så är man solklara favoriter till Shl och när då hinken ödslat miljoner på denna satsning så ser nog även han att Modo har en sämre trupp i det läget dessa blir klara och därför kan man ändra sin strategi att om inte Werner kommer så kommer man försöka stärka upp från annat håll för att vara konkurrenskraftiga mot björklöven.

Sen går inte detta att mörka hur länge som helst men så länge inget är påskrivet så är heller inget klart och min gissning är att dessa 2 kommer kontrakteras på tisdag eller onsdag.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
J F K:

Idag:

Gradin: Vi sitter nöjda, kommer inte ta in något mer. Ska vi ta in någon är det Wernblom som redan varit här. Har informerat truppen om detta. Nu kör vi!

Kenttä: Fan jag håller på värvningarna så länge jag kan, mörkar detta in i det sista så inte Gradin kan värva nått mer. Haha jag har en masterplan.

Efter Deadline day när Lööke och Holmström presenterats:

Gradin: Nej vi fick inte lös Wernblom, det var den enda vi ville ha in men Malmö ville inte släppa. Det är deras spelare och de bestämmer.

Kenttä: Haha jag lurade skiten ur Gradin, höll på värvningarna så att han inte skulle förstärka Modo mer.

Lövenfansen: Kenttä är gud, fy fan vad han spelade bort Gradin, alla andra sportchefer är amatörer.

Övriga: Vad fan pratar de om där i Umeå?
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Rytter: Jag är ganska säker att jag har rätt, Per mörkar så länge det går, han vill inte att Hinken ska försök hitta någon annan om inte Werner kommer, vilket han inte ser ut att göra.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Rytter: Eller så är det Gradin med årets mörkning, berättar till och med till spelarna att vi inte ska jaga någonting hehe
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Rytter: Precis, men Kenttä är lite för att hemlighålla. Lite som att han alltid ljuger om spelarbudgeten. Det är hans grej liksom.
Kommentera


Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Gavelo:

Tror du på detta själv? Det går liksom inte att hålla en värvning hemlig, information inom hockeyvärlden sprids ju fortare än skvaller i Paradise Hotell.

Sedan har nog Kenttä lite för att mörka och spela poker mot Gradin, Gradin har redan gjort sina drag och varit tydlig med att det är Wernblom eller inget. Han har till och med informerat spelarna om detta så de vet vad som gäller, då kommer han med största sannolikhet inte värva nått annat om det inte blir skador.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Gavelo: Det är fem andra lag och menar du på allvar att de inte siktar på att göra sitt lag så bra som möjligt?
Skulle Djurgården plötsligt komma på att de måste värva bara för att Löven tar inte precis vad alla väntade att de skulle göra?

Två spelare som inte platsade i SHL alltså.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
J F K: Vi får väl se vem som får rätt.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
modomille: Höken var och träffade Kentää i Östersund idag men Per sa bara att man var intresserad av dem men att ingenting var klart.
Som sagt, jag tror Löven mörkar, man vill inte spela ut sina kort redan nu, det ger andra sportchefer möjlighet att svara på deras styrkebesked innan deadline
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
J F K:

Varken Lööke eller Holmström är officiellt bekräftade som du säger.

Men man ser hur Sport är aktiva och lånar in spelare från andra lag i Finland, de måste ju in med kroppar för att ens ha en trupp.

De spelar imorgon mot Ilves så då ser man vilka som är med i truppen eller ej.

Men det vore ju logiskt att Holmström följer med Lööke till Löven, de har spelat tillsammans i samma kedja som Hjalmarsson och det är ju en trygghet att fortsätta tillsammans i samma lag.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Gavelo: Jag tror inte Lövens värvningar påverkar vad andra lag kommer att värva. Vi kommer med stor sannolikhet knappast bry oss om någon mörkning, då Gradin verkar fokusera på att göra MoDo så bra som möjligt. Känns väldigt långsökt att det handlar om att spela poker.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
J F K: Lite konstigt att Madhawk inte har gått ut med det om det nu skulle vara klart. Men han kanske vill avslöja det i sin podd imorgon istället? Agentens dementering ger mig lite hopp i alla fall haha.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
J F K: Varken Jens eller Axel har väl signerat med löven med tanke på att dom befinner sig i Finland, däremot är dom väl mest troligen muntligt överens med Björklöven och reser till Sverige och skriver kontraktet innan onsdag.

Så bevakningen har nog rätt men så även Agenten, min gissning är att Kentää vill mörka detta till efter transfer deadline för att inte tex Modo skall jaga ytterligare förstärkningar.

Men vi får se.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Gavelo: Jo, men det är ju också bara tidningsuppgifter. Man ska nog vänta in officiella uppgifter innan man med säkerhet vet.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
{J F IS: Jens Lööke ja Axel Holmström siirtyvät vahvistamaan Björklöveniä


Översatt: IS: Jens Lööke och Axel Holmström flyttar för att förstärka Björklöven
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Gavelo: Holmströms agent dementerade precis det Gavelo.
mobile.twitter.com/M_alterno/status/1624854435997286404
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Tarasov: Holmström och Lööke klar för Löven!
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Gäsp:
Apropå Tex vs Gudlevskis. Tex ser tryggare ut, känns som ett han har ett mer regelbundet rörelsemönster. Gudlevskis tycker jag ändå gör bra matcher även om man inte riktigt begriper hur det går till. Hade föredragit något stabilare än honom men tycker han är tillräckligt bra för att vi skall kunna gå upp med honom.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
JonteD: Jag kan när jag vill! Det är inte ofta när man träffar på er sort men du är faktiskt inte enbart jobbig du heller 😅
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Hakning-Henrik: hoppas han fortsätter dra i sargen fram till slutspel. Statistiskt så borde x antal av de som sen skjuts i slutspelet träffa kryllan.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Rödluvan: kommer jubla när Malmö åker ur shl. Fyfan vilken skitklubb. Otroligt korkat att behålla en spelare som inte vill spela i klubben.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Nucky: Pratade med Peter och han hängde ju med Kingman häromdagen och då sa han att han hoppas på att kunna gå på is till veckan.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Hakning-Henrik: Haha modo är ett praktexempel på att sådan effektivitet är högst temporär.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
Hakning-Henrik: Ska inte glömma att vår genomgående bästa back också är skadad. Han snittar väl alltid 22-25 min/match så visst blir det skillnad.
Han verkar också vara en ledarkaraktär och pådrivare vilket är precis det som saknas just nu.
Hålla uppe nivån under matchernas gång.
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
MoDoNörden: Enligt Kollar så blir Lukas kvar i Malmö efter transferdeadline……..
Kommentera

Sv: MoDo Hockey - Mora IK : 2023-02-11
JoseGonzales: Ruskig effektivitet. Vi hade samma flow ett tag på hösten där allt gick vägen. Löven blir farliga om ni fortsätter i samma stil. Vi behöver uppenbarligen hitta tillbaka till just det även om Aagard visade sin effektivitet igår med ett mål från ett icke-läge.

Just det har saknats länge nu. Mål som egentligen inte är så mycket till läge men ändå går in. Särsikt när vi snittar 5 missade öppna kassar per match hade de målen behövts.

Angående Sven så får vi kanske börja begära domargranskning på hans direktskott som smäller stenhårt i sargen. De kanske går igenom nätmaskorna så som han laddar på?
Kommentera

2467477 · »