1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

482740 inlägg · 4079 ämnen

MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta

« · 2570592 · » Till forumet


Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
Gavelo:

Timrå får ju psykologiskt viktiga (skit)mål, 1-1 och 3-2 där dom mer eller mindre punkterar matchen.

Men energin började nog ta slut där vid 3-2, timrås två frilägen i boxplay ger en liten fingervisning om energinivån.

Sen kan jag tycka att det är ganska tröttsam läsning från allehanda om hur "straffad man blir i shl", i vilken division blir man inte straffad av en indianare?
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
Rip Kirby: Ogillar ledande frågor.
Nästa!
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
Gavelo: Mycket folk. Lika för båda lagen. Matchavgörande?
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
J F K: Det var likadant i Gävle och på Hovet i fredags, superdålig is som gjorde matcherna oerhört svårspelad så det är inte bara i Timrå det är dålig is.

Sen är det svårt att skylla för mycket på dålig is, tycker även jag att Modo duttade och slarvade för mycket andra halvan av matchen, lite som det brukar vara mot Timrå.

Jag minns helt ärligt inte när vi senast mötte Timrå och inte bjöd på något/några mål som ledde till förlust?
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
J F K:

Var riktigt dålig is i sista träningsmatchen mot timrå också.

Spelarna får tillräckligt lite tid som det är men får man inte kontroll på pucken direkt så är det otroligt svårt att vara konstruktiv.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
JonteD: Jag tycker att vi var ganska bleka jämfört med de tidigare matcherna. Vi föll tillbaka i duttande och att spela svårt som vi gjorde på försäsongen. Delvis kanske beroende på urladdningen mot Linköping, men jag tror inte det.

Dessutom var isen så kopiöst urusel att oerhört många slumpmässiga situationer uppkom. Nu var det också varmt ute, men man skäms nästan när norrlandslag har sämre is än de från södra Sverige. Fast i den där ladan förvånar det inte.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
Dexter : Hmm, man måste hålla temperamentet under kontroll.

Det är sen gammalt.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
Dexter : På tal om samma epok så har min far alltid grämt sig över att Bäckman inte tog timeout i fjärde finalmatchen 1999. Min suddiga minnesbild är att Hasse Jonsson ramlade på blålinjen, men det var tydligen Kaberle. Och… tydligen slog någon sönder ett porslinsskåp den kvällen.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
Rockson: Haha. Så pass! Ändå helt sjukt. Vissa menar att MoDo hade vunnit den matchen om det inte hade blivit omspolning på grund av så mycket inkastade föremål på isen.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
Dexter :
Jag var där och det var faktiskt tre sekunder kvar 😎
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
modomille: Jag är tidig 90-talist och minns både Kempehallen och slutspelet 2007, men just sista matchen i finalen mot DIF är enda gången jag upplevt att verkligen hela sittplats sjunger med i ramsorna och att alla tappar det. Vet många som varit med längre än mig som sagt samma sak. Det var en helt magisk kväll.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
Dexter : Jag är själv för ung för att minnas så långt tillbaka men stämningen genom hela slutspelet var något från fornstora dagar. Väldigt längesedan jag upplevt den stämningen i Fjällräven host Hägglunds.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
modomille: Många (70-talister) menar ju att stämningen i Kempehallen var oslagbar och använder semin mot Djurgården 1998 som ett bevis för det. Har en kollega som var på den matchen, när Wernblom slog sönder sin klubba och Påhlsson kvitterade med en sekund kvar, och som har påpekat att det var den sjukaste stämning han någonsin upplevt. Efter match 7 mot DIF sa han att han aldrig upplevt något liknande stämningsmässigt. Match 7 mot DIF, en match vi faktiskt vann till skillnad från de avgörande slutspelsmatcherna i Kempehallen med Bäckman som tränare, borde vara referenspunkten för alla kommande stormatcher.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
Äh nu tar jag och glor lite på match 7 för sjuttioelfte gången, skål! Vart är SMÅLAND?
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
Dundee: Ni ska ha stor credit för erat spel mkt bra nu e ju jag enögd men vi tog oss i kragen i sista o då räckte ni inte till va jag tycker men en trevlig match 👍 hoppas de blir lika trevligt i öövik 🇺🇿🇺🇿
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
BobbyG:

Ärligt talat tror jag att woods och grabbarna kommer ha lättare att producera om vi har en förstalina som går i bräschen och lättar på trycket.

Det kommer att fungera som ren inspiration för vår secondary scoring.

Sen gjorde de ju en fin insats mot lhc så där är jag inte speciellt orolig, ännu. Woods borde hängt två, dickinson ett.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
Gäsp:

Såg ut som ett ihopslag på pääjärvis offsidemål som ställde olle eller?

Med tanke på att domaren valde att chansa när vi mötte skellefteå räknade jag ändå med en avblåsning där, men nu gick det bra att fria istället för att fälla...
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
Gäspens topp 5 ikväll

Vignault 🍻🍻🍻🍻🍻
Forecheckingen i ca 30 min 🍻🍻🍻🍻
Eriksson Ek 🍻🍻🍻
Sista 5 min jakt på mål 🍻🍻
Ranta, grabben kommer att växa 🍻
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
Dundee:
Rätt olika budskap angående Rouhomaa. Hinken säger att det inte är nåt allvarligt medan Karlin lät betydligt mer bekymrad och nu är det locket på enligt expressen.
Jag gissar att vi inte kommer att få veta så mycket på ett tag, de passar nog på att mörka kan man ju hoppas.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
Trilske:

Håller med. Och jag anser att vi bör ha en förstaline som går plus i sina matcher. Sen är resten bonus. Att jämna ut dåligheten genom konstiga spelarskiftningar är inget bra alternativ.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
NuMo:

Det här med att vi än så länge bara haft en temporär förstakedja (av olika anledningar) gör det ju svårt att inte känna ännu mer tillförsikt.

Ett riktigt jävla hattande där än så länge, men snart bör det bli ordning och reda där.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
Trilske:

Det där är ett fint exempel på vad vi är bra på. Att trycka på kreativt med alla spelare i anfallszonen. Det har vi med oss från allsvenskan och det kommer förhoppningsvis att vara till nytta under säsongen. Nu var det bara maxflyt från Timrå att vi inte gjorde mål när vi tog ut målvakten. tänk då på att det inte ens var ett PP.

Jag tror det är ett stort tecken på att vi verkligen kan utmana när det gäller spelskicklighet.

Orken, under en hel match blir en annan fråga.

Positionsspelet över hela plan när vi får tryck på oss blir knivigt det med. Det räcker inte bara med att ta rätt position och göra rätt där. Det är att vinna andrapucken på ett kreativt sätt när vi övererövrar den. Där är vi verkligen inte. I stället blir vi öppna i motkontringen. Så det är otroligt mycket andramomentet som gäller.

jag kan för lite för att förstå hur man skall lösa det. I alla fall just nu.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
modomille:

Rättelse från min sida, viss övertro på materialet. Tycker vi sett väldigt bra ut för att ha en trupp med för många "allsvenska spelare".

Men grabbarna såg helt slutkörda ut i tredje, energin fanns inte efter att ha gått en man (center) kort hela matchen. Men förvånansvärt fin slutforcering, dom flesta trodde nog att timrå skulle hänga en i öppen kassen men istället hade vi bud på flera mål.

O'Regan och ruohomaa kommer nog ha ett fint samarbete, tycker ruohomaa var förvånandsvärt skottvillig under försäsongen så där tror jag man kommer ha ett fint utbyte.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
Dundee: tror inte det finns en chans i världen att inte pelle ller mattias redan har pratat med hinken och håller på med en artikel om roma, om den nu kommer ikväll eller imorgon.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
Är det bara jag eller varför fokuserar öa så mycket kring matchen. Vi förlorade mot ett bättre lag inge snack om saken den viktigaste frågan är ju hur det gick med Rouhmaa,? Skulle ringt Gradin direkt och inte fokuserat så mycket på matchen. För oss handlar det om hur vi ska ta oss an dom kommande uppgifterna.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
Thors 22: Jag är mycket nöjd med, men som sagt blir Rouhmaa borta länge nu så måste han ersättas. Vi har inte den bredden och spetsen tyvärr. För oss gäller det att ha alla skadefria om vi ska ha en chans i matcherna. Men grabbarna har börjat klart godkänt.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
BobbyG:

Funderar lite på det jag nämnde tidigare, att vi spelar adrenalinstinna i början av matcherna. Skulle vi spela så hela matchen så skulle vi kanske krossa allt motstånd hela säsongen.

Å ena sidan visar det vad vi kan. Det är otroligt potentiellt.

Å andra sidan så visar allt att vi orkar inte spela så en hel match. jag tvivlar på att vi är så mycket sämre tränade än andra lag. Därför kanske vi måste försöka lugna oss lite och spara på adrenalinet.

Vi kanske inte kan ha så offensiv forechecking innan vi växt i kostymen. Det kostar för mycket. Det är naivt. på något sätt måste vi få spelarna att göra skitjobbet först för att sedan blomma ut under matchens gång.

Att gå in i väggen och se lagen vända matchbilden så lätt som vi faktiskt sett i alla matcher hittills är inte bra för självförtroendet. Även om vi haft lycka med poängen hittills. Spelarna måste ha en möjlighet att leverera hela matchtiden.

Det här blir något för ledarstaben att balansera.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
Trilske: ska inte dra igång den här diskussionen igen men för mig handlar det om att modo BEHÖVER få produktion från woods och dickinson i 5-5 och då tror jag oreagan är bästa valet för att öka kompetensen och produktionen. dickinson behöver då inte driva spelet ensam och woods behöver inte vara spetsen i kedjan. jag tror att roma och ranta kan lösa produktion tillsammans med en tredjelänk även utan oreagan - om roma kan hålla en högre nivå än hittills. det tillsammans med 300 kg som förhoppningsvis kan fortsätta hålla en hög nivå skulle innebära tre kedjor som kan producera och att modo inte står och faller med en kedja. även om jag tror 300 kg inte kommer producera som dom har gjort hittills, det vore galet.

för att göra det ganska tydligt var min ståndpunkt är, tror ranta-roma kommer vara bättre på att producera än vad woods-dikcinson är och ser en tydlig risk i att modo får en andrakedja som är ganska impotent.

men är roma borta ett längre tag så får vi se hur det ska se ut.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
Målsättningen är att vi skall vara kvar i Shl när säsongen tar slut. Efter tre matcher har vi tagit en pinne borta mot Saik (vi kunde vunnit), piskat Lhc hemma och spelat 2-4 borta mot tikarna (som på papperet har ett mycket starkare lag). Jag är nöjd.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
Tack för en god match idag & en fin inramning från er klack som var på plats. Hoppas det blir en lika trevlig tillställning när vi kommer på besök!
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
modomille: Ett mål var öppen kasse och assisten var väl en gratisassist. Utöver det orsakade han, helt på egen hand, ett baklängesmål.

Gillar spelare som ställer krav, men då är det en förutsättning att de lever som de lär. Råååååma har mycket att bevisa.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
NuMo: ja, självklart är det ingen katastrof att förlora idag, och som jag skrev innan, jag är helt beredd på att modo kommer förlora mycket. är besviken på HUR man förlorar idag och hoppas och tror att det åtgärdas, för det är mycket på eget grepp som modo förlorar idag, utan att ta ifrån timrå nånting som var bra sista 30. dock som sagt ingen katastrof och ska heller inte överreagera för en match.

håller helt med om supportrarna. det får inte bli nån kris bara för att det blir några förluster. alla pratar så mycket om att modos självbild har ändrats till det bättre under åren i allsvenskan, hoppas det kan hålla sig kvar även denna säsong.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
Trilske: Precis. Hittills så har Ruohomaa spelat med Niederbach och Aagaard. Inget ont om dom men dom är inte klass på den här nivån även om Niederbach har sett fin ut. Ruohomaa behöver spela med någon som kan sätta pucken i kryllan (Ove språk) och det är inte Niederbach. Niederbach är i grund och botten en playmaker och skottet är hans sämsta attribut offensivt sätt. Nu har O'Regan beskrivits som en playmaker med, men skillnaden är att han har pangat in bra med mål i AHL i flera år.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
modomille:

Ja att försöka sprida ut spetsen kommer bara sluta i någon sorts halvmesyr, vi måste börja i rätt ände och ge förstakedjan bästa möjliga förutsättningar.

Snacket om att sprida ut spetsen bygger väl delvis på att vi inte hade gått poänglös i någon match, dvs en övertro på materialet.

Men man kan ju inte direkt påstå att ruohomaa haft optimala förutsättningar hittills när ranta varit avstängd etc.

Samtidigt pratar man om att niederbach är given i första, men antar att det är lite andra tongångar efter ikväll.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
BobbyG: ¨

Jag tycker du har rätt i grunden men vi måste komma ihåg att det här kommer att bli en kamp in i det sista. Att förlora mot Timrå som redan bevisat under försäsongen att de är betydligt starkare än oss, dessutom på bortaplan är inte konstigt.

Vi behöver bli starkare över en hel match och jag tror ändå att chansen finns om vi får växa in i kostymen. Vi måste bryta mantrat att nykomlingar bara är bra från början, sen kommer skiten sakta men säkert. Tvärtom så måste vi göra som varje nykomling som klarar det gör. Vänja oss, kämpa för varje poäng och låta det vi är bra på växa efter förutsättningarna. Låter som något som alla säger, men det finns bara en väg. Vi har alla möjligheter att klara det med den potential som finns hos spelarna.

Konstigt nog så är supportrarnas attityd också en stor del i hur man möjliggör lagets utveckling. vi får inte glömma att även andra lag i den här ligan förlorat matcher och inte visat sin bästa sida. Alla vill växa, men ändå. Vi har större möjlighet att skapa en optimistisk atmosfär för laget än t.ex. Linköping har. De är ju galet negativa mot laget och spelarna när det går emot. Det tror jag inte är vår modell, hoppas jag.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
modomille: nä, men det har väl heller ingen sagt :)
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
BobbyG: "Väldigt blek" och "kanske varit den sämsta forwarden" ändå så har han 1+1 på två matcher. Oavsett vad man tycker om honom så har vi inte råd att tappa honom. Så enkelt är det. Idag blev det väldigt tydligt att vi saknade honom. Det var egentligen bara 300kg kedjan som kunde få längre anfall.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
Gavelo: bara två matcher men roma har varit väldigt blek, hade varit intressant att se honom med ranta och niederbach om han kan komma upp i nivå, ranta gav mersmak idag. roma ska vara stjärnan och han har väl kanske varit den sämsta forwarden i dom två matcher han spelat.

sen kanske den här diskussionen är helt överflödig om han är borta länge. har inte hittat nån bekräftelse men fått berättat för mig att hinken sagt något i stil med att det är lugnt, men kan som sagt inte bekräfta det
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
Gavelo: Just nu är 300 kg kedjan våran andra kedja. Låt det va så. Om vi sprider ut kvaliteten så kan det bli mellanmjölk ändå. Vi behöver en första kedja som kan hota varenda kväll och då behöver vi spela O'Regan där. Kom ihåg att grundtanken från hinken var att Ranta skulle få växa in i det tillsammans med två klass lirare bredvid sig.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
modomille: Helt ärligt är jag högst osäker på att man ska lägga alla ägg i samma korg.
Tycker 2:a kedjan är lite för bleka överlag och skulle gärna se någon med stor kvalite lyfta övriga.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
Monno:
Överdrev 😉Är rätt nöjd hittills, och även med matchen. Tror man kommer åtgärda och att vi kommer bli bättre under säsong.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
BobbyG: "men det är också trubbigt som attan offensivt" Därför vi behöver spela O'Regan med Ruohomaa och Ranta så vi får en kedja som kan sätta pucken i nät.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
Monno: må hända att det kanske är hög skicklighet i laget som gömmer sig men det är också trubbigt som attan offensivt, speciellt i jämförelse med andra shl-lag. behöver bli rappare och bättre avslut när lägena väl kommer, särskilt om det är problem att hålla tempot en hel period så måste det tas betalt när chanserna kommer.

men framför allt som sagt så är det slarv och passivitet som förstör det, det måste bort illa kvickt. tror och hoppas att spelarna förstår själva hur det sett ut både mot linköping och nu mot timrå, när dom är bra och när dom inte är bra och skillnaden i deras spel då. om inte annat lär karlin och gänget förhoppningsvis påpeka det gång efter annan
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
Måste ändå säga att jag är imponerad av Näsén. Trodde inte på han inför säsongen men har motbevisast mig och många andra med ett bra spel hittills. En rå talang med dåliga grunder men som har ett passningsspel och spelsinne som håller NHL klass.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
Zambonin: Men titt en äkta lus! 😅🍻
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
modomille: Det är lungt vi vinner, jag lovar.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
Tarasov: Ni kommer igen! Det finns mycket bra att ta med er från denna match med! Sen vet jag känslan. Har känts skit efter de senaste 2 matcherna mot Luleå och Skellefteå för egen del. Idag vara bara ren lättnad. 🙃

Oskarshamn ser ihåliga ut och LHC såg ruskigt dåliga ut när ni mötte dom, så jag får kanske revidera mig och ge er en chans att kunna knipa 12 platsen i allafall!

Ni skulle kanske behöva nån mer solid back in för att styrka upp defensiven en del. Annars så tror jag ni har hyffsat god chans att klara er kvar!
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
Tarasov: Då kommer du ha en mörk vinter 😅
Nä en förlust är lika trist än fast man vet att dom kommer komma mer i år.
Men tycker vi gjort det ok dessa 3 matcher.
Lite slarv vi måste ta bort. Samt att vara rejäl i alla lägen. Sen i 3e idag tappar vi ju konceptet helt fram till vi plockar målvakten. Men men, vi kommer igen!
Vi har en hög skicklighet i laget!
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
hk: Förlust mot dom och Rögle och det ser redan becksvart ut. Så ja otroligt viktig match.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey - Timrå IK 230923 Borta
Dundee: O'Regan behöver antagligen även han en startsträcka. Men man kan ju alltid hoppas på något onaturligt. Det händer ju ibland.
Låst ämne

« · 2570592 · »