1150x200-modo-header2.png

MoDo Hockey

479930 inlägg · 4078 ämnen

MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29

« · 2457615 · » Till forumet


Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
Tarasov: Enligt Fohlin när jag surrade med han på Intersport i lördags så rullar dom runt på backarna , en vilar !
Han vilade i fredags mot Mora och då var det väl Nänzen tur igår !

Dom har någon tanke inför slutspel sa han
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
modomille: Det såg man inte , bara att han hade kryckorna bredvid sig !
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
modomille: Minst två veckor utan spel sa väl hinken, har gått två veckor nu så kommer säkert en uppdatering i veckan.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
Smurfen: är det en gissning eller vet du det?
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
Smurfen: Var gipset fortfarande på? Tänkte det har väl gått bra mycket längre än 10 dagar nu..
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
J F K:
Madhawk trodde Näsen var petad igår men det var väl snarare rotation än petning, känns som det flesta backar kommer få rotera lite.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
Rytter:

Här är en artikel angående namngivna tredjemålvakter förra året.

"På sista dagen med transferfönstret bekräftade Färjestads sportdirektör Rickard Wallin att man gjort klart med en namngiven tredjemålvakt inför säsongsavslutningen.

Wallin ville dock inte gå ut med vem man gjort klart med, men enligt Värmlands Folkblad ska det röra sig om Moras lovande målvakt Matteus Ward. Ward kommer dock inte att ansluta till Färjestad förrän Moras säsong i Hockeyallsvenskan är färdigspelad."
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
Smurfen: Ingen chock över att Josh fortfarande går i kryckor. Jag förväntar mig inte att han är spelklar före mars.
Om Ingman nu är skadad så är det tur att vi värvat Brickley, känns inte som att det finns någon nöd där.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
Andraassist: Från ståplats så blev man verkligen glad över Bergs mål glädje 😀

Reflektioner från Holmströms intervju i MoDo channel: Ingman gick å haltade , glädjen i bakgrunden som Kanadickerna har tillsammans med Gradin och Karlin , Man blir glad !!
Att tyvärr så går Josh med kryckor fortfarande
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
J F K:

Jag tror det gäller för lån av utespelare där kan de inte gå i mellan hur som helst utan vid ett visst datum låses de till den klubb de är i.

Dock finns det ju ett undantag med målvakter och en namngiven tredjemålvakt. Denna kan gå i mellan efter deadline.

Var det inte precis så vi gjorde med Tex under säsongen 20/21? Han anslöt väl permanent till Modo efter deadline eller minns jag fel?

Hur som helst så finns detta som säkerhet så klubbarna kan ha en målvakt ifall de drabbas av skada osv. Utnyttjade inte HV detta förra året då man sent i slutspelt tog in Åhman och matchade honom?

Man måste skilja på lån och en namngiven tredjemålvakt. Så ifall vi reggar Lindbäck nu som namngiven trea så borde han kunna komma in i laget efter deadline då Brynäs spelat klart.

Gradin borde scouta lagen som missar kval och play-in för att se att det finns en målvakt där att namnge.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
Nucky: Men, lån får väl inte gå mellan klubbarna hur länge som helst.

Försöker hitta skrivelsen, men hittar inte rätt då det inte står något om HA till SHL. Det här finns att läsa:

Seniorspelare – herr utlåning:

Förening med seniorlag har rätt att placera fem seniorspelare (födda 2001/2002) i en annan förening
enligt följande:

• Seniorspelare tillhörande SHL-förening kan lånas ut till HA/HE för spel i seniorlaget.
• Seniorspelare tillhörande HA kan lånas ut till HE /Division 2 för spel i seniorlaget.
• Seniorspelare tillhörande HE kan lånas ut till Division 2/Division 3 för spel i seniorlaget.
• Seniorspelare tillhörande Division 2 kan lånas ut till Division 3/Division 4 för spel i seniorlaget.

Undantag: Utlåningsspelare enligt TB § 4:5 kan återgå till den utlånande föreningen även efter den 15februari.
Undantaget gäller endast en gång per spelare.
Om föreningar hamnar i samma Play Off eller kvalserie upphör dispensen automatiskt.
Föreningen som lånar ut spelaren ska tillställa administratören blanketten Dispensansökan herr.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
J F K: Bör väl räknas som ett lån vilket är ok?
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
Nucky: Får man verkligen göra så. Trodde att det bara var juniorer som fick gå mellan lagen så enkelt, även om HVs historia ifjol tyder på att regelverket inte är så enkelt.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
malkin: Som du säger, spelaren skulle bara missa kvartsfinalserien vilket sätter det i ett helt annat ljus.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
Trilske: Den enda jag kan tänka mig skulle intressera Malmö är väl Södergran. Sveningsson gör mer poäng och är nyttig (även om han inte ska spela pp), medan Södergran förvisso lyfter upp spelet och jobbar hårt, men faktiskt inte gör poäng. Jämför med Schilkey som igår knappt syntes, men avgör matcher så blir det väldigt tydligt.
Sveningsson tror jag inte skulle passa så bra i ett SHL-lag i dagsläget heller. Han gör poäng i allsvenskan, men är verkligen ingen topp 2-kedjespelare i SHL. Däremot kan Södergrans slit och uppoffrande spel intressera exempelvis Malmö.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
Rödluvan:

Faktiskt rätt intressant hur många matcher Södergran har ansetts vara MOTM utan att bidra med poäng, måste vara rekord för enskild MoDo-spelare senaste åren.

Antingen är han den bästa rollspelaren MoDo någonsin haft eller så bedöms han efter en helt annan bok jämfört med många andra spelare.

Vigneault fick t.e.x. inte mycket kredd när han gick fram som en ångvält utan bedömdes mest bara efter sin poängskörd när han utkristalliserat sig som "poängmakare", dvs gör han inte sina poäng är han inte vatten värd...

Men inget jag lägger någon större värdering kring, bara en reflektion...
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
grimiss: Gradin är ju mästerförhandlare, så vi skickar väl typ Sylwander i utbyte mot Wernblom..
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
grimiss: nej, skulle vi skeppa tex sveningsson/södergran skulle ja fan gå i taket, svenne gör ändå en del poäng nu när han fått upp farten, känns också som både södergran och sveningsson kommer bli otroligt viktiga i ett slutspel.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
Calleballe: frågan är också hur gruppen reagerar då spelarna byts ut o nya tas in, är flera som kommit in redan, visst Wernblom är en gammal bekant men kan påverka om någon annan får lämna. Vet att det blir mer och mer vanligt att spelare kommer och går men jag tycker att det är bäst om vi slipper skicka någon i utbyte, slutspelet blir tufft så en bred trupp behövs.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
En annan rolig reflektion från VIK matchen var Bergs mål och hans positiva kroppspråk vid målet. Härligt med glädje ala Aagaard. Sänder bra signaler.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
Tarasov: alltså litar på Gradin, men vem tusan ska han skeppa? Utifrån senaste matcherna def ingen måltjuv, och ingen av spelarna som kommer till jobbet i vått och torrt. Vi kan inte byta ut en fysisk spelare med pannben för då går vi typ plus minus noll.... Gradin har värvat ihop ett för bra lag för att byta nån. Vem ska dessutom tillföra nåt på shl nivå i ett kval?

Nä hem med werna utan att skicka nån i utbyte!!!!
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
J F K:

Vela är ett exempel på hur man står upp. Flera gånger de varit på någon stjärna och han varit dit och markerat genom att dra tag i spelaren och säga några väl valda ord.

Stor skillnad mot hur frycklund gör.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
Barnaby: Södergran är inte tänkt att vara en poängsspelare så den jämförelsen är inte rättvis enligt mig. Han skapar utrymme för medspelare och var kanske bästa spelaren igår.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
Barnaby: Personligen så tycker jag att vi har tillräckligt med målgörare i laget. Hade vi bytt ut södergran mot wernblom så hade laget blivit ännu lättare och vi hade helt plötslig tappat en av våra bästa forwards som kan driva upp pucken i anfallszon.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
Barnaby: Nu svär du i kyrkan 😇
Nej men om vi skall titta på vad som är mest optimalt ur slutspelsperspektiv så kan Södergran bli en joker
Men man kan heller inte förbise Sveningsson, dessutom verkar han ha något som tränarna gillar eftersom han får stort förtroende i tex PP fast statistiken över tid påvisar att han är Modos klart sämsta forward i den statistiken.

Sveningsson har gjort 3 riktigt bra matcher nu på raken så det vore kanske synd att skeppa honom om han tänker fortsätta uppåt i prestationerna, samtidigt är det synd att skeppa Södergran som överlag varit riktigt bra över hela säsongen, bara poängen som saknas och det beror precis på det du beskriver.

Nä fan jag har svårt att se vem som skulle bytas mot Wernblom faktiskt…
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
Rödluvan: Nej vi ska nog inte ha Frycklund i MoDo men kan ändå leka med tanken på honom och Lill-Werner i samma kedja i ett slutspel. Jobbigt för motståndarna.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
Rödluvan: Med risk för att eventuellt svära i kyrkan så byter jag med lätthet Södergran mot Wernblom. Även då jag kan se intentioner och positiv inverkan till följd av Södergrans fysiska närvaro, där han i kraft av sin storlek och långa räckvidd är bra på att skydda och hålla puck, tycker jag 3 poäng på 15 senaste inte riktigt motsvarar hyllningarna han får av vissa, en roll i tredjekedjan till trots. Tycker han ofta bryter i i fel läge eller får iväg ett harmlöst avslut mitt på målvakten. Ser bristerna i Svenningsson också men tror han skulle fylla rollen i tredje bättre än Johan, och in med Wernblom i andra då Niderbach och han visade god kemi i de båda matcherna de lirade. Helst av allt ser jag dock man behåller bägge för att täcka upp för skador men Malmö kanske vill ha något i utbyte.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
Tarasov: Värt att poängtera också, om vi skickar en spelare i motsatt riktning, är att kvalet är slut senast 28/3 medan om inte Malmö klättrar upp och slipper det.
Spelaren missar således "bara" kvartsfinal men bör kunna komma tillbaka för Semi & eventuell Final.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
erjo: När Frycklund är dålig så är han klappkass. Blir loj och ser ut som att han inte bryr sig ett skit. En dålig Frycklund sänker ett helt Västerås. Ingen vi vill ha hit. Tror hela laget hatar honom nu så det skulle säkerligen inte bli någon härling stämning utav det
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
grimiss: Jag vill verkligen inte ha Frycklund i Modo heller.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
Tarasov: Inte en chans i helvetet att vi skickar Södergran efter att han radat upp topp-prestationer i kanske 15 matcher?! Då kommer man tappa luft. Sveningsson som egentligen trots bättre form är en begränsad spelare är rimligt tycker jag.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
J F K: Klart att det inte blir värt det med facit i hand och självklart tjänar modo på att någon i deras lag tar ett lika långt straff som Aagaard tog. Men det är inte direkt som så att han drog på sig ett 5-minuters boxplay, utvisningarna kvittades ju.
Men för att svara på din fråga, ja ibland tycker jag att det är värt att ta ett matchstraff för att stå upp för en lagkamrat, när det är en av dina ledande spelare så tycker jag att det rättfärdigar det ännu mer. Zetterberg kramar ju tom om Frycklund när han är på väg ut i omklädningsrummet, så det är ju garanterat inte många i VIK som i det läget tycker att det är så dåligt gjort av honom.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
erjo: fast intensiteten i vevandet är ju det som gör att det går under bärsärk i min värld. Tror domarna starkt ogillar att man fortsätter puckla på så frenetiskt efter dom går in och bryter.

Tvärtom är jag mkt glad att han inte är modoit längre och vill absolut inte ha honom i Modo.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
Rödluvan:
Kanske handlar lite om vad Malmö vill ha också. Men gissar Södergran/Sveningsson, såvida de nu inte vill ha OP övriga tror jag inte är aktuella. Theo J skulle sannolikt inte tillföra så mkt på SHL-nivå särskilt då han ligger under 10 min match i allsvenskan.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
erjo: Du tycker att det är bra att som Frycklund ta ett matchstraff och radikalt minska chanserna att vinna matchen?

Som sagt. Stå upp är en sak och det gjorde Cheek. Komma in som tredjeman med en rejäl crosschecking, veva som en idiot och sedan vägra bryta när linjedomaren försöker skilja på spelarna.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
J F K: Därför jag skrev "säger inte att det gäller dig.."
Jag hör dig och vi delar väll helt enkelt inte samma syn på det. Men jag hade inte klagat om någon av våra spelare stått upp på liknande vis om någon av våra spelare tacklades på det där viset. Nu var inte tacklingen ful, men min första tanke då jag såg den var "fuck nu tappar vi Aagaard i x-antal matcher med". Så jag förstår att spelare på isen såg det på samma vis.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
Vi överväger alltså att skicka en spelare i utbyte mot Wernblom (enligt Höken) sjukt intressant. Sveningsson? Trots att han vaknat lite på senare? Vägrar att vi skickar någon som Jacobsson.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
erjo: Nej, jag hade varit mycket besviken om en MoDo-spelare gjort som Frycklund. Dra inte alla över samma kam. Det är ok att stå upp, men Frycklund går så mycket längre än så. Det är idiotiskt oavsett vilken tröja man har på sig.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
J F K: Jag är väll en av de som inte riktigt håller med om att han går bärsärk, visst delar han ut slag men han går ju inte direkt batshit-crazy.
Om vi är nyktra och vänder på situationen, hur många här inne hade inte skrikit på avstängning om vi bytt plats på Aagaard och Frycklund? Alla hade lynchat Frycklund och hyllat Aagaard för att han stod upp för sin lagkamrat.
Säger inte att det gäller dig men ibland måste man fast man är modoit i efterhand kunna säga "vet du vad, det var en boarding och det var en fighting, vi fick med oss Frycklund och utvisningarna kvittades, bra utgång för oss och vi gick vinnande ur både situation och match" och sedan nöja sig där.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
erjo: han går ju fullständigt bärsärk och lyckas ju också veva på domarna? Detta pga att han vägrar bryta när dom går emellan. Tycker det är skitbra att han blir anmäld och förhoppningsvis dömd, han är ju livsfarlig för hela HA.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
Veriberri: I anmälan till disciplinnämnden nämner domarna crosschecking OCH fighting. Inte bara för slagen med nävarna alltså.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
Personen som säger att frycklund var andra personen in i detta bör kolla på klippet eller repris.. cheek är 2a in i detta från Västerås, sen kom frycklund med en crosschecking högt på aagard och delar sen ut 4 smällar, han fortsätter smälla på även fast linjedomarna trycker bort honom och lyssnar varken på linje eller huvuddomarna..
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
erjo: Vem skriker om avstängning? Det låter som att många håller med mig i att Frycklund inte bara står upp för Zäta, utan går bärsärk. Jag tyckte att det räckte med en femma, men nu blev det game.

Annars är det såklart bara för att det är Frycklund. Det är väl tredje matchstraffet han fått mot oss på kort tid?
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
ToddW: Tycker båda sidor får lugna ner sig lite. Hade någon vik spelare tacklat någon av våra spelare på det viset (inte jättefult, men lätt att det ser väldigt vårdslöst ut live på isen) så hade jag blivit förbannad om inte någon av våra spelare stått upp för den som blir tacklad.
Tycker också att det är direkt pinsamt att han blir anmäld för det, han ger Aagaard några slag men det är ju inte direkt någon misshandel det rör sig om. Hade det rört sig om någon annan än Frycklund så hade folk här inne aldrig skrikit efter avstängning.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
ToddW: www.hockeyallsvenskan.se/newsfeed/gfeealdhv-3fb97m/aHR0cHM6Ly93d3cuaG9ja2V5YWxsc3ZlbnNrYW4uc2Uv

Flera gånger. Efter sex sekunder sätter Frycklund in en crosschecking och börjar veva, efter 15 sekunder håller Cheek ner han hans huvud medans frycklund fortsätter jaga han och får in nåt slag samtidigt som domarna tar i han.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
Greg P: Hetsen kommer från att Rahimi spelar väldigt väldigt smutsigt. Senast i vinter så satte han en armbåde i nacken på Näsén så att denne blödde ganska rejält i ansiktet efter att ha tryckts in i sargen. Löven har flera backar som spelar tufft, men Rahimi spelar vårdslöst. Dessutom spelar det såklart in att han filmar värre än Jimmie Eriksson.

Man kan diskutera om Frycklund borde fått game, men nog fasen ser väl du att han vevar långt värre än bara ett gruff?

Och varför komma hit med den enda avsikten att provocera?
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
Greg P: Aagard blir fasthållen av Cheek medan Robinson-Frycklund jr står och matar slag på en spelare som inte kan försvara sig. Har du ens sett klippet?
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
ToddW: Frycklund är inte tredjeman utan andraman? Han åker rakt på Aagard med en crosschecking sen börjar veva mot han. .

Att han blev anmäld säger väl mer om hur pinsamma domarna och disciplinnämnden faktiskt är.

JFK: Rahimi spelar inte vårdslös, han har en onödig tackling (Hartmann) på 3 år annars spelar han enormt snällt i egen zon, i år gör han tom poäng framåt. Fattar inte ens hetsen från Modoiter på Rahimi hela tiden.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
Greg P: Går du in på hockeyallsvenskan.se kan du höra hur domarna resonerade kring Aagaard. Det var förmildrande att Zetterberg vänder ryggen emot och kryper ihop.

Frycklund står inte upp för någon. Han blir helt knäpp och vevar besinningslöst. Sedan kan man diskutera om det borde varit matchstraff eller bara en femma.
Låst ämne

Sv: MoDo Hockey -Västerås IK 2023-01-29
Greg P: Frycklund går in som 3e man och matar 6-7 hårda slag. Plus att han är en återfallsförbrytare.

Eftersom han blev anmäld till disciplinnämnden delar inte domarna din version.

Kom även ihåg att den spelare Aagard tacklar har ett ansvar. Otroligt korkat att vända sig i den situationen..
Låst ämne

« · 2457615 · »